Sunday, December 28, 2008

Husam ziarahi jenazah Yang Dipertuan Besar

Oleh skamalidz@yahoo.com

SERI MENANTI, 27 Dis: Datuk Husam Musa (Naib Presiden PAS) dan Zulkefli Mohamad Omar (PJ Negeri Sembilan) bersama pimpinan Badan Perhubungan PAS Negeri Sembilan menziarahi jenazah Yang Dipertuan Beasr Negeri Sembilan Tuanku Jaafar Tuanku Abdul Rahman di Istana Besar Seri Menanti.

Ketibaan rombongan mereka yang mewakili Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat disambut oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Norzam Mohd Nor.

Beliau memberi sedikit taklimat berhubungan upacara penghormatan terakhir kepada jenazah almarhum.

Tuanku Jaafar mangkat jam 11.45 Sabtu lalu. Jenazah baginda dijangka akan dikebumikan hari Isinin ini, selepas solat Asar di makam Diraja Seri Menanti, Kuala Pilah.

59 comments:

perunding said...

selamat tahun baru hijrah,
teruskan perjuangan.

zali said...

wow...no satu lagi?
selamat tahun baru kembali

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

mharram datang lagi....slamat tahun baru...

perunding said...

Hari ini genaplah 1930 tahun peristiwa hijrah Rasullah.
Sepanjang 1930 tahun ini sejarah telah menyaksikan pemerintahan Rasullah sendiri,Khalifah Abu Bakar,Umar,Othman,Ali,Empayar Umaiyah,Empayar Abbassiyah,Empayar Islam China,Empayar Islam India,Empayar Islam Eropah,Empayar Islam di Russia,Empayar Islam di Parsi,Afghanistan,Empayar Champa,Empayar Melaka ,yang saya tak tahu,semua bersinambungan dan yang terakhir ialah Empire Ottoman Turkey.
Empayar Uthmaniah Turki hanya jatuh ke tangan kolonial Brittish pada 1923 masihi.kira2 85 tahun dahulu.
Semua Empayar ini adalah KUASA DUNIA di zaman masing2 dan tersangat berkuasa dan tersangat KAYA dan juga menjalankan pemerintahan dan undang2 Allah (nama lain yg terkenal ialah hukum hudud).
Dalam ertikata lain

1. hukum Allah hanya hilang dipemerintahan dunia ini sekadar 85 tahun dalam sejarah 1930 tahun ini.
2.Kuasa dunia polically dan kententeraan hanya jatuh dari pemerintahan Islam untuk 85 tahunshj dalam sejarah 1930 tahun ini.
3.Kekayaan dunia termasuk senarai manusia terkaya dunia hanya terlepas dari pemerintahan dan orang Islam untuk 85 tahun sahaja dalam sejarah 1930 tahun ini.

Kemewahan mereka dipuncak kejayaan empayar mereka adalah tersangat menakjubkan,lihatlah peninggalan di Turkey dan India.
Akan tetapi perlu lah kita balik ke perjuangan basic dahulu untuk meraih kemuncak itu.
Basic itu ialah tegak dan hidupkan syiar cara hidup berlandaskan Hukum Allah seluruhnya.

pendikar gunung kriang said...

Salam Maal Hijrah untuk semua blogger Siasah. Sempena Maal Hijrah,marilah kita berazam untuk berhijrah dari kegelapan ke cahaya yang lebih terang. Marilah kita berhijrah dari kemungkaran ke kebenaran. Marilah kita berhijrah dari hanya diam melihat kepalsuan ke kehidupan yang berani berkata benar. Hidup biar berjasa mengikut kemampuan, kerana peluang menghirup udara Allah hanya seketika.

perunding said...

RALAT

maaf kesilapan 1430 tahun bukan 1930 tahun.
harap maklum

zali said...

mari kita enjoy public holiday yang kerajaan beri...

maka berduyun-duyun lah mereka datang enjoy...

yang seluar ketat datang mengesot
yang rambut blonde datang menyelap
yang baju singkat datang bergelek
yang kaki todi datang berpimpin
yang kaki roket datang bergundek
yang kaki judi datang berkerut
yang rempit datang berwillie
yang gian dadah datang bersuntik
yang jual lubang datang menyelak
yang auw auw datang mengelenot
yang gay datang mencodak...

Dewata Awan Berapi said...

salam maal hijrah...

zali..

satu yg ko lupa..

Yang puja bulan macamana pula..?

Dia orang pun nak enjoy jugak..

tekong darat said...

Yg tu pun tk tau..yg puja bulan dok rmh je..sbb dok rmh pun blh tgk bulan..bodoh..

Dewata Awan Berapi said...

cantiknya bahasa!!!

tapi aku paham...
inilah salah satu punca PAS tidak mendapat sokongan rakyat malaysia...

harap kat kelantan aje...
lain tempat hampeh...

pilihanraya lalu cuma tumpang populariti Nuar aje..

puak2 Pas ni penampilan bukan main hebat lagi(mcm alim) tapi...bahasa/percakapan hancus..

MUZAFAR said...

tekong darat said...
Yg tu pun tk tau..yg puja bulan dok rmh je..sbb dok rmh pun blh tgk bulan..bodoh..

December 29, 2008 2:11 AM

*******

Salam tahun baru.

Kepada para pejuang agama, terutama yang berada di saf hadapan,....
Sepatutnya kita lebih banyak bersabar terhadap celaan, hinaan dan kutukan dari musuh-musuh kita. Kalau kita lebih bersabar dan cool terhadap hinaan atau celaan musuh, maka musuh akan lebih respect kat kita. Tegakkan Islam dalam diri kita dahulu sebelum nak tegakkan negara Islam.
Wassalam..

tekong darat said...

terima kasih atas ingatan...
tapi adakah tidak layak dipanggil bodoh kepada mereka YG BUAT2 BODOH?...sememangnya mereka ingin begitu...lihat saja soalan yg ditanya...oh bodohnya...apapun, terima kasih sekali lagi

tekong darat said...

tahniah kepada YG DIPERTUAN BESAR NEGERI SEMBILAN yg baru...

Kerajaan Rakyat said...

Berikut adalah catatan terperinci mengenai perkembangan di Kampung Memali, Mukim Siong, Baling yang berkesudahan dengan terkorbannya 13 nyawa bersama asy-Syahid Ibrahim Mahmud.

