Thursday, August 1, 2013

Di Malaysian Insider, kempen pemilihan PAS bermula

Kempen panas pemilihan kepimpinan PAS yang bakal berlangsung November nanti mula kelihatan dengan jelas di portal berita Malaysian Insider, dengan tulisan-tulisan yang negatif terhadap pemimpin-pemimpin mewakili kem ulama PAS.

Beberapa tulisan disiarkan portal itu meningkatkan dengan dramatik perhatian terhadap kem ulama dalam PAS, yang berdepan kempen negatif yang hebat sejak Pilihan Raya Umum ke-13 yang lalu. 

Tulisan wartawan Amin Iskandar, tentang apa yang disifatkan sebagai pengaruh menantu Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Zaharuddin Muhammad memulakan kempen yang tidak berselindung lagi untuk meletakkan kelompok ulama dalam keadaan defensif.

Tulisan itu, yang membandingkan hubungan Zaharuddin-Abdul Hadi dengan Khairy Jamaluddin Abu Bakar-Tun Abdullah Ahmad Badawi membawa satu isu yang dibawa penentang kem ulama kepada umum dengan jelas, isu yang bakal memanaskan suasana muktamar PAS nanti.

Zaharuddin membalas dakwaan wartawan tersebut, yang kemudian dilapor secara negatif oleh akhbar itu sebagai "beliau menggangap dirinya penyelamat PAS."

Tulisan Amin itu turut diiringi dengan dua surat terbuka untuk Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menggunakan nama Mohamad Abdullah yang membuat dakwaan-dakwaan serius terhadap pemimpin-pemimpin Pemuda PAS, yang sering dikaitkan dengan kecenderungan mesra Umno oleh penentangnya.

Antara dakwaan yang dibuat dalam surat pertama itu termasuk menerima dana daripada pihak yang terlibat dengan Lynas dan "membeli tanah secara tunai." 

Surat tersebut mencetuskan respons keras pihak yang disasarkan ekoran dakwaan-dakwaan serius yang sengaja diutarakan tanpa menyebut sebarang bukti, malah melibatkan ayat yang kabur seperti, "Mujur Umno tidak terbau isu pembelian hartanah secara tunai oleh beliau tempohari, sekiranya benar."

Penulis surat terbuka itu menyambung dakwaan-dakwaannya terhadap pemimpin Pemuda PAS dalam surat kedua, yang termasuk anak kepada Nik Abdul Aziz, Nik Abduh sebagai menjalani kehidupan mewah.

Bagi sesetengah pihak dalam PAS, Malaysian Insider dan portal media liberal lain dianggap mewakili kelompok penentang ulama, dengan memberi ruang dan liputan positif terhadap pemimpin-pemimpin terbabit.

Dalam kalangan Pemuda PAS, yang menjadi sasaran tulisan-tulisan tersebut, wujud spekulasi mengaitkan kempen ini dengan sumber dalaman PAS, malah menganggap sumber tersebut mendorong penerbitan artikel mengenai Zaharuddin yang selama ini hanya bahan gosip di blog dan laman sosial.

Sumber tersebut juga - yang dilihat sebagai pemain aktif dalam kempen menentang kem ulama di media - turut didakwa menulis sendiri surat terbuka tersebut menggunakan nama samaran Mohamad Abdullah.

Turut dikaitkan ialah Mohamad Sabu, timbalan presiden PAS yang dilihat mempunyai hubungan rapat dengan Amin ekoran persamaan aliran dalam politik.

Mohamad menjadi sasaran kempen anti-Syiah yang mula berlangsung dengan agresif (yang turut mendapat respons Amin melalui tulisan terbaharunya), kempen yang dilihat berpotensi menjejaskan kedudukan beliau dalam pemilihan akan datang.

Dikemaskini pada 2 Ogos, 2013.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...