Wednesday, December 17, 2008

RM27,545.80 sehari untuk istana PM dan TPM


KUALA LUMPUR, 17 Dis: Dewan Rakyat diberitahu, Kerajaan Malaysia menyewa kediaman Perdana Menteri, Sri Perdana sebanyak RM4.15 juta setahun atau RM345, 833.33 sebulan dari Putrajaya Holding.

Untuk menyelenggarakannya pula, kerajaan menanggung RM1.89 juta setahun atau RM158,051.40 sebulan.

Kediaman Timbalan Perdana Menteri pula yang bernama Seri Satria, kerajaan menyewa sebanyak RM2.74 juta setahun atau RM228,333.33 sebulan manakala penyelenggaraannya adalah RM94,156 sebulan.

Ini bermakna, kerajaan menanggung RM27,545 sehari untuk membayar sewa dan menyelenggarakan kedua-dua istana pemimpin negara ini.

"Inilah bangunan yang Almarhum Datuk Fadzil Nor dulu cadang untuk dilelongkan jika BA (ketika itu) berkuasa. Saya tidak tahu tentang anda tetapi saya sendiri tidak terbayang begitu banyaknya wang yang dibelanjakan untuk menampung PM dan TPM kita sekeluarga," tulis Roslan Shahir, Setiausaha Akhbar Presiden PAS dalam blognya.

Sewa sehari Seri Perdana bersamaan RM11,527.77 sehari, sedangkan gaji pokok permulaan seorang guru dengan diploma hanyalah RM1,405.71.

Dengan RM1,405.71 inilah guru tadi menampung keluarga dan kehidupan hariannya sedangkan kita membayar RM11, 527.77 sehari buat PM kita!

Malah menurut jadual tangga gaji baru seorang Ketua Polis Negara pun dibayar lebih murah (perbandingan gaji pokok permulaan) dari kita menyewakan Seri perdana untuk Perdana Menteri kita.

Gaji pokok permulaan KPN adalah RM9, 615.98 (menurut Pekeliling Perkhidmatan Bil. 8 tahun 2007) sebulan.

"Jadi apa nak kita lakukan?" tanya Roslan.

Dalam pada itu, tulisnya, rakyat diseru berjimat cermat. Tahun depan mungkin keadaan ekonomi semakin gawat, syarikat-syarikat gergasi dunia sudah mula memberhentikan para pekerjanya.

"Dan kita dalam susah-susah memuntahkan dari isi perut hampir RM10 juta setahun bagi menempatkan tak sampai 10 orang di dua istana kerana mereka adalah PM dan TPM kita," tulis beliau.

191 comments:

ALI MAIDIN said...

Berkatalah Saidina Ali r.a : kemiskinan wujud kerana ketidakadilan dan pembaziran. Stop. Tak perlu teori ekonomi canggih2.

http://sokongpr.blogspot.com/

Unknown said...

Terima kasih Pak Lah dan Najib yg selalu mengingatkan rakyat Malaysia utk hidup berhemat, berjimat cermat dan tidak boros ketika zaman sukar ini. Anda berdua telah menunjukkan teladan terbaik kepada rakyat bagaimana untuk hidup secara berjimat cermat dengan tinggal di mahligai dengan kos sewa dan penyelenggaraan seharinya yang sungguh hebat itu. Bravo Pak Lah, bravo Najib!!! Teruskan pembaziran demi kebahagiaan diri, famili dan kroni!!!

TEKONG DARAT said...

deme jer tahu malaysia ni kaya raya...ntah berapa jam sehari dok kat rumah...patut laa maintainance V6 selamber jer bayar...rupa2nya utk rumah saja dah byk...tak rasa apa la...

aisal said...

Teringat kisah Syaidina Umar r.a, semasa menjadi Khalifah sentiasa menjelajah kota menyamar sebagai sebagai rakyat biasa mencari rakyatnya yg hidup daif dan perlu bantuan walaupun di malam hari yg gelap dan agak lewat.

Menghukum anaknya sendiri dengan hukum HUDUP kerana berzina walaupun beliau Khalifah /PM di masa tu...

Mempunyai kehidupan yg amat bersederhana dan berhutang ketika membeli baju perang kerana tidak mempunyai wang yg cukup..walaupun di Baitul Mal di bawah pentadbirannya penuh dgn wang negara.

Rasullulah S.A.W sendiri tidur berlapikan pelepah tamar kerana tidak cukup wang untuk tidur di bantal yg empuk...semuanya kerana mendahului rakyatnya daripada hidup melarat...

Kerajaan hari ini.....rakyat yg miskin bertaburan di Malaysia seolah-olah sebanding hebatnya taburan hujan di negara kita. Ada yg mula berani untuk keudara dgn "BERSAMAMU" menagih simpati dan tidak kurang pula yg memohon simpati melalui akhbar dan wahana media yg lain...

.......kerana apa ia terjadi ...tidak len tdk bukan kerana JUJUR dan AMANAHnya pemimpin sehingga wang PPRT berjumlah 43 juta ringgit hilang dan lesap kerana disalahgunakan untuk kempen pilihanraya.........

Satu lagi tauladan yg baik daripada PM dan TPM serta pimpinan UMNO untuk kita rakyat marhaen di negara kita...

dewatawanberapi said...

Cilaka punya olang....

Itu jam'e, maok bagi 'monus' ciakap tatak luit, lupe2nye itu lakyat punya luit lia sapu habit lo..

Babi pun lebih maik dali itu luak olang. Buluk2 babi pun titak kiacau luit lakyat.

Kenape titak beli saja lumah tu..
tatak payah sewa2..beli telus lagi jimat dali sewa.

Ini mesti kloni punya pasat lo..

aisal said...

President IRAN...Almadinejad semasa mula2 menjawat jawatan president mengarahkan karpet tebal di pejabat nya dibuang...tidak ingin bermewah2.

2. Menghapus sebarang protokol bagi memudahkan rakyatnya berjumpa denganya pada bila2 masa walaupun di lwat malan..

3. Tidak tinggal di Istana Presiden dan tinggal di rumah sendiri yg kecil iaitu rumah semasa beliau menjadi datuk bndar dulu.

4. Mengguna pakai kereta lama semasa dibeli di zaman datuk bandar dahulu.

5. Bila sahaja terdengar azan atau maksuknya waktu solat beliau lantas menunaikan solat walaupun di pinggir jalan raya..

" Bukankah apabila seseorang itu meletakan TUHAN dan AGAMA di hadapan maka sesungguhnya dia akan dilimpahkan kekuatan untuk terus berjuang walaupun telah lanjut usianya sepertimana TG D NIk Abdul Aziz...

MARSLI N.O said...

Sdr Ketua Editor Siasah: Terima kasih atas maklumat yang disampaikan. Terima kasih.

bn@umno said...

jgnlah kita mempunyai sifat hasat dengki dgn kemewahan dan rezeki seseorg.Ini merupakan rezeki yg tuhan bagi kat PM dan TPM.kita patut menerimanya dgn hati yg terbuka.

asalbayu said...

Nak tergelak bila ada kawan buat lawak. Sebenarnya dia juga terkilan dengan pendedahan ini. Lalu jadilah dia macam ungkapan pepatah Inggeris yang dijadikan lirik lagu oleh Ismail Harun: Mengapa serigala tak dapat anggur masam katanya.

kayemsee said...

ye la kan benak@meno...kalau nak katakan rezeki..kira rasuah tu rezeki la jugak kan...buat apa kita nak sibuk2 nak tangkap..kan ker tu rezeki dia yg dibagi utk dptkan tender..bpr buat apa dengki2 dgn dia kan....buat apa nak tangkap pencuri...kan ker tu rezeki dia sbb dia dah dpt brg tu kan..buat apa polis nak dengi2 dgn dia plak kan...hahaha....lawak2...ckp mcm budak tak cukup umur la hang nie....

anakkancil said...

bn@umno said...
jgnlah kita mempunyai sifat hasat dengki dgn kemewahan dan rezeki seseorg.Ini merupakan rezeki yg tuhan bagi kat PM dan TPM.kita patut menerimanya dgn hati yg terbuka.

December 17, 2008 12:09 PM

Mangkuk hayun nie nak kena baling dgn kasut saiz 15 nie...hang pangkah lagi ......
Bukan ku cari harta berkoyan-koyan
Ku cari al gazali
Ku korek rahsia kitab suci
Last -last ku kawin lagi
Baru lega rasa di hati....

anonymous said...

Blogger bn@umno said...

jgnlah kita mempunyai sifat hasat dengki dgn kemewahan dan rezeki seseorg.Ini merupakan rezeki yg tuhan bagi kat PM dan TPM.kita patut menerimanya dgn hati yg terbuka.

December 17, 2008 12:09 PM

Wah! wah! wah!, bab ni jangan dengki kunun.

PR nak tuko pakaie camry, memekek lolong mcm anjing semua pencacai2 UMNO!

Atuk Banjar Masin said...

sepatut nye 'SIASAH' kena selalu banyak buat posting yg ber tema kan hal2 mcm ni.

selame ni pencacai2 UMNO ni tak tau atau buat2 tak tau dgn perkara ini.

nah, sekarang dah tahu, apa mcm? BN/UMNO ada bagus ka?

Fendy2177 said...

Aku tak mau komen, hehehee. Lu pikir la sendiri wahai pencacai.

aisal said...

Terkedu dan pastinya menggeleng kepala sekiranya diungkapkan persoalan ini pada setiap jiwa yang waras. Angka yang berkaitan pengurusan 2 Istana PM dan TPM sungguh besar sekali.
Ini bukan persoalan dengki dengan rezeki mereka disebabkan status mereka PM dan TPM, tetapi ini adalah persoalan yg amat besar tentang pengurusan aset kewangan negara. Bagaimana di kala rakyat marhaen yg terbanyak hidup dalam serba kedaifan dengan kekangan harga minyak, gas, pengangkutan, kos sara hidup yg berlipat kali ganda lebih tinggi, pendidikan yg kebanyakannya berbayar sini dan sana, dan bermacam ragam masalah rakyat di bawah, rupa2nya kos Istana depa yg ditanggung dengan duit rakyat begitu tinggi nilainya.
Mereka lebih senang memberitahu rakyat agar berjimat cermat dalam segenap hal kehidupan walhal rakyat telah letih dan jerih dlm berjimat cermat. Rakyat hidup beratapkan atap yg bocor, rumah yg berlubang2, berlantaikan kayu yg reput semata-mata kerana mereka bergelar rakyat.
Apakah dengan jawatan tersebut mereka bebas menggunakan wang rakyat secara bebas...
Kalau beginilah cara hidup pemimpin2 UMNO dan kerajaan di Malaysia, kenapa tidak kita boleh katakan bahawa kita akan terus gagal walaupun mewujudkan pelbagai dasar untuk membantu rakyat...
Itu baru sahaja wang rakyat yg terpaksa dibelanjakan oleh mereka berdua, bagaimana dengan Menteri2 yg lain....Bagamana dengan kehidupan mewah pemimpin yg lain hasil daripada tender dan lain2 projek yg diluluskan...
Tepuk dada tanya selera.....
dan ingatlah Sabda nabi S.A.W yg telah mengingatkan kita bahawa di dalam diri manusia ada seketul daging, jika putih daging itu..baiklah ia..jika hitam daging itu..maka jahatlah ia...sahabat bertanya apakah itu ya Rasullulah...Jawab Baginda...Ia adalah HATI....

uncle nano said...

ORANG-ORANG PAS NI SEMUA NYER PENUH DENGAN HASAD DENGKI DAN KEMARUK ..
LU ORANG LEBIH DASYAT LAGI KLU DAPAT MEMERINTAH..SAMPAI TAHI BABI PON LU ORANG KASI SEPAH2 NANTI..LU ORANG MANA PANDANG RAKYAT!!
LU ORANG INGAT LU ORANG BAGUS..PORAH..
SILAP-SILAP HADI TU YANG BERKENAN KAT RUMAH PM TUH...
PI MABUK LE PAS....

bn@umno said...

Biasalah pemimpin PR ni selalu dengki akan rezeki yg tuhan bagi kat PM dan TPM.Setahu aku, pemimpin BN TAK PERNAH pun dengki dgn segala kemewahan yg pemimpin PR perolehi.ini telah menunjukkan yg pemimpin PR ni tak berhati perut.Islam tak pernah pun mengajar ummatnya mempunyai sifat dengki atau cemburu terhadap rezeki seseorang.Jadi kesimpulannya pemimpin PR bukanlah pemimpin islam yg sebenar.

Atuk Banjar Masin said...

ni bukan nye pasae dengki mendengki, pemimpin UMNO kate berjimat - tapi deme yg tak tau berjimat. ape ke benda cakap tu.

nok membodohkan rakyat - minta maaf aje ye le, pencacai2 UMNO boleh le di bodoh2 kan.

zali said...

sekelian isi siasah...

dengan keluarnya topik yang tak la berapa baru sangat ni...maka berjela-jela pro pr mengambil kesempatan untuk membelasah pm dan tpm...

cuba lihat dan fikir betul-betul...

1.bukan pm/tpm yang mahu menyewa di situ tetapi sebagai pemimpin tertinggi di malaysia mereka di beri penghormatan untuk tinggal di situ...

2.duit sewa/selenggara tu bukan nya dapat ke pm,tpm pun.

3.hasil duit sewa/selenggara tu juga bukan dapat kemana-mana individu pun sebab duit tu semua di recycle untuk pembangunan...sila lihat putrajaya holding punya web dan lihat bagaimana mereka mengendalikan syarikat gergasi yang banyak cabang tu.

4.kalau hasil sewa tu dapat ke individu pun...ianya dapat ke staff putrajaya holding dalam bentuk gaji...apasalahnya kerana staff putrajaya holding pun yang ramainya melayu jugak.

5.tidak adil bila membandingkan sewa/selenggara rumah yang sebenarnya pendapatan tambahan bagi sebuah syarikat gergasi yang juga untuk pembangunan berterusan di malaysia untuk rakyat malaysia dengan gaji seorang guru...mana logiknya?

zali said...

kalau sebut pasal jimat...

boleh pm/tpm sewa rumah flat dengan kos 6-7 ratus sebulan tapi macam mana putrajaya holding nak hidup?nak membangunkan lagi malaysia ni?nak bayar gaji banyak pada melayu?

pembaziran cuma bagi mereka yang tak nak ambil tahu pengaliran duit sewa tu kemana.

bagi mereka yang ambil tahu dan mahu lihat malaysia lebih maju lagi dan ramai melayu yang dapat gaji dari duit sewa tu...

eleh,murahnya sewa tuuu...patutnya 10 juta setahun...

zali said...

khas untuk aisal...

orang yang paling berani ialah orang yang mahu minta maaf atas kesilapannya...

saya pun salah juga sebab bawa hal agama yang tak dapat difahami keterangannya.

tetapi jika tak keberatan sila ke forum sufi tauhid filos

TEKONG DARAT said...

Br je promote web fitnah,ni nk promote web tauhid plak..nk blaja cr guru..berhadapan..bkn dok dpn monitor..dn, kalu sndiri tk nak bdoa,tk perlu ajak org lain jd mcm kamu..al fatihah pun doa..tk hbs2..

TEKONG DARAT said...

Apa yg nk dgkinya..ni bkn msalah dgki..memg sgt2 mhal kos yg dikenakn..kos selenggara bngunan kerajaan yg mpunyai 630 staf dn 1500 klien dr A-Z pun hanya 1.2 juta SEBULAN..ini adalah kos selanggara dr dlm hngga luar premis..ptugas org yg dpt tnder utk selenggara premis plak sramai 415org dr ceo hngga tkang cuci..tp jumlah wang yg dbayar ni msh dpt membayar gaji kakitangn org yg dpt tender..siap ada bonus lg..jadi dmana wajarnya org yg selenggara bngunan utk muatkn kurang 10org pd satu masa,mengenakan yuran 20ribu lbh sehari?..ini kes 'terkena' atau pun ada 'kena mengena'?..kpd pncacai puak tu,ini bkn perkara positif..dn melayu laknat, memg jumlah yg dbayar tk dt blik kt tuan yg menginap..tp perlu diingat bhawa jumlah yg dbayar adalah dr hsil cukai dn pndapatn negara..bkn pndapatn dia..

Azizahns said...

doa-doa kanlah haji hadi jadi pm. nanti diapun duduk kat situ jugak. tapi janganlah doakan lim guan eng jadi pm... nanti ada pulak kandang babi kat putrajya.

Muzafar said...

bn@umno said...
jgnlah kita mempunyai sifat hasat dengki dgn kemewahan dan rezeki seseorg.Ini merupakan rezeki yg tuhan bagi kat PM dan TPM.kita patut menerimanya dgn hati yg terbuka.

December 17, 2008 12:09 PM

___________________________________

Betul tu,bn@umno...
Kita juga jgnlah ada hasad dengki pada perompak bank yg dapat RM4-5juta dari hasil rompakan,kerana itu rezeki yg telah tuhan bagi kat perompak. Gitu juga peragut2, jgnlah POLIS tangkap diorg,.Dengki ke POLIS kat Peragut dan perompak ? POLIS patut menerimanya dgn hati yg terbuka.
Kan itu rezeki yang tuhan bagi kat mereka. Tak gitu bn@umno

TEKONG DARAT said...

Azizah,skali skala msk jd pmutar belit..pas kata kalu depa printah malaysia,putrajaya akn dlelong..azizah g la dok sana,pastu mintk org derma utk byar maintanance..bodoh punya pompuan..

Muzafar said...

Samalah juge dengan kereta yg kerajaan sewa dari SPANCO untuk jabatan2 kerajaan. Siapa yang untung ?

TEKONG DARAT said...

sapa untung?...
anak beranak laa untung...kawan kepada anak beranak hanya dapat tender cuci longkang...kawan kepada anak beranak yg satu lagi dapat tender bunuh anai-anai...

Unknown said...

