Friday, October 31, 2008

Bukan kerana Cina atau wanita, kata Hassan Ali

SHAH ALAM, 31 Okt: PAS menegaskan tindakan mereka tidak menyokong perlantikan Madam Low Siew Moi bukan kerana dia Cina atau wanita tetapi kerana berpendapat tokoh dari luar perlu dilantik ke jawatan itu untuk memberi satu 'darah' baru kepada Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).
Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Ali berkata, dia bersedia menyokong perlantikan sesiapa sahaja termasuk Cina dan wanita asalkan calon itu benar-benar profesional.

"Saya bersedia untuk menyokong perlantikan pengurus besar PKNS yang baru kalaupun dia bukan Melayu dan bukan lelaki jika dia betul-betul profesional dan bakal membawa masa depan yang baik kepada PKNS," kata Hassan Ali.

Pandangan ini, kata beliau, ekoran banyak cerita yang beliau dengar tentang Madam Low di samping cerita tentang bekas Pengurus Besar yang akan bersara, Datuk Harun Salim.

Bagi timbalan beliau, Khalid Samad pula, darah baru diperlukan oleh PKNS selepas menghadapi pelbagai cerita negatif.

"Jika kita kata pengurusan PKNS tidak bagus, saya beranggapan Madam Low juga tidak bagus kerana dia adalah salah seorang pengurus kanan badan itu bukan kerana dia bukan Melayu.

"Sesiapa yang memimpin PKNS pun tidak ada masalah asalkan dia memahami dasar dan tujuan PKNS serta dapat mematuhi Lembaga Pengarah PKNS yang dipengerusikan oleh MB.

"Kita juga tidak mahu melantik Melayu tetapi selepas itu dia tidak perform dan menyusahkan Pakatan," kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor, Khalid Samad.

PAS dan PKR bersetuju untuk mencari pengganti kepada Madam Low Siew Moi untuk dilantik sebagai Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) kerana perlantikan Low hanyalah untuk sementara sahaja sebelum mendapat calon baru dari luar.

Sebelum ini, Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, perlantikan Madam Low adalah untuk sementara sahaja.

"Dia yang terbaik dan sesuai untuk menolong peralihan kuasa agar berjalan dengan teratur," kata jurucakap dari pejabat MB Selangor menjelaskan perlantikan itu.

Baru-baru ini, Menteri Besar Selangor mengumumkan perlantikan Madam Low sebagai pemangku Pengurus Besar PKNS bagi menggantikan Datuk Harun Salim yang akan bersara mulai 1 November ini.

Low dipilih oleh MB Selangor itu walaupun, ada dua lagi Timbalan Pengurus Besar iaitu Md. Nasir Md. Arshad (Pentadbiran dan Pembangunan) dan Abdul Ghani Hashim (Teknikal).
Low adalah Timbalan Pengurus Besar Korporat dan Akaun untuk PKNS. Beliau telah bekerja dengan bahagian akaun PKNS sejak 35 tahun yang lalu.

Selepas sampai umur bersara pada tahun 2006, dia telah tiga kali dilantik ke jawatan kontrak iaitu pada tahun 2006, 2007 dan 2008.

Berbanding dengan calon-calon yang lain, Low dianggap oleh MB Selangor sebagai "pihak yang bersedia menjadi pemimpin sementara."

Sebuah akhbar milik Umno Rabu lalu menyerang Khalid habis-habisan dengan isu ini. Ketua Pemuda Umno Selangor, Abdul Shukur Idris dilaporkan meminta Sultan Selangor campur tangan dengan isu ini kerana Khalid didakwa tidak membela kepentingan orang Melayu.
Persatuan Pegawai Kanan PKNS juga menghantar memo bantahan kepada Khalid.

Hassan Ali dalam kenyataannya kepada Siasah berkata, PAS tidak bersetuju perlantikan itu "bukan kerana Madam Low Cina atau wanita sebagaimana didakwa MCA tetapi dari segi kewibawaannya dua lagi timbalan pengurus besar yang ada lebih diterima oleh 800 pekerja PKNS dan menjadi kebiasaannya timbalan pengurus besar pentadbiran yang dinaikkan pangkat."

185 comments:

putra revolusi said...

PKNS ialah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor. Semua rakyat Selangor layak memimpin PKNS. Bukan sahaja orang Melayu, Cina dan India, tetapi orang Jawa macam Khir Toyo itupun layak juga memimpin PKNS. Saya walaupun orang Melayu tak layak memimpin PKNS kerana saya warga Penang. Tapi anak saya yang dilahirkan di Selangor, bila tiba masanya nanti, dia juga layak memimpin PKNS.

Mengapa kalut dan lorat sangat dengan isu siapa yg hendak mengetuai PKNS? Mengapa suka melihat sesuatu dari sudut perkauman sempit? Siapa-siapa pun layak ketuai PKNS asalkan dia punya wawasan untuk memajukan Selangor. Jika yang lebih layak itu Melayu, mengapa tidak dipilih orang Melayu? Tetapi jika yang lebih layak itu orang Cina, mengapa dia perlu diketepikan?

Lainlah jika PKNS itu untuk memajukan Melayu sahaja, tentu Melayulah yang layak mengetuainya. Jika ada agensi bernama Perbadanan Kemajuan Melayu, memang orang Cina tidak layak menjadi ketuanya, kerana perbadanan itu untuk orang Melayu sahaja. Begitu juga jika ada agensi bernama Perbadanan Kemajuan Cina, orang Melayu dan Jawa macam Khir Toyo tidak layak mengetuainya, kerana perbadanan itu khas untuk orang Cina sahaja.

Masa saya sekolah dulu Pengetua saya orang Cina, tapi pelajar tidak pernah protes. Ramai pelajar yg berjaya, bukan kerana Mr Tan itu Cina, tetapi kerana wawasannya yang hebat. Semasa bekerja pun, pernah pegawai Cina menjadi ketua saya, tetapi pejabat kami tidak pun diserang gempa bumi hanya kerana dia Cina. Kerja berjalan seperti biasa tidak kira ketuanya Melayu atau Cina.

Yang penting dalam sesuatu agensi ialah wawasan si-penerajunya. jika penerajunya orang Melayu, Cina, Jawa, Banjar, India atau Mamak, tetapi wawasannya hanya sejengkal, alamat objektif agensi itu tidak akan tercapai. Rakyat memerlukan seseorang yg berdaya maju sebagai pemimpin. Majoriti orang berkulit putih di Amerika dapat menerima Obama yang berkulit hitam dan menolak Mc Cain yang berkulit putih, kerana wawasan Obama yg hebat, bukan kerana kulitnya. Mungkin ada yg berkata jangan banding dengan Amerika kerana mereka sudah maju. Sedang kita negara yg masih primitif dan kuno. Jika ada chavinis yang berkata begitu, bererti dia menghina dirinya sendiri. Malang sungguh.

Juraimi Zainal said...

Pada saya wawasan yang hendak dicapai.. Tidak kisah bukan melayu asalkan dpt mengembangkan dan memajukan diri S'gor dan berintergriti...

Saya secara peribadi w/pun sebagai orang melayu berpendapat company yg kalau majoriti nya orang Melayu, memang akan lembab lah segala "growth" company tersebut.. Sbb saya bekerja dicompany yg equal race..

Cuba kita lihat bandingkan bank2 yg ramai pekerja melayu dan juga foreign bank... Mmg menyedihkan..

KMF said...

PERSOALANNYA SIAPA YANG SENSITIF? DAN SIAPA YANG SELALU MENGANGGAP SESUATU ISU ISU SENSITIF? SIAPAN KATA ORANG BUKAN MELAYU YANG BERMAIN DENGAN ISU PERKAUMAN? INI CONTOH KEBIADAPAN MELAYU YANG KONONNYA PERLU DIJAGA BUDI PERKERTINYA... KAMON LA... SEBELUM ORG NAK PERCAYA DAN HORMATI U, SILA HORTI ORG LAIN... INGAT MELAYU PANDAI SANGAT/ BIJAK SANGAT KA.... PORAHHHHHHHHHHHH LAH...........

TEKONG DARAT said...

Memg btl..aku stuju..cuma mslh dkalangn puak2 tk btanggungjwb ialah,mereka sbnrnya sngaja memainkn isu perkauman..sdangkn puak2 ini bkn tk nmpk bahawa dulupun koh tsu koon mjaga penang..cina jgk yg jaga kesihatn..matlamat adalah utk kbaikn malaysia..cina pun org malaysia..india pun orang malaysia..dulu dberi kt melayu pun,brapa blion hlang..

TEKONG DARAT said...

Rilek la keling..keadaan ni sdg dperbetulkn..bkn snang mperbetulkn kebodohan org..

MD said...

Saya rasa tan sri khalid buat tu betul. Kan dia kata sementara saja. Hasan Ali kata pun betul. Kalau nak perbetulkan keadaan, dan nak tau apa yang sebenarnya berlaku. Kena cari orang luar yang layak untuk memimpin dan membuat laporan penuh. Supaya PKNS boleh mendapat kekuatan baru untuk berkembang.

bn@umno said...

Aku rasa muak dan nak muntah dgn kenyataan Hassan Ali kononnya bantahan beliau tu bukan bermotifkan kaum ataupun jantina.yg aku tak paham yg Si hassan ali yg DUNGU drpd PAS tu pergi membuat bantahan dgn perlantikan Ms Low tu apahal?bodohkan namanya tu.biarlah Ms Low yg menerajui PKNS dan dr situ kita dapat lihat dan menilai sejauh mana kemampuan beliau membawa perubahan kepada PKNS untuk membawa kepada pertumbuhan ekonomi di selangor, dan jika beliau berjaya membawa kemajuan kepada PKNS yg untungnya negeri Selangor dan kakitangan PKNS itu sendiri juga bukannya orang lain.Seperti yg sedia maklum sebelum ni PKNS diterajui oleh orang melayu yg tidak berkelayakan sehingga membawa kerugian sampai mencecah RM30billion sehinggakan kerajaan terpaksa back-up kerugian yg ditanggung oleh PKNS.apakah kerugian yg sebegini banyak masih tak cukup lagi dan perlu ditambahkan lagi semata-mata hanya nak pertahankan hak melayu?bodoh dan tak berotak punya pemimpin PAS.

bn@umno said...
This comment has been removed by the author.
bn@umno said...

Aku tegok pemimpin PR ni mulut sj berapi-api melaungkan reformasi!!!reformasi!!!!reformasi tapi yg melaungkan reformasi bukannya drpd hati yg ikhlas tapi lebih menjurus kepada untuk meraih sokongan penyokong fanatik PR yg mudah terpengaruh tu.tegok jelah, dgn hanya membuat sedikit reformasi dalam pentadbiran PKNS ni pun dah kecoh sana sini nikan pulak nak buat reformasi dalam negara.buat malu je.

bn@umno said...

SUDAH TERBUKTI SAH YG PAS ADALAH PARTI PERKAUMAN.PARTI PAS PERLU DIMANSUHKAN DGN SEGERA KALAU TIDAK KETEGANGAN KAUM AKAN MENJADI SEMAKIN HANGAT.

abd.samad said...

Keputusan MB Selangor merupakan keputusan Kerajaan.
UMNO protes sebab nanti ahli kata tak memperjuangkan melayu.
PAS protes sebab nanti ahli kata tak memperjuangkan melayu.
Yang lain tak protes sebab dah ok.
Protes ini semua adalah berkepentingan politik.
Sebab itu MB diam, dia dah buat keputusan Kerajaan.

zali said...

apa yang dah melayu pegang kekal kan lah sepatutnya...walaupun memangku.

dalam pas tak ada yang nak mempertahankan apa yang dah melayu ada...semua nak lepas ke depa.

hassan dan khalid sama bangsat dan sama brengsek

pas pegi jahanam!

biar sultan campurtangan dalam hal ni.

zali said...

minyak turun lagi...

tak payah tukar kerajaan pun minyak turun jugak.

tapi kat blog ni dan dimana jua pro pr berada...mereka perasan dan kata 'sebab kami la kerajaan turunkan minyak...'

thuiew!

perunding said...

salam.
tahniah kepada bn@umno dan zali.
saya merasakan anda berada dipihak parti pembangkang.
sememangnya sifat dan fitrah anda berjaya menjadi seorang pembangkang.semua kerajaan (negeri)buat tak kena.tulis bunyi macam terjerit-jerit.rasa susah dan payah nak luahkan perasaan kan ..ya.gitulah bila jadi pembangkang.anda memang dah jadi pembangkang secara semulajadi.
begitulah nasib kami dahulu..tapi skrg anda boleh membangkang..kami gentleman.
lumrah juga kami boleh membahaskan keputusan pemimpin kami..tak macam kumpulan satu lagi tu kan..
part1.matbloggerbaru.

Unknown said...

betultu aku setuju dia orang sudah jadi parti pembangkang, bangkang sajalah. Tahniahlah kerajaan kerana telah menurunkan harga minyak cuma 15 kupang kerana mahu menjaga supaya pengusaha pam minyak tidak rugi, dulu masa kerajaan naikkan harga RM1 dan RM 0.70 berapa banyak pengusaha untung. Peduli apa rakyat. Rugike, inflasike, jatuh papake, peduli apa asalkan pengusaha untung. Yes, mari kita undi kerajaan bn, peduli apa rakyat.

ngalabu said...

Betultu azmi aku setuju, peduli apa dengan rakyat asalkan kroni untung besar. Kroni yang penting.

ngalabu said...

Apa yang dijangka oleh semua rakyat terjelma sudah. aku bangga, sangat-sangat bangga, masya Allah apa sudah jadi?

ngalabu said...

Tuan zali, kan kerajaan sudah cakap dulu naik harga minyak kerana harga bahan mentah itu naik di pasaran dunia, sekarangni harga turun kerana bahan mentahtu turun mana ada kena mengena dengan blogers pro Pr. Kerajaan tak menerima tekanan pembangkang. Tapi kerajaan akan menerima cadangan penyokong kerajaan, jadi aku rasa dulu sebab naik harga sampai RM 1 tu, bukan saja kerana harga bahan mentah tu naik tapi penyokong bn macam tuan zali , bn@umno dan lain-lain yang yang cadangkan dan sokong naik begitu, tak gitu tuan zali, peduli apa rakyat!

KMF said...

persoalannya adalah kebaikan bersama seluruh rakyat malaysia. tidak kiralah apa jawatan sekali pun.... fokusnya adalah untuk negara? apa salahnya orang lain mengetuai sesuatu jawatan?

banyak contoh ORG bukan melayu yang maju dalam bidang perniagaan yang membuktikan semua etnik di malaysia ini berkelayakan dan perkemampun demi negara tercinta ini. jangan menidakKan etnik lain. malaysia milik semua kaum bukan melayu sahaj. ini tidak baru nak lantik, dah cakap bukan2....

INGAT MELAYU JE KE YANG PANDAI DAN BIJAK?... SIAPA KAUM YANG TERPINTAR DI MALAYSIA? JAWAB DULU LA....

INI TIDAK? SIKIT2 MELAYU... SIKIT MELAYU... BOSAN LA DENGAN MELAYU NI. CAKAP JE LEBIH.....

Semua jabatan/ kementerian pun ada melayu risau juga dengan org bukan melayu...... risau sebab persepsi KETUANAN MELAYU. persepsi ini yang tidak akan melahirkan melayu yang maju di dunia ini.... tq

bn@umno said...

hey penyokong PR

korang sepatutnya bersyukur dgn penurunan harga minyak sebanyak 15sen yg diumumkan semalam dan bukannya mengutuk kerajaan.Ini mencerminkan kerajaan BN masih mengambil berat tentang kesusahan yg ditanggung rakyat.Dgn penurunan harga minyak sekurang-kurangnya dapat meringankan beban rakyat yg tidak berkemampuan.lagipun kerajaan telah berjaya menyakinkan pasaraya besar di malaysia ni untuk menurunkan harga barangan mereka.

lupakah korang kerajaan dah bagi rebat sebanyak rm650 bagi sebuah kereta dan rm150 bagi sebuah motosikal semasa kerajaan menaikan harga minyak dulu.kalau kerajaan turunkan minyak ke harga asal iaitu pada harga rm1.92 ataupun kurang drpd rm1.92 maka rugilah kerajaan kerana kerajaan dah membelanjakan beratus juta untuk direbatkan kepada pengguna kenderaan.jadi aku sarankan kepada penyokong PR yg berfikiran sempit tu supaya tunjukkanlah kewarasan korang tu semasa nak buat komen jgn hanya komen ikut perasaan je.

