Monday, November 12, 2007

Media gila apabila lapor hanya 4,000 sertai Perhimpunan 10 November

KUALA LUMPUR, 12 Nov: Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar menyifatkan media massa yang dikawal BN sudah gila apabila melaporkan perhimpunan Sabtu lalu hanya disertai 4,000 orang.
Dalam ceramahnya di Kampung Pandan semalam, Mahfuz menganggap laporan itru sebagai tidak logik.

“Polis yang hadir seramai 4 ribu orang dan jumlah peserta yang dilaporkan media BN 4 ribu orang juga. Tak masuk akal langsung seorang Polis jaga seorang peserta perhimpunan, media massa BN dah gila dan tak boleh nak berfikir secara waras,” kata Mahfuz.

Himpunan 100 ribu menjadi kenyataan apabila warna kuning menguasai ibu kota dari Sogo hingga ke Istana Negara. Pihak penganjur memecahkan para peserta diperingkat awal di empat tempat iaitu SOGO, Masjid Jamek, Pasar Seni dan Masjid Negara.

Himpunan bermula awal sejam dari yang dirancang memandangkan pihak Polis mulai melakukan provokasi dan menangkap para peserta yang hadir.

Tepat Pukul 2 petang Lebih 70 ribu peserta yang datang dari SOGO, Pasar Seni dan Masjid Negara telah bergerak terus ke Istana Negara.

Pihak Polis yang menyangkakan bahawa mereka akan berarak ke Dataran Merdeka menjadi panik dan akhirnya para peserta dapat sampai lebih awal dari yang dijangkakan. Lebih kurang 30 ribu peserta yang berkumpul di Masjid Jamek pula terpaksa bertempur hebat dengan pihak Polis sehingga pukul 3.30 petang. Rancangan untuk melalui Dataran Merdeka untuk ke Istana Negara disambut dengan Water Canon dan Gas Pemedih mata.

Berpuluh orang ditangkap dan Dr. Hatta yang memimpin para peserta terpaksa mengerakkan para peserta melalui Jalan Masjid India dan Keluar di Jalan Raja Laut.

Di Jalan Raja Laut para peserta dikejar lagi dengan Water Canon dan mendesak perarakkan kuning berundur menuju ke SOGO dan seterusnya memasuki Jalan Kuching untuk ke Istana Negara. Dalam keletihan dan kepayahan itu mereka akhirnya sampai ke Istana Negara pada pukul 4.15 petang.

Walaupun sampai lewat dan masih ada yang terkandas dihadapan Masjid Negara angkara sekatan Polis, namun para peserta berpuas hati kerana dapat melahirkan Soladariti dan Kebebasan mereka.

Walaupun media arus perdana tidak melaporkan jumlah yang betul, rakyat tetap akan tahu jumlah yang sebenarnya. Apa yang penting, adalah kehadiran para peserta ini berjaya membuatkan pemimpin-pemimpin BN membisu dan bersembunyi selama 1 hari.

Sementara itu, Ketua Penerangan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan Herman Samsudeen berkata, "Perhimpunan 10 Nov adalah permulaan dan kita mengingatkan kepada SPR dan Barisan Nasional bahawa rakyat tidak teragak-agak untuk memanjat Istana-Istana mereka sekiranya mereka masih berdegil dan angkuh."

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...