Hari ini tersiar satu lagi berita mengenai ROMPAKAN BESAR yang bakal berlaku - IJN akan dijual dan diswastakan kepada syarikat kapitalis Sime Darby!! Boleh percaya ke Sime Darby akan mengekalkan kadar bayaran seperti sekarang lepas penswastaan? Apa jadi dengan TNB, STMB, Pejabat Pos, KTMB dan berlambak lagi projek penswastaan, adakah lebih cekap dengan kadar caj yang berpatutan seperti yang dijanjikan selepas diswastakan? Penswastaan tetap penswastaan, ia hanya utk mengenyangkan perut buncit segelintir kroni dan akhirnya membebankan rakyat. Kita telah melalui banyak pengalaman, tapi pemimpin kita enggan belajar dari sejarah, sedangkan history repeat itself.

Dulu depa kikis hingga hampir kontang duit Petronas. Baru-baru ni rompak KWSP utk melindungi pasaran saham yg hingga kini tak juga naik-naik seperti diharapkan. Dan kini nak ambil IJN pula? Malaysia, oh Malaysia...

Mungkinkahkah ini satu lagi hadiah terbaik BN utk pengundi pilihanraya kecil Kuala Terengganu?

mat_terab said...

Dalam soal ni bukan lah jadi isu dengki atau sebagainya yang menjadi isu pembaziran wang rakyat.....?
sekiranya wang dalam jumlah yang besar itu di bayar dengan menggunakan duit saku Pak lah atau Pak Jib mahupun dari duit kantung Umno sendiri pekara ni tak akan jadi isu dan tak ada siapa pun nak dengki aku boleh jamin dalam soal ni........
tapi yang jadi masalah nya duit ni dari wang negara dengan kata lain duit kita semua atau duit rakyat yang bayar cukai.......
tambahan pula dalam kaadaan ekonomi negara tak menentu ni rakyat di nasihatkan supaya berjimat cermat oleh kerajaan sendiri tetepi yang malang pemimpim yang menasihati rakyat di suruh berjimat ni lagaknya seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan betul tapi di jalan senget...seperti guru yang mengajar anak murid kencing berdiri dia kencing berlari.......
Alasan untuk menbantu orang melayu bukanlah boleh di jadikan alasan...yang salah tu tetep salah tak perlulah hendak menegak benang yang basah....seperti contoh di beri oleh rakan kita walaupun niat kita baik nak menolong orang tapi cara kita salah.....matlamat tidak boleh menghalalkan cara, sebebtu la pegangan umno ni banyak yang terpesong, melacur boleh di halalkan asalkan dalam kaadaan darurat.....apa yang darurat...?
adakah kaadaan di malaysia sekarang di katakan darurat....?
begitu juga dalam kes ni.....
jangan lah kerana hendak membantu dua tiga kerat melayu yang meneraju Putra jaya Holding maka kerajaan sanggup merompak wang rakyat....yang mana rakyat malaysia banyak yang susah hidup kais pagi makan pagi....dan berapa ramai lagi rakyat malaysia ni yang tergolong dalam miskin tegar sepatutnya melayu macam ni la yang patut di tolong bukan nya melayu kroni yang dah kaya raya............

bn@umno said...

kalau IJN diswatakan untuk kepentingan rakyat ape salahnya? dgn penswastaan IJN, maka mutu perkhidmatan akan dapat dipertingkatkan.contohnya kalau kita bandingkan hospital swasta dgn hospital kerajaan, biasanya hospital swasta memberikan perkhidmatan atau layanan yg lebih baik terhadap pelanggan atau pesakitnya berbanding hospital kerajaan.

add said...

Kalau anda dilantik jadi PM atau TPM sekarang yang melalak tak tentu hujung pangkal... nak tak duduk di kediaman tu.... saya rasa bukan kecil tapak tangan, tapi besar putra jaya saya tadahkan ....

kadang-kadang kita bercakap menggunakan conggakan kasar dan bukan dengan alasan cause and affect factor.

kalau macam tu semua menteri dan menteri besar yang ada sekarang duduk la dirumah masing-masing, cuma nik aziz seorang je yang sanggup buat macam tu... cuba SIASAH siasat kes perbadanan menteri besar kelantan mengenai peniaga pasar mpkb lama diarah pindah.. atas arahan dan "keautaan" siapa? kalau bukan seorang exco negeri tetapi bukan rakyat anak negeri yang mempunyai muslihat bisnes dan sanggup cah keting tok guru sendiri.disamping ada campur tangan sultan.

aisal said...

Saudara pembaca yg dimuliakan.........

Zalimnya krjn begini..spatutnya sektor kesihatan ni x m diswastakan..ia tnggugwb asas krjn. Apatah lgi dlm kes rawatan jantung ni..Blm diswsta pn kosnya melibatkan puluhan ribuan ringgit dikenakan inikn pula bila dh diswastakan..
x kn nk kira untung jer kot..hak rakyat mana..nyawa dan kesihatan rakyat dh mula nk diperdagangakan ker skrg ni..
Spatutnya sektor pendidikan, keselamatan, kesitan adlh tnggwb kerajaan kpd rakyat.. Kita sentiasa memperjuangkan hak rakyat sehingga bayrn asas hospital pn rm 1 tu kita minta daan desak hapuskn..tup2 IJN pula nk d swastakan.....ni dh kira bkn kerajaan bertamadun dh ni...tetapi lebih sesuai dipngil KERAJAAN BATAK.

Jgn jadikan alasan penswastaan utk meningkatkan kecekapan perkhidmatan. Jgn pk kn keuntungan jer yer BN/ UMNO...pk..pk lah org spt BN_ UMNO nanti bilamana ditakdirkan mendapat musibah sprt rakyat terbanyak...tlg pastikan mukanya itu x keluar s/khbr, tv, radio/website menagih simpati dan memohon derma drp org ramai bagi membantu meringankn kos untuk mendapatkan rawatan di IJN...WANAUZUBILLAH...

afya said...

teruskanlah bn memerintah dengan caranya yang tersendiri. tidak mengikut quran dan sunnah. semoga berjaya diakhirat kelak.. teruskanlah... kepada rakyat malaysia.. berubahlah, fikirkanlah masa depan kita, ingatlah pada Allah, nabi muhammad. yang ingat berubah kita, mulakanlah dengan diri sendiri...

Anonymous said...

bn@umno said...
jgnlah kita mempunyai sifat hasat dengki dgn kemewahan dan rezeki seseorg.Ini merupakan rezeki yg tuhan bagi kat PM dan TPM.kita patut menerimanya dgn hati yg terbuka.
December 17, 2008 12:09 PM


to my dear bn@umno,

KEPALA HOTAK LUU...
takde sape nak dengki kalau itu rezeki deme....
jumlah yang tak munasabah....
juak-juak ko je yang boleh terima...
aku sebagai pembayar cukai rasa tertipu dengan sandiwara juak-juak atasan ko...
suruh rakyat jimat, NAH ambik....
masyarakat malaysia hari ni bukan mcm dulu, korang bleh la klentong...
skang org kampung dah tahu sumber maklumat yang sahih...
nak harap media arus perdana???
deme tgk segmen luar negeri, sukan je yg bleh pecaya...
yang lain.... "LU PIKIR LA SENDIRI"

Anonymous said...

bn@umno said...
kalau IJN diswatakan untuk kepentingan rakyat ape salahnya? dgn penswastaan IJN, maka mutu perkhidmatan akan dapat dipertingkatkan.contohnya kalau kita bandingkan hospital swasta dgn hospital kerajaan, biasanya hospital swasta memberikan perkhidmatan atau layanan yg lebih baik terhadap pelanggan atau pesakitnya berbanding hospital kerajaan.

December 18, 2008 8:19 AM


Jangan jadikan Malaysia cam Amerika, kat sane orang yang tak mampu bayar untuk rawatan hospital deme biarkan aje. Kalau ada insuran baru deme layan, kalau tak... dia org biar je.itu gara2 penswastaan la tu...
kemudahan kesihatan memang tak wajar diswasta...
kepada yang lain,
Jika anda pernah tgk filem dokumentari arahan Micheal Moore: SICKO
anda pasti faham maksud saya....
Kemudahan kesihatan memang sgt tidak wajar diswastakan....

Unknown said...

Salam,

Aku tak pernah le tengok filem dokumentari arahan Micheal Moore: SICKOilem tu..

tapi aku setuju dengan BN@UMNO,

Mungkin penswastaan IJN boleh meningkatkan mutu perkhidmatan.

Lagi IJN diserahkan kepada Sime Darby sebuah syarikat GLC.

Niat kerajaan baik supaya Sime Darby yang mempunyai dana yang besar boleh mengemudi IJN dan membuka ruang kepada golongan miskin diberi layanan di IJN.

Dasar penswastaan sudah lama menjadi nadi pengerak kepada kemajuan ekonomi negara.

Beban kerajaan perlu diminimakan supaya tumpuan boleh diarahkan kepada sektor-sektor lain yang lebih memerlukan fokus.

ikhlas,
empayar-malaya.blogspot.com

zali said...

Sekiranya jaminan itu dapat diberikan oleh pihak yang nak mengambil alih, mungkin pandangan kita terhadap pengambilalihan ini tidak begitu keras sangat
–Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi
Perdana Menteri

Syarikat Sime Darby mesti memberikan komitmen yang bersungguh-sungguh bagi memastikan golongan miskin tidak dipinggirkan
–Datuk Seri Najib Tun Razak
Timbalan Perdana Menteri

Kalau kita perhatikan projek-projek lain yang telah diswastakan, bayarannya terus meningkat
–Datuk Dr. Chua Soi Lek
Timbalan Presiden MCA
(Bekas Menteri Kesihatan)

Walaupun IJN kini bertaraf dunia ia masih perlu memberikan tanggungjawab sosial kepada masyarakat dan ini merupakan kriteria yang diperlukan
–Khairy Jamaludin
Naib Ketua Pemuda UMNO

Ini bukan pengambilalihan sebuah syarikat perniagaan, sebaliknya merupakan perkongsian. Kami hanya mahukan 51 peratus
–Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid
Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby

zali said...

Sime Darby mengesahkan mengambil alih 51 peratus kepentingan dalam IJN

Ahmad Zubir Murshid memberi jaminan untuk mengekalkan khidmat sosial perubatan jantung kepada golongan miskin kerana aspek tersebut adalah antara tiga syarat yang digariskan oleh Unit Perancangan Ekonomi (EPU) dalam surat persetujuan secara prinsipal bagi Sime Darby mengambil alih kepentingan tersebut dalam IJN.

''Dan mengapa Sime Darby? Ini kerana Sime Darby juga adalah sebuah syarikat rakyat. Kami adalah syarikat milik kerajaan (GLC) dan memiliki 10.5 juta pemegang saham,'' katanya pada sidang akhbar khas di Pusat Konvensyen Sime Darby, Bukit Kiara di sini hari ini.
________________________________________
pro pr tak payah susah hati dan buat provokasi lagi pasal ijn ni...sila baca ulasan penuh di utusan malaysia.

kalau iya pun prk kt dah dekat...berkempenlah cara yang profesional sikit...ni isu sewa,isu ijn...itu semua remeh temeh sangat...provokasi je yang lebih

uncle nano said...

korang baca sinih..

ORANG YANG PALING BATAK..KEMARUK..HJ BAKHIL..BODOH..PEMBINASA..PENJAHANAM DAN MACAM2 LAGI ADALAH PEMIMPIN2 PAKATAN RAKYAT...

kenapa..

Golongan BN tak lah penuh dengan perangai2 iblis seperti PR!!
Kalau boleh PR ni ADUN dia nak..AHLI PARLIMEN pun die nak sebat..yang lain melopong ler..ke tak tamak haloba tu namenye..

Cuba korang tanya Hadi nape die nak bertanding DUN & PARLIMEN??

Jwpn dia sonang yor... "den nak pulun semuo kasi anak bini den kayo" porah lah PR..

Penipu bangsa....

anakkancil said...

kalau IJN diswatakan untuk kepentingan rakyat ape salahnya? dgn penswastaan IJN, maka mutu perkhidmatan akan dapat dipertingkatkan.contohnya kalau kita bandingkan hospital swasta dgn hospital kerajaan, biasanya hospital swasta memberikan perkhidmatan atau layanan yg lebih baik terhadap pelanggan atau pesakitnya berbanding hospital kerajaan.

December 18, 2008 8:19 AM

Enkkau nie kalau cakap engkau pikir kau je...tak pe le kau banyak duit tempias dari kroni kau.Cuba kau suloh keluarga yg pendapatannya jual getah sekerap.kerani gaji 1000 kebawah,mat despatch,dreba lori,cuba kau pri hatin sikit golongan nie..memang mankuk hayun kau nie....ipar aku tu nasib baik cikgu berbadan besar...kalau keja petani kena jumpa along la ....Kmc kat Kedah nun....kalau duduk kat sana lebih pada seminggu mau cecah belas ribu ...tu baru sakit pinggang....dimana prihatin kerajaan pada rakyat...cakap bagi sedap mulut je....baik bagi kat negara kebajikan...

zali said...

eh...anak ikan...
bila balik dari oversea?

awak ni balik oversea je bukan main nak hentam kerajaan ya...hari tu pegi sana guna pinjaman jpa kan...

tak buang lagi segala dungu berganda masa kat sana ke?

kan dah di beri jaminan :

Ahmad Zubir Murshid memberi jaminan untuk mengekalkan khidmat sosial perubatan jantung kepada golongan miskin kerana aspek tersebut adalah antara tiga syarat yang digariskan oleh Unit Perancangan Ekonomi (EPU) dalam surat persetujuan secara prinsipal bagi Sime Darby mengambil alih kepentingan tersebut dalam IJN.

awak tak payah la beriya sangat sebagai pembela rakyat miskin kononnya...sedangkan hakikat sebenar satu malaysia dah tau...

pr lebih teruk dari bn...
kalau tak takkan depa yang miskin mogok bogel kat selangor tu...

Unknown said...

zali terhormat,

Jaminan membantu orang miskin yg Sime Darby katakan itu samalah juga dengan jaminan oleh TNB, STMB, PLUS dan lain-lain syarikat gergasi kapitalis sebelum mendapat projek penswastaan dahulu. Anda mungkin tidak terbeban dengan tarif letrik dan telefon serta tol yang sentiasa meningkat, tapi bagaimana dengan rakyat terbanyak khususnya di desa? Sesekali jenguklah ke desa,apa lagi di musim cuti ini untuk mendengar rintihan nurani rakyat.

Jaminan muluk-muluk, indah-indah cuma hadir sebelum memperolehi sesuatu. Selepas dapat jadilah seperti TNB yang masih mengekalkan tarif letrik berdasarkan perkiraan ketika harga petrol melambung dahulu. Sudah 7 kali harga petrol turun, tapi kapitalis buncit itu masih berlagak seperti Dracula dungu yang tidak faham teori ekonomi global, tarif letrik masih kekal seperti dahulu.

Jangan pisang berbuah 12 kali. Enough is enough. Don't let history repeat itself!!

perunding said...

sori mencelah,
tekong,guru tauhid tu,tokbatinsenoi.

nama melambangkan....

anakkancil said...

zali said...
eh...anak ikan...
bila balik dari oversea?

awak ni balik oversea je bukan main nak hentam kerajaan ya...hari tu pegi sana guna pinjaman jpa kan...

tak buang lagi segala dungu berganda masa kat sana ke?

kan dah di beri jaminan :

Ahmad Zubir Murshid memberi jaminan untuk mengekalkan khidmat sosial perubatan jantung kepada golongan miskin kerana aspek tersebut adalah antara tiga syarat yang digariskan oleh Unit Perancangan Ekonomi (EPU) dalam surat persetujuan secara prinsipal bagi Sime Darby mengambil alih kepentingan tersebut dalam IJN.

awak tak payah la beriya sangat sebagai pembela rakyat miskin kononnya...sedangkan hakikat sebenar satu malaysia dah tau...

pr lebih teruk dari bn...
kalau tak takkan depa yang miskin mogok bogel kat selangor tu...

December 18, 2008 8:06 PM

Allow cik Zali...Teman ke ober see water tak pakai duit kerajaan.Teman guna dana Sadam Husein pak Teman le punye le...Ingat lagi kau sama teman ye..Nak harap loan kerajaan...jauh pemutar dari traktor...Nie boleh ke pakai cakap dia worang..Belum dapat kata mcm nie le...nak pujok hati rakyat jgn protes..bila dah dapat..kena isis foam nu la,kena jumpa ambil sain org nie la...cakap tara serupa bikin...dah jatuh 5 negeri ...baru ada akai..teman nie tak caye dah ngan sebab teman dah rase mase dlm Umno dulu...lu sendiri pikir la

anakkancil said...

uncle nano said...
korang baca sinih..

ORANG YANG PALING BATAK..KEMARUK..HJ BAKHIL..BODOH..PEMBINASA..PENJAHANAM DAN MACAM2 LAGI ADALAH PEMIMPIN2 PAKATAN RAKYAT...

kenapa..

Golongan BN tak lah penuh dengan perangai2 iblis seperti PR!!
Kalau boleh PR ni ADUN dia nak..AHLI PARLIMEN pun die nak sebat..yang lain melopong ler..ke tak tamak haloba tu namenye..

Cuba korang tanya Hadi nape die nak bertanding DUN & PARLIMEN??

Jwpn dia sonang yor... "den nak pulun semuo kasi anak bini den kayo" porah lah PR..

Penipu bangsa....

December 18, 2008 6:23 PM

Umno pun ape kurang nye...Meludah kelangit akhirnya jatuh batang idung sendiri....tak yah le teman cita bebanyak kat sini just sebut tajuk penting je spt kes AP,Kontrak utk anak menantu...Lu sendiri pikir le...Kita dah muak dengaq semua ni ...la ni nak pancung je...sendiri pikir la...

perunding said...