Catatan yang dipaparkan di sini merupakan rakaman komputer daripada Signals Division pasukan PDRM yang mengikuti perjalanan tragedi Baling itu untuk maklumat perdana menteri. Di sini dicatitkan juga fakta mereka yang tercedera dan mereka yang berjaya melepaskan diri daripada kepungan pihak polis. TOP SECRET:

001: Pada jam 1935 Hrs. (18/11/85) berpusat di Kem Pasukan Polis Hutan Sungai Petani, Kedah; 3600 anggota polis daripada pelbagai bahagian termasuk FRU (Penang), Pasukan Senoi Prak, Anggota Polis beruniform, Commando 69, sudah bersiap siaga untuk menerima arahan. Kumpulan ini diletakkan di bawah arahan seorang pegawai tinggi Ibu pejabat di Bukit Aman dan dibantu oleh beberapa pegawai daripada Bukit Aman, Kedah, Perlis, dan Penang.

dan seterusnya....

http://kerajaanrakyat.com/?p=4102#more-4102

perunding said...

petikan seterusnya...


017: Jam 1136 (19/11/85) pasukan Komando 69 telah menyerbu masuk dengan senjata yang dipetik. Berlaku beberapa pergelutan di mana Ibrahim dan orang-orang yang masih bertenaga terus melawan. Ada juga ahli rumah yang keluar untuk berlawan dengan anggota polis di kawasan halaman. Polis terus menembak mereka walaupun mereka sudah tidak bersenjata lagi. Hanya Allahuakbar yakin mampu mereka ucapkan sehinggalah nyawa hilang dalam perjuangan itu. Ramai yang mati sedangkan ada juga bilangannya yang cedera teruk sahaja. Beberapa orang anggota komando telah menyerang Ibrahiml Beliau telah melawat merka dan mampu membunuh salah seorang yang menyerangnya. Tetapi beliau terkorban akhirnya setelah dada sebelah kanannya dituju berpuluh kali. Ibrahim gugur dengan genggaman tangannya berkepal ke atas sedangkan mulutnya masih lagi melaungkan Allahuakbar. Seorang pegawai polis berlari meluru ke arahnya untuk mengepung kepala Ibrahim ke ribanya. Ibrahim kedengaran bersuara:
“Alhamdullilah, kerana mengorbankan kami ke jalan mati syahid.”

018: Jam 1213. Serangan pihak polis ditamatkan. Mereka yang telah ditangkap telah disungkup dengan karung guni. Beberapa anggota Komando 69 telah dilihat menendang badan yang terbujur itu untuk menentukan mereka sudah mati. Ada pula yang terus menembak mereka lagi sambil berkata;
“Pergi jahanam dengan Islam”.

petikan asal http://www.ikutsukaakuisa.co.cc/

sila kesana semua!!!

zali said...

[1] Mereka dikerah bersiap sedia untuk mempertahankan diri. Mereka mula mengumpulkan segala alat yang ada di rumah kampung seperti kapak, pisau, buluh runcing dan sebagainya. Yang lebih berani telah membuat bom molotov pula. Dengan lain perkataan, setiap insan di situ ada alat senjata yang boleh dipergunakannya.

[2] Ibrahim Mahmud kemudiannya memberi ucapan betapa beliau lebih rela bersyahadah daripada menyerahkan dirinya untuk dijadikan alat mereka yang mahu menaikkan semangat nasionalisme.

[3] Jam 0336 (19/11/85) Pegawai Tinggi daripada Bukit Aman yang memerintah Operasi Hapus itu telah bercakap menggunakan pembesar suara. Dia mahukan Ibrahim Mahmud menyerah diri. Ibrahim Mahmud berbincang dengan penghuni rumahnya itu. Mereka membuat pendirian untuk tidak menyerah diri walaupun pasukan yang datang itu berpakaian seragam melambangkan wakil negara. Mereka bertakbir dan laungan Allahuakbar mula berkumandang semula.

syahid?
[1] mereka memang sengaja nak bunuh diri dan tak mahu memilih jalan berbincang...sedangkan mereka tahu islam tidak menganjur kekerasan tapi perundingan.

[2] ibrahim hanya mementingkan dirinya sendiri...jika beliau seorang pemimpin islam dia kena fikir/utamakan keselamatan anak buahnya dulu.
kerana tak nak jadi alat kerajaan je alasannya...dia sanggup membahayakan penduduk satu kampung.
apasalahnya kalau dia berkorban untuk keselamatan satu kampung?

[3] kerajaan dah cukup berkompromi sehingga last minute pun nak berunding lagi...tapi apa boleh buat mereka pilih jalan bunuh diri...

lagi satu yang rasa tak berapa betul dalam lapuran ni...

jam 2045 mereka start mabuk...Jam 0400 Anggota pasukan Komando 69, yang masih lagi mabuk dan kurang berdisiplin itu telah menembak ke arah penduduk kampung yang sedang berlari itu.

ni tuak jenis apa yang depa minum ni?boleh mabuk sampai 7 jam ni?

kalau tonggang banyak mereka akan tumbang,nak angkat senjata pun tak larat dan kalau tonggang sikit...maksima pun setakat 3-4 jam je mabuknya.

zali said...

kesimpulannya...

tiada nyawa yang melayang jika ibrahim dan pengikutnya menyerah diri.

jadi...peristiwa memali ini diletakkan kesalahan atas ibrahim 100%

beliau telah membunuh dirinya sendiri dan membunuh pengikutnya yang tak bersalah...termasuk anggota keselamatan.

biskut said...

kesilapan kita memandang perjuangan islanm hanya berbentuk radikal. berjuang berperang. itu sebablah terjadinya memali.

banyak lagi cara lain.

kalau nak berperang juga pergilah kat iraq dan palestin. itu tempat paling sesuai.

biskut said...

APAKAH HARAPAN BARU PR. (YANG MANA PAS JUGA MENGANGGOTAINYA)

LIHAT
http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/2008/12/hati-hati-dengan-slogan-harapan-baru.html

Laman itu menyebut CCC dibina untuk menampung kegitan Gereja Calvary yang holistik, untuk peringkat dalam negara dan luar negera. Auditoriumnya memuatkan 5,000 kerusi untuk kegiatan pendidikan dan latihan Kristian khusus untuk golongan muda di Malaysia.

