Friday, December 26, 2008

Basri, 105 tahun, penduduk tertua Selangor?

KUANG, Selangor, 26 Dis: Basri bin Karto Werono yang umurnya kini masuk 105 tahun bolehlah dikira manusia yang tertua di Selangor kini.

Beliau masih sihat, boleh berjalan seperti biasa bahkan masih boleh membaca al Quran dengan baik tanpa bantuan cermin mata.

Beliau kini tinggal di Lorong Kenanga, Kampung Damai, Kuang bersama isteri dan anak-anaknya.

"Saya sudah 60 tahun tinggal di sini selepas berpindah dari Slim River, Perak,"beritahu Basri kepada Siasah yang menyertai misi pencaraian warga tua Selangor oleh Rantaian Mesra Sdn Bhd, anak syarikat kerajaan negeri Selangor.

Turut serta dalam misi pencaraian itu adalah A Shukur Tahir, Ketua Pegawai Eksekutif Rantaian Mesra.

Rantaian Mesra adalah syarikat yang dibentuk oleh kerajaan negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat untuk mengurus Skim Mesra Warga Emas bagi membantu serta mengambil manafaat pengalaman mereka.

Skim ini dalam misi mendaftar warga emas di Selangor yang berusia lebih 60 tahun untuk membolehkan keluarga mereka mendapat manafaat apabila berlaku kematian ke atas warga emas ini.

Setiap kematian akan mendapat RM1,000 dalam masa 24 jam dan RM1500 lagi selepas itu.

"Mengikut rekod kami kini, Basri adalah warga tertua di Selangor. Namun, usaha mengesan warga tua ini akan berterusan. Sehingga kita ada penemuan baru, saya suka nyatakan dia yang tertua," kata Shukur kepada Siasah.

Laporan penuh dalam akhbar Selangor Kini, terbitan kerajaan negeri Selangor.

1 comment:

aisal said...

Tok Basri...tgk tu, nk mati pn krjaan pr jaga lagi, masa hidup apatah lagi kn....org2 tua selain drp 5 negri bersekutu ..eh..eh silap..6 la...,

bila tua pergi daftar kat Kelantan ng sini serta 4 lagi tu yg akan nyusul key...negeri len x de skim ni...skim SOROS ade la...

kehkehkehkeh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...