Friday, December 5, 2008

Nasharudin pengarah pilihan raya PAS Kuala Terengganu

KUALA TERENGGANU, 5 Dis: Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa telah dilantik sebagai Pengarah Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terenganu yang bakal diadakan tidak lama lagi.

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Mustafa Ali pula dilantik sebagai timbalan beliau manakala Setiausaha Agung PAS, Datuk Kamarudin Jaffar dilantik sebagai Setiausaha.

Pilihan raya kecil ini bakal diadakan ekoran kematian Datuk Razali Ismail yang mewakili Parlimen Kuala Terengganu sejak 2004.

Beliau menang dalam pilihan raya 2008 dengan mengalahkan naib presiden PAS, Haji Muhamad Sabu dengan majoriti 628 undi.

Sehingga kini, beberapa nama telah disebut-sebut bakal menjadi calon PAS dalam pilihan raya ini.

Mereka termasuklah Haji Mohamad Sabu sendiri di samping Datuk Wan Mutalib Embong (bekas Adun Batu Burok yang juga timbalan pesuruhjaya PAS Terengganu), Datuk Mustafa Ali (Pesuruhjaya PAS Terengganu), Dr Syed Azman Ahmad Nawawi (Adun Batu Burok) , seorang bekas pensyarah UPM yang kini seorang usahawan berjaya dan beberapa nama lagi.

Bagaimanapun, nama Wan Mutalib dan bekas pensyarah itu berada paling depan dalam senarai ini.

Pesuruhajaya PAS Terengganu, Datuk Mustafa berkata, sehingga kini, siapa yang akan menjadi calon belum diputuskan lagi.

Katanya, proses pemilihan calon ini akan berjalan mengikut proses biasa iaitu dari peringkat percalonan dari kawasan Kuala Terengganu ke Perhubungan Negeri Terengganu dan seterusnya dipilih di peringkat pusat.

"Ini adalah pilihan raya PAS (dan Pakatan Rakyat) bukan PAS Terengganu saja," kata Mustafa.
Sementara itu, beberapa nama disebut-sebut sebagai bakal calon BN. Mereka adalah Ketua Umno Bahagian Kuala Terengganu, Datuk Wan Farid Wan Salleh, Penolong Pengarah Pendidikan Terengganu, Zuber Embong dan Ketua Penerangan Umno Terengganu yang juga bernama Zuber Embong.

Namun nama Wan Farid berada paling depan dalam senarai calon ini.

"Jika PAS meletakkan calon yang tepat, PAS mendahulu lebih 2,000 undi pada hari penamaan calon kerana undi PAS di peringkat Dun dalam Parlimen Terengganu melebihi 2,000 undi walaupun Muhamad Sabu kalah lebih 600 undi," kata seorang penganalisis politik.

92 comments:

Kerajaan Rakyat said...

Takbir..!!!

Semoga pengundi di KT mendapat hidayah dalam prk kali ini.

Cukuplah dengan segala pengkhianatan dan penipuan maha zalim yang dilakukan oleh si laknat UMNO / BN.

anonymous said...

PostPosted: Fri Dec 05, 2008 12:23 pm

Post subject:
Untuk Yang Anti-UMNO:
Apa Jasa PAS/PKR..?


Saudara..Salam jumaat saya hulurkan..semoga hidup kita sentiasa diberkati Allah selalu.

Saudara..Jika kita sebagai manusia yang berakal dan berakhlak mulia, pastinya kita akan mengenang jasa mereka yang pernah atau telah berjasa kepada kita..Namun jika kita tanamkan sifat benci kita kepada mereka yang telah berjasa kepada kita dan keturunan kita, pastinya kita mempunyai sebab tertentu samada telah termakan hasutan orang lain atau mengikut perasaan 'hati busuk kita..Kita juga mudah termakan kata2 mereka yang kononnya lebih 'mulia' sedangkan mereka ini tidak pernah pun berjasa kepada kita..Mereka ini hanya menjanjikan 'pahala' dan 'syurga' walhal dalam masa yang sama mereka ini menamkan sikap yang diluar batasan Islam.

Saudara..Persoaln saya, apakah jasa PAS/PKR kepada saudara sehinggakan saudara menganggap UMNO sebagai musuh..Untuk rekod, PAS/PKR tidak pernah memerintah Malaysia dan tidak pernah membuat apa2 pun untuk kita selama ini..Harus diingat, apa jua yang kita nikmati sekarang bukannya datang dari PAS/PKR.

Fikir2kan!!

LensaPR said...

Nasa?

cikgu aisal said...

salam

Wah, hebatnya anonymous...sampai kata semua yg ada di Malaysia ni semua UMNO yang buat. Poning den dibueknyer. Nak muntah pun ader gak dengar hujah gitu.
Saudara...mungkin dalam fanatik kita terhadap perjuangan sesuatu fahaman kita agak fanatik orangnya. Tapi apapun itu bukanlah satu cara untuk kita membutakan hati dan falsafah kehidupan dengan menyokong apa yg zalim, korupsi, ketidakadilan dan bermacam2 lagi.
MENGIKUT satu fakta sejarah, PAS telah ditubuhkan secara rasmi pada tanggal 23 Ogos 1951. Bagaimanapun, ada fakta lain yang menyebut bahawa PAS ditubuhkan pada 24 November 1951 (Warta Negara, 26 November 1951 dan Utusan Melayu 25 November 1951).

Walaupun di sini terdapat dua tarikh yang berbeza, namun bagi ahli-ahli sejarah dan tokoh-tokoh lama dalam PAS, fakta kedua (24 November 1951) adalah tarikh kepastian PAS ditubuhkan.

Parti Islam Se-Malaysia kemudiannya telah didaftarkan sebagai sebuah organisasi pada 31hb. Mei 1955 dengan Nombor Pendaftaran. 733 (Pulau Pinang).

PAS atau Persatuan Islam Se-Malaya (nama asalnya) adalah satu-satunya pertubuhan atau parti politik Melayu yang berteraskan kepada Islam yang ditubuhkan sebelum merdeka sesudah Hizbul Muslimin diharamkan oleh penjajah pada tahun 1948.Golongan reformasi ini bukan sahaja berjaya menyedarkan masyarakat Melayu tentang betapa pentingnya menghapuskan penjajah barat bagi mewujudkan sebuah negara Islam, tetapi turut menyuarakan pendapat bahawa kelemahan umat Islam sebenarnya adalah berpunca daripada masyarakat Islam yang tidak mahu mengikut ajaran Islam dengan betul sebagaimana yang terkandung di dalam al-Quran dan Sunnah.

Dalam usaha mereka menyedarkan masyarakat tentang betapa pentingnya kembali semula kepada Islam, pada tahun 1906 mereka telah berjaya menerbitkan sebuah majalah di Singapura yang diberi nama al-lmam. Selanjutnya pada tahun 1925 terbit pula akhbar Edaran Zaman di Pulau Pinang, majalah al-Ikhwan pada tahun 1926 dan Suara pada tahun 1928.

Dengan terbitnya akhbar dan majalah tersebut, golongan ini telah berjaya mencetuskan Revolusi lntelektual di kalangan masyarakat Melayu dan akhirnya bibit-bibit kesedaran yang ditanamkan itu telah mendorong masyarakat Melayu untuk menubuhkan beberapa kesatuan atau pertubuhan bagi memajukan bangsa Melayu dan umat Islam pada tahun-tahun berikutnya.
Mak oiiii...daripada cerita di atas, yakin dan percayalah bahawa PAS juga memainkan peranan kearah kemerdekaan kita.
Dalam pentadbiran kerajaan, walaupun x pernah memerintah negara tetapi pada peringkat negeri PAS banyak membuat perubahan demi perubahan membantu rakyat. Lihat saja di Kelantan, tertubuhnya ladang rakyat yg memberi impak kepada pendapatan rakyat miskin...Takaful kifalah yg membantu rakyat jika berlaku kematian, takaful armalah..untuk ibu2 tungal dan segala jenis bantuan lagi..duit 3 juta Kerajaan Kelantan peruntukan untuk hampir 98405 org warga kelantan tanpa mengira agama, bangsa asal saja tinggal di kelantan dan berumur 60 tahun keatas layak untuk mendapat kemudhanya.

Kerajaan pusat bukan x buat..buat jugak...PTPTN...pinjam..tapi kena bayar balik bersama feadah...TEKUN...tingginya feadah lebih daripada pinjaman bank...kata nk bantu ekonomi penduduk luar bandar...kebajikan masyarakat..ada.mmg ada..tapi pilih kasih..borang kena cop dulu PPM. PPM ni pangkatnya lebih besar daripada DO..adoi...Gilanya hidup begini..


Oleh yg demikian ..saudara-saudaraku yg budiman dan berakal..marilah kita sama2 berjuang untuk memastikan PAKATAN RAKYAT----PAS kembali bertahta di KUALA TERENGGANU.
TAKBIR

perunding said...

Secebis tips buat pihaklawan di P306.

1.Pulangkan duit Ehsan minyak dan tunggakannya bernilai RM11billion kpd rakyat Terengganu,spt dijanjikan Kerajaan Pusat.
Buat majlis bersama Paklah dan Nor Mohd Yaakop dengan MB baru.
tunjukkan MB Baru sbg wira rakyat yg direstui sultan.

2.jauhkan MB lama yg ‘menate’kan sultan dari media dan rakyat.

3.Gunakan gandingan Paklah dan MohdTaib (calon Timb.) utk berkempen.
Minta simpati rakyat,suruh Paklah ucap ‘inilah hadiah terakhir buat saya sebelum mengundurkan diri’.

4.Elakan liabiliti gandingan Najib-Muhyiddin yg nampak terlalu koparat n ambitious.

5.musim banjir ni banyakan bantuan kpd penduduk selama 2 bulan ni.

6.musim persekolahan ni bykkan bantuan persekolahan selama 2 bulan ni.

7.Kembalikan harga sebenar petrol mengikut free floating price mechanism.(jgn lupa janji subsidi 30 sen seliter)

Selain itu.

8.hentikan menggunakan hujah2 zaman kuno spt :
a)10 dalil dari forumer dulu-pas
b) 21 dalil dari forumer melayunet.
c) semua hujah perkauman spt forumer umno-tua/takurihing


9.jangan letak floor price/harga minimum utk minyak.

10.Jangan guna isu babi.

Terima kasih.

zali said...

perunding..

tip yang tak ada maknanya...dan cuma layak masuk dalam tong sampah.

tapi saya pun ada tip juga ni untuk pas...

jangan letak mat sabu sebab rakyat trengganu masih ingat mat sabu yang 'sepenuh jiwa' membenteras khalwat.

jangan bawa isu mertabatkan islam kerana pas fail untuk membuktikan mereka memperjuangkan islam...memperjuangkan agenda dap ada.

jangan bawa isu pembangunan kerana peluang yang ada sebelum ni cuma disia-siakan...alasannya semua sebab kerajaan pusat...seolah tak boleh/tak mampu berdiri sendiri.

jangan juga bawa isu membela rakyat kerana pas juga fail dalam membela rakyat dan yang terakhir kat plentong nak jadi hero rakyat tapi...abuk pun tarak.

