Tuesday, October 27, 2009

Kenyataan Media: Apakah jaminan keselamatan kepada Adun PR pada sidang 20 Okt

Berhubung dengan sidang DUN Perak yang akan diadakan esok dan kami adun PR akan hadir dengan surat panggilan dari Speaker yang sah V. Sivakumar, maka dengan munculnya berbagai berita sdan spekulasi yang mendorong saya untuk mengeluarkan beberapa kenyataan seperti yang di sebutkan kelmarin dihadapan rakan media dalam sidang media di Pejabat PAS Ipoh . 
 
Kenyataan saya dalam perkara berkaitan ialah : 
 
1. Apakah jaminan yang boleh diberikan oleh pasukan keselamatan/polis terhadap ADUN-ADUN Pakatan Rakyat dalam sidang DUN esok. Saya memberikan tempoh sehingga hari ini kepada pihak polis supaya menjamin keselamatan semua ADUN Pakatan Rakyat dan akan melakukan laporan polis sekiranya difikirkan perlu. 
 
2. Saya mempersoalkan kewajaran maklumat yang mengatakan seramai 30 orang lebih bentara ditugaskan untuk bertugas pada esok hari. Berdasarkan pengalaman saya sejak memegang jawatan ADUN Perak, tidak lebih 10 orang sahaja bentara yang bertugas. Saya juga mempersoalkan kenapakah bentara yang sedia ada dari Bahagian Majlis telah ditukar dengan individu lain yang menimbulkan pertanyaan. Apa lagi sekiranya benar mereka adalah samseng-samseng seperti yang kami dedahkan sebelum ini, kami mempersoalkan kewajaran dan kelayakan kelompok tersebut dilantik untuk menjaga dewan yang mulia. 
 
3. Saya mempersoal dan membantah tindakan mewartakan 500 meter di sekitar SUK sebagai kawasan larangan bagi orang awam dan ini adalah tindakan yang mencabul hak asasi manusia dan Perlembagaan Persekutuan perkara 10.(1)(b). semua warganegara adalah berhak berhimpun secara aman dan dengan tidak bersenjata. 
 
Tidakkah rakyat sentiasa digalakkan untuk hadir ke DUN atau parlimen untuk menyaksikan sendiri sidang yang berlangsung sebagai pemerhati, kenapakah hasrat rakyat ini dihalang malah dilarang. Apalagi sidang bajet yang saya fikirkan tersangat penting. 
 
Sekia, terim kasih. 
 
DRS. KHALIL IDHAM LIM 
Pengerusi PRBBC Perak.

1 comment:

Mesra Sokmo said...

Syabas....seorang Mualaf DRS. KHALIL IDHAM LIM, Pengerusi PRBBC Perak.

Al-Quran & Al-Hadis Didahulukan. Ijmak Ulamak diserasikan selaras kehendakkan Islam - Itulah Pakatan Rakyat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...