Tuesday, October 27, 2009

Nik Aziz hadir mesyuarat khas Jawatankuasa PAS Pusat


Mursyidul am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat  akan hadir ke Mesyuarat Khas Jawatankuasa PAS Pusat yang akan di adakan di Pejabat Agung PAS Pusat esok.


Perkara ini disahkan oleh Setiausaha Politik beliau, Anual Bakri ketika dihubungi.


Beliau sebelum ini keberatan untuk hadir kerana Sidang Dewan Undangan Negeri sedang berlangsung.


Semalam dalam sidang media Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali memberitahu satu mesyuarat khas yang melibatkan AJK PAS dan Pesuruhhaya PAS Negeri akan diadakan untuk membincangkan satu cadangan dari Nik Aziz di dalam blognya yang mahu  PAS mengadakan satu Muktamar Khas.


Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang  telah mengarahkan Mustafa supaya diadakan satu Mesyuarat Khas Jawatankuasa PAS Pusat malam esok mulai jam 8.30 malam di Pejabat Agong PAS, Jalan Raja Laut.


Menurut perlembagaan PAS, mesyuarat agung luar biasa boleh diadakan dengan arahan presiden, permintaan satu pertiga ahli Jawatankuasa PAS Pusat atau permintaan satu pertiga dari kawasan-kawasan PAS di seluruh negara iaitu sekurang-kurangnya 57 kawasan.

29 comments:

ironseven said...

hehe..
berani kerana benar. berkata benar walaupun pahit. nasihat menasihati ke arah kebenaran dan kesabaran.

lepas ni ramai le yg kempunan telan ayaq lioq atau jilat balik kahak hijau pekat....

ironseven said...

hehe..

...Malah seorang pemerhati politik, Asri Salleh sebelum ini pernah menyifatkan Mursyidul Am Pas itu sebagai ikon parti yang tidak boleh disentuh dengan kata-kata kecaman.

Pensyarah Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Dungun, Terengganu itu berkata, Nik Abdul Aziz dilihat pemerhati politik Kelantan sebagai kunci kepada kejayaan Pas di negeri itu.

Merumuskan senario semasa ini, Pas sekarang berada dalam dilema yang tidak mudah dirungkai dengan sekadar mengadakan mesyuarat khas, melainkan mereka sanggup mengorbankan beberapa pemimpin demi memuaskan hati seorang ikon parti. - Bernama...
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

kalau tgna tak buleh ditegoq maka takde le mesyuarat khas. yg ada adalah egm. dan tak akan berkata le tgna "kalau buat egm alhamdulillah, tak buat takpe".

ni sorg lagi ahli nujum pakar pembuat andaian yg akan telan ayaq lioq dan jilat kahak...

hehe...

jaam said...

jangan bawa penyakit nyanyuk dalam mesyuarat dahla....
haru...

Mesra Sokmo said...

Ambo tok sir doh, kito serik doh, ingat getek, zaman mulo kito dah bersatu dgn UMNO, dio lempar kito macam batu...mujur jugak tinggal batu nisan diKelantan...tempat lain punoh...kito doh serik doh

Mesra Sokmo said...

Ambo tok sir doh denge UMNO nei, jahat, telam belako - haram pun gomo jugak, peragai macam biawak. Lidah bercabang

Perawi said...

RASUAH adalah wabak di negara ini. Umno hanya selangkah lagi sebelum dikenal pasti dengan wabak ini."Mengulas kemenangan BN di Bagan Pinang, ahli Parlimen dan juga Ketua Bahagian Umno Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah menyifatkan kemenangan berkenaan sebagai, "Better lose the battle", atau "lebih baik tewas bertarung".




Kata pemimpin veteran Umno itu dalam weblog rasminya: "Walaupun kemenangan yang dijangkakan bagi Tan Sri Isa Samad di Bagan Pinang hari ini dialu-alukan oleh kepimpinan (Umno dan BN) setelah mengalami kekalahan bertubi-tubi, saya khuatir apa yang diperlukan oleh negara ini ialah Umno terus kalah. Ini kerana kita telah meletakkan seorang calon yang telah terbukti mengamalkan rasuah."

Menurut Tengku Razaleigh lagi dalam kenyataan/catatan bertarikh 11 Oktober 2009 itu, "Kemenangan buat Isa akan membawa pengertian kepada satu pengesahan tentang rasuah, sebagaimana biasa dalam parti dan kerajaan yang dipimpinnya."