TAMING SARI said...

Salam,

PAS silap letak Mat Sabu.

Biar pn Nik Aziz katakan MS ni lidahnya lembut menutur kebenaran menegak keadilan tapi sepanjang mendengar ceramah MS, aku sedih, lidahnya fasih mengutuk UMNO dan BN.

Alahai Mat Sabu dan PAS..

Pandai bercakap sahajalah..

Lihatlah Perak, dan Kedah yang berada di bawah PAS, penuh dengan macam2 isu yang mengecewakan terutaamanya penduduk Melayu.

Kepada rakyat Terengganu,

Hati2 anda memangkah..

kami tahu, semua anda sudah tahu, PAS sudah tidak releven kerana pekara pertama yang akan dibawa oleh mereka setelah menang adalah membuka kandang Babi di sana.

Kita perangi PAS habis-habisan.

Kenangilah jasa Arwah YB Razali yang membawa KT ke arah pebangunan pesat dari segi meterial dan modal insan.

Ikhlas,
emapayar-malaya.blogspot.com

zali said...

Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hassan Ali turut mengakui kadang-kala terpaksa melupakan matlamat perjuangan utama parti itu menegakkan syiar Islam ketika membuat sesuatu keputusan berkaitan pentadbiran kerajaan negeri semata-mata mahu mengambil hati PKR dan DAP.


ayuh semua warga kt...pastikan agama dan bangsa terjamin kemajuannya.

pas ternyata tidak mampu dan kita kekalkan saja pemerintahan umno/bn di kt.

bersama kita tolak kuda tunggangan dap dan dap sekali berserta pkr...mereka pengkhianat bangsa kita dan agama kita!

perunding said...

tima kasih zali atas tips anda.
kami akan take note.
tips saya tu tak kisah,masuk tong sampah ke,longkang ke takpe.saya tak berkecik hati.

TAKZIAH KPD MANGSA TANAH RUNTUH DI BT ANTARABANGSA.
MOGA ALLAH MEMBERI KESABARAN KEATAS MEEKA YG DITIMPA MUSIBAH.
SESIAPA BERKESEMPATAN PERGILAH MENZIARAH.
1.BERI BANTUAN TERMAMPU
2.BERI SIMPATI TERMAMPU.
3.PERINGATAN ALLAH,

MASJID/SURAU YG DALAM BERITA ITU SEDERET DGN BANGLO.MASJID TU ASALNYA BANGLO DIUBAHSUAI.TANAH TU STOP KAT MASJID TU.MASJID TU SELAMAT DAN DIJADIKAN TEMPAT SEMENTARA MANGSA YG TERSELAMAT.

anonymous said...

Oi! silabu gikgu aisal,
renti aje makan gaji ngan kerajaan zalim. tak baik bagi makan anakn bini dan ibu bapa hasil dari kerajaan zalim.

pi niaga ke, atau pun minta sedekah pun lebih baik, ada yg dapat sampai RM200 lebih sehari.

atok aku kat kampung pun tahu berterima kasih kat kerajaan, dah dua bulan bil letrik free kata nye.

apa ada PAS/PKR pernah berjasa pada kami atau keluarga kamu?

Dengar cucuk si DAP kafir tu dah melenting benci kat kerajaan.

bodoh punya cikgu labu.

anonymous said...

Pas akui sukar tadbir Selangor bersama PKR, DAP

Oleh Zabry Mohamad

SHAH ALAM 5 Dis.
– Pas hari ini membuat kenyataan berterus terang apabila mengakui sukar untuk memperjuangkan serta mempertahankan hak orang Islam dan Melayu di Selangor disebabkan perbezaan ideologi Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hassan Ali turut mengakui kadang-kala terpaksa melupakan matlamat perjuangan utama parti itu menegakkan syiar Islam ketika membuat sesuatu keputusan berkaitan pentadbiran kerajaan negeri semata-mata mahu mengambil hati PKR dan DAP.

“Pas Selangor terpaksa mengambil kira perjuangan parti dan perjuangan kerajaan campuran negeri yang turut diterajui PKR dan DAP.

“PKR dan DAP memiliki objektif parti masing-masing yang amat berbeza dengan Pas.

“Disebabkan perbezaan ini, Pas kadang-kala terpaksa melupakan perjuangan asal demi negeri Selangor,” katanya.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com

dipetik dari : utusan online

Wa ka ka ka kah! kesian nye PAS.

Apa macam ahli2 penyokong PAS?
sokong le si laknat DAP dan si anak haram PKR tu. - bobo punya PAS!

Fakrul said...

woit anon di atas..kami kat selangor dah lama dapat air free..cerdiknye k`jaan..berapa kerat sangt le org yg pakai elektrik bawah rm20..tok ko dah tua mana seterika baju? mana pakai laptop or pc..tok kau tidur awal..tp kami kena tido sampai awal pagi kalau menalaah..

anonymous said...

Bukan di Selangor aje PAS jadi melukut, di Perak jadi puppet dan P.Pinang dah jadi melukut diluar gantang!

TQ YB Datuk DR Hassan Ali, YB memang hebat, berani dan jujur.

Cuma takut nanti jadi mcm Datuk Zahid

perunding said...

salam.
saya baru balik dari bt antarabangsa.
semua pemimpin politik ada (PR &Paklah,najib dll)
semua agensi kjaan ada.
unit amal ada,amk ada.
media ada.
syukur keluarga setiusaha Paklah selamat,syukur keluarga Engku Farid selamat.
Takziah keatas yg ditimpa musibah.
bersabar dan bykan berdoa.
masjid/surau addinniah (yg selamat)bersebelahan dgn banglo dijadikan tempat operasi.

datukshaifulkamal said...

Pada 17 Januari 2009, pengundi di Kuala Terengganu akan mengundi dalam pilihanraya kecil.

Isu 1: BN menang dalam pilihanraya 8 Mac lalu dengan 628 undi. Itu pun disebabkan oleh ketokohan calon, Dato' Razali Ismail.

Isu2: Daripada 4 DUN di parlimen Kuala Terengganu, BN tewas di tiga DUN & menang 1 saja di DUN Bandar (pengundi Cina ramai di DUN Bandar).

Isu 3: Pembangkang (DAP khususnya) dan parti komponen Cina dari BN (MCA dan Gerakan) tentu akan menggunakan isu kenyataan Mukhriz untuk "mengajar" pemimpin UMNO. Kita dapat melihat tren ini dalam PRU12 dan pilihanraya kecil Permatang Pauh baru2 ini.

Isu 4: Kalau BN kalah di Kuala Terengganu atau menang terlalu kecil di sana, ini menunjukkan pengundi Cina terus menjauhkan diri dari UMNO. Dalam PRU13 nanti, apa yang akan berlaku ialah pertandingan antara UMNO and the rest of the people. MCA dan Gerakan akan diassociate dengan UMNO, for their own survival.

Isu 5: Apakah manfaat kenyataan Mukriz selain mempopularkan dirinya tetapi pada masa yang sama merugikan BN / UMNO; sekaligus menjadikan UMNO "parti pariah" yang disisihkan oleh semua orang? His statement won't change anything! It does more harm than good.

Isu 6: Adakah pemimpin UMNO merasakan mereka terlalu cerdik sehingga hilang segala kebijaksanaan dalam bercakap dan bertindak?

Marilah kita sama2 berfikir.

tekong darat said...

Ntah nape,smenjak akhr2 ni si takda nama berusaha utk tnjuk diri dia yg sbnr..sdangkn sblm ni dia hanya 'penampal'berita kt siasah..dn dia mjadi terpesong dgn brita2 yg dibawanya dulu..adakah dia org lain?..ataupun dh ter'sedar' tntg puak2 sana stelah blik dr btn atau stelah join BPN?..apapun,slamat bjaya..puak kami pyh nk tnjuk bukti keja kami kt tv..memg tkda apapun yg PR bt..kami hanya bg air pcuma,uruskn duit rakyat ngn baik,dn mcm2 lg bnda remeh..tmasuk la bt 'rusuhan'supaya trun harga minyak..

perunding said...

biarlah tekong,makin meriah skrg ni kat siasah ni ya.

perunding said...

Datuk, elok sangat lah tu tulis kat sini.
saya pun heran kenapa org parti datuk taknak guna positif approach.
skrg ni asyik ajak kita orang benci dan gaduh dgn kaum lain.

sedangkan dulu umno/bn lah juara perpaduan kaum.

dulu kata kami tak sekepala,tak sebantal,tak sekapal,tak sekata,bertelagah,tak leh bekerjasama.

bila kita orang elok bekerjasama,kata kami bersekongkol lah,pak turut lah,tunggangan lah,ejen lah.

sabar je lah ya.

zali said...

datuk

isu 6 seolah menceritakan perihal datuk sendiri la...

kalau iya pun tak suka tindakan mukhriz...jangan la buat kenyataan umum begini.

datuk lupa ke pada etika gelaran datuk tu?

zali said...

tokong kata : ..kami hanya bg air pcuma,uruskn duit rakyat ngn baik,dn mcm2 lg bnda remeh..tmasuk la bt 'rusuhan'supaya trun harga minyak..



kemiskinan melayu sampai depa nak buat demo bogel tak nak cerita ke?

mencekik duit rakyat miskin melalui sewa yang di naikkan tak nak cerita juga ke?

perunding said...

Kawan2 sila masuk
SCANDALASIA.BLOGSPOT.COM



gempar!!!

MUZAFAR said...

Yahudi mahu orang Islam jadi kafir
Harakahdaily
Mon | Dec 01, 08 | 11:09:48 am MYT
MEMANGLAH orang Yahudi berusaha supaya orang Islam menjadi kafir. Antaranya cara hidup mereka yang kita terima dengan terang dan jelas sekali iaitu teori-teori politik, ekonomi, pendidikan yang dilaksanakan pada hari ini atau yang dipanggil sosialisme, kapitalisme, pragmatisme, demokrasi dan seumpamanya, Jika dikaji teori-teori ini adalah dilahirkan oleh orang Yahudi atau Nasrani.

Merekalah yang mencipta teori-teori dan falsafah ini, di mana kebanyakan orang Islam percaya kepada teori ini sehingga sanggup menolak Islam sekali gus tidak menyedari diri telah menjadi kafir. Inilah apa yang dikehendaki oleh orang kafir yang Allah Taala sebut di dalam ayat yang kita mesti menyedarinya.

Apa yang berlaku itu adalah kerana hasad dengki mereka selepas ternyata bagi mereka kebenaran. Mereka sudah mengetahui bahawa Islam itu agama yang benar. Memang ramai kita mendengar orang yang tidak percaya kepada Islam dengan mengaku bahawa Islam itulah yang betul.

