Sunday, July 24, 2011

Serangan di Norway, Islam jadi mangsa

Serangan di Norway yang telah mengorbankan lebih 90 nyawa terus mencetuskan debat panjang berhubung Islam dan terorisme, walaupun serangan itu tidak melibatkan Muslim.

Di sejumlah media Barat, hakikat bahawa penyerang, Anders Behring Breivik ialah pelampau Kristian berhaluan kanan dan bukan individu atau kumpulan ekstemis Muslim kini mendatangkan satu beban berkaitan nilai kewartawanan mereka.

Banyak media Barat kini terpaksa berdepan bukti bahawa Islam tidak mempunyai kaitan dengan serangan itu.

Akhbar-akhbar berpengaruh seperti New York Times, Washington Post, Financial Times dan Telegraph terjerumus dalam perangkap Islamofobia mereka sendiri apabila sejak awal mengaitkan kejadian itu dengan kumpulan Muslim, tanpa sebarang bukti atau petunjuk yang jelas.

Satu contoh jelas ialah kolumnis Washington Post, Jennifer Rubin yang dengan yakin mengaitkan serangan itu dengan kumpulan Muslim, dan mengambil kesempatan mengkritik usaha mengawal peningkatan peruntukan pertahanan Amerika Syarikat.

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama sendiri dilaporkan memasukkan kejadian itu ke dalam tajuk besar "perang menentang terorisme" yang dipimpin AS.

Akhbar seperti Telegraph, walaupun tidak menyatakan dengan jelas, merujuk kepada laporan bahawa ada kumpulan Muslim yang mengaku bertanggungjawab, seolah-olah memberi petunjuk awal tentang siapa yang bertanggungjawab.

Selain prejudis yang telah terbina sejak lama dan tidak dapat dikawal, perkembangan ini mendedahkan satu kelemahan besar dalam wacana di media Barat yang mudah menerima perspektif tertentu untuk membentuk segala sudut pandang mereka.

Jelas sekali serangan itu dilihat dari perspektif "perang menentang terorisme" dalam dunia "pasca-911" yang cenderung simplistik. Perspektif ini memudahkan kaitan dengan al-Qaeda atau Islam, ekoran pemahaman yang telah lama terbina.

Seperti yang pernah dilihat sebelum ini, teroris itu kini cuba diasingkan dengan menyifatkannya sebagai seorang yang bertindak sendiri, atau seorang yang gila, tidak seperti dalam kes serangan melibatkan Muslim yang dengan mudah dikaitkan dengan agama Islam.

Kes ini menjadi satu lagi contoh pandangan menyeleweng yang dibina oleh satu wacana yang berjalan atas asas-asas yang salah, sesuatu yang wajar diberi perhatian oleh semua termasuk warga Malaysia yang kini berdepan satu tempoh yang mencabar.

Pemahaman menyeleweng terhadap Muslim dan agama Islam kini turut memberi kesan kepada sesetengah pihak di negara kita, menjadikan pandangan mereka selari dengan pemahaman yang dibina atas asas yang salah itu.

Kumpulan-kumpulan tertentu, termasuk dalam gabungan parti pembangkang sendiri juga masih kuat dipengaruhi perspektif seperti itu, sehingga mengaburkan pandangan mereka dalam menilai Islam.

Kejadian di Norway semalam, dan respons segera terhadap tragedi itu kini dapat dinilai untuk dijadikan pengajaran, untuk berdepan cabaran suasana politik yang menguji pada masa ini.

1 comment:

Anonymous said...

YA ALLAH TOLONG BANTU KAMI UMAT ISLAM YG SELALU DIZALIMI.... tapi tolong juga ALLAH bantu kami menyedarkan diri diatas kesalahan yg kami lakukan selama ini - Amin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...