Justeru beliau merasakan, "Demi kebaikan parti, demi martabat masyarakat Melayu yang didakwa diwakilinya dan demi reformasi tadbir-urus dan politik seluruh negara yang perlu kita lalui, adalah lebih baik sahaja Umno tewas hari ini, dan menggunakan kekalahan tersebut untuk memulakan reformasi dalaman."

Namun sudah tentu pandangan ikhlas oleh tokoh yang masak tentang politik Umno ini tidak dikongsi oleh media parti kerajaan yang mengganggap kemenangan ISA sebagai satu kemenangan besar buat BN.

Dalam semua tulisan yang tersiar di media berkenaan menjelang tarikh pengundian, hakikat betapa Isa telah disahkan oleh Umno sendiri sebagai telah mengamalkan rasuah tidak disebut sama sekali walaupun ada di kalangan akhbar arus perdana tersebut yang telah digunakan bagi membesar-besarkan kes Isa tatkala beliau menghadapi Lembaga Disiplin Umno pada bulan Jun 2005.

Dalam sebutan budaya Umno, kes Isa ketika itu perlu diperbesar-besarkan bagi menjustifikasikan tindakan Lembaga Disiplin terhadap beliau.

Namun, meminjam kata-kata 'favourite' seorang penulis politik veteran tanah air, 'ajaib bin pelik' Isa hanya didapati bersalah atau melakukan rasuah politik kerana beliau bertanding jawatan dalam parti. Dalam lain perkataan, Isa atau sesiapa sahaja tidak akan dikaitkan dengan sebarang salah laku membabitkan politik wang sekiranya mereka tidak bertanding jawatan dalam parti.

Dalam pemilihan jawatan Naib Presiden Umno ada 23 September 2004 itu, Isa melakukan kejutan apabila menduduki tempat pertama daripada tujuh calon yang bertanding.

Beliau memperoleh 1,507 undi diikuti Ketua Menteri Melaka, Dato' Seri Mohd Ali Rustam (1,329 undi). Penyandang jawatan, Tan Sri Muhyiddin Yassin 'terselamat' dengan menduduki tempat ketiga (1,234 undi) manakala seorang lagi penyandang, Tan Sri Muhammad Muhd Taib berada di tangga keempat dengan mendapat 1,177 undi.

Perawi said...

Tidak mustahil Isa tidak akan disabitkan dengan tindakan penyingkiran oleh partinya sebagaimana tidak ada apa-apa tindakan diambil terhadap Muhammad andai kata beliau tewas dalam kempen tahun 2004 itu.

Tahun 2009 giliran Ali pula yang terpaksa menghadapi penyembelihan kemaraan beliau dalam hierarki parti sehingga umum merasakan sekiranya Muhammad yang dilihat akan menang atau memenangi kerusi Timbalan Presiden, maka sudah tentu beliau juga berkemungkinan besar menjadi mangsa pisau Lembaga Disiplin Umno.

Melihat gambar kemenangan BN di Bagan Pinang yang tersiar di kebanyakan akhbar arus perdana, adalah begitu pelik bagaimana Isa, seorang bekas tokoh nasional yang pernah pada suatu ketika singkat menjadi Naib Presiden paling utama mengalami kemerosotan imej ketara sehingga menjadi pemimpin kecilan walaupun di Negeri Sembilan sendiri dan didominasi oleh seorang pemimpin Umno yang hampir-hampir tewas mempertahankan kerusi Naib Presiden kurang daripada enam tahun sebelumnya.

Lebih daripada semua itu, imej rasuah yang telah begitu bertungkus-lumus diusahakan oleh Lembaga Disiplin Umno serta media arus perdana milik Umno-BN akhirnya menjadi sia-sia dan ibarat menjilat ludah sendiri apabila Isa diletakkan sebagai calon Dun Bagan Pinang.

Ia menjadi bertambah buruk lagi untuk Umno apabila Isa memenangi pilihan raya kecil berkenaan dan menepati komen Tengku Razaleigh betapa kembalinya beliau menjadi anggota penggubal undang-undang negeri adalah "would translate into an endorsement of corruption-as-usual within the party and the government that it leads".

Walaupun media Umno seperti akhbar Utusan Malaysia menggambarkan kemenangan Isa sebagai ‘BN Menang Besar’ (tajuk utama edisi 12 Oktober 2009), hakikatnya Umno-BN tewas segala-galanya. BN boleh dianggap menang besar sekiranya calon yang bertanding bukannya Isa, pemimpin yang telah disahkan oleh partinya sendiri sebagai korup.