Kalau ditanya mengapa tidak mahu ikut Islam? Mereka menjawab Islam tidak boleh dan tidak sesuai dilaksanakan pada zaman sekarang. Kenyataan itu serupa dengan apa yang disebut di dalam ayat al-Quran.

dipetik dr.HARAKAHDAILY.NET
____________________________________
Yg jelas, kebanyakan cara hidup kita banyak ikut Yahudi antaranya cara kita berpolitik, politik kepartian (demokrasi), ini memang jelas lagi terang ciptaan Yahudi untuk memesongkan aqidah umat Islam.
Kita umat Islam bermati-matian pertahankan cara berpolitik kepartian dan meninggalkan cara sunnah yang diajar oleh Rasulullah saw. Hatta dalam parti kita sendiri pun mengamalkan pemilihan presiden dan pimpinan pun ikut demokrasi.
Fikir-fikirkan wahai org-org kita.

mat_terab said...

Kesimpulannya kerajaan BN kerajaan 'belawok negara' orang terannganu mungkin faham istilah ni.........
faktarnya....
1. Ingattak najib kata tak kerajaan tak akan menaikan harga minyak tahun ni masa PRU12 dulu.....lepas tu tup...tup bulan jun naik sampai 78 sen....dah la kata bulan 8 baru naik tapi malam tu jugak.......
2. Pak lah kata kerajaan tetap akan bagi subsidi 30 sen sekarang bila harga minyak jatuh menjunam tah kemana subsidi 30 sen tu rakyat pulak terpaksa bayar subsidi kepada kerajaan dekat 50 sen sepatutnya harga minyak sekarang kalau ikut karga dunia yang baru dalam USD 43.80 setong.....
kalau kerajaan bagi sabsidi 30 sen dan ikut pasaran dunia mungkin harga minyak rakyat hanya bayar rm1 seliter ja........
3. Kerajaan Umno kata nak pantau harga barang yang naik melambung selepas menaikkan minyak sebanyak 78 sen tapi sampai la tak pantau-pantau buktinya harga barang di terengganu sendiri naik melambung walaupun harga minyak dah turun balik beberapa kali........
4. dulu masa minyak naik kerajaan kata nak ikut harga pasaran dunia la bila minyak turun pasai tak iukut pulak malahan nak pakai harga lantai pulak.........
5. bila harga minyak dunia naik kerajaan kata rugi terpaksa menbayar subsidi yang tinggi tup-tup bila harga minyak dunia turun kerajaan kata rugi jugak kerana pendapatan dari minyak kurang jadi mana satu yang betui ni.....rakyat terus di belowok oleh kerajaan.....
6. kerajaan bagi percuma bil eletrik yang bacaan bawah rm20 sebulan.....aku nak tanya kerajaan berapa kerat ja yang dapat.....puak-puak bangla,indon yang dok di rumah kongsi ja dapat manafaat kerana memang depa dok rumah kongsi tak pakai barang letrik banyak........
7. Dulu masa pas memerintah terengganu depa tarik duit royalti minyak lepas tu sekarang bagi balik yang jadi mangsa rakyat...

mat_terab said...

satu lagi penipuan menteri pelajaran kata yuran sekolah akan di bayar pertengahan tahun ni katanya untuk tidak membebankan ibu bapak yang terpaksa beli alatan sekolah yang lain tapi sebenarnya menteri nak menyelamatkan tengkuknya takut yuran sekolah yang mahal di jadikan isu dan takut terganggu dia akan beranding naib ketua umno pada mac ni....
begitu juga menteri kerjaraya menipu kata nya nak turunkan tol tapi kawasan tertentu saja dan terhad pukul 12 malam sampai 6 pagi sahaja......
kenapa tidak semua tol di turunkan dan kenapa di waktu tersebut saja kurang tol....?
ain jelas satu pembohongan yang nak mengabui mata rakyat........

perunding said...

sempena raya korban ni.
selamat raya korban.

rakyat berkorban ke terkorban..


gitulah mat terab,
tambah lagi.jangan tak tambah.

cikgu aisal said...

salam...
special 2 anonymous & saudara sekalian....salam aduladha utk semua.
Saudara anonymous...
Pemikiran saudara amat jumud sekali. Itulah alasan dan hujah org UMNO dari dulu sampai sekarang ..bila x sokong BN brenti jgn kerja dengan kerajaan.

Persoalannya...kenapalah fikiran dan jiwa saudara amat cetek sekali berfikir. fanatiknya pemikiran dan pegangan saudara. Lemban dan naifnya kata2 saudara. Nak tergelak pun ader gak..lihat masyarakat kita masih ada yg berfikiran gtu kn.

Saudara,
Sebenarnya saudara gagal untuk memahami antara parti dan kerajaan. Walaupun hakikatnya perjalanan parti dan kerajaan itu agak seiring tetapi konsep dan roh parti dan kerajaan itu ada perbezaanya. Parti menentukan kerajaan yg akan dibentuk nanti. Tetapi kerajaan pula mempunyai tanggungjawab dn iltizam mentadbir negara mengikut amanah, tanggungjawab dan manifesto yg telah dibuat. saya berkhidmat MUNGKIN dengan kerajaan berdasarkan kelayakan dan akademik yg ada.
Jgn ingat kami kakitangan kerajaan berkhidmat dgn kerajaan jer kena sokong dan WAJIB pilih UMNO. Kalu gitu lebih baik x payah blaja tinggi..x payah ada sekolah..x payah ada university..cuma pilih ahli UMNO jer jadi kakitangan kerajaan. Biarpun ahli UMNO yg tak tahu membaca dan menulis ..kn senang gitu//...
Negeri2 Pakatan Rakyat lak buang semua kakitangan yg sokong BN UMNO...barulah demokrasi kn...gitula kot pemikiran saudara.
Gila nyer idea...
dan sya gak nak pesan pd saudara..dan seluruh ahli UMNO..x yah la hantar anak blaja tinggi2...cukup la hanya jadi ahli UMNO tentu dpt kerja kerajaan. sya salute lah kat saudara...kalau ada lah kakitangan kerajaan yg berfkiran mcm ni..alamat Malaysia ni amat malangnyer punyai rakyat sebegini...kalau tanya dekat AGONG pun mungkin nyesalnya punyai rakyat sebegini..
Satu lagi sya cadangkan agar nenek dan atok saudara apply kejer ng kerajaan sbb ahli UMNO kn. biarpun mungkin mereka buta huruf. sure tentu dapat. Lagipun kesian sangat dekat depa tu ...mungkin peti ais x dek, tv tak dak, stereka pakaian x pernah, lampu mungkin ada sebijik kot kat umah..sbb tu x payah bayar bil elektrik yg bawah 20 rgt sebulan. Harap saudara dapat bantu sikit nenek dan atok tu cian depa. Beli la apa yg patut....bagi hidup depa ni tenteram sikit.
makasih....

perunding said...

sapa tak suka depa,keluar dari negara ni.
sapa tak suka depa,jgn kerja dgn kerajaan ni.
waduh..waduh.
kita kena balik ke basic.apa itu demokrasi,pilihanraya,apa itu tanahair,kampung,daerah,negeri,negara,kerajaan,ruling parti,akhir sekali,apa itu rakyat.
jawapan mudahnya,
sesebuah tempat dihuni manusia akan dipanggil kampung,daerah,negeri dan akhirnya dipanggil negara.
negara yg berstruktur pemerintahan akan mewujudkan kerajaan,mungkin beraja,berparlimen,presiden dll.
sekiranya kita memilih sistem demokrasi berparlimen dan pemimpin dipilih melaui pilihanraya,maka kita akan ada ruling parti iaitu parti yg menang praya pilihan rakyat.
yg kalah bertanding takdelah kita suruh pindah negara.begitu juga pengikut,penyokong,pengundi pihak(parti) tersebut,tiadalah boleh kita pindah negara.
parti yg berjaya itu ditugaskan utk memerintah/mengurus/mentadbir negara/hasilbumi/operasi/rakyat mengikut SCOPE yg ditetapkan.
dkm ertikata lain Ruling party adalah PENGURUS yg dilantik oleh RAKYAT.ia mestilah tidak korup,mesti efficient,effective,accountability dan sebagainya.
Sekiranya mereka berjaya ,kita ucapkan TAHNIAH,
Sekira melakukan kesalahan mestilah dihukum.
sekiranya GAGAL mestilah dipertanggungjawabkan.
disamping itu kerajaan juga menyediakan pekerjaan kpd rakyat.dan rakyat bebas utk bekerja dgn kerajaan atau tidak.kerajaan itu sendiri adalah milik RAKYAT.
ABOVE all,RAKYAT sentiasa BERHAK utk mengantikan/menukarkan PENGURUS mereka bila rakyat hendak/perlu/suka mengikut lunas demokrasi iaitu pilihanraya.
dalam demokrasi anda boleh kekal dgn PENDAPAT anda dan orang lain juga BOLEH kekal dgn pendapat mereka.jgnlah marah akan hujah org lain.kita terima hukum matematk dlm demokrasi 2>1 6>5 iaitu majoriti MENANG.disukai MENANG.

zali said...

tuduhan perunding dan cikgu aisal : sapa tak suka depa,keluar dari negara ni.
sapa tak suka depa,jgn kerja dgn kerajaan ni.
___________________________________

saya bukan nak membela tapi setakat nak pusing ayat dan lepas tu mengeluarkan kenyataan yang nak menghentam kerajaan...apa ni?

sila tunjuk kat saya part mana yang anon kata seperti yang di dakwa awak berdua...saya siap paste lagi thread anon tu kat bawah ni.
___________________________________

Oi! silabu gikgu aisal,
renti aje makan gaji ngan kerajaan zalim. tak baik bagi makan anakn bini dan ibu bapa hasil dari kerajaan zalim.

pi niaga ke, atau pun minta sedekah pun lebih baik, ada yg dapat sampai RM200 lebih sehari.

atok aku kat kampung pun tahu berterima kasih kat kerajaan, dah dua bulan bil letrik free kata nye.

apa ada PAS/PKR pernah berjasa pada kami atau keluarga kamu?

Dengar cucuk si DAP kafir tu dah melenting benci kat kerajaan.

bodoh punya cikgu labu.
___________________________________

selamat hari raya aidil adha.
berhenti lah menabur fitnah tu...

perunding said...

zali,

saya maksudkan dari statement

1. dari takurihing@umno_tua.

awak takde ari tu.

2. anon kata'renti aje makan gaji ngan kerajaan zalim. tak baik ...'


bukan fitnah..

selamat berkorban.wassalam

perunding said...

saya copy,

umno_tua said...
cikgu aisal,

Jika cikgu rasa negara Malaysia ni tidak selesa, tidak aman, tidak adil, susah cari makan dan hidup pun melarat, beruk cadangkan cikgu berhenti jadi guru dah berpindah kenegara yg lebih baik dari Malaysia.
Pindah le ke Bangladesh ke, India ke, atau kalu nak dekat pindah ke Thailand atau Indonesia.

Habis cerita. Jangan lupa ajak sekali semua kekawan anda tu.

December 3, 2008 4:36 AM


perunding says,
panjang dia orang berhujah ari tu..

cikgu aisal said...

SALAM IDULADHA..........

