Sunday, November 21, 2010

Ahli terus BN, sejauh mana luaskan sokongan?

Barisan Nasional memutuskan untuk menerima ahli terus, sebagai ahli BN tanpa duduk di bawah parti komponen.

Dalam suasana menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 kini, tindakan ini dilihat mampu meluaskan keahlian dan sokongan daripada ramai yang menyokong agenda BN tetapi tidak mahu terlibat dengan parti komponen.

Dari satu sudut, keahlian terus ini boleh menjejaskan kuasa komponen besar seperti Umno yang kini mendominasi BN.

Walau bagaimanapun, beberapa langkah kawalan dijangka dilaksanakan untuk menjaga pengaruh Umno dalam pakatan itu, menunjukkan satu lagi keyakinan baharu pemimpin Umno dan BN, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak.

Perkembangan ini merupakan satu petanda positif buat BN - dalam meluaskan sokongan - yang berdepan risiko perpecahan ekoran Pilihan Raya Umum ke-12 lebih dua tahun lalu.

Tetapi sejauh mana Umno berjaya memelihara kuasanya dan tidak berkompromi dalam hal melibatkan kepentingan parti dan konstituensinya, disebabkan tuntutan-tuntutan pelbagai kepentingan dan bentuk keahlian yang menggambarkan semangat sama-rata itu.

Umno merupakan pihak yang paling berkemungkinan melihat pengaruhnya terhakis melalui tindakan itu, walaupun ini masih bergantung kepada langkah-langkah kawalan yang boleh dilaksanakan.

Kemasukan ramai individu berpotensi diketengahkan - misalnya untuk mengisi posisi-posisi penting - boleh mengancam pemegang kuasa dalam Umno yang terus menguasai parti itu.

Walau bagaimanapun, parti-parti komponen lain turut bimbang dengan ahli-ahli terus yang berpotensi meningkat dalam BN tanpa tertakluk kepada politik parti komponen yang lebih sukar.

Bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad ialah antara tokoh pemerintah yang menyokong keahlian terus.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...