Wednesday, December 3, 2008

PKR: Hayati mandat Kongres 2008

Oleh Nazeri Samad

Kira-kira 2,000 perwakilan PKR yang menghadiri kongres 2008 selama tiga hari di Shah Alam, Selangor sudahpun kembali ke tempat masing-masing. Kongres 2008 yang berlangsung pada 28-30 November lalu telah diadakan di Stadium Melawati, Shah Alam yang turut dihadiri oleh ribuan pemerhati dari seluruh negeri.

Kongres yang bertajuk `Harapan Baru’ pastinya memberi impak yang cukup positif kepada para perwakilan dihayati dan diterjemahkan di kawasan masing-masing. Kritikan, cadangan dan pelbagai ide yang dilontar sama ada dari kalangan perwakilan mahupun kepemimpinan PKR sendiri telah dirumus untuk dilaksanakan dengan segera.

Apa yang lebih menarik, Penasihat PKR sendiri, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak berdiam diri. Sebelum itu beliau mengadakan lawatan ke Terengganu untuk berceramah di masjid Rusila. Dia menemui pimpinan PAS negeri termasuk Pesuruhjaya PAS Negeri, Datuk Mustafa Ali.

Apa yang menarik dan perlu dihayati dengan nada segera hasil dari kongres 2008 PKR ini adalah ucapan dasar dari Timbalan Presiden PKR, Dr Syed Husin Ali. Beliau berucap dalam perasmian kongres Angkatan Muda Keadilan (AMK) dan Wanita Keadilan.

Dalam ucapan tersebut, tiga perkara yang disifatkan sebagai tunggak kepada kekuatan PKR dan gabungan Pakatan Rakyat. Pertama adalah peringkat keahilan, kedua peringkat organisasi dan ketiga adalah peringkat Pakatan.

Menyebut perkara yang ketiga iaitu di peringkat Pakatan, Dr Syed Husin Ali menyebut betapa perlunya diwujudkan pemaufakatan antara parti dalam gabungan Pakatan Rakyat dengan kadar segera terutama di kalangan genarasi muda dan wanita.

“Di peringkat pimpinan nasional, terdapat kerjasama antara parti yang agak rapat terutama kita mempunyai majlis pimpinan PAKATAN yang sering bertemu untuk membincangkan pelbagai soal hubungan parti dan bermacam masalah yang dihadapi rakyat dan negara.”

Katanya, beberapa buah negeri dan bahagian telah berjaya mengadakan Majlis Pakatan negeri dan permaufakatan Bahagian. Kadar kejayaan kerjasama mereka berbeza-beza. Tetapi ada negeri dan bahagian yang belum menubuhkan lagi.

“Saya lihat di peringkat wanita dan Angkatan Muda sudah ada kerjasama dalam beberapa hal dan komponen lain dalam Pakatan. Namun organisasi atau struktur yang formal belum kelihatan utuh lagi. Saya harap ini dapat dibangunkan segera supaya lebih banyak aktiviti bersama dapat diadakan di dalam pelbagai bidang dan atas bermacam-macam isu. Ini sekaligus boleh memperkuatkan perpaduan dan mengurangkan percanggahan di antara mereka di samping membantu memperkukuh kedudukan kerajaan negeri-negeri di bawah Pakatan. Peranan serta sumbangan Wanita dan Angkatan Muda penting dan dialu-alukan” katanya lagi.

Dr Syed Husin juga melahirkan rasa khuatir dengan pelbagai serangan yang dilakukan oleh media cetak dan elektronik terutamanya yang dikuasai oleh Umno dan Barisan Nasional. Antara lain dia menyentuh, sekarang ini pimpinan Pakatan di lima negeri sering dikritik dan diburuk-burukan oleh media yang hampir semua di miliki atau dikuasai oleh Umno/BN atau nomini mereka.

“Sebagaimana yang disebut lebih awal mereka tidak henti-henti menjalankan propaganda untuk memburukkan Menteri Besar atau Ketua Menteri dan pemerintah di negeri bawah Pakatan. Jikalau boleh mereka hendak menjatuhkan Menteri Besar atau Ketua Menteri serta negeri-negeri ini dan merampas semula kuasa. Mereka pasti akan gagal apabila pimpinan pemerintahan Pakatan berjaya menjalankan tugas untuk membela rakyat dan meningkatkan taraf ekonomi, sosial dan kerohanian mereka” katanya.

Para pemimpin dan ahli gabungan Pakatan Rakyat di setiap peringkat cawangan, bahagian dan negeri sewajarnya mengenepikan masalah dan kepentingan peribadi dengan kadar segera. Masalah kecil tidak perlu diperbesarkan. Masalah besar perlu diselesaikan dengan sebaik mungkin.

Ini penting kerana setiap tindak tanduk ahli dan pimpinan dari parti-parti gabungan Pakatan Rakyat akan dinilai oleh para pengundi dan para penyokong masing-masing. Rakyat terutamanya di lima buah negeri yang dikuasai gabungan Pakatan Rakyat sudah memberi mandat dan kuasa untuk membela nasib mereka.

Selain itu, para pemimpin gabungan Pakatan Rakyat juga tidak terlalu terbawa-bawa dengan ideologi kepartian masing-masing sehingga ke tahap penuh emosional. Setiap tindakan perlu dilakukan secara berhemah dan berhati-hati agar tiada mana-mana ahli dan parti yang luka dan rakyat menderita.

Contohnya beberapa tindakan yang dilakukan oleh sesetengah pemimpin kerajaan di negeri Selangor telah menimbulkan dilema kepada parti yang lain. Ini juga telah disebut dengan tegas oleh Ketua Pemuda AMK dalam ucapan dasar pemudanya. Segala-galanya perlu dilakukan dengan cermat dan berhati-hati.

Oleh yang demikian, permaufakatan di peringkat bahagian perlu dilakukan dengan segera. Masih banyak ruang yang diberikan oleh kerajaan Negeri sehingga memberi laluan kepada Umno-BN untuk menabur fitnah dan kritikan melulu.

Sememangnya pandangan Dr Syed Husin banyak kebenaran dan perlu diterjemahkan dengan kadar segera.Selepas kejayaan Anwar dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh, ujian kini bertumpu di Kuala Terengganu. Sebagaimana kepimpinan PAS bertungkus lumus membantu kemenangan Anwar di Permatang Pauh, diharap peranan yang lebih besar dapat dilakukan untuk pimpinan PKR di Parlimen Kuala Terengganu.

Rakyat akan terus melihat sejauhmana semangat setiakawan dalam gabungan Pakatan Rakyat.

64 comments:

umno_tua said...

'UMNO telah gagal setelah memerintah lebih 50 tahun.'

Rakyat miskin hidup melarat. Cuma pemimpin2 dan pencacai2 UMNO sahaja yg mampu miliki rumah mewah, kereta mewah, banyak harta dan kaya raya.

Kami nak makan sehari sekali pun susah. Barang semua nye mahal

Pakaian mewah kami hanya mampu dibeli di 'bundle shop' sahaja.

Kami masih tinggal di punduk buruk tanpa bekalan letrik dan air. Jalan2 kampung pun becak berlumpur.

Anak2 kami semua nye bodoh tidak bersekolah kerana kami tidak mampu.

Kami selalu menderita sakit demam kerana hospital dan kelinik kerajaan sukar di dapati.

Untuk beribadat pun sukar kerana masjid dan surau senua nye daif.

Kami yg miskin ini tidak pernah terbela langsung. Kami bersawah berladang atas usaha kami sendiri, kerajaan tidak pernah bantu langsung.

Kami rakyat biasa hanya mampu memiliki basikal saja, bermotosikal tak mampu, jauh sekali motorkar.

Anak2 kami yg kurang pelajaran tetapi bernasib baik dapat pekerjaan di bandar2 pun hanya mampu bermotosikal sahaja.

Mereka tak mampu hantar se sen pun kepada ibu bapa di kampung kerana sara hidup terlalu tinggi di bandar.

Kini sudah tiba masa nye kita tukar kerajaan. Supaya kita dapat hidup mewah seperti di negara jiran Indonesia, Thailand, Myanmar atau Philipina.

bUnGa mElaTi said...

apa ko merepak ni pokcik(umNO tua)...

aku rase pokcik dah nyayok...
klu pokcik nak tahu kita ni dah mcm indonnesia lah... pemimpin kaki rasuah.. kaki kumpul harta untuk anak bini dan keturunan...

untuk kroni2 sahaja.. rakyat dapat lah sikit2.. dapat mmg dapat tapi sikit jer lah... klu baik dgn ketua bahagian dapat lah projek sikit... pak umNO tua mesti tahu kan... klu tak takde lah sampai kerusi dan meja berterbangan di dewan ketika pemilihan calon...

gempak tu... baru pilih ketua bahagian dah sampai lempar kusi meja... nasib takde saper yg lempar org... hehehehehe...

umno_tua said...

umno_tua cadangkan bunga melati berhijrah kenegara jiran sahaja, pilih le - Indonesia, Thailand, Philipina atau pun Myanmar, kerana di sana lebih maju, aman dan makmur.

Atau pergi le kemana2 negara seperti yg anda idamkan itu. Di Malaysia semua nye tidak kena dan tidak baik - khufur nikmat.

umno_tua said...

bunga melati, nampak nye anda impikan sebuah negara yg di pimpin oleh malaikat. - tak de rasuah, pemimpin nye semua alim, jujur dan adil.

Jawapan nye, ada! tunggu bila kita sudah sampai ajal. di sana semua nye ada maca anda idam kan itu.

Anda kena faham siapa itu DSAI - kan ke dia tu berasal dari UMNO juga - apa yg berlaku dlm UMNO semua nya dia dah tempuhi dan lakukan nye. - adakah dia maksum semasa dlm UMNO?
Mungkin anda anggap dia sudah berubah jadi maksum apabila berada dlm PKR.

Siapa itu Lim Kit Siang. Pewaris tinggal - DAP/PAP

Siapa itu K Singh. Manusia yg paling anti Islam di muka bumi Malaysia ini.

Cuma Tn Guru Hj Hadi sahaja yg boleh diharaf untuk membela melayu/Islam.

Apa dia boleh buat dgn sekelimut ahli apa bila sesuatu perkara buruk berlaku dlm dewan?

Semua ahli2 PKR itu berasal dari darah daging UMNO. Adakah anda fikir mereka sudah berubah?
Jika mereka buruk semasa dlm UMNO, maka mereka akan buruk juga dlm PKR.

Anda mengharaf PR akan memerintah lebih baik dari UMNO, itu cuma harapan sahaja. Kenyataan belum tentu.

Pada logik nye, dgn pertembungan PAS, DAP dan PKR yg tidak sama niat itu, Malaysia akan hancur.

cikgu aisal said...

Salam....