Bagaimana Umno mahu memenangi kembali hati orang Melayu dan penyokongnya di seluruh negara sekiranya menerusi perubahan cara pemilihan pemimpin yang sedang sibuk diperkatakan dan bagaimana pula parti tersebut mahu 'merakyatkan Umno' sekiranya rakyat seolah-olah diperdayakan oleh dolak-dalik tentang siapa rasuah dan siapa tidak rasuah dalam parti?

Apakah rasuah politik atau politik wang yang kononnya begitu dipertahankan oleh Umno boleh dikompromikan menurut kes tertentu dan situasi? Inikah yang difahami oleh pemimpin tertinggi dan Majlis Tertinggi Umno serta Lembaga Disiplin Umno sebagai 'prinsip'?

Barangkali mereka terlupa, kemenangan Isa di Bagan Pinang hanyalah kemenangan dari segi kiraan kertas undi bagi sebuah kawasan Dun di negara ini dan dalam keadaan keikhlasan dan kejujuran Umno terus dipertikaikan, ia sudah tentu tidak boleh sama sekali menjadi kayu ukur prestasi parti tersebut sebenarnya di peringkat nasional.

Bagi Isa, beliau kembali ke dalam arus perdana politik negerinya. Bagi Umno-BN, ia merupakan sagu hati setelah tujuh kali tewas berturut-turut. Tetapi bagi orang Melayu dan rakyat Malaysia, ia mengisyaratkan bermulanya kembali satu wabak.

Perawi said...

BN perlu ditukar nama terbaru BR, yang memberi erti:-

1. Barua Runtuh - Jambatan
2. Barua Runtuh - Stadium
3. Barua Runtuh - Makmal
4. Barua Runtuh - Lebuh raya
5. Barua Runtuh - Bil Rasuah
6. Barisan Runtuh - Bila-bila masa saja lagi

GOMO said...

harap benar Nik Ajis undur diri. sudah sampai masanya. makin lama mkin nyayuk di cakap kan nya tu.

artikel yang keluar dalam blogg nya di katakan bukan nik ajis yang tulis. habis tu siapa yang tulis???

sah Hussam musa lah tulis ni

ilhamku said...

RASUAH (RAKYAT AKAN SUSAH UMNOBN IANYA HALAL)

BERIMAN -
METARIAL-
HUKUM ALLAH-KENA SEMUA
LANGAR HUKUM ALLAH RASAKAN PENATIANNYA,LIHATLAH JIRAN KITA
KALAU RASUAH ITU MACAM FRESS ORANGE NANTIKANLAH LAKTNAT ALLAH,

ISLAM DAH MOLEK,
MELAYU .....EHHHH EHHHH EHHH
RASUAH MACAM MAKAN KACANG
MELAYU .......TAUBATLAH...

wolf said...

Bubarkan saja PAS yang telah sesat jauh.

Ahli2 PASngok yang kuat menjubur masuk PKR....

Ahli2 PASngok yang suka komunis masuk DAP...

Kan senang....

BN tak hingin nk terima ahli2 PASngok yang ngok.

Iron7ngok boleh jadi tukang cuci taik ngeh, nga, lge, kitsiang ikan dan kapal sink

jit tontoya said...

haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

nampaknya stopaa ali dan hassan ali dah mula cari bomoh mlm ni.......nasarudin dok smayang hajat,
hj adi ng arun taik telah berak cair pg tadi....si harun taib dan nasrudin janggut kontot digoda syaitan tengah hari tdi.........


SEMUA UZUQ X DAPAT MENGHADIRKAN DIRI!!!!!!!

khak tuih mangkuk hayun!!!!

Perawi said...

Perkhemah One Malaysia teruji diPerak.

Inilah jambatan yang runtuh dalam tragedi berkenaan malam tadi

Jambatan Runtuh, 19 Terselamat 2 Hilang

KAMPAR, 27 Okt [11.00 am] - Seramai 19 pelajar terselamat manakala dua lagi masih hilang dalam kejadian jambatan gantung runtuh di Sungai Kampang, Kuala Dipang, runtuh, malam tadi, kata polis Perak. Polis mengesahkan hanya tiga murid yang dihanyutkan air deras dalam kejadian jambatan runtuh di Pusat Kokurikulum Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Selatan di Kampar. Selain dua dilaporkan hilang, mayat seorang murid perempuan dikenal pasti sebagai Dina Deve a/p Nathan ditemui jam 8.40 pagi tadi. Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 malam tadi, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Kong Cho Ha berkata, disahkan satu mayat sudah ditemui, manakala dua lagi masih hilang. Katanya, beliau menafikan 22 pelajar hilang seperti laporan awal selepas pihak penganjur kem salah membuat kiraan pelajar.