Slogan Harapan Baru yang digunakan oleh Anwar Ibrahim rupa-rupanya lebih dengan agama Kristian. Kalau tidak dekat, kenapakah di papan tanda yang saya lihat itu, mereka gunakan slogan "adanya harapan", sedangkan sepatutnya di papan tanda itu diletakkan secara direct 'projek pembinaan The Calvary Convention Centre'. Apa maksudnya slogan "adanya harapan" dengan projek pusat majlis gereja Calvary itu ?

biskut said...

belum pernah lagi dengar PR nak buat masjid atau bangunan untuk orang melayu atau orang islam.

YANG PERNAH SAYA DENGAR KANDANG BABI DAN YANG TERKINI PALING CANGGIH DAN BESAR GEREJA UNTUK ORANG KRISTIAN.

kat malaysia ni berapa ramai orang islam dan berapa ramai orang kristian.
agama rasmi kat malaysia islam ke kristian.

confuse.

anuar tu islam ke kristian.
khalid tu islam ke kristian.

Dewata Awan Berapi said...

Salam bloger siasah..

Apabila agama Islam yg suci telah diperkudakan oleh golongan tertentu untuk kepentingan politik semata mata...

Islam tidak menganjurkan umatnya bermusuh sesama agama...lebih buruk lagi bersekutu dengan orang kafir utk melawan saudara sebangsa seagama..

Lebih buruk lagi..sekarang terdapat orang bukan islam yang berani menggunakan ayat2 al-Quran semasa memberi ceramah kepada orang islam..

Perbuatan orang kafir Hindu ni (Gobalakrishnan)semasa berceramah kpd org2 Islam Pas amat memalukan org Islam keseluruhannya.

Seolah2 orang2 Islam perlu diajar oleh orang KAFIR tentang agama mereka sendiri..BEGITU MEMALUKAN

"Jangan sesekali engkau (wahai Muhammad) terpedaya akan usaha gerakan orang-orang kafir dalam negeri" (yang membawa keuntungan kepada mereka)

Surah Ali Imran Ayat 196

Ihya said...

Bab Mati Syahid..

Sesungguhnya kalau mahukan syahid semestinya di perlukan mengorbankan nyawa. Kalau tidak..ianya tidak dinamakan mati syahid.
Mati syahid telah dikotorkan oleh fahaman anti agama. Mati syahid tidak semestinya mati di iraq atau palestine. Perang antara muslim dan kafir sebenarnya masih berlarutan sehingga sekarang. Samaada secara terang atau apa cara sekalipun. Walaupun di bidang penulisan sekali. Kerana penulisan telah dianggap berbisa..sama tajamnya dengan mata pedang.Penulisan yang tidak benar mendatangkan fitnah manakala yang baik mendatangkan pahala.
Konteks di malaysia sekalipun,walaupun tiada peperangan nyata antara orang kafir dan orang islam,mati akibat menegakkan hak persendirian juga boleh dianggap mati syahid iaitu syahid mempertahankan harta benda,syahid mempertahankan maruah,syahid sakit,sakit lemas.

Bab memali..

Rasulullah s.a.w sendiri melarang sahabat menggelarkan si fulan bin si fulan syahid.Apa yang di anjurkan Rasul s.a.w ialah mengucapkan "semoga dia ini syahid" Kisah ini pernah berlaku di zaman nabi s.a.w. Akan tetapi,Islam telah mengajarkan kita tentang tanda-tanda atau cara cara untuk mati syahid di jalanNya.
Banyak kitab muktabar yang menerangkan hal-hal syahid ini. Terpulang pada kita untuk membacanya. Kisah memali menjadikan tauladan yang cukup baik sebenarnya. Inipun kalau ianya mahu di terima dengan hati terbuka oleh mereka yang beragama islam amnya.
Saya sendiri telah melihat rakaman kejadian tersebut di mana ianya di rakamkan oleh pihak kerajaan sendiri. Nampak ketara pencerobohan hak telah berlaku. Jangan di nafikan,anda tengoklah sendiri rakamannya.
Cubalah anda semua yang mengaku di sini beragama ISLAM yang tahu prinsip-prinsip kemanusian. Sedangkan komunis,yang kita tahu telah banyak menumpahkan darah rakyat (walaupun semua komunis tidak begitu) mereka ini (komunis) kerajaan boleh bawa mereka sehingga ke meja perundingan di Baling,takkanlah hal Ustaz Ibrahiem Libya tidak boleh di bawa berunding sedangkan kita semua maklum ketua komunis itu sendiri bukan beragama islam dan ajaran komunis itu sendiri sesat?

Malam sepertiga malam ini,cubalah renungkan balik dalam-dalam. Betulkah tindakan ini? Betulkah tindakan polis menyuraikan keadaan??.. Taqobanallahu minkum...

Taasub Pada Allah
Solawat Atas Rasul

zali said...

ihya : takkanlah hal Ustaz Ibrahiem Libya tidak boleh di bawa berunding

itu la pasal...tak nak menyerah diri...nak berunding macammana?

mati syahid pun tengok la jugak...

logik la...satu kampung terancam nyawa semata-mata seorang yang kemaruk nak mati syahid...

mana lagi penting?nyawa orang kampung atau cita-cita nak mati syahid tu?

perunding said...

samada mereka mabuk atau tidak,ia masih tidak dapat menidakkan keseluruhan kezaliman melampau yg dilakukan.


persoalan kenapa mereka tidak mahu berunding,bleh diterima.
Mereka memilih untuk menentang dengan harapan/keyakinan syahid.

Tetapi tetap TIDAK bleh sama sekali mengatakan mereka MEMBUNUH DIRI.

lain lah ramai2 terjun bangunan atau ramai2 telan racun tikus.

operasi ini dinamakan Operasi Hapus.
blehkah berunding??
sedangkan mereka datang utk menghapus!!!

Azizahns said...

sebenarnya cerita mamali dah lama pergi... takpalah kita ingati untuk buat pedoman... tapi sekarang ni .... kita patut dah buka cerita baru...

CERITA BARU
1. GEREJA BESAR KAT SEBELAH BUKIT JALIL TU. SAPA NAK JAWAB.
2. PATUTLAH EXCO SELANGOR HARI TU KATA RUMAH IBADAT ORANG BUKAN ISLAM PATUT DIBESARKAN SAIZNYA... ADA AGENDA LAGI.
3. RUMAH MESRA RAKYAT UNTUK PENDUDUK MISKIN TAK DENGAR CERITAPUN. TUPTUP CERITA KANDANG BABI.
4. SURAU-SURAU YANG TAK DIDAFTAR NAK DIROBOHKAN... TUP-TUP TIMBUL GEREJA BESAR.