1.Teori ekonomi telur ayam saya.
anda bayar saya 50sen.
saya netaskan telur jadi seekor ibu ayam.
ibu ayam bertelur 10 biji menetaskan lagi 10 anak ayam dan seterusnya.
sekiranya terdapat penetasan ayam jantan saya akan gantikan dgn ayam betina.
setiap sepuluh bulan saya bagi anda hasilnya yg lumayan.

2.Teori ekonomi nenek saya.
nenek mengumpulkan duit diberi anak cucu.
cukup rm100,000 nenek nak buat rumah banglo.
instead of bagi org lain,nenek pinjamkan duit tu kpd saya,maka saya buatkan rumah banglo utk nenek.
setelah siap saya lease kan kpd nenek atas alasan:
duit nenek dapat semula sebab saya bayar pinjaman tu.
maintainance rumah terjaga oleh pekerja khas saya dgn bayaran bulanan tertentu.

3.Teori ekonomi di negara saya.
anda ada Guthrie,Golden Hope dan Sime Darby yg HEBAT.
Tubuhkan syarikat pengambilalihan SYNERGY DRIVE.(4% pemilikan dimiliki oleh sykt minioriti int!!!).
berikan pinjaman oleh CIMB bank sebanyak RM40 billion.
Senergy Drive pun beli kesemua Guthrie,Ghope,SDarby.
kemudian namakan semula SIME DARBY.
bijak,bijak.
Dr Spin Ekonomi.
Alih poket kiri ke poket kanan Ekonomik teori oleh perunding.

fadlah said...

apesal la pencacai pencacai umno@bn ni cakap xpikir?patut la jd pencacai umno@bn

perunding said...

Sime Darby hangpa kan dah besar gajah,SJMC hang punye,gi lah beli pantai medical ke,gah jugak.
kalau nak tolong pun,jadikan anak angkat coorporate ke.

gomen pulak,kalau nak bagi gah IJN tu tambah Grant kajian ke,link kan dgn hospital terkemuka dunia ke,link dgn universiti dunia ke,tambah doktor pakar ke,seminar dunia ke,
macam2 lagi hang boleh buat.

Sime Darby gains no business advantages,
gomens gains no political milages.

buat modal parti lawan hangpa je,
orang nak buat kerajaan berkebajikan,
hangpa nak buat kerajaan swasta.

ikut suka hati kau lah labu....

mat_terab said...

Aku tak setuju sama sekali IJN di swastakan kerana dia ia melibatkan nyawa seorang insan.........
bayang kan kalau di swastakan sapa yang di bawa ke IJN akan di tanya kamu ada duit ka tarak.......kalau tarak boleh blah.....kalau macam ni la jadinya jawabnya nyawa manusia tidak di hargai lagi........sedangkan nyawa manusia tiada nilainya.......walaupun Sime Darby sebuah syarikat GLC dan sumber pendapatan dapat di sumbangkan kepada kerajaan tidak boleh di jadikan alasan untuk menswastakan IJN......cuba kita tengok GLC lain seperti Plas yang mengendalikan lebuh raya utara selatan tak habis-habis asyik nak penaik kadar Tol takkan kerajaan tak nampak masalah ni....?
dan macam mana kalau suatu hari nanti kalau saham Sime darby di monopoli oleh syarikay asing seperti singapura jawabnya rakyat makin teranaiya...........

KISAH DIRI said...

skarang pun mmg dah mahal blanje kat IJN tu..kalau swasta apatah lagi..?

Koperasi Temasa Berhad said...

Boleh buat rumah PPRT sebijik sehari tu. Di Kg. Gusi, Kinarut, Papar kami minta peruntukan pembaikan tandas suraupun kerajaan negeri Sabah belum lagi luluskan. Patutlah rupanya duit Sabah habis diguna untuk Istana PM dan TPM.

zali said...

anak ikan,perunding,fadlah,mat terab,pendikar gunung kriang,maxxim,miekabo,kisah diri dan lain-lain penjilat pr...

tak payah la susah hati sangat...setuju atau tidak...

sime darby dah memiliki 51% kepentingan ijn.

satu je awak orang boleh buat...hindari perkara yang boleh merisikokan penyakit jantung...

join bn la senang...kurang sikit terkejut...kalau kat pr tu asyik terkejut je dengan tindakan kerajaan...tu yang sakit jantung tu lama-lama...

Muzafar said...

bn@umno said...
kalau IJN diswatakan untuk kepentingan rakyat ape salahnya? dgn penswastaan IJN, maka mutu perkhidmatan akan dapat dipertingkatkan.contohnya kalau kita bandingkan hospital swasta dgn hospital kerajaan, biasanya hospital swasta memberikan perkhidmatan atau layanan yg lebih baik terhadap pelanggan atau pesakitnya berbanding hospital kerajaan.

December 18, 2008 8:19 AM

___________________________________

banyak benda yg dah diswastakan, tapi bila rugi aje, kerajaan jugak yg tolong suntik modal,.. bukankah duit rakyat jugak yg diambil.
KWSP,TABUNG HAJI,PETRONAS lah yang akan standby untuk diambil duit bila sykt swasta rugi nanti... ke tak betul ?

TEKONG DARAT said...

perunding,aku ada emel kat ngko dalam gmail..sila jawab..tq

zali said...

tokong...

ada baik punya ke?

eleh...takkan layan 'movie baik punya' berdua je...

hantar-hantar le kat kami sama...

zali said...

Rancangan Sime Darby Bhd untuk mengambil alih 51 peratus ekuiti dalam Institut Jantung Negara (IJN) ditangguhkan hingga kajian mendalam dilakukan oleh kementerian-kementerian yang berkaitan, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Run Razak, hari ini.

haa...kan dah kata...
join bn je tak la terkejut memanjang...

zali said...

gurindam paling tinggi tahap dengungnya oleh tok ajis dalam harakah :

Nak beri rasuah salah,
tak beri rasuah kalah,
akhirnya jadi serba salah,
kerana itu jom pakat undi PAS.

mana main dah gurindam yang macam ni tok ajis...

zali said...

paste dari tko :

rumah baru Anwar No.11, Jalan 3/61, Bukit Segambut Dalam, Kuala Lumpur.

rumah lama di Damansara bernilai RM2 juta

rumah baru (villa), di Bukit Segambut dianggarkan lebih dari 7 juta

nak cerita jimat...
perbelanjaan berhemah...
teladan yang baik pada rakyat...
ikut kata saidina ali konon...
berpandu kisah saidina umar...
ikut contoh presiden iran...

tu semua taik lembu je dari pro pr...

makan rumput...berak...tu la kerjanya...hidung sudah kena cucuk.

pembunuhiblis said...

PENGUMUMAN PENTING DATO' SRI NAJIB sebentar tadi:

"Dukacita dimaklumkan bahawa kerajaan Barisan Nasional yang menunggang rakyat negara ini telah mengambil keputusan untuk menangguhkan SEMENTARA penswastaan IJN sehingga pilihan raya kecil Kuala Terengganu selesai. Seelok sahaja rakyat Kuala Terengganu memberi semula mandat kepada BN, insyaalah, kerajaan BN akan mengambil langkah sewajarnya untuk menswastakan semula IJN. Oleh itu kepada rakyat Kuala Terengganu jangan lupa mengundi BN bagi memastikan kesinambungan kezaliman BN. Kepada Sime Darby, harap bersabar kerana tak kan lari Altantuya dikejar, bagi C4 lenyaplah dia. Harap maklum"

mat_terab said...

Zali kamu ada bukti ka anuar beli semua rumah dia tu pakai duit kerajaan.......?
kalau setakat duit dia sendiri lantak dia la....
yang jadi masalahnya pm dan Tim PM pakai duit rakyat.............

bn@umno said...

Tindakkan Najib utk menswastakan IJN mungkin ada kebaikannya cuma kita rakyat bawahan ni yg tak nampak akan kebaikannya tu bagi jangka masa panjang.Aku tetap yakin yg kerajaan BN TIDAK MUNGKIN AKAN BERLAKU ZALIM ATAU MENINDAS RAKYATNYA YG TIDAK BERKEMAMPUAN.Biasalah apabila pemimpin PR ni dah kehabisan modal dan mendapati PR sudah hampir pupus, dorang akan menggunakan isu penswastaan IJN ni sebagai modal untuk mendapat semula sokongan murahan rakyat. Tapi sayangnya tak semua rakyat terpengaruh dgn tindakkan pemimpin PR yg menggunakan isu penswastaan IJN ni bg mendapat sokongan murahan rakyat.cuma yg terpengaruh hanya beberapa ekor blogger PR yg kat siasah ni je.

Unknown said...

Kerajaan menagguhkan penswastaan IJN kerana mendapat maklum balas bahawa PR akan menggunakannya sebagai isu dlm PRK Kuala Terengganu. Soalnya sampai bila penagguhan itu? Masihkah kita ingat kepada jaminan kerajaan sebelum PRU ke-12 dahulu bahawa harga petrol DITANGGUHKAN kenikannya hingga tahun hadapan? Masih ingatkah anda dgn janji manis itu? Tapi janji hanya tinggal janji. Janji hanya sbg janji menghadapi PRU-12. Tak sampai 3 bulan lepas BN kembali berkuasa, janji dilupakan lalu harga petrol pun dinaikkan mendadak! Dan kini rakyat menaggung kesannya - harga barang tidak juga turun-turun walau sudah 7 kali harga petrol diturunkan.

Dan sekarang senjata yg sama digunakan utk menghadapi PRK K.Terengganu dgn mengumumkan penagguhan penwastaan IJN. Tunggulah lepas PRK K.Terengganu selesai, kita akan tahu jawapannya yg kinipun sudah boleh diteka dengan tepat!!

Jika kerajaan benar-benar jujur dlm isu IJN ini, BATALKAN saja penswastaan itu, bukannya MENANGGUHKAN yg bererti masih boleh diteruskan. BATALKAN, BATALKAN!!!

kedaikopi said...

assalamualikum geng semua. lama gak aku tak comment maklumla end of the year keje berlambak nak settel, dah latu cuti sekolah bawa anak jalan2,

ok korang ni pun satu terutama pembangkang yang bersetongkol ngan kafir harbi tu biar la diorang nak swastakan ijn ke, maintennance tinggi ke, pi la jaga 5 negeri yang kau perintah tu ngan betul dulu,

perintah kelam kabut ada hati nak perintah malaysia, anwar pun satu sembang lebih 16 sept la, 23 la lepas raya haji la, kalau cukup buat segera jangan ada alasan,

TEKONG DARAT said...

sembang kedai kopi...
dah basi isu tu...
debatkan laa isu sekarang...
ni bukan masalah anwar...
ni bukan masalah PR...
ni masalah rakyat...

TEKONG DARAT said...

sebenarnya, tidak diswastakan pun kos perubatan dan pembedahan di IJN memang dah tinggi...dan perlu diingat bahawa IJN bukan laa satu institusi di bawah kem kesihatan...
ia milik penuh kementerian najib...
hanya doktor dan pakar2 serta paramedik sahaja dari kem kesihatan...pusat rawatan jantung milik kem kesihatan yg percuma terletak di pulau pinang...
sekarang pun ada beberapa kes IJN nak duit dulu sebelum buat pembedahan...jadi disebabkan tidak berkemampuan utk bayar kos 15000 ringgit, pesakit tersebut perlu membuat pembedahan di hospital Penang...tempoh menunggunya selama 6 bulan....

zali said...

tekong...

ni kalau saya sebut awak mesti mengamuk kata ni ajaran songsang...tapi bertanyalah pada guru awak(jika ada)sejauh mana kebenarannya...

jika sembahyang kita betul/perfect(sembahyang bukan satu penyembahan tapi penyaksian)maka kita akan terhindar dari 3 penyakit yang salah satunya ialah :

sakit jantung

mintak maaf cakap...jika kita ada sakit seperti di atas maka check balik sembahyang kita...mesti ada silap...kat niat?kat bacaan?kat perbuatan?dll...

berkait dengan sembahyang pulak...makanan,sumbernya dll check sekali...

untuk mendirikan sembahyang,tapak luar dan dalam kena suci...bukan bersih.

perunding said...

cepatnya superhero datang.
biasanya kalau dalam filem lambat sikit.
tak jadi tunggu 6hb ke...
itu burung ke...
itu...aaaa...
itu superman.
timakasih superjib tangguhkan swastakan ijn.
ok sekarang semua orang boleh sakit jantung.
bn pun boleh,pr pun boleh.

perunding said...

apa yg zali kata tu betul tapi bukan dibawah topik swasta ijn atau tidak.
semua hospital swasta dah ada khidmat rawat sakit jantung.

solat ,terutama tambahan solat tahajud menghindarkan penyakit kronik spt kanser, jantung,dll.

macam tu lah zali,respek..

makanan halal tu termasuk punca halal ya....
bila dah `perfect`solat bukan setakat sihat je,.
nanti terbuka mata iman tu barulah nampak mana satu makanan halal,.
nampak mana satu kerja yg halal,
nampak mana satu hukum undang2 yg halal,
nampak mana satu pemerintahan yg halal,

moga semua mula muhasabah..
salam.

perunding said...

betul kata zali,
nak solat bukan setakat bersih,
tapi kena suci.
setakat nak bersih,mandi,sabun,syampu cukup2 lepas tu solat.
tak leh kan.
kena wuduk contohnya.

hebat pulak abang zali...ya.
gua caya sama lu.
ni bab solat boleh jadi imam dah ni...

kalau bab pemilihan juga suci dan bersih...
boleh bungkus parti orang lain kan.!!!

KISAH DIRI said...

zali..saya bukan penjilat pr..bukan..tapi tok nek saya skarang kena ulang alik ijn.. mmg besaq belanja.. dah hampir kering tabungan...dh tak termampu rasanya..

Azizahns said...

untuk pembangkag .... seingat saya kalau pr menang habis satu malaysia ni dia nak jual. daripada bahasa, kereta nasional sampailah ke putrajaya . habis diorang nak jual.
maksudnya... pembangkang ni tak tahu nak membina/mencipta tapi hanya tahu nak memusnahkan. tak tahu nak membaiki tapi hanya tahu merosakkan. yang paling diorang tahu. hanya tahu cakap.

cerita toyata camry tak habis lagi.. tak payah nak bising pasal ijn. tun mahathir pun tak setuju. kerajaan pun dah batal.... itu tandanya kerajaan dengar juga pandangan orang ramai...
tak macam nizar dan mb kedah... bodoh. duit tak de nak tebang hutan tapi ada pulak duit nak beli toyota camry... bodoh. mb paling bodoh pernah saya jumpa.

Azizahns said...

saya baru dapat berita
Pada 27 Disember 2008 nanti, kerajaan PAS negeri Perak mahu menganjurkan pula "Konsert Muhibbah Hari Krismas" di Stadium Indera Mulia, Jalan Ghazali Jawi, Ipoh. Dulu PAS beriya-iya mahu menegakkan hudud dan qisas. Sekarang ini, tidak pernah sebut lagi pun hudud dan qisas. Adakah kerana janji Perjanjian Pangkor 2? Malah sambutan konsert Krismas pula dianjurkan oleh PAS di Perak.

http://anginperubahan.blogspot.com/2008/12/kerajaan-pas-anjur-sambutan-krismas.html

SEINGAT SAYA DULU BILA BN BUAT PROGRAM KONGSI RAYA PAS YANG SIBUK KATA HARAM.... USTAZ-USTAZ TOLONG JAWAB ....

zali said...

zizah...

saya bukan ustaz tapi teringin nak jawab la...boleh?

dulu negara islam...
sekarang negara berkebajikan...

sambut krismas pakai duit orang islam pun kebajikan juga...

sambil tu boleh jeling-jeling santa claus betina yang solid tu...

yang tak tahan lagi bila tengok santa claus jantan yang sedang menonggeng sket...fuhh

nizar berpeluh,nuar lagi berpeluh...

ho ho ho...

TEKONG DARAT said...

aku bukan ustaz jugak...
tapi aku dok perak...
takda pun dengar...jadi tak nak komen...dan macam yg bukan ustaz sorang lagi cakap,

dulu negara islam...
sekarang negara berkebajikan...

sambut krismas pakai duit orang islam pun kebajikan juga...

sambil tu boleh jeling-jeling santa claus betina yang solid tu...

yang tak tahan lagi bila tengok santa claus jantan yang sedang menonggeng sket...fuhh

nizar berpeluh,nuar lagi berpeluh...

aku cakap balik...
benda yg tak tau hujung pangkal tak perlu komen...
apa lagi berita tu dari pompuan dari N9....jauh tu ngan perak...baru tadi pusing2 ipoh...
takda apa pun...dan kalau ada pun, aku pasti bukan duit kerajaan yg digunakan...yang mungkin terjadi ialah, MB dijemput menghadiri...
tapi yang lagi pasti, puak2 'tu' memang suka sangat buat fitnah...
tak caya, tanya zali berkenaan web yg dipromosikan....terang2 fitnah, ngaku memang fitnah, nak jugak iklankan...nak bagi info kat orang jahil...mmm....

melayu2020 said...

KEKALKAN PEMERINTAHAN BARISAN NASIONAL DAN UMNO DI KUALA TRENGGANU..

CUBA KAMU SEMUA FIKIR,KALAU PAS DAPAT MEMERINTAH SEMUA MALAYSIA NI,NAK MAIN TOTO,4D MAGNUM PUN TAK DAPAT APATAH LAGI NAK MAIN POMPUAN..? CUBALAH FIKIR..

WAKIL CLUBBING!!

Unknown said...

Zizah yg budiman tapi kasar budi bahasa,

Anda kata:

"cerita toyata camry tak habis lagi.. tak payah nak bising pasal ijn. tun mahathir pun tak setuju. kerajaan pun dah batal.... itu tandanya kerajaan dengar juga pandangan orang ramai..."