Saiful said...

keling menua forum,

aku setuju dgn kau.Melayu ni bukannya pandai sgt tapi berlagak je lebih.walaupun aku ni melayu, tapi aku taklah fanatik sgt dgn bangsa aku, yg penting bagi aku lebih baik bagi tugas kat orang yg berkebolehan dan kepakaran bukannya berasaskan warna kulit.aku rasa pemimpin PAS iaitu datuk hassan Ali ni dah mengalami terencat akal.Aku masih ingat lagi pemimpin PAS pernah bercakap yg parti PAS ni berkhidmat untuk semua kaum.tapi tegoklah ape yg telah terjadi cakap tak serupa bikin.aku berpendapat pemimpin PAS ni mempunyai pemikiran yg lapuk dan bodoh disebabkan nak sgt nak mempertahankan hak orang melayu,walaupun rugi sampai beratus-ratus billion pun takpa asalkan orang melayu yg jadi ketua.sekarang ni rugi PKNS ni sikit sahaja hanya mencecah rm30billion je belum lagi sampai beratus-ratus billion lagi.tak taulah sampai bila kerajaan nak cover kerugian PKNS ni dgn menggunakan duit cukai yg bayar oleh rakyat.

Saiful said...

kita tegok keadaan melayu sekarang ni tahun demi tahun semakin mundur dan terkebelakang jika dibandingkan dgn kaum-kaum lain di malaysia.Aku berpendapat sebenarnya semakin banyak keistimewaan dan ketuanan melayu dijaga oleh kerajaan untuk memelihara hak sesuatu bangsa itu maka semakin mundur bangsa tersebut.contoh yg paling baik adalah orang melayu di malaysia.

Di Malaysia ni, tidak dapat dinafikan melayu mendapat berbagai-bagai bantuan dan keistimewaan drpd kerajaan malaysia berbanding kaum cina, india dan kaum-kaum lain di Malaysia.cuba kita renung-renungkan kembali, setelah berbagai-bagai keistimewaan dan bantuan diberikan oleh kerajaan terhadap orang melayu SEJAK MERDEKA HINGGALAH SEKARANG, tegok sekarang ape dah terjadi dgn orang melayu.adakah melayu sekarang ni semakin hari semakin maju dan disegani berbanding kaum-kaum lain di malaysia?kalau semakin mundur tu adalah.sekiranya kerajaan terus manjakan orang melayu nescaya 20 atau 30 tahun akan datang melayu akan merempat dan hancur di bumi Malaysia.

Di malaysia ni melayu adalah bangsa majoriti tapi apa gunanya jika hanya menjadi bangsa majoriti je tapi TAK BERKUALITI.aku TERAMAT setuju dgn kenyataan datuk liow teong lai yg menyarankan supaya ekuiti 30%bumiputra di syarikat besar-besar di malaysia supaya dihapuskan.kerana dgn penghapusan ekuiti bumiputra sekaligus akan memberi cabaran kepada orang melayu untuk berusaha bersungguh-sungguh dan bersaing dgn bangsa-bangsa lain dan sekaligus akan menimbulkan saingan yg sihat antara bangsa-bangsa lain di malaysia.sebab tu ada antara syarikat besar-besar drpd luar negara yg datang melaburkan kat Malaysia ni tidak mahu menyenaraikan syarikat mereka di bursa saham malaysia dan lebih suka menyenaraikan syarikat mereka di bursa saham singapura walaupun berkemampuan kerana mereka tahu jika mereka menyenaraikan syarikat mereka di bursa saham malaysia, mereka terpaksa memperuntukkan 30% untuk bumiputra sebagai board of director yg kebanyakkannya terdiri drpd DATUK-DATUK, TAN SRI, DATUK SERI dan bermacam-macam pangkat lagi yg tak perlu bekerja dgn hanya makan gaji buta saje. manakala orang bawahan pula terpaksa bertungkus lumus untuk mengembangkan perniagaan semata-mata sesuap nasi.

cikgu tomoi said...

Salam ...

Rakyat menafikan majoriti 2/3 BN @ umno pada pilihanraya lepas ketika harga minyak di malaysia rm 1.90 seliter. kalau setakat turun sikit tapi naik mendadak lebih baik tak payah..kalau mahu memerintah lagi selepas pilihanraya ke 13 nanti,turunkan lagi kurang dari rm 1.90 seliter.

Sekadar peringatan...

Unknown said...

turun 15sen?
kalau ikutkan harga minyak sekarang sepatutnya bawah pada RM2/liter. dulu masa RM1.92/liter harga minyak masa tu usd70 setong tapi sekarang dah bawah pada usd60 setong...

Unknown said...

sebelum ni melayu jadi peneraju pkns tapi bumiputera dapat 25% saja sedangkan bukan bumiputera sampai 75%...

Unknown said...

bn@umno dan zali,

korang siapa jika nak dibandingkan dgn dr. hasan ali?

sebelum dia sertai politik pun dia sudah terkenal dalam negara sebagai seorang tokoh akademik dan ilmuan yang dihormati di malaysia.

jika nak dibandingkan korang dgn dia habuk pun takdak...

bn@umno said...

firdaus

jgn kau nak jadi bodohlah.nape isu rebat yg kerajaan bagi tu ko tak nak timbulkan pulak?bangang sungguhlah ko ni.sikit sikit isu minyak dunia turun, sikit sikit isu minyak dunia turun habih yg kerajaan bagi rebat tu macam mana?

Unknown said...

saiful,

cuba bandingkan tahap akademik kau dan jasa kau dulu dan cuba bandingkan dgn dr. hasan ali...

bn@umno said...

firdaus,

ko nak tau ke yg hassan ali tu siapa?sebenarnya hassan ali tu adalah pemimpin PAS yg terbodoh dan terbangang sekali.itu pun ko tak tahu ke?dashyat sungguhlah ko ni.

Unknown said...

kalau pas perkauman mcm mana seorang exco berbangsa cina boleh dilantik dalam kerajaan negeri kelantan?
mungkin ramai yang tak tahu...

Unknown said...

cuba kau tanya satu malaysia sapa tak kenal dr. hasan ali?
lepas tu tanya sapa tak kenal kau?

Unknown said...

dr. hasan ali, datuk dr. harun din, ust. ismail kamus, ust. tuan ibrahim tuan man, ust. ridhuan tee abdulah adalah sebahagian tokoh-tokoh yang dihormati dan disegani kerana ketinggian ilmu dan jasa mereka kepada rakyat dan selalu menghiasi pentas-pentas forum perdana sedikit masa dulu...

hanya ko sorang yang paling bodoh tak tahu semua itu atau ko tak pernah tgk forum perdana kot?
setau aku puak umno ni sukakan hiburan macam konsert2 ja bukan peduli pasal agama.
melayu baru kononnya...

perunding said...

salam.
kepada keling menua dan saiful..
anda kata orang yg suka melayu tu ada sifat perkauman.
anda TAK suka melayu..bukan itu juga perkauman.
definasi bukan perkauman ialah memilih atau menyukai seseorang berdasarkan faktor lain spt amanah,pengalaman,kebijaksanaan dll.
pemerhatian pihak tuan-tuan ada benarnya tetapi kenapa nada anda perlu ada unsur kebencian?negatif.
kepada saifulkenapa anda tidak memberi cadangan lain.
hassan ali menekankan beliau ingin perubahan secara total dilakukan dgn mengambil ketua baru dari luar.
bukankah tuan-tuan semua sudah sedar betapa bergelumangnya pkns itu dengan pelbagai keburukan.?kerugiannya,pemberian kontrak,dll.
bukankah tuan tuan lebih sedar parti UM.. lebih jelas memperjuangkan bangsa(macam nama penuhnya).dan juga pejuang pem(bangunan)tapi kalau kita lihat di kl ni ..dalam byk2 bangunan tinggi,berapa biji ada nama Wisma...(nama melayu).
parti P..(seperti nama penuhnya)adalah berjuang berasakan agama.
kepada saiful pemerhatian anda adalah BENAR maka marilah saya mengajak saudara memilih jalan untuk meningkat semua dengan jalan agama seperti terbukti didalam sejarah.
mana ada tulisan huruf melayu
mana ada nombor dalam angka melayu
mana ada hari dalam nama melayu..
mana mungkin melaka telah maju dan telah menjadi pusat perdagangan dunia sekira semua perkara itu tiada.
melaka yg buta huruf itu telah diislamkan oleh pendakwah islam arab yaman sebelum tahun 1400 lagi.
apabila melaka menerima islam barulah mereka menjadi maju dan kemudian barat datang untuk memusnahkan islam itu semula selepas 100tahun menjadi pusat kemajuan dunia.
mana mungkin barat datang nak cari rempah.
sehingga hari ini mereka masih tidak pandai makan rempah.
kepada semua marilah pilih ISLAM.
part2.matbloggerbaru.

perunding said...

salam.
dah azan asar tu.jom solat dulu.sat lagi kita semua sambung lagi.part3.inshaallah

Unknown said...

aku dah cakap pasal rebet tu. memang rakyat dibagi rm650 setahun tapi pasal apa melalui pos? kenapa tidak terus melalui jpj semasa proses pembaharuan cukai jalan?

ECM Libra adalah pemegang syer terbesar dalam pos malaysia. apa-apa pembayaran melalui pos malaysia akan di caj oleh pos malaysia sebanyak 1% dan secara tidak langsung akan masuk ke akaun ECM Libra. yang mengusai ECM Libra adalah khairy menantu paklah dan secara tak langsung masuk ke perut khairy si menantu paklah.

paklah bagi ko rm650 tapi dia dapat(melalui menantu) berjuta-juta. ko kira la sendiri rm6.50 kali berapa juta keta kat malaysia ni pastu tambah lagi dgn motor.

apalah lembapnye ko ni bn@umno tu pun tak boleh nak pikir...

Unknown said...

kat mana pun aku pergi di malaysia ni kalau ckp pasal kerja mesti dengar ayat ni,

"kerja dgn cina lebih baik daripada kerja dgn melayu, cina bagi gaji mahal melayu bagi gaji murah, dan cina jaga kebajikan pekerjanya tapi melayu tak peduli kebajikan pekerjanya"

bn@umno pun pernah ckp dia lebih suka kerja dgn cina daripada melayu...

jadi, pikir la secara rasional dan bebas daripada pengaruh semangat bangsa yg sia-sia...

Mike said...

Sdra2 sekalian,

Apa fasal nak kecoh sebab Ms Low jadi GM PKNS. Tan Sri MB orangnya pandai, beliau meletakkan Low sebab Low tahu banyak rahsia PKNS. Kena korek lah rahsia2 itu dulu baru boleh betulkan PKNS itu. Macam doktor, kena tahu sebab2 penyakit baru boleh berubat.

Jangan peduli sama Hasan Ali, beliau sabenarnya nak sangat jadi MB. Hasan Ali dan Zul Nordin ni 2x5.

Tan Sri MB is doing a great job, assist him YBs, not trouble him. Dont assist the Toyo guy to split PR.

Itu post GM aje, bukan CEO. Kalau nak CEO Melayu yang bertaraf antarabangsa, curi Adinan Maning dari BSN. Adinan is an ICMA holder, best student pulak tu. A great banker, industrialist, turnaround manager, etc. In 2001, he easily turned around a dying PKNNS(NS) subsidiary.

Most SEDCs are run by monkeys. How can you allow a monkey to manage a banana plantation.

You put me in PKNS and I assure you can save/make plentiful of millions within a year. But I am afraid hired killers and bomohs will be after me.

bn@umno said...

firdaus

habih ko nak aku keje dgn syarikat melayu yg bagi gaji seciput tu ke?ko nak aku kebuluran ke ape?kalo macam ko tu takpalah PR sponsor ko.mengadap komputer hari-hari kat siasah untuk buat komen ni pun dapat gaji.Ini satu lagi contoh melayu yg malas nak keje sebab tu semakin hari semakin terhakis kualiti orang melayu kat malaysia ni bukan seperti melayu yg dahulu yg bermati-matian berjuang menentang penjajah bagi menjaga tanah air.

Saiful said...

perunding

ko ni sedar ke tak yg koni berada di zaman ape?ape punya bodohnya ko bagi komen.ade pulak rujuk balik kat sejarah yg lampau yg tak memberi manfaat langsung untuk digunakan pada zaman sekarang.zaman sebelum merdeka dulu kualiti orang melayu masa tu cukup bagus dan digeruni penjajah di atas perjuangan mereka yg berani dan sanggup mati bg mempertahankan tanah air.dulu mana ada layanan keistimewaan yg diberikan kepada orang melayu oleh kerajaan tanah melayu(malaysia) pada masa itu, ape-ape semuanya diperolehi dgn berusaha sendiri.zaman dulu mmglah kualiti orang melayu tu bagus tapi zaman sekarang ni dah jauh berubah di mana kualiti orang melayu semakin hari semakin tenggelam disebabkan oleh kerajaan yg terlalu manjakan melayu dgn memberikan berbagai keistimewaan yg melampau-lampau sehinggakan merosakkan melayu itu sendiri.kalau macam tulah pemikiran ko yg lapuk tu yg masih berangan dan asyik rujuk kat sejarah zaman silam yg melayu masih berkualiti tu, aku rasa ko buat komen ini hanya untuk membuatkan ko syok sendir je tanpa dapat menerima keadaan genting sebenar melayu zaman sekarang ni.

bn@umno said...

firdaus said,

kalau pas perkauman mcm mana seorang exco berbangsa cina boleh dilantik dalam kerajaan negeri kelantan?
mungkin ramai yang tak tahu...


hey firdaus

jgn ko nak cuba putar belit isu yg sebenar.aku tahulah yg sorang exco kat kelantan tu berbangsa cina iaitu Datuk Annuar Tan.tapi PAS terima Annuar Tan jadi exco ni pun pasal beliau beragama islam.PAS mana nak lantik orang bukan melayu yg bukan beragam islam untuk dilantik menjadi exco.Ini jelas menunjukkan PAS ni pilih kasih dan merupakan parti yg perkauman.

zali said...

sekelian alam...

sebab cina sekor sekarang dah ada 2 puak pro pr dalam blog ni...

puak pas - yang sokong hassan
puak pkr - yang sokong khalid

yes!itu lah tanda-tanda mereka tidak bersatu...

bercakaranlah...saya dan bn@umno akan tepuk kuat-kuat sampai keduanya melingkup.

eh ada lagi satu pencacai,penjilat mana entah...

kalau nak berunding bukan sini tempatnya...perunding tempatnya, tu haa kat sebelah toilet perempuan tu...

nak tunjuk riak ajak sembahyang...harg...thuiew!

zali said...

melayu macam khalid je yang bangang sesangat bagi muka kat depa...

depa sikit pun tak ambil peduli macam si keling tu...

sekarang apa awak dapat?

dia membodohkan melayu pun saiful(budak terncat akal)boleh sokong lagi...

cilaka keling dan saiful sekali...

perunding said...

salam.
kita lahir diazan dan diqomatkan.
bila mati kita disolatkan.
baru sebentar tadi ada kematian ditempat saya.
begitu pendek hidup ni.antara azan dan solat saje.
janganlah kita marah-marah..
mari kita bincang aman2.
ramai seronok cita pasal minyak,jadi saya join sekaki jugalah.
anda bn@umno memang penyokong kerajaan(pusat)yang baik.
moga nanti giliran saya pula menjadi penyokong kerajaan pusat.
1.memang semua seronok dapat rebet rm625 bukan rm650.saya dapat untuk 3 keta saya.seronok kan.
jumlah jangkaan sehingga april 2009 ialah rm6billion.nilai ini jika ditukar kepada bentuk subsidi bernilai 40sen seliter.(abg awak najib ada buat statement ni)pm yg di impi tu.or (dalam mimpi kot)or dah mimpi dah.
jadi apa lah ke bo...nya pm yg nak pencen tu dulu bagi..3 bulan je minyak stay pada us120 keatas.kan dah parah ..semua benda naik harga.
2.cuba anda semua perhatikan .pernah tak kerajaan hujung tanduk ni pernah cakap KAMI BAYAR SUBSIDI.tak pernah sebenarnya.depa kata kami TANGGUNG subsidi.apa ke bezanya!!!
contoh bayar subsidi...anda nak beli nasi lemak RM1...saya pun bagi nah 30sen.anda cuma perlu bayar 70sen kat mamak tu.jadi saya bayar 30sen subsidi.
contoh tanggung pulak..saya biasa jual minyak dhab rm5 sebotol kat pasar..
tapi bila saya jual kat kampung depa sanggup bayar rm3 je sebotol..jadi saya menanggung subsidi rm2 setiap botol.saya tak keluar duit pun!!
gitulah juga sistem subsidi minyak auta kita ni.kerajaan tak tipu pun cuma kelent... je.
3.begitu juga sistem kat stesen minyak.depa tak rugi pun.depa dibayar mengukut 12.5sen seliter yang dijual..kalau jual seposen seliter pun mereka dapat komisen yg sama.kalau jualrm10 pun,komisen tetap sama.JUMLAH JUALAN DALAM LITER.BUKAN PERCENTAGE JUALAN DALAM RINGGIT.
kena faham tu kiraanya..entah kenapa menteri SS kita tak faham,atau buat bo... atau memang tau rakyat takan perasan
(penerangan secara accounting dan costing diperlukan dalam hal ini)
part3.matbloggerbaru

perunding said...

salam.
semua dah marah marah..
saiful orang setuju dgn dia pun dia marah kat kita.
perhatikan siapakah pejuang sebelum merdeka tu..TOK Janggut dari kelantan.matkilau n dato bahaman dari pahang..mat solleh dari sabah..semuanya tok guru pondok kan..tapi yalah brittish kan bagi kat org yg belajar kat uk kan.
kepada yg seorang lagi tu..tak kan kata nak gi sembahyang takleh kot
kalau berenti nak gi toilet boleh lak..
kepada orang UM..kita doakan juga parti mereka panjang umur kan..
part4.