ITULAH HARAPAN PR...

acek said...

pas... kalau nak tagih simpati dan nak raih sokongan ... tak payahlah propagandakan cerita mamali... sudah-sudahlahtu...
doakanje kepada si aruah adalah lebih baik.. daripada kau gunakan diorang untuk tujuan politik...

cikgu aisal said...

Umno ni tul2 tulen melayu ke kahwin campur ni. cakap berdegang2 , cakap parti melayu tp dlm tu tengok ramai jugak mamak mendiliar ni..eh..eh..rizal mariccan, aziz baling, kadir kulim tu melayu tulen ke...india mari ek...



1. Jah, tokong besar di kelantan tu rasenya di bina pd zmn arwah merintah . zmn pas x bina tokong besar tu mlh x diruntuhkn jugak..sbb apa dlm islam ada ada hak org2 bukan islam.

2. kisah babi yg menyusahkan negara dan rakyatnya pun berasal dri negeri jijah. ramai la rakyat negara ni tersiksa kerana pemimpin negeri jah...skrg dh selesai ke lum jijah. Fru pun lari dek penternak babi di negeri jijah ni...issy x kn lari kot, kot-kot ader yg call dri belakang..

3. Negeri jiran pun sama, nama jer negeri tapak warisan dunia, tp penuh dgn babi..


4. dulu2 selangor pun sama, abis tempat masa arwah umno hidup dulu diternak babi ni..kerjaan pr hanya meneruskan legasi umno buat dulu. tp dlm bentuk yg lebih tersusun..buat cara yg lebih moden...nk nafi per lagi..x kn gambar pemimpin umno ng jkkk terpampang di ladang babi luar negara kot...dok tinjau teknologi konon..tp yg cakaplah nk projek...

5. dok susah2 ng gereja lak...yg umat islam di malaysia ni masuk kristian brapa ramai x kira. Mufti Perak melahirkan perasaan yg kurang senang dan amat takut dgn perkembangan ni....umno_BM buat pekak babi jer...

6. yg zaman umno merintah dulu x kira ke brapa umno dh beri kelulusan buat kuil, gereja, tokong berbanding ng zmn pr buat ni....

7. Yg di batu cave tu besar tersegam menyeramkn tu saper bina...

8. yg ko bina kat trngganu , besar, hebat, banyak belanja guna brapa org yg mengimarahknya..ada 2 saf setiap kali solat.nk guna solat jumaat pun kena bayaq bot tambang nk solat situ..buat apa..


9. dok sibuk2 pasal ketuanan melayu. yg ko bagi bangsa asing belajar dekat MRSM tu apa pasal.

10. dok sibuk2 pasal ketuanan melayu..yg ko hapuskan biasiswa gantikn dgn pinjaman pesal..pastu nyusahkan penyokong umno gak...time anak nk masuk u, minta sedekah kiri dan kanan.

11. yg ko kater pas kerjasama ng kafir tu, ko tak kerjasama ker, berbelas2 parti kafir dlm pakatan kau...pr hanya brapa berbanding kau..

12..bela melayu konon...anak2 melayu dh ramai rosak binasa akhlaknya, saper yg merintah...ko jugak...buat ratu cantik la, sambutan keramain dgn konsep melalaikan la...saper buat..ko yg buat..pas x buat pun konset2 gitu..


13.. bab kafir baca ayt2 suci al-quran , baik gak kafir ..ada gak semangat nk menganali islam, cuba blajar islam, bca sikit2 al-quran ..pastu insy..terbuka hatinya...yg ko mengaku islam tu..faham ajaran islam, hukum Tuhan pun ko x nk pesal..islam kepala hotak kau kalau gitu..

14. kuat bela islam konon...brapa ramai pemimpin ko songlap duit rakyat, duit negara ni mcm duit mak bapak dia...,nk pertahankan negara la...tp dlm masa yg sama dh ada plan nk komisyen..x serik2 lg ng kapal selam..dh nk start ng heli lak..

15. Pemimpin nya baik la...berjiwa rakyat la..., yg mat tahit tu bawa duit 2 14 kilo tu jujur..ke...yg 2 wakil rakyat parlimen umno ..satu bini org..satu laki org dok bromen dekat hotel tu..pemimpin islam yg berjiwa rakyat la tu..

16.Perumahan rakyat..pue...habis dh lesap duit tu kat nuar musa..43 juta oiii..bukan 43 sen..ulang suara 43 juta.......43 juta...

17. yg anak pemimpin kaya raya dh..sampai tiap2 kali projek besar scomi--scomi, x dk nama len ka lagi..yg bakal ganti lak..trus nk swasta ijn..awat hang ikut cakap nazir ker...

18.. fuh islam..hadari....slogan yg terbaik didengar selepas ISLAM drip nabi dan ALLAH. dgn kerana hadari..ramailah puteri2 dn wanita umno yg fuh gantengnyer rambut..dedah bodi sini sana........

19..Kuatnyer penyokong hadari ni bersemangat islam....tp bila ada yg hina nabi..fuh kena didik la, kena bagi bimbingan la...kesian belas kat dia la..hebat2..x dak perasaan sensitiviti lansung bila hina nabi...

20..dok bising2 bab kereta exco...yg trg guna merc tu ko x nampak..bkn sjer buta hati...mata pun dh mula buta depa ni..yg pemimpin hadari ko tu beli Kapal Terbang baru lagi tau...wah..hebatnya..

21.dok sibuk2 ng pr rakyat la....yg rumah tangga umno tunggang langgan x nampak..PM pun nk dibuangnyer..

22.. masa dlm umno, semua org tu baik....puja mcm nk jilat, tp bila x sokong depa, kritik jer depa..fuh ditendang kluaq...tgk la yong tek lee tu..masa bersama BN fuh hebat bukan main lagi pemerintahanya...orgnya berjiwa rakyat...keluar hari ni jer drp BN.,, tup-tup esokheboh makan rasuh sepuluh tahun dulu...dh baik sgt umno ni..nape x ambik tindakan sepuluh tahun dulu masa dia jadi KM sabah..