[Nampaknya malapetaka besar menimpa kerajaan UMNO BN pimpinan Zambry Kadir. Ini kerana khabarnya pelajar sekolah yang bercamping di situ terlibat dalam aktiviti perkhemahan Satu Malaysia. Apa yang perlu diketahui ialah khabarnya keadaan cuaca ketika itu memang tidak mengizinkan perkhemahan itu berlangsung, namun bagi menunjukkan kononnya perkhemahan sekolah-sekolah tersebut telah berjaya memupuk semangat Satu Malaysia maka ia tetap juga dilaksanakan biarpun titi gantung yang dibina baru siap kira-kira dua minggu lalu itu. Itu pun dibina agak tergesa-gesa kerana mahu menjayakan program Perkhemahan Satu Malaysia Sekolah-Sekolah. Menurut sumber, Program di perkhemahan SK Kuala Dipang ini terdiri dari para pelajar yang dikumpulkan dari 80 buah sekolah rendah sekitar Daerah Kinta Selatan dibawah anjuran PPD Kinta Selatan merupakan program pertama atas nama Kem Satu Malaysia Peringkat Daerah Kinta Selatan. Jika ia berjaya, akan menaikkan nama MB Perak itu. Namun kini sebaliknya pula yang terjadi. Tragedi meragut nyawa ini adalah amat mendukacitakan sebenarnya. Cuaca yang tidak mengizinkan harus dijadikan ikhtibar agar program perkhemahan seperti ditebing sungai ini tidak dijalankan lagi pada masa akan datang. Nyawa melayang kerana kealpaan pihak tertentu].

Yang terasa dihatiku, bila bapa yg keturunan India dan masih hilang sepasang anaknya mengungkap, serta mengharapkan Tuhan Allah menyelamat anaknya - didalam TV3

Perawi said...

Aku terkilan bila MB Pahang Adnan, tak tahu tanah seluas 4 Ribu hektar diceroboh oleh pembalak didalam kes rasuah RM16Juta. Aku ada tanah seluas 7 hektar dah terasa luasnya. Terasa rakyat Bodoh bila mempercayainya....sebab luas kawasan balak itu....4,000 hektar. Masa'Allah.

Perawi said...

GERAK saran Ketua Audit lapor SPRM

Gerakan Rakyat Integriti dan Anti Korupsi (GERAK) menyarankan Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang melaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung salahguna peruntukan kerajaan, dana awam dan salah gunakuasa seperti Laporan Audit Negara 2008.

Pengerusinya, Mohd Nazree Yunus berkata, terdapat pelbagai contoh meragukan berkaitan penggunaan peruntukan wang kerajaan antaranya Projek Landasan Berkembar Elektrik antara Rawang-Ipoh.

Semakan Audit juga mendapati, perolehan peralatan melebihi keperluan dan perolehan tren tidak diselaraskan dengan pembangunan infrastruktur hingga menyebabkan objektif pelaksanaan projek tidak dapat dicapai seperti ditetapkan.

Keadaan ini menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung sebahagian kos kerugian dianggarkan berjumlah RM1.14 bilion kerana syarat antara kontraktor bagi Pakej Infrastruktur dikendalikan DRB-Hicom dengan kerajaan menetapkan liabiliti maksimum yang boleh dituntut hanya RM257.99 juta.

Menurut Mohd Nazree, GERAK melihat isu ini jelas sebagai bentuk-bentuk penidakan terhadap nilai-nilai integriti dalam pentadbiran dan pengurusan dana awam.

“Sewajarnya wang dana kerajaan digunakan sebaiknya oleh pihak dipertanggungjawabkan. Namun ada sesetengah pihak mengambil kesempatan mengaut keuntungan daripada dana-dana kerajaan yang diperuntukan,” katanya dalam kenyataan, Rabu.

