Thursday, July 21, 2011

Persoalan kepada penentang Bersih: Kenapa diam lihat kezaliman?

Oleh JAMAL AWWAL

Perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu memang telah memberi pengaruh besar hingga boleh memberi tempias juga kepada hubungan persahabatan.

Ironinya, pada ketika Sasterawan Negara, A Samad Said secara terang-terang berada di baris hadapan dengan dua buah puisi perjuanganya, Unggun Bersih dan Peludah Warna, majoriti golongan intelektual dan penulis tanahair mahupun penggemar sastera dan pencinta buku terutamanya angkatan muda mengambil sikap yang didakwa "berkecuali."

Namun, apabila diteliti pada daripada kenyataan lisan mereka jelaslah pendirian golongan berkecuali itu sebenarnya adalah tidak bersetuju dengan tindakan dan reaksi Pak Samad malah perhimpunan aman Bersih 2.0 itu sendiri.

Antara hujah popular mereka yang menentang perhimpunan rakyat itu ialah tidak bersetuju dengan pelantikan Datuk Ambiga Sreenevasan sebagai pengerusi gabungan Bersih 2.0; dakwaaan demonstrasi tiada dalam kamus politik Islam serta himpunan rakyat yang mengemukakan lapan tuntutan untuk proses pilihan raya yang lebih adil itu hanyalah tindakan mahu menggulingkan kerajaan!

Hairannya, golongan penulis dan intektual sebelum ini sudah cukup banyak resah gelisah dan kecewa dengan dasar serta tindakan kerajaan yang hanya banyak “membantu” merencatkan peranan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu; membiarkan industri penerbitan tempatan bergerak tanpa banyak sokongan kerajaan; menyeleweng dan menyalahgunakan kuasa dan wang rakyat untuk kepentingan diri sendiri.

Tetapi, mengapa mereka yang telah banyak membaca termasuk mendalami banyak pemikiran falsafah Barat masih melihat Bersih 2.0 dalam tempurung yang sempit?

Kedudukan Ambiga sebagai pengerusi untuk sebuah gabungan yang menggesa kepada pilihan raya yang adil tidak sepatutnya dijadikan isu besar sehingga menutup tuntutan rakyat supaya Suruhanjaya Pilihan Raya adil dalam proses pilihan raya.

Kita sendiri pun sebagai rakyat adalah “pemimpin” untuk diri sendiri, keluarga dan masyarakat. Sungguhpun selepas Pilihan Raya Umum ke-13, ditakdirkan Pakatan Rakyat ke Putrajaya, desakan dan tuntutan yang sama malah lebih dahsyat lagi pasti akan diadakan jika kerajaan ketika itu bersikap tidak adil.

Tidak tepat sama sekali juga apabila ada yang menganggap Bersih 2.0 suatu tindakan mahu menggulingkan kerajaan. Salahkah rakyat menegur kerajaan pada ketika banyak bukti menunjukkan kerajaan bertindak tidak adil kepada rakyat?

Yusuf al-Qaradawi pun sudah lama menegaskan bahawa kekuatan rakyat yang bersatu ibarat kekuatan ombak di lautan atau pun banjir besar merupakan salah satu cara jika berdepan dengan kemungkaran daripada pihak pemerintah.

Malah, Prof Dr Syed Hussein al-Attas dalam bukunya Kita dengan Islam (1979:83) juga telah mengingatkan "rakyat wajib menggulingkan pemerintah yang zalim."

Rasuah dan seleweng kuasa tidakkah zalim kepada rakyat? Begitu juga tindakan menghalang rakyat daripada bersembahyang semasa masuk waktu Zohor pada 9 Julai lalu di beberapa masjid utama sekitar Kuala Lumpur. Adakah itu tidak cukup zalim?

Reaksi mereka yang tidak senang dengan Bersih 2.0 hingga menggangap itu hanya tindakan menjatuhkan kerajaan barangkali lupa akan fitrah dan ketetapan-Nya bahawa hidup ini ada pasang ada surutnya.

Samalah halnya dengan soal kuasa sebagai kerajaan yang dimiliki oleh Barisan Nasional. Kita tahu bahawa apa sahaja yang ada di dunia ini akan berubah. Tidak ada yang kekal kecuali Allah. Bezanya hanya sama ada perubahan itu berlaku pada kadar cepat atau pun lambat.

Oleh itu, penting untuk kita yang bersetuju bahawa masyarakat perlu berubah kepada keadaan yang lebih baik untuk berubah diri sendiri terlebih dahulu dengan ikhlas dalam saling memberi dan menerima pandangan; mempertimbang baik buruk sesuatu cadangan pilihan; berfikiran terbuka serta sedia memaafkan seterusnya mencari kesepakatan atau titik persamaan dalam menentukan apa tindakan selanjutnya yang hendak dilaksanakan tanpa terlalu banyak mencari alasan yang lebih menjurus kepada perpecahan umat dan kegagalan pelaksanaan. Usah berdiam diri dengan kezaliman dan penindasan!

Jamal Awwal ialah pembaca SiasahDaily. Beliau percaya bahawa golongan yang berfikir perlu menyatakan pendirian tegas dalam suasana politik yang panas pada masa kini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...