23...Buat malu negara jer, ader ke bekas menteri pusat OSU SUKAN, di saman oleh kelab judi kat england nu kerana x bayaq hutang judi...ingat ke ..g luaq negeri..cari peluang perniaagaan utk negara..tp rupa-raupanya g ber SUKAN lain kat sana.

24.. kafir dap x der la pemimpinnyer jadi pemain filem lucah. yg pemimpin kafir ko tu..siap beradegan lagi tu...


25.. Dok ready nk g sambut tahun baru yg lebih hebat daripada sambutan maalhijrah....ada konsert lagi tau...campur aduk bebas laki perempuan..wou syoknyer..pastu mlm ader lak adengan rempit dan berkepit, minum2 smbil bcg2 camner nk dpt projek2. 25 percen kata p ramlee.

26. Bagun esok lak leh g tengok acara Raja bogel malaysia yg disokong oleh umno tu...RAMLAN...bila la kau nak berbogel ni...dok tunggu2 nk tengok. ajak semua anak bini ko, umno utk sma2 berbogel dgn kau..syok juga ni...GBOR kat malaysia ni...

nak tahu banyak lagi kena tunggu la....tanya dgn Kiramankatibin nanti di akhirat kelak..

zali said...

perunding...

kalau hisap rokok...kita dianggap membunuh diri kerana sudah tahu effect rokok tapi masih juga hisap.

begitu juga dalam hal ni...dah tau beribu datang bersenjata lengkap tapi masih tak nak menyerah...tak ke bunuh diri namanya tu?

apa pulak tak boleh berunding...sebelum tu dah diberitahu agar serah diri...kalau serah diri ingat anggota keselamatan suka-suka je boleh tembak ke?

zali said...

yang baru tak di jawab tapi yang lama pulak yang terus di ungkit.

betul la kata utusan malaysia :

KUALA TERENGGANU 29 Dis. - Parti pembangkang khususnya Pas tidak mempunyai isu untuk diketengahkan kepada rakyat dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu 17 Januari depan.

Azizahns said...

haaa haaa hebatnya cikgu asai ngata orang...

abih yang ko sekarang kalau nak hebat sangat kenapa jadi bodoh dan tolol, buta dan tuli... bila pr pun buat benda yang sama.

biskut said...

cikgu asai ngata orang memang senang...

tapi dalam tempoh 1 tahun kejahatan pr yang diskong oleh pas ni dah menyamai kelemahan 1-2 orang pemimpin umno yang dah perintah 50 tahun.

dalam setandan kelapa memang ade yang komeng. tapi 95% masih baik.

tapi dalam pr 95% rosak. 5% je yang terkapai-kapai.

tekong darat said...

member aku puak komando 69...
certa tentang orang salah, cara menghapuskan mereka dulu dan sekarang memang lain...
kata dia, dulu buleh puak dia buleh tembak dulu walaupun tak diserang...sekarang jer tak leh...lepas zaman hanif tak leh dah...jadi, yang zali cakap tu memang tak betul.

biskut said...

tekong darat...
pak aku, tok aku, sahabat dan jiran aku cakap (diorang ni semua komando) diorang tak leh tembak sesuka hati sejak daripada dulu lagi.

jangan kau nak melalut...

peluru sesat said...

aisal said..

13.. bab kafir baca ayt2 suci al-quran , baik gak kafir ..ada gak semangat nk menganali islam, cuba blajar islam, bca sikit2 al-quran ..pastu insy..terbuka hatinya...yg ko mengaku islam tu..faham ajaran islam, hukum Tuhan pun ko x nk pesal..islam kepala hotak kau kalau gitu..

-----------------------------------

Nak tergelak aku baca komen mamat sekor ni.....
Kalau dh keturunan bodoh tu bodoh jugak...
Cakap banyak pun tak guna....
Sama-samalah kita nilaikan.....

peluru sesat said...

aku setuju sangat apa yg acek cakap..

Isu memali tu dah lapok...
Ntah2 saudara mara yg dah meninggal tu tak ingat lagi ttg isu tu...

komando mabuk lah...
ada yg mengaku member komando lah..
banyak yg bagi fakta seolah2 dia berada di situ masa kejadian..

Aku naik muak dengar.........

Kalau dah tak de isu tu diam2 sudahlah..

Nanti dikata bodoh marah...
Macam tekong bodoh tu...

MUZAFAR said...

Bila sebut pasal 'Calvary Convention Centre'(CCC), saya dah tengok blog dia, apa yang saya faham,CCC tu dibina dekat Zon Antarabangsa, Bukit Jalil.

Yang saya Musykil ialah :-

Bukit Jalil tu dalam daerah / wilyah mana ?

Siapa punya kuasa kat daerah / wilayah Bukit Jalil tu ?

Siapa ADUN @ MP kawasan tu ?

Sapa2 yang tahu tolong jawab.

Agak saya En. Zali tau kot.

tekong darat said...

Kalu mcm tu mber aku tu tipu la..tp dia bgtau mcm tu kt aku..kalu dh datuk,bapak,jiran2 mamat tu komando,btl la kot..tp harap2 korg tau apa tu komando 69..dn mushkil gak,mamat tu dok dlm komuniti komando ye..hehe..lantk la..memg crita lama..tp pndedahan bkn utk hukum org mati..tp mdapatkn kebenarn..

tekong darat said...

Hal bunuh diri..
Kalu mcm zali ckp,polis tu pun bunuh diri sbb jadi polis,pastu g pulak tmpt yg ada potensi utk dia mati..bwk kreta pun kalu eksidn,mati, kira bunuh diri ke?..byk mushk├Čl la..

perunding said...

hal memali,
zali,atau sesiapa,

kalau tuan atau sesiapa mengatakan mereka itu (mangsa Memali)salah dan silap kerana tidak mahu berunding atau menyerah,saya TERIMA.

tetapi pendirian peribadi saya tetap tidak bersetuju akan perkataan BUNUH DIRI.

saya menghormati pilihan mereka,biarpun pilihan mereka (utk mati)itu tidak logik dek akal kita.

sebagai analogi,
sekira kita diacu dengan pistol atau pedang,untuk diminta melepaskan pegangan (shahadah) atau melepaskan pejuangan kita.
pilihan kita:
1.mengikut kata orang berpistol itu.
2.tetap dgn pendirian kita biarpun pasti MATI.

kedua2 pilihan ini dibenarkan Islam.