Saya sangat terkesan dgn apa yg anda katakan bahawa kerajaan sudah batalkan penswastaan IJN. Harap anda dapat maklumkan dari mana sumber berita itu diperolehi. Semua akhbnar pro-BN mencatatkan penswastaan itu DITANGGUHKAN SEMENTARA. Ditangguhkan sementara tidak sama dengan dibatalkan. Ditangguhkan sementara bermakna masih ada ruang yang terbuka sangat luas untuk melaksanakan kembali ide penswastaan itu.

Sebenarnya penangguhan sementara itu diputuskan kabinet hanya utk menghadapi PRK Kuala Terengganu. Itu saja. Lepas PRK Kuala Terengganu selesai, jadilah ia seperti harga petrol yg dijanjikan kerajaan tidak dinaikkan sebelum PRU ke-12 dulu. Kerajaan sebelum PRU ke-12 telah memberi jaminan harga petrol tidak akan dinaikkan, tetapi lepas 2 bulan, janji hanya tinggal janji.

Kata Tun Mahathir Melayu mudah lupa. Tun Mahathir silap. Melayu sebenarnya tak mudah lupa dengan janji pemimpin mereka. Yang mudah lupa janji cuma pemimpin Melayu dari UMNO saja.

perunding said...

nanti bila perayaan Thaipusam,beratus ribu penganut Hindu terutama berbangsa India akan berada di batu caves.

itu sambutan kerajaan PR selangor ke???

errrr konpius......!!!
(confuse)

perunding said...

kalau nak tengok pokok hutan kena tebang jalanlah ke Pahang.

konpem bukan kerajaan PR.
(confirm)

TEKONG DARAT said...

otak sempit mata terbeliak...
sudah2 laa merapu...rasa nak maki jer...patut kita orang muda perlu ada pemikiran yg jitu tentang negara kita...bukan teruskan apa yg takbetul...apa lagi pertahankan...ni tidak, dah jelas, tajuk thread kat atas tu memang melampau...kata orang islam...ajaran islam tak ajar bermewah sampai macam tu hatta pemimpin sekalipun...tak payah cerita laa bila PR memerintah malaysia...ceritanya sekarang ni, hasil kebobrokan 50 tahun laa yg kita dapat tengok sekarang...
cuba guna akal utk berfikir...
patut ker tak patut...ulamak cakap tak nak dengar...cuba bayangkan kalau Muhammad masih ada, nak ker kita dengar cakap baginda...
tulung jgn sebar fitnah...apa lagi fitnah tu utk tutup kesalahan sendiri...

Azizahns said...

pasal kosert muhibbah tu saya ambil dari laman web yang dinyatakan. dah atas banting tu tulis kerajaan negeri perak so sapa lagi yang anjurkan... takkan bn pulak.

kalau banting tu saja direkacipta pegilah buat aduan polis ke saman ke.

Azizahns said...

yang nyata.. masa ari pertama angkat sumpah.... sanggup je naik bas ramai-ramai... tak nak membazir konon... sekarang ni beli toyota camry tu memang boleh jimat ke. untunglah tauke cina ....

ialah sapa lagi nak tolong tauke-tauke tu kalau tak mb. banyak jasa mb pada tauke cina. tapi hanya pada tauke cina... lepas ni mb nizar boleh buat ikut jejak langkah khalid ngan mb kedah...

anonymous said...

macam le UMNO tu tak pernah totong tokey cina.

anonymous said...

Monday, December 22, 2008

Lawak "BODOH" Pagi Isnin....

Antara percaya dengan tak yob...pagi2 ni...

Berita dari Kuala Terengganu yang disiarkan oleh akhbar The Star...tajuknye..25,000 pupils to get laptops

All Year Five pupils in Terengganu will be given broadband-enabled laptop computers under the state’s electronic textbook or e-book programme.

Hari tu 'Dana Khas' RM400 juta. Cerita wang royaltipun timbul semula setelah senyap seketika. La ni pasal laptop untuk budak2 sekolah rendah. RM30juta diperuntukkan kununnya.

Ini semua gara2 MP KT mati. Kalu mamat tu hidup tak de lah semua ni...

Baguslah bagi sebelum PRK ni...Kalu tunggu lepas PRT...silap2 kalah...tak jadi nak bagi pulak..he he.

For the first batch, the laptop computers would be procured from Taiwan and distributed by Intel Electronic, he said.

Cerita beli dari Taiwan ni teringat pulak teman akan trip ke nagara itu oleh MP BN sebelum 16 September lepas. Salah satu agenda lawatan tu agaknye....beli laptop kot?
Posted by Firdaus Omar at 12/22/2008

dipetik dari: kopitiam-bang-nan.blogspot.com

blues untuk rakyat said...

kalu rumah tu paklah atau UMNO yang bayaq sewa takpe la....

tapi kerajaan yang kene bayaq..... tu da melampau la tu......


IJN...!


dulu TNB pon buat lagu tu pon.... harga rendah.....

lepaih tu......???????

anakkancil said...

perunding said...
apa yg zali kata tu betul tapi bukan dibawah topik swasta ijn atau tidak.
semua hospital swasta dah ada khidmat rawat sakit jantung.

solat ,terutama tambahan solat tahajud menghindarkan penyakit kronik spt kanser, jantung,dll.

macam tu lah zali,respek..

makanan halal tu termasuk punca halal ya....
bila dah `perfect`solat bukan setakat sihat je,.
nanti terbuka mata iman tu barulah nampak mana satu makanan halal,.
nampak mana satu kerja yg halal,
nampak mana satu hukum undang2 yg halal,
nampak mana satu pemerintahan yg halal,

moga semua mula muhasabah..
salam.

December 19, 2008 8:16 PM

Otak hang boleh buat batu cincin.Geliga..Aku sokong..

anakkancil said...

azizah said...
saya baru dapat berita
Pada 27 Disember 2008 nanti, kerajaan PAS negeri Perak mahu menganjurkan pula "Konsert Muhibbah Hari Krismas" di Stadium Indera Mulia, Jalan Ghazali Jawi, Ipoh. Dulu PAS beriya-iya mahu menegakkan hudud dan qisas. Sekarang ini, tidak pernah sebut lagi pun hudud dan qisas. Adakah kerana janji Perjanjian Pangkor 2? Malah sambutan konsert Krismas pula dianjurkan oleh PAS di Perak.

http://anginperubahan.blogspot.com/2008/12/kerajaan-pas-anjur-sambutan-krismas.html

SEINGAT SAYA DULU BILA BN BUAT PROGRAM KONGSI RAYA PAS YANG SIBUK KATA HARAM.... USTAZ-USTAZ TOLONG JAWAB ....

December 20, 2008 12:19 AM

Aku nie bukan Ustaz tapi peminat ustaz yg buat ceramah.So bab kongsi raya nie aku ada dengaq 1 ustaz Halim Nasir (belah utara ni) kata memang tak boleh.Sebabnya raya kita ada takbir maknanya membesar or memuji allah.so mana boleh kita buat canca merba dgn agama lain.Awat tak buat kongsi sembahyang jika semua nak kongsi sama...so bab agama kena sensitif.Kita umat Islam kena sayang dengan agama Islam sebab nabi kita begitu perit nak tegakkan Islam sampai kena halau dari bumi Mekah tapi mai time kita nak buat rojak kurma..semua mau gaul sekali...lu sendiri pikir la...

zali said...

anak ikan...

nak tanya sket...

kalau kongsi raya haram...ok fine.

kalau takbir raya dalam gereja...apa pendapat awak?

TEKONG DARAT said...

mencelah sket.
ayat ok, fine tu maksudnya terima apa yang dicakap ker, ataupun tak puas hati?hah ustaz?

anonymous said...

Tokoh Umno Akan Sertai Pas

Posted by Webmaster
at December 21, 2008

Oleh Sayuti Omar

SALAH seorang ahli Umno yang dikenakan tindakan dipecat dari parti itu baru-baru ini akan mengumumkan penyertaannya ke dalam Pas esok. Pesiapan terakhir majlis kemasukan itu sedang diaturkan dan ianya akan diadakan di sebuah hotel dekat ibu kota samada esok ataupun lusa.

Ahli berkenaan merupakan salah seorang pemimpin peringkat bahagian Umno yang dikenakan tindakan dipecat dari parti itu baru-baru kerana dianggap telah memalu dan menjatuhkan imej parti berkenaan.

Maklumat yang sampai kepada saya semalam dan hari ini mengatakan upacara kemasukan individu berkenaan akan berlaku di hadapan Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa.

Tidak disebut pula apakah individu berkenaan akan menyertai Pas bersama pengikutnya ataupun hanya beliau bersendirian saja. Difahamkan individu berkenaan seorang tokoh berpangruh dan mempunyai ramai pengikut.

Dengan kemasukan individu berkenaan ia menambahkan kekuatan Pas yang mana akhir-akhir ini semakin mendapat kepercayaan dari kalangan korporat dan akademis. Kemasukan menjelang pilihan raya kecil Kuala Terengganu itu juga sedikit sebanyak menyuntikkan lagi semangat kepada kalangan penyokong dan ahli Pas untuk bekerja keras demi kemenangan parti itu.

dipetik dari: perakexpress.com

anakkancil said...

zali said...
anak ikan...

nak tanya sket...

kalau kongsi raya haram...ok fine.

kalau takbir raya dalam gereja...apa pendapat awak?

December 21, 2008 8:45 PM

Takbir raya kat mana-mana tak jadi hal....cuma dlm tandas tak leh la...so masa takbir nie kalau raya posa nya pada huraian yg di beri oleh ustaz tu ialah tengelam matahari akhir ramadhan dan penghujungnya hingga selepas solat sunat hari raya dan utk raya qurban pula ialah pada hari tasyriq (11,12 &13 Zulhijjah).kalau ade ustaz-ustaz yg lebih arif boleh lah memperbetulkan kesilapan saya jika berlaku...kerana saya manusia yg tak terlepas dari membuat kesilapan.

Azizahns said...

anak kancil....
setahu saya program kongsi raya yang dianjurkan bn takde pun campur-baurkan ajaran islam... yang diorang kongsikan adalah sambutan... jamuan dan meraikan kehadiran orang ramai.

ini satu lagi fitnah dan putar belit...dari orang pr. kalau tak pernah pergi jangan pandai-pandai...

Azizahns said...

untuk blues...,
rumah yang lim guan eng duduk... khalid ... kereta yang exco pr pakai... semuanya bukan diorang yang bayar...
JANGAN LAH BODOH SANGAT...

aisal said...
This comment has been removed by the author.
aisal said...

Wah...Zizah....hebatnya saudari ....

cuma saudari mungkin tidak mahu,pernah, atau cuba untuk memahami ajaran ISLAM dengan mendalam....Sebenarnya kenyataan haramnya KONGSI RAYA yg suatu masa dulu dianjurkan oleh BN tu telah dikeluarkan oleh SH Mufti Perak, Datuk Seri Harussani, diulas dengan mendalam pula oleh Sh DR. Asri Zainal Abidin, Mufti Perlis...jgn kata tu putar belit pr saudari...kalau nk berkata2 pun fikir2 lah sama takut lari akidah tu...sya x tau la kalau saudari ambil pendapat dari siapa, tetapi yg pasti kenyataan tu datangnya daripada MUFTI kita..orang yang layak mengeluarkan pandangan dan fatwa berkaitan halal dan haram hukum-hukum ISLAM di Malaysia ni.
Mungkin saudari guna pakai fatwa ISLAM HADARI kot kerana jika itulah sumber rujukan saudari sya no komen lah...semua maklum kn ISLAM HADARI ni semua boleh..Antaranya ialah :

a. Dlm keadaan darurat wanita boleh berzina untuk meneruskan kelansungan hidupnya. waduh...enak sekali yer...azizah pun boleh ikut sama ye buat gitu...tapi jangan pilih Rambi Tambi Chik yer kot azab nanti zizah.

b. Ada pusat judi yang halal dan ada yg haram...zizah sokong kn pusat2 judi ni kn...

c. Ada pusat hiburan yg telah banayk menyebabkan bangsa zizah hidup bergelumang ng dosa kn...

d. Rumah urut pun dah ade zizah...halal lagi tau..

e. Pertandingan ratu cantik tak pe zizah..dibenarkan...sebab PM suka tubuh2 yg solid didedahkan...kalau guru agama mengajar di masjid kena ader permit kn,...susahnyer kn nak menyebarkan agama sendiripun kt negara kita kn...zizah pernah pergi ke majlis ni...

banyak lagi zizah, tak larat nk cerita dh, lagipun zizah ni kn lemban sikit pemahaman kn...
MUNGKIN JUGA KENYATAAN MUFTI TAK SELARI DENGAN UMNO KOT, MENYEBABKANKAN ISLAM HADARI BUANG MUFTI TU, HINA MUFTI NI KN..tul tak zizah oiiii

aisal said...

Utk tmn2 dri UMNO...

Satu persoalan jer..boleh tlh jawab..

a. Kenapakah UMNO susah sangat nak laksanakan hukum hudud dan qisas di Malaysia ni...kata memperjuangkan ISLAM tetapi bila tiba bab hudud kenyataan dikeluarkan oleh pimpinan UMNO amat mengerikan untuk berhadapan dengan TUHAN nanti...

b. Hukum hudud dalam ISLAM ni ..hukumnya sunat ke atau harus..ataupun wajib...


b. Yg kita org Islam ni dok tentang hukum hudud dan qisas ni apasal ek..HUDUD ni bukan yg pas, jugak bukan tanggungjawab PAS, bukan yg UMNO dan bukan pun tanggungjawab UMNO ...TETAPI ia tanggungjawab kita semua semua sebagai Umat Islam...

cakap jer berugama Islam, tp hukum hakam Islam x nak....bukan Islam gitu saudara...

dewatawanberapi said...

Blogger semua...

Boleh bagi pendapat mengapa org Trengganu menolak PAS pada pr yg baru lalu sedangkan kalau ikut aliran pengundi sekarang mereka lebih cenderung mengundi pembangkang spt yg berlaku di Kedah, Perak, dll...

Mungkin fanatik PAS boleh tolong jawabkan!! Berkatalah dgn jujur..
Apakah kelemahan PAS Trengganu yg perlu diperbaiki..

Org UMNO pun boleh bagi pendapat (kalau sudilah...)

perunding said...

tekurox,

1.pengundi melayu di perlis,Pahang,Terengganu tidak menyedari gelombang itu sebelum PRU12.

2.Umno menumpukan segala kekuatan di Terengganu krn menyangka gelombang akan berlaku disana.
Akibatnya mereka terleka di Penang,perak,selangor,kedah juga negeri9 dan melaka.(Daim Z telah memberi amaran sebelum mac2008 lagi)

Kumpulan Umno yg tak suka Paklah hanya berlaku selepas PRU12.
Kini merekA DAH OK.

utk tujuan analisis,keputusan di P44 dan PRK P36 lebih relevan utk menunjukan kecenderungan undian rakyat malaysia.

dewatawanberapi said...

KUALA LUMPUR 23 Dis. – Calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh hari ini mengangkat sumpah sebagai senator untuk penggal kedua.

Bagaimanapun, pelantikannya untuk jawatan senator pada kali ini hanya akan bertahan selama kira-kira dua minggu kerana beliau dijangka meletakkan jawatan itu pada pada 5 Januari ini iaitu sehari sebelum hari penamaan calon.

Utusan Malaysia.

Aku tak fahamlah dengan org2 UMNO ni. Kalau dah tau nak bertanding, nape masih nak jadi senator. Tak ada org lainkah yg layak kat Msia ni..MEMBAZIRR BOREHHHH aje

zali said...

'Lim Guan Eng berkata pelaksanaan hukum hudud tidak termasuk dalam manifesto Pakatan Rakyat pada pilihanraya umum, Mac lepas.
"DAP tidak bersetuju dan membantah cadangan itu," katanya hari ini, lapor Bernama.'

aisal...
mengenai soalan awak tu...tidak lah umno terlupa yang hukum hudud tu hukum Dia

tetapi dengan adanya puak-puak yang tak sedar diri ni termasuk dari komponen bn sendiri maka menyukarkan perlaksanaan hudud oleh umno.

perkara yang sama terjadi pada pas sekarang...belum apa-apa,baru rentetan dari debat husam dan kj...berduyun-duyun suara penolakan pemimpin mereka atas hudud.

satu cara saja yang memungkinkan hudud ni...persepakatan orang islam malaysia di bawah satu panji...bila suara besar dan kuat...yang menentang terpaksa akur jua...

tapi bukan dalam panji pas kerana pas kini teruk di tunggang dap dan pkr dan dalam pas sendiri wujud kumpulan erdogan...

pas kena keluar pr sekarang...sebelum terlambat.

Atuk Banjar Masin said...

tok dah lame tak masuk laman web ni. tok gi lawat tanah runtuh. itu le tebang lagi pokok.

ni komen sikit, dlm ingatan tok yg tak seberape ingat ni, PAS, PKR dan DAP ni langsung tak perah berjase ape2 pun pade tok.
- sebab, mereka mane de pernah memerintah pun.
- asyik membangkang aje.

walaupun mereke memerintah di Kelantan, Kedah, P.Pinang, Perak dan Selangor, tetapi masih lagi bergantung kepade kerajaan pusat, iaitu BN.

di Kelantan dan Kedah tu, tok rase tak ape le. melayu/Islam yg betui memerintah nye.

tapi kat lain2 negeri tu yg untung nye cine DAP dah kelin hindraf.

ngape le melayu/Islam ni tongong bebeno nyokong cine DAP dan kelin hindraf tu?

cine DAP tu dah sah anti-Islam, begitu juge ngan kelin hindraf tu, deme ni bukan leh percaye sangat deme tu akaei nye lebih buruk dari yahudi.

tok haraf sangat pade melayu/Islam supaye jauhkan diri dari cine DAP ngan kelin hindraf tu.

dewatawanberapi said...

sokong tok elepen!!

alang2 hindraf dah tuduh Msia ni mengamalkan penghapusan ethnik, kita buat betul2..mana yg dapat di bakar kita bakar semuanya...

yg mata sepet pulak kita tutup terus matanya...(dulu dtg Msia bawa babi, berak lap dgn tisu..bangsa pengotor)

Barulah aman damai Malaysia kucintai......