Unknown said...

Blogger bn@umno said...

firdaus said,

kalau pas perkauman mcm mana seorang exco berbangsa cina boleh dilantik dalam kerajaan negeri kelantan?
mungkin ramai yang tak tahu...


hey firdaus

jgn ko nak cuba putar belit isu yg sebenar.aku tahulah yg sorang exco kat kelantan tu berbangsa cina iaitu Datuk Annuar Tan.tapi PAS terima Annuar Tan jadi exco ni pun pasal beliau beragama islam.PAS mana nak lantik orang bukan melayu yg bukan beragam islam untuk dilantik menjadi exco.Ini jelas menunjukkan PAS ni pilih kasih dan merupakan parti yg perkauman.

November 1, 2008 3:07 AM


teramat jelas sangat nampak kebodohan dan kejahilan ko mengenai struktur pentadbiran kerajaan negeri melalui komen ko.

perlu diingat, ada tak adun pas yang bukan islam? dah adun bukan islam pun tak ada mcm mana nak lantik jadi exco? samy vellu pun boleh jadi exco jika dia masuk pas bertanding sebagai adun dan menang. sebab itu la ada pemimpin cina setempat dilantik sebagai penghulu di kelantan sebab penghulu boleh dilantik terus tak payah tunggu jadi adun dulu.

lagi satu aku nak bagi tau. perkauman adalah perbezaan BANGSA dan bukannya perbezaan agama. lagipun islam agama universal semua bangsa di dunia boleh menganut agama islam dan nabi sendiri pernah menempelak orang yang memperjuangkan bangsa. semua bangsa sama saja disisi allah swt yang beza ketakwaan kepada allah swt itu saja.

ingat betul2 dlm kepala tu PERKAUMAN HANYA UNTUK BANGSA dan bukan untuk agama...

Unknown said...

Blogger bn@umno said...

firdaus

habih ko nak aku keje dgn syarikat melayu yg bagi gaji seciput tu ke?ko nak aku kebuluran ke ape?kalo macam ko tu takpalah PR sponsor ko.mengadap komputer hari-hari kat siasah untuk buat komen ni pun dapat gaji.Ini satu lagi contoh melayu yg malas nak keje sebab tu semakin hari semakin terhakis kualiti orang melayu kat malaysia ni bukan seperti melayu yg dahulu yg bermati-matian berjuang menentang penjajah bagi menjaga tanah air.

November 1, 2008 2:31 AM

komen ko ni jelas munujukkan kegagalan umno menjaga kepentingan melayu selama 50 tahun dan kegagalan DEB. sedangkan cina yang tidak dimanjakan seperti melayu boleh dilihat taraf ekonomi bangsa mereka. bodohnya pemimpin umno nih...

TEKONG DARAT said...

kepada perunding...
agak payah utk beri pemahaman kat 2-3 spesis bebal kat sini...
maklumlaa, mereka bukan tokeh sptesen minyak...yang diorang tau hanya menyokong apa yg ditipu pemimpin mereka dan warwarkan dalam blog ni...kalau perunding mintak pengiraan subsidi yg kononnya pemimpin diorang bagi tu pun, saya berani potong jari...tak terbuat oleh spesis2 ni....

apa macam bn@umno dan zali, berani tunjukkan formula harga minyak kat kami ni?....

cikgu tomoi said...

hahaha..

bagi je hikmat siku cap monyet kat kepala mereka yang bebal ni. bagi nampak bintang sikit..

TEKONG DARAT said...

firdaus...
bn@umno memang makhluk bebal yg dihantar oleh puak2 pemerintah utk meramaikan kononnya penyokong kerajaan dalam blog ni...
pada aku, ayat2 yg digunakan mirip kepada mereka yg ada masalah mental...sekejap sokong melayu, sekejap pangkah melayu, sekejap bangkang mahathir, sekejap sokong mahathir...maka nilailah sendiri status mental makhluk ni....
amat payah mempertahankan kebatilan...

TEKONG DARAT said...

akhirnya terserlah jua...

Unknown said...

biasa la tekong darat, nak sedapkan hati di atas kapal yg dah nak karam...

Unknown said...

lagipun keja depa tukang buang najis nakhoda ke laut saja...

TEKONG DARAT said...

Ke mana Najib larikan RM5 bilion?
Hishamuddin Rais | Oct 30, 08 7:47pm
Hari ini telah dipastikan bahawa sistem ekonomi kapitalis neoliberal telah berakhir. Krisis ekonomi yang melanda sistem kapitalis neoliberal ini sedang nazak. Secara bengong, hanya Najib Razak sahaja yang cuba menafikannya dan berkata Malaysia “terselamat.”

Dasar Ekonomi Bengong (DEB) ini akan membawa mudarat yang amat sangat kepada orang ramai. Justeru, mari kita memahami dasar ekonomi Najib ini.

Dua hari sebelum meninggalkan Kementerian Pertahanan, Najib telah menandatangani perjanjian membeli Eurocopter. Helikopter ini berharga RM2 bilion. Brazil telah membeli helikopter yang sama dengan harga 1 bilion ringgit. Apakah Malaysia ditipu 1 bilion ringgit?

Jawabnya - tidak. Harga helikopter ini sama. Tidak berubah-ubah. Tukang buat dan tukang jual ini tidak menipu. Kita rakyat Malaysia yang kena tipu oleh Najibk. Harga ini telah ‘dinaikkan’. Yang membayar nanti kita semua kerana yang membeli helikopter ini kerajaan.

Kerajaan itu orang ramai. Orang ramai itu kita semua.

Cara “menipu” ini samalah seperti cara Najib membeli jet pejuang Sukhoi (Rusia) dan kapal selam Scorpene (Perancis). Yang berbeza kali ini hanyalah tidak ada perterjemah cun dari Mongolia. Juga kali ini bukan syarikat perunding Razak Baginda yang menjalankan urus jual-beli.

Berita masih belum jelas syarikat kroni mana pula yang mendapat komisen 1 bilion ringgit membeli Eurocopter ini.

Dari mana agaknya duit-duit ini akan datang? Apakah duit ini juga datang dari punca yang sama? Dalam suasana gawat ini banyak persoalan timbul kenapa beli helikopter?

Pertanyaan ini terjawab pantas. Belum pun satu bulan menjadi menteri kewangan, Najib telah “melarikan 5 bilion ringgit” duit KWSP. Duit ini ialah duit simpanan kaum buruh dan kaum pekerja. Duit KWSP adalah duit simpanan yang wajib disimpan oleh semua pekerja.

Majikan juga diwajibkan menyumbang dalam dana KWSP. Duit KWSP ini untuk kegunaan di hari tua – sebagai pencen atau untuk diambil membuat rumah, pergi naik haji dan sebagainya.

Menurut DEB Najib, duit 5 bilion ringgit ini akan disalurkan kepada syarikat ValueCap Sdn Bhd. Penyaluran duit KWSP ini bertujuan menaikkan harga nilai saham syarikat-syarikat yang dianggap “jatuh nilai”.

Persoalan timbul - nilai saham ini rendah kerana orang ramai tidak yakin terhadap syarikat-syarikat ini. Memasukkan duit ke dalam syarikat ini tidak akan membawa apa-apa keuntungan. Untuk sementara waktu, kemungkinan nilai saham syarikat ini akan naik tetapi akhirnya akan jatuh terlingkup juga.

Apabila saham ini mendapat suntikan 5 bilion ringgit, maka nilai sahamnya naik. Apabila nilainya naik, maka makin ramai tuan empunya saham akan menjualkan saham mereka kerana ekonomi sedang gawat. Apabila saham banyak terjual, maka nilai saham ini akan jatuh kembali.

Hanya orang bengong sahaja yang tidak faham bagaimana spekulasi bergerak pantas di bursa saham Kuala Lumpur. Lima bilion ringgit ini akan dicekup oleh pemodal besar terutama dari luar negara.

Dalam masa yang singkat 5 bilion ringgit ini pasti akan hangus. Lima bilion ringgit ini adalah duit kita semua yang diperjudikan di Bursa Malaysia oleh Najib.

Lihat pula ekonomi kita. Harga bahan bakar petroleum telah jatuh. Ketika artikel ini ditulis, harga setong minyak mentah 62 dolar. Untuk mengeluarkan minyak dari perut laut, Petronas memerlukan 60 dolar. Ertinya, dalam satu tong kita hanya untung 2 dolar. Jika harga minyak jatuh lagi maka tidak berbaloi Petronas mengeluarkan minyak.

Lihat pula harga kelapa sawit. Harganya juga jatuh. Pada ketika ini harga setan minyak sawit kurang lebih 1,500 ringgit. Perbelanjaan mendapat setan minyak sawit dianggarkan antara 1,200 ke 1,700 ringgit. Dalam masa yang tidak lama kos pengeluaran – baja, buruh, pengangkutan – lebih tinggi daripada pendapatan.

Justeru, kerana menyedari semua ini Pakatan Rakyat meminta agar Belanjawan 2009 disemak kembali. Belanjawan yang dibentangkan di Parlimen sekarang berdasarkan harga minyak yang melebihi 100 dolar setong dan harga sawit hampir 3,000 ringgit setan.

Pendapatan negara yang dijadikan asas Belanjawan 2009 bergantung kepada hasil petroleum dan minyak sawit. Jika harga dua bahan eksport utama negara kita jatuh, ertinya pendapatan negara jatuh. Justeru Belanjawan 2009 wajib dikaji semula.

Najib yang menjalankan DEB (Dasar Ekonomi Bengong) telah menolak permintaan Pakatan Rakyat di Parlimen. Apa yang dilakukan oleh Najib ialah “melarikan duit KWSP.”

Selama lebih 30 tahun sistem ekonomi kapitalis neoliberal diperkenalkan oleh Amerika Syarikat. Kapitalis neoliberal bermakna “apa yang boleh jual akan dijual, apa yang boleh beli dibeli”.

Sistem ini mengetepikan peranan daulah. Kerajaan tidak dibenarkan memiliki hospital, sekolah dan universiti, janakuasa elektrik, sistem pengangkutan, air atau menyediakan subsidi untuk orang ramai.

Menurut falsafah neoliberal, jika kerajaan campur tangan, maka sistem ekonomi akan cacat.

Justeru gerombolan United Malays National Organistion telah turut mengamalkan sistem kapitalis neoliberal. Hasilnya – lembaga elektrik dijual pada kroni, lembaga agihan air dijual pada kroni, jalan raya dijual pada kroni, hospital dijual pada kroni.

Siapa kroni ini ? Mereka anak-beranak dan kaum keluarga gerombolan United Malays National Organisation.

Untuk menipu rakyat, maka gerombolan United Malays National Organisation mengatakan bahawa ini adalah Dasar Ekonomi Baru untuk menolong orang Melayu. Apabila ada kritikan muncul, maka gerombolan ini akan berselindung bawah Perlembagaan Persekutuan dan hak keistimewaan Melayu.

Jika kritikan datang daripada bukan Melayu, maka mereka akan mengatakan bahawa bukan Melayu tidak ada hak untuk membincangkan hak keistimewaan Melayu. Gerombolan ini akan mengancam mereka dengan tindakan undang-undang.

Tingkah laku dan perangai gerombolan United Malays National Organisation ini samalah seperti satu gerombolan perompak – selepas melakukan rompakan, mereka berselindung di masjid, kuil atau gereja.

Beginilah taktik yang telah dilakukan oleh gerombolan United Malays National Organisation berulang-ulang kali.

DEB Najib ini akan membawa mudarat yang maha besar kepada kita semua – Melayu dan bukan Melayu. Ekonomi kapitalis tidak pernah kenal kamu beragama apa, kamu berbangsa apa atau kamu bersembahyang di mana.

Apabila ekonomi kuncup, yang terpukul tenat ialah kelas bawahan – kaum pekerja, kaum buruh, kaum tani dan nelayan dipukul hebat. Ramai warga hilang pekerjaan dan mata pencarian.

Kita wajib menerima hakikat bahawa Malaysia turut sama mengamalkan sistem ekonomi kapitalis neoliberal. Sistem ini berpusat di Amerika Syarikat. Apabila ekonomi Amerika Syarikat menguncup, maka semua ekonomi kapitalis neoliberal dalam dunia ini juga akan turut menguncup.

Justeru Pakatan Rakyat tidak ada pilihan melainkan wajib mengambil alih kerajaan secepat mungkin untuk menyelamatkan negara daripada bencana kemelesatan ekonomi.

DEB Najib wajib digantikan secepat mungkin. Malah Najib sendiri wajib dihumbankan dalam tong sampah sejarah.

Langkah awal ialah konsep kembali ke bumi. Pertanian wajib dijadikan tulang belakang ekonomi Malaysia. Pertanian ini bukan hanya menanam sawit atau getah sahaja tetapi rakyat wajib dibantu untuk menghasilkan tanaman makanan.

Jika ekonomi meleset, orang ramai masih ada makanan. Makanan untuk diekspot bukan tujuan utama kerana pasaran makanan dunia juga sedang menguncup. Jika kita dapat mengekspot makanan, maka anggaplah ini sebagai bonus.

Kembali ke bumi bertujuan membeli masa agar kita dapat menyusun kembali struktur ekonomi kita yang selama 30 tahun ini telah diporak-perandakan oleh dasar kapitalis neoliberal.

Tidak dapat tidak penstrukturan baru ekonomi yang akan dibawa oleh Pakatan Rakyat tidak akan berpandukan keuntungan maksimum atau dasa “apa boleh jual, jual; apa boleh beli, beli”.

Struktur ekonomi baru wajib memperlihatkan peranan daulah yang lebih kuat. Wajib diwujudkan garis pemisah untuk mengasingkan pengaruh kaum pemodal dari politik negara.

Kuasa kaum pemodal menentukan dasar ekonomi negara berlandaskan neoliberal. Dasar ini sedang terbogel dan terbukti gagal. Dasar kapitalis neoliberal ini wajib ditinggalkan. Rakyat dunia memerlukan satu struktur baru yang berasaskan kekutaan kaum pekerja, buruh dan tani.

Unknown said...

sistem ekonomi islam sudah ada cuma tinggal nak ambik dari al-quran dan praktikan ja. masalahnya sekarang pemimpin negara kita yang dipegang oleh umno tak percaya kepada allah swt. mereka lebih percaya pada orang kafir yang mencipta sistem ekonomi kapitalis daripada sistem islam yang diciptakan allah swt...

J said...

kesimpulanya di sini..melayu berbalah sesama sendiri..
hmm..nasib jadi org melayu memang dah ditakdirkan oleh tuhan,,bangsa yg banyak dugaan..tapi sedih lagi nasib umat islam di palestin..kembali kepada al-Quran pasti ada penyelesaian semua ni,,

TEKONG DARAT said...

cadangan ngko bagus flyly....
baik ngko sarankan cadangan ni kepada pemerintah sedia ada...nik aziz pun dah kata, kalau pemerintah sedia ada guna cadangan ngko ni dalam pemerintahan, dia tak akan teragak2 utk bubarkan PAS...dan kalau saranan ngko ni tak diterima, maka ngko pasti tahu mana yg sepatutnya ngko tuju...

ngalabu said...

tuan saiful, tuan tahuke kenapa ekonomi melayu jadi begitu? ini semua kesalahan umno. 50 tahun memerintah apa yang mereka buat untuk orang melayu, apa yb umno dan melayu buat untuk orang melayu. kita tidak bole salah orang cina mereka pandai ambil peluang atas kelalaian, kelemahan dan kegelojohan yb-yb melayu umno.

ngalabu said...

bn@umno.
dari dulu lagi aku sudah agak, rebat minyak rm650 adalah satu keputusan yang sangat tidak tepat dan tidak mengambil kira kepentingan rakyat. Berapa ramai rakyat yang tidak berkereta? apa yang mereka dapat? yang pasti mereka dapat ialah kemiskinan, inflasi harga barang melambung. Yang untung ialah orang macam kau kereta banyak, gaji mahal, ialah kerja dengan cina katakan!

ngalabu said...