dalam hal ini saya menghormati pilihan mereka.

perunding said...

hal dgn cikgu aisal,
saya amik cikgu punya coretan panjang lebar tu ,

minat pulak hu,hu

cikgu tengok lah blog saya yg masih baby tu.ya.

biskut said...

untuk jawapan cikgu asai

coretan ni saya amik daripada
http://chilliriver.blogspot.com/

Berikut adalah fakta-fakta penting yang boleh dijadikan bahan analisa anda semua:-
1. Di Pulau Pinang, bersama dengan DAP dan PKR, Pas adalah kerajaan negeri. Pas hanya menang satu ADUN di Pulau Pinang ialah N.11 Permatang Pasir yang dimana YB Mohd Hamdan Abdul Rahman dari PAS telah menjadi ADUNnya. Bagaimanapun kerajaan Pulau Pinang tidak langsung melantik beliau sebagai Exco kerajaan negeri. PAS telah diketepikan secara tidak langsung dalam penubuhan kerajaan negeri Pulau Pinang oleh Pakatan Rakyat yang dikuasai oleh DAP. Ketika BN memerintah Pulau Pinang dahulu terdapat 4 orang Exco islam dalam kerajaan negeri. Tetapi semasa Pakatan Rakyat memerintah hanya terdapat 2 orang sahaja.

2. Berkenaan dengan pembelilan kereta Merz. oleh kerajan Trengganu untuk Exconya. Ini sama saja dengan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak dan Kedah yang juga berusaha untuk membeli kendareaan baru untuk Exco negeri-negeri tersebut. Ia bukan satu isu untuk memburukkan kerajaan pimpinan BN kerana kerajaan pimpin Pakatan Rakyat juga membuat perkara yang sama.

3. Isu Ternakan Babi di Sepang Selangor, Di Bukit Selambau Kedah, Paya Mengkuang Melaka....dimana pendirian PAS. Kenapa mereka menyokong isu seperti ini yang sangat bertentangan dengan perjuangan islam mereka? Buatlah Ladang Lembukah? Ladang Kambingkah? Ladang Ayamkah? Binatang yang tidak haram disisi islam. Kenapa PAS menyokong Ladang Babi yang sudah tentu haram khukumnya. Ladang Babi di Selangor, sudahpun menjijikkan, malah dibina dipersekitaran perkampongan Melayu yang semestinya beragama islam. Kenapa PAS menipu penyokong seperti ini. Satu ketika dulu PAS pernah mengharamkan cukai babi dan minuman arak. Kenapa hari ini mereka menyokong Ladang Babi? Hairan bin ajaib? Ini tentu takut dengan DAP dan PKR.

4. Dalam pilihanraya kecil Kuala Trengganu ini, kenapa PAS lambat menamkan calon mereka?
Saya yakin kerana berlaku perselisihan pendapat yang kritikal dalam pemilihan calon antara Nik Aziz dengan Pak Hadi dan pemimpin Erdogan dalam PAS. Baru-baru ini Nik Aziz telah membelakangkan Parti dengan mengumukan calon kesukaan beliau untuk diketengahkan dalam pilihanraya kecil Kuala Trengganu. Calon Luar iaitu Mat Sabu/Syabu.

5. DiPerak PAS selaku Menteri Besar. Kenapa MB beriya-iya benar untuk memberikan Tanah 999 tahun kepada bekas komunis di kampong-kampong baru. Bagaimana dengan askar melayu yang berjuang habis-habisan mempertahankan tanah air dalam zaman kekejamana komunis dahulu? Bukankah dari sudut perbandingan mereka lebih berhak?

6. Di Kelantan Isu air masih berterusan dan tidak dapat diselesaikan oleh kerajaan Kelantan di bawah PAS. Walaupun kerajaan BN telah memberikan bantuan kewangan dizaman Tun Mahathir selaku PM lagi. Kemana pergi peruntukan tersebut.

7. Di Selangor, Kerajaan yang didokong kuat oleh PAS akan melaksanakan satu polisi dimana
zakat-zakat juga boleh disedekahkan kepada Hindu, Kristian, Buddha, dan lain-lain agama. Dan PAS menyokongnya. Naauzubillah...

biskut said...

satu lagi nasihat daripada bungaraya...

UMNO tidak seperti kata Pak Hadi Awang,
Orang-orang UMNO ISLAM macam anda orang-orang PAS.
Ada antara kita melompat dari PAS ke UMNO dan dari UMNO ke PAS.
Bertukarkah agama mereka?
Suatu ketika sebilangan melayu keluar UMNO dan menubuhkan PAS,
Mereka keluar UMNO sebagai kafirkah?
Dan masuk PAS bermakna masuk ISLAMkah?

Jangan terlalu mudah terpesong,
Oleh pemimpin anda yang mempunyai lain agenda, tetapi menggunakan ISLAM sebagai alasannya dan berbicara.
KEMUNGKARAN? Walau anda dalam PAS, jika keimanan sejangkal cuma, anda tetap melakukannya. Walau anda dalam UMNO, jika keimanan berjangkal-jangkal, anda akan tetap menjauhi kemungkaran jua.

biskut said...

kata bungaraya...

ISLAM KAH PAS ITU?. Jawapannya tidak. Mereka hanya kononnya memperjuangkan ISLAM. Tidakah UMNO memperjuangkan islam? UMNO juga memperjuangkan islam. Kalau kita tidak melaksanakan hukum hudud tidaklah bermakna kita tidak memperjuangkan islam.

Malah UMNO bukan sekadar memperjuangkan islam, malah memperjuangan semua bangsa di Malaysia. Malah memperjuangkan bahasa melayu selaku bahasa kebangsaan Malaysia, malah memperjuangkan periok nasi rakyat Malaysia, dan malah memperjuangan tahap pendidikan rakyat Malaysia, terutama orang-orang melayu, tidak kira parti apa yang mereka masuki. Tidak ada sesiapa dari anda semua yang boleh menafikan akan kejayaan UMNO dalam masa 51 tahun ini. Dari masa kesemasa Islam semakin dihayati di Malaysia, Pendidikan kaum melayu semakin bertambahan tinggi, kesihatan rakyat semakin bertambah baik, ekonomi melayu semakin menjadi elok, budaya melayu semakin dicemerlangkan, dan berbagai bidang telah dicapai oleh kaum melayu.