UMNO TUA..ubahlah pic tu sikit...Tukar pic bulan ke baru ader klas..dak gitu...whatever pun sesuai dh ng gambar beruk tu dekat lambang UMNO coz semua pemimpin UMMNO skrg pun mcm BERUK. Mana ada pokok yg x condong tu la ng nak ditumpangnya. Pokok yg dah biasa dan agak dh mati ditinggalkan saja. Habis sepah madu dibuang.Pemimpinya semua punyai dasar cari projek. Apa saja yg dibuat mesti ada yg masuk kocek. Rakyat hanya digula-gulakan dengan sedikit sisa-sisa lepas makan.

Fuh,pakcik tua, pakcik rasa menyesal tak undi UMNO ni.
Di akhirat nanti kerajaannya tak sama ng kita pak cik ooooiiiii. Kerajaan kita tahan orang tanpa bicara..tak tahu salah ke betul..janji mendatangkan masalah pada UMNO dan BN habis dibalunya. Bukanya mendatangkan masalah pada negara. Tapi Kerajaan TUHAN nanti tetap membicarakan hambanya walaupun terbukti hambanya itu berdosa dan bersalah. Dialah yang maha adil lagi bijaksana. NI kita nak jalankan hukum TUHAN pun banyak alasan. Masyarakat majmuk la, belum sampai masa la, Hukum hudup ala PAS la, abis hukum Hudud yang Alllah suruh macamana pulak dan hukum HUDUP UMNO pulak macamana. Letih nak memikirkanya. Sesiapa yg bersetuju dengan alasan pemimpim UMNO tu sebenarnya orang itu mempersiapkan diri dia sendiri kejalan Kesengsaraan bila bertemu TUHAN nanti diakhirat.

Siksanya hidup di zaman UMNO ni kn...Barang-barang semua naik tak nak turun2. Pemimpin asyik kata boikot barangan tu. Habis kalau minyak abis kat dapur tak payah beli la. YG bergoreng jangan makan makan yg rebus je.. Bila GAS abis nak memasak jangan beli GAS..kita boikot. Guna kayu api jer..fuh idea mcm yg dekat TG.Rambutan jer. Beras mahal..kita makan ubi pulak. Gila nya Pak Menteri buat statement gitu. Ikan mahal jangan beli ikan, daging mahal jangan beli daging...fuh...yg dia orang pulak dok pelahap nasi, daging , ikan dan semua ader tiap-tipa hari.

Yuran persekolahan pulak kater dihapuskan. alih-alaih mak bapak kena bayar lebih daripada biasa. Siksanya hidup. Dulu anak-anak Melayu belajar diuniversity semua dapat biasiswa...la ni dah tak der dh...kena pinjaman pulak.PTPTN. sekali lagi masalah. Skrg kalau tak simpan dengan Tabung pendidikan nanti bila anak nk ke universiti nanti timbul masalah. Adoi..siksanya zaman UMNO ka...

PAKCIK TUA UMNO ..menyesal tak undi UMNO.

cikgu aisal said...
This comment has been removed by the author.
umno_tua said...

cikgu aisal,

hanye beruk sahaja yg boleh mengajar beruk. Kerana beruk sahaja yg akan faham bahasa beruk.
Jadi hanye beruk sahaja yg layak mengajar beruk2 di sini.

Jika cikgu rasa negara Malaysia ni tidak selesa, tidak aman, tidak adil, susah cari makan dan hidup pun melarat, beruk cadangkan cikgu berhenti jadi guru dah berpindah kenegara yg lebih baik dari Malaysia.
Pindah le ke Bangladesh ke, India ke, atau kalu nak dekat pindah ke Thailand atau Indonesia.

Habis cerita. Jangan lupa ajak sekali semua kekawan anda tu.

takurihing said...

Beruk belaan umno_tua ni nampak nye handal juge.
Apa macam cikgu aisal boleh terima cabaran beruk belaan umno_tua tu.

Memang benar kata beruk tu, kalau dah tak selesa dan susah tinggal di Malaysia berhijrah aje ke negara yg lebih baik.

irfandina said...

salam..

patutnya ruangan ini digunakan untuk memberi komen atau berkongsi pandangan dengan penuh rasional...jgnlah terlalu emosi...aku percaya kalau kita sama-sama cuba untuk bersifat rasional maka ruangan ini akan mampu untuk menarik lebih ramai pengunjung untuk berkongsi pandangan....

Fendy2177 said...

Hehehee, aku tak ngaku berok. umno_tua dengan takurihing je kot yang ngaku berok.

Betullah kata skrip P.Ramlee, Alif Mim Nun Wau - Sarkis (tempat binatang).

Malam ni ada rancangan BERSAMA MU. Sila tengok.

umno_tua @ takurihing. ehmmm.

irfandina said...

salam..

patutnya ruangan ini digunakan untuk memberi komen atau berkongsi pandangan dengan penuh rasional...jgnlah terlalu emosi...aku percaya kalau kita sama-sama cuba untuk bersifat rasional maka ruangan ini akan mampu untuk menarik lebih ramai pengunjung untuk berkongsi pandangan....

Ihya said...

SALAM..

TAJUK TOPIK MALAM INI DI PARLIMEN MAYA RAKYAT!!

UMNO VS PAS - MUNGKINKAH BERSATU?

KEPADA YANG INGIN MEMASUKI PARLIMEN,SILA ADD ID cikgutomoi UNTUK MEMUDAHKAN ANDA MEMASUKI BILIK SEMBANG. AKTIFKAN SEGERA YAHOO MESSENGER ANDA!! LEKAS ALAMI DEBARAN MELAWAN HUJJAH DI PARLIMEN MAYA RAKYAT.

PARLIMEN MAYA RAKYAT

telus,bebas,mustaqim

umno_tua said...

Agak nye cikgu aisal dan rakan2 nye dah mula packing untuk berhijrah ke sebuah negeri yg maju, aman damai, tiada rasuah, semua pemimpin nye jujur, rakyatnye semua kaya raya tidak seperti Malaysia.

Lekas le berhijrah nanti ada pula anak bini yg mati kelaparan.

umno_tua said...

Orang melayu harus sedar, DAP@PAP telah mengunakan PAS dan PKR sebagai agen nye untuk melemahkan orang melayu/Islam. DAP@PAP telah berjaya memecah kan melayu kepada 3 kumpulan

Sungguh malang bagi orang melayu/Islam, dua kumpulan iaitu PAS dan PKR telah menyokong DAP@PAP.

Sebenar nye, 3 buah negeri, P Pinang, Perak dan Selangor telah di kuasai oleh DAP@PAP dgn bantuan PAS dan PKR.

Segala rancangan DAP@PAP sudah mula menampak kan hasil nye.

Di Perak, Dato Ngeh(bukan Ngah) sudah mula membahagi2 kan tanah. Kalau di lihat pada mata kasar nampak adil.

Jika diteliti, kaum cina yg tinggal Kg Baru yg lebih untung.

1. Keluasan tanah
2. Kedudukan tanah/nilai hartanah
3. Geran kekal untuk selama2 nye.

Ini baru langkah permulaan mereka, tunggu sehingga habis tempah 5 tahun, melayu tinggal 'masuk angin keluar asab'.

Di Perak, cuma MB sahaja wakil PAS, exco yg lain semuanya dari DAP dan PKR. - sebenar nye PKR ni cuma ikut angguk2 saja - faham2 aje le - fulus!

MB PAS, cuma sebutan nye sahaja bunyi gah. Kuasa? Elek!

Itu di Perak, di Selangor dan P Pinang? Kita tunggu dan lihat.

umno_tua said...

Rabu, Disember 03, 2008

Hakmilik Selama-lamanya untuk RPT dan Kg. Baru di Perak....

IPOH, 2 Disember : Kerajaan Negeri Perak Pakatan rakyat hari ini mengumumkan mulai hari ini penghuni-penghuni Rancangan Perkampungan Tersusun (RPT) dan Kampung-kampung Baru di seluruh Negeri Perak boleh memohon untuk hakmilik selama-lamanya (In Perpetuity), demikian pengumuman dari Exco Kanan Kerajaan Negeri Perak ,YB Dato’ Ngeh Koo Ham dalam Sidang media di Bilik Media Bangunan Perak Darul Ridzuan pagi ini.

Permohonan hanya dapat dibuat sekarang kerana Kerajaan Negeri Perak telah mengambil masa beberapa Bulan yang lepas untuk menilai hartanah diseluruh 349 RPT dan 134 Kampung baru di seluruh Negeri Perak...........

cikgu aisal said...

Salam...

Kekadang bila baca statement UMNO TUA ni keliru gak. Yang mana satu betu....Yg first comments tu conclusion tu katanya siksa hidup kat Negara kita ni....yg bawah lak macam lain jer bunyi...Sokong Melati lah kalo gitu...Nyanyok kot..atau macam lalang jer pendirianya.

Umno tua...mungkin lupa sejarah atau memang tak tau pun. Berbicara pasal perkauman ni memang tak kn selesai sampai bila2. Ye ker DAP yang control...sumber dapat kat Utusan Meloya atau Berita Hairan kot...Pakcik UMNO TUA....dahulu dekat penang kerusi UMNO yang banyak...depa bagi Ketua Menteri kat cina( Gerakan ). Bukan untuk legasi 1 pemimpin jer tapi terus pemimpin yg kedua ( TS KSK ). Nasib baik kalah..kalau tak masih lagi jadi KM P.Png. Masa wakil rakyat UMNO lebih ramai daripada Gerakan..kenapa tak lantik KM orang Melayu. Kata nak memmperjuangkan Melayu. Tanah di P.Png yg rizab melayu hanya tinggal sikit jer dh cik oii. X bukak mata ker....Taraf hidup org Melayu kat Penang amat daif dan miskin berbanding dgn kaum lain. Hampir 50 tahun BN memerintah. Tanah2 yg berharga habis dibalun pemimpin UMNO. Kalau tak tak kn ada la skandal tanah di PP yg heboh diperkatakan...Tanah Melayu yg ada x dipertahankan. Betul ker UMNO ni. Dulu masa T.Dr.M dia ubah tanah rizab melayu boleh diambil untuk pembangunan. Ambil ok la...tapi gantinye mana. Sbb tu la tanah rizab melayu dh kurang sekarang ni.

Di Perak lak...mmg la kerajaan perak bagi tanah kat cina. Tp kena ingat dan tahu sikit..tanah tu bukan tanah rizab melayu. Kaum cina ni dh berpuluh tahun mengusahakan tanah tersebut tapi x boleh geran zaman UMNO.Kerajaan buat gitu agar pemohon tanah ni dapat geran kemudian kerajaan negeri dapat hasil daripada cukai tanah. Zaman UMNO depa ni cucuk tanam x bayar hasil....Bukan cina sahaja yang dapat tanah Melayu pun apa kurangya. Bohong kalau kita menafikan org melayu tidak dapat tanah di Perak. Kerajaan jugak bagi tanah kat sekolah cina...tetapi dlm masa yg sama bagi jugak tapak kat sekolah agama. Dulu masa BN merintah sek agama di perak mcm rumah panjang x terurus jer. Bantuan untuk sekolah agama pun amat sedikit diberikan. Tp zaman PR merintah ni sekolah agama dibantu habis-habisan. elaun guru agama pun dinaikan... beza ng zaman umno kn...