Sempena idul adha yg menjelang tiba marilah kita bersama-sama bermaaf-maafan, memohon ampun sekiranya sepanjang kita berbica diruangan maya ini dalam sedar atau tidak, melalui lontaran pandangan yg ada, kita sesekali mungkin telah mengguris hati mereka. Harapnya ia bukanlah satu medan untuk kita bermusuhan tetapi menjadi satu wahana yang murni untuk kita bertukar-tukar fikiran tanpa adanya istilah ,megguris hati.
Semua yg tercatat dan terlahir di sini adalah perspeksi masing-masing. Zaman telah berubah,masa telah berlalu dan dunia semakin mencabar. Dalam keghairahan kita memilih pemimpin dan parti politik, biarlah apa yg disokong itu tidak menjadi beban kepada kita.
Semua kaum di Malaysia ini hendaknya menjadi kawan , sahabat dan teman yg mesra sentiasa. Perasaan perkauman, sensitiviti agama dan bangsa janganlah dijadikan alasan untuk kita bersatu padu. Ingatlah bahawa ALLAh tidak suka kita berpecah belah.
tq

mat_terab said...

Orang UMNO/BN memang macam tu dia ingat kerajaan malaysia ni mak bapak dia orang punya dia masih tak sedar rakyat yang melantik dia jadi pemimpim semasa pru dulu hanyalah bersifat sementara dan mereka hanyalah wakil kepada rakyat...........

bn@umno said...

jgnlah korang nak mengutuk pimpinan orang BN, tanpa BN Malaysia takkan maju dan dikenali di seluruh dunia.sebenarnya BNlah parti yg telah banyak berjasa kepada negara Malaysia.selama 50tahun Malaysia dibawah kerajaan BN, banyak pembaharuan telah dilakukan oleh pemimpin BN sehinggakan orang melayu kat Malaysia ni maju dan terus maju ke hadapan.boleh aku tanya penyokong PR, apakah jenis sumbangan yg pemimpin PR buat untuk pembangunan negara sejak 50 tahun dulu?jawapannya habuk pun tak adakan?kalau habuk pun tak ada, jadi jgn komen keburukkan BN.aku cukup yakin pada pilihanraya kecil akan datang ni di kerusi parlimen Kuala Terengganu, calon BN pasti dapat membelasah calon PR kaw kaw dgn kemenangan majoriti yg banyak kerana memandangkan isu dalaman dalam PR yg semakin hari semakin parah yg hampir sudah takde ubat untuk diubati.lagipun Kuala Terengganu adalah kubu kuat BN, PR sudah pasti tidak dapat mengugatnya.

bn@umno said...

pilihlah siapa-siapa pun calon drpd PR untuk melawan calon BN, yg pasti dalam gengaman ialah calon BN akan dapat menumbangkan calon PR dgn mudah sekali kerana rakyat sudah hilang keyakinan terhadap pimpinan pemimpin PR yg indah khabar drpd rupa.

Liverpool Fc said...

zali mangkok ayun, kenyataan2 yang kau keluarkan menggambarkan kau tu sebenarnya tak tau apa2. Aku rasa kau ni cuma lulus SPM pangkat 3. Bonggggggooookkkk....

Liverpool Fc said...

soalan ni aku nak tujukan kpd siapa2 yg pro BEnd@amno..Agak2 apa motif 2 ekor polis tu sanggup bunuh model Monggol tu berdasarkan tuduhan ke atas mereka????? Kalau x de motif kenapa sampai main BOM...

bn@umno said...

liverpool fc,

kes pembunuhan model mongolia tu masih dalam perbicaraan, tunggulah keputusan mahkamah nanti jgnlah ko buat tuduhan atau andaian sesuka hati ko je.mana tahu mungkin 2 org pegawai polis tu bunuh model mongolia tu dgn secara tidak sengaja.

cikgu aisal said...

lahai.......x kn 2 polis tu bunuh secara x sengaja kot. Kalau Monggolia tu terbunuh terkena peluru masa tembak-menembak polis ng penjenayah secara x senagaja tu baru la di istilahkan x segaja.
Tp kn kalau dh polis tu bawa ke kawasan puncak bukit tadak org, pastu siap ng BOM pulak tu mangsa sampai hancur lebur tubuh mangsa tersebut...ni kira bukan sengaja dah pak cik oiiiii.
Cuba pakcik tanya ng budak2 tadika atau pra sekolah maksud sengaja dan tak sengaja....sure mereka boleh jawab ...rasanya jawapan tu lebih baik dari jawapan pakcik.... jangan malu pakcik...tanya la...p tanya murid tadika ke..atau pun pra sekolah ke..ataupun anak pakcik yg masih bersekolah rendah...depa ada jawapan kot...jangan malu pakcik untuk bertanya..malu bertanya sesat jalan n sekurang-kurangya pakcik akan dapat pelajaran berkaitan sinonim dan antonim..
makcih pakcik

cikgu aisal said...

agak-agaknya yg sengaja bunuh puan altantoya tu saper ek. BN-UMNO kater mungkin polis tu bunuh secara x sengaja. Persoalan nya siapa yg bunuh secara sengaja.....

zali said...

eleh tokong...

tak payah la sembunyi guna nama liverpool fc tu...

bahasa awak tu saya dah masak sangat dah...

spm pangkat 3 tak jadi masalah...yang jadi masalahnya bila orang yang ada ijazah macam awak tu tak dapat nak jawab soalan dari orang spm 3.

balik-balik soalan lapuk pasal c4...bosan la.

tukar je nama fool fc.

zali said...

aisal tanya : agak-agaknya yg sengaja bunuh puan altantoya tu saper ek. BN-UMNO kater mungkin polis tu bunuh secara x sengaja. Persoalan nya siapa yg bunuh secara sengaja.....

soalan paling selekeh yang pernah di tanya oleh pencacai pr dalam blog siasah ni...dan ini la jawapan paling selekeh juga : yang bunuh secara tak sengaja tu...polis la.

MALAYMAIL said...

Salam...

zali, bn@umno dan yang sewaktu dengannya...

Sebagai pencacai umno, anda duduk dalam kategori mana, adakah sebahagian atau kesemuanya?

1. Yang dibayar upah (cyber trooper) untuk memutar belitkan fakta, semata2 bagi menentukan political survival umno.
2. Yang dah dapat ijazah dari BTN. Mereka ini juga yang memainkan sentimen ketuanan melayu, kononnya kalau tolak umno, suara orang melayu dalam Parlimen akan hilang dan melayu akan lingkup dan memberi pelbagai alasan negatif lagi kalau tolak umno.
3. Yang berkepentingan dalam umno (menjadi ketua di mana2 peringkat dan atau yang dapat projek),
4. Yang buta dan tuli, lebih2 lagi yang dah termakan budi. Mereka ini akan menyokong membuta tuli dan menafikan segala kebejatan pemimpin2 umno masa kini. Bagi mereka ‘umno is everything & forever’.
5. Yang gila meroyan, tak mahu terima hakikat yang umno dah di tolak oleh rakyat. Tengok ajelah beberapa pemimpin mereka yang dah jadi mantan.... Mereka ni akan mencari kesalahan dari segala aspek, biar pun kecik, ia pasti disensasikan bagi memperlekehkan kerajaan PR, walau pun punca asal masaalah tersebut dari mereka sendiri. Kononnya umno aje yang pandai memerintah/mentadbir, tapi bila kena back fire, terus senyap dan cari topik lain.
6. Yang tak tahu apa makna “demokrasi’ dalam artikata sebenarnya.
7. Yang tak tahu hakikat bahawa ‘ kerajaan’ itu adalah ‘rakyat’, yang mana rakyatlah yang memilih sesuatu parti untuk menerajui kerajaan bagi menentukan kesejahteraan rakyat. Dalam mind set mereka hanyalah kerajaan itu umno dan umno itu kerajaan.
8. Yang tak tahu membezakan bidang kuasa kerajaan negeri dengan pusat.
9. Yang sentiasa mewarwarkan bahawa umno sahajalah yang memperjuangkan Islam, dengan melalak mengatakan kerajaan umnolah yang telah banyak melaksanakan tuntutan islam, Tapi mereka lupa atau buat2 tak ingat bahawa pemimpin merekalah yang terang2 menolak islam. Mungkin mereka lupa atau tak pernah jumpa kitab 40 hadis akhir zaman. Banyak yang Nabi S.A.W peringatkan tentang perkara2 yang berlaku mutakhir ini. Antaranya berlumba2 membina masjid yang besar dan indah, hanya untuk bermegah2, penguasa yang tidak amanah, berebut2 mengumpul harta dan membahagikannya dikalangan rakan serta keluarga mereka, keruntuhan akhlak dan macam2 lagi… cari, baca dan fikirlah sendiri.

Wassalam

bn@umno said...

zali, aku setuju ngan ko yg liverpool fc sebenarnya adalah orang yg sama dgn 'tekong darat'.aku pun dah masak dgn bahasa dia kat siasah ni.biasalah si tekong darat tu dah kena belasah teruk dgn puak BN kat sini sebab tu dia tukar nick name dia.

perunding said...

paling saya hormati bn@umno ialah sifat keyakinan tinggi terhadap parti sokongan nya.
kita semua mesti juga mempunyai sifat keyakinan tinggi begitu.

sehingga 17 januari ni eloklah kita semua menulis hujah,cadangan,pendapat,harapan,telahan,bukti,fakta,strategi dll mengenai PRK P306.

bolehlah malam 17 januari nanti kita tengok keputusan pengadil iaitu RAKYAT.
sapakah yg dapat memenangi hati rakyat?
sapakah yg dapat memenangi sokongan rakyat?

selamat berjuang semua.PR&BN

mat_terab said...

Bn@umno kau ni mabuka ka apa...?
Pakatan rakyat baru tak sampai setahun di tubuhkan bukan 50 tahun macam BN.....? faham-raham ja la parti baru bukan parti yang dah monopos macam BN..........

bn@umno said...

mat_terab

ko tak payahlah bagi alasan yg lapuk.kalau PR tu lemah, gaku jelah.kalau alasan ko yg PR tu masih baru tapi PAS dan DAPkan merupakan parti yg dah lama, jadi apakah sumbangan pemimpin PAS dan DAP buat untuk pembangunan negara dan juga rakyat secara amnya sejak 50 tahun dulu?jawablah........

cikgu aisal said...

Salam....TAKBIR....

"BENARKAH PERTANDINGAN DAN PEMILIHAN UMNO PENUH DENGAN DOSA DAN MAKSIAT "

Saudara,
Tak kala bila kita merenung dengan mendalam kekadang kita terfikir adakah benar atau layak untuk kita istiharkan pemilihan UMNO yg diadakan baru-baru ini penuh dengan dosa dan kemaksiatan..

