Sunday, March 29, 2009

Penyokong PAS banjiri Taiping, Umno turun dengan pimpinan baru








TAIPING, 29 Mac: Penamaan calon bagi pilihan raya kecil Bukit Gantang pagi tadi memperlihatkan keyakinan kedua-dua PAS dan Umno apabila menyaksikan kehadiran hampir 10,000 penyokong Pakatan Rakyat manakala pemimpin-pemimpin baru Umno yang dipilih dalam perhimpunan agung parti itu baru-baru ini hadir menunjukkan sokongan.

Penyokong Pakatan yang tiba seawal 6.00 pagi memenuhi sekitar kawasan Wisma Majlis Perbandaran Taiping dan kawasan Jalan Alang Ahmad.

Suasana di kawasan penamaan calon itu kian sesak apabila menghampiri jam 8.00 pagi, apabila penyokong Barisan Nasional berkumpul di hadapan bangunan Umno Bahagian Taiping bersama dengan beberapa pemimpin Umno yang turut serta memberi sokongan kepada calon Barisan Nasional, Ismail Safian.

Calon PAS, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin diiringi oleh presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, timbalan mursyidul am, Datuk Dr Haron Din, pesuruh jaya PAS Perak, Ahmad Awang, Ahli Parlimen Kuala Terengganu Mohd Abdul Wahid Endut, Mujahid Yusuf, S Sivakumar dan pemimpin Pakatan Rakyat lain termasuk Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Teresa Kok, Ronnie Liu serta pemimpin DAP Perak, Nga Kor Meng dan Ngeh Kor Ham.

Antara pemimpin Umno dan BN yang hadir ialah timbalan presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin, ketua pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar, Datuk Zambry Abdul Kadir, Datuk Mukhriz Mahathir, Datuk Puad Zarkashi, Tengku Adnan Mansor, Datuk Anuar Musa, presiden Parti Progresif Rakyat, M Kayveas serta pemimpin MIC negeri, G Rajoo dan naib pengerusi MIC, S Veerasingam.

Seramai 200 anggota polis antirusuhan telah diletakkan di kawasan padang esplanade yang mengasingkan penyokong Pakatan Rakyat dan BN. Seramai tiga orang calon telah mengemukan borang pencalonan untuk bertanding dalam pilihan raya kecil Bukit Gantang ini.

Calon PAS, Mohammad Nizar telah sampai tepat jam 8.45 pagi dan borang pencalonan telah dihantar jam 9.06 manakala calon BN, Ismail tiba jam 9.10 diiringi oleh Muhyiddin Yassin.Seorang lagi calon bebas, Kamarul Ramizu Idris juga turut bertanding.

Penyokong Pas dilihat lebih ramai berbanding dengan penyokong Barisan Nasional. Bunyian gendang serta sorakan penyokong Pakatan Rakyat jelas menenggelamkan sorakan penyokong BN.

BN dilihat bersemangat berdasarkan kehadiran pemimpin baru juga dibantu oleh parti komponen lain. Pilihan raya kecil ini dilihat sebagai ujian kepada kepimpinan baru Umno di bawah Datuk Seri Mohd Najib Razak yang dijadual mengambil alih jawatan perdana menteri awal bulan depan.

PAS dan Pakatan Rakyat dijangka menggunakan isu krisis dalam politik dan pentadbiran negeri Perak sebagai isu untuk berhadapan dengan Umno dan BN, selain serangan terhadap personaliti presiden baru Umno.

Umno sejak pagi ini telah menunjukkan kesungguhannya menggunakan apa yang disifatkan sebagai penderhakaan terhadap raja oleh Nizar selain isu-isu lain seperti pengaruh kuat DAP dalam pentadbiran negeri untuk memenangi hati pengundi Melayu.





219 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 219 of 219
Hamba Miskin said...

Astagfirullah...

Sudah-sudah lah tu dewata,cacing. Berbaik la semula. Back tu topik la..

Tak elok gaduh-gaduh.

Hamba Miskin said...

Bawalah mengucap..ambillah wudhu..

dewatawanberapi said...

mana cacing bodoh anak haram jadah ni..

nape kau senyap?

memang kau ni pondan...

agaknya masa mak bapak kau 'buat' kau dulu dia orang tak baca bismillah agaknya...ataupun buat dalam semak...sebab tulah dapat kau yang sial ni...

rinStarr said...

Assalamualaikum,

Saya ni baru 1st time nak beri comment di sini, jadi diharap dapat menyumbang idea dan pandangan utk saudara sekalian.