Tuan zali kenapa dengan kauni?, baguslah orang ajak solat, menyeru kepada yang baik. kau ludahke kalu orang bawakau solat. Kau berterimakasihke kalu orang bawa kau ke arah kedurjanaan.

TEKONG DARAT said...

memang begitu sikap 2-3 beruk ni...
dimaki hamun pun takpe...
ntah2 keyboard dah terbakar...
tak pun 2-3 ekor beruk ni tidak akan masuk dalam blog ni 2-3 hari...kononnya supaya orang dah lupa tentang ayat2 songsang diorang...yer laa, bagi puak depa MELAYU MUDAH LUPA....wei manusia sial, ni melayu sejati laa...korang tu melayu laknat...thuuuuihh!!!

ngalabu said...

Tekong darat,

Tahniah kau punya fikiran, pendapat dan kupasan sangat baik. Tak macam pandangan 'merekatu'.

kayemsee said...

Kes Altantuya masih menjadi misteri...sudah diduga Razak baginda akan dibebaskan tetapi kedua org tertuduh drp unit khas dipanggil membela diri....jika betul pun mereka yg membunuh dgn meletupkan guna c4...tapi siapa mereka itu dgn altantuya? mereka tak pernah kenal atau pernah ada urusan dgn simati. bukan mereka yg pernah berurusan membeli kapal selam dgn rusia melalui altantuya.

kalau begitu, atas arahan siapa mengarahkan mereka utk meletupkan mangsa? atas kebenaran siapa bahan letupan C4 dpt dikeluarkan? sedangkan sebutir peluru drp stor polis dikeluarkan perlukan pengesahan yg cukup ketat.

janganlah nanti kedua org tertuduh tersebut didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman mati...tetapi pengarah atau 'MasterMind'nya terlepas dan boleh bersenang lenang..negara kita bukannya cerita hindustan...dimana penjenayah boleh buat sesuka hati kerana berkuasa dan berwang...

zali said...

shahrir : "Tak ramai yang suka rebat ini dan ramai yang merasakan sistem rebat tak sepatutnya dilaksanakan,"

dah bagi berlagak sangat...tak ada kesan la,kj yang untung la...apa la...

tarik je balik rebat tu shahrir...biar semua tak merasa.

zali said...

eurocopter - bpr siasat
politik wang - bpr siasat
harga beras super tempatan - turun 20sen

dan lain-lain...

ehh lupa nak tulis...

mb perak dan isteri merajuk tak jadi nak ke mekah selepas kena taruh dengan rakyat yang dah lama tunggu dalam Q

perunding said...

salam.
sememangnya kerajaan (pusat) Pak Dol nak pencen sedang mencari jalan keluar drp memberi rebat dol tu.nilai rebat boleh ditukar menjadi nilai "subsidi" bernilai lebih 40sen seliter.biar semua orang merasa.
above all,yang lebih penting adalah penerangan yg diberikan oleh adik SS.sila rujuk comment yg lepas (bukan dari saya) atau rujuk Suara Keadilan terkini.
bukti dan penerangan itu amat jelas lagi mudah di fahami semua rakyat.
RAKYAT YG BAGI SUBSIDI KPD KERAJAAN(PUSAT) BAGI SETIAP LITER PETROL YG DIBELI.
MOGA RAKYAT MALAYSIA SEMUA SEDARLAH.
BANGUN DAN BANGKITLAH.
KITA SEMUA KENA TIPU.

zali said...

perunding,

mana ada yang betul kalau kerajaan buat.

kalau tak nak keluar duit beli minyak...pegi gali sendiri la minyak tu...

dah cukup bagus kerajaan bantu sibuk kata rakyat yang bagi subsidi pada kerajaan...

kerajaan tipu...nuar tak tipu...sapa yang bangang?

zali said...

firdaus...

awak punya boss,hadi awang pun tak setuju jugak dan akan minta penjelasan pkr tentang lantikan moi...

ni yang best ni...

bergasak la awak semua...

lepas tu melingkup sesama awak...

TEKONG DARAT said...

ngko laa yg bangang...
melayu laknat!!!....
aku pernah cakap ttg status mental ngko dan beberapa beruk lagi...
dan hari ni sekali lagi terbukti betapa tidak sihatnya mental ngko...buktinya, baru semalam ngko pertahankan rebet...hari ni dah suruh hapuskan sebab menteri kata camtu....bebalnya beruk ni....
tak reti lagi ker bahawa kerajaan TAKDA DUIT LAA!!!...tahun ni jual minyak takda untung...bodoh ganda 25 kat ngko zali

TEKONG DARAT said...

zali mangkuk...
macm pernah di baca berita tu....
muka depan utusn meloya kan?...
gemius kerajaan hanya bergantung maklumat kepada paper kini perlu diselamatkan oleh orang2 umno...
sebagai wadah perjuangan melayu kononnya....wei mangkuk, cakap kat orang yg beria nak selamatkan utusan tu, kalau nak jadi wadah perjuangan melayu, tukar balik ke tulisan jawi....jgn berkokok ker...
sedangkan ekor bergelumang taik...tthuuuuiii!!!...jijik

perunding said...

salam.
sememangnya itu fakta.(rakyat yg bagi subsidi kpd kerajaan pusat)
kiraan itu amat mudah.anda boleh kira sendiri.gunakan harga sebenar.
saya tidak menyerang SS.beliau tersepit.tetapi rakyat harus sedar.ambillah kiraan secara fakta yg tepat dan benar.

bunga melati said...

org mcm ko je kata kerajaan tak tipu. tu sebab ko ni dungu...asik2 yer boss... boss always right kan... ko yg bgtahu aku cm tu...

berbeza dgn PR... sebab tu ade otak pikir sikit bro.. bkn yes aje...

kayemsee said...

rebet minyak adalah salah satu tindakan BODOH lagi DUNGU kerajaan beEnd dibwh bodolah & najisC4...kalau tak kalut naikkan harga minyak sampai 78 sen ketika harga minyak dunia melambung tak perlu rakyat nak susah2 mcm nie...sepatutnya harga minyak sekarang hanyalah RM 1.70 seliter, lebih rendah drp harga dulu RM 1.92....
bukannya lama nak tunggu ketika tu...hanya 2 bulan shj sblum harga minyak dunia menyusut sekarang nie...tak bleh sabar ka tunggu sekurang2nya 3 bulan utk buat keputusan naikkan harga...tgk sekarang apa dah jadi...harga barang & inflasi cukup tinggi...bukan senang nak turun mcm minyak...
plak tu buat keputusan bagi rebet minyak kat rakyat...igt genius sgt la keputusan tu...habih skarang nie nak turunkan minyak pun susah sbb masih terikat dgn rebet tu...bodoh & tolol sungguh kerajaan beend...rakyat yg susah tapi depa...langsung tak rasa apa2...

bunga melati said...

en zali...

biasalah terkenanl dgn cakap putar alam.. mengalahkan boss2 umNO... cakap mcm bgs tapi amik fakta dalam berita hairan dan utusan meloya... paling bangsat pun en zxali amik kat tv3 suku saluran ceria en zali sekeluarga...

wahai bloggers sekalian biarkan en zali... dia mmg cm tu... dungu sikit... pandai sikit lah dari bn@umNO... cakap putar alam punyer org... bos kata apa pun boleh...jadi peliwat pun boleh... jadi pelakon pun boleh jadi penjilat pun boleh... tak gitu en zali...

perunding said...

salam.
kmc anda tepat dan jitu.saya setuju dan sokong sepenuhnya.

kepada zali,
sememangnya tidak mustahil untuk bagi zero cost minyak kepada rakyat.
contoh Iran,Nigeria,Libya dll hanya letak harga dalam sekitar 35sen lebih seliter.
juga tidak mustahil untuk bagi pemilikan individu kpg carigali minyak spt di US.
kita boleh bincang lebih lanjut,tapi boleh ke anda terima hujah dari contoh luar negara.
si saiful tu hujah sejarah pun tak boleh terima.
terjemahan..be end tu maknanya dah hujung..dah nak berakhir..dah tamatttt.

bunga melati said...

bekas menteri di jabatan perdana menteri telah melepaskan jawatan sebagai senator.. korang mesti tahu siapakah gerangan insan terbabit....

tindakan yg bagus... salah satu cara menunjuk kan rase tak puas hati terhapdap pemimpin yg mementingkan diri...

apa komen pro umNO?? en zali... apa ulasan... mesti ko cakap tak kisah ramai lagi boleh jadi pengganti... tapi semua calon pengganti ialah perompak jugak...

hahahaha.... dasar bajingan...

bunga melati said...

pelik dan hairan tapi itulah persoalan yg bermain di fikiran bahawa pro2 kerajaan umNO masih lagi mempertahan kan pemimpin2 yg secara terang terangan menipu rakyat....

mungkin en zali dan bn@umNO... masih lagi percaya dgn kata2 boss mereka tapi kita yg dapat membezakan perkara yg btol dan perkara yg tipu dapat mengetahui bahawa meraka yg memimpin sedang menipu dan mengencing, takpe en zali rela di kencing sehingga basah kuyup...

KMF said...

SDR, PERUNDING,

SETINGGI KITA NAIK, KITA PERLU TENGOK KE BAWAH..... PERSOALANNYA DALAM ISU INI ADALAH: KAUM MAJORITI KEN DENGAR PANDANGAN KAUM MINORITI (BUKAN PAKSAAN). STRATEGI KEKUATAN MAJORITI ADALAH KENA DENGAN MINORITI UNTUK MEMPERKUKUHKAN KEKUATAN MAJORITINYA. DI MALAYSIA KEY POINTS KEHARMONIAN DAN PERPADUAN MALAYSIA ADALAH TERLETAK PADA KAUM MAJORITI. KEGAGALAN MENGAWAL/ MENGURUS ANTARA KAUM AKAN MENGHACURKAN NEGARA INI.

PERSOALANNYA PADA ISU INI ADALAH: AKAN MENCIPTA PERSEPSI KAUM BUKAN MELAYU YANG MENGATAKAN KAUM MEREKA TIDAK BERHAK/ TIDAK LAYAK/ TIDAK PATUT/ TIDAK PERLU MENJADI KETUA/ ATAU APA2 KEDUDUKAN YANG TINGGI DARIPADA MELAYU.......

U SEMUA PERLU AKUI PERSEPSI INI..... BUKAN MEMAKSA IKUT PANDANGAN INI, TAPI PERLU DENGAR... CAKAP MACAMANAPUN U MELAYU..... TIADA MAKNADNYA SEBAB ITUL ADALAH PERSEPSI.......

PERSEPSI TIDAK BOLEH DITIDAKAN SEBAB TELAH BERMAIN DI FIKIRAN MEREKA. PERSEPSI TIDAK PERLU DIHASUT KERANA SEMEMANGNYA PERSEPSI MEREKA.....

MOIRALNYA DI SINI ADALAH MALAYSIA MILIK SEMUA. BUATLAH DEMI KEBAIKAN BERSAMA. BUAT BAIK DIBALAS BAIK, BUAT JAHAT MALAPETAKA MENIMPA.

JGN HANYA BERBENTENGKAN PERLEMBGAAN.... BERSIKAP LAH JUJUR DAN IKHLAS..... TERIMA KASIH...

TEKONG DARAT said...

encik keling...
memperbetulkan persepsi tersebut adalah matlamat PR...

zali said...

melati...

lepas jawatan senator...

apa nak heran...sikit lagi nik najis pelawa la masuk pas.

tak ada kerja lain orang tua tu...habis semua dia pelawa join pas.

orang kelantan balik negerinya sendiri la nampaknya...

zali said...

halo tokong...

apa ke dayus sekadar memaki hamun dengan melayu je berani dan dengan keling cakap bukan main bersopan santun...kimak punya orang.

awak dengan keling sama je...terencat akal,dungu berganda dan...kimak!

Unknown said...

zali said...

firdaus...

awak punya boss,hadi awang pun tak setuju jugak dan akan minta penjelasan pkr tentang lantikan moi...

ni yang best ni...

bergasak la awak semua...

lepas tu melingkup sesama awak...

November 1, 2008 9:03 PM

mesti kau baca paper utusan yang sememangnya milik umno kan?
itulah utusan suka memutar belit kenyataan pemimpin pr...

ini dari utusan hari ini

Hadi mahu penjelasan Oleh ZULKIFLI MANZOR KEMAMAN 1 Nov. _ Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak bersetuju dengan tindakan kerajaan negeri Selangor melantik Low Siew Moi sebagai Pemangku Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Kata Abdul Hadi, sebagai sebuah negeri yang majoriti penduduknya orang Melayu dan beragama Islam, sistem pentadbiran sepatutnya diterajui oleh kaum tersebut. Sehubungan itu, beliau akan meminta penjelasan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor berhubung pelantikan Siew Moi itu. Secara umum apa yang saya dapat katakan pemerintahan dan pentadbiran negara mestilah diterajui oleh orang Melayu yang beragama Islam. Saya tidak boleh komen lebih-lebih kerana perlu meminta penjelasan daripada rakan-rakan kami di Selangor terlebih dahulu, katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan majlis Ijtimak Kepimpinan Pas Terengganu di bandar Chukai di sini, hari ini. Isnin lalu, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengumumkan pelantikan Siew Moi yang sepatutnya bersara tahun ini tetapi dilanjutkan tempoh persaraannya sebagai Pemangku Pengurus Besar PKNS untuk tempoh setahun bagi mengambil alih tugas Pengurus Besar PKNS sekarang, Datuk Harun Salim yang akan bersara hujung bulan ini. Ekoran keputusan itu, enam persatuan kakitangan PKNS menyerahkan memorandum kepada Abdul Khalid dan mendesaknya menarik balik pelantikan Siew Moi itu kerana dikatakan tidak memenuhi aspirasi penubuhan PKNS bagi membantu meningkatkan sosial dan ekonomi bumiputera. Abdul Hadi berkata, Pas tidak boleh membuat sebarang pendirian berhubung keputusan yang dibuat oleh PKR di Selangor. Menurutnya, pelantikan Siew Moi hanya sebagai Pemangku Pengurus Besar PKNS yang menjalankan tugas-tugas pengurus besar agensi itu. Jawatan Pengurus Besar itu masih belum sah dimiliki sepenuhnya oleh Siew Moi,'' jelasnya. Beliau berkata, isu pelantikan orang bukan Melayu itu juga bukan merupakan perkara dasar pentadbiran di Selangor kerana ia hanya melibatkan sebuah organisasi.

dan ini dari sidang media yg sebenar.

(Berikut adalah transkrip penuh sidang media tersebut)

DS Hadi : Soalan teruslah

Lee : Dato Seri, dengar ucapan Dato' Seri kata tambah 5% sokongan undi sokongan dari Melayu boleh memerintah semula negeri Terengganu boleh Dato' Seri ulas sikit, pasal tadi Dato Seri Kata dengan undi yang baru baru dapat 20 kerusi parlimen, boleh ulas balik

DS Hadi: Yang pertama kita perlu menyedari bahawa di negeri Terengganu keputusan pilihanraya seringkali bergantung kepada undi penentu. Undi penentu ini kebiasaannya adalah undi atas pagar yang tidak berparti

Sebenarnya 40 peratus lebih undi yang kita capai adalah undi PAS sama ada ahli atau pun penyokong. Kita dapati PAS mempunyai pengaruh yag sangat kuat di negeri Terengganu.

Barisan Nasional lebih bergantung kepada undi atas pagar atau pun pengundi hantu yang dibawa dari luar yang dilakukakn melalui politik wang dan penyusunan pengundi dengan kerjasama daripada SPR dan pendaftaran Negara.

Menunjukkan bahawa kekuatan UMNO Terengganu bertongkat kepada cara-cara tersebut.