Di selangor pulak ....exco UMNO sendiri yg rembat Tanah Kerajaan. Buat rumah macam istana besarnya di atas tanah kerajaaan. Siap dengan kedai sate lak tu....abis kalau dh exco dh macam tu....macamana lagi yg lain2. Jual beli tanah guna kroni x usah cerita la...tanah kerajaan..maksud nya tu Rizab Melayu la diniagakan kepada syarikat2.Pastu ambil la comisyen..kn..

Di johor org Melayu di Iskandar dh abis pindah ke kawasan lain. Mungkin ada kot yg jadi jiran Pakcik Umno tua. Tanah situ semua diambil jadi kan pembangunan. Siap yg dapat kalo bukan bangsa asing yg dapat. Semua dh jadi free hold dh. Harga seunit rumah menjejak ratusan ribu ringgit. Melayu mana mampu nak beli. hampir semua di monopoli oleh bngsa asing terutama dari singapura. Singapura tentulah seronok sebab tanah dh x cukup dh kat singapore untuk rakyatnya. So iskandar dh jadi milik asing. betapa ruginya kita. Dh la tu kesannya jangan difikirkan untuk setahun dua tahun..pk apa akan jadi 20 atau 30 tahun akan datang. Mereka datang dan beranak pinak kat sini...bertambah ramaila kengkawan dari suku sakat MCA, GErakan yg jadi kawan rapat Pak cik tua UMNO. Inilah kebijsanaan UMNO kn pakcik tua UMNO.

Pakcik tua masih tak menyesal ke sokong umno.

Cuma sya nak sedarkan Pakcik negara ini tetap negara kita. Biar kita pandai membezakan negara dengan pemimpin. Negara hanya satu...pemimpin silih berganti. Berhijrah ke negara lain boleh saja tetapi siapa yg akan memperjuangkan nasib bangsa kita..kalau bukan orang seperti kita termasuk pakcik tua UMNO. Negara kita kaya cuma sesetengah pemimpin yg dilantik korupsi...Merekalah yg sepatutnya meninggalakan negara ini dan BUMI ALLAH dan bukanya kita termasuk pakcik tua UMNO....

umno_tua said...

cikgu aisal said...

Salam...

Kekadang bila baca statement UMNO TUA ni keliru gak. Yang mana satu betu....Yg first comments tu conclusion tu katanya siksa hidup kat Negara kita ni....yg bawah lak macam lain jer bunyi...Sokong Melati lah kalo gitu...Nyanyok kot..atau macam lalang jer pendirianya.......


anda ini benar2 cikgu ke?

Tidak dapat memahami 'bahasa kiasan' yg saya guna kan di sepanjang komen itu.

Fendy2177 said...

umNO Tua, tak perlulah kita berhijrah ke Indonesia dan sebagainya. Negara kita bakal ke arah yang sama jika masih DEGIL memilih pemimpin yang KORUP.

Apa yang selalu ditayangkan dalam Tv kita hanya menggambarkan perkara yang NEGATIF sahaja berkenaan negara jiran kita. Mengapa? Sebab ini dalah salah satu cara kerajaan menanamkan rasa selesa dan bertuahnya hidup di Malaysia, aman dan sebagainya. Supaya rakyat terus dibuai mimpi-mimpi indah.

Jika saudara ke Jakarta (jika pernah pergi la), kemajuan yang dikecapi dari segi fizikal seakan mengalahkan Malaysia (kalau tak sempat nak pergi, boleh tgk tv drama Indonesia, bukan berita RTM atau TV3 1/4). Tapi, kemiskinan dan pengangguran juga amat tinggi seolah-olah ujud KASTA seperti di India. YANG KAYA TERUS KAYA DAN BERTAMBAH KAYA, YANG MISKIN TERUS MISKIN DAN TERTINDAS AKIBAT KERAKUSAN PEMIMPIN DAN RASUAH YANG TIDAK TERKAWAL. Tidak mustahil kita akan alami nasib yang sama jika PEMIMPIN YANG KURANG CERDIK DIPILIH. Tanda-tanda sudah mula kelihatan dan buka sikit mata hati dan minda untuk berfikir dengan baik.

Renung dan hayati senikata lagu "ANAK KECIL MAIN API". Walaupun lagu tersebut dicipta oleh Nordin Kardi (Otai BTN), kebenaran dan keinsafan ujud menyebabkan saya lebih kuat menentang pemimpin yang mementingkan diri hingga tergadai Maruah Bangsa. Tetapi, adakah pemimpin umNO ambil Iktibar? Jawapannya TIDAK, sebab makin banyak RASUAH (politik wang kata mereka) dalam pemilihan baru-baru ini. Lagu tersebut sepatutnya bukan dinyanyikan oleh Pelajar Uitm ketika berarak menentang CADANGAN (baru CADANGAN) buka kouta uitm pada bangsa lain, tetapi sepatutnya dinyanyikan oleh mereka ketika mesyuarat pemilihan cawangan, bahagian dan Perhimpunan Agung umNO.

Sedih mengenang nasib bangsa, 50tahun memerintah, terlalu bangga dengan kemajuan FIZIKAL yang hampir kesemua milik bangsa asing. Lihatlah kemajuan yang dibanggakan. Bangunan pencakar langit kebanyakannya milik siapa? Hotel-hotel mewah lambang kemajuan tu milik siapa? Melayu mampu beli kereta, kita bangga. Majoriti pemilik Auto Showroom dan pemilik Bengkel Siapa? Bangga dengan seorang dua KRONI yang berjaya jadi pengimport tunggal kereta mewah. AP kuasa siapa dan kepada siapa diberikan? Cari la yang lain-lain lagi.

Pembangunan Fizikal kita nampak GAH, cuma tanya kembali penghuni disetiap bangunan mewah dan di mana KEBANYAKAN ANAK BANGSA MELAYU. BUKAN SORANG DUA, KEBANYAKAN.

50 TAHUN...... cukuplah. Selagi tak berubah, selagi tu orang makin benci. Kerajaan Selangor telah kembalikan kadar sewa PPR ke asal, tanda mereka mendengar rintihan dan akur dengan DESAKAN. Jika umNO, keluar airmata darah sekalipun mereka tak kesah, sebab KEEGOAN SANG PEMIMPIN.

Ketepikan dulu Bangsa lain, jika MELAYU BERSATU MENOLAK PEMIMPIN YANG RASUAH, RENDAH AKHLAK DAN TAMAK HALOBA, KITA AKAN KUAT DAN MAMPU MEMPERTAHANKAN HAK KITA. PERSOALANNYA, DI MANAKAH WADAH YANG SESUAI, umNO DAH TAK RELEVEN. PILIHLAH PAS ATAU PKR. TU PUN JIKA BETUL-BETUL NAK BANGSA KITA BERSATU LAH. BUKAN SETAKAT CAKAP SEBAB KAU KONTRAKTOR YANG DAHAGAKAN PROJEK.

LUAHAN HATI AKU YANG MENYEBABKAN AKU MARAH.

umno_tua said...

Cikgu aisal,
anda mungkin baru celik mata, perjalanan belum melangkaui halaman, pandangan tak sampai keseberang kali.

Jika anda rasakan negara Malaysia ini mundur, rakyat nye hidup dlm kesempitan dan teranaya? Saya rasa anda berfikiran sempit.

Itu sebab saya cadangkan anda pergi melawat negara2 jiran, dan tinggal bergaul dlm masyarakat biasa di luar bandar disana.

Di situ akan timbul keinsafpan, bertapa daif nye negara2 jiran kita. Itu sebab berduyun2 mereka datang berhijah kenegara kita. Ada yg sanggup menempuh maut.

Kita di sini sudah dikurniakan rahmat dgn rezeki yg melimpah ruah, hidup aman damai. Bershukur lah. Jangan terlalu tamak - khufur nikmat.

Allah akan mendatangkan bale, jika kita tidak tahu bershukur diatas kurnia rahmat nye.

Jangan anda fikirkan anda susah, tidak kaya raya. Fikirkan yg lebih susah daripada kita.

Allah telah menetap kan rezeki kita. Kita jangan iri hati kepada mereka yg kaya raya. Mungkin kekayaan mereka dari hasil haram. Itu hak mereka - Allah akan menghukum mereka.


Saya bukan penyokong UMNO atau PAS atau mana2 parti.

Saya akui diri saya hanya seorang guru pencen. Hidup sederhana.

Saya cintakan keamanan, kedamaian dan hidup tanpa ganguan.

umno_tua said...

Fendy2177 said...

umNO Tua, tak perlulah kita berhijrah ke Indonesia dan sebagainya. Negara kita bakal ke arah yang sama jika masih DEGIL memilih pemimpin yang KORUP.

sdr Fendy2,
anda sendiri sebut 'bakal' ia nye belum dan tidak akan berlaku inshallah, semua nye allah yg menentukan bukan kita.

Mengapa anda nampak takut akan kelaparan? Kan ke rezeki Allah yg tentukan?

Jangan marah pepejat kita bakar kelambu.

Jika UMNO tidak betul dan tidak adil terhadap melayu/Islam Allah akan melaknati nye.

Tetapi jika PAS menyokong PKR dan DAP, untuk menghancurkan UMNO saya tidak setuju.

PAS harus ingat, siapa DAP, Siapa PKR dan siapa UMNO.

PAS - Islam
PKR - Islam + Kafir
DAP - Kafir 100% + anti Islam

UMNO - Islam(walaupun PAS kata kafir}

Islam + Kafir memusnahkan Islam.

umno_tua said...

Walauapa pun perjuangan anda, JANGAN libatkan DAP kedalam sekutu anda.

DAP mempunyai agenda tersendiri - memecah belah kan melayu/Islam.

Semua pemimpin PKR itu berasal dari UMNO. Apa bila DSAI tersingkir dari UMNO, maka pengikut2 nye ini sudah terputus atau tidak lagi dapat peluang tender, kontrek dan lain2 peluang menibai. Mereka jadi melukut ditepi gantang.
Mereka terpaksa keluar bersama DSAI mengharafkan lobang yg baru.

Setelah keluar mereka tubuhkan PKR - malangnye tiada sambutan, maka ramai pula yg lagi masuk UMNO semula.

Anda jangan ingat UMNO yg bertukar jadi PKR ini akan senang boleh jadi manusia maksum. Dalam kepala hotak mereka masih lagi penuh dgn gambar2 wang ringgit dan harta kekayaan dan kuasa.