Sebelum itu, ingin saya nyatakan bahawa saya adalah bekas penyokong setia UMNO... Tetapi berkat pemerhatian saya, saya berhijrah utk menjadi penyokong PR.

Beza antara parti BN & PR adalah amat jelas sekali, diharap kedua penyokong dapat menyorot antara pengalaman dan pengamatan saya ini. Saya beri contoh yg mudah dan very straight forward. Hujah saya :

1. Semasa menjadi jentera PRU PKR pada 08, saya menyumbangkan tenaga dan wang kpd parti. Saya bekerja secara sukarela utk parti dan menderma sejumlah wang kpd parti. Bekerja utk berkempen bersama pemmpin dan manaikkan bendera di kawasan2 yg telah ditetapkan. Bekerja sehingga larut malam...

Bila saya berbual dgn rakan seperjuangan saya di UMNO, ternyata dia amat terkejut bila mendapat tahu saya bekerja secara percuma sepanjang kempen berjalan. Dia menerima RM 10 sehari utk menunjuk muka di Bilik Gerakan BN (saya tak tahu apa tugasnya disitu).

2. Saya juga telah menyumbangkan tenaga dan wang utk PRK di P.P dan K.T dan akan menyusul insyaallah di Bkt Gantang (Saya telah pergi pada hari penamaan calon dan akn turun sekali lagi hujung minggu ini).

Sekali lagi tiada sponsor dari pihak parti... Ini adalah perjuangan saya sbg rakyat yg mahukan perubahan.

3. Saya tidak mempunyai Blog saya sendiri, ttp saya mengambil inisiatif saya utk memforward kan email2 atau blog2 yg baik utk menjadi pendedahan kpd mainan media k'jaan kpd rakan2 baik penyokong PR atau BN.

Pada PAU baru2 ini ada satu perwakilan yg tak silap saya dari Bkt Mertajam kata 'KAlau Tak bagi Wang' cemana nak dtg ke KL?? Jadi inilah masalah org UMNO (Diharap penyokong UMNO memikir hal ini sebaiknya). Ini lah bezanya org UMNO dan PR. BAgi penyokong malahan wakilnya sendiri tak dpt dipisahkan dgn wang.

Saya ni bkn org kaya tapi inilah bakti saya kpd perjuangan parti.

Ada satu lagi perwakilan dari Puteri menyarankan agar semua GLC's harus diberi kpd penyokong setia UMNO. Maaf ya Syarikat2 ni bukan hangpa yg punya! Kami bayar cukai... itu adalah hak kami juga... Dan secara terang terangan UMNO ni mempertuhankan Harta dan Kebendaan... Hanya ini yg diperjuangkan...

Penyokong2 UMNO... adakah saya membuat cerita?? PAU ni dibawa secara langsung di tv... takkan korang tak tengok???

Penyokong2 UMNO... kalau kamu antara kroni yg bakal dianugerahkan projek atau menjadi CEO di salah satu GLC di malaysia, ada juga lah hasilnya, at least dapt la berjuta-juta RM.... tapi setakat macai2 seperti anda semua ni... yg nak bermati-matian menyokong depa ni... saya pun tak paham.... Sedar kah anda semua wahai penyokong UMNO... anda diperalatkan oleh pemimpin2 anda... utk merealisasikan matlmat busuk mereka.... Jangan la terlalu taksub sgt...

4. Kata kawan saya iaitu ahli pemuda UMNO Klang, bahawa di menerima sebanyak RM500 utk memberi pencalonan kpd KJ semasa mesyuarat bahagia tahun lepas.... Sebenarnya amount itu mengikut pangkat ahli seseorg... lagi tinggi, lagi besar bayarannya.. Harus kah saya memberi ulasan lagi???

Penyokong2 UMNO... kembali lah ke pangkal jalan... buang segala ego mu... setiap manusia melakukan kesilapan... kami sedia menerima anda dan bersama2 memperjuangkan hak kita sbg rakyat.

Masa dah suntuk... marilah berubah.... Ingatlah yg kaya hanyalah Melayu Kroni shj.... kita sbg rakyat akan terus dipinggirkan.... Takkan tak nampak lagi setelah 51 tahun wahai Penyokong UMNO...???!!

Marilah kita lupakan sengketa... yg lepas biarlah lepas... kita bersatu tenaga utk menjatuh kan Pemimpin2 Haprak UMNO ni... Setelah kita berjaya menjatuhkan mereka, kita beri peluang kpd PR utk memerintah.... dan perkara yg sama kita lakukan... kita terus jadi pemerhati.... jatuhkan mereka pula jika terdapat penyelewengan.... Negara Malaysia adalah hak kita....