Kita boleh membuat perubahan dalam rakyat negeri Terengganu sendiri dengan sedikit perubahan itu, Insya-Allah terlaksana apa yang disebut tadi Kita mesti sedar bahawa kalau pemilihan Umno mereka dipengaruhi oleh 'money politic' politik wang maka pilihan raya umum lebih-lebih lagi lah, kalau dalam parti pun itu cara dia pilihanraya umum lebih-lebih lagi

Khairul Rizal : Hah apa ni, penubuhan Kerajaan baru yang diwar-warkan oelh Anwar Ibrahim, macaman strategi politik penubuhan itu

DS Hadi : Kita tunggu, tunggu daripada perubahan ahli-ahli parlimen Umno dan Barisan Nasional yang lain

Lee: DS Anwar bercakap dia rasa pada situasi sekarang amat sukar

DS Hadi: Tidak mustahil, walaupun sukar tidak mustahil boleh berlaku, dengan perpecahan yang berlaku dalam Umno sekarang Sebagaimana perubahan boleh berlaku semasa perpecahan tahun 90, akhir tahun 80-an bila Tengku Razaleigh keluar daripada Umno dan berlaku lagi tahun 99, 98, bila Dato' Seri Anwar dipecat, dan boleh berlaku lagi dengan pergolakan yang berulang hari ini, bahkan terdapat di kalangan orang Umno sendiri contohnya Dato' Musa Hitam mengatakan Umno sudah dihingapi penyakit tua, Musa Hitam kata bukan saya kata

Lee : Jadi Dato Seri masih yakin boleh lagi lah dalam...

DS Hadi : Perubahan boleh berlaku, tidak mustahil Saya tak baca Dato Seri Anwar buat kenyataan saya baru balik

Lee : Dia (DS Anwar) kata situasi macam ini susah sikit

DS: Saya baru balik

Lee : Dia mengakui 'chances' kurang lah

D W Mutalib : Kesan pemilihan UMNO.

DS Hadi: Iya...kita tunggu pemilihan UMNO, lepas pemilihan

Khairul Rizal: Aaa...pimpinan di negeri Terengganu akan memecat beberapa Exco yang tidak mengikut arahan dia...yang baru-baru ni.

DS Hadi: Itu hal dalaman Umno, saya tak mahu campur.

Lee: Dato' Seri boleh komen sikit tak itu.. isu Low Siew Moi dilantik sebagai pemangku PKNS nampak...aaa...bantahan dari PAS Selangor.

DS Hadi: Saya baru balik daripada luar negara baru,aaa... sehari, tak dapat maklumat, dan saya memerlukan maklumat dari kawan-kawan Selangor, tak boleh beri...komen.

Lee: Pasal dia kata...bantah sebab bukan Melayu.

DS Hadi: Iya...Saya kena dengar dari Selangor dulu.

D W Mutalib: Pelantikan tu pemangku kan.

Lee: aa pemangku.

D W Mutalib: it is acting...so..its not a final decision.

DS Hadi: Aaa..Kalau pemangku itu boleh.

Lee : Maknanya kalau pemangku itu boleh terimalah ke macamana?

DS Hadi: Saya kena dengar keputusan Selangor dulu.

Lee: Sama dengan isu pemansuhan saham 30% Bumiputera, dapat tentangan dari PAS juga, So...macamana?

DS Hadi: Itu juga saya mesti dapat penjelasan dari Selangor, kita tunggu baru balik dari luar negara, tak pergi lagi...apa nama ni...pejabat di Kuala Lumpur.

Lee: Dato' Seri beri komen secara am lah, kalau seseorang itu tidak diterima sebab dia bukan Islam, dilantikkan jawatan ini kalau disebabkan dia bukan Islam, so...alasan diberikan...

DS Hadi: Sekarang.. semua pihak telah menerima sama ada PKR ataupun DAP, teras pemerintahan dan pentadbiran Negara mestilah orang Melayu Islam...sudah diterima..dalam masa yang sama tidak menafikan peranan semua kaum yang ada dalam negara ini...itu asas umum.

Khairul Rizal: Dato' Seri,ada pergolakan di antara Keadilan dan PAS dalam pembentukan kerajaan Baru...?

DS Hadi: Kerajaan baru pun tak ada lagi...bagaimana kita nak bergolak, nanti ada kerajaan dulu lah.Kerajaan Pusatlah kerajaan negeri kita dah selesai di mana apa nama ni...Kedah, Perak, Kelantan lebih awal daripada negeri-negeri yang dikuasai oleh Umno...lebih awal Kita semua tahu.Perlis berapa minggu baru selesai. Terengganu berapa minggu...dekat sebulan nak selesai...kita lepas pilihan raya tubuh kerajaan. Mungkin masud soalan tu kerajaan Pusat. Kerajaan Pusat kena tunggu dulu.

Sazali: Dengan perpecahan dalam Umno sekarang ini. Ada yang sudah untuk memasuki Pakatan.

DS Hadi: Yang masuk pun dah ada.

Sazali: Dari pimpinan Umno?

DS Hadi : Iya ada pimpinan Umno yang masuk.

Lee: Bila kan..kemuka nama yang disebut tadi lah pemimpin yang sudah masuk dalam.

DS Hadi: Bila tiba masa lah.

Sazali: Tak boleh beritahu ya?

DS Hadi: Aah...tak boleh lah.

Lee : Dato' Seri...pemimpin UMNO ke pemimpin Barisan Nasional?

DS Hadi: Umnolah...Umnolah...sebab baru ni saya pergi ke Johor sebelum pergi ke luar Negara, tiga minggu lepas, terima borang 200, 200 orang sebuah kampung setinggan ahli Umno.

Khairul Rizal: Di mana?

DS Hadi: Di Johor...di Johor

Zulkifli: Perkembangan terkini Razak Baginda.. lepas, mungkin ada komen dari sudut penghakiman.

DS Hadi: Itu urusan mahkamah, apa yang saya mahu supaya mahkamah betul-betul adil dan telus.

Saya buat penegasan sekali lagi, calon Perdana Menteri mesti bersih, sebab itu saya mahu Dato Seri Najib mesti dibersihkan oleh mahkamah, melalui mahkamah melalui BPR mesti bersih, itu adalah amalan negara demokrasi.

Di negara Barat yang mengamalkan demokrasi, di Amerika di England mana-mana pun, kalau ada tuduhan ada berita saja, pemimpin itu mesti dibawa ke Jawatan kuasa 'Senate' atau pun 'Congress' kalau perlu mahkamah...mahkamah.

Sehingga betul-betul dia membersihkan diri dia daripada tuduhan, baru dia layak jadi pemimpin. Dan kita mengharapkan Perdana Menteri sebelum mengundur diri meninggalkan jasa yang baik.

Membetulkan kesilapan-kesilapan yang dibuat oleh mereka terdahulu, seperti memulihkan badan kehakiman, BPR, SPR ! Insya-Allah kalau Perdana Menteri boleh buat perubahan-perubahan ini, beliau meninggalkan jasa yang baik.


kau nilai la sendiri. kesian asyik kena kencing ja ko ni...

Unknown said...

zali said...

shahrir : "Tak ramai yang suka rebat ini dan ramai yang merasakan sistem rebat tak sepatutnya dilaksanakan,"

dah bagi berlagak sangat...tak ada kesan la,kj yang untung la...apa la...

tarik je balik rebat tu shahrir...biar semua tak merasa.

November 1, 2008 8:10 PM


biasa la pak mentua dah nak kena tendang so menantu da hilang taring la.
lepas ni puak yang dekat dgn pm baru la plak ambik kesempatan cipta satu mekanisme baru yang secara tak langsung boleh masuk akaun sendiri plak.
biasa la tu, umno. kuasa untuk kayakan keluarga dan kroni. macam la tak paham plak. baru diwar-warkan nak jadi pm anak pun dah mula la timbulkan diri...

TEKONG DARAT said...

apa yg dayusnya zali mangkuk?....
dia tu keling...tak paham pun sebab dia minoriti..ngko tu dah memang melayu laknat...time ngundi cari minoriti...time memang lupa diri...time nak kalah, cari mjoriti...ngko tahu tak?...
AKU MENILAI NGKO LEBIH TERUK DARI KELING!!!

Unknown said...

MALU..MALU.. Sungguh memalukan apabila seorang menteri kabinet Malaysia memberi hujah tidak mahu menurunkan tarif eletrik kerana alasannya kenaikan dan penurunan tarif itu tiada kena mengena dengan minyak.

Inilah ALASAN bodoh tolol seorang Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansur. Bagi beliau naik turunnya harga minyak, tidak ada kaitan dengan letrik.

“Stesen janakuasa elektrik negara ini menggunakan sumber gas sebanyak 60 peratus, 30 peratus arang batu dan bakinya daripada sumber tenaga lain”, katanya.

Lain pula dengan alasan semasa mahu menaikkan tarif eletrik dulu. Utusan Malaysia pada 26 Oktober 2007 melapurkan alasan Ketua Pegawai Eksekutif Tenaga Nasional Bhd. (TNB), Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh berkata, TNB kini menanggung kos operasi yang tinggi berikutan kenaikan harga minyak dan gas serta arang batu di pasaran.

Menurut Che Khalib lagi, TNB bergantung kepada tiga sumber bahan bakar iaitu minyak dan gas yang kini mengalami lonjakan harga yang ketara dan sumber alternatif ketiga, arang batu yang turut mengalami kenaikan harga.

Jadi, siapa yang kita nak percaya di dalam hal ini. Shaziman kata TNB tak guna minyak, manakala CEO TNB kata guna minyak juga.

Harap janganlah Shaziman nak memperbodohkan rakyat lagi hanya semata-mata tidak mahu menurunkan tarif letrik. Cari alasan lainlah. Menteri semacam ini sepatutnya dipecat dari jawatannya…MEMALUKAN MELAYU dan menyusahkan rakyat saje….

-- http://manjanik.wordpress.com/

diorang bukan bodoh tapi diorang nak kencing ahli bawahan mereka yang memang dah bodoh dan selalu kena kencing...

Unknown said...

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0418&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

pembohongan paling jelas utusan.
cuba anda semua lihat betul-betul gambar tersebut yang nampak 'lain' rasanya gambar edit...

KMF said...

zali said...
halo tokong...

apa ke dayus sekadar memaki hamun dengan melayu je berani dan dengan keling cakap bukan main bersopan santun...kimak punya orang.

awak dengan keling sama je...terencat akal,dungu berganda dan...kimak!

KO TAK LAYAK LA NAK BERFORUM SINI.... ORG MACAM KO NI YANG BAIK BUAT DEMONSTRASI JALANAN.... BOLEH LAH JADI PENGHUNIS ISA SANA. MAKAI TELUR MASIN LAGI BEST A A A A

TEKONG DARAT said...

diorag takda apa nak diperjuang...
aku cakap kerajaan yg ada dah tak da duit, bukannya mangkuk 2-3 ekor ni nak dengar...cakap ekonomi tak tergugat, tapi pinjam KWSP...APA PUNYA BEKU LAA OTAK 2-3 EKOR NI...BENDA RINGKAS CAMNI PUN TAK LEH PK...KORANG, ATAU MAK KORANG, ATAU BAPAK KORANG, KALAU ADA DUIT TAKKAN LAA NAK PINJAM KAT ORANG LAIN....BODOH GANDA 25 UTK 2-3 MANGKUK TERSEBUT

bn@umno said...

pencacai PR

korang ni nak bising-bising pasal harga minyak ni apasal?kalau nak murah sgt, pergilah korek atau proses minyak petrol atau diesel tu sendiri,itupun kalau tera. korang ingat kerajaan tu sengaja tak nak turunkan harga minyak ke?kerajaan pun ada perasaan juga seperti kita, kalaulah kerajaan tu berasa mampu turunkan harga minyak, kerajaan sendiri pun akan turunkan harga minyak tu tak payah pun kita nak bersusah-susah nak mendesak kerajaan supaya turunkan harga minyak.takkanlah kerajaan nak menyusahkan rakyatnya pulak.lagipun minyak yg disedut drpd perut bumi tu merupakan minyak mentah yg bukannya boleh digunakan terus oleh kenderaan.ia memerlukan menjalani berbagai proses susulan sebelum keluar menjadi minyak petrol ataupun diesel.Untuk memproses minyak mentah menjadi minyak petrol ataupun diesel ia memerlukan kos juga.Jadi kesimpulannya tak payahlah korang nak mengajar kerajaanlah, kerajaan tu tahu mana yg baik dan mana yg buruk untuk rakyatnya kerana itu dah tugas kerajaan utk membantu atau meringankan beban rakyatnya.

rockers said...

klu kte kaya sangat pun mcmla kerajaan be end nak bagi kite mempunyai telaga minyak sendiri,nnt kerajaan be end gak yang rugi,kau bn@umno mmg bodoh x thu ape2,yang kau thu hina ulamak je kerja kau,same dengan suku sakat kau.orang yahudi je suke hina ulamak

bn@umno said...

rockers

hei aku bukannya nak hina ulamak, cuma aku nak memberi tegoran dan nasihat kat ulamak supaya jgn keterlaluan.takkanlah memberikan ulamak teguran dan nasihat pun tak boleh kot.sekurang-kurangnya dgn memberikan teguran, ulamak tu sedar akan kesilapannya.tiada manusia di dunia ini yg sempurna walaupun ulamak ataupun ustaz sekalipun.bodoh bangang punya pencacai PR.

TEKONG DARAT said...

nak tegur ulumak...
ngko tu tak tahu kemana hala...
bodoh,...
cakap buleh laa...
kami menyibuk pun sebab kami rakyat malaysia...
ngko?...puak ngko ni payah laa nak kira sebagai rakyat malaysia...
sebab tak setia kat raja...tu salah satu rukunnegara tu...
wahahaha...melayu laknat!!!

bn@umno said...

melampau sungguh kerajaan Kelantan pimpinan PAS kerana menceroboh hutan simpan dan juga memusnahkan perkampungan orang asli di Gua Musang.inikah contoh kerajaan kononnya mengamalkan pemerintahan islam dgn menindas kaum orang asli?sebab tu ape yg aku cakap pemimpin PAS ni mmg bertopengkan islam je tapi tidak mengamalkan ajaran islam pun.buat malu je.

ngalabu said...

ha,ha,ha,ha lawak malam isnin, harga tambang semua pengangkutan awam akan naik tahun depan kerana minyak turun, ha,ha,ha ini diumumkan oleh pak menteri yang aku anggap tak pernah layak jadi menteri, kemarin seorang menteri lain kata harga letrik tak akan turun kerana penjanaan letrik tak gunakan minyak, lawak,lawak ha,ha,ha. Tapi aku yakin penyokong-penyokongnya di sini akan tetap sokong dan menyatakan bahawa itu adalah keputusan terbaik dari pemikir-pemikir umno. hidup umno, peduli apa rakyat, ha,ha,ha,ha

ngalabu said...

bn@umno tulis, kerajaanpun ada perasaan juga seperti kita, ha,ha,ha,ha, tulisan bn@umno paling lawak setakat ini. Tahniah bn@umno.

sulaiman said...

apa kebengap sangat pendapat dan pemikiran PUAK UMNO PARTI HARAM_J NI?Menulis ikut fakta jangan main hentam semacam UTUSAN MELOYA-LOYA naik muak orang lain baca.Tahniah juga pada ZALI dan bn@umno kerana idea anda berdua amat bernas macam ayam giler mengeram,semoga dapat menyesatkan lagi orang lain dengan fahaman songsang anda tu!

perunding said...

salam.
kepada keling menua
sekiranya sdr bermaksud semua kaum patut diberi peluang menjadi ketua atau pm...
sememangnya boleh..
kita mesti menerima bahawa semua manusia adalah ciptaan tuhan..
kalau Bush mengucap dia pun boleh jadi pm.
maaf kpd semua sekiranya kenyataan saya mengundang salah faham.wallahullam

Azizahns said...

itulah tanda-tanda pkr ketandusan pemimpin melayu.

pemimpin melayu pkr cuma pandai cakap tapi buat keje tak tahu.

perunding said...

salam.
saya masih menghormati bn@umno krn bahasanya tidak sekasar yg satu lagi tu..
dalam soal menerima hukum Allah kita wajib kata saya dengar dan saya taat.
dalam soal kerajaan kita berhak bertanya,menegur dsb nya.
tidaklah boleh tanpa usul periksa terus percaya bulat2.
kita tengok pada fakta dan bukti yg boleh dilihat dek mata..
harga minyak yg dibincang tu adalah harga minyak bersih..bukan crude oil..
kerajaan itu bukan bangunan..ia adalah terdiri drp (manusia).jadi kita boleh berbincang mengenai policy pemerintahan dan sebagainya.

perunding said...

salam.
soalan
adakah zali,bn@umno dan azizah itu personal individu atau anda semua adalah nama petugas yg
menjawab blog ini mengikut syif.?

Azizahns said...

perunding ....

jangan ingat manusia ini hidup semata-mata kerana wang.

sekiranya anda mengikuti tulisan-tulisan saya pasti anda tahu hala tuju niat saya.

saya hanya orang jauh yang duduk jauh nun dipinggir hutan. tak ada-apa. nama saya taka adapun dalam apa-apa jawatan parti.

saya cuma tak mahu bangsa dan agama diperkotak katikan. melayu dan islam mesti ada pendirian.

