Saturday, June 4, 2011

PAS dan Pakatan Rakyat, isu yang tidak berkesudahan

Sesetengah media terus menjadikan isu PAS bersama Pakatan Rakyat sebagai berita, selepas dua konvensyen diadakan dan tanpa sebarang tanda jelas PAS menimbangkan untuk keluar daripada kerjasama itu.

PAS terus dilihat defensif dalam hal ini manakala sesetengah pihak terus menekan PAS untuk terus menjawab dan membuktikan komitmen parti itu.

PAS sewajarnya tidak perlu defensif dalam hal ini, kerana komitmen PAS sebagai rakan dalam PR telah terbukti, dari segi sumbangan dan sikap yang diambil ketika berdepan serangan lawan, seperti dalam kes video seks dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Hakikatnya, PAS ialah parti yang paling menunjukkan komitmen dan pengorbanan dalam kerjasama PR, walaupun ketinggalan dari segi kerusi di peringkat nasional berbanding rakan-rakan PR lain. Dari segi ini, boleh dihujahkan PAS telah menunjukkan komitmen paling tinggi.

Ucapan dasar Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang semalam telah sekali lagi menegaskan pendirian PAS dalam hubungan dan kerjasama dengan PR.

Sudah tentu, kerjasama parti berbeza ideologi dan asas penyokong mempunyai keterbatasan dan had-had tertentu, yang tidak sewajarnya dibaca sebagai tanda kelemahan dari segi komitmen, kerana setiap parti perlu mengambil kira kepentingan dan asas kewujudannya sendiri.

Kerjasama, terutama dalam hal-hal tertentu, antara parti-parti politik dalam medan politik negara ini - termasuk PAS dengan Umno - bukan sesuatu yang luar daripada biasa dan semestinya dibaca sebagai sesuatu yang jahat.

Realpolitik (faktor kuasa dan hal praktikal), pada tahap-tahap tertentu masih perlu diambil kira, tanpa perlu ia menguasai segala tindakan. Bukankah penubuhan dan kerjasama parti-parti dalam PR itu sendiri juga mengambil kira faktor realpolitik?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...