Hasil jasa yang dicurahkan oleh UMNO. Apa guna sistem kouta kemasukan ke Universiti suatu ketika dulu? Bukankah untuk menggalakkan orang-orang melayu menjadi Lawyer, Doktor, Jurutera, Arkitek, Penulis yang hebat, Wartawan yang canggih dan sebagainya. Dan kini telah menjadi nyata.

Jangan asyik prejudis. UMNO adalah satu parti yang baik dan banyak berjaya kepada kita orang-orang melayu

jangan anda menghukum semua yang dilakukan UMNO buruk.
Kalau macam itu jangan makan apa yang UMNO usahakan. Jangan lalu dijalan yang UMNO bina, Jangan gunakan KLIA spt anda tak gunakan LUTH. Kalau Jabatan Kebajikan Masyarakat berkunjong kerumah anda, tolak baik-baik bantuan yang dihulurkan kerana anda kata anda PAS dan haram bagi anda memakan dan menerima bantuan UMNO.

perunding said...

wah best best semua point biskut bagi,
boleh cukup utk seminggu kita `berbincang`.
tapi macam zali kata lah,bagi lah masa sikit,
amik masa sikit ekk..

Ihya said...

Saudara zali..

Penerangan saya sebenarnya sudah cukup jelas untuk tuan faham..fahamilah dengan lebih mendalam. Insya Allah saudara tidak akan sesat..

Saya suka ambil iktibar dari kisah peperangan Nabi s.a.w menentang para musyrikin quraisy dan munafikin. Nabi di kepung sekeliling. Perlukah Nabi menyerah atau berunding dengan mereka ini? Saya tak suka memakai istilah "kalau" kerana penggunaan perkataan "kalau" ini akan membuka ruang ruang syaitan untuk masuk dalam setiap hujah atau debat. tapi untuk zali,saya memohon pada Allah agar dosa kita semua disini di ampunkan. "Kalaulah" Rasul s.a.w berunding semasa keadaan peperangan tengah memuncak,agaknya apa akan jadi? Dikala para mujahideen bersemangat untuk syahid,Rasul s.a.w mengambil jalan tengah untuk mengelakkan lebih banyak kematian dikalangan mujahideen dengan berunding dengan pihak kafirin?. Apa akan jadi? Saya tak sanggup membayangkan .."kalaulah" Rasul s.a.w berunding ketika itu,kemungkinan saya ketika ini tidak akan dapat mencium nikmat islam. Saya yakin ini..saya amat yakin.

Saya pasti,akan ada selepas ini yang bertanyakan pada saya,"kalaulah" pejuang memali itu benar-benar mujahideen,kenapa Allah tak bantu hancurkan polis-polis,komando 69 senoi praaq dan sekutunya? Maka menjawablah saya dengan soalan kepada anda tanpa perkataan "kalau" tapi penuh yakin..--> "Adakah kekalahan Rasul s.a.w serta Mujahideen pada perang UHUD membuktikan Rasul dan mujahideen UHUD itu semuanya batil dan kalahnya pejuang islam pada peperangan UHUD itu sebagai bukti bahawa ajaran suci Allah s.w.t dan Sunnah Nabi s.a.w itu salah dan amat batil??

Cukup-cukuplah hal memali ini. Almarhum ini semuanya bukan penyesat Islam bahkan mahukan hukum Allah itu tertegak dan menentang I.S.A . Cukuplah setakat ini darah melayu islam "kamu" curahkan secara tidak halal. Sudah ramai pejuang melayu islam yang gugur di bunuh di tanah malayuwiyyah ini . Janganlah di sambung lagi hasil kerja "kraftangan" british ini..

Al fatihah kepada Almarhum serta para pejuang islam di seluruh Dunia.
"Allahumma Mansuril Mujahideen fi kulli makan,wa fil aindil Islami wal Muslimin"

Taasub Pada Allah
Solawat Atas Rosul

perunding said...

untuk biskut bungaraya,

1.dulu 4 kini 2
dulu takde bantuan SAR,kini ada.
dulu gaji guru SAR berapa,kini rm750.
tima kasih kalau risaukan Pas takjadi Exco.(kami takde masalah)

2.beli merc salah,beli camry salah.
merc mahal 2 salah,camry murah 1 salah.
2>1

3.bab babi ni kalau sebut memang rugi kat kau orang.
tempat kau orang pilih,teknik kau orang pilih.
kandang bersepah pun masa kau orang.
4.calon P36..lorat.(sampai ari ni 31/12 takde masalah pun)
Erdogan...kumpulan tu memang bagus.
NikAziz atau sesiapa boleh sebut calon pilihan.takde masalah

5.sejak bila penduduk kg baru terdiri drp bekas komunis??(jgn memalukan diri sendir)
bekas tentera ada di seluruh Malaysia semnjak 51 tahun.dah tolong??
6.air?kelantan?apa?air perigi kelantan lebih bersih dari air paip Kuala Lumpur ni!!

7.bab zakat utk bukan muslim yg layak sila rujuk kepada ilmuan agama yg pakar hadis dan arif dengan 4 Mazhab spt bekas mufti Perlis,jakim(yg ihklas)dan ilmuan universiti yg adil.

hal seterusnya,
kafir?jangan cepat perasan.
tok Arab ke,melayu islam ke,cina islam ke,india islam ke,sapa tolak/hina hukum Allah,sah lingkup iman dia.!!
selemah atau sekuat mana iman anda,beradalah didalam jemaah/kumpulan/parti yg iman/kepercayaan adalah kepada mencegah kemungkaran dengan MENGGUNAKAN agama/hukum Allah.

perunding said...

dewata awan lagi berapi kata,

Lebih buruk lagi..sekarang terdapat orang bukan islam yang berani menggunakan ayat2 al-Quran semasa memberi ceramah kepada orang islam..

Perbuatan orang kafir Hindu ni (Gobalakrishnan)semasa berceramah kpd org2 Islam Pas amat memalukan org Islam keseluruhannya.

Seolah2 orang2 Islam perlu diajar oleh orang KAFIR tentang agama mereka sendiri..BEGITU MEMALUKAN

pesan 1. datang setiap maghrib ke masjid/surau pasti ada tazkirah oleh orang islam untuk orang islam

pesan 2. malu ke kalau orang kafir kata,kau apasal tak sembahyang,kan dalam quran kau kata wajib sembahyang.!
kau apasal taknak hudud,kan dalam quran kau kata hudud tu hukum tuhan kau yg wajib dilaksanakan.!

kalau tau malu,laksanakan,buktikan kpd orang kafir kita mampu melakukannya.

biskut said...

untuk prunding...
kau bute ke pekak ke tuli ke gile.