Pada amatan saya PAS sudah terpengaruh dgn menteliti PKR ini.

Dulu PAS kata UMNO kafir kerana bersengkokol dgn MCA dan MIC.

Sekarang PAS sudah bersengkokol dgn PKR - siapa itu PKR, kan ke keturunan dari darah daging UMNO juga?

Siapa itu DAP - Keturunan parti PAP yg memerintah Singapura. -*100% anti melayu/Islam!

Sekarang apa dah jadi dgn PAS.

Sekarang siapa yg tersilap undi PR?

Fendy2177 said...

Blogger umno_tua said...

sdr Fendy2,
anda sendiri sebut 'bakal' ia nye belum dan tidak akan berlaku inshallah, semua nye allah yg menentukan bukan kita.

- MEMANG ALLAH YANG TENTUKAN, SAYA TIDAK NAFIKAN. KENYATAAN SAYA CIKGU NAMPAK, KENYATAAN CIKGU? DI SINI SAYA PASTEKAN ANTARA KENYATAAN CIKGU ;

"Anda mengharaf PR akan memerintah lebih baik dari UMNO, itu cuma harapan sahaja. Kenyataan belum tentu. - TETAPI USAHA KENA ADA.

Pada logik nye, dgn pertembungan PAS, DAP dan PKR yg tidak sama niat itu, Malaysia akan hancur"

SIAPA MENDAHULUI ALLAH DENGAN MENGHUKUM MALAYSIA AKAN HANCUR JIKA PAKATAN RAKYAT MEMERINTAH?

Mengapa anda nampak takut akan kelaparan? Kan ke rezeki Allah yg tentukan?

- IYA, ALLAH TENTUKAN REZEKI, TETAPI DENGAN HASIL USAHA. DOK RUMAH SAHAJA, BELUM TENTU REZEKI DATANG. KITA KENA USAHA MENJAGA NEGARA AGAR HASIL TAK MELIMPAH KE TANGAN YANG LAIN. BARU REZEKI MUDAH DICARI, LEBIH DIBERKATI.

Jangan marah pepejat kita bakar kelambu.

Jika UMNO tidak betul dan tidak adil terhadap melayu/Islam Allah akan melaknati nye.

- ITU SUDAH MENJADI URUSAN MEREKA DENGAN ALLAH. KITA? MASIH PILIH MEREKA YANG MANA KITA SEDAR DAN TAHU PERASUAH DAN MEMPUNYAI AKHLAK YANG BURUK UNTUK MEMIMPIN KITA. ADAKAH KITA AKAN TERLEPAS DARI DITANYA, MENGAPA MEMILIH PEMIMPIN YANG KITA TAHU KURANG AHLAK UNTUK MEMIMPIN KITA? JANGAN CAKAP KITA TAK TAHU CIKGU, TERANG LAGI BERSULUH.

Tetapi jika PAS menyokong PKR dan DAP, untuk menghancurkan UMNO saya tidak setuju.

- KITA TIDAK HANCURKAN umNO, KITA HANYA MENOLAK PEMIMPIN YANG KORUP, YANG RENDAH AKHLAK. :)

PAS harus ingat, siapa DAP, Siapa PKR dan siapa UMNO.

PAS - Islam
PKR - Islam + Kafir
DAP - Kafir 100% + anti Islam

UMNO - Islam(walaupun PAS kata kafir}

- INI KURANG ADIL CIKGU,

MCA, MIC, PPP, GERAKAN, UPKO, PBS, LDP - BANGSA APA, AGAMA APA?

CIKGU MUNGKIN AKAN BAGI ALASAN MEREKA BERJAYA DIKAWAL OLEH umNO. YA, YANG BERJAYA DIJINAKKAN ADALAH PEMIMPIN MEREKA YANG SAMA-SAMA MENGAUT HASIL NEGARA, HAK RAKYAT. JIKA PEMIMPIN MEREKA BETUL, SOKONGAN BANGSA MEREKA AKAN BERTAMBAH KPD MEREKA, TETAPI HAKIKATNYA ADALAH PRU KE-12.

Islam + Kafir memusnahkan Islam.

- MANA PUNYA TEORI CIKGU GUNA? MENDAHULUI HUKUM/ KETETAPAN ALLAH.

ALLAH TAKKAN MENGUBAH NASIB SESUATU BANGSA. BANGSA TERSEBUTLAH PERLU BERUBAH. (DENGAN CARA BERUSAHA DAN KEMBALI MENYERAHKAN KAPADANYA-TAWAKKAL).

DIA MENCIPTAKAN KITA BERBAGAI BANGSA AGAR KITA SALING KENAL MENGENALI (KUPASAN ERTI KENAL MENGENALI AGAK PANJANG, CARI DAN FAHAMI ERTINYA).

KITA KENA BERANI BERUBAH, DALAM MASA YANG SAMA, MOHON PADA PETUNJUK ALLAH DAN BERDOA AGAR SEMUA SELAMAT DAN SEJAHTERA.

bUnGa mElaTi said...

buar pokcik umNO tua...

pokcik umNO tua kata:

umNO = islam....

melati kata:

btol ke islam pokcik???
tapi nak tya sikit npe ada ISA lagi walupun bertentangan dgn islam?? nape ada lagi jambangan bunga di tugu negara tiap kali menyambut hari pahlawan??
mengapa mufti di sanggah nasihat nyer???

apakah itu dinamakan islam pokcik??
islam tak pernah meyebut pasal 'melayu', melayu itu hanya kaum dan bangsa sahaja, islam itu menyeluruh pokcik... tak kire bangsa dan kaum... selagi dia mengikut al-quran dan sunnah nabi...

mmg dari segi name nyer umNO itu islam tapi dari segi penghayatan dan praktikal adakah umNO mangamalkan islam pokcik??? saya bukan lah alim ulamak, tapi saya rase islam dalam umNO hanya pada name sahaja...

mangapa masih ade lagi puteri2 umNO dan wanita2 umNO tidak mengkikut ajaran islam, (tidak bertudung) klu bertudung pun ade gak nampak jambulnyer, ajaran islam mana umNO ikut pokcik???

islam tu bkn nyer lahir saja dah islam tapi kita kena amal kan nyer dan jadikan panduan hidup pokcik...
pokcik mesti lebih arif tentang hal ni... saya masih muda, dan jgn lah pokcik menunjuk kan kelemahan dalam bab2 islam...

masih lagi pemimpin kita meletak kan jambangan bunga di tugu negara walaupun di tegur oleh mufti.. adakah itu islam?? masih lagi menggunakan akta ISA walaupun ia jelas bertentangan dgn ajaran ISLAM...

islam tidak pernah menolak hubungan baik sesama bangsa walaupun bangsa tersebut bkn islam pokcik... pokcik tahu tak???

sebenarnyer pokcik takut 'melayu' dan keistimewaan nyer terhakis dan bukan nyer islam... ada apa dgn melayu jika anak bangsa rosak... akhlak nyer hancur.. pemimpin nyer mengamalkan rasuah...

kita hendak lah memilih pemimpin yg baik, yg boleh memimpin kita pokcik, jgn lah di sebab kan kita hidup aman makmur dan sejahtera kita dianggap bertuah, harus di ingat bahawa di akhirat nnt tuhan akan menyoal kita mengapa memilih pemimpin yg 'rosak'...

sedar lah pokcik, jgn ingat pokcik dah pencen dan menerima pencen maka kerajaan kita cukup bagus jika di bandingkan dgn negara jiran... pandangan tu salah.. pokcik kena ingat anak2 pokcik, cucu2 pokcik kelak, apa akibat jika pemimpin yg kita pilih terdiri org2 yg korup???

pokcik pasti boleh berfikir lagi...jadi fikir-fikir kan lah...

jangan hanya islam pada luaran tapi biarlah di dalam diri...
tepuk dada tya iman...

umno_tua said...

bUnGa mElaTi said...

buar pokcik umNO tua...

pokcik umNO tua kata:

umNO = islam....

melati kata:

btol ke islam pokcik???


Siapa lah kita untuk menentukan keislaman seseorang itu?
Hanya Allah sahaja yg tentukan keislaman kita!

bUnGa mElaTi said...

pokcik umNO tua said:

"Siapa lah kita untuk menentukan keislaman seseorang itu?
Hanya Allah sahaja yg tentukan keislaman kita!"

bukan itu maksud saya...
islam pada nama buat apa pokcik!!
pokcik baca tak komen saya kat atas... klu pokcik paham baru pokcik komen hal ni, nampak nyer pokcik tak paham... sebab tu pokcik komen balik...

mungkin tahap IQ pokcik yg rendah... maaf yer.. islam bkn pada nama pokcik tapi pada tindak tanduk dan amalan nyer pokcik, tu yg di namakan islam sebenar...

islam tapi tidak memakai tudung...
islam tapi mengamalkan dasar bertentangan islam (ISA)....
islam tapi menolak nasihat dan teguran mufti....

apakah itu dinamakan islam pokcik??? harap2 pokcik paham komen saya sebelum ni....

umno_tua said...

Fendy2177 said...

Blogger umno_tua said...

sdr Fendy2,
anda sendiri sebut 'bakal' ia nye belum dan tidak akan berlaku inshallah, semua nye allah yg menentukan bukan kita.

- MEMANG ALLAH YANG TENTUKAN, SAYA TIDAK NAFIKAN. KENYATAAN SAYA CIKGU NAMPAK, KENYATAAN CIKGU? DI SINI SAYA PASTEKAN ANTARA KENYATAAN CIKGU ;

"Anda mengharaf PR akan memerintah lebih baik dari UMNO, itu cuma harapan sahaja. Kenyataan belum tentu. - TETAPI USAHA KENA ADA.


Usaha meruntuh kan pemerintah yg telah membantu keluarga anda sehingga anda boleh hidup ketahap ini? Ada kah anda dan keluarga anda hidup susah melarat?
Jangan khufur nikmat.

Bershukur lah dgn kadar pemberian Allah.

Jangan dengki dan iri hati melihat mereka yg kaya raya yg mungkin dgn duit haram.

Allah akan melaknati manusia yg durjana.

bUnGa mElaTi said...

islam tak pernah menolak hubungan dgn yg bukan islam... jgn kita anggap DAP tu jahat atau mempunyai agenda yg tersembunyi...

mungkin DAP lebih baik dan lebih bagus dari umNO, sebab apa, sebab umNO mangamalkan politik wang(rasuah la tu...) dari segi agama itu lantak pi lah kan, DAP tu bkn islam, tapi dari segi akhlak dan keterampilan sebagai seorg pemimpin, komen saya ia lebih bagus dari umNO....

adakah kita nak memilih pemimpin yg mengamalkan rasuah??? biarpun kebajikan rakyat terbela jika pimimpin tersebut mengamal kan rasuah ia nyer tetap salah dan bertentangan dgn agama kita pokcik, iaitu agama islam....

kenapa kita nak pilih pemimpin yg mengamal kan rasuah?? biarpun dia seorg pemimpin yg baik dan memajukan negara... sedangkan rasuah itu sudah jelas bertentangan dgn islam pokcik... patut nyer yg mungkar kita tegah...
walaupun anak bini cukup mkn, negara aman tetapi jika pemimpin mengamal kan rasuah ianyer tetap salah...

sudah jelas ALLAH nyatakan.... bukak minda dan hati pokcik, jgn biarkan kesenagn dunia yg jawab tapi biar iman yg jawab pokcik...

umno_tua said...