Azizahns said...

saya kesal dan malu orang pkr dan pas berdiam diri bila isu bangsa dan agama dicabar.

mereka hanya menunding kesalahan pada orang lain. tapi mereka sendiri macam pekak dan tuli.

Unknown said...

jika ditengok pada senario masa kini umno lah yang mengkhianati Islam dan melayu...

Unknown said...

isu pkns adalah paling jelas menunjukkan umno mengkhianati melayu walaupun melayu yang menerajuinya sebelum ini tetapi 75% projek dapat kepada bukan melayu dan hanya 25% sahaja yang dapat kepada bumiputera...

perunding said...

salam.
mohon maaf terbuka kpd azizah.
terharu.
boleh bagi satu dua contoh kami biarkan islam diperkotak katik.
satu soalan personal(sekira sudi jawab)apa pandangan anda mengenai hukum Allah.3

Unknown said...

Islam apatah lagi contoh paling nyata yang dapat dilihat ialah semua pemimpin tertinggi umno gagal sebagai pemimpin keluarga iaitu gagal mendidik isteriv mereka menutup aurat(memakai tudung) sedangkan menutup aurat adalah perkara asas yang wajib bagi semua umat Islam tanpa mengira pangkat atau darjat dan sangat berat seksaannya bagi mereka yang gagal mentaatinya...

Mesra Sokmo said...

Azizah boleh ganti ketadusan peminpin Pakatan Rakyat

Unknown said...

aku bukan berlagak alim tapi sebagai umat Islam rasanya perkara-perkara asas seperti ini semua umat Islam dah tahu...

Azizahns said...

firdaus ....
kalau dah tahu peratusan melayu lebih rendah yang pihak pkr mahu dasar-dasar berkaiatan melayu seperti deb nak dimansuhkan tu kenapa.

kalau dah tahu peratus melayu rendah buatlah sesuatu untuk melayu bukannya bagi tanah kat bangsa lain. wujudkan ekonomi yang orang melayu tak boleh lakukan.

berkompromi dengan majlis peguam untuk mansuhkan kontrak sosial. apa yang pkr buat untuk melayu selain bagi sumbangan di hari raya.

Saiful said...

SEKARANG NI MALAYSIA MASIH LAGI DITAKUK DAN JAUH KETINGGALAN BERBANDING NEGARA-NEGARA ASIA LAIN SEPERTI SINGAPURA,THAILAND, CHINA, KOREA, JEPUN, TAIWAN, DAN SIKIT MASA LAGI ADALAH VIETNAM.PADA MASA SEKARANG NI TIDAK ADA SORANG PUN PEMIMPIN-PEMIMPIN DRPD PKR, PAS MAHUPUN UMNO LAYAK UNTUK MEMIMPIN NEGARA.MALAYSIA MEMERLUKAN PERUBAHAN DGN SEGERA BAGI MENGELAK KETINGGALAN LEBIH JAUH LAGI.AKU RASA CALON YG PALING SESUAI UNTUK MENJAWAT JAWATAN TERTINGGI NEGARA IAITU MENJADI PM MALAYSIA ADALAH LIM GUAN ENG.SEDANGKAN AMERIKA SYARIKAT PUN SEDANG MENUJU PERUBAHAN TAKKANLAH MALAYSIA TAK BOLEH IKUT JEJAK AMERIKA SYARIKAT.TEGOK SEJAK DULU PRESIDEN AMERIKA SYARIKAT DITERAJUI OLEH PRESIDEN YG BERKULIT PUTIH DAN SEKARANG BARACK OBAMA BERPELUANG CERAH UNTUK MENJADI PRESIDEN KULIT HITAM PERTAMA AMERIKA SYARIKAT.

ZAMAN SEKARANG NI SUDAH TIDAK SESUAI LAGI MEMILIH PEMIMPIN BERASASKAN BANGSA DAN AGAMA, SEKARANG NI LEBIH KEPADA SIAPA CEKAP, BERKEBOLEHAN, DIHORMATI DAN MEMPUNYAI DAYA KEPIMPINAN YG TINGGI MAKA BELIAULAH YG LAYAK MENERAJUI NEGARA.HANYA DGN CARA INILAH BARULAH NEGARA BOLEH BERKEMBANG DAN DAPAT BERSAING DI PERINGKAT ANTARABANGSA.SEBAB TU AKU BERPENDAPAT LIM GUAN ENG LAH CALON YG PALING LAYAK MENJADI PM MALAYSIA.MANAKALA ORANG YG PALING TAK LAYAK MENJADI PM IALAH DSAI KERANA MEMPUNYAI REKOD YG PALING MEMALUKAN IAITU TERLIBAT DGN KES LIWAT YG MASIH LAGI DALAM PERBICARAAN.

KMF said...

SDR PERUNDING... BUKAN PERSOALAN PATUT/ HAK/ ISTIMEWA ATAU APA2 DALAM PEMBANGUNAN NEGARA DAN KEHARMONIAN NEGARA. SEBAB SEMUA RAKYAT MALAYSIA MEMPUNYAI HAK UNTUK MENIKMATI KEMAJUAN NEGARA, MALAH BERHAK UNTUK UNTUK MEMAJU NEGARANYA. JIKA MELAYU MENIDAKKAN KEMAMPUAN DAN KEIKHLASAN BUKAN MELAYU, MAKA TIADA MAKNANYA KAUM LAIN DUDUK DI NEGARA MALAYSIA. JIKA BERGINI SIKAP MELAYU DI KETAHUI DAHULUNYA, NESCAYA NENEK MOYANG AKU TIDAK SETUJU MASUK DALAM MALAYSIA....

BAGAIMANA BUKAN MELAYU NAK MEMBERI JASA DAN BAKTI KEPADA NEGARA INI JIKA TIDAK BERKESEMPATAN UNTUK MENAMPILKAN KEMAMPUANNYA..... (BUKAN DIBERI PELUANG..... MAKSUDNYA KALAU U BAGI PELUANG KEPADA YANG TIDAK BERKEMAMPUAN, PUN TIADA MAKNANYA)......

KAMI BERHAK.... TERHADAP NEGARA KAMI MALAYSIA.... PERSEPSI INI PERLU MELAYU TERIMA..... KALAU TIDAK NAK TERIMA...... ITU U PUNYA PASAL... JIKA SAYA TAHU SEBELU KELAHIRAN NENEK MOYANG SAYA PUN, SAYA SUMPAH TIDAK MAHU WUJUD DI TANAH MELAYU OR BORNEO SEBELUM MERDEKA............... JIKA BERGENI SIKAP MELAYU....

Azizahns said...

firdaus ...
selama saya baca blog pembangkang... saya lihat pemikiran mereka dan hujah-hujah mereka seperti budak sekolah.

kenapa
1. saya pernah baca mereka kata tak perlu belajar bahasa inggeris sebab al-quran tak suruhpun belajar bahasa inggeris. apa bodoh punya hujah.

2. seperti yang tuliskan isu tutup aurat. masalah tutup aurat dan sosial ni bukan hanya pada kelompok umno. di tempat aku ni... anak orang pas totok pun ada yang kehulu hilir dengan boyfriend. tapi dalam bapaknya pemimpin pas. malah orang pas kat tempat aku nipun ada yang bawak perempuan masuk rumah.
kisah cerai berai di kalangan orang pas tak yah cakaplah.

MAKSUDNYA... masalah ini bukan kerana orang itu umno atau tidak tapi pegangan agama yang lemah dan iman yang senipis kulit bawang.

Azizahns said...

untuk saiful... baguslah lim guan eng jadi PM. nanti kita boleh jadi singapura kedua.

aku rasa otak kau memang ke washing machine dulu.

perunding said...

salam.
mohon maaf.
mohon bantuan juga.
saya tak berapa faham mesej keling menua forum.
saya cuma mampu jawab kalau tak sudi dgn Malaysia..takde masalah balik ke dot dot dot.
harap sapa2 tolong jawab.wallahullam

Unknown said...

DEB? kalau aku ckp pemimpin pr kata gagal tentu kau tak percaya tapi sekarang kau tgk sendiri la pengakuan pemimpin bn.muhyiddin, najib dan beberapa pemimpin umno sendiri yang ckp DEB gagal. kalau dah gagal buat apa teruskan? cipta la satu mekanisme baru.

siapa yang bagi tanah kt bukan melayu? tolong jelaskan.

siapa krompromi? kalau tgk masa bantahan hari tu yang lantang adalah zulkifli nordin dari pkr dan salahudin ayub ketua pemuda pas tapi menteri umno yang berkaitan dgn kes ini diam seribu bahasa...

Azizahns said...

untuk saiful...
BENAR SINGAPURA MAJU.. DAN HEBAT.
lim guan mungkin boleh jadikan malaysia maju seperti singapura. tapi
di mana melayu di singapura.
di mana islam di singapura.
di mana bahasa melayu di singapura.

bukankah singapura itu dulunya sebahagian tanah melayu. pulau singapura bukan datang dari tanah besar china tapi dari tanah melayu. tapi melayu hilang di singapura.

bn@umno said...

perunding said

adakah zali,bn@umno dan azizah itu personal individu atau anda semua adalah nama petugas yg
menjawab blog ini mengikut syif.?


hey perunding

kitorang bukannya menjawab blog mengikut syif.sebenarnya kitorang tak ada masa untuk mengadap komputer 24jam kerana kami masih perlu kerja untuk menyara hidup.BN tak bayar pun kitorang untuk buat komen kat sini, kami lakukan ni secara suka rela bagi memperjuangkan parti BN.bukannya macam korang yg boleh duduk depan komputer 24jam tanpa perlu kerja kerana korang mempunyai elaun drpd PR untuk buat komen kat sini.jadi bolehlah korang mengadap komputer 24 jam.

Azizahns said...

untuk firdaus ..
siapa pula yang lantang kritik zulkifli kalau bukan dari puak pas dan ketua pkr sendiri.
memalukan.

perunding said...

salam.
azizah anda boleh jawab pasal saiful.
saya tak mampu nak baca fikiran dia tu.anda je lah settlekan dia.
pasal pandangan anda terhadap islam tu kemudian saya tulis.

KMF said...

SDR KALIAN.....

APA YANG KO TAK FAHAM PERUNDING...

PERSOALAN AKU ADALAH MENIDAKKAN KEMAMPUAN KAUM LAIN UNTUK BERBAKTI DAN BERJASA DENGAN NEGARA MALAYSIA MELALUI PEKERJAAN TIDAK KIRA PANGKAT ATAU JABATAN.....

HADI AWANG KATA HANYA ORANG MELAYU MUSLI SAHAJA YANG LAYAK MENERAJUI PEMERINTAHAN DAN PERTADBIRAN NEGARA.... TERMASUKLAH SIKAP SEMUA YANG MENIDAKKAN PERLANTIKAN Low Siew Moi sebagai Pemangku Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

http://kelingmenua.blogspot.com/2008/11/tidak-perlu-sekolah-tinggi-tinggi-duduk.html

perunding said...

salam.
saya juga mohon maaf terbuka kpd bn@umno

Azizahns said...

seingat sayalah puak pr dan pas yang adalah dlom blog siasah nilah yang paling tak ikhlas. sebab pernah saya baca mereka sedang kerja tapi curi-curi masuk dalam laman ini nak berhujah.

itulah sikap orang yang paling tak amanah. mereka di bayar gaji untuk bekerja tapi membuat kerja lain.

sebab itu kami orang umno hanya boleh menulis setelah habis kerja.

Azizahns said...

forum said...
PERSOALAN AKU ADALAH MENIDAKKAN KEMAMPUAN KAUM LAIN UNTUK BERBAKTI DAN BERJASA DENGAN NEGARA MALAYSIA MELALUI PEKERJAAN TIDAK KIRA PANGKAT ATAU JABATAN.....

HADI AWANG KATA HANYA ORANG MELAYU MUSLI SAHAJA YANG LAYAK MENERAJUI PEMERINTAHAN DAN PERTADBIRAN NEGARA.... TERMASUKLAH SIKAP SEMUA YANG MENIDAKKAN PERLANTIKAN Low Siew Moi sebagai Pemangku Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

komen.
betul lah tu. hanya melayu islam yang layak jadi ketua pemerintah di malaysia. tu sebab kau kena belajar sejarah dan perlembagaan.

kau ni datang dari mana. tak tahu pasal sejarah dan perlembagaan.
memang patut subjek sejarah wajib di sekolah.

perunding said...

salam.azizah
amanah?
ingat tak 33 tiang MRR2.satu je ok 32 retak.kan

KMF said...

SEMUA YANG BERFORUM DI SIINI MASING2 BERLATARKAN PARTI PR DAN PARTI BN. EKRIM DENGAN EDOELOGI POLITIK MASING2...

BAGI SAYA TIDAK PERLU LA BUANG MASA NAK MENEGAKKAN POLITIK MASING2 KAT SINI. APA YANG KITA MAHU ADALAG BAGAIMANA MENCARI PENYELESAIAN SESUATU ISU TANPA MENGIRA AGAMA, POLITIK MASING2....

perunding said...

salam.azizah
dah pernah anda dengar ir nizar cakap orang putih.?
dah pernah dengar us nasharudin cakap orng putih.?
dah tengok profile semua calon PAS.
bandingkan dgn parti lawan yg tersohor tu.

Azizahns said...

yang buat tiang tu tak semestinya oraang umno. yang kerja ngan kontraktor tu pun tak semestinya orang umno. yang supply barang dan bahan tupun belum tentu orang umno.
silapnya di sini..penguatkuasaan adalah lemah. tapi siapa penguatkuasa tu. itu bukan masalah umno atau masalah parti . itu masalah sikap orang malaysia. yang malas.

apa yang saya lihat penguatkuasa di malaysia memang malas tak kira dari parti mana. kita pun tak tahu dia parti apa. yang rajin hanya karam sigh walia.

KMF said...

AZIZAH.... KO BELAJAR TINGGI MANA SEJARAH? MANA ADA DALAM PERLEMBAGAAN MENGATAKAN PENGARAH/ PENGURUS ITU ORANG MELAYU. U DATANG LAH KE PENDALAMAN SARAWAK, KALAU U NAK BERLAGAK JADI PENGARAH DI SINI... SAYA CABAR U.... ORG MACAM INILAH YANG MELINGKUPKAN NEGARA MALAYSIA... TIDAK LAYAK PUN DILANTIK JADI KETUA.... JANGAN LAH NAK BERLAGAK... KO TIDAK SEDAR MACAM MANA KEPERITAN HIDUP AKU INI BELAJAR UNTUK MEMAJUKAN DIRI DAN NEGARA? KO SENANG2 JE, DENGAN MUDAHNYA.... KO HIDUP DI DUNIA INI. KALAU CAM NI AKU NAK JADI MELAYU LA.... BOLEH JADI KETUA PENGARAH... BOLEH JADI APA2 LA....

perunding said...

salam.betul azizah
yg buat tiang tu indon.
yg lulus dan dapat projek besar tu sapa.?
tak leh saya nak bagi fakta
kang kena dakwa dek hangpa punye bpr..caj sembunyi bukti

Azizahns said...

kalau ada pemimpin yang hebat kenalah brain wash anak buahnya. janganlah tulis kat sini nak berhujah macam budak sekolah.

perunding said...

salam.azizah
bercerai tu tak berdosa..
bukak aurat tu dosa..
sapa yg buat dosa tetap dosa..
dalam kaedah perjuangan kita perlu pilih yg nak tegak kan hukum ALLah.

KMF said...

A A A AA.... AWAK INGAT ORG YANG ADA BLOG NI BUDAK SEKOLAH?..... BAIK LA TU KO SEDAR DIRI KO SENDIRI.....

perunding said...

cik forum kata tak guna berforum kat blog ni..