Atuk Banjar Masin said...

selagi melayu/Islam ni nyokong si cine DAP ngan kelin hindraf tu, melayu/Islam akan terus berpecah dan akhir nye menjadi hambe si cine DAP dan kelin hindraf tu.

melayu/Islam harus kene sedo, tujuan utame deme tu untuk melemah kan umat melayu/Islam semate mate.
sekakane hajat deme sudah hampir tercapaie.

melayu/Islam dah gaduh sesame sendiri, sedangkan deme telah bersatu dlm DAP. yg si melayu/Islam tongong ni sokong pulae deme tu.

tengok le, tak lame lagi tumpo le melayu/Islam di buat deme.

melayu/Islam kene sedo, PAS tu parti ape? - kan ke parti Islam aje, bukan nye ape2 - kite Islam akan tetap Islam walaupun tak nyokong parti Islam tu.

sebab nye, name aje parti Islam, tak pernah pun memerintah secare Islam - nak sebut Islam pun deme takut ngan DAP yg anti-Islam tu.

tengok le YB Husam sound aje pasae hukum hudud, terus cine DAP tu menyangah nye - 'tak de dlm perjanjian Pakantan Rakyat' kate nye.

ape makne nye tu? penyokong PAS tentu kene faham.

tok dah faham bebeno, si cine DAP tu tak siyo hukum2 Islam dlm pemerintahan 'Pakatan Rakyat'.

sedo le melayu/Islam sebelum terlambat.

aisal said...

Saudara,

Sya x nmpk kesungguhan dlm pimpinan UMNO untuk melaksanakan hukum HUDUD ( HUKUM ALLAH S.W.T ) dlm sistem pentadbiran di Malaysia ini. Telah hampir 51 tahun usia kemerdekaan negara kita, namun yg pasti tidak ada usaha yg bersungguh-sungguh diambil untuk mendaulatkan hukum Tuhan. Kita masih lagi mengguna pakai hukum kolonial yg masih kita agung2kn.
Apakah bukti yg telah dibuat untuk menunjukan bahwa pimpinan UMNO cuba untuk melaksanakan HUKUM ALLAH di negara kita. Membina masjid, mewujudkan Jakim, adakan tilawah AL-quran, memperkasakan undg2 syariah mengadakan institusi mufti dan lain2 bukanlah membuktikan hukum ISLAM itu telah terlaksana secara menyeluruh di negara ini. Berbaliklah kepada ajaran ISLAM yg sebenarnya.
PAS telah berusaha untuk cuba menjalankan sistem perundangan ISLAM de negara kita. Sehinggakan suatu masa Kerajaan UMNO telah menguggut dan memberikata 2 kpd Kerajaan PAS Kelantan untuk mengistiharkan DARURAT dan mengambil TINDAKAN kepada kerajaan KELANTAN. Jelaslas kepada kita hujah yg menunjukan yg UMNO cuba dan ingin melaksanakan hukum tersebut adalah sesuatu yg tidak benar. Perlu diingat bahawa kuasa undg2 terletak di tangan kerajaan persekutuan. Sementelah pula, pimpinan tertinggi UMNO juga suatu ketika dahulu menghina hukum TUHAN itu. Perkara ini tidak boleh disangkal lagi kerana seluruh rakyat Malaysia tahu akan kenyataan tersebut.
Sebagai sebuah parti politik, PAS tetap membawa wadah perjuangan untuk mendaulatkan HUKUM TUHAN itu. Sekurang-kurangnya pemimpinnya jelas dan berani mengulangi pendirian parti tersebut untuk terus memperjuangkan hukum ALLAH. Saya tidak pernah mendengar mana-mana pemimpin UMNO secara jelas mempertahankan dan menyokong hukum itu dilaksanakan di negara ini. Bahkan ada pemimpin UMNO yg telah mengambil tindakan Undang2 menyaman Kerajaan Kelantan kerana bertegas untuk melaksanakan hukum TUHAN.
Sesunggunya UMNO tidak akan sesekali menyokong pelaksanakan hukum ini. UMNO juga tidak pernah membangkitkan pelaksanaan hukum ini dalam mana2 persidangan dan perhimpunan agung UMNO. Umum telah tahu bahawa parti2 komponen UMNO pun tidak akan bersetuju dengan pelaksanaan hukum ALLAH ini. Cuba tanya pada MCA, GERAKAN, MIC, PPP dan lain2 sekutunya di Sabah dan Serawak, tentang HUKUM HUDUD ini, adakah mereka menyokong. Pasti jawapan nya lebh berbisa daripada kenyataan DAP. UMNO tidak berani untuk berbuat demikian, dan ini juga bukan matlamat perjuangan UMNO untu mendaulatkan HUKUM TUHAN di negara ini.
Saudara,
Panji apa lagi boleh diharapkan untuk memperjuangakn HUKUM ALLAH di negara kita. Adakah panji kati atau keris itu yg dimasudkan. Kalau itulah jawapanny, nescaya hingga hujung nyawa sekalipun saudara tidak akan dapat melihat dan merasai manis serta indahnya hukum Alalh itu.
Sesekali pernahkah kita bertanya kepada hati dan perasan kita, apakah dengan solat, berpuasa, menunaikan haji itu sudah cukup menjadikan kita org Islam yg baik. Kita menumpang dan menikmati segala nikmat Tuhan di dunia ini. Tetapi kita terlupa dengan kehendak Tuhan. Bukankah di dalamnya Tuhan telah menjelaskan segala-galanya TETAPI sehingga saat ini kita masih lagi ingkar dan terus mempertahankan sebuah kerajaan sekular dan tidak bersungguh mempertahan dan mendaulatkan hukum ALLAH. Apakah bezanya kita dengan mereka yakni MCA,GERAKAN, MIC, PPP, DAP dan lain2 parti politik dinegara kita.
Wallahualam...

aisal said...

Saudara yg dihormati..

melayu/Islam kene sedo, PAS tu parti ape? - kan ke parti Islam aje, bukan nye ape2 - kite Islam akan tetap Islam walaupun tak nyokong parti Islam tu.

sebab nye, name aje parti Islam, tak pernah pun memerintah secare Islam - nak sebut Islam pun deme takut ngan DAP yg anti-Islam tu.

tengok le YB Husam sound aje pasae hukum hudud, terus cine DAP tu menyangah nye - 'tak de dlm perjanjian Pakantan Rakyat' kate nye.

ape makne nye tu? penyokong PAS tentu kene faham.
...................................
Saudara,

Berbalik kepada Sirah Nabi S.A.W, junjungan besar kita, pada permulaan penyebaran Islam pun kaum Quraisy menentang ISLAM. Pada akhirnya apabila hidayat TUHAN datang akhirnya berduyung2 depa sokong dan memeluk ISLAM. Perjuangan Rasullah bukan mengambil masa yg singkat malah menelan masa dan waktu yg panjang. Bukan hanya sekali berdakwah kepada mereka tentang indahnya Islam. Pada akhirnya mereka beriman kepada Allah.
Saudara,
PAS dan pimpinanya telah cuba untuk melaksanakan hukum ISLAM. Tetapi hal ini mendapat tentangan daripada PUSAT. Lantaran itulah ia masih lagi tidak dapat dijalankan di Malaysia. Sebab itulah saudara masih tidak berpeluang merasai hukum itu.
PAS tidak pernah takut dan lari dari mengulangi pendiriannya tentang negara ISLAM. Malah PAS pernah bersendirian dlm perjuanganya gara2 HUKUM TUHAN ini. PAS rela kehilangan sokongan politik daripada bukan islam gara2 hasrat murni parti ini. Dalam memperjuangkan agama ALLAH pastinya banyak rintangan yg perlu dihadapi apatah lagi di Malaysia ini terpaksa pula menghadapi cabaran daripada parti yg mengaku islam tetapi tidak mahu kepada islam.

Sya pun telah lama hidup di negara ini, berkerajaan kerajaan pusat sekarang. Tetapi masih tidak lagi merasai kemanisan hukum TUHAN.

Apakah mereka juga takut untuk melaksanakan hukum TUHAN. Alangkah manisnnya jika kerajaan hari ini berani mengistiharkan bahawa mereka menyokong HUDUD dan akan melaksanakn ia....kita tengok lak reaksi MCA, GERAKAN, MIC lak tentang kenyataan itu...

Sure, saudara ternanti-nanti ulasan pemimpin mereka yg akan menyokong HUDUD nanti kn...

Atuk Banjar Masin said...

itu le tok dah kate, selagi melayu/Islam tidak bersatu, apa2 hukum tentang Islam pun sangat sukar dilaksanakan.

ini di sebabkan negara ini di huni oleh rame cine DAP dan kelin hindraf. mereka ini akan berterusan menentang hukum2 Islam ini.

PAS cume berharaf si cina DAP dan kelin hindraf ini akan insaf dan dapat menyokong hukum2 Islam ini. itulah harapan PAS.

TAPI dlm kepale si cine DAP dan kelin hindraf ni tak lain tak bukan hanye untuk menghapuskan melayu/Islam.

tak tau sesangat perangie deme ni. kite berbalik kepade cerite 13 Mei, mengapae ianye berlaku?
mase tu deme ingat deme dah berkuase, deme nak sapu melayu/Islam ke dalam longkang.
ngamok sakan le melayu/Islam. lalu deme gagal berkuase.

ni deme gune taktik yg lebih halus pulae.
pecah kan melayu/Islam.
kitae cine DAP ngan kelin hindraf bersatu, kitae pujuk melayu/Islam tongong nyokong kitae. - tentu akan berjayae.

nah lehat sekarang, si cine DAP dan kelin hindraf ni dah berkuasa penuh di tige negeri. - P.Pinang. Perak dan Selangor. - negeri yg paling kaye!

PAS dan melayu/Islam yg nyokong PKR harus insaf dan sedo, menyokong DAP bermakna menyokong musuh Islam.

sesat kehujumg jalan, segera balik kepangkal jalan.

bn@umno said...

cikgu iasal,

ko ni betul-betul cikgu ke?atau nama samaran je?kalau ko ni betul-betul cikgu, nape cara pemikiran ko begitu benak dan lembab yg mana tak melambangkan seorang cikgu.ko tak payah nak mengata keburukkan Umno kononnnya Umno tak berjaya melaksakan hukum hudud.habih jika PR ambil alih Kerajaan Melaysia, PR boleh laksanakan hukum hudud ke?bermimpilah ko.tegok semalam TV3 melaporkan berita tentang persengketaan antara Dap dan Pas berkenaan dgn perlaksaan hukum hudud.Ini jelas membuktikan yg PR adalah sebuah parti yg longlai dan tak ada persefahaman antara parti-parti komponen PR(Dap, Keadilan dan Pas).kalau macam nilah keadaan PR yg selalu bersengketa yg tak berkesudahan di antara parti-parti komponen PR, aku rasa Malaysia tidak akan stabil di bawah PR.

Pemimpin Pas mmg sudah terkenal dgn sifat ketidakmatangan dalam pemikiran.Pas selalu gunakan alasan perlaksanan hukum hudud sebagai alasan meraih sokongan penyokongnya yg kurang matang.Pemimpin Pas sedar yg hukum hudud tidak mungkin dapat dilaksanakan cuma pemimpin Pas ni nak raih sokongan, maka digunakan hukum hudud utk dptkan sokongan. lagi satu perkara yg menunjukkan ketidak-matangan Pas ni berkenaan dgn isu I-Dance di Penang.tegok beberapa hari lepas, pemimpin Pas membantah anak-anak melayu menyertai pertandingan I-Dance di Penang kononnya boleh merosakkan akhlak remaja.ape rasionalnya tindakkan pemimpin Pas yg BEBAL DAN SIAL ni membantah I-dance?aku heran nape PEMIMPIN PAS NI BOLEH MENGHALALKAN KEGIATAN PELACURAN, MEREMPIT, MEROGOL, BERKHALWAT, BERZINA TAPI MENGHARAMKAN I-DANCE.ini yg menjadi tanda tanya kepelikan pemimpin Pas ni????Pas mmg sebuah parti yg sudah tak releven lagi dan patut 'disemadikan'.

Atuk Banjar Masin said...

PAS kenae sedo, di Kelantan ngan Kedah boleh le komae sound kaut2, tapi klu di P.Pinang, Perak dan Selangor, lebih baik membisu aje.

sound komae tu tak di dengo dek si cine DAP ngan kelin hindraf tu.
PAS cumae mcm lemukut aje.

si cine DAP ngan kelin hindraf cume gunakan PAS sebagae batu luncatan untuk demae berkuasae aje.

aisal said...

Sahabat yg dimuliakan sdr BN@UMNO,

Sya akui sya tidak bijak dan lemban pemikiranya. Sya hanya insan marhaen di negara tercinta ini..

Sya selalu sedar, jln perjuangan sebegini bukan senang. Ia penuh ranjau dan duri. Berbanding dengan saudara yg tahu itu dan ini yg akan berlaku di masa hadapan...Semua tahu bahawa PR belum lagi menjadi krjn pst di Malaysia ini. Tidak adil bagi saudara untuk mengatakan sebegitu. Belum menjamah sesebuah hidangan dikatakan hidangan tersbt tidak enak...bolehkah kita beranggapan begitu...Lihat sahaja wajah seseorang, telah membuat kesimpulan mengenainya tingkah lakunya biarpun belum lagi berkawan. Sebut saja org cina terus dibayangkan putih mulus kulitnya walhal ada jugak cina yg berkulit seperti saudara. Kalau gitu lah pemikiran saudara, sebenarnya saudara seorang yg amat jumud orng. Fizikalnya mantap tapi mindanya kosong.

Pemimpin PAS tidak pernah menjadikan hukum TUHAN itu sbgai alat utk meraih sokongan. Malah dlm perlembagaannya pun meletak AL-Quran dan Sunnah sebagai terasnya berbanding ng parti saudara yg menjadikan asas Kaum sebagai teras perjuanganya.

Mungkin org2 yg sealiran dgn saudara shja yg beranggapan dan berfikiran bahwa HUKUM ALLAH itu tidak mungkin dpt dilaksanakan di negara ini lantaran disebabkan sifat membesarkan keagungan ALLAH tiada dlm kamus hidup saudara.
Tetapi bagi insan marhean sprt sya sentiasa berdoa dan mengharapkan suatu hari nanti segala perintah TUHAN dan NABI kita dapat dilaksanakan. Sekurang2nya segala nikmat TUHAN yg sya dn juga saudara nikmati hari ini daripada setiap nafas yg disedut, setiap makanan yg dihadamkan dan setiap pancaindera yg diberi digunakan untuk FISABILILLAH.

Dlm hidup sya yg sesingkat ini, sya tidak pernah mendengar PAS serta pimpinanya menggalakan dan merestui serta boleh MENGHALALKAN KEGIATAN PELACURAN, MEREMPIT, MEROGOL, BERKHALWAT, BERZINA TAPI MENGHARAMKAN I-DANCE. Tidak ada fakta dan sejarah yg mengatakan demikian. Rasanya tidak perlulah ia dibicarakan saudara kerana tuduhan sebegini akan menampakan lagi saudara lebih matang, berpendidikan tinggi, baik sahsiahnya, murni hatinya, berintegriti dan luas pengalamanya.

Sejujurnya, Merogol ni diharamkan dlm ISLAM saudara. Org bukan Islam sendiri pun menentang ROGOL ni. Sebab itu lah sdr LIM GUAN ENG dipenjarakan gara2 menentang Pemimpin UMNO yg merogol bangsa yg saudara dgn saudara.

PELACURAN, REMPIT, KHLAWAT itu lahirnya daripada suburnya maksiat yg berleluasa di zaman kerajaan UMNO saudara. 50 thn memerintah tanpa mempedulikan HUKUM TUHAN menyebabkan hasilnya dituai kini.
i-dance pun saudara sokong,...bertuahnya saudara kerana sama-sama menyokong aktiviti sebegtu...semoga ALLAH memberikan pahala yg berlipat ganda kepada saudara kerana menyokong kegiatan yg penuh bermoral itu...sedangkan rambut seurat pun yg kelihatan bukan muhrimnya dikira berdosa kata nabi inikan pula pertunjukan sebegitu yer saudara... ...bijaknya saudara...

kalau hidup begelumang dosa baik mati bergalang tanah..

Aduka said...

Orang PAS solat 5 waktu, orang UMNO pun solat 5 waktu juga. Orang PAS ke Mekah, Orang UMNO pun ke Mekah juga. Kenapa ? Sebabnya semua tu adalah kewajipan atas setiap orang Islam, tak kira dia PAS ke,UMNO ke, PKR ke, MIC ke, asal Islam aje, wajib dia bersolat, puasa, zakat, haji. Kalau pemerintah pula, tak kira kerajaan PAS ke, kerajaan UMNO ke, adalah wajib atas pemerintah Islam melaksanakan hukum Allah termasuk Hudud, Qisas dan lain2. Islam bukan hak milik PAS ke,UMNO ke,dan bukan juga milik orang Arab atau orng Melayu. Islam adalah ugama sejagat.
Islam adalah milik sesiapa yang beriman dengan Allah dan RasulNya.

Sesiapa yang memerintah suatu negara atau daulah adalah wajib atas mereka menjalankan hukum Allah.

Kalau dipertikaikan kenapa PAS tidak laksanakan HUDUD, kita harus juga pertikaikan kenapa UMNO tidak melaksanakan HUDUD.
Wassalam.

Aduka said...

Gaji kecil bukan punca rasuah: KPN


KUALA LUMPUR: Kadar gaji yang diterima anggota dan pegawai polis mencukupi, justeru tidak timbul dakwaan bahawa gaji yang diterima menjadi faktor penyebab timbulnya gejala rasuah di kalangan anggota, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.

