Tuesday, November 2, 2010

Sisters in Islam dapat perhatian Clinton


Kuala Lumpur, 2 Nov: Sisters in Islam, kumpulan wanita liberal kontroversi Malaysia mendapat pujian daripada Hillary Clinton, setiausaha negara Amerika Syarikat yang sedang melawat Malaysia.

Clinton menyebut nama Sisters in Islam sebanyak tiga kali dalam dialognya yang diadakan di Istac di sini, hari ini.

Menurutnya, Sisters in Islam telah "membuka jalan baharu" dalam perjuangan isu wanita.

Jelasnya lagi, pada abad ini, "wanita tidak boleh lagi diketepikan dalam pembuatan keputusan."

Pujian beliau terhadap pertubuhan yang kontroversi itu dijangka akan mencetuskan respons kuat daripada konservatif di negara ini, yang mengaitkan kumpulan liberal di sini dengan sokongan Barat, terutama Amerika Syarikat.

Pertemuan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Clinton juga dijangka bakal dikaitkan dengan sokongan negara itu kepada Anwar dan kumpulan-kumpulan liberal di Malaysia.

Pertemuan yang dijangka itu telah dikaitkan sebagai satu sokongan pentadbiran Presiden Barack Obama kepada Anwar, yang rapat dengan kumpulan tertentu di Washington.

Potensi pertemuan kedua-dua tokoh itu telah mencetuskan debat di Malaysia dan AS, yang berkisar tentang sokongan AS kepada Anwar.

Dialog yang dihadiri sekitar 500 pelajar, akademik, pegawai kerajaan dan wartawan ini merupakan satu program setiausaha negara itu melibatkan orang awam.

Clinton menyatakan pertubuhan Sisters in Islam mempunyai peranan yang penting dalam menangani isu wanita dalam abad terkini yang didepani pelbagai cabaran.

Ketika mengulas mengenai dialog melibatkan Islam dengan Kristian, Clinton turut memuji peranan yang dimainkan oleh pertubuhan seperti Sisters in Islam, antara pertubuhan yang menyokong dan menggerakkan dialog antara agama.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...