Monday, November 1, 2010

Piala Malaysia: Kelantan PAS atau Kelantan Umno?


Oleh HARIS ZALKAPLI

Pasukan bola sepak Kelantan memenangi Piala Malaysia baru-baru ini selepas mengalahkan Negeri Sembilan 2-1.

Sejurus kedua-dua pasukan ditetapkan bertemu di perlawanan akhir, simbol dan kod berkaitan kedua-dua pasukan mula dicetus dan disebarkan oleh penyokong kedua-dua pasukan, dan tidak terkecuali ahli-ahli politik.

Hal ini sememangnya dijangka disebabkan hubungan rapat sukan dengan aktiviti politik, sama ada secara nyata atau tersirat.

Kelantan, berdasarkan pemerhatian di laman-laman blog dan sosial, menjadi kod bagi PAS, dan Negeri Sembilan pula Umno. Tetapi, perebutan modal hasil kemenangan pasukan terbabit telah mencetuskan beberapa tindakan bijak berdasarkan politik oleh pihak-pihak yang terlibat dalam pilihan raya kecil di Dewan Undangan Negeri Galas di Gua Musang, Kelantan.

Kedua-dua pihak telah menanamkan kepentingan masing-masing, untuk dituai sekiranya Kelantan mencapai kemenangan. PAS dengan mudah boleh menggunakan simbol PAS sebagai negeri melambangkan parti itu, tetapi Umno juga tidak ketinggalan apabila menunjukkan secara jelas peranannya membantu dan memberi sokongan kepada pasukan dan penyokong Kelantan, termasuk menyediakan pengangkutan dan layar-layar televisyen besar untuk tontonan di Kelantan.

Menjelang perlawanan akhir, berita elektronik memainkan peranan memasukkan kod-kod politik dalam perlawanan itu, dengan melaporkan sumbangan Umno.

Dalam satu tindakan yang mungkin tidak disengajakan, naib ketua pemuda Umno Datuk Razali Ibrahim - yang berasal dari Johor - menyatakan sokongan kepada Kelantan, memberikan Umno satu lagi saham dalam kemenangan Kelantan.

Selepas kemenangan, sebuah akhbar Melayu pro-Umno turut menjadikan penyediaan layar besar oleh Umno sebagai satu berita yang agak besar, menunjukkan satu usaha secara sedar untuk mengaitkan juga Umno dengan kemenangan Kelantan, selepas presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengaitkan kemenangan itu dengan ulang tahun ke-20 pemerintahan PAS Kelantan.

Tidak seperti tahun lalu, pasukan Kelantan menjadi perhatian penting Umno, dan mungkin, dengan pelaburan-pelaburan yang telah dibuat oleh pemuda parti itu terutamanya, Umno kali ini turut dapat berkongsi sedikit kesan-kesan positif kemenangan "negeri PAS" itu.

Artikel ulasan perlawanan Kelantan dengan Negeri Sembilan di Politik Pop tahun lalu, bertarikh 10 November, 2009:

Kekalahan pasukan bola sepak Kelantan dan kekacauan yang tercetus semasa dan selepas perlawanan pasukan itu dengan Negeri Sembilan beberapa hari lalu terus menghasilkan simbol-simbol politik di media negara ini.

Dalam media dikuasai parti pemerintah, Kelantan telah lama menjadi kod kepada PAS. Berita mengenai AIDS di Kelantan, gejala seks bebas di Kelantan, dadah di Kelantan dan sebagainya biasanya disusun untuk mencapai kesan-kesan tertentu, termasuk memburukkan imej PAS sebagai parti yang sangat dikaitkan dengan Kelantan.

Kekalahan Kelantan dalam perlawanan akhir Piala Malaysia beberapa hari lalu membawa implikasi dan simbol-simbolnya yang tersendiri. Laporan dan gambar di akhbar-akhbar menjelaskan perkara ini dengan mudah.

Dalam hal ini, kaitan PAS dengan Kelantan (yang dalam banyak kes disengajakan oleh kumpulan tertentu dalam PAS) tidak membawa kesan-kesan yang positif, kerana dieksploit dengan berkesan oleh media tertentu.

Walaupun kekecohan yang tercetus daripada perlawanan Kelantan dengan Negeri Sembilan jauh daripada konflik El Salvador dan Honduras pada 1969, perlawanan akhir itu berlaku pada satu masa yang tepat dalam permainan politik negara, seperti juga perlawanan Amerika Syarikat dengan Iran dalam Piala Dunia satu masa dulu.

Dalam pemahaman banyak pihak, Kelantan mewakili PAS dan Negeri Sembilan mewakili Umno.

Pasti, kemenangan Kelantan disambut dengan bahasa yang jelas sifat politiknya, dan pasti juga, banyak pihak sudah menyediakan laungan-laungan sambutan itu untuk diletakkan di blog, Facebook dan sebagainya.

Mungkin ada baiknya pihak pembangkang tidak diberikan hadiah yang terlalu besar ini.

Hal ini demikian kerana sukan ialah salah satu medan utama atau lanjutan politik (seperti juga perang ialah lanjutan kepada politik) dalam aktiviti manusia, dan bola sepak ialah salah satu simbol paling penting politik dalam lapangan sukan.

Politik akan sentiasa terkesan dan memberi kesan kepada bola sepak, dan begitu juga sebaliknya.

3 comments:

Anonymous said...

Itu salah. Bagi pemahaman banyak pihak - Kelantan FA mewakili UMNO Kelantan, bukan PAS.

Kemenangan Kelantan lebih bagi kredit pada UMNO.



PAS tak dpt apa apa, PAS tumpang nama UMNO Kelantan je. Kemakmuran soccer kelantan disebab diterajui Datuk Annuar Musa, pemimopin bkualiti tinggi dr UMNO.

Anonymous said...

tanpa penyokong...ramai diantaranya PAS.... Stadium x penuh.
semuanya saling berkait...

Anonymous said...

maksud saya, dari efek politik. Bukan dari jumlah sokongan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...