Petikan Berita Harian.
*******

Benar seperti kata Tan Sri Musa Hassan, manusia bergaji RM 30,000 pun terima rasuah juga. Kalau yang begaji RM 1,500 terima rasuah RM10 maka yang bergaji RM30,000 terima rasuah RM 1 juta.
Mereka terima rasuah bukan kerana tak cukup duit, tapi kerana sifat tamak kepada harta benda dan tiada sifat mencukupi dengan apa yang ada walaupun mereka semua tahu rasuah adalah HARAM.

dewatawanberapi said...

Kalaupun Pas dapat mengambilalih kerajaan pusat suatu hari nanti...aku rasa Pas tidak mungkin dapat melaksanakan hukum Hudud...

Tak payah susah2 pikir...

dlm sibuk2 ingin melaksanakan hukum hudud, Pas dlm masa yg sama berganding bahu dgn spesis yg PALING KUAT menentang hukum hudud(DAP..saya ulangi DAP, yg hampir setaraf dgn Yahudi)
mampukah Pas?????????????????????

Fikirlah secara rasional....

dewatawanberapi said...

senang cakaplah....

Baik UMNO baik PAS..dua2 tak akan mampu melaksanakan Hukum Hudud selagi mereka masih bergabung dgn parti org kafir/laknat (DAP, MCA & MIC)

Percayalah...sampai kiamat pun negara kita akan tetap macam ni...

orang Melayu/Islam bercakaran sesama sendiri (disebabkan PARTI) sementara bangsa cina & india akan membolot segala kekayaan negara...

Akhirnya yang rugi siapa????

Saiful said...
This comment has been removed by the author.
Saiful said...

Melayu kita ni semakin hari semakin ketinggalan berbanding bangsa Cina dan India.Melayu sepatutnya mencontohi orang cina ataupun India yg suka berdikari utk mencari rezeki tanpa mengharapkan bantuan.Manakala Melayu pula hanya tahu mengharapkan bantuan kerajaan je tanpa berusaha sendiri.sikit sikit minta bantuan kerajaan, sikit sikit minta bantuan kerajaan.kalau macam nilah perangai orang melayu maka tak heranlah melayu dipandang rendah oleh kaum-kaum lain di Malaysia.Melayu jadi macam ni disebabkan oleh kerajaan terlampau manjakan orang melayu, disebabkan manja yg terlampau oleh kerajaan terhadap org melayu maka wujudlah melayu sekarang ni yg sudah ketinggalan dalam serba-serbi.Yg herannya melayu di Malaysia ni adalah kaum majoriti tapi yg peliknya kaum cina dan india adalah pengerak kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Saiful said...

Aku lebih suka Lim Guan Eng jadi PM drpd Najib,Nuar ataupun Hadi.Kita sepatutnya menjadikan LGE sebagai idol kita kerana LGE adalah seorg pemimpin yg berkeliber dan mempunyai daya kepimpinan yg tinggi.Orang melayu spt kita patut mencontohi teladan yg ditunjukkan oleh YB LGE.LGE adalah seorang pemimpin yg bersih dan adil kepada semua kaum tak kiralah melayu,cina ataupun india semuanya dilayan sama rata.

Muzafar said...

Orang yang tak berduit tak mungkin dapat pergi ke Mekah menunaikan rukun Islam ke 5(secara logik).
Walau pun begitu, orang miskin tak sepatutnya kata tak nak pergi ke Mekah. Dalam hati mesti ada niat dan berazam hendak pergi ke Mekah.

Begitulah dalam hal-hal lain, orang Islam mesti ada niat dan berAZAM untuk buat suruhan Allah dan RasulNya dan meninggalkan apa yang ditegah, seterusnya berusaha untuk melaksanakan apa yang diniatkan atau diazamkn.

Jadi,NIAT dan AZAM itu penting,kemudian usaha, jadi tak jadi, urusan Allah,. Janji kita niat dan berusaha kearah kebaikan.

aisal said...

Tul tu abe Muzafar,

Sepatutnya setiap org Islam mempunyai itikad dan iltizam serta keazaman yg tinggi utk memastikan HUKUM ALLAH tu dilaksanakan dinegara kita.

Bkn mcm UMNO, Naib Ketua Pemudanya sendiri dengan jelas menyatakan bahawa UMNO akan meneruskan dgn udg2 yg ada. Katanya itu DASAR BN.

Jelaslah saudara, kenyataannya itu mengambarkan bahawa seolah2 ada lagi undang2 yg lebih baik daripada Hukum Allah di dunia ini. Ada lagi pilihan lain selain daripada hukum HUDUD ini.

Alangkah malangnya hidup seseorang yg mengaku islam, bersyadah dan sebelum lahir ke dunia pun telah aku janji dgn Tuhan di alam roh untuk lahir dan hidup mengikut landasan hidup ISLAM dan tiba2 di dunia ini kufur dengan hukum ALLAH.

Juga, alangkah indah dan tenangnya kehidupan ini bilamana di dalam diri dan perjuangannya penuh dengan keazaman untuk mengagungkan ALLAH biarpun tahu ada yg tidak setuju dengan prinsip perjuangannya itu. Apatahlagi mereka yg bergelar parti melayu terbesar ahlinya TETAPI kurang mendapat sokongan rakyat terbanyak telah TERANG LAGI BERSULUH menolak pelaksanaan hukum ini di MALAYSIA.

fikir-fikirkanlah saudara....MEREKA INI SEBENARNYA TIADA BEZA SEDIKITPUN DENGAN MEREKA YG MENENTANG ISLAM SELAMA INI...tak gitu

umar said...

SATU LAGI PROJEK PEMBAZIRAN BN dan UMNO.......

aisal said...

Sah hari ni Datuk Abu zahar ( mantan Ketua Bahagian UMNO PJS ) menyertai PAS.

Datuk, kalau hidayat TUHAN dah dtg wlaupun slama ni menentang kebaikan..ia akan dtg jugak kn..

2. Tq datuk krana membuat keputusan yg tepat di dunia dan insyaalah utk akhirat sama..

3. Mmg dh sifat dn lumrah UMNO datuk, pemimpin yg x boleh dikritik apalagi ditegur biarpun melakukan kesilapan dan ada khilafnya...Mereka ni seolah2 MAKSUM daripada melakukan kesalahan..Nabi pun ada kesalahan dan pernah ditegur tetapi nabi terima semua dgn hati yg terbuka dan muhasabah balik kesilapan tersebut walaupun kesilapan tu amat kecil dan tidak mendatangkan musibah pd sesiapa...

Ni tak kn datuk...bila kita tegur sikit, melentinglah pemimpinya...samalah datuk ng anak buah dan pengikut di sini..x mo depa ditegur dn x mo depa mengaku kesilapan....

Hebat UMNO.....Takbir...., eh, eh silap tu...HIDUP MELUYU

ڤنا مينڠ / PENA MINANG said...

bapak mahal gilerrrr.....bankrap malaysia...tapi kalau ANWAR IBRAHIM naik pon kompem dia nak dok situ gak...

anakkancil said...

azizah said...
anak kancil....
setahu saya program kongsi raya yang dianjurkan bn takde pun campur-baurkan ajaran islam... yang diorang kongsikan adalah sambutan... jamuan dan meraikan kehadiran orang ramai.

ini satu lagi fitnah dan putar belit...dari orang pr. kalau tak pernah pergi jangan pandai-pandai...

December 22, 2008 2:01 AM

jIJAH KU SAYANG..APE KE BENAK HATI KAU...DLM MAJLIS TU BERCAMPUR DGN HIBURAN YG MELALAIKAN,MAKANAN YG MEMBAZIR,BERCAMPUR DGN BUKAN AJNABI(BUKAN MAHRAM)ENGKAU NIE GI MENGAJI AGAMA DAK...SEMUA TU AMALAN SYAITAN DAN BUKAN SUNAH NABI..DI PAGI RAYA ENGKAU TAKBIR RAYA MEMUJI ALLAH,MEMUJI KEBESARAANNYA TAPI DI SEBELAH PTG PULA KAU BUAT PERKARA YG ALLAH TEGAH....KAU NIE PAHAM KE AGAMA NIE...PEREMPUAN YG BERJOGET ATAS PENTAS HUKUMNYA HARAM DAN ORG YG PI TGK PUN DIKIRA BERSUBAHAT....JOM PI NGAJI TAMBAH ILMU AKHIRAT.kITA BERADA DLM MAJLIS AGAMA SPT KITA BERADA DIDLM 1 TAMAN SYURGA DAN DI BAWAH SAYAP PARA MALAIKAT TAPI KALAU BERADA DI MAJLIS YG MELALAI KAN...KAU PIKIR LA SENDIRI...

anakkancil said...

cikgu aisal said...
Sah hari ni Datuk Abu zahar ( mantan Ketua Bahagian UMNO PJS ) menyertai PAS.

Datuk, kalau hidayat TUHAN dah dtg wlaupun slama ni menentang kebaikan..ia akan dtg jugak kn..

2. Tq datuk krana membuat keputusan yg tepat di dunia dan insyaalah utk akhirat sama..

3. Mmg dh sifat dn lumrah UMNO datuk, pemimpin yg x boleh dikritik apalagi ditegur biarpun melakukan kesilapan dan ada khilafnya...Mereka ni seolah2 MAKSUM daripada melakukan kesalahan..Nabi pun ada kesalahan dan pernah ditegur tetapi nabi terima semua dgn hati yg terbuka dan muhasabah balik kesilapan tersebut walaupun kesilapan tu amat kecil dan tidak mendatangkan musibah pd sesiapa...

Ni tak kn datuk...bila kita tegur sikit, melentinglah pemimpinya...samalah datuk ng anak buah dan pengikut di sini..x mo depa ditegur dn x mo depa mengaku kesilapan....

Hebat UMNO.....Takbir...., eh, eh silap tu...HIDUP MELUYU

December 23, 2008 8:45 PM

aLLHAMDULILLAH(SEGALA PUJI UTK ALLAH)KITA KENA INGAT KITA MANUSIA YG BERSIFAT BAHARU....HARI KEMARIN KATA BERSAMA UMNO TAK MUSTAHIL HARI ESOK BERSAMA PAS.BEGITU LA ADATNYA KEHIDUPAN HARI NI DLM ALAM DUNIA MUNGKIN ESOK OR LUSA ALAM KUBOR.JGN KATA HUKUM HUDUD PAS TAK BOLEH TEGAKKAN DI BUMI ALLAH.INSYALLAH(DGN IZIN ALLAH)1 KETIKA PAS AKAN BUKTI KAN JUGA..TAKBIR..ALLAH HU AKBAR (ALLAH MAHA BESAR)SEMUA NIE HAK ALLAH.KALAU ALLAH BERKEHENDAK ESOK LUSA ALLAH BOLEH TUNJUKKAN CUMA DARI PEMIKIRAN SAYA YG JAHIL NIE MUNGKIN ALLAH NAK TUNJUK PADA SEMUA RAKYAT MSIA NIE BERAPA KERAT MANUSIA DLM RUANG KOMEN NIE YG SAYANG PADA AGAMANYA.LU SENDIRI PIKIR LA...

anakkancil said...

1 SOALAN BODO DARI SAYA UTK JIJAH...PEREMPUAN YG BERHIAS DIRI BUKAN UTK SUAMINYA TAPI UTK TONTONAN ORG RAMAI HUKUM NYA APE..JIJAH OI......

Muzafar said...

Orang Islam boleh dikategorikan kepada 4 golongan:-

1. Orang berilmu dan beramal dengan ilmunya.

2. Orang berilmu tapi tidak beramal dengan ilmunya.

3. Orang yang beramal tapi tak ada ilmu

4. Orang yang tidak berilmu dan tidak beramal.

Maka ikhlaskan diri kita, fikir dan renung sejenak, kita semua dikategori mana ?

Muzafar said...

Manusia pula boleh dikategorikan kepada 4 golongan:-

1. Orang yang cerdik dan dia tahu dia cerdik

2. Orang yang cerdik tapi dia rasa dia tak cerdik

3. Orang yang bodoh dan dia tahu dia bodoh

4. Orang yang bodoh tapi dia rasa dia cerdik.

Kalau kita tak termasuk dalam golongan pertama, janganlah kita termasuk dalam golongan ke 4.
Kalau golongan ke 3, boleh tahan lagi, boleh jugak diajar dan dibentuk. Kalau golongan ke 4, payah, orang panggil "BODOH SOMBONG"

anakkancil said...

MUNGKIN JIJAH TAK MAHU JAWAP...SO BIAR TEMAN KOBARKAN...HUKUMNYA HARAM.SO BERAPA RAMAI PARA ISTERI BERHIAS DIRI UTK MENGHADIRI MAJLIS KONGSI RAYA TU TANPA SI SUAMI LARANG PERBUATAAN ISTERINYA.SO ISTERINYA DAH JATUH HUKOM HARAM DAN SANG SUAMINYA DAH JATUH DAYUS KERANA MERELAKAN ISTERINYA YANG CANTIK BERMEKAP MENPERTONTONKAN KEPADA KHALAYAK RAMAI...SO DI MANA YG CIK JIJAH KATA TAK SANGKUT DGN AJARAN ISLAM....KAN DAHULU TEMAN KATAKAN BIAR ISLAM ADA DLM PENGHIDUPAN KITA JGN KITA SEKADAR AGAMA ISLAM SAJE TAPI JAUH DARI HIDAYAHNYA...SENDIRI FIKIR...TEMAN CUMA NAK PERINGATKAN MUNGKIN ADE ANTARA KITA TAK TERFIKIR OR TERLUPA...SO INGAT LAH HIAS DIRI ISTERI KITA HANYA UTK SUAMI BUKAN UTK TONTONAN RAMAI.

aisal said...

teman2 yg d muliakn,

Ada org berkta skong DAP sbgai skong musuh ISLAM. Malah ada yg mengumpamakan DAP sbgai setraf dgn Yahudi. Mgkn penilian ini d ambil apabila DAP dgn lantang menentang sebarang bentuk pelaksanaan HUKUM ALLAH S.W.T tu, iaitu Tuhan sya dn Tuhan saudara jugak kn.

Saudara,

DAP hanya mntang pelaksanaan hukum ISLAM shaja pd ketika ini. Tetapi sahsiah pentadbiranya jauh lebih baik dan telus daripada pentadbiran BN. DAP mnentg sebrg bntuk kezaliman. DAP mnentg ISA iaitu akta yg terlalu zalim pd manusia. Tuhan pun bicarakan hambanya walaupun dh tau hamba tu kafir dan berdosa sebelum dimasukan kesyurga tetapi BN/UMNO tidak begitu. DAP juga menentg korupsi, pembaziran dan segala bentuk ketidakadilan di negara kita ini.

Berbanding dgn UMNO sendiri, selama mereka berkuasa kebajikan melayu di PP terus diabaikan. Org Melayu bertambah miskin dan terhimpit. Taraf hidup org Melayu di PP amatlah daif berbanding dgn kaum Melayu. Tanah Rizab Melayu habis dimonopoli dan diniagakan oleh pemimpin UMNO PP sehinggakan tinggalnya amat sedikit sekali. Ini semuanya berlaku di zmn UMNO berkuasa.

D Perak, permohonan pemilikan tanah oleh sekolah pondok di Pengkalan Hulu yg mana tnh tersebut bersebelahan dgn pondok tersebut untuk bercucuk tanam bagi menampung kos pengurusan pondok tidak diluluskn. Selepas krj PR mengambil alih pemerintahan , bilamana permohonan itu di semak kembali, semua agensi kerajaan yg berkaitan dgn tanah tersebut spt pej tanah, pej tanah dn galian telah pun meluluskn permohonan tersebut. Cuma bilaman di angkat ke mesy exco, kerajaan UMNO ketika itu menolak permohonan sekolah pondok tersebut. Tetapi di zmn PR, krjn Perak meluluskan permohonan tersebut tanpa ada sebarang bantahan daripada DAP.

Kalau diukur daripada kenyataan DAP, mmg berhak kita berkata begitu. Tetapi bilamana kita merenung dgn mendalam bagaimana pula dgn MCA, GERAKAN , MIC , PPP dn lain2 sekutu UMNO...ADAKAH MEREKA INI MENYOKONG HUDUP . Rasanya mereka juga seperti DAP.

Jangan hanya pandai berkata PAS bersengkokol dgn musuh ISLAM. Kenapa kita tidak meletakan label yg sama pd UMNO. Mereka juga bersekutu dgn musuh ISLAM. Malah boleh dikatakan bahawa UMNO jugak menolak hukum ISLAM. Kenyataan KJ dlm debat Husam vs Khairy jelas menunjukan bahwa bukan menjadi DASAR BN / UMNO memperjuangkan HUDUP. Mereka akan meneruskan pentadbiran negara dengan undang-undang sedia ada berkiblatkan Kitab Lord Reid yg diagung2kn tu berbanding Kitab AL-Quran dan Rasulullah sendiri.

Bilamana kita selalu dipesongkan dengan skrip yg salah selalu, dn perkara yg sama di ulang2, maka ramailah penyokong UMNO yg buta hati terus menjadi buta hatinya. Mereka selalu berkata DAP itu kafir....kafir...kafir..tetapi dlm masa yg sama bagaimana dgn parti saudara sendiri yg secara terang2 menolak HUKUM ALLAH itu.

Sekafir2 DAP pun, dlm pentadbiranya ingin jugak mengambil contoh tauladan Umar Abdul Aziz sebagai pedoman pemerintahanya, membela seluruh rakyat tanpa mengira fahaman politik, menguruskan pentadbiran yg telus dgn memastikan tender terbuka utk sebarang projek. Apa guna tender runding terus dan diberi kepada Melayu kalau harganya beribu kali ganda mahalnya daripada harga asal.

Sekafir2 DAP pn dahulu mereka bersama2 PAS membantah kedatangan pemain kriket ISRAEL yg mereka lebelkan DAP setaraf dgnnya tu pu, yg mana UMNO jemput ke negara kita. Mana sensitiviti kepada masyarakat ISLAM di negara ini dan masyarakat dan negara Islam lain di dunia ini.