'Islam pada nama' itu hanye sebutan manusia.

Yg menentukan hanya Allah

bUnGa mElaTi said...

pokcik said:

"Usaha meruntuh kan pemerintah yg telah membantu keluarga anda sehingga anda boleh hidup ketahap ini? Ada kah anda dan keluarga anda hidup susah melarat?
Jangan khufur nikmat."

pokcik...pokcik....

setiap pemerintah ada tanggungjawab dan tugas untuk rakyat, jika tak nak menggalas tangungjawab jgn jadi YB.. klu tak sanggup jgn jadi YB....

dalam dunia ni setiap pemimpin harus membantu rakyat. sebab tu lah tujuan nyer...mambantu rakyat dan membangun kan negara... tetapi pemimpin umNO buat apa?? disamping tu ada tugas lain iaitu menambah kocek dan pendapatan keluarga, melaui rasuah dan salah guna kuasa...

tu yg kita harus tegah pokcik, bkn kita biarkan sebab dulu dia dah berjasa... tu cerita lain, tu cerita dulu... pemimpin silih bertukar ganti pokcik, yg dulu mungkin amanah dan menjalankan tanggungjawab serta adil...tapi skang ni, mangamal kan rasuah, salah guna kuasa tak kan kita nak ungkit dulu....

dalam islam pun, klu dulu dia alim tapi skang jika dia buat maksiat adakah Allah akan masuk kan ke syurga??? belum tentu lagi pokcik..
Allah tetap mengambil kire amalan jahat dan baik... dan di adili...

umno_tua said...

Adakah maksud anda PM kita yg tidak menjalankan hukum2 islam dan membernarkan ISA itu kafir?

Dlm dunia ini cuma Saudi Arabia sahaja yg betul2 menjalankan hukum2 Islam dlm pemerintahan nye.

Cuba anda sebut selain Saudi Arabia, negara yg menjalankan hukum Islam.

Indonesia hampir 85%(klu tak silap) rakyat nye beragama Islam, tetapi tidak pernah istihar negara Islam. Ada kah pemimpin2 negara ini di kategori kan 'kafir?

umno_tua said...

....... pokcik...pokcik....

setiap pemerintah ada tanggungjawab dan tugas untuk rakyat, jika tak nak menggalas tangungjawab jgn jadi YB.. klu tak sanggup jgn jadi YB....


Adakah mereka telah gagal memerinta dan engkar tanggungjawab mereka? sehingga anda hidup melarat, sentiasa diancam bahaya?

'jangan dengar guruh dilangit air tempayan dicurahkan'

bUnGa mElaTi said...

dah jelas pemimpin kita tidak mengikut ajaran islam sepenuh nyer jik tidak takde lah ISA di guna pakai lagi pokcik..

nampak nyer pokcik tak paham2 lagi... takpelah mungkin pokcik dah tua, saya tak salah kan pokcik..

islam tu mmg bkn manusia seperti saya tentukan, hanya ALlah yg berhak tentukan, tetapi jika jelas ia nyer melanggar islam kita harus tinggal kan dan tegah.. jgn kita tutup sebelah mata... yg baik kita ikut yg mungkar kita jgn ikut...

nak tya pokcik.. apakah membuka aurat itu baik?? adakah ianyer di benarkan dlm islam?? soalan senang dari saya untuk pokcik....

jgn kita dah termakan budi kita hanya menutup sebelah mata, dalam islam salah tetap salah...

umno_tua said...

Selagi ada bengali yg tak pakai serban dan cina yg cakap ter gagap2 tu dlm PR, umno_tua akan terus menentang PR.

umno_tua said...

jangan lupa anda juga AKAN MENEMPUH MASA TUA, KEREPOT DAN NYANYOK!

bersopan sedikit membuat komen.
bahasa menunjukan bangsa.

umno_tua said...

nak tya pokcik.. apakah membuka aurat itu baik?? adakah ianyer di benarkan dlm islam?? soalan senang dari saya untuk pokcik....

itu hal perbadi mereka, klu anda sanggup tegur, tegur lah mereka, jika tak mau dengar dan ikut, tanggung jawab anda selesai.

bUnGa mElaTi said...

penat saya nasihat pokcik tua ni...

tapi takpe, dalam islam kita tak pernah ada rase jemu...

pokcik said:

Adakah mereka telah gagal memerinta dan engkar tanggungjawab mereka? sehingga anda hidup melarat, sentiasa diancam bahaya?

'jangan dengar guruh dilangit air tempayan dicurahkan'

December 3, 2008 7:08 PM

melati said:

saya tak nafikan bahawa kerajaan sebelum ni mmg baik, ada bangunan pencakar langit, petronas berjaya hingga ke luar negara... kita ada klia, ade litar f1 kat sepang...

tu dari segi pembagunan fizikal pokcik, tapi dari segi rohaniah an akhlak pula bagaimana???

bagaimana dgnn indeks rasuah?? dgn akhlak pemimpin kita?? adakah ianyer mengikut ajaran islam???
bagaimana pula dgn dasar nyer adakah berlandaskan islam??

tu yg penting pokcik.. di dunia ni bukan nyer kekal abadi pokcik.. yg kekal abadi hanya di akhirat pokcik... pokcik tahu kan...
apakah kita rase bangga ade pembangunan dan prasarana yg bertaraf dunia jika pemimpin kita mengamalkan rasuah??

tu ke yg pokcik bangga??? tu ker pokcik nak citer kat anak cucu pokcik nanti?? pokcik...pokcik...
ke pokcik ni bukan agama islam?? adakah pokcik bersetuju jika negara maju tapi pemimpin rasuah kita patut rase bersyukur jika di bandingkan dgn negara jiran?? adakah itu sudah memadai???

alangkah bagus nyer klu negara kita maju dan mempunyai pemimpin yg baik akhlak nyer.. baik agama nyer, adalah lebih berkat pokcik... baru lah baik mcm tu, bkn hanya pembangunan yg kita kejar pokcik... tu semua duniawi pokck....

Fendy2177 said...

UMNO TUA TAIP :

Usaha meruntuh kan pemerintah yg telah membantu keluarga anda sehingga anda boleh hidup ketahap ini? Ada kah anda dan keluarga anda hidup susah melarat?
Jangan khufur nikmat.

Bershukur lah dgn kadar pemberian Allah.

Jangan dengki dan iri hati melihat mereka yg kaya raya yg mungkin dgn duit haram.

Allah akan melaknati manusia yg durjana.

SAYA ULAS SIKIT,

Saya tak dengki sikit habuk pun dengan mereka yang kaya raya DENGAN CARA YANG BETUL. Itu rezeki mereka atas usaha mereka. Kalau dengan cara yang salah, saya pun tak dengki, cuma marah dan tahu nak mengajar.

Saya tak pernah menafikan antara nikmat Allah yang saya kecapi hari ini adalah hasil pemerintahan kerajaan yang ada sekarang.

- Tapi, adakah kerana NIKMAT TERSEBUT, kita kena ikut saja apa yang mereka buat? jadi YESS SIR.

- Adakah kita perlu BUTAKAN MATA, PEKAKKAN TELINGGA, BISUKAN MULUT membiarkan mereka mentadbir negara dengan cara yang salah?

- Adakah kita serahkan bulat-bulat nasib anak cucu kita pada pemerintahan yang KORUP?

Nampaknya cikgu dah TERMAKAN RASUAH yang pemimpin umNO buat. Segala kemajuan, kemakmuran, keamanan yang ada hari ini adalah dari pemimpin umNO, oleh itu sokonglah umNO sampai mati tak kiralah apa yang mereka buat.

Jika beginilah CARA PEMIKIRAN CIKGU DAN ORANG-ORANG umNO, PATUTLAH PEMIMPIN MEREKA TAK SEGAN SILU MELAKUKAN RASUAH SECARA TERANG-TERANGAN DAN ANGGAP ITU SEBAGAI BENDA KECIK.

SAYA TAK TERMAKAN DENGAN RASUAH "HIDUP AMAN, KERJA SENANG, ADA KERETA, RUMAH DAN SIMPANAN BERATUS RIBU" HASIL KERJA PEMIMPIN terdahulu.

YANG BETUL KITA SOKONG, YANG SALAH KITA BUANG.

bUnGa mElaTi said...

pokcik umNO tua said:

"itu hal perbadi mereka, klu anda sanggup tegur, tegur lah mereka, jika tak mau dengar dan ikut, tanggung jawab anda selesai."

December 3, 2008 7:18 PM

melati said:

hal peribadi??? hal peribadi jika dia bukan pemimpin pokcik.. tu pokcik tak paham, klu mcm tu jgn kita pilih sebagai pemimpin... kan senang... tu salah satu cara kita nak tegur dia.. nape nak pilih dia sebagai pemimpin jika kita tahu ianyer salah dari segi agama...

adakah kita nak pilih pemimpin yg tidak mengikut ajaran islam??? kita berhak tegur, tunjuk kan pada dia.. dan jgn pilih dia sebagai pemimpin... abis citer, nape pokcik nak agungkan pemimpin umNO mcm lah diorg ni maksum plak!!!

fikir lah sikit pokcik benda senang dan mudah pokcik... jgn dia sebagai pemimpin, abis citer..

jagn hanya pandang kebendaan yg umNO buat sehingga perkara yg salah dari segi agama kita pejam kan mata pokcik.... salah tu... yg salah tetap salah...

umno_tua said...

saya tak nafikan bahawa kerajaan sebelum ni mmg baik, ada bangunan pencakar langit, petronas berjaya hingga ke luar negara... kita ada klia, ade litar f1 kat sepang...

tu dari segi pembagunan fizikal pokcik, tapi dari segi rohaniah an akhlak pula bagaimana???

bagaimana dgnn indeks rasuah?? dgn akhlak pemimpin kita?? adakah ianyer mengikut ajaran islam???
bagaimana pula dgn dasar nyer adakah berlandaskan islam??


dlm para 1 komen anda alhamdulillah. - shukur nikmat Allah.

para seterusnye:
saya rasa segala kemudahan untuk menerokai Islam telah kerajaan sediakan.
Bab lain2 terpulang kepada keimanan diri masing2.
umno_tua rasa anda tergulung dlm gulungan yg bermoral yg sangat baik, berakhlak mulia, taat pada segala perintah NYE,
Siapa yg bimbing anda?....Kerajaan?