Saiful said...

azizah

kau telah silap.kalau nak dibandingkan melayu singapura dgn melayu malaysia, aku rasa melayu singapura jauh lebih berkualiti berbanding melayu malaysia.melayu singapura amat dipandang tinggi dan dihormati diperingkat antarabangsa.aku rasa tak perlulah kau simpati sgt dgn melayu singapura tu kerana nasib dorang jauh lebih terbela berbanding melayu malaysia yg dipimpin oleh melayu itu sendiri.sebenarnya melayu singapuralah yg perlu bersimpati dgn melayu malaysia kerana melayu malaysia dianggap tidak berkualiti dan ketinggalan dr semua segi malah yg paling mengejutkan dipandang rendah oleh melayu singapura itu sendiri.

walaupun malaysia dipimpin oleh pemimpin melayu tapi adakah pemimpin melayu mengambil tahu kebajikan dan kesusahan melayu itu sendiri?adakah melayu ni dipandang tinggi oleh bangsa-bangsa lain di malaysia?lagipun ia cukup tidak adil jika kita samakan antara bekas PM singapura Lee kuan Yew dgn Lim Guan Eng.Aku yakin Lim Guan Eng dapat memerintah Malaysia dgn adil.Dulu berbagai-bagai fitnah dilemparkan kepada Lim Guan Eng kononnya LGE ni anti melayulah, anti-islamlah oleh orang yg tidak bertanggungjawab sehingga menyebabkan orang melayu takut jika LGE jadi pemimpin tapi sekarang tegok orang melayu sendiri sudah mula serasi dgn cara LGE mentadbir dan mengurus kebajikan orang Pulau Pinang tanpa mengira bangsa dan agama.

Azizahns said...

untuk forum ...
siapa pula kata jawatan pengurus , aku kata ketua pemerintah malaysia untuk orang melayu islam.

hak istimewa orang melayu/bumiputera juga terdapat dalam jawatan pentadbiran, bantuan ekonomi dan biasiswa.

kau ni buta sejarah dan perlembagaan atau memang tak tahu. kalau tak tahu kenalah pegi baca buku dulu.

perunding said...

salam.azizah
hang tak yah jawab aku punye.
hang concentrate kat saiful n forum tu je..
apa ke bendanya..aku tak tercapai fikiran dia orang tu

Azizahns said...

saiful berapa lama kau duduk singapura... 2 hari.

kalau setakat pergi melancong tak payahlah kau mewakili orang melayu singapura nak bercerita itu ini.

KMF said...

KO LA LAGI BANGAN..... TAJUK FORUM KITA APA? PERLANTIKAN PENGURUS PKNS.... BUKANNYA PERDANA MENTERI BANGANG.....

KALAU KO CERITA PERLEMBAGAAN CARI LA FORUM PERLEMBAGAAN. KALAU KO NA DEBAT PASAL ALKIDAH CARI LAH FORUM AGAMA. KO CAMPUR ADUK BUAT APA....

PERSOALAN SAYA ADALAH BANYAK ORANG MENIDAKKAN KEPUTUSAN MB SELANGOR MELANTIK Low Siew Moi. BARU DILANTIK MEMANGKU PUN DA BISING.... BELUM LAGI JADI MENTERI... KATA TIDAK PERJUANGKAN ISLAM LA. TIDAK MELAYU LA... APAKAH JADAH INI SEMUA AA.AA.

Azizahns said...

untuk perunding...
siapa kata bercerai tak berdosa kalau dia menzalimi isteri dan anak-anaknya. nafkah tak bagi.

kalau buka aurat memanglah berdosa. pakai tudung tak sembahyang juga berdosa.

KMF said...

SAUDARA AZIZAH & PERUNDING:
KAU BEDUA DAH BERKIRA-2 DOSA DAN PERHALA LA YA..... BUAT FORUM KO SENDIRI LA. PERGI JAUH2 DARI SINI. MENYEBABK TRAFIC JE...

Unknown said...

azizah said...

firdaus ...
selama saya baca blog pembangkang... saya lihat pemikiran mereka dan hujah-hujah mereka seperti budak sekolah.

kenapa
1. saya pernah baca mereka kata tak perlu belajar bahasa inggeris sebab al-quran tak suruhpun belajar bahasa inggeris. apa bodoh punya hujah.

2. seperti yang tuliskan isu tutup aurat. masalah tutup aurat dan sosial ni bukan hanya pada kelompok umno. di tempat aku ni... anak orang pas totok pun ada yang kehulu hilir dengan boyfriend. tapi dalam bapaknya pemimpin pas. malah orang pas kat tempat aku nipun ada yang bawak perempuan masuk rumah.
kisah cerai berai di kalangan orang pas tak yah cakaplah.

MAKSUDNYA... masalah ini bukan kerana orang itu umno atau tidak tapi pegangan agama yang lemah dan iman yang senipis kulit bawang.

November 2, 2008 7:01 AM


1.siapa yang bagi komen mcm tu? seingat aku dlm blog siasah ni aku belum tgk lagi komen sebegitu.
2.aku bercakap pasal pemimpin tertinggi, maksud aku ialah pemimpin negara(pm). 'cikgu kencing berdiri, anak murid kencing berlari' kau faham maksudnya? tugas utama sebagai pemimpin adalah sebagai khalifah. tugas depa bukan saja sebagai pemerintah tapi pemimpin masyarakat. aku tak hairan dengan masalah sosial di negara kita sebabnya adalah gagalnya dalam melahirkan modal insan yang berkualiti. pemimpin negara langsung tidak menitikberatkan kefahaman agama dalam pembinaan modal insan diperingkat rendah. cuba tgk sukatan utk pelajar dari sekolah rendah hinggalah menengah, di letaknya pendidikan Islam? hanya sebagai subjek sampingan. spm contohnya, adakah subjek pendidikan Islam merupakan syarat penting kemasukkan ke universiti? anak tok imam pun belum tentu baik. dirumah didikan ibubapa mungkin berkesan tapi mcm mana diluar rumah? dgn persekitaran yang bebas diluar rumah mana mungkin ibubapa dapat mengawasi anak2 mereka 24jam. pemimpin mempunyai pengaruh dan kuasa utk melaksanakan sesuatu tindakan cuma sama ada mahu atau tidak mahu saja. persekitaran memainkan peranan penting dalam mempengaruhi tingkah laku manusia terutama remaja. seharusnya pemimpin berusah mewujudkan persekitaran yang lebih baik yang menepati kehendak Islam. sebab itulah aku kata pemimpinlah yang bertanggungjawab ke atas rakyatnya kerana setiap tindakan mereka pasti akan disoal diakhirat kelak. siapa pemimpin negara kita sejak 50 tahun dulu?...

Azizahns said...

PERSOALAN SAYA ADALAH BANYAK ORANG MENIDAKKAN KEPUTUSAN MB SELANGOR MELANTIK Low Siew Moi.

memanglah. bukankah pkns itu di bawah kerajaan negeri. kerajaan negeri mesti diketuai oleh orang melayu.

sebenarnya kita tidak ketandusan pemimpin melayu yang berrwibawa. ramai. yang tak ada dalam pkr dan pas je. itu sebab dia lantik low siew moi. sebab lelaki melayu dan islam DALAM PKR DAN PAS dah pupus.

Azizahns said...

firdaus..
ditempat aku ni... pengurusi tetap umno adalah ustaz aku masa kecik dulu. dialah yang ajar aku, fardu ain, kifayah, tauhid dll. malah ramai orang umno di tempat aku di adalh di kalangan orang yang pegangan agama yang kuat.

KMF said...

KO NI AZIZAH.... AZIZAH. BAIK KO HANTAR RESUME KO PERGI MB. KO LAH PALING LAYAK JADI PNGURUS PKNS TU. YANG KAU IRI HATI SANGAT BUAT APA.....

KAN AKU KATA, TIDAK PERLU ADA PERASAAN IRI HATI DAN DENGKI JIKA MAHU HIDUP HARMONI....

perunding said...

salam.tq firdaus
may Allah bless u.

forum hang lah blah.kan hang tak berkenan dgn kami.
saya perlukan sehari dua tengok blog hang tu..untuk study ideologi anda.

perunding said...

salam zizah ustaz hang tu sempat ajar fiqh siasah tak?

Azizahns said...

firdaus kau beritahu aku ni.... macam mana nak jadikan subjek pendidikan islam sebagai subjek wajib untuk lulus spm, stpm. macam mana dengan keadaan masyarakat kita. macam mana nak wajibkan orang cina dan india ambil subjek pendidikan islam tu. bagitahu aku. tuliskan sekali kertas cadangannya.

jangan hanya pandai cakap tapi tak tahu nak buat.

Saiful said...

azizah

aku cukup tak paham dgn kau asyik melayu!!melayu!!melayu!!melayu!!melayu je memanjang.Tapi sejak merdeka sampailah sekarang apakah pemimpin melayu telah buat untuk meningkatkan taraf hidup orang melayu itu sendiri?yg aku nampak semakin ramai pemimpin melayu jadi pemimpin maka semakin ramai melayu yg merempat.yg untung hanya segelintir melayu sahaja.sebab tu Malaysia perlukan perubahan, tanpa perubahan dgn segera aku yakin orang melayu akan menjadi semakin teruk.

KMF said...

OK PRO.... HANG BERDEBAT LAH APA HANG SUKA KAT SINI. TIDAK PERLU ADA TAJUK PUN HANG BOLEH DEBAT TERUSKAN... SELAGI FREE ELETRIK RM20 SEBULAN.

BLOG AKU SIMPLE JE:(DENGAR-LIHAT-BACA-ANALISIS)

TIDAK LEBIH DARIPADA ITU...... MPOLITIK TARAK...... EKSRIM TARAK.... INI ITU PUN TARAK...... YANG ADA ADALAH AKU K EKE E KEKE

perunding said...

salam.personal question
forum orang sarawak.
zizah orang johor ke?

my42u said...

Saya bersetuju cara MB selangor, kerana keputusan dia inginkan PKNS dan rakyat selangor terus maju dan tak mudah ditipu dan diperbodohkan oleh orang2 melayu yang tamak haloba.Kepada komen2 membangkang keputusan dan cara tersebut pada anggapan saya sengaja menimbulkan isu-isu remeh.Melayu UMNO je yang tak boleh berfikiran terbuka. Sepatutnya kita semua berikan pandangan dan cadangan,apakah tindakan yang patut MB selangor buat kepada mereka2 yang bertanggungjawab telah melesapkan wang berbillion ringgit tanpa pandangan politik.Saya rasa Sultan Selangor amat bersetuju tindakan yang dibuat oleh MB nya.

Azizahns said...

perunding....
maksud aku ... bukan pas sahaja yang mengakkan islam. kami ni orang umno sama ada pemimpin atau orang kampung yang duduk dipinggir hutan juga mendukung islam.
mungkin ada kelemahan tapi saya percaya kerajaan di bawah kuasa umno sentiasa memperbaiki keadaan.

KMF said...

SAUDARA PERUNDING: TAKAN TAK LE RUNDING. TANYA LAH DIA SENDIRI? JOHOR KA, SARAWAK KA, PENANG KA. YANG PENTING ORG MALAYSIA. FORUM UNTUK MAJUKAN MALAYSIA, BUKAN UTK SATU KAUM JE

KMF said...

SAUDARA PERUNDING: TAKAN TAK LE RUNDING. TANYA LAH DIA SENDIRI? JOHOR KA, SARAWAK KA, PENANG KA. YANG PENTING ORG MALAYSIA. FORUM UNTUK MAJUKAN MALAYSIA, BUKAN UTK SATU KAUM JE

perunding said...

salam zizah.
yg tak bagi nafkah tu dosa.
yg buka aurat tu every second continously berdosa.
tak solat dosa besar setiap kali tak solat.
tak NAK jalankan hukum Allah pun dosa besar.
tak dapat jalan hukum Allah krn terhalang dek kerajaan pusat...yg menghalang dosa besar.

minta asingkan kes by kes
jgn pukul rata je

my42u said...

Dah la...saiful, jgn kau layan azizah tu GILA MEROYAN nanti kau kena badi dia kah..kah..gila meroyan ye, bangang pun ye!!

TEKONG DARAT said...

pompuan giler mana nyalak kat sini plak ni?...tukar syif ganti zali ker?...cakap merapu...patut laa..
baru kuar hutan...rasa nak maki jer...

Azizahns said...

saiful...

1. sebab aku orang melayu. keturunan melayu. darah melayu. jiwa melayu. (melayu+islam)

2. untuk saiful... bukan setakat ingat tapi merasainya... dah banyak yang kerajaan buat untuk saya. itupun dah banyak kali aku tulis. dari aku kecik sampai aku besar. banyak bantuan yang diberikan untuk orang melayu dan warnanegara malaysia ni, sampaikan indon kat tempat aku ni tak nak balik indon.

selebihnya kita kena usaha sendiri. walaupun tak kaya tapi saya bersyukur atas nikmat yang diberikan. kalau nak lebih kenalah berusaha lagi.

Azizahns said...

untuk firdaus, perunding, forum dan saiful... kau lihat dan bacalah sendiri puak-puak kau tulis macam my42u dan tekong darat. bukan itu contoh budak tak cukup umur.

dah aku memang malas nak layan orang macam tu. STOP. BAIK TIDUR. WASSALAM.

TEKONG DARAT said...

forum...
tinggi jugak citer2 ngko....
aku dah cuba paham...PR sedang buat macam tu laa...memberi kuasa kepada yg layak...tapi dalam malaysia, kelebihan diberi kepada orang melayu(kononnya) bagi umno...bagi PAS-PR pula keutamaan sesuatu jawatan(bukan semua-bergantung kepada perlembagaan semasa) kepada orang islam...tak semestinya melayu...
jadi, utk memungkinkan ngko mendapat apa2 jawatan lepas ni, peluk laa islam...jadi macam nik aziz,nizar, hadi tak pun ustaz macam azizan...masuk PRU, menang dan insyaallah dapat laa jawatan tu...

Saiful said...

SCENARIO POLITIK SEKARANG NI SUDAH JAUH BERUBAH.AKU PERHATIKAN UMNO, PKR ATAUPUN PAS SEMUANYA BERLUMBA-LUMBA KONONNYA PARTI UNTUK MEMPERJUANGKAN ATAUPUN MENEGAKAN ISLAM.TAPI SEMUA NI HANYALAH LAKONAN SEMATA-MATA BAGI MERAIH SOKONGAN MURAHAN SHJ.

SEBENARNYA ISLAM TELAH WUJUD BERIBU-RIBU TAHUN LAMANYA.AGAMA ISLAM SEBENARNYA TIDAK MEMERLUKAN PAS, PKR ATAUPUN UMNO UNTUK MEMPERJUANGKANNYA.TANPA PAS, PKR DAN UMNO PUN ISLAM TETAP ISLAM DAN MASIH LAGI HIDUP.LAGIPUN BANGSA MELAYU ISLAM BOLEH DIIBARATKAN HANYA 'KUMAN' SAJE, JIKA DIBANDING DGN BANGSA LAIN YG BERAGAMA ISLAM DISELURUH DUNIA.JIKA TIADA MELAYU YG MEMPERJUANGKANNYA, MASIH RAMAI LAGI UMMAT ISLAM LAIN AKAN MEMPERJUANGKANNYA.SEBAB TU TANPA PAS, PKR ATAUPUN UMNO ISLAM TETAP HIDUP JUGA.

perunding said...

salam.
betul lah tu saiful..
islam tak perlukan kita..
kita yang perlu kan islam..
tanggungjawab keatas menegakkan islam terletak pada kita kerana kita orang islam.
firdaus kau tolong kuliahkan saiful ni..saya tak pandai dan tak mampu..
sori saiful ya ....

TEKONG DARAT said...

hujah orang bodoh, lebih senang ji jawab bodoh...kepada perunding, azizah tu otaknya benak..sama laa dengan 2-3 spesis lain tu...memang macam tu laa hujahnya semenjak lama...dia jawab sama laa ngan pak menteri2 jawab dalam tv dan paper...lain yg ditanya, lain yg dijawab...pastu tak habis jawab dah pusing ke lain...

benak@umno...
hal bas sekolah tu lagi besar dari hal balak...hal balak tu pun tak konfim betul...sebab tv tu puak ngko jugak...tapi yg bas sekolah naik tambang tu, konfim betul...sebab tv tu pun puak ngko jugak...naik harga, tapi tak nyusahkan rakyat...hehe...geram aku...tapi seingat aku laa, semenjak orang tu jadi orang no 2 dalam kem pendidikan dulu laaa murid2 sekolah start jadi kurang ajar...murid dan ibubapa diberi kuasa mendidik cikgu kat sekolah...

tunggu laa lagi 5-6 bulan...
azizah kata puaknya ni sedang berubah...yer berubah...caiyok azizah...

warkah dari budak sekolah...

TEKONG DARAT said...

saiful...
apa yg ngko nak sebenarnya?...
ngko ingat islam tu milik melayu jer ker?...sapa2 pun buleh masuk islam...yg menjadi matlamat pas sekarang ni ialah naikkan kerajaan islam di malaysia dulu...(islam sebenar-bukan hadari)...bukannya nak kembangkan parti pas ke seluruh alam...takpe laa..kalau nak sangat LGE jadi PM sokong la...
aku tak menentang...tapi pastikan dia masuk islam dulu...

Saiful said...
This comment has been removed by the author.
Saiful said...