UMNO hanya asyik dgn bayangan sendiri shja. Dlm majlis bersama Melayu, pemimpin istiharkan negara ini negara islam TETAPI dlm majlis bersama parti komponen yg lain pemimpinya kata negara ini bukan negara ISLAM Mana satu yg betul ni....Conf jr rsnya. Tetapi yg pasti Mahkahmah Agung telah istiharkan pd thn 1988, bhwa MALAYSIA BUKANLAH NEGARA ISLAM..siapa yg lawyer tu pasti tau la kn....

Sekafir2 DAP pn, DAP x pernah berani menghina HUKUM HUDUP sepertimana lantangnya pemimpin tertinggi UMNO suatu ketika dahulu menghina Rasul dan Hukum Tuhanya kn..

Jadi, kesimpulanyanya sebenarnya UMNO itu sendiri tiada ROH ISLAM. Kalau begitu apa bezanya mereka dgn DAP...

zali said...

anak ikan : DLM MAJLIS TU BERCAMPUR DGN HIBURAN YG MELALAIKAN,MAKANAN YG MEMBAZIR,BERCAMPUR DGN BUKAN AJNABI(BUKAN MAHRAM)

ni pasal kongsi raya ni...cerita lama yang bila dekat prk kt dia keluar la balik...sama macam isu hudud.

mb kedah sendiri mengakui isu-isu sebegini memang isu berbangkit semasa prk sahaja...

walaubagaimana pun...saya nak bertanya pulak...jika kongsi raya nak dipertikaikan...ok,bagaimana dengan kes nuar yang klip videonya ada dalam you tube tu?

nuar menghadiri satu majlis yang sajiannya...arak dan di pentasnya seorang laknat yang mengutuk islam dan menuntut nak guna 'allah' dalam kitab mereka...

terangkan sikit apa hukumnya dan patut tak kita tolak anuar sebagai pemimpin kita?

zali said...

aisal...

tak payah la nak angkat tinggi sangat pemimpin dan parti dap...'jika awak rela dengan sesuatu puak awak termasuk dalam puak tersebut'

kalau difikirkan secara halus...kenapa dap tolak hudud tetapi menyokong perkembangan islam yang lain?

hudud tak ada kena mengena pun dengan kafir...tetapi kenapa di tentang?

kerana dap percaya jika terlaksana hudud bererti negara sudah bertaraf negara islam...jika negara islam,sudah pasti pemimpinnya islam...jadi bertambah sukarlah bagi mereka untuk merealisasikan cita-cita mereka untuk menguasai malaysia.

jika dap bantu orang islam dalam urusan agama mereka...dap akan di sanjung oleh melayu islam bangang yang buta dan mencerahkan lagi impian nak memerintah malaysia...

cukup-cukup la jadi alat pekakas dap...pas dan islam pkr kena segera keluar dari pr...

Saiful said...

Di sini aku ingin mengambil kesempatan mengucapkan MERRY CHRISTMAS kepada semua blogger kat siasah.marilah kita mengambil peluang ni sama-sama menyambut kedatangan HARI CHRISTMAS ni, semoga pada HARI CHRISTMAS ni kita dapat berbaik-baik sesama manusia tanpa mengira bangsa, kaum dan agama.

aisal said...

Tahniah saudara zali,

Saudara adalah org pertama yg sya lihat daripada parti saudara yg mengakui bahawa " MALAYSIA BUKAN NEGARA ISLAM" sekaligus menjelaskan kepada ramai bahawa apa yg diwar-warkn oleh pimpinan UMNO selama ini bahawa Malaysia ini NEGARA ISLAM itu semuanya dongeng dan tidak benar. Tak rasa tertipu ker dgn kenyataan mereka itu....

Jga-jaga Saudara, nanti kn nasib jadi mcm Dato Zahar, kritik pemimpin untuk kebaikan negara dan bertujuan untuk menyelamatkan wang rakyat di gantung keahlianya...Tak menyesalkah sahabat berkata begitu...kot-koy nanti malu nanti teman2 saudara dengan kenyataan tersebut..

Sahabat sya yg sya hormati,..

Sya bukan mempertahankan DAP, malah bukan untuk mengulangi permasalahan HUDUD. sya bersetuju dgn saudara, isu itu adalah isu lama tetapi skrg ia mula ditimbulkan oleh pimpinan UMNO utk mencari political milages. Bukan pimpinan PAS pun. Dkt PRK KT ni berlumba-lumba lah pimpinan UMNO membuat kenyataan mengenai hukum ALLAH tu...Sya cuma berasa terkesan bilamana dilebalkn PAS tunggangan DAP. Kurang cerdik sangatkah pimpinan PAS untuk berbuat begitu. Bagaimana pula jika dikatakan UMNO juga menjadi kuda tunggangan MCA, GERAKAN, MIC dan len2 parti kompenan.

Terang, jelas lagi bersuluh UMNO pun menjadi kuda tunggangan si kafir tu...lihat shj di PP dahulu..wlaupun kerusi UMNO yg terbanyak kenapa dibiarkan GERAKAN menjadi kepala negerinya...

Namun sahabat, sya bersetuju dgn saudara untuk kita sama-sama mencari jalan bagaiman cara utuk kita menegakan HUKUM ALLAH di negara kita.

-----------------------------------
kerana dap percaya jika terlaksana hudud bererti negara sudah bertaraf negara islam...jika negara islam,sudah pasti pemimpinnya islam...

-----------------------------------

walahualam

perunding said...

takurihing,umno_tua,tok gajah,tekurox
orang yang sama kan.

perunding said...

Analogi kepada hal hudud.

Katakan saya menemui seorang pemuda berumur 25 tahun.

Adakah anda mahu pergi haji?
Ya,saya MAHU.

Ya,Itu sudah mencukupi sebagai seorang Muslim.

Biarpun,bila anda mahu pergi.?
Entah.Mungkin umur 35,45,55,65,75,85.

Kenapa?
Saya malas.Takde duit.nak enjoy dulu.takde ilmu lagi.Malu.segan.takde kawan.takde masa.

Tak kisah. Yang penting anda katakan mahu dulu.

Susah sangat kah nak kata saya MAHU.

p/s yg terbaik ialah mahu kemudian tanamkan azam,iltizam,usahakan cari ilmu dan wang,dan banyakan doa.

perunding said...

Cuba amati betul-betul.

Anggapkan Kj telah memerangkap Husam dengan jayanya.
Kenapa Kj tidak disorak jaguh oleh puaknya...
Andaikan Husam telah tersalah langkah..
Kenapa mentornya bersungguh menyokongnya...

Hudud adalah sinonim dengan Pas.Menghangatkan hal hudud hanya menaikan rating populariti Pas.

Bayangkan syarikat Pas pengeluar tongkat ali.Apabila tongkat ali digemburkan negara,meningkatlah populariti syarikat Pas.

Rating Husam mungkin turun.
Rating Kj tidak berubah.
Rating Pas melambung tinggi.

Tak caya?
Perhatikan apa kata DPM.
Hudud hanya Slogan Pas.cerita lama,semata2 utk PRK P36.
Ini bertujuan utk mengendurkan isu yg dihangatkan Kj.

Tetapi secara tak sengaja.
Kenyataan dari DPM ini melegakan kumpulan bukan Islam yg takutkan hukum tersebut.
Jadi tak serious lah rupa nya Pas.Dia nak pancing undi Melayu je.Ok lah,tak perlu risau,tak kacau kita pun.

Kenyataan dari DPM ini melapangkan dada kumpulan penyokong dan pendokong Pas kerana inilah slogan dan matlamat kita masuk bertanding dan berkempen!!.

Selamat kita...,DPM dah jelaskan untuk semua.

Gitu lah.
Gossip positif mahupun negatif sentiasa menaikan populariti artis juga ahli politik.!!

TEKONG DARAT said...

jelas, matlamat kita tak pernah berubah...mereka kata kita diam kerana takut...ada banyak cerita mengenai diam...juga banyk cerita mengenai sabar...orang yg diam, biasanya pandai...orang yg sabar berani orangnya...tengok la, diam2 pas pun, yang bising pun puak tu...
ada orang yg tukang cakap bahawa matlamat serta prinsin kita memang tak pernah berubah...niatnya orang bertanya mungkin nak menjatuhkan...
tapi sapa orang bertanya tu?...
budak2 lagi dalam politik...

TEKONG DARAT said...

perunding...
agak2 saiful tu sapa?...

perunding said...

tekong,entah lah.
saiful,saiful....
ari tu awak sayur kan BPN..kan.
tabik.

saya mengambil pendekatan,
kita wajib beriman dengan Nabi Allah Isa as,Nabi Allah Yahya,Zakaria,Ayub,Musa as. dan semua Rasul yg lain.

pandai,pandai lah ya.
Islam tu superior.

TEKONG DARAT said...

harap2 delegasi kita yang ke iran dapat belajar sesuatu dari sana...
jn nak gi jual kereta jer...
tak pun belajar gelek arab...

dewatawanberapi said...

Mintak maaplah ye..

Kat sini tak sambut krismas..
Ko nak sambut..sambutlah sorang2..

(@#$%^&*!?)

TEKONG DARAT said...

ada orang cuba nak jadi bapak sekular yg baru...kononnya negara ngan agama takde kaitan...

Saiful said...

perunding,

mmg akulah orangnya dalam BPN tu.lagipun aku kat BPN tu bukannya menyokong untuk Umno,PKR,DAP ataupun Pas.bagi aku tak kiralah pemimpin tu datang drpd parti Umno,PKR,DAP ataupun Pas tapi yg penting pemimpin tu perlu mempu memerintah secara adil dan bersih drpd segala gejala rasuah tanpa mengira kaum ataupun agama.Tapi mengikut penelitian aku pada masa skg, hanya LIM GUAN ENG SHJ yg betul-betul layak untuk menjadi pemimpin negara ataupun PM Malaysia.

Saiful said...

tekong darat,

ko tak perlu tahu aku ni sapa.aku rasa itu tak penting sgt.Yg penting aku akan terus menyokong LGE jadi PM Malaysia utk kesejahteraan negara.aku yakin LGE mampu memerintah negara dgn adil jika beliau dipilih menjadi PM Malaysia.

TEKONG DARAT said...

aku tak ingin tahu pun ngko saper...aku dah buleh agak pun...
heheh...aku pun suka LGE...
dan macam yg aku cakap sebelum ni,
mintak laa LGE masuk islam, jadi macam nik aziz ker, haji hadi ker, atau sekurang2nya anuar tan abdullah...ngko kenal tak anuar tan abdullah?...dah bila LGE masuk islam, jadi macam orang2 kat atas tu, aku, perunding, dan semua PR akan sokong ngko...betul tak?

Saiful said...

tekong darat

Obama yg berkulit hitam pun tak payah menjadi orang putih pun boleh jadi Presiden Amerika Syarikat.Jadi aku tak nampak perlunya LGE masuk islam baru boleh jadi PM Malaysia.Biarkanlah LGE dgn anutan agama beliau.Yg penting negara terbela di bawah pimpinan LGE.

TEKONG DARAT said...

aku pun tak pernah mintak LGE jadi melayu utk jadi PM...yang ak cakap suruh masuk ISlam...jgn laa benak sangat...obama ngan bush ngan mac cain sama2 kristian...ngko ni cerdik ker tak cerdik?...ni yang aku rase nak maki ni...sekali cakap tak paham....

aisal said...

Tekong,

Si Sai..pool tu rsanyer x brapa arif ttg siasah bernegara kot.

Depa ni x tau yg sptutnya merintah negara ni kena org ISLAM, barulah boleh mula langkah ke arah negara ISLAM. baik dan adil melangit seklipun kalau x boleh buat iaman solat jenazah saipool wat apa kn.

Abu Talib uncle RAsulullah S.A.W tu lebih baik drp LGE. Tapi kalo x beriman buat apa kn. Tu pasai nabi suruh cari yg beriman dan beramal soleh dgn agama ALLAH sebagai pemimpin...

Nabi dh tunjuk jalan sai..pool, ikut lah Nabi, jgn dok ikut ISLAM HADHARI lagi....

aisal said...

Sai..pool , Politik -politik jugak, mentaliti kena ada daaaaaaa....

Jgn samakan sahabat dgn saiful yg dh tercemar tu...!!!!

Pohon yg teguh lahir dari akar yg kuat dn akar yg kuat hasil dari tanah yg teguh.

bn@umno said...

Pas dijangka akan kalah teruk di bawah tangan pengundi-pengundi cina dan india pada pilihanraya kecil di Kuala Terengganu disebabkan oleh kenyataan Husam Musa yg mengatakan Pas akan melaksanakan hukum hudud jika berjaya membentuk kerajaan.Tahniah diucapkan kepada Husam Musa di atas kenyataannya itu yg memberi kelebihan kepada BN untuk menang besar.Tadi TV3 juga menyiarkan tentang pertelingkahan antara PAS dgn DAP berkenaan isu hukum hudud.mmg SAH yg PAS dan DAP mempunyai perjuangan dan idealogi yg berbeza di mana kedua-dua parti ni tak boleh bekerjasama antara satu dgn yg lain.Nampaknya PR sedang menuju ERA KEHANCURAN. rakyat sudah hilang kepercayai terhadap PR dan aku yakin mereka-mereka ni akan mengundi BN pada 17Januari 09.nampaknya PR hanya boleh bermimpi shj untuk merampas kerusi parlimen drpd BN.

dewatawanberapi said...

Nasihat sikit.....

Kita akan nampak 'bodoh' kalau layan BUDAK BODOOOOOOH......

bn@umno said...

perlaksanaaan hukum hudud MMG tak sesuai untuk dilaksanakan di Malaysia kerana Malaysia terdiri drpd berbagai-bagai lapisan kaum.kita ambil contoh negara jiran kita seperti Indonesia yg rakyatnya majoritinya beragama islam tapi kerajaan mereka tak juga laksanakan hukum hudud.Inikan pulak parti Pas yg kecil dan hanya mendapat sokongan drpd orang-orang kampung yg kurang berpendidikan. Nampaknya PAS sudah kehabisan modal untuk berkempen, maka pemimpin Pas gunakanlah isu hukum hudud untuk memperbodohkan pengikutnya yg bangang dan bengap.walaupun berbuih-buih mulut pemimpin Pas melaung-laungkan hukum hudud, tapi yg nyatanya HUKUM HUDUD TIDAK AKAN DAPAT DILAKSANAKAN.kepada penyokong Pas, sedarlah yg korang ni telah ditipu oleh pemimpin Pas yg korang puja seperti tuhan tu.

bn@umno said...

aku TERINGIN SGT nak tegok yg penyokong dan pemimpin PAS 'menangis' apabila keputusan piliharaya di KT diumumkan dan ia memihak kepada calon BN.sudah lama aku tak melihat penyokong dan pemimpin Pas menangis di atas kekalahan calon dorang.aku rasa nilah peluang yg paling bagus sekali untuk melihat orang pas menangis.

Saiful said...

sekarang sudah TAK RELEVEN lagi memilih pemimpin berdasarkan anutan agama.zaman skg dah berubah, yg paling penting kriteria pemilihan seseorang pemimpin ialah seseorang pemimpin tu perlulah mempunyai daya kepimpinan yg tinggi, adil saksama dan bersih drpd segala rasuah dan BUKANNYA MEMILIH SESEORANG PEMIMPIN BERDASARKAN ANUTAN AGAMA.Kalau diikutkan kriteria spt di atas, aku rasa LGElah yg paling layak.terimalah hakikat yg rata-rata pemimpin Melayu sekarang ni tak sesuai jadi pemimpin tertinggi negara spt menjawat jawatan PM.

Unknown said...

Membazir i2 adalah saudara syaitONN, & SyaitONN itu KAFIR kpd Tuhannya.

dewatawanberapi said...

Masih hidup lagi rupanya BUDAK BODOH ni...

Pergilah cbret krismas dgn kaum kerabat kau tu..

Minum2...mabuk2...carlsberg, stella, bintang, (air murah).

Buat apa kau menyalak kat sini...

MANGKOK AYUN PUNYA ORANG...

aisal said...

Saudara,

SUBHANALLAH

Dialah yang mempunyai dan menguasai segala yang ada di langit dan yang ada di bumi dan Dialah Yang Tertinggi keadaanNya, lagi Maha Besar (kekuasaanNya). Alam langit nyaris-nyaris pecah dari sebelah atasnya (kerana ngeri dan takutnya kepada kemurkaan Allah terhadap penduduk bumi yang lupakan kebesaran Allah sehingga menyeleweng dari jalan yang benar) dan malaikat bertasbih dengan memuji Tuhannya serta memohon ampun bagi makhluk-makhluk yang ada di bumi. Ingatlah!
Sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Asy-syura ( Ayat 3 & 4 )

Janganlah hendaknya sebagai org yg mengaku ISLAM dan beriman dengannya cuba menafikan kehendak dan HUKUM ALLAH. INGAT lah suatu hari nanti saudara pasti menemui TUHANnya.

Sejauhmana pun kita menyokong sesatu ideologi, KAMU itu tetap hambanya kecualilah di dalam hati kamu mempunyai seketul hati yg sungguh hitam warna nya. Tidak memadai untuk mencium bau-bau dan taman syurga sekadar beribadah sahaja tanpa mempunyai niat dan itikad untuk mendaulatkan hukum TUHAN. Tunggulah saat dan ketika, pasti kita akan tahu bahawa Tuhan itulah segalanya dan bukan yg lain...