Insyaallah...

dewatawanberapi said...

nasib baik kau ada ihya...tak perasan tadi...

oklah...aku ikut nasihat kau...

kamal farhan said...

ustz parpu kari..

nak datang sembahyang pun kene jemput jugak ke??org pas bkn mcm umno nak kene jemput2..tue rumah allah,sapa2 pun boleh datang bai..
xkira lah umno ke pas ker..nama pun rumah allah..
umno kata jgn main politik kat masjid??
tp knpa buat majlis kat masjid??sapa yg main politik dlm masjid sbnar nya??

xhabis2 tanah,tanah,tanah..pemimpin hgpa dok bg nak bsing plak??kot2 xsempat kot sampai 999 tahun..dunia dah kiamat..999tahun tue pun,bkn nya penempatan baru..dah mmg hak depa..dah mmg penduduk asal..

hg tau x sbb apa?? sbb dari dulu lg umno dok janji nak bg geran kat depa..tp xdapat..depa kata umno janji jer..masa nak pilihan raya,berjanji nak bg geran..tp xdak..

tue pun xboleh fikir..tanah bkn jd isu..

stakat terjemah hadis tp xbaca n xamal baik xpayah..cuba tafsir satu per satu secara mendalam dan amal kan..

rinStarr said...

Parpu Kari??? Sah dia tu sebenarnya adalah Zambri Mamak (Pakai name glamer ke macha??)... hehehe.... Dei macha....??? Nasi tambah satuu...!!! Kuah kasi Banjir..!!

ironseven said...

hujah2 puak pecacai umno ni takdak point. kosong mcm kepala otak diorg jugak. dah terang lagi bersuluh umno berasaskan rasuah lagi mau sokong.

HIDUP UMNO..HIDUP RASUAH..
HIDUP RASUAH..HIDUP UMNO..
BAGI SALAH..TAK BAGI KALAH..

HIDUP UMNO..HIDUP RASUAH..
HIDUP RASUAH..HIDUP UMNO..
BAGI SALAH..TAK BAGI KALAH..

HIDUP UMNO..HIDUP RASUAH..
HIDUP RASUAH..HIDUP UMNO..
BAGI SALAH..TAK BAGI KALAH..

malu la sikit oii...si soi lek kaki seks tu pon pi kempen tolong umno. adus...memang muka tak malu. kaki rasuah jadi pemimpin umno. kaki seks jadi pemimpin mca. elok la tu...

Kakashi Senpai said...

kalau dah pemimpin macam sial pengikut dia pu sama jugak sial. hoi dewata tunggu aku ye bagus bagus.. senang nak ajar mahluk sial macam ko... apasal ko dah kahwin ke ataupun ko ni gay boyjual bontot kat Najib huhuhu dah takde hujah ko nak bagi ke ,,, bagus budak nanti kita tengok sapa yang kena ... .. memang ko nak mampus bagus........>> intcm dct v

Kakashi Senpai said...

dewata kapir ... sukahati ko lah aku sikit tak heran dgn ko pasal memang dah nak sampai ajal ko pun>>>>

Kakashi Senpai said...

ingat ko cakap ape dalam ni semua aku save dan bila aku dapat je ko ko faham2 jer lah... aku biasa kerja cari2 orang nih .. dalam ni boleh saja ko nak cakap apa tapi aku cadangkan ko tengok2 sikit belakang ko takut2 dalam cc tu nanti ade je yang pijak ko ''kafir

Kakashi Senpai said...

Dewata orang kapir ni memang celaka.. aku biasa jer sikit tak takut dari tadi aku perati je dia nih kat cc rupanya... tengok lah belakang sikit hari aku dapat ko punya....

Kakashi Senpai said...

Apasal ko diam Dewata sial... woi budak... takut nak tukar nikname..tukarlah aku tau punyalah.. Bodoh punya mangkuk!!

Kakashi Senpai said...

aku diam pasal nak detect ko .. jangan ingat ko cakap sedap mulut tak de sape perhati ... hahaha!!!nanti kita tengok sape yang kena>>> UMNO PERASUAH! BAGI SALAH TAK BAGI KALAH!!!

Kakashi Senpai said...

dewata sial cakap poyo!

dewata sial cakap poyo!

dewata sial cakap poyo!

tadi berapi sekarang berasap!!!

tadi berapi sekarang berasap!!!

tadi berapi sekarang berasap!!!


lepas tu padam!!!

lepas tu padam!!!

lepas tu padam!!!