GERAK juga menyarankan SPRM tegas tanpa dipengaruhi mana-mana pihak mengambil tindakan terhadap pesalah rasuah kerana laporan Audit Negara boleh dijadikan sumber rujukan terpenting bagi membersihkan sektor kerajaan dan swasta daripada penyakit rasuah.

Mohd Nazree, pihaknya juga mencadangkan kerajaan mempertimbangkan menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat salah gunakuasa dan peruntukan kerajaan secara keseluruhan.

“Adalah tidak munasabah untuk kita terus membiarkan sesetengah pihak tidak bertanggungjawab secara berterusan menyalahgunakan wang rakyat dan dana awam.”

“Tambahan pula setiap tahun kita mendapat maklumat daripada Laporan Audit Negara menyatakan bahawa terdapat atau wujudnya penyelewengan, rasuah dan pembaziran pada skala yang besar,” katanya.

fitflex said...

iron said
hehe...sapa yg anjorkan sure heboh? kerajaan penang ke media milik umno yg degil tak dengaq cakap mufti? khalifah? hehe..dia seorg kapir cuba ikot cara khalifah. dia tak dgq kata mufti tak pe sbb dia mmg dah kapir. yg mengaku islam tapi buat jugak larangan mufti tu ape cerita? hehe...sama je la yg mengaku islam tu dgn kapir...
===========
yg anjur tu tv3.yg benar tu kerajaan negeri la ngok.pas kelntan x benar.sbb tu kat klntan xde. x tau le pulak pas pp benar kan tak.sebab buat mcm biasa.paper hr ni tulis yg pergi jomheboh kat pp 100ribu.

dlm 100ribu tu,99% melayu yg pi.dan sudah pasti dri 100ribu yg pi tu,80ribu mesti anak2 muda yg skg pr.sebab pr sering mendakwa dpt skngan penuh anak2 muda.umno mana mampu pi ramai2 mcm tu.
dan sudah pasti anak2 muda yg skg pr tu lupa akan pesan mufti bab halal haram pi jom heboh.

nak tnya iron apa hukum pulak anak2 muda yg nik aziz jnji syurga skg pas,than pakat2 pi jom heboh??harap org2 pas blh tlg jawab sebab ramai aku rasa org pas yg pi...

Perawi said...

Menabunglah kedalam akaun simpanan Menteri Kesihatan, di Public Bank - nombor akaun: 4487469902.

Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng hari ini membuat laporan di ibupejabat polis daerah Sentul berhubung dakwaan 'hadiah' kereta dari syarikat binaan Axis Construction Sdn Bhd (ACSB) kepada isteri Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Laporan tersebut dibuat berdasarkan sebuah artikel yang disiarkan dalam lamaweb Malaysia Today pada 14 Oktober lalu.

Artikel tersebut- 'To The Health Minister YB Dato Liow' - mendakwa isteri Liow - Lee Su Loo - dikatakan menerima sebuah Toyota Alphard (dengan nombor pendaftaran WSB 15) yang berharga hampir RM600,000 pada hari jadinya pada bulan Januari.

Artikel itu seterusnya mendakwa bahawa ACSB membayar wang pendahuluan kereta tersebut berjumlah lebih RM300,000 melalui cek Bank Hong Leong bernombor HLB 373727.

ACSB juga dikatakan membayar ansuran bulanan kereta berkenaan dengan mendepositkan kira-kira RM5,000 setiap bulan ke dalam satu akaun simpanan di Public Bank (nombor akaun 4487469902).

Artikel tersebut mendakwa Axis Construction merupakan firma binaan yang tersenarai dalam senarai penerima kontrak dari kementerian kesihatan.
an

Perawi said...

Ohhh..terlupa untuk pencacai UMNO sahaja, yang boleh menabung..hehhhh3

salam... said...

tabuan said...

UMNGOK.. PEMIMPIN DAN PENGIKUT SAMA JE..

...PEMBERI RASUAH DAN TUKANG SAPU DUIT RASUAH... HALAL HARAM TOLAK TEPI..

Kerana ingin menagih sokongan bukan islam ini UMNGOK akan hormat dan tungging buntut kepada MCA , MIC DAN SANGGUP UPAH FIRMA YAHUDI YG LAKNATULLAH ITU UNTUK MENONJOLKAN IMEJ PM YANG DAH HANCUR ITU DI SERATA DUNIA.

UMNGOK nyata tak mampu bersuara lagi.UMNGOK akan sentiasa mendengar segala kata-kata MCA, MIC demi untuk undi bukan islam.