Di mana-mana bahagian UMNO, wang menjadi perkara utama untuk seseorang calon menjadi dominan. Tanpa wang walaupun mempunyai semangat perjuangan yang tinggi sekalipun seseorang itu akan gagal untuk menang. Ini bukan mitos tetapi sejarah yg benar. Berpuluh2 ribu dihabiskan untuk menang. Kesanya bila mana mereka ini nanti menjadi pemimpin, mereka akan membolot kembali kekayaan negara yg menjadi milikan rakyat itu secara berlipat ganda untuk mengambus kembali kerugiaan yg telah dialami atau ringkasnya dihabiskan secara HARAM semasa pemilihan tersebut. Masyaalah..inikah KONON nya pemimpin yg memperjuangkan ISLAM, BANGSA dan NEGARA. Kegilaan untuk berkuasa mengatasi HUKUM TUHAN. Kalau beginilah caranya MEMANG tidak layak untuk digelar pemimpin dan dijadikan pemimpin. Robohnya kota melaka kerana disebabkan pemimpin dan parti sebegni. Layakah mereka untuk kita jadikan pemimpin sedangkan kehidupan mereka bergelumang dengan dosa.
Di Jerantut, seorang calon perwakilan membeli npmbor ekor yg mempunyai nombor 44 kot ( kalau tak silap ) sebagai cara untuk mempromosikan diri kepada para perwakilan. Inikah bakal calon yg org2 UMNO agung2kn. Sesiapa yg bersubahat dlm menghasilkan arak, iaitu pengilang, penjual, peminum, pengedar, penanam anggur untuk arak dosanya sama ajer. Bukan peminumnya aje yg berdosa tapi kesemua mereka terlibat.
Tanya mufti, kalau kita memilih dan menyokong mereka yg menggunakan politik wang dan menggunakan cara yg amat bertentangan dengan ISLAM..adakah dosanya sama dengan ARAK tadi.
Ingatlah azab Tuhan itu amatlah pedih.

rumusanya...jangalah undi parti ni lagi...dh monopous dah....

TokbatinSenoi said...

Benamkan M. Sabu kekolam sisa pepejal Indah Water. Inilah tukang karut boria Malaysia.

tekong darat said...

Skali lg aku plik,kali ni ngn zali..aku blum pun hbs braya..tp,utk mbetulkn keadaan,aku tpaksa jgk menegaskn bhawa si liverpool fc tu bkn aku..dn,bkn mcm tu cr aku pggl korg..salam aidiladha..

Liverpool Fc said...

sbg orang Melayu menyirap darahku bila ada bangsa hanyut yg menumpang (hero filem lucah MCA, adik tiri AMNO) berani mempertikaikan Ketuanan Melayu. Apa tindakan AMNO kepada adik tirinya tu???...tak berani buat apa2. AMNO tu bacul, dayus, pondan,..sama macam Zali dan BN@UMNO tu(bapok tua)...

Liverpool Fc said...

kepada khadam2 Amno,

daripada komen2 anda, anda beria2 benar mempertahankan AMNO tua tu,di sini tpt mengkritik bukannya memuji. kalau nak puji pegi ke TV3suku, B Hairan serta Utusan meLOYAr BURUK.

Sebagai warganegara kita berhak meluahkan apa sahaja. Pemerintah kena terima sama ada baik atau buruk.Kalau tak mau di kritik letak jawatan...satu pergi seribu mari....

Fendy2177 said...

Dedikasi Khas untuk PEJUANG umNO. Walaupun lagu ini bertujuan memperkuatkan umNO (BTN), tetapi ambillah iktibar atas apa yang telah dilakukan sejak memerintah Malaysia.

Anak Kecil Main Api

Anak Kecil Main Api
Terbakar Hatinya sepi
Air Mata Darah Bercampur Keringat
Bumi Dipijak Milik Orang

Nenek Moyang Kaya Raya
Tergadai Seluruh Harta Benda
Akibat Sengketa Sesamalah Kita
Cinta Lenyap Di Arus Zaman

Indahnya Bumi Kita Ini
Warisan Berkurun Lamanya
Hasil Mengalir Ke Tangan Yang Lain
Peribumi Merintih Sendiri

Masa Depan Sungguh Kelam
Kan Lenyap Peristiwa Semalam
Tertutuplah Hati Terkunci Mati
MARUAH PERIBADI DAH HILANG

Kini Kita Cuma Tinggal Kuasa
Yang Akan Menentukan Bangsa
Bersatulah Hati Bersama Berbakti
Pulih Kembali Harga Diri

Kita Sudah Tiada Masa
Majulah Dengan Maha Perkasa
Janganlah Terlalai Teruskan Usaha
Melayukan Gagah Di Nusantara...

Lagu ni sebenarnya sesuai sangat untuk orang umnO, bukannya menyanyi masa berarak membantah kouta UITM dsbnya, tetapi masa pemilihan dan PAU. Jasa umNO kepada orang Melayu seperti yang tersirat dalam lagu tu.

- Mengadai Tanah Rizab Melayu/ Tanah Adat tanpa diganti.
- Mengadai Maruah (Rasuah) kerana HARTA dan Kepentingan Peribadi.
- Mewujudkan sengketa sesama MELAYU. (Kelantan, Kedah, Terengganu Majoriti Melayu, tetapi ditindas dari segi peruntukan semata-mata kerana Kerajaan Negeri dari PAS. Royalti Minyak dinafikan, ditukar kepada Wang Ehsan dan disalurkan melalui entiti Kerajaan Persekutuan, banyak ketirisan berlaku. Di mana keadilan dan slogan menjaga hak RAKYAT).
- umNO tak belajar, malah makin parah MENGADAI MARUAH DEMI KUASA DAN HARTA. PEMILIHAN MAKIN TERUK DICEMARI RASUAH DAN DILAKUKAN SECARA TERANG-TERANGAN. Sanggup keluar duit beratus ribu, baling kerusi, bergaduh semata-mata untuk memenangi jawatan (kuasa) BUKAN KERANA NAK PERTAHANKAN BANGSA DAN HAK ORANG MELAYU.
- Kita dah tak ada masa, ayuh teruskan usaha memberikan kemenangan kepada PAS dan ramai-ramailah MP dan Adun UMNO (yang masih waras) BERHIJRAH ke dalam Pakatan Rakyat KERANA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA.

Perawi said...

Pemilehan Wan Mutalib adalah tepat dihati rakyat berbandingkan dgn Cik gu Pa, selalu sibuk komen kerajaan penang, kedah & isu putrajaya.

mat_terab said...

BN@umno walaupun pas dan Dap dah lama di tubuhkan tapi pernahkah pas dan Dap memerintah malaysia selama ni.....? kau ni tak habis-habis mengigau yang memerintah lebih 50 tahun kat malaysia ni parti UMNo karat tu la bukan pas dan Dap.....
walaupun pas memerintah kelantan baru berbelas tahun tapi sudah banyak yang Pas dah buat kalau tak percaya boleh pi tengok sendiri di kelantan......

Perawi said...

anonymous said...Fri Dec 05, 2008 12:23 pm

Post subject:
Untuk Yang Anti-UMNO:
Apa Jasa PAS/PKR..?

Ayat yg sama anonymous bawa, disemua laman .... tiada ideal jangan komen...boleh berambus Ajaran Hadhari. Aku nak pahala kerana menegakkan hukum Allah SWT. Bukan bersatu hidupkan rasuah, pusat pelacuran, judi, menambahkan lagi murtad, perampas tanah rakyat dll

Perawi said...

Yang kita nikmati sekarang bukan datang dari UMNO/BN tetapi dari Allah SWT. Pakatan Rakyat perintah lebih baik dari jiran kita yg baru merdeka ...Singapore

Perawi said...

org pelajaran rendah berkata benci kerajaan berhenti kerja. kalau 6 buah negeri kalah .....keluar negeri. Bawa duit RM3Juta keAustralia. Lupakan bil letrik RM20. Petronas sumbangkan 300 billion bagi tampungkan kenaikan harga minyak....kemana duit itu pergi...kekocek Najibkah @ kepoket Pok Loh. Ssssst menantunya Khairy

tungku said...

sdr perawi,

klu PR dapat memerintah pun sama juga seperti dgn BN/UMNO mungkin lebih teruk.

Pemimpin2 PKR tu semua nye berasal dari UMNO - rasuah, tamak dan gila kuasa!

DAP - parti cina yg anti melayu/Islam. - bila nak berkuasa ber pura2 baik dgn melayu/Islam.

Cuma PAS yg agak boleh diharaf sedikit, itu pun dah mula tunduk pada DAP dan PKR.

Ape nak diharaf PR memerintah negara? - nanti akan jadi lebih teruk dari BN/UMNO.

Fendy2177 said...

Jangan timbulkan kekacauan - Syed Hamid

Oleh ZUHAYATI YAZID (sumber, Utusan)

KUALA TERENGGANU 9 Dis. - Kementerian Dalam Negeri (KDN) memberi amaran keras kepada parti-parti yang bertanding supaya tidak menimbulkan sebarang kekacauan pada hari pengundian pada pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari depan. (Amaran kepada pembangkang je tu, umNO@bN buat ok).

Menterinya, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, pihaknya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap individu yang melanggar arahan. (Ugutan pada Pakatan Rakyat, umNO@bN buat, takpe, Halal).

''Polis akan mengambil tindakan tegas terhadap kumpulan yang tidak mematuhi undang-undang dan melanggar arahan," katanya pada sidang akhbar selepas melakukan lawatan rasmi ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen Terengganu di sini hari ini. (ye ke?, cittt pooorahhh)

Turut hadir timbalannya, Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh; Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan Ketua Polis Terengganu, Datuk Mohd. Shukri Dahlan. (sedia jadi balaci, salah gunakanlah kuasa yang anda ada).

Menurut Syed Hamid, langkah tersebut perlu bagi memastikan para pengundi dapat keluar mengundi tanpa sebarang rasa takut seperti yang berlaku pada pilihan raya umum lalu. (pengundi takut atau sendiri takut tembelang pecah?)

Dalam pada itu, Syed Hamid memberitahu, pihaknya sentiasa bersiap sedia menghadapi banjir sehingga tahun depan dengan segala peralatan dan logistik masih mencukupi. (lepas ni, mungkin bot-bot penyelemat ada bendera bN, tak kiralah bot polis ke, bomba ke, jpa3 ke, ape ke).

"Saya berpuas hati dengan taklimat yang telah diberikan dan yakin kita dapat menangani masalah berkaitan dengan banjir," katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau menasihat parti-parti yang bertanding supaya tidak bertindak agresif dalam urusan berkempen sehingga menjejaskan pihak lain. (baguslah kalau begitu).

Mengulas lanjut mengenai rampasan kad pengenalan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab pada pilihan raya umum lalu, beliau menasihati orang ramai supaya tidak sesekali menyerahkan kad pengenalan mereka kepada orang lain. (hehehehee, siapa yang kutip kad pengenalan org, apa tindakan diambil?)

''Kad pengenalan adalah hak mereka dan tidak ada orang yang boleh meminta dan merampasnya. Polis dengan pengalaman yang ada akan berhati-hati menjaga dan mengawal supaya tidak ada kumpulan-kumpulan seperti itu," katanya. (benda dah basi, ambillah tindakan, dedahkan pihak mana yang lakukan. Hehehee, ada berani ka?)

Fendy2177 said...

Blogger tungku said...

sdr perawi,

klu PR dapat memerintah pun sama juga seperti dgn BN/UMNO mungkin lebih teruk.

Pemimpin2 PKR tu semua nye berasal dari UMNO - rasuah, tamak dan gila kuasa!

DAP - parti cina yg anti melayu/Islam. - bila nak berkuasa ber pura2 baik dgn melayu/Islam.