Last2 mampus!!!

Last2 mampus!!!

Last2 mampus!!!

takde maruah takde otak
sokong parti penuh haprak
makan rahsuah terus berak
cakap berani dah kena ketak!!!

WAKAKAKAKAKAK!!!! balik umah lah menyorok...

ironseven said...

DEWATA,

sungguh sopan sekali kata bicara kau. agaknya bapak kau tak ajaq berbahasa sopan kot. atau kau anak tak de bapak?

kesian...ini la agaknya hasil produk umno yg penuh rasuah.

ish..ish..ish..kesian aku tengok mamat sesat sorg ni.

masjid tinggi said...

Aku sokong sangat pendapat cacingje BN dengan anak kancil tu.

Yang sedeh nya parpu kari tu merapu tak tentu hala apa sal.

Tak mungkin berlaku kalau imam tak bagi mic kat DS Nizar dia nak rampas. Bukan DS Nizar tak tahu ini majlis ajuran UMNO kerna telah diberitahu terlebih dahulu oleh imam masjid kepada beliau.

Dia sekadar nak berjamaah disitu tapi imam menghormati beliau nak buat macam mana.

To me no need to make this incident an issue. The young rakyat of Perak will not buy this issue. I know this very well.

And don't talk about the previous cases of DSAI. Untill today there is no prove / evidence of he's being guilty.

In islam you have to bring 4 witness to prove that he is guilty. If not you better keep quite and shut up you mouth.

All the rakyat of Malaysia the Chinese, the Indian and the Malays knows about this.

If you dont belive you go all golf clubs in Malaysia and listen what they are talking not only at the coffee shop by the road side.

Even UMNO members also said " saya tak salah selagi tak dibuktikan bersalah".

So be fair to everybody.

Bersyukur said...

Saya terpanggil memberi komen. Bersyukurlah apa yang kita ada sekarang ini melalui kerajaan yang memerintah yakni BN. Walaupun begitu saya sokong pembangkang untuk membetulkan kesilapan pemimpin BN. Tapi percayalah Umno dan BN banyak berjasa kepada rakyat dan negara. Kita tak boleh menolak seratus peratus BN yang didokong oleh Umno,Mca, Mca dan parti komponen di sabah dan serawak.
Biar saya cerita sikit.. pemimpin umno dikatakan banyak wang dan perasuah semua dilabel macam tu. Pemimpin pembangkang pulak hanya tau mengutuk, mencaci dan serba BN buat tak kena. Kita kena sedar apakah sumbangan BN selama ini sejak merdeka... mungkin ada kesilapan dan kelemahan tapi percayalah .. itulah yang ada yang terbaik. Negara kita negara multi racial bukan macam Thai, korea, Japan. Kalau bergaduh sampai mati pun Bangsa yang menang pun Bangsa tu juga tapi Malaysia... Melayu Cina India. Memang saya berdarah melayu dan saya memang inginkan melayu ketuanan di negara ini dan Islam lah ugama rasmi di negara ini. Inilah di perjuangkan oleh Umno dan BN. Ini adalah sumpah saya. Saya tak mau menang sorak tapi tergadai. Umno walaupun bersifat melayu totaly malayu tetapi ia tidak membenci cina dan india.Dan india dan Cina pun mesti faham ini tanah melayu dan janganlah mengambil kesempatan atas pergaduhan sesama melayu. Cina menguasai ekonomi. Dan mungkin kaum india saya nampak agak mundur dan saya simpati terhadap kaum india. Cuma kaum india dia nampak rebellian dan terlibat dgn ganster. Tapi percayalah kaum india tidak akan di pinggirkan dibawah kepimpinan baru PM sekrang... Waluapapun sama samalah kita orang Islam sembahyang hajat meminta Allah menunjukkan jalan yang lurus kepada pemimpin sekarang. sekian dari saya ..

Bersyukur said...

Nasihat saya, janganlah mencaci cerca kepada seseorang pemimpin. tapi saya melihat apakah sumbangan terhadap negara. kita memerlukan pemimpin yang ada idea,maju dan penting sifat kepimpinan nya.Jangan kita cemburu akan kekayaan seseorang dan jangan kita dengar ceramah berapi rapi mengutuk orang tu orang ni dan mempercayainya tanpa bukti. Cakap memang senang. Insyaallah Umno dan BN masih lagi relevant.

«Oldest ‹Older   201 – 219 of 219   Newer› Newest»
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...