Fendy2177 said...

umno_tua said...

Adakah maksud anda PM kita yg tidak menjalankan hukum2 islam dan membernarkan ISA itu kafir?

Dlm dunia ini cuma Saudi Arabia sahaja yg betul2 menjalankan hukum2 Islam dlm pemerintahan nye.

Cuba anda sebut selain Saudi Arabia, negara yg menjalankan hukum Islam.

Indonesia hampir 85%(klu tak silap) rakyat nye beragama Islam, tetapi tidak pernah istihar negara Islam. Ada kah pemimpin2 negara ini di kategori kan 'kafir?

JADI, PEGANGAN DALAM MELAKSANAKAN HUKUM ALLAH ADALAH BERPANDUKAN NEGARA LAIN LA YE. BUKAN AL-QURAN DAN SUNNAH. NEGARA LAIN TAK BUAT, MAKNANYA TAK YAH LA BUAT EKK. ADUH, ROSAK.

ARAB SAUDI BUAT, KITA TAK IKUT. INDONESIA TAK BUAT, KITA IKUT. BAGUS JADI TURKI, AMAL SEKULAR SAMPAI ORANG ISLAM DAH RUPA ORANG BARAT.

umno_tua said...

JADI, PEGANGAN DALAM MELAKSANAKAN HUKUM ALLAH ADALAH BERPANDUKAN
NEGARA LAIN LA YE. BUKAN AL-QURAN DAN SUNNAH. NEGARA LAIN TAK BUAT, MAKNANYA TAK YAH LA BUAT EKK. ADUH, ROSAK.

ARAB SAUDI BUAT, KITA TAK IKUT. INDONESIA TAK BUAT, KITA IKUT. BAGUS JADI TURKI, AMAL SEKULAR SAMPAI ORANG ISLAM DAH RUPA ORANG BARAT.


December 3, 2008 7:30 PM

jangan kita ber angan2, membina istana di awang2.

Malaysia berbilang kaun, yg 'betul2 Islam' cuma + - 40% sahaja. mana mungkin dong!

umno_tua said...

Selagi bengali tanpa serban dan cina gagap tu dlm PR, negara Islam hanya akan jadi angan2 PAS sahaja.

Diver.Miskin said...

Salam,

Nie ler cara UMNO fikir.. kalu tak setuju jer.. Kuar dari negara nie.. aper ingat nie negara mak bapak UMNO punya sorang ker... tak guno korang ngabih boreh ngan org2 cam nie... cakap aper pon.. dia ttp cam tu...

agaknya... bila kita dah mundur,, dah huru-hara baru dia nak berubah... aku rasa peribahasa sediakan payung sebelum hujan takde dalam kamus hidup dia... patut ler kat Malaysia.. bila jadi2 aper bencana, baru nak buat tindakan... sedeeeyyyy tul la...

umno_tua said...

melati said:

hal peribadi??? hal peribadi jika dia bukan pemimpin pokcik.. tu pokcik tak paham, klu mcm tu jgn kita pilih sebagai pemimpin... kan senang... tu salah satu cara kita nak tegur dia.. nape nak pilih dia sebagai pemimpin jika kita tahu ianyer salah dari segi agama...


bagai mane dgn pemimpin anda dari DAP dan PKR? ada ke pemimpin anda ini semua nye dijamin bebas rasuah, akhlak mulia dan semua yg wanita bertudung?

takurihing said...

Penyokong PR memang buta tuli.
Tidak dapat merasai nikmat yg dikurniakan Allah selama lebih 50 tahun UMNO memerintah.

Mungkin penyokong PR ini tidak ada saudara mara di Indonesia. Saya pernah ke Barabai, Kalimantan tempat lahir aruah bapa saya. Saya berasa sangat bangga dan beruntung kerana lahir di Malaysia.

Taraf hidup di sana berbeza mcm langit dengan bumi.

Kemajuan orang melayu di sini tidak payah saya cerita kan. Anda semua maklum tahu.

Kalau 50 tahun dahulu semasa saya kanak2, apabila lalu sebuah kapcai honda cub 50cc lalu masuk kampung, kami akan kejar di belakang motor itu. Jalan masuk kampung becak, kereta langsung tak mandang.

Alhamdulillah, hari ini setelah 50 tahun UMNO memerintah, kalau cuti raya, di halaman rumah di kampung2 dan di mana juga penuh dgn motorkar berbagai jenis. Paling koman Proton hingga kereta mewah yg tidak pernah di mimpikan oleh ibu bapa mereka.

Cuba anda lawati pula kawasan sawah padi - 50 tahun dahulu kita cuma lihat pondok2 atap buruk, tetapi hari ini sudah bertukar dgn banglo mewah - walau pun tidak semua.

Hal2 lain tak payah saya ceritakan, jika anda celik tentu anda nampak kemajuan2 yg ujud di negara ini.

Bab agama Islam juga jika dibandingkan dgn neraga2 jiran, Malaysia adalah yg terbaik sekali.

Kesenangan yg mcm mana lagi yg PR mahukan?

Kerajaan BN telah berjaya membela rakyat nye.

Adakah 'perkongsian kuasa' - Malaysian Malaysia itu yg di idam kan oleh pemerintah PR?

Minta maaf - 'over my dead body' kata karpal singh.

UMNO WADAH PERJUANGAN MELAYU.

Fendy2177 said...

Orang Tua Taip :

jangan kita ber angan2, membina istana di awang2.

Malaysia berbilang kaun, yg 'betul2 Islam' cuma + - 40% sahaja. mana mungkin dong!

MAKSUDNYA, CIKGU TAK PERCAYALAH DENGAN KATA-KATA ALLAH. ALLAH AKAN MEMBANTU ORANG YANG BANTU MENEGAKKAN AGAMA ALLAH. JIKA PERCAYA, KENAPA BERALASAN BEGITU. SIAPA PEMIMPIN KITA? SUDAH-SUDAHLAH PERTAHANKAN KEBURUKAN.

UMNO TUA SUKA RASUAH? TAK SUKA KITA TUKAR KEPADA PEMIMPIN YANG TAK RASUAH.

NATIJAH RASUAH CUKUP BESAR. SEKADAR CONTOH :-

- NAK BINA BANGUNAN KITA RASUAH. SILING PROJEK RM200K. RASUAH NAK DAPATKAN PROJEK RM20K. KONTRAKTOR PUN NAK UNTUNG JUGAK.

CARANYA : KURANGKAN KUALITI BINAAN.
AKIBATNYA : BANGUNAN TAK TAHAN DAN ROBOH (CONTOH MAKMAL DAN DEWAN SEKOLAH), ATAP BANGUNAN BOCOR SANA SINI.
CARA ATASI MASALAH : KELUARKAN LAGI BANYAK BELANJA UNTUK TAMPUNG KOS BAIKI KEROSAKAN.
TINDAKAN PADA KONTRAKOR : ?

ATAUPUN,

NAK BINA JALANRAYA,

KOS RM60JUTA (TERMASUK RASUAH SANA SINI). KITA DAPAT JALAN YANG BERKUALITI. BILA BUAT PENGIRAAN OLEH PAKAR, KOS SEBENAR TERMASUK KEUNTUNGAN TANPA RASUAH DALAM RM50JUTA. RM10JUTA DUIT PEMBAYAR CUKAI MASUK SAKU PERASUAH DAN PENERIMA RASUAH. INILAH YANG DIKATAKAN MEROMPAK DUIT RAKYAT. RM10JUTA BOLEH BUAT APA UNTUK RAKYAT?

BUKAK MATA LA WEIIIIIII.

umno_tua said...

.....MAKSUDNYA, CIKGU TAK PERCAYALAH DENGAN KATA-KATA ALLAH. ALLAH AKAN MEMBANTU ORANG YANG BANTU MENEGAKKAN AGAMA ALLAH. JIKA PERCAYA, KENAPA BERALASAN BEGITU. SIAPA PEMIMPIN KITA? SUDAH-SUDAHLAH PERTAHANKAN KEBURUKAN.

UMNO TUA SUKA RASUAH? TAK SUKA KITA TUKAR KEPADA PEMIMPIN YANG TAK RASUAH.


Saya tidak kata tidak percaya, 'mana mungkit dong' - sukar!
Selagi bengali tanpa serban dan cina gagap itu berada dlm PR.

Semasa bersekolah dulu saya pernah terbaca sebuah novel Inggeris 'Animal Farm' - klu anda ada baca anda akan faham maksud kiasan cerita dlm buku itu.

Siapa pun memerintah sama saja tengkah laku nye. Kerana mereka manusia biasa -bukan maksum.

'seekor burung di genggaman adalah lebih baik dari yg dua ekor dlm semak.' jangan lepaskan seekor burung ditangan kerana hendak kan yg 2 ekor didalam semak.

Fendy2177 said...

Dari apa yang saya faham melalui penulisan cikgu umno tua.

KITA PERLU TERUS SOKONG UMNO SAMPAI BILA-BILA (BACA MATI). RASUAH, MASALAH MORAL DAN TAMAK HALOBA PEMIMPIN ADALAH URUSAN MEREKA DENGAN ALLAH.

YANG PENTING, KITA DAPAT HIDUP AMAN DAMAI DAN DAPUR KITA BERASAP.

SETUJU UMNO TUA?

umno_tua said...

Fendy2177,
Allah menguji hambanye bebagai cara,

Jika ditakdirkan Allah, anda dapat berkuasa dan jadi pemerintah, belum tentu anda akan memerintah dgn se jujur2 dan adil nye.

Anda cuma boleh mengaku dan berikrar berlaku jujur dan adil - tetapi ujian Allah akan tetap ada.

Jika pemimpin yg ada ini rasuah, tamak, gila kuasa dan gila harta, adakah pemimpin pengganti nye nanti tidak begitu?

Selagi manusia bernama manusia - nafsu tetap ada. - tiada yg maksum.

umno_tua said...

Fendy2177 said...

Dari apa yang saya faham melalui penulisan cikgu umno tua.

KITA PERLU TERUS SOKONG UMNO SAMPAI BILA-BILA (BACA MATI). RASUAH, MASALAH MORAL DAN TAMAK HALOBA PEMIMPIN ADALAH URUSAN MEREKA DENGAN ALLAH.

YANG PENTING, KITA DAPAT HIDUP AMAN DAMAI DAN DAPUR KITA BERASAP.

SETUJU UMNO TUA?


December 3, 2008 8:30 PM

jika itu sudah ketentua Allah, aku redzo dan akur.
Biarkan mereka, Allah akan menghukum jika mereka bersalah. Hukuman Allah lebih baik dari hukuman kita.
Jauhkan diri kita dari sifat dengki, ber musuh2 han, kutuk mengutuk sesama bangsa dan agama.

umno_tua said...

umno_tua sekali lagi nyatakan bahawa ut bukan ahli UMNO atau mana2 parti. ut cuma akan menyokong parti yg mana ut fikirkan yg lebih berwibawa.

ut telah melalui 2 zaman sebelum merdeka dan selepas merdeka.

selama ini ut memang terasa terhutang budi kepada pemerintah yg telah memajukan melayu dgn idzin Allah.

