Monday, July 18, 2011

Dr Lo'lo tokoh pejuang wanita dalam PAS

Dr Lo'lo' Mohamad Ghazali, Ahli Parlimen Titiwangsa dan aktivis Dewan Muslimat PAS meninggal dunia akibat kanser malam semalam, selepas bertahun bertarung melawan penyakit itu.

Pagi tadi, lebih 2,000 hadir ke solat jenazah dan pengkebumiannya di Datuk Keramat, daripada kalangan rakyat, aktivis dan pemimpin-pemimpin politik.

Lo'lo' dikenali sebagai aktivis muslimat yang lantang bersuara dalam isu-isu wanita, sama ada dalam mahupun luar parti.

Allahyarhamah mula dikenali dan menjadi tumpuan media pada awal dekad 2000, ketika masih agak baru terlibat aktif dalam PAS di peringkat pusat.

Lo'lo' pada masa itu bersuara menuntut pemimpin-pemimpin muslimat diletakkan pada kedudukan sama di atas pentas dengan pemimpin-pemimpin lelaki yang merupakan majoriti pimpinan PAS.

Pada masa itu, respons pelbagai tercetus ekoran tindakan Lo'lo' itu; ada yang bersikap terbuka dan ada juga yang kurang senang.

Lo'lo' merupakan pemimpin yang membina Nisa' sayap wanita muda dalam Dewan Muslimat dengan imej dan pendekatan baharu untuk disesuaikan dengan zaman.

Allahyarhamah menjadi salah seorang pemimpin muslimat yang menggerakkan wanita-wanita muda dalam parti menjadi lebih aktif dan tidak terlalu merendah diri dengan ahli-ahli lelaki.

Isu yang terlepas pandang oleh parti itu akhirnya bukan lagi menjadi hal yang asing. Dari satu sudut, perjuangan mengangkat kedudukan wanita oleh Allahyarhamah menyelamatkan parti daripada diserang kumpulan feminis liberal yang mendakwa PAS mengabaikan dan memandang rendah wanita.

Sejak itu, isu kedudukan wanita semakin mendapat perhatian dalam parti, dan tidak lagi dipandang mudah, atau terlepas pandang.

Akhirnya, pencalonan ahli wanita bertanding pilihan raya umum juga tidak lagi menjadi isu yang kurang diberi perhatian. Semakin ramai wanita mewakili PAS sebagai wakil rakyat, dan peratusan wakil wanita yang terus meningkat.

Kelantangannya dalam isu-isu politik, termasuk berdepan dengan menteri-menteri lelaki di Parlimen menjadi bukti sikapnya yang mengangkat kedudukan wanita sejak awal penglibatannya dalam PAS.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...