Thursday, November 11, 2010

Kontroversi Zahid: Balasan dosa Umno


Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menghadapi kritikan banyak pihak termasuk kawan dan lawan ekoran kenyataannya yang mengaitkan bukan Melayu dengan kurang semangat patriotisme.

Selepas laporan di beberapa media, Zahid dikritik ahli parti komponen dan juga Pakatan Rakyat sehingga memaksanya mempertahankan diri segera.

Zahid mungkin tidak menyangka kenyataan itu boleh dibaca dengan negatif sekali, sehingga menjejaskan gagasan 1 Malaysia perdana menteri.

Mungkin benar Zahid tidak bermaksud begitu, dan sesetengah media sengaja menjadikan kenyataan itu sangat negatif.

Kalau perkara ini berlaku semasa Umno dan BN masih menguasai seluruh media satu masa dulu, tindak balas seperti ini tidak mungkin berlaku. Zahid boleh bercakap dan kemudian melupakan sahaja ucapannya itu.

Tetapi, pada zaman media baharu kini, setiap ucapan pada hampir setiap masa boleh diperhatikan, dilapor dan dipanjangkan dalam dunia internet.

Kini, Umno merasakan bagaimana diserang dari segenap sudut dan betapa sukarnya untuk mempertahankan diri, dengan media miliknya yang semakin ditolak.

Satu masa dulu, Umnolah yang melakukan kerja-kerja seperti ini, malah masih lagi dilakukan pada masa tertentu.

Kenyataan ahli politik pembangkang sering dimanipulasi dan dinegatifkan sehingga ramai terpaksa menerima hakikat asalkan ada publisiti, walaupun publisiti negatif.

Hari ini realiti sebaliknya melanda Umno, yang sentiasa terdedah kepada bermacam-macam laporan dan ulasan negatif di portal berita, blog dan jaringan sosial di internet.

Pada masa yang sama, keupayaan Umno melalui medianya untuk menangkis serangan-serangan ini semakin terhad.

1 comment:

Marhaen Kacak said...

perkembangan akhir2 ni dalam arena media cukup memberangsangkan skali... nampak sangat UMNO-BN sudah tidak firm dalam menutup lubang2 media...

kadang2 kalau seorang BN bercakap n bagi komen... ulasan atau kritikan dari Ahli BN yg lain pun disiarkan sama (terhadap isu yang dibangkitkan oleh rakan BN nyer sendiri)

Ini jelas dalam kes zahid ini...

dah x synchronized mcm zaman che det dulu...:)


Dato' Najib Buta Sejarah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...