Para pemimpin UMNGOK akan gadai semua nya untuk undi.Malah TELOR mereka pun akan di serahkan kepada MCA , MIC .

2 BEKAS PM DAN SEKO LAGI PM SEKARANG SEMUA TAKUT BINI. TAKDAK TELOR. TELOR BAGI BINI SIMPAN..

PASAL APA..

ISLAM KATA TUTUP AURAT. RAMBUT TU KAN AURAT . TAPI kecut punya pasal sanggup tanggung dosa kering bini... SUKA TENGOK RAMBUT BINI MACAM SARANG TEBUAN..

KUNUNNYA DULU ISTIHAR MALAYSIA NEGARA ISLAM, PASTU ISLAM HADHARI , PASTU SALAM SATU MALAISIA .. KRONI DI UTAMAKAN..

PENGHABISNYA...

SATU HABUK PUN TARAK.. CUMA ADA MASING2 NAK TUNJUK SAPE PM YANG paling banyak BAGI PROJEK PADA KRONI MASING2..HA..HA..HA..

PROJEK PERMATA NEGARA.. DPT RM 100 JUTA.. SAPE YG KENYANG..

SI RAMBUT KEMBANG KUT..

WOLF said plak.. ngok..ngok.. ngok..

Bubarkan saja UMNGOK yang telah sesat jauh.

Ahli2 UMNgok yang kuat menjubur masuk KUBUR....

Ahli2 UMNgok yang suka komunis masuk LUBANG BABI...

Kan senang....

PAS tak hingin nak terima ahli2 UMNgok yang ngok.

SEMUA JADI NGOK SEBAB DARI KEPALA TAIK UMNGOK SAMPAI ANAK CUCU UMNGOK
KUAT MAKAN RASUAH. KALAU TAK CAYA CUBA LAH ADA PRK SEKALI LAGI.. HABIS SEMUA KENA SUAP...

UMNgok boleh jadi tukang cuci taik NAJIS , SAMY KELING DAN TEE KIAT BABI.



DEMI ISLAM SINGKIRKAN UMNGOK DARI BUMI INI...

GOMO said...

Syukur...Perak sekarang berada di bawah pentadbiran Barisan Nasional, kalau tidak persidangan Dun.... http://www.papagomo.com/2009/10/nizar-sewel-sivarasamalu-mengimbau-masa.html

tabuan said...

Beberapa perkara berikut patut difikirkan oleh PAS;

1. Siapakah yang boleh mengheret PAS melanggar prinsip-prinsip Islam yang holistik yang bukan sekadar isu tahalluf siyasi semata?
2. Siapakah yang ‘sebenarnya’ mencetuskan permusuhan dalaman secara langsung dan tidak langsung dalam PAS selama ini?
3. Jika PAS berfikir ada pemimpinnya yang patut disingkirkan, maka penyingkiran itu adakah atas alasan pelanggar prinsip, atau sekadar pelanggaran pendekatan?
4. Antara mengerat ‘orang dalam’ dan mengerat ‘orang menumpang’ yang menyusahkan; manakah yang patut diutamakan?
5. Adakah PAS yang memerlukan PR atau PR memerlukan PAS?
6. Adakah agenda Islamik itu yang lebih besar dalam PAS atau agenda politik PR?
7. Apa beza dari masa depan Islam antara kerjasama dengan DAP dan PKR dan kerjasama dengan UMNO?

- Dr Mohd Asri Zainul Abidin, USM.

tabuan said...

Beberapa perkara berikut patut difikirkan oleh PAS;

1. Siapakah yang boleh mengheret PAS melanggar prinsip-prinsip Islam yang holistik yang bukan sekadar isu tahalluf siyasi semata?

2. Siapakah yang ‘sebenarnya’ mencetuskan permusuhan dalaman secara langsung dan tidak langsung dalam PAS selama ini?

3. Jika PAS berfikir ada pemimpinnya yang patut disingkirkan, maka penyingkiran itu adakah atas alasan pelanggar prinsip, atau sekadar pelanggaran pendekatan?

4. Antara mengerat ‘orang dalam’ dan mengerat ‘orang menumpang’ yang menyusahkan; manakah yang patut diutamakan?

5. Adakah PAS yang memerlukan PR atau PR memerlukan PAS?

6. Adakah agenda Islamik itu yang lebih besar dalam PAS atau agenda politik PR?

7. Apa beza dari masa depan Islam antara kerjasama dengan DAP dan PKR dan kerjasama dengan UMNO?

- Dr Mohd Asri Zainul Abidin, USM.

tabuan said...