Cuma PAS yg agak boleh diharaf sedikit, itu pun dah mula tunduk pada DAP dan PKR.

Ape nak diharaf PR memerintah negara? - nanti akan jadi lebih teruk dari BN/UMNO.

December 9, 2008 6:49 PM

Deyy tambi, itu kenyataan takurihing@umno tua. Kalau ko bukan orang yang sama, tak payah buang masa copy paste benda tu, tak relevan.

Hamzali said...

Hangpa dok bergaduh sakan ni kenapa? Org politik sama ja. Pembohong dan pembelit. Yang diberi amanah pecah amanah yang kaki bangkang bangkanggggg. Masing masing-masing tunjuk pandai passs tu hangpa semua dok bergadoh depa pi minum kopi ramaii ramaii kat parlimen. Mahyuddin kata kita akan mencari hotel untuk menempatkan mangsa tanah runtuh. Org Trengganu Kelantan dok kena banjir tiap tahun duduk dalam dewan/sekolah. Mangsa tanah runtuh makan nasi dari hotel (Hotel nak cari publicity) Orng banjir makan ja lah apa yang ada. Orang tanah runtuh hilang banglo harga berjuta ada nak buat tabong bantuan, orang kena banjir hilang lembu kerbau ayam padi, tak pa lah lembu kerbau tu murah tak payah nak bantu pun. Orang kena banjir tak pernah merungut, orang kaya kena tanah runtuh meraung kat TV marah semua orang kata tak tolong angkat barang depa. Renungilah sendiri. Orang politik pi mai-pi mai dengan berbagai ulasan, pass tu depa balik tidoq. Tahun depan runtuh lagi pass tu runtuh lagi. Yang bangang dok asyik berebut beli rumah kat situ buat apa, nak glamor sangat padan muka (mintak maaf la kasaq sikit) Kerajaan negeri batalkan permit depa nak saman kerajaan negeri pass tu ada plak orang umno (yg kalah tuuuu) sokong saman kerajaan negeri. Ada akai kaa? Macam Brutus kata aku sayang Ceasar tapi aku lebih sayang Rome bersamaan aku sayang UMNO tapi aku lebih sayang agama, Bangsa dan Negara.

Fendy2177 said...

JAHATNYA LAPORAN AKHBAR UTUSAN. BANDINGKAN ANTARA LAPORAN UTUSAN DENGAN BERITA HARIAN. BADIGOL SOOT.

UTUSAN (BERITA UTAMA)

MB perlu rujuk MAIP sebelum buat kenyataan - Raja Nazrin

BERITA HARIAN (NASIONAL)

Keputusan fatwa perlu perkenan Majlis Raja-Raja
Oleh Mohd Feroz Abu Bakar
bhnews@bharian.com.my

Jakim tiada kuasa perundangan

Ehmmmm, melingkup lagi baik la utusan ni.

tungku said...

Kemenangan PAS/PKR di Kedah, Perak dan Selangor pada PRU12 yg lalu bukan kerana parti itu kuat.

Fakta utama, ahli2 UMNO mahu DSAAB berundur. Setelah DSAAB berundur ahli2 UMNO ini akan kembali menyokong UMNO.

Kita tidak perlu risau dgn sokongan cina dan india bertumpu kepada DAP. Walaupun PAS dan PKR juga menyokong DAP.

Undi melayu yg masih setia kepada agama, bangsa dan negara masih lagi ramai dan kuat menyokong UMNO.

Di P Pinang lain cerita, cina memang berazam untuk menawan P Pinang untuk di kuasai oleh cina DAP, malang nye ramai penyokong PAS dan PKR membantu hasrat DAP ini.

Kepada semua melayu yg masih mahu melihat negara ini dikuasai oleh melayu/islam, mari lah kita sokong UMNO.

Orang melayu/islam yg sayangkan negara ini ini, tentang habis habisan 'Malaysian Malaysia' dan 'Hak sama rata' yg diperjuangkan oleh DAP,PKR dan PAS.

DAP - parti perkauman cina - anti melayu/Islam.

PKR - bekas pemimpin UMNO yg belot kerana tersingkir dari UMNO.

PAS - sudah hilang hala tuju perjuangan nye. Dulu kata UMNO kafir, sekarang PAS sudah mengafirkan diri nye sendiri.

Negara Islam yg diperjuangkan PAS sudah dilupai kerana mengenang jasa DAP menyokong PAS.

DAP, PKR dan PAS - Pakatan Rakyat
memperjuangkan 'Malaysian Malaysia dan Hak Sama Rata', mengapa melayu/Islam harus menyokong nye?

Mesra Sokmo said...

Bila Pakatan Rakyat ambil Putrajaya. Yang sokong UMNO/BN boleh belah ... balik kampung. Pendapat apa ini? Dasar apa ini yg digunakan ....Org macam ini tak sempurna akal, Hadhari kata org GILA. (Saya sokong Cikgu, teruskan dgn. PR, yang hanya selewatnya tinggal 3 tahun lagi utk kePutra Jaya)

Mesra Sokmo said...

Dok gosok gigi bila nak putih, rasuah, kaki judi, murtad dibiarkan. BN kekalkan tolak Islam

Mesra Sokmo said...

Lagaknya anak HADHARI kini, anak kpd seorg Menteri .... Mohd Nazri A

http://drsaravananr.blogspot.com/2008/11/mrminister-sir-is-this-your-son-and.html

anonymous said...

Ini cerita apa – Vernakular
Written by Webmaster
Wednesday, 03 December 2008

Bila sebut sahaja satu aliran Bahasa dalam sekolah untuk memartabatkan bahawa rasmi negara ini, suara yang mendesak Mukhriz di ambil tindakan undang-undang kerana menghasut timbul.

DAP – parti pejuang cauvinis Cina dengan slogan Malaysia Malaysian dan Bangsa Malaysia kononnya mendesak agar Mukhriz diambil tindakan atas Akta Hasutan.Kenapa melenting?

Bila menceritakan mengenai perlucutan Hak Keistimewaan Melayu – untuk keadilan dan kesamarataan – hebat – kononnya mahukan bangsa Malaysia.
Kenapa tidak dimartabatkan satu bahasa – Bahasa Melayu sebagai bahasa yang boleh digunakan untuk semua Bangsa Malaysia.
Kenapa perjuangan bahasa mereka mahu jadi rasis dan bila Melayu mahu berusaha memartabatkan bangsa Melayu – dikatakan perjuangan rasis.

Apa kah bentuk asimilasi dan integrasi yang dimahukan untuk perjuangan bangsa Malaysia, yang sibuk dilaungkan oleh mereka.

Sebenarnya Melayu tidak perlu malah kena bertindak agresif menentang parti DAP – Parti cauvinis Cina yang mempunyai agenda nakal semata-mata untuk menghentam keharmonian perpaduan antara kaum dengan menimbulkan tuntutan Cina.

Mereka sentiasa menghentam organisasi Melayu – khususnya politik Melayu dalam mana mengaku bahawa mereka tidak rasis.

Parti ini sebenarnya telah dan akan banyak membawa kebinasaan dalam perhubungan kaum dengan persoalan isu-isu sensitif agama dan bangsa. Kenapa ini dibiarkan oleh orang Melayu.

Apakah perjuangan mereka tidak menunjukkan perjuangan bangsa dengan usaha untuk mengikis ketuanan dan hak orang Melayu. Tapi kita masih mengamalkan toleransi yang tinggi, takut Cina tidak undi BN. Namun hakikatnya – DAP telah membakar isu-isu perkauman untuk mereka menjadi juara kepada kaum Cina sementara kerajaan membiarkan atas alasan mahu menjaga sensitiviti Cina sedang DAP tidak tahu apa makna sensitiviti terhadap Melayu.

Hari ini DAP – dengan suara lantang menghentam hak Melayu di dokong oleh Melayu dalam PAS dan PKR. Adakah tidak nampak – DAP bukan mahu memperjuangkan semua bangsa – tetapi hanya mahu kemenangan pada bangsa mereka sendiri.

Melayu harus mula meragui Dap dan harus mula berpaling pada mana-mana organisasi yang melekat dengan DAP kerana nyata Dap hadir untuk perjuangan kaum dan adalah parti yang amat rasis berbanding dengan yang lain.

tekong darat said...

manusia yg takda nama kata...

DAP – parti pejuang cauvinis Cina dengan slogan Malaysia Malaysian dan Bangsa Malaysia kononnya mendesak agar Mukhriz diambil tindakan atas Akta Hasutan.Kenapa melenting?

malaysian malaysia memang idea DAp...tapi bangsa malaysia idea mahathir...najib pun selalu berkokok pasal ni bila berdepan kaum cina...tau apa moralnya?...
bila perjuangan takda asas yg jelas, begini laa jadinya....
depan orang ni cakap camni, depan orang ni cakap cam ni...orang pandai kata hipokrit...orang bodoh kata munafik...

tekong darat said...

manusia yg takda nama jugak dok bangkitkan hal jasa...bila dibangkitkan hal jasa, kena tau apa yg dikatakan jasa...mak bapak orang ni mungkin berjasa pada dia kerana telah membesarkan dia...menggunakan segala penat lelah utk anak2 dia...sehinggkan malam pun tak tidur kerana tak bagi anak digigit nyamuk...PENEKANAN DISINI IALAH, MAK BAPAK NGKO BESARKAN NGKO, BASUH BERAK NGKO, MANDIKAN NGKO, HANTAR NGKO GI SEKOLAH, DAN SEMUANYA, TAK PERNAH AMIK DUIT DARI NGKO...bila masuk bab bernegara, semua pemerintah dari PM sampai laa pemandu, adalah dibayar gaji...ngko tahu apa tu gaji?...ngko bayar ke gaji kat mak bapak ngko?...jadi bila di bayar jagi, kerja yg dibuat adalah berdasarkan gaji...ngko tahu ker berapa gaji pemerintah?...
jadi disini, yg berjasa kepada pemerintah sekarang adalah rakyat...bukan pemerintah...diorang dibayar gaji yg amat banyak utk jaga rakyat...bukan cekik balik rakyat...buat sekolah pun guna duit rakyat, buat jamban awam pun dari duit rakyat...dan segala apa yg dibina oleh JKR adalah guna duit rakyat....biarlah reti antara jasa dan tanggungjawab...baru tak nampak bodohnya....ni tak, semua artikel kat siasah di taruk pasal jasa....BARU DAPAT DEGREE DARI BTN KER?...

Fendy2177 said...

Biasala tu Tekong, artikel pun cedok dari mana-mana tah.

Ni aku nak bagitau sikit pada Pejuang Melayu umNO. Orang Cina, walu dok mana sekalipun parti mereka, HAK KAUM mereka paling diutamakan. Mereka akan perjuangkan, tak kira DAP, MCA, Gerakan dll.

Yang aku sedih, bila HAK MELAYU dinafikan oleh umNO sendiri di KELANTAN, KEDAH, PERAK DAN TERENGGANU (MASA PAS MEMERINTAH) gara-gara dendam politik @ politik setengah masak.

