Wednesday, December 2, 2009

Kerajaan Negeri akan guna Unesco sekiranya Kerajaan Persekutuan engkar janji mereka


Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan menggunakan saluran antarabangsa bagi mendapatkan peruntukan sebanyak RM25 juta sepertimana yang telah dipersetujui oleh mantan Perdana Menteri dahulu, Tun Abdullah Ahmad Badawi bagi projek Tapak Warisan Dunia di Pulau Pinang.

Menurut Ketua Menteri, Lim Guan Eng sekiranya Kerajaan Pusat masih enggan menyalurkan peruntukan tersebut maka ia akan dirujuk kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan(Unesco).

"Jika Kerajaan Negeri Melaka yang juga sebahagian daripada Tapak Warisan Dunia sepertimana Georgetown mendapat peruntukan tersebut kenapa pula Pulau Pinang yang sama-sama berada dalam kategori tersebut dipinggirkan.

"Namun begitu kita akan terus berunding dengan Kerajaan Persekutuan terlebih dahulu bagi mendapatkan hak tersebut.Sekiranya masih tidak berkesan maka saluran lain termasuk Unesco akan digunakan."

Menurut Lim lagi Kerajaan Persekutuan harus bersikap adil dan mengamalkan dasar yang sama dalam menyalurkan peruntukan kepada mana-mana Kerajaan Negeri tanpa mengambil kira ideologi politik.

"Jika amalan pilih kasih masih lagi menjadi amalan mereka maka Konsep Satu Malaysia yang diuar-uarkan sebenarnya bukanlah Satu Malaysia tetapi ianya adalah Dua Malaysia."katanya lagi.

1 comment:

Ibanez_Swk said...

Kerajaan Persekutuan masih tak dpt menerima kekalahan PR-12 lalu dan mereka msh bermimpi dan akan terus bermimpi buruk selepas Rakyat menolak mereka.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...