Sunday, June 26, 2011

Bersih ancam keselamatan alasan tangkap peserta

Tangkapan dan sekatan terhadap pemimpin politik dan individu dikaitkan dengan perhimpunan kedua Bersih telah dimulakan oleh pihak berkuasa dengan penahanan timbalan ketua pemuda PKR, Khairul Anuar Ahmad Zainuddin dan sekumpulan aktivis PSM.

Pakatan Rakyat dan aktivis Bersih melihat tangkapan itu memulakan tindakan pihak berkuasa terhadap perancang dan peserta gerakan itu.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini mengatakan demonstrasi bersar-besaran yang dirancang pada 9 Julai nanti merupakan satu ancaman kepada keselamatan negara.

Alasan itu dilihat cukup untuk dijadikan asas lagi tangkapan dibuat, sebagai langkah preemtif untuk menghalang perhimpunan diadakan.

Penyokong-penyokong Umno termasuk Perkasa telah menunjukkan amaran kepada orang ramai dan penganjur, mengaitkan perhimpunan itu dengan pelbagai kemungkinan buruk.

Walau bagaimanapun, pada masa sama, tidak ada lagi tangkapan dilakukan terhadap pemimpin-pemimpin pemerintah dan kumpulan-kumpulan penyokong seperti Perkasa.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar telah menolak gesaan menteri dalam negeri agar tidak mengadakan perhimpunan pada 9 Julai nanti, dan bertegas untuk mengadakan demonstrasi bersama Pemuda Umno.

Penyokong-penyokong pemerintah kini meningkatkan usaha menjejaskan Bersih supaya dilihat sebagai sebahagian rancangan yang tidak sehaluan dengan kepentingan orang Melayu.

Peribadi tokoh-tokoh terlibat dalam Bersih 2.0 turut dikaitkan untuk memainkan sentimen orang Melayu.

Mesej tersebut ditujukan kepada orang Melayu, yang menjadi sebahagian peserta demonstrasi sama pada penghujung 2007.

Kenyataan-kenyataan amaran dan tangkapan awal oleh polis juga dilihat ditujukan kepada orang ramai supaya sekurang-kurangnya berfikir dua kali sebelum hadir ke Kuala Lumpur untuk menyertai demonstrasi Bersih kedua nanti.

Pada masa ini, laporan polis menentang perhimpunan Bersih sudah mencapai 700 laporan, yang dibuat dipercayai oleh mereka yang dipengaruhi Umno dan penyokong parti pemerintah.

Pelbagai grafik anti-Bersih kini turut muncul di blog-blog pro-Umno, yang ada di antaranya menyertakan kalimah Allah dalam skrip Arab, dengan mendakwa rancangan demonstrasi itu nanti bertentangan dengan agama.

2 comments:

Klewe Dopok said...

Cadangan:
MARI KITA RAKYAT MALAYSIA SELURUH NEGARA PAKAI BAJU BERSIH ATAU BAJU WARNA KUNING PADA 9 JULAI INI, TANPA MENGIRA DIMANA ANDA BERADA.
JADIKAN 9 JULAI HARI "KUNING" SELURUH NEGARA. AYUH!

Unknown said...

senjata utama BN ialah Pak ISA..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...