Sebabnya, umNO takut peruntukan kepada setiap negeri diurus dengan baik, cekap dan amanah oleh PAS/ Pakatan Rakyat dan ini akan membuka mata RAKYAT bahawa Pembangkang juga boleh memerintah, malah lebih baik dari umNO @ Bn.

Jika BENAR umNO nak tengok Melayu Maju, salurkan peruntukan kepada Kerajaan Negeri yang sah. Bukan dengan cara menganiaya RAKYAT DI BUMI SENDIRI.

anonymous said...

Langkawi permulaan krisis PAS Selangor
Abdul Rahim Sabri | Dec 11, 08 10:59am

Bibit-bibit pergeseran dua pemimpin kanan PAS Selangor mula memuncak sewaktu permukiman pemimpin-pemimpin tertinggi parti itu di Langkawi sebulan lalu.

Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali didakwa membentang laporan yang mengkritik pentabiran kerajaan Pakatan Rakyat di negerinya, kata seorang aktivis parti itu.

Pada hal permukiman tersebut diuar-uarkan untuk merapatkan anggota-anggota jawatankuasa pusat PAS dan majlis syura tetapi menjadi medan serangan Dr Hasan terhadap kerajaan Selangor, katanya, yang dikenali Tulang Besi, kepada Malaysiakini.

Susulan laporan yang digambarkan "100 peratus negatif" berkaitan kedudukan PAS dalam kerajaan negeri, dua minggu selepas permukiman tersebut, maka pemimpin atasan PAS yang tidak berpuas hati memanggil Dewan Harian negeri itu untuk membentang laporan tersebut kepada lajnah politik PAS.

Dr Hasan didakwa membentang laporan yang sama negatif - disanggah oleh Khalid Samad, waktu itu masih timbalan pesuruhjaya II PAS negeri dan anggota lajnah politik.

Wakil rakyat Gombak Setia itu juga disanggah hebat oleh saf kepemimpinan PAS di permukiman tersebut, yang diadakan antara 7 hingga 9 November.

Tulang Besi, penulis blog Malaysian Waves yang tekal mendedahkan pergeseran dalaman PAS, mendakwa Dr Hasan cukup tidak berpuas hati dengan penolakan tersebut.

Tambahnya, di sinilah bermulanya pergeseran tajam antara Dr Hassan-Khalid yang berakhir dengan pengguguran tokoh nombor tiga daripada kepimpinan PAS negeri pada 21 November lepas.

Pemecatan Khalid bersama ketua penerangannya Saari Sungib pada tarikh yang sama tidak dibuat di peringkat Dewan Harian PAS negeri, seperti dilaporkan, sebaliknya tindakan peribadi Dr Hasan secara mengejut dalam mesyuarat badan perhubungan negeri pada sebelah malam hari yang sama.

dipetik dari: malaysiakini.com

anonymous said...

Tuesday, December 02, 2008

Terkini: Tepat Seperti Ramalan - Mereka Juga Perkauman

Sah! Tepat seperti ramalan sebelum ini. Mereka juga perkauman. Sekiranya sebelum ini mereka mempersoalkan Ketuanan Melayu. Mereka mencadangkan kita hapuskan apa sahaja yang ada unsur-unsur Melayu.
Apa sahaja yang Melayu tak boleh. Yang boleh ialah yang liberal. Yang saksama. Kata merekalah...

Namun sehari Mukriz bersuara sedikit tentang penghapusan sekolah aliran lain selain daripada aliran Kebangsaan.
Atau ringkasnya kita hapuskan sahaja sekolah Cina dan sekolah India, sebaliknya semua pelajar dimasukkan ke dalam satu aliran untuk semua yang pasti akan menjamin satu masyarakat yang bersatu padu di masa hadapan - mereka semua terus melatah dan menunjukkan belang sebenar.

Sekiranya dulu mereka anti Akta Hasutan. Kini Akta berkenaan hendak digunakan untuk menutup mulut Mukriz. Menutup mulut Melayu. Sungguh kurang ajar.

Mereka umpama "mengata dulang paku serpih, mengata orang mereka yang lebih".
Mereka melenting. Tak boleh sentuh lansung tentang mereka. Jelas mereka plastik. Mereka berlakun lebih. Menuduh orang Melayu perkauman. Tetapi sifat perkauman mereka lebih tebal.

Daripada pemimpin parti Kerajaan - mahupun parti pembangkang yang berteraskan kaum itu. Semuanya sama. Ada seorang itu, sungguh celupar. Buka mulut sahaja - kenyataannya menyakitkan hati. Bercakap tanpa jiwa. Angkuh!. Dan mereka ini mengaku sebagai pemimpin. Pemimpin kepala bapak kau!
Posted by Zainal A. Kasim

dipetik dari : c-bok.blogspot.com/

sekadar renungan untuk melayu yg menyokong DAP

Liverpool Fc said...

berlaku segala masalah kat malaysia ni berpunca dpd. bangsa HARAM JADAH ni. Aku benci tul dgn bangsa keturunan babi ni. Agama kita mengharamkan babi...pttnya org yg makan pun patut diharamkan tinggal di MALAYsia ni. Hantar je balik ke negara asal babi-babi ni. Tak pun tembak dgn senapang gajah (ambil kata2 P Ramlee)....

tekong darat said...

jika benar bak tulisan yg di "tampal" oleh manusia takda nama tu, maka marilah kita selaku penyokong2 PAS mendesak utk membubarkan PAS dan semua ahli PAS mesti sokong umno...yang penting adalah melayu...lamtak laa apa nak jadi kat islam...bukan buleh bagi makan pun...tak gitu manusia tanpa nama?...dah nak mampus, baru terkial2....habis taik kena kat orang lain...

tekong darat said...

yaa,...
pecat menteri kesihatan...
sebagai menyokong liverpool fc...
halau diorang sumua...dulu puak2 PR laa yg bagi kerakyatan kat depa...

anonymous said...

kenapa le si tokong ni marah2 sangat,
aku tak suruh anda atau sesiapa sokong UMNO.

Aku cuma sama2 sebangsa dan seagama ni ingatkan bahawa DAP itu anti melayu/Islam.

Karpal Singh pun ada sebut, 'over my dead body' klu PAS nak tubuhkan negara Islam.

Yg Mukriz sebut tu bab bahasa saja bukan agama Islam, DAP dah melenting. - Tak faham2 ke kome perangai DAP ni? Masih nak sokong lagi?

anonymous said...

Anwar Ibrahim, PAS dan Politik Melayu
Oleh Haris Zalkapli • Dec 11th, 2008 •

Kongres tahunan Parti Keadilan Rakyat, PKR, telah pun berlangsung hujung minggu lalu, di Shah Alam, Selangor, negeri yang pentadbirannya dikuasai oleh PKR. Hal ini menjadikan kongres tahun ini dianggap sebagai kongres menyambut kejayaan, dan menurut lidah rasmi PKR, kongres menjelang kejayaan untuk tiba di Putrajaya.

Bagaimanapun, kongres kali ini juga dijalankan dengan latar kegagalan merampas kerajaan pusat yang diuar-uarkan terjadi 16 September lalu. Ketiadaan penjelasan daripada presiden parti, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan juga Datuk Seri Anwar Ibrahim menunjukkan usaha untuk mengelak daripada membicarakan isu itu, mungkin untuk memfokuskan pada prospek kejayaan dan bukan kegagalan.

Menurut Anwar, usaha menuju Putrajaya masih diteruskan. Sarawak dikemukakan sebagai harapan terbaru untuk mencapai cita-cita tersebut. Walaupun boleh dikatakan moral ahli, penyokong dan penyokong dalam kalangan beberapa pemimpin PAS berhubung cita-cita ini tidak sehebat sebelum 16 September lalu, dapat dilihat masih banyak harapan yang disimpan untuk melihat apa yang dicitakan itu tercapai, apatah lagi Anwar yang menjanjikannya.

Hubungan dengan PAS

Jelas dapat diperhatikan melalui kongres ini hubungan yang semakin merosot dengan PAS, sekutu dalam Pakatan Rakyat dan kerajaan Selangor. Kehadiran hanya seorang pemimpin tertinggi PAS, iaitu Datuk Husam Musa menjelaskan lagi keadaan ini. Kehadiran beliau boleh dijangka, disebabkan hubungan baik beliau dengan Anwar dan dilihat sebagai anggota kem Erdogan. Apa pun alasan ketidakhadiran pemimpin tertinggi PAS, secara mudah, hal itu menggambarkan hubungan kedua-dua parti.

Kekeruhan hubungan itu sangat jelas memandangkan dua tokoh yang pro-Anwar dalam PAS Selangor, Khalid Abdul Samad dan Saari Sungib dipecat daripada jawatan mereka tidak lama sebelum kongres PKR kali ini.

Hubungan ini bakal menjadi ujian pada pilihan raya kecil Kuala Terengganu nanti, dengan tumpuan diberikan pada kerjasama kedua-dua parti yang melalui ujian pada pilihan raya Permatang Pauh Ogos lalu. Hubungan dua pemimpin kedua-dua parti, Datuk Mustafa Ali sebagai pesuruh jaya PAS Terengganu dan Anwar juga sudah pun menjadi tumpuan, antaranya disebabkan kenyataan Mustafa yang kritikal terhadap projek 16 September Anwar.

Pemilihan calon untuk Parlimen Kuala Terengganu bermula awal, apabila pemilihan calon mula diperkatakan hanya beberapa hari selepas penyandangnya meninggal dunia. Kedua-dua kumpulan Erdogan dan PAS Terengganu dikatakan mahu calon mereka ditempatkan di situ, tetapi akhirnya Mohamad Sabu – yang sememangnya wajar dicalonkan – disokong oleh Mursyidul Am Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, tindakan yang dilihat sebagai satu kompromi, kerana Mohamad Sabu tidak mewakili kem Erdogan atau kem penentangnya.

Politik Melayu

Kongres kali ini turut memperlihatkan satu perubahan dalam bahasa pemimpin PKR apabila isu kekebalan raja-raja ditimbulkan, sesuatu yang boleh ditafsir sebagai tidak selari dengan aliran demokrat dan liberal PKR. Isu raja-raja ini menunjukkan satu usaha memenangi hati raja-raja, yang diharapkan oleh PKR untuk menyokong agendanya menggantikan kerajaan hari ini.

Bagaimanapun, isu Melayu masih kurang dibicarakan oleh PKR, yang melihat dirinya sebagai telah melepasi politik berdasarkan kaum. Malangnya, hal ini menimbulkan sikap kritikal pengundi-pengundi Melayu terhadapnya, yang dilihat hanya membicarakan isu kepentingan Melayu sebagai afterthought, atau agenda yang hanya penting ketika sokongan Melayu diperlukan.

Di Selangor, sikap terhadap Melayu dan/atau Islam ini telah menjejaskan hubungan PKR dengan PAS, dan menurut sesetengah pihak, mendorong ramai pengundi-pengundi Melayu mula hilang kepercayaan dan berhasrat kembali kepada Umno.

PKR sering kelihatan seperti mengelak untuk memperjuangkan isu-isu Melayu untuk membuktikan sifatnya yang liberal dan berbilang kaum.

