Monday, November 29, 2010

Kongres PKR tegaskan lagi kuasa Anwar

Parti Keadilan Rakyat kini mencatat sejarah sebagai parti politik yang ditakrif dan ditentukan haluannya oleh seorang individu, iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tanpa sedikit pun rasa segan silu, seluruh parti menegaskan lagi kuasa Anwar sebagai pemimpin agung, mengatasi perlembagaan dan segala proses dalam parti.

Sejak rapat umum PKR Selangor sebelum kongres, Anwar menjadi tema dan tajuk perhimpunan. Di kongres, ada pemimpin yang mahu kedudukan Anwar ditegaskan dalam perlembagaan, untuk mengukuhkan lagi kedudukannya.

Kemudian, pemimpin yang sama memarahi media kerana "menyibuk." Masalahnya, sebagai parti yang paling berahi merampas Putrajaya, PKR tidak boleh menganggap segala yang dilakukan tidak ada kena-mengena dengan orang lain, terutama media.

Seperti PAS sejak lebih 10 tahun lalu, segala tindakan dan perkembangan dalam parti diletakkan di bawah mikroskop oleh media. Sebagai parti yang beraspirasi untuk menjadi sebahagian kerajaan pusat, hal ini tidak boleh dielakkan.

PKR perlu sedar sebagai sebuah parti yang aktif dalam politik nasional, ia tidak boleh melakukan sesuka hati tanpa mendapat maklum balas dan penilaian orang ramai. Setiap tindakan parti itu tidak boleh dilihat sebagai terpisah daripada perkembangan politik nasional.

Berdasarkan perkembangan ini, PKR kelihatan mendedahkan diri kepada pelbagai kritikan dan permainan media musuh. Tindakan memainkan sentimen kaum melalui perlekehan ketuanan Melayu menafikan dakwaan perubahan ke arah "politik baharu" yang diuar-uarkan sejak bertahun lalu.

Dalam berita media elektronik popular pada malam terakhir kongres, tiga berita mengenai kongres itu ialah tindakan Anwar memperlekehkan ketuanan Melayu, kritikan terhadap media kerana melaporkan cadangan meletakkan Anwar melebihi presiden dan tindakan seorang ahli bukan Muslim mentafsir secara salah ayat al-Quran.

Tanpa mengira betul atau tidak laporan itu, apa yang dilaporkan itu sampai dan menyentuh sentimen Melayu, yang boleh ditambahkan lagi dengan pelbagai krisis dalam gabungan Pakatan Rakyat.

Perkembangan ini juga tidak dapat dielakkan daripada memberi kesan kepada parti-parti dalam PR, yang secara tidak langsung akan dikaitkan kredibiliti mereka.

Sebagai parti yang menyumbang kepada perubahan politik besar pada 2008, dan bercita-cita mengulanginya dalam pilihan raya umum akan datang, PKR perlu lebih matang dan mengutamakan rakyat berbanding kepentingan-kepentingan individu tertentu dalam parti.

1 comment:

tungkaran hati.blogspot said...

Perjuangan PAS tanpa DAP dan PKR saja yang dapat memertabatkan Islam dan Ketuanan Melayu dinegara ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...