1. bantuan sar tu dari kerjaan pusat. tambahan je dari kerajaan negeri. bodoh yang pertama
2. pasal merz ramai pemimpin bn pun membantah. tapi korang ramai yang setuju. takde nasionalisme langsung. bodoh yang ke-2
3. bab babi. kalau dah tahu salah kenapa teruskan . samalah tu. bodoh yang 3.
4. sejak bila bekas tentera/ prajurit tak dapat bantuan daripada bn. jangan buat fitnah lah bodoh yang ke4
5. air kat kelantan lagi bersih???? haaa haa jangan buat bodoh
6. bab zakat...masih ramai melayu islam kat malaysia ni yang perlu dibantu. bodoh 6

kesimpulan awal-awal tahun dah kena bodoh. tu sebab kau tolol.

biskut said...

perunding tak payalah kau taksub sangat kat parti sampai semua benda kau bilang betul walaupun sebenarnya tak betul dan tak baik.

itu belaci namanya.

zali said...

bodo tak bodo...

rashid sudah tunding jari pada pemimpin pkr yang fitnah dirinya.

seraya berkata : “Tengoklah nanti. Saya kutip semua bukti ini. Jangan main-main kerana saya tidak akan melepaskannya begitu sahaja,”

perunding said...

ikut kau lah biskut,
harap harap kau biskut yg sedap.

perunding said...

biskut kata,
kata bungaraya...

ISLAM KAH PAS ITU?. Jawapannya tidak. Mereka hanya kononnya memperjuangkan ISLAM. Tidakah ...

kalau anda tak pernah solat walaupun sekali pun dalam hidup anda,anda masih lagi Islam.
nak ke jenis gitu...?

Umno ialah Ruling Party yg diLANTIK rakyat sebagai PENGURUS dengan skop kerja (job scope)tertentu.
kalau berjaya Tahniah.
kalau gagal diPertanggungjawab.
kalau buat salah,diHUKUM.
kalau nak ganti,RAKYAT BERHAK.

sila sila lah rujuk jawapan kita yg berjela bab ni dulu.
tak pun jenguk lah blog kita.(kempen pulak)

zali said...

apa nama blog awak tu perunding?

best jugak buat huru hara kat situ...kat sini macam dah skima je...

perunding said...

zali,
boleh klip pada nama saya je dlm komen siasah ni.


atau
http://www.perundingperiuknasi.blogspot.com

biskut said...

PERUNDING

saya minta awak bacalah utusan hari ni mukas surat 14
TAJUK : PERAK PEROLEHI RM10 BILION DI BAWAH RMK 9.

rm10 bilion tahu. bukan 10 ribu bukan 10 ratus ribu... bukan 10 juta tapi 10 bilion.
tu semua daripada kerajaan pusat.
bukan kerajaan negeri yang hanya tahu nak melingkupkan negeri.
duit dah takde tebang hutan.

samalah bodohnya menteri besar pilihan pr ni.

lim guang eng lagi bodoh. tak sampai setahun, baru nak buat program sukan dah rugi berjuta-juta. belum program yang lain lagi. buat program sukan pun rugi kena tipu.

mb kedah bengap sebab tak tahu nak cari duit.
mb perak bodoh sebab tak tahu urus negeri.
km pulau pinang paling dungu sebab nak menghabiskan duit negeri je.


CAKAP SAJA LEBIH.

perunding said...

maksud awak mimpi raya koridor utara.

nanti saya baca.inshaallah

Firdaus AMK PKR said...

salam perjuangan..
sudah lebih sebulan saya xsurf blog siasah ni..
dan mendapati kawan2 saya pun dah jarang ke blog ni..
bz dgn karier agaknya..
saya pun turut sama..

Tekong Darat kim salam saya pada kawan2 pihak PR di blog ni ya!

InsyAllah..saya dan AMK PKR akan bantu jentera PAS menempuh PRK di KT nanti..
adakah sejarah berulang seperti PRK Permatang Pauh?
tunggu..
InsyAllah PAS akan berjaya.

perunding said...

ok biskut,

rm10billion saya akui banyak,
sama banyak duit royalti Ganu yg perlu diganti masuk kedalam Terengganu Investment Account dinaungi Sultan Mizan spt dijanjikan.
sama banyak dua kali duit EPF bagi pinjam kat Valuecap utk melabur/melebur/mencair saham.

Pru12 parti BN mendapat undi popular sebanyak 51%
dan parti PR mendapat undi popular 49%.
Bolehkah kerajaan membezakan pembangunan kepada 51% rakyat sahaja?
Bukankah keseluruhan negara adalah dalam scope kerja ruling parti sebagai Pengurus kerajaan?
Tak gitu dalam demokrasi?
Kot nanti Pru13 tinggal Johor je kat Umno,PR tak bagi duit kat Johor,boleh gitu?
Koridor mimpi raya selatan(iskandar Malaysia),kerajaan Johor atau kerajaan pusat belanja?
Koridor mimpi raya timur ECER,kerajaan Pahang atau kerajaan pusat tanggung?

balak?
Pasdec anak syarikat kerajaan negeri Pahang apa cerita?
Balak pencerobohan hutan muda Pahang,apa cerita?

penang?belanja sukan?
yg tu saya takde info.
sapa tau tolong cita.

yg ni dari malaysiakini,
Chew steps down as scandal-ridden Pempena's chief .
ni sapa main masak kat oversea,
nasi hangus,periuk kuali hangus,
duit rakyat pun hangus.

biskut said...

PERUNDING KAU JANGAN BIAT CITE BODOH KAT SINI.

SKIM RUMAH RAKYAT TERMISKIN TU SEMUA KAUM DAPAT. KAT TEMPAT AKU RAMAI PUAK PAS YANG DAPAT WALAUPUN MEREKA NI JENIS YANG TOTOK NGAN PARTI PAS. TAK PERNAH BEZAKAN.

lainlah kalau adun di pihak pembangkang... alamat tak rasalah... terutama kalau adun tu mata sepet... abis semua puak-puak dia yang dapat. orang melayu kat sintu jadi belaci.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...