Kultus personaliti Anwar

Di seluruh negara hari ini, Anwar boleh dikatakan politikus paling popular, yang dilihat sebagai bersih dan bakal membawa Malaysia menjadi jauh lebih baik berbanding apa yang ada sekarang. Harapan besar ini, hampir keseluruhannya dicetuskan oleh pengkultusan tokoh politik bernama Anwar Ibrahim itu.

Realiti politik sememangnya akan menjadikan personaliti seseorang politikus itu satu bahagian besar asas tarikan orang ramai kepadanya. Bagaimanapun, amat malang sekiranya personaliti itu menjadi segala-galanya, dan mengabaikan penilaian yang wajar terhadap seorang pemimpin politik. Kultus personaliti (personality cult) ini mengalihkan fokus pada isu yang lebih penting. Amat tidak wajar seluruh proses politik negara ini dipermudahkan kepada seorang pemimpin sahaja.

Pengkultusan Anwar seperti yang berlaku di negara kita ini sejak akhir tahun 1998 tidak menyumbang langsung ke arah pendidikan politik kepada rakyat negara ini, malah, dalam banyak hal, bertindak bertentangan dengan usaha ke arah itu. Hal ini masih dapat diperhatikan dalam kongres PKR kali ini.

Dalam kempen, seperti kempen pilihan raya Permatang Pauh Ogos lalu, Anwar dan jentera kempennya sendiri lebih menekankan isu-isu sensasi (seperti menurunkan harga minyak dengan segera) dan perang psikologi terhadap pemimpin-pemimpin Umno (seperti menyimpulkan semua tuduhan terhadapnya sebagai fitnah dan konspirasi semata-mata), berbanding menerangkan dasar-dasar yang bakal dilaksanakan jika berjaya memerintah.

Kempen seperti ini menjadikan orang ramai, yang sebahagian besarnya Melayu, terlalu memberi perhatian kepada personaliti Anwar dan bukan ideologi (sekiranya ada) dan haluan parti yang beliau pimpin. Akhirnya, sebahagian besar rakyat terpesona dan menumpukan pada personaliti, ketika dunia yang mencabar hari ini menuntut pengetahuan lebih luas untuk memahami dan mengambil bahagian dalam proses politik.

Politik jauh lebih luas daripada personaliti yang menghiasinya. Masa depan sesebuah negara ditentukan bukan oleh seorang pemimpin politik. Politikus tidak dapat lari dari kesilapan dan pelbagai bentuk muslihat politik. Kesilapan langkah atau kepentingan diri seorang politikus boleh menjejaskan sebuah negara. Maka rakyatlah yang perlu menjadi pemerhati dan bersikap kritikal terhadap politikus.

Politikus, dari latar belakang apa pun, termasuk tokoh agama, perlu dinilai dengan ukuran yang standard, yang digunakan untuk mengukur semua politikus tanpa mengira parti. Kebenaran dan keadilan tidak boleh disandarkan pada individu tertentu, termasuk Anwar dan ulama dari apa parti sekalipun.

Anwar perlu dinilai dengan lebih kritikal, walau apapun pendapat seseorang itu terhadapnya. Amat tidak adil kekaguman terhadap Anwar membutakan seseorang itu daripada kebimbangan-kebimbangan yang dirasakan banyak pihak, seperti satu bentuk liberalisme yang tidak menghormati identiti dan jati diri negara Malaysia.

Kongres di Shah Alam minggu lalu sepatutnya menjadi permulaan kepada pendidikan politik yang sewajarnya, dan usaha-usaha membina politik baru yang rasional dan bersih, bukan hanya menukar tempat dengan Umno dan BN.
- 3 Disember, 2008

Share/Save

tekong darat said...

habis nak sokong sapa lak?...
umno?...camana ngan MCA?...ada MIC lagi?...over my dead body tu ayat tahun biler?...sekarang ker dulu?...takdak hal laa setakat nak over dead body dia tu...bukan larat pun...takkan takut?...PAS anytime buleh kuar pakatan laa...
sekarang ni camana ngan umno?...
kalau nak jadi bos pun kena main duit, nak ikut?...ker maksud ngko nak ajak orang kat sini nak buat parti baru?...

budak adil said...

salam sume...
aku baca paper smalam.aku baca satu berita nie pasal bn nk tubuh kan jawatan kuasa mukim ape tah kt kedah...korang bace dan faham sendiri..selamat berfikir..
WILAYAH Utara: BN lantik 51 pegawai tadbir mukim
Oleh Siti Fatimah Mohamed Anwar
bhnews@bharian.com.my
ALOR STAR: Barisan Nasional (BN) Kedah akan melantik 51 pegawai tadbir mukim dan pegawai penyelaras di kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang ia tewas bagi melicinkan pelaksanaan projek pembangunan kerajaan Pusat.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mohd Johari Baharum, berkata 41 daripadanya ialah pegawai tadbir mukim di seluruh negeri, manakala bakinya ialah pegawai penyelaras di 11 kawasan Parlimen dan 24 DUN yang BN tewas pada pilihan raya umum lalu.

Beliau berkata, pelantikan itu akan dilakukan selewat-lewatnya bulan depan.
Katanya, bagi memudahkan operasi, pihaknya juga menubuhkan Majlis Tindakan Zon yang mempunyai pejabat masing-masing dan pegawai terbabit akan bertanggungjawab menjaga zon masing-masing.

Pejabat zon berkenaan akan mengambil alih fungsi Pejabat Daerah dalam urusan menyalurkan peruntukan kerajaan Pusat kepada rakyat.

"Pegawai mukim itu akan berfungsi sama seperti penghulu dan setiap pegawai akan menguruskan tiga mukim di kawasan masing-masing
"Jawatan Pegawai Tadbir Mukim ini juga sudah diiklan dengan pemohon perlulah memiliki sekurang-kurangnya Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) atau diploma dan tarikh tutup permohonan 15 Disember ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyerahkan sumbangan 16 lembu untuk diagihkan kepada masjid sekitar Kubang Pasu sempena sambutan Aidiladha.

biasa la bn@umno nie.same mcm kt terengganu dulu la.sume kene sekat.kata pembangkang x boleh memerintah...nk memerintah mcm mane kalau duit xde.kalau kite bukak bisnes duit xde.lingkup la..la nie kene kt kedah pulak..penang projek kene batal..

woi org umno korang bgn la dri tido wei..mcm mane melayu nk maju kalau ade lagi org mcm korang..x abis2 cite pasal pemerintahan 50th
fuck off la bn!@!!!

so bdk2 umno yg xde keje tue leh la mintak..dapat gaji.duit rakyat,duit kerajaan pusat..
yg takat ade spm 3 tue pon boleh mintak gak..yg penting umno slamanya..

Liverpool Fc said...

sbg pengerusi BN apa tindakan Dolah Bodohwi ke atas x menteri yg nafsunya mengalahkan nafsu babi hutan tu(entah2 anaknya sendiri pernah disondolnya..maklumlah babi hutan)

cadangan pd dolah..

1.suruh b**i tu tingglkan politik dan jd pelakon film lucah sepenuh masa.

2.suruh Bijan hapuskan b**i tu dgn bom(bijan pakar dlm hal ni..)

tok_gajah said...

Walau siapa pun yg dicalun kan oleh PAS, gentera parti kena berkerja keras dan berhati2 akan strategi busuk parti lawan.

UMNO nampak nye bersungguh2 mempertahan kan kerusi KT, mereka akan berbuat apa saja untuk menang.

Saya kira pengundi pada hari telah lebih matang dan mereka tahu dan dapat menilai siapa dan parti apa yg akan mereka undi.

Jadi, PAS jangan terlalu 'over' dlm ceramah dan kempen nye.

perunding said...

salam.
kpd sapa yg ungkit cerita hassan-khalid tu...
mintaklah yusof haslam buatkan drama bersiri...
Hassan ali lawan khalid..

perunding said...

aku ni dok tunggu kau orang sembang pasal prk p306.
tapi belum lagi ekk..

perunding said...

aku benci DAP.
Aku sayang MCA,MIC,PPP,EX-SAPP,PBS(CRIS++++),PBRS dll.

tekong darat said...

perunding...
lain macam jer...
sebenarnya kempen awal dah bermula...tengok laa dalam tv...
kan KT tgh banjir...orang tengah susah ni, datang apa pun sambar jer, asal buleh berpaut...

perunding said...

takde pe tekong.
kan dia orang nak sangat kita macam tu.

cikgu aisal said...

salam...
tertarik ng cerita budak adil

UMNO mmg cam tu dh kalah pun masih gila kuasa lagi. X dak demokrasi lansung...demokrasi beruk ada la. Lantik PPM la,ni nk lanti peg.tadbir mukin lak...gila ker apa ni..bazir duit rakyat la UMNO ni. Kn kerajaan Kedah dh ada penghulu tu....ikut la..ni cakap jer negara ni demokrasi, tetapi hakikatnya hampeh. Tubuh JPP ( Jab Pembangunan Persekutuan ) la. Segala peruntukan disalurkan kepada jab. najis ni. Pastu duit lak di kawal pemimpin UMNO..ni demokrasi ker...DEMOKRASI kepala hotak kau...

PEMUDA PAS KEMAHANG 1 said...

www.pemudakemehe1.blogspot.com <<< sumber berita Pilihanraya Kecil P.36 Kuala Terengganu anda..

www.pemudakemehe1.blogspot.com

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

abe dah tulis dalam blog dah....bacalah yeee sebab pas akan guna strategi BABI iaitu "bring anok bini in...." dan misi KT iaitu "kuat temberang..."

http://aberamly.wordpress.com

http://ramlyotai.blogspot.com

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

abe dah tulis dalam blog dah....bacalah yeee sebab pas akan guna strategi BABI iaitu "bring anok bini in...." dan misi KT iaitu "kuat temberang..."

http://aberamly.wordpress.com

http://ramlyotai.blogspot.com

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

abe dah tulis dalam blog dah....bacalah yeee sebab pas akan guna strategi BABI iaitu "bring anok bini in...." dan misi KT iaitu "kuat temberang..."

http://aberamly.wordpress.com

http://ramlyotai.blogspot.com

anakkancil said...

anonymous said...
Oi! silabu gikgu aisal,
renti aje makan gaji ngan kerajaan zalim. tak baik bagi makan anakn bini dan ibu bapa hasil dari kerajaan zalim.

pi niaga ke, atau pun minta sedekah pun lebih baik, ada yg dapat sampai RM200 lebih sehari.

atok aku kat kampung pun tahu berterima kasih kat kerajaan, dah dua bulan bil letrik free kata nye.

apa ada PAS/PKR pernah berjasa pada kami atau keluarga kamu?

Dengar cucuk si DAP kafir tu dah melenting benci kat kerajaan.

bodoh punya cikgu labu.

December 5, 2008 10:11 PM

Memang le atok kau ucap terimakasih pada kerajaan pasai dapat karan pree...cuba kena bawa botoi dan beratur kena pi beli karan mau melenting org tua tu...ape ape pun kita ucap t.q pada govement pasai prihatin kat rakyat tapi sori la undi kami pada B.R la pasai BN rasuah banyak daa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...