Walaupun kemajuan melayu tidak setaraf dgn bangsa lain, tetapi melayu tetap maju.

kalau dizaman tahun 50han dulu, keluarga kami pernah tinggal dipunduk atap yg daif. 2 buah basikal berkongsi 4,5 orang adik beradik.

Klu nak cerita kan zaman kesusahan tahun 50 han, 7 hari 7 malam pun tak habis.

Shukur Alhamdulilah, hari ini semua keluarga ut sudah dapat hidup selesa walaupun tidak kaya raya.
Ada yg makan gaji dgn kerajaan dan ada yg berniaga.

Bapa ut berasal dari Barabai, Kalimantan, Ibu berasal dari Jambi, Sumatera.

Sesakali ut pergi melawat ke Brabai atau Jambi, disitu timbul keinsafan. ut rasa tersangat bertua dapat tinggal di bumi Malaysia ini.

Selamat tinggal rakan, oh telupa nak beritahu: sebenarnye si 'takurihing' tu orang yg sama dgn ut.

klu senang, lawati: http://utohkacil08.multiply.com/

sebelum berundur, minta maaf jika terkasar bahasa dan melukkan hati anda semua.

putra revolusi said...

sdr umno tua,

Saya sudah layari blog anda. Rupanya anda adalah utohkacil yang dulu menulis di blog Siasah ini. Sekarang sudah tukar nama. Biasalah, itu asam garam dunia cyber, nama bertukar tetapi nama sebenar anda (M.Sulaiman Osman) dan idealogi tidak pernah berubah.

Seronok juga melihat gaya penyampaian anda dan semangat pro-UMNO yang membaluti jiwa anda. Saya percaya perbedaan pendapat wajar dihormati kerana ia akan menyuburkan lagi sistem demokrasi di negara ini.

Jika ada kelapangan sila layari blog saya utk bertukar ide: putrarevolusiblogspotcom.blogspot.com

Fendy2177 said...

Sudah ku jangka UMNO-TUA dan Takurihing adalah orang yang sama. Aku paste kan balik apa yang aku pernah hint.

Blogger Fendy2177 said...

Hehehee, aku tak ngaku berok. umno_tua dengan takurihing je kot yang ngaku berok.

Betullah kata skrip P.Ramlee, Alif Mim Nun Wau - Sarkis (tempat binatang).

Malam ni ada rancangan BERSAMA MU. Sila tengok.

umno_tua @ takurihing. ehmmm.

December 3, 2008 5:25 AM

Beginikah mentaliti Penyokong umNO. Sanggup MENIPU semata-mata untuk dilihat ada sokongan. Azizah, zali, Taming sari tah mana hilang. Mana semangat nak tolong kawan untuk BERJUANG MEMPERTAHANKAN PARTI KERAMAT KAMU.

Saya tahu ramai yang rasa bertuah duduk di Malaysia. Malaysia memang bumi bertuah dan kaya dengan hasil bumi serta aman damai. Saya sendiri bersyukur dengan NIKMAT ALLAH tesebut.

Tetapi adakah kita harus leka dibuai mimpi indah hingga tidak termampu untuk menentang penyelewengan penguasa gara-gara kemewahan dan kemakmuran. Ingat, semua itu juga adalah dugaan Allah kepada Hambanya. Nak lihat setakat mana BERSYUKURNYA SI HAMBA. Adakah sekadar kau dengan urusan kau, aku dengan urusan aku. Aku bersyukur, aku ikut suruhan Allah, kau, itu kau punya hal, begitukah?

Saya tak nafikan penerimaan golongan veteran terhadap umNO memang sukar diubah. Tetapi tidak mustahil untuk BERUBAH. Atok saya sendiri adalah pejuang TANAHAIR dan AHLI UMNO seumur hidup. Namun, dia sendiri rasa dikhianati oleh pemimpin muda umNO. Saya selalu bersama beliau bercerita dan mendengar sejarah perjuangan hingga menitis airmata beliau. Tetapi, SENTIMEN menghalang beliau untuk bertukar parti, tetapi bukan UNDI.

Perkara yang membuatkan saya terasa adalah, beginikah cara pemimpin umNO cawangan, bahagian, menteri2 umNO menghargai pejuang terdahulu? Cukupkah sekadar majlis jamuan, sumbangan hari raya dll. Bukan itu yang mereka nak sangat. Yang mereka nak adalah, MENJAGA AMANAH ANAK CUCU.

Cikgu ada pendirian Cikgu, begitu juga saya. SEKIRANYA ADA PEMIMPIN PAKATAN RAKYAT YANG HAPRAK PUN AKAN SAYA TENTANG SETAKAT KEMAMPUAN SAYA. SAYA JUGA BUKAN AHLI MANA-MANA PARTI, HANYA SEORANG RAKYAT MALAYSIA YANG CINTAKAN NEGARA INI.

KITA KENA BERUSAHA MENCARI YANG TERBAIK DARI KALANGAN YANG BAIK. SEKIRANYA TIADA YANG BAIK, CARI YANG KURANG MUDARAT DAN MEREKA BERAZAM UNTUK MENJADI BAIK. CUMA SAYA TIDAK NAMPAK umNO NAK BERUBAH, PEMILIHAN PARTI TELAH MEMBUKTIKAN. SAYA JUGA BERGAUL DENGAN RAKAN-RAKAN umNO, MENDAPAT WANG MASA PEMILIHAN ADALAH KEBANGGAAN MEREKA. 5OO ATAU 1000 BUKAN OMONGAN CIKGU.

UNTUK RENUNGAN CIKGU, INDIA, INDONESIA MUNDUR KERANA APA? RASUAH MEREKA DITAHAP YANG MANA? MALAYSIA TAK MUSTAHIL JADI INDIA DAN INDONESIA JIKA RASUAH TIDAK DIHAPUSKAN. JIKA ALLAH NAK LENYAPKAN KEMAKMURAN MALAYSIA, SEKELIP MATA BOLEH BERLAKU. TANDA-TANDA KECIL TELAH NAMPAK. GEMPA BUMI, TANAH RUNTUH, TSUNAMI DLL. JANGAN DISEBABKAN REDHA KITA ATAS KEMUNGKARAN PEMIMPIN MENYEBABKAN BALA ALLAH DATANG MENGHUKUM.


SAYA JUGA MEMINTA MAAF PADA CIKGU JIKA TERKASAR BAHASA DAN JUGA MENGHIRIS PERASAAN CIKGU.

bUnGa mElaTi said...

umnOtua said:

Jika ditakdirkan Allah, anda dapat berkuasa dan jadi pemerintah, belum tentu anda akan memerintah dgn se jujur2 dan adil nye.

Anda cuma boleh mengaku dan berikrar berlaku jujur dan adil - tetapi ujian Allah akan tetap ada.

Jika pemimpin yg ada ini rasuah, tamak, gila kuasa dan gila harta, adakah pemimpin pengganti nye nanti tidak begitu?

Selagi manusia bernama manusia - nafsu tetap ada. - tiada yg maksum.


komen saya:

saya tya balik, adakah adil umNO tua menilai dahulu sebelum PR memerintah malaysia??? apa yg karpal sigh dan lim kit siang buat hingga kan saudara umNO tua cukup tak suke dan benci dgn meraka??

elok kah kita sebagai umat islam bersikap demekian?? di manakan letak nya agama saudara umNO tua hingga membenci sesama manusia??

zaman rasullullahpun baginda mendapat tentangan dari pada kaum kafir termasuk pakcik baginda sendiri, tetapi apakah tindakan baginda?? adakah baginda rasullullah membenci?? menganggap pakcik beliau sebagai musuh, sedang kan apa yg pakcik baginda sendiri buat lebih dari karpal sigh dan lim kit siang buat....

jadikan baginda rasullullah sebagai panduan... kita ikut cara baginda... islam adalah agama yg adil umNO tua... jgn sempit kan pemikiran umNO tua yer...

klu jadikan agama islam sebagai panduan insyaallah umNO tua akan jumpa jalan kebenaran....

bUnGa mElaTi said...

umNO tua said:

"umno_tua sekali lagi nyatakan bahawa ut bukan ahli UMNO atau mana2 parti. ut cuma akan menyokong parti yg mana ut fikirkan yg lebih berwibawa."


komen aku:

bukan ahli umNO?? baik lah aku percaya sgt cakap umNO tua... tapi bunyi mcm menyokong 'parti yg berwibawa' adakah umNO sebuah parti yg berwibawa???

umNO parti yg berwibawa?? tak logik, klu pemimpin sendiri mengamal kan politik wang (rasuah la tu...) mangamalkan dasar yg berlawanan dgn islam(ISA)... adakah itu di namakan berwibawa??

pokcik...pokcik... zaman dah berubah, umNO yg dulu bkn lagi umNO yg sekarang.. klu dulu yer, memperjuang kan melayu dan memajukan negara, tetapi skang DUIT NO 1...

bUnGa mElaTi said...

buat tatapan pokcik umNO tua:

jika nak perjuang kan bangsa melayu... saya nasihat kan umNO tua mintak pemimpin2 dalam umNO kasi tukar ini nama....

"United Malays National Organistion"

baru lah nampak melayu nyer pokcik umNO tua... tak kan perjaungkan bangsa melayu tapi guna nama bangsa asing... pokcik penah kata.... "bahasa menunjuk kan bangsa"... jadi apa lagi umNO tua??? kasi tukar lah...

perunding said...

hebat kau orang,bunga melati,cikgu aisal,fendy.

pandai dia guna 2 watak ya.
watak umno tua ada gaya hujah orang umno.
watak takurihing provokasi semata2 dan menggunakan script yg telah ready-made.
bila kau orang hentam cukup2,hujah 2 watak jadi sama.
okay jugalah dia memperkenalkan diri.saya hormati gitu.

saya harap juga ZALI dan rakan2nya nafikan bahawa 2 watak itu bukan membawa hujah umno.

hujah 2 watak itu tersangat perkauman.ULTRA RACIST.
bukankah umno/bn tu 'sale point' utama mereka ialah kejayaan keserasian pelbagai kaum.

2 watak itu mengajar/mengajak kita membenci semua kaum lain sepenuhnya.atau sekurang2nya membenci DAP.

taktik ni cuma boleh dipakai tahun 70an dan 80an shj.
jika benar umno nak pakai taktik tu,ketinggalan zamanlah depa.

cikgu aisal said...

salam UMNO TUA dan Istimewa untuk semua.