"...Malah beliau sanggup melabel orang yang berusaha ke arah perpaduan ini sebagai 'Sampah'. Walaupon sebenarnya 'Sampah' pon bersatu, bersatu di dalam tong 'Sampah', di dalam lori 'Sampah' dan di tempat buangan 'Sampah'. 'Sampah' yang tidak bersatu itu lah yang mencemarkan Alam sekitar.

Dia hendak semua orang baca, terutama sekali pengundi bukan Islam bahawa dia sangat tegas dalam hal ini dengan harapan pengundi bukan islam akan bertambah keyakinan terhadap PAS dan akan swing vote balik kepada PAS dalam pilihanraya yang kan datang.

Ini lah tindakan Tuan Guru Nik Aziz dalam menghadapi tekanan daripada DAP.Beliau sangup menjadi tikus bila DAP menghina Islam. Tetapi beliau akan menjadi kucing bila mana orang islam menyebut perpaduan di kalangan umat islam dan bangsa melayu...........

....Baca lagi di tabuans blogspot..

ironseven said...

wolf menyalak...
"Iron7ngok boleh jadi tukang cuci taik ngeh, nga, lge, kitsiang ikan dan kapal sink.."
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

hehe...ni le contoh bila binatang bercakap. dah dasar tak de otak bila diajaq pon takkan paham dan cuba utk nak paham. ada baiknye kau pegi menyalak kat laut wahai keluarga anjing...atau kau pegi bertekak dgnanjing lagi baik...

keris panjang said...

untuk elakkan diri dipanggil "tidak bertelor", maka terpakso lar ambo maghi. tp ambo tahu, ambo takdok penyokong dale mjlis tu sbb sumo kat situ ghama oghe2 tok adi. mako camtu mapuh ambo.

Kecian, sbb mulut badan binasa! Atok ni dh syok sendiri, dia ingat ckp dia semua betul. Hanya samdol2 balaci tahap pecacai PAS saja yg masih terangguk2 "ghoyak" tok dia ni. Tp ramai yg dh mula menyampah sbb tok ni bila bercakap, dia tak guna otak kat atas tp guna otak yg ada kat kepala lutut tu.

hurry said...

rosmah rambut jembul mesti suka dengar pasal ni,dahla mak sedara dia dia dah buang..hehe

hurry said...

pasal pelajar lemas kat perak,mcm2...tak tahula itu program siapa...tapi tempat aku kalau pejabar pendidikan daerah semua program rejim bn,boleh mesyuarat kat ppd,jamuan rejim bn pun boleh di buat kat ppd....pendek kata kalau program ppd adalah program umno....kat perak tu tak tahula..pikir2la sendiri

ironseven said...

keris said,
Tp ramai yg dh mula menyampah sbb tok ni bila bercakap, dia tak guna otak kat atas tp guna otak yg ada kat kepala lutut tu.

AKU RASA DI AMAN2 PON KALAU SESORG TU MENENTANG DASAR2 INSTITUSI (SPT COMPANY, UNIVERSITI, PERSATUAN, PARTI UMNO PON) MAKA GOLONGAN ITU PATUT DIBERSIHKAN. SAMA ADA PEMIKIRAN MEREKA ATAU KEWUJUDAN MEREKA. DI MANA2 PON..TAK TAHU LA PULAK KALAU DI TEMPAT KERIS BEKERJA DIA SUKA STAF BURUK2KAN COMPANY ATAU IZINKAN STAF LANGGAR DASAR DAN POLISI COMPANY. ORG BENGONG MCM KERIS JE YG SETUJU PELANGGARAN DASAR DAN POLISI TU.

SBB NIK AZIZ ADA OTAK YG GELIGA LA DIA NAK BERSIHKAN PAS DARI ANASIR NEGATIF TU. SUPAYA SEMUA SATU SUARA SATU MATLAMAT.

keris panjang said...

iron,
bukan ke cerita UG tu dh tutup dah. takde saper pun bangkitkan lagi tapi apsal tiba2 "nabi" korang tu gelabah tak pasal2 selepas jumpa alj.b.ri dan baca tulisan aziz bari tu? apa namanya tu?

hati2 dgn alj.b.ri tu, dia ni pandai baling batu sembunyi tangan. umno bermasaalah dulu pun disbb kan dia jugak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...