" Oleh kerana yang demikian itu, maka serulah (mereka wahai Muhammad kepada beragama dengan betul), serta tetap teguhlah engkau menjalankannya sebagaimana yang diperintahkan kepadamu dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka; sebaliknya katakanlah: Aku beriman kepada segala Kitab yang diturunkan oleh Allah dan aku diperintahkan supaya berlaku adil di antara kamu. Allah jualah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami amal kami dan bagi kamu amal kamu. Tidaklah patut ada sebarang pertengkaran antara kami dengan kamu (kerana kebenaran telah jelas nyata). Allah akan menghimpunkan kita bersama (pada hari kiamat), dan kepadaNyalah tempat kembali semuanya (untuk dihakimi dan diberi balasan)"

ASy Syura ( Ayat 14 )

zali said...

pesanan terbuka untuk saiful :

kalau setakat nak cari publisiti murahan kat sini sila hentikannya dengan segera.

awak boleh terus sokong guan eng tanpa di beri perhatian oleh kami.

selamat mencuba!

zali said...

aisal kata : Sya cuma berasa terkesan bilamana dilebalkn PAS tunggangan DAP.

ianya berbeza dengan umno...walaupun ada mca,gerakan dan mic...kenapa?

kerana dalam bn umno adalah parti dominan.

dalam pr pula dap adalah parti dominan

dan sudah menjadi lumrah...dominan akan menunggang.

zali said...

perunding & tokong...

rating pas melambung tinggi kerana hudud?

saya lebih setuju dengan bn@umno yang menjangkakan rating pas menurun gara-gara hudud.

kerana tiada cina dan kelin yang akan pangkah pejuang hudud.

pas bakal kecundang dengan jayanya di prk kt.

semutapi said...

Saya sokong pendapat zali. DAP yang dapat banyak kerusi dalam Parlimen (28 kerusi) memang dominan dalam PR. Sedang PKR tidak boleh jadi dominan sebab dapat kerusi sikit kerusi aje (31 kerusi). Bukankah ikut matematik yg diajar dlm BI, 28 lebih besar dari 31, so, 28 lah yg dominan, kan? Ketua Pembangkang juga dari parti dominan iaitu Lim Kit Siang (Bukan Anwar Ibrahim ke?). Oh, sori, zali sedang mengelamun....

aisal said...

Semutapi,

biasalah tu...tu sumer dh jdik smpg kira UMNO dri dulu lagi....Umno di PP dulu bnyk krusipun drp Gerakan..tpi Gerakan tetap tunggang UMNO...yg sadisnyer negeri tu negeri " Yg cari Al-Ghazali dn As-Syafei " tp masih x jumpa2 lagi.....pling dukacita dh SESAT JALAN DAN TAK TAHU JALAN PULANG....la..la..la..la.....la..

perunding said...

mungkin awak boleh betul jugak zali,
saya pun guna teknik `agakan` saja.

kalau kita ada system poll macam kat US tu,
kita boleh cek, pagi berapa percentange sokong obama,
sat lagi petang boleh tengok berapa pulak sokong mc cain.

hai kalau ada sesapa boleh buat kat sini,
boleh kita buat bisnes pulak ekk..

dewatawanberapi said...

suka dengar ayat ini:

kerana dalam bn umno adalah parti dominan.

dalam pr pula dap adalah parti dominan

dan sudah menjadi lumrah...dominan akan menunggang.

nak tambah sikit...

yg tak dominan akan MENONGGENG...

kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

dewatawanberapi said...

Mana pergi anjing Lim Guan Eng tadi..

Dah malukah nak menyalak kat sini..

Komonlah...Anjing mana tahu malu..
Boleh jugak aku 'terhibur' dengar komen bodoh kau tu..

TokBatin X said...

Sdr Cgu aisal
Dialah yang mempunyai dan menguasai segala yang ada di langit dan yang ada di bumi dan Dialah Yang Tertinggi keadaanNya, lagi Maha Besar (kekuasaanNya).

Asy-syura ( Ayat 3 & 4 )
Janganlah hendaknya sebagai org yg mengaku ISLAM dan beriman dengannya cuba menafikan kehendak dan HUKUM ALLAH. INGAT lah suatu hari nanti saudara pasti menemui TUHANnya.

Kankah dah betul ayat ni, dah terang2. Kenapa ada perselisihan lagi?

Sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani

Kan ini pun dah terang. Apa pulak yang na' diselisihkan.

Saiful said...

tekurox

ikut suka hati aku la nak sokong LGE ke sape ke?ape kau peduli?aku dapat rasakan yg kau ni mmg mempunyai pikiran yg ketinggalan zaman ataupun masih kekampungan.kau yg cakap yg kau nak celebrate christmas dan nape tuduh aku nak celebrate christmas pulak?kau ni mmg bangang

aisal said...

salam perunding...tekong..,


guru tauhid tu siapa ek..." spesis Kerajaan Langit" ker atau Fisabillilah.

kaci info skit....tq

dewatawanberapi said...

Ada pulak yang terasa yg dia tu anjing LGE...

Aku tak sebutpun nama kau..yang kau terasa pehal???

Ooop..aku lupa kau ni 'anjing'...
kau boleh hidu walaupun aku tak sebut nama kau....

Untuk bercakap dgn anjing kena guna bahasa anjing..ye tak?

Woooooooo.........wooooooo
Woooooooo.........wooooooo

perunding said...

cikgu aisal saya tak berani nak komen saya terbuka.
secara mudah nya,

ada orang tak faham islam dan memang tak faham.(boleh belajar)

ada orang sangat faham `ilmu` islam TETAPI akalnya mengatasi Alquran dan Hadis.(tak dapat diajar)

perunding said...

cikgu aisal,
secara zahirnya Islam memberi nama yg terbaik krn nama menzahirkan kebaikan.
secara zahirnys akal tidak akan mampu mencari tuhan.
secara zahirnya ,sejauh mana akal sampai ,ia akan tunduk kepada penciptanya.
lain pulak bagi yg kata pencipta dicipta oleh akalnya.
secara zahirnya akal yg beriman mengenal kebenaran yg zahir dimata.
wallahuallam.

perunding said...

Mahu Hudud nisbah Tak Nak Hudud.

Terdapat 72,000 pengundi Islam berbanding 8000 bukan Islam di KT Prk P36.
Bermakna 9 nisbah 1.
Setiap 9 orang pengundi Islam boleh mendekati dan menerangkan kepada 1 orang bukan Islam mengenai Hudud.
Terangkan apakah keadilan hudud.
Secara praktikal dan pilot projek ,

1.ia boleh dilaksanakan dinegeri yg 80% adalah Islam.
2.orang bukan Islam diberi jaminan perlembagaan utk dikecualikan hudud dan boleh memilih civil law.

Hudud adalah hukum fitrah yg adil lagi mencegah segala kemungkaran.
Tak kenal maka tak cinta.

Pilihanraya kecil kali ini adalah pertembungan antara nak hudud dengan tak nak hudud.
Jangan lah kita masuk didalam golongan yg menyatakan hudud tidak sesuai.
Hendak seribu daya,tak nak seribu dalih.
Ingat ayat AlTalaq (ayat seribu dinar tu)
Allah akan bagi jalan yg tak disangka2 bila kita bertakwa dan bertawakkal kepadanya.
Buktikan sebagai orang Islam yg majoriti di KT kita menerima hudud dan bukan menolaknya.
Siapa lagi yg boleh mempertahankan jika bukan kita orang Islam.
Kalah kah orang Islam seramai 72,000 orang memperjelaskan kepada hanya 8,000 orang bukan Islam.?

Tepuk dada,tanya iman.
Banyak kan istghifar.

TEKONG DARAT said...

cikgu,
jawapan aku ngan perunding lebih kurang....ilmu aku blum cukup utk nilai seseorang...amik yg mudah...
ada gak geng tetap dia kat sini...
ilmu alam cyber...

anakkancil said...

Kepada muslimin & muslimat dlm blog siasah,saya mengucapkan selamat menyambut Awal Muharam.Bertambah la umor kita dan semakin dekat lagi kita ke alam barzah...
Kepada zali...kalau dahulu seseoang pemimpin itu kaki arak,kaki betina dan segala kaki maksiat..tapi kini ia telah bertaubat dan ahli keluarganya menjaga aurat adalah lebih baik daripada seorang pemimpin yg mencanangkan Islam had hari-hari tapi dlm familynya tak de yg tutup aurat...fikir-fikir kan dan renung-renungkan lah...Selamat menyambut Awal Muharam...aku pergi cuti...bye,bye

TEKONG DARAT said...

kepada yg mementang hudud dan pelaksanaannya,insafi diri...
pk balik apa yg korang cakap...
sesuai atau tidak dengan kamu sebagai orang islam...
PAS hanya memperjuangkan supaya hudud dilaksanakan...jadi jgn kata hudud adalah milik PAS...macam yg aku cakap sebelum ni, kalau kita tak nak sesuatu yg baik, jgn sekali-kali kita mengajak orang lain utk sama2 tidak melakukannya...ini adalah kerja syaitan...syaitan kerjanya 24 jam menyuruh manusia buat perkara2 yg membelakangkan islam...kepada mereka2 yg berkenaan, kalau merasakan PAS memperjuangkan hududnya, maka sebagai orang ISlam rasanya PAS tidak akan merusuh sekiranya UMno pun memperjuangkan sama...

anakkancil said...

Hukum Hudud adalah hukum yg di cipta oleh Allah kepada manusia.Sebagaimana manusia di cipta oleh Allah maka Hudud ini diberi utk manusia utk menjadi pedoman bagi melaksanakan hukuman dgn adil.Allah tak rugi satu sen pun kalau Hudud ini tidak dilaksanakan di bumi Msia nie tapi yg malang kita rakyay Msia sendiri.Kadar jenayah kian tinggi.Cuba kita lihat negara yg melaksanakan hukum ini umpama bandar Mekah..ketika azan berkumandang peniaga cuma beralaskan kain menutup brg perniagaan mereka tanpa rasa was-was pergi mengerjakan solat...Tak teringin kah kita utk merasai suasana sebegitu dgn tidak risau meninggalkan brg perdagangan,tidak risau anak kecil kita keluar bermain tanpa di kawal oleh penjaga,kes bunoh,kes samseng disekolah..jika ada hukom ini kita tidak akan mungkin mendengar kes sebegini...wallahu allam bi sawab..

Azizahns said...

anak kancil sebenarnya ... apa yang korang tuliskan tentang islam... tentang aurat betul.. tak salah.

TAPI KAU NI MENYELEWENG DARIPADA APA YANG SAYA BINCANGKAN. MAKSUD SAYA APA BEZANYA PENGANJURAN RUMAH TERBUKA OLEH PR DENGAN YANG DIBUAT OLEH UMNO.

nampak sangat korang suka putar belit... memang kaki putar belit.

TEKONG DARAT said...

berkenaan rumah terbuka...
saya cuba utk mempercayai komen azizah tentang rumah terbuka krismas kerajaan perak...
saya melilau dengan kereta buruk saya bermula 11 pagi selamam sekitar ipoh dan pekan brdekatan utk cari rumah terbuka krismas tu...pukul 1.30, saya balik hampa...takde...mngkin belum mula...pastu selepas isyak semalan saya gi cari lagi...sampai pukul 10malam...takda...banner pun takda...
jadi azizah buleh laa bagitau saya kat mana rumah terbuka tu...tapi pastikan ianya anjuran kerajaan perak...bukan yg dihadiri oleh MB...saya nak gi...
alih2, dalam kosmo hari ni, ada plak iklan tentang rumah terbuka krismas kat melaka(negeri jiran azizah) anjuran kementerian puak azizah ngan kerajaan melaka...
ada laa 4-5 artis yg dijemput...
tak leh laa nak gi...jauh sangat...
azizah jer laa gi...

TEKONG DARAT said...

saya nak buat rumah terbuka, tapi duit saya kumpul, jamu orang ramai...depa buat rumah terbuka, ada peruntukan 400k...jamu orang jugak...cakap depa baguih...cakap rakyat masih sokong...padahal rakyat gi makan pun duit depa...macam gi kedai, order nak makan apa, pastu bayar...jadi duit rakyat, pusing2 pun kena kencing tangtu jgk...laaaaaagi belit...
selamat berjumaat...

Azizahns said...

pasal hukum hudud perlu dibuat dengan teliti. undang-undang dan kaedah perlaksanaan perlua dibuat dengan sungguh-sungguh dan para ulamak perlu berbincang secara halus dan mendalam.

dalam draf Rang Undang-Undang Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu dahulu banyak kelemahannya..

maksud saya selesaikan dahulu masalah-masalah ini.... barulah dicadangkan ke kabinet. Usahlah dibangkitkan semata-mata untuk menarik perhatian politik bukannya untuk menegakkan hukum Allah.

ingatlah berbicara pasal hudud perlu hati-hati... itu hukum Allah bukan hukum pas bukan hukum umno.

Azizahns said...

untuk tekong darat... berita yang saya dengar adalah pada 27 haribulan disember... bukan 25hb...
tulah...
inilah contoh orang yang suuka buat kerja membabi buta. tu sebab diorang suka bela babi.

TEKONG DARAT said...

azizah said...
pasal hukum hudud perlu dibuat dengan teliti. undang-undang dan kaedah perlaksanaan perlua dibuat dengan sungguh-sungguh dan para ulamak perlu berbincang secara halus dan mendalam.

dalam draf Rang Undang-Undang Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu dahulu banyak kelemahannya..

maksud saya selesaikan dahulu masalah-masalah ini.... barulah dicadangkan ke kabinet. Usahlah dibangkitkan semata-mata untuk menarik perhatian politik bukannya untuk menegakkan hukum Allah.

ingatlah berbicara pasal hudud perlu hati-hati... itu hukum Allah bukan hukum pas bukan hukum umno.

AZIZAH(NI BUKAN TULISAN MARAH,TAPI UTK BEZAKAN TULISAN ZIZAH NGAN TEKONG)...
KALAU MACAM TU, BILA PUSAT NAK BUAT PERBINCANGAN DIKALANGAN ULAMAK PASAL NI?...KALAU PAS BUAT LEMAH, INSYAALLAH PUSAT BUAT, TAKDE CACAT CELA...JADI BILA NAK BUAT?...NAK TUNGGU KALAU TERUK SKET LAGI BARU NAK BINCANG NGAN PAS?...DAN BERCAKAP PASAL KELEMAHAN, SAPA CAKAP?...ZIZAH KER TUN M KER, PAK LAH KER, SAPA?...KAT MANA LEMAH?..JADI PERBETULKAN LAA...BUAT SAMA2...

BAK KATA ZIZAH....
ingatlah berbicara pasal hudud perlu hati-hati... itu hukum Allah bukan hukum pas bukan hukum umno.

TEKONG DARAT said...

bab rumah terbuka tu...
sila laa bagitau tempat kat mana...
esok dah 27 ni...dan kalau betul pun ada, banner tu takkan pagi esok baru nak pasang...zizah kata dah lama pasang banner tu...
saya takda pun buat kerja membabi buta...kampung zizah lagi banyak orang bela babi...kampung jiran zizah pun...maknanya lagi kuat laa buat kerja babi buta?...zizah...zizah...

Azizahns said...

PEMEBRITAHUAN

KEPADA UMAT ISLAM SAYA BARU JE DIBERITAHU ADA BLOG YANG MENGHINA RASULULLAH. SAYA MENYERU AGAR MANUSIA INI DIAMBIL TINDAKAN.

BLOG LAKNAT YG HINA ISLAM
http://adibahahmad.blogspot.com/

aisal said...
This comment has been removed by the author.
TEKONG DARAT said...

kalau ada hudud, alangkah senangnya nak amik tindakan...
ker nak buat macam ni jer...
SAYA KUTUK KENYATAAN ADIBAH AHMAD...SAYA KECAM DIA KERANA KELUARKAN KENYATAAN BEGITU...
terima laa hakikat, kita tiada peruntukan utk bunuh orang macam ni...jadi, jom hudud...

aisal said...

Tq Perunding & Tekong atas inform 2. rsanyer dh tau org tu….

Khas utk KAMU ,

X perlulah untuk provokasi ayt2 ALLAH. takutilah ia. Usahlah berasa terlalu bangga dgn ilmu yg ada jika kiranya ilmu itu menyumbangkan kesengsaraan hidup di alam sana. Tidak tertarikpun sya dgn kenyataan itu kerana d dlm hati sya masih ada ketakutan dan rasa hormatnya pd firman TUHAN dan kehendak NYA.

Buat mereka yg hitam hatinya pd janji-janji dan hukum ALLAH....simpan saja impian saudara itu dan usahlah dipaparkan di sini. Cukup-cukuplah memperlekehkn ALLAH. Simpan sja rsa x kepuasan hati tersebut dan hamburkan kesemuanya pada ALLAH S.W.T pada hari pembalasan nanti. Sudah-sudahlah tu….kesian lh sama pd roh dn jiwa yg ada dlm hidup saudara itu..


(Al-Quran ini) sebuah kitab yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad dari Tuhanmu). Oleh itu, janganlah ada perasaan bimbang dalam dadamu mengenainya, supaya engkau memberi amaran dengan Al-Quran itu (kepada orang-orang yang ingkar), dan supaya menjadi peringatan kepada orang yang beriman.

(Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad): "Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu, dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan".

Al ‘ Araf ( ayat 2 & 3 )


p/s : Bila baca Al-quran, bukan sekadar baca, baca tu kena hayati maksudnya....bila solat bukan sekadar solat tp kena betul2 faham maknanya. Bukankah kedua2nya sujud dan berbicara dgn Tuhan...barulah x sesat sepanjang zaman….

Saiful said...
This comment has been removed by the author.
Saiful said...

aku kurang setuju dgn blog adibahahmad yg hina islam tu.biarkanlah itu hanyalah pandangan peribadi beliau je bukannya masyarakat islam keseluruhannya.jadi nasihat aku, jgnlah kita beremosi sgt berkenaan dgn blog yg hina islam tu.

Saiful said...
This comment has been removed by the author.
romeo said...

mak ai padan nak pertahakan umno sangat, nak hidup mewah celaka pemimpin sebab tu semuanya org umbn kaya raya.

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...