UMNO tua, sya sedar sya masih muda, pemikiran masih cetek, pengalaman setahun jagung dan mempunyai pendidikan yg rendah jer berbanding dengan POK CIK UMNO TUA. Bercakap ttg dunia luar, rasanya hampir seluruh eropah sya dh jejaki. Indonesia dan Thailand rasanya dh sampai. Pendidikan x lah tinggi sgt mcm cikgu. Pendidikan kita hnya sarjana jer. Mungkin Cikgu Tua lebih tinggi lagi kn. sya hanya insan marhain yg cuba mencari kemurnian hidup dan berfikir dengan waras.

Kita tidak pernah lupakan perjuangan UMNO pada negara kita. Kita juga tidak pernah menidakkan sumbanganya kepada tanah air. tetapi perlu diingat sumbangan parti lain juga seperti PAS harus juga disanjungi. Mungkin pokcik beranggapan Malaysia ini hak UMNO. tetapi pada sya tidak.Negara ini milik kita semua. Kita tentang sebarang bentuk kezaliman. kita tentang segala ketidakadilan...kita tentang segala yang mungkar.
Pak cik kata UMNO tu islam. Hukum mana pakcik pakai tu. dalam islam tak pernah sebut nama umno. satu ayat pun TUHAN tak pernah sebut tentang umno tu islam. sya cukup dukacita bila dengar ttg ini. Mudahnya kita membuat hukum.
Cuba pakcik teliti perlembangaanya..ada tak berdasarkan alquran dan sunah. jauh pangggan dari api. Semua ideologinya adalah semangat kebangsaan. ISLAM ke begini kalau dh teras perjuangan pun dah tak meletakan alquran dan sunah.
Tengok saja puteri dan wanita UMNO yg memperjuangkan islam...masyalah dengan fesyen dan rambut yg terdedah sana sini. Pejuang islam ke begini? Kot isteri pakcik menutup aurat denag cara yg sama dengan depa ni jugak ke....kena betul kan sikit pokcik....sementara nafas masih ada. Jangan kata tu hak mereka...ikut suka mereka...Ingat ISLAM bukan begitu.....

Isteri-isteri pemimpin UMNO ni termasuklah wanita, puteri secara puratanya x bertudung atau pakai tudung yg berfesyen jer pok cik. Rambut terdedah sana sini. Dlm mesyuarat AL_QURAN dok atas meja jadi pameran jear. mana ikutpun.
MUFTI kata itu haram pun masih buat lagi. SURE HEBOH haram....nak halalkan jadi JOM HEBOH. Konsepnya sama cik..tu cara UMNO nak halalkan agar yg haram jadi halal ..hehehe..Letak kalungan bunga di TUGU NEGARA haram...PM pula yg mengepalai majlis tersebut lak...fuh hebatnya UMNO...

POKCIK kita boleh saja berkata apa saja kerana lidah tidak bertulang. Selagi kita hidup kita diizinkan untuk berbicara apa saja.
TAPI INGAT jangan mempersendakan HUKUM TUHAN. Jangan kata negara kita majmuk tak mungkin hukum ISLAM/HUDUD x boleh dilaksanakan. Zaman nabi bukan semua madinah/mekah/taif tu Islam baru nabi nak jalankan hukum ISLAM. JUMUD nya fikiran pokcik kalau pokcik nak tunggu semua warga malaysia ni islam semua baru kita nak jalankan hukum islam. Di akhirat kita sorang2 jer pokcik. bukanya pakai rakit nak masuk syurga atau neraka.

Pas tu mungkin x islamic bagi pokcik. Sekerdil2 pas pun cuba jugak nak laksanakan HUKUM HUDUD di kelantan. Tapi UMNO pulak ugut nak istihar darurat. Kalau betul UMNO memperjuangkan ISLAM kenapa masih begitu seakan2 HUDUD itu hukum yg amat berbahaya dan zalim. Lebih zalim dari ISA yg UMNO paling sayangi tu....

Maaflah pok cik jika terluka. sya hanya insan yg kerdil saja...watan marhain di bumi Malaysia ni....

Pokcik....Menyesal tak mengundi UMNO ?

anonymous said...

Tuesday, December 02, 2008

Terkini: Tepat Seperti Ramalan - Mereka Juga Perkauman

Sah! Tepat seperti ramalan sebelum ini. Mereka juga perkauman. Sekiranya sebelum ini mereka mempersoalkan Ketuanan Melayu. Mereka mencadangkan kita hapuskan apa sahaja yang ada unsur-unsur Melayu. Apa sahaja yang Melayu tak boleh. Yang boleh ialah yang liberal. Yang saksama. Kata merekalah...

Namun sehari Mukriz bersuara sedikit tentang penghapusan sekolah aliran lain selain daripada aliran Kebangsaan. Atau ringkasnya kita hapuskan sahaja sekolah Cina dan sekolah India, sebaliknya semua pelajar dimasukkan ke dalam satu aliran untuk semua yang pasti akan menjamin satu masyarakat yang bersatu padu di masa hadapan - mereka semua terus melatah dan menunjukkan belang sebenar. Sekiranya dulu mereka anti Akta Hasutan. Kini Akta berkenaan hendak digunakan untuk menutup mulut Mukriz. Menutup mulut Melayu. Sungguh kurang ajar.

Mereka umpama "mengata dulang paku serpih, mengata orang mereka yang lebih". Mereka melenting. Tak boleh sentuh lansung tentang mereka. Jelas mereka plastik. Mereka berlakun lebih. Menuduh orang Melayu perkauman. Tetapi sifat perkauman mereka lebih tebal. Daripada pemimpin parti Kerajaan - mahupun parti pembangkang yang berteraskan kaum itu. Semuanya sama. Ada seorang itu, sungguh celupar. Buka mulut sahaja - kenyataannya menyakitkan hati. Bercakap tanpa jiwa. Angkuh!. Dan mereka ini mengaku sebagai pemimpin. Pemimpin kepala bapak kau!

Posted by Zainal A. Kasim at 12/02/2008 10:33:00 PM

dipetik dari: Cbox.blogspot.com

perunding said...

tulah umno.
masa dia power dialah juara perpaduan kaum.
bila dia tengah lembik ni.asyik berapi je melagakan semua kaum.
apa..nak kita bencikan semua kaum lain ke..

anonymous said...

PostPosted: Fri Dec 05, 2008 12:23 pm

Post subject:

Untuk Yang Anti-UMNO: Apa Jasa PAS..?

Saudara..Salam jumaat saya hulurkan..semoga hidup kita sentiasa diberkati Allah selalu.

Saudara..Jika kita sebagai manusia yang berakal dan berakhlak mulia, pastinya kita akan mengenang jasa mereka yang pernah atau telah berjasa kepada kita..Namun jika kita tanamkan sifat benci kita kepada mereka yang telah berjasa kepada kita dan keturunan kita, pastinya kita mempunyai sebab tertentu samada telah termakan hasutan orang lain atau mengikut perasaan 'hati busuk kita..Kita juga mudah termakan kata2 mereka yang kononnya lebih 'mulia' sedangkan mereka ini tidak pernah pun berjasa kepada kita..Mereka ini hanya menjanjikan 'pahala' dan 'syurga' walhal dalam masa yang sama mereka ini menamkan sikap yang diluar batasan Islam.

Saudara..Persoaln saya, apakah jasa PAS kepada saudara sehinggakan saudara menganggap UMNO sebagai musuh..Untuk rekod, PAS tidak pernah memerintah Malaysia dan tidak pernah membuat apa2 pun untuk kita selama ini..Harus diingat, apa jua yang kita nikmati sekarang bukannya datang dari PAS.

Fikir2kan!!

anonymous said...

PostPosted: Fri Dec 05, 2008 12:23 pm

Post subject: Untuk Yang Anti-UMNO:Apa Jasa PAS..?

Saudara..Salam jumaat saya hulurkan..semoga hidup kita sentiasa diberkati Allah selalu.

Saudara..Jika kita sebagai manusia yang berakal dan berakhlak mulia, pastinya kita akan mengenang jasa mereka yang pernah atau telah berjasa kepada kita..Namun jika kita tanamkan sifat benci kita kepada mereka yang telah berjasa kepada kita dan keturunan kita, pastinya kita mempunyai sebab tertentu samada telah termakan hasutan orang lain atau mengikut perasaan 'hati busuk kita..Kita juga mudah termakan kata2 mereka yang kononnya lebih 'mulia' sedangkan mereka ini tidak pernah pun berjasa kepada kita..Mereka ini hanya menjanjikan 'pahala' dan 'syurga' walhal dalam masa yang sama mereka ini menamkan sikap yang diluar batasan Islam.

Saudara..Persoaln saya, apakah jasa PAS kepada saudara sehinggakan saudara menganggap UMNO sebagai musuh..Untuk rekod, PAS tidak pernah memerintah Malaysia dan tidak pernah membuat apa2 pun untuk kita selama ini..Harus diingat, apa jua yang kita nikmati sekarang bukannya datang dari PAS.

Fikir2kan!!

Coma Of SOuls said...

singapura tuh xde sumber asli n bumi..tapi ekonomi dia tip top..malaysia? kaya dengan bermacam2 khazanah bumi .kiranya malaysia bumi yang bertuah..patutnya malaysia ni dah setanding dengan negara2 asia yang besar..ni makin lama makin terbelakang...takkan gostan aje kot..menteri2 n pak lah kata..malaysia akan kurang pendapatan pasal minyak dunia turun.kalau gitu kenapa masa minyak dunia melambung..harga minyak dinaikkan? nampak x? kat situ dah kantol yang menteri2 bodoh ni menipu..dorang terpaksa turunkan harga minyak ni pasal dah malu..ingat minyak dunia x turun2 macam si menteri buih sabun cakap..
pendidikkan? hurmmm..dulu tahun 70an Universiti malaya antara top 10 universti terbaik dunia..skrang? hmm sedih la aku tgk..dengan menteri2 yang berebut jawatan lain..ketuanan itu..ketuanan ini..yang merana rakyat marhaen..cuba la menteri2 yang kaya x kira parti politik..pergi jengok orang2 miskin kat malaysia ni..yang makan kais2 ni.kesian..tolong la..tolong..pandang mata dorang tuh dalam2..bukan dorang malas..tapi peluang xde..patutnya bagi la dorang apa2 peluang yng boleh berubah hidup dorang..dorang x mintak tolong terus jadi jutawan.sekadar sederhana..pak2 menteri toong la yer..ingat la allah sikit..malaysia ni bumi bertuah tau.jgn jadikan malaysia rosak dengan ketamakan duniawi..bukan dunia mawi..sekian

budak adil said...

salam sume...

hebat sungguh cikgu aisal,melati dan blogger pro pembangkang nih..betul la ape yg aku fikir slame nie.yg sokong umno nie otak udang.fikir mudah..
aku x nk komen byk.coz korang nye hujah lagi bagus dari aku..teruskan perjuangan kite..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...