SEBENARNYA AKU DAH NAIK JELAK DAH DGN POLITIK MURAHAN YG BERASASKAN AGAMA NI YG DIGUNA PAKAI OLEH UMNO, PAS DAN PKR.SEMUA GUNA ISU AGAMA UNTUK SURVIVAL POLITIK MASING-MASING.AGAMA ISLAM YG SUCI TELAH DIPERALATKAN DAN DISALAHGUNA OLEH UMNO, PAS DAN PKR BAGI MERAIH SOKONGAN ORANG MELAYU YG LURUS BENDUL TANPA BOLEH BERFIKIR SECARA RASIONAL.SEBAB KENAPA AKU CAKAP SEMUA PEMIMPIN UTAMA DALAM UMNO, PAS DAN PKR NI TAK BOLEH MENJADI PEMIMPIN NEGARA DISEBABKAN OLEH:-
I. UMNO(PRESIDENNYA:DSAAB)-TELAH MENYALAHGUNAKAN KUASA UNTUK KEPENTINGAN KRONI DAN AHLI KELUARGA DI SAMPING MENGAMALKAN RASUAH DALAM PENTADBIRANNYA.

II. PAS(PRESIDEN-HA)-TELAH BANYAK BERBOHONG KEPADA RAKYAT MALAYSIA DI SAMPING MEMPUNYAI SIFAT BERKAUMAN YG MELAMPAU-LAMPAU SEHINGGA MENJEJASKAN KEHARMONIAN NEGARA.SERBAN KAT KEPALA TU HANYALAH LAKONAN SEMATA-MATA.

III.PKR(PREDIDEN-DSAI)-TELAH TERLIBAT DGN KES LIWAT YG AMAT MEMALUKAN NEGARA.MALAYSIA TAK BOLEH MENERIMA SEORG PM YG PELIWAT.MALAH DIBERITAKAN SEBAGAI SEORANG AGEN YAHUDI ATAUPUN AS.

CONTOH DI ATAS TU JELAS MENGAMBARKAN BETAPA TERUKNYA PEMIMPIN NEGARA YG ADA SEKARANG NI SAMA ADA DRPD PIHAK PEMERINTAH ATAUPUN PEMBANGKANG.SEBAB ITULAH, SARANAN SUPAYA PERUBAHAN DILAKUKAN DGN SEGERA BAGI MENYELAMAT BUMI MALAYSIA YG DICINTAI INI.

bn@umno said...

tekong darat

walaupun harga minyak mentah tu turun, tapi kau perlu ingat yg tayar, spare part, elaun pekerja, kos penyelengaraan telah meningkat.takkanlah kau nak biarkan semua pengusaha kenderaan awam gulung tikar.sini aku nak tanya ngkau, siapakah nak buat business yg rugi?mungkin kau jelah yg bodoh sanggup buat business untuk rugi.lagipun kerajaan dah beri jaminan walaupun tambang pengangkutan awam akan naik, tapi kenaikan itu tidak akan membebankan pengguna.

KMF said...

tekong darat said...
forum...
tinggi jugak citer2 ngko....
aku dah cuba paham...PR sedang buat macam tu laa...memberi kuasa kepada yg layak...tapi dalam malaysia, kelebihan diberi kepada orang melayu(kononnya) bagi umno...bagi PAS-PR pula keutamaan sesuatu jawatan(bukan semua-bergantung kepada perlembagaan semasa) kepada orang islam...tak semestinya melayu...
jadi, utk memungkinkan ngko mendapat apa2 jawatan lepas ni, peluk laa islam...jadi macam nik aziz,nizar, hadi tak pun ustaz macam azizan...masuk PRU, menang dan insyaallah dapat laa jawatan tu...

komen: MENTALITI YANG PALING TERUK DI DUNIA INI. KALAU MASUK ISLAM SEMATA2 NAK PANGKAT, HINANYA AKU SEUMPAMA ITU. METALITI INI LAH SENTIASA MENGHANTUI PERPADUAN KAUM DI MALAYSIA. KO TAK SEDAR KE.... KO INGAT TEMPAT DUDUK KO JER... TENGOK2 LA KEDUDUK ORG LAIN.. PALING TAK PUN, JELING2 PUN DAH OK...

TEKONG DARAT said...

forum...
tau pu teruk...
jadi sedarlaa...kita berada di negara umat islam sebagai majoriti...jadi kelebihan dan keutamaan adalah kepada umat islam(bagi PR)...sama jer dgn AS ker,mana2 negara pun...bagi mereka yg penting bagi pemeganga bagi sst jawatan ialah, orang tu mesti kristian...perkauman sekarang dah slow...yg membangkitkan isu perkauman ni adaalh puak umno totok...tapi ngko perlu sedar bahawa isu ini pun hanya digunakan setelah pengaruh UMNO dah kurang...
tak selalu benda ni berlaku...1969, 1998, dan tahun ni...selebihnya aku tengok isu ni kurang dimainkan...jadi, sama2 laa kita tumbangkan mana2 pihak yg masih ada sikap perkauman ini dan bersatulah atas nama islam...


kalau en forum tak setuju jgk, berikan contoh kat aku sebuah negara yg paksi perpaduannya tidak berlandaskan agama...dan kalau tiada, terima laa bahawa di malaysia kita sedang bersama2 menghapuskan dasar perkauman dan cuba bersatu di atas nama Islam...

TEKONG DARAT said...

bebak@umno...
ngko ni lupa ker nyanyok?...
dulu asas kenaikan SEMUA JENIS BARANG DAN PERKHIDMATAN ADALAH KERANA KENAIKAN HARGA MINYAK...sekrang minyak dah turun laa mangkuk....lebih dari separuh harga turun...ngko tak sedar ker dah koma?....kami rakyat menuntut janji kerajaan berhubung hal ni...
ngko takda anak sekolah takpe laa...KENAIKAN APA YG TIDAK MEMBEBANKAN?...ADAKAH KERANA KERAJAAN BAGI BONUS HUJUNG TAHUN NI MAKA DIORANG NAK AMIK BALIK DGN MENAIKKAN HARGA?...apa punya puak...buruk siku...busuk hati...taj sedar diri...NAK MAMPUS!!!!

TEKONG DARAT said...

SAIFUL KATA...

I. UMNO(PRESIDENNYA:DSAAB)-TELAH MENYALAHGUNAKAN KUASA UNTUK KEPENTINGAN KRONI DAN AHLI KELUARGA DI SAMPING MENGAMALKAN RASUAH DALAM PENTADBIRANNYA.

tekong kata....
jadi ngko sendiri pun dah tengok...
kadar rasuah meningkat...puak2 sendiri kaya raya...jadi elok laa tukar....dari dulu lagi macam ni...
bukan 2-3 bulan ni jer....

SAIFUL KATA....
II. PAS(PRESIDEN-HA)-TELAH BANYAK BERBOHONG KEPADA RAKYAT MALAYSIA DI SAMPING MEMPUNYAI SIFAT BERKAUMAN YG MELAMPAU-LAMPAU SEHINGGA MENJEJASKAN KEHARMONIAN NEGARA.SERBAN KAT KEPALA TU HANYALAH LAKONAN SEMATA-MATA.

tekong kata....
dimana pulak perkaumannya hadi awang?....takda yg perkauman dalam pas...apa lagi pkr....apa lagi dap...ngko kena tahu apa yg ngko cakap...bukan dengar orang cakap, dan bahaskan kat forum...yg kata hadi awang berlakon tu pun salah satu sumbernya ialah puak yg ngko marah di no 1.

SAIFUL KATA...
EN-DSAI)-TELAH TERLIBAT DGN KES LIWAT YG AMAT MEMALUKAN NEGARA.MALAYSIA TAK BOLEH MENERIMA SEORG PM YG PELIWAT.MALAH DIBERITAKAN SEBAGAI SEORANG AGEN YAHUDI ATAUPUN AS.

tekong kata...
aku bukan laa nak membela anwar ni..tapi aku pasti ngko pun belum baligh tahun 1998...ngko kena tahu kisahnya....golongan muda yg banyak menentang puak2 no 1. tadi kebanyakannya lahir daripada peristiwa 1998 tadi...jadi, bawak2 laa tanya orang yg tidak berkepentingan, apa sebenarnya yg berlaku tahun 1998....

zali said...

ini lah kenyataan paling bongok dan hipokrit pernah saya dengar di blog ni dari tokong si pencacai terencat akal :

'terima laa bahawa di malaysia kita sedang bersama2 menghapuskan dasar perkauman dan cuba bersatu di atas nama Islam...'

bongok bila kononnya hapuskan dasar perkauman tapi dalam masa yang sama realitinya semua mengamalkan dasar tersebut

hipokrit bila mengenepikan dap sebagai rakan sendiri yang kata langkah mayat kalau mau negara islam.

zali said...

SAIFUL KATA...
EN-DSAI)-TELAH TERLIBAT DGN KES LIWAT YG AMAT MEMALUKAN NEGARA.MALAYSIA TAK BOLEH MENERIMA SEORG PM YG PELIWAT.MALAH DIBERITAKAN SEBAGAI SEORANG AGEN YAHUDI ATAUPUN AS.

tekong kata...
aku bukan laa nak membela anwar ni..tapi aku pasti ngko pun belum baligh tahun 1998...ngko kena tahu kisahnya....golongan muda yg banyak menentang puak2 no 1. tadi kebanyakannya lahir daripada peristiwa 1998 tadi...jadi, bawak2 laa tanya orang yg tidak berkepentingan, apa sebenarnya yg berlaku tahun 1998....

zali kata :
nuar bukan setakat kes liwat yang belum selesai...tapi kes tipu rakyat dengan 16 sept dan usul lompat parti,juga kes...hina islam dll.

zali said...

tokong kata : berikan contoh kat aku sebuah negara yg paksi perpaduannya tidak berlandaskan agama...

ni namanya soalan bunuh diri...tak payah dan tak perlu di jawab oleh sesiapa pun.

siapa yang baca soalan tu pasti tersenyum dan berkata "bangang punya budak"

zali said...

kl : dibelasah polis kerana tiada cermin sisi?

ni memang tak masuk akal dan jika sahih berita ini dan jika tiada sebab tertentu maka pihak polis kena buat siasatan dan tindakan yang sewajarnya kepada pihak polis yang terlibat.

tapi rasanya mesti ada kes lain nih...bukan pasal cermin sisi.

TEKONG DARAT said...

ngko pun buleh bagi contoh kat aku zali...tak payah menyalak tak tentu pasal....sebab ngko kononnya lagi pandai, berikan aku plak apa kaedah perpaduan yg di amalkan oleh negara tersebut....

TEKONG DARAT said...

ngko pun buleh bagi contoh kat aku zali...tak payah menyalak tak tentu pasal....sebab ngko kononnya lagi pandai, berikan aku plak apa kaedah perpaduan yg di amalkan oleh negara tersebut....
janji aku, kalau aku gagal, aku akan blah dari blog ni...

TEKONG DARAT said...

zali...
ketahui dulu apa perbezaan dasar PR dan BN...baru buleh cakap macam2...sebenarnya ngko ngan saiful sama jer...yg bezanya saiful tak pilih mana2 pihak...tapi ngko lak memilih BN...sebab tu hari cakap lain, esok cakap lain...ngko nagn bn@umno ngan azizah pun dah lain pendapat...cuba ngko baca apa yg bn@umno tulis...sesuai tak ngan perjuangan ngko?...dikalangan 3 melayu cabuk ni pun dah ada 3 idea...belum lagi ngan bangsa lain...oh umno...melayu hanya utk PRU

Firdaus AMK PKR said...

salam..heheh
mengapa pihak pencacai Be End menulis begitu emosi dan penuh ayat2 yg lucah dan kesat?
kawal emosi tu..nanti org kata menulis tak berfakta..
dah lumrah..sebenarnya aku akui bekerja dibawah bangsa lain adalah lebih baik.bila bekerja dgn melayu,byk mslh,gaji dbayar lambat,kebajikan pkerja terabai,cukuplah ape terjadi pada aku yg lepas..
kita sebagai kaum melayu harus sedar,ambil iktibar,jgn pekakkan telinga membutakan mata,jadikan teladan dan pembakar semangat kita!!
bukan mendabik dada!!ego dan angkuh!seperti pencacai Be End ni!
bangkitlah!!

(Firdaus-AMK-PKR-Sembrong_Johor)
(Setiausaha Bahagian AMK Sembrong)

Firdaus AMK PKR said...

saiful..
aku rasa ko masih dalam dunia ni..
walaupun xbelah mana2 pihak tapi penulisan ko xberfakta langsung!
pelik!
kata DSAI peliwat,agen yahudi,ape2lah..
apa bukti ko?
mengapa ko nak sabitkan kesalahan LIwat pada DSAI?
ko hakim ke?
jgn tulis sembur je!
jgn dakwa orang yg belum pun disabitkan kesalahan di mahkamah!
dari gaya penulisan aku dah tau..ko tidak matang dalam dunia ni..
pergilah jgn menyibuk..
sila jelaskan dan buktikan kalau anda ada benda yg menyokong penulisan ko tadi salam...

Hamba Miskin said...

salam..
Anda tahu kenapa Dato Shah Rukh Khan di anugerah darjah dato' tempohari? Inilah sebabnya....

Umno koko
Sama sakoto
Umno koko
Sama sakoto
Samjo dil barjani
Citna pittom samjo kekutni ho bi hai ranii

Apni chadri amkotedei kabhi jabar sefani
Khabi nahei pekkatnaybecay dumko cis burani

Phir bhi dil hay hindustani

hehe..sabar ajela..

Hamba Miskin said...

Kalau tak percaya..cuba dengar lagu yang dinyanyikan tu..

Hamba Miskin said...

Kalau tak percaya..cuba dengar lagu yang dinyanyikan tu..

bn@umno said...

ihya

bahasa binatang ape yg ko tulis ni.kalau nak tulis tu biarlah bagi semua orang paham.ini tidak, hanya belasah ikut sedap hati ko je.

perunding said...

salam penutup.
sila perhati kat us sekarang.
obama bermati-matian nak buktikan dia bukan islam tetapi kristian.
inilah bukti kukuh dan paling semasa bahawa rakyat us sanggup menerima apa2 bangsa menjadi presiden asalkan beragama kristian.!!
seperti hujah tekong..adalah menjadi fitrah manusia yg normal dan sihat akalnya untuk meletakan asas agama di hadapannya.
sambung forum kita di tajuk lain pula ya...wassalam

Unknown said...

azizah said...

firdaus kau beritahu aku ni.... macam mana nak jadikan subjek pendidikan islam sebagai subjek wajib untuk lulus spm, stpm. macam mana dengan keadaan masyarakat kita. macam mana nak wajibkan orang cina dan india ambil subjek pendidikan islam tu. bagitahu aku. tuliskan sekali kertas cadangannya.

jangan hanya pandai cakap tapi tak tahu nak buat.

November 2, 2008 7:54 AM

benda mudah macam tu nak tau? apa yang perlu hanyalah perlaksanaan mewajibkan Pendidikan Islam sebagai satu subjek wajib lulus sama seperti bahasa melayu utk spm dan pengajian am dan bahasa melayu utk stpm oleh kementerian pelajaran. Islam agama yang universal dan tak ada paksaan utk memeluk agama Islam tapi hanya kesedaran dan keikhlasan hati saja utk memeluk Islam. utk pelajar bukan Islam utk apa kita nak paksa diorang belajar agama Islam? mereka ada pendidikan moral. hanya perlu pertingkatkan lagi penekanannya saja. hendak membina persekitaran yang lebih baik dan mempunyai unsur-unsur dan nilai-nilai Islam di sebuah negara yang majoriti beragama Islam adalah sangat mudah. parlimen pun dikuasai oleh orang Islam(pas,pkr,umno). jadi apa masalahnya untuk menggubal satu rang undang-undang yang menggunapakai kaedah Islam seperti yang terdapat di dalam al-quran? aku rasa mp pas mesti akan sokong seratus peratus. mp pkr yang beragama Islam juga begitu walaupun dari pr. disini kita boleh nampak senangnya hendak meluluskan sesuatu rang undang-undang Islam. contoh seperti arab saudi, iran dan beberapa negara Islam yang mewajibkan pemakaian tudung dikalangan rakyatnya. bukankah mudah utk melaksanakannya? umno ada kuasa tapi tidak menggunakan kuasa utk memartabatkan Islam tapi sebaliknya digunakan utk mengumpul kekayaan. cuba lihat calon ketua wanita umno, mulut selalu kata perjuangkan bangsa dan agama. tak malu ka? mengaku merjuangkan agama tapi pada masa yang sama menghina Islam.(tidak memakai tudung dan rambut berwarna)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...