Wednesday, October 15, 2008

Papan tanda galakkan pergaulan bebas?

Kerajaan Barisan Nasional (BN) negeri Terengganu yang diketuai Menteri Besar, Datuk Ahmad Said mengakui bahawa gejala pergaulan bebas semakin berleluasa di negeri ini sehingga pihak Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) bertindak memasang papan tanda beberapa hari lalu bagi mengingatkan golongan remaja menjauhi gejala tersebut.

Namun pemasangan papan tanda ini sebegini nampaknya bukan menghalang tetapi menggalakkan lagi pelakuan sebegini. Pemasangannya juga tidak kena pada tempatnya kerana di situ bukannya lokasi anak-anak muda bergaul bebas, tambahan pula tertera kalimah 'Subhanallah' di bawahnya.


Adalah lebih baik papan tanda yang 'menggiurkan' itu dipasang di tempat yang lebih sesuai.

26 comments:

bUnGa mElaTi said...

ish....ish....

sampai kene pasang papan tanda yer... remaja skang ni..makin teruk plak..tu lah klu tak mengikut landasan islam...

moga Allah memberkati negara kita..jgn lah sampai gejala sosial truk... takut lama2 ade plak papan tanda 'jangan buat maksiat disini'

bn@umno said...

masalah gejala sosial tidak mudah utk dikawal sepenuhnya.boleh dicakapkan semua negara di seluruh dunia mempunyai masalah gejala sosial.kita perlu bersyukur krn gejala sosial yg dihadapi oleh Malaysia tidaklah serius sgt seperti yg berlaku di negara barat yg lain ini sebabkan oleh kecekapan dan sikap bersungguh-sungguh kerajaan Malaysia yg diketuai oleh pemimpin BN yg ingin memastikan masalah gejala sosial berada di paras yg rendah. tahniah diucapkan kepada pemimpin BN di atas kecekapan mereka mengawal gejala sosial yg dihadapi oleh negara.

bUnGa mElaTi said...

apa lah komen ko bn@umno...mcm budak pendek akal je ko bg komen..

ko bandingkan dgn negara barat, memang lah diorg lagi teruk...

apa bangang lah ko ni..sedih mak ko klu baca komen ko lah...

siap cakap masalah sosial negara kita tak truk sgt..apa kejadah nyer komen ko...ko duk kampung agak nyer tu yg tak tahu masalah sosial dah truk...

dungu lah bn@umno ni...

bn@umno said...

bunga melati

kalau ko cakap masalah gejala sosial negara serius, tunjukkanlah data-data yg boleh menyokong kenyataan ko tu yg mengatakan gejala sosial di malaysia ni di paras yg serius.kalau ko tak ada data-data tu, baik ko senyap jelah.bodoh punya orang.

bUnGa mElaTi said...

ai marah nampak....

ko je yg dungu tak tahu, bkn aku tak nak tunjuk..dalam paper utusan meloya yg ko bangga sgt tu pun dahbgtau macam2 kat situ.... berita yg paling ko tunggu kat tv3 suku pun ade siarkan, kata ko peminat tv3 suku tak kan tak dgr berita dia....

pasal masalah sosial...ko paham tak msalah 'sosial' tu apa??? aku ingat ko tak paham lah tu sebab ko yg duk depan tv3 suku pun tak tahu apa berita yg disiarkan selain dari berita bodek kerajaan...

ko paham kan apa tu masalah sosial...

dungu lah ko..

bUnGa mElaTi said...

bn@umno...

tiap2 hari ade masalah sosial lah... ko bingai ke tak paham berita.... ta kan lah aku nak senaraikan dari aku hidup sampai lah skang ni...ko gile apa.... barapa byak tu, lagi satu jgn lah bandingkan dgn negara barat bn@umno woi... tu lah menunjuk kan ko ni dungu tahap gaban.... sengal....

SubPrime said...

Aku rasalah message papan tanda tu bukannya isu utama bagi diaorg tu, yg penting berapa boleh dapat dari project pasang iklan tu. Kerajaan M'sia memang pandai buat project dari kecik sampai beso-beso. Lagi beso lagi banyaklah "cut"nya.

Diaorg ni tak belajo2 lagi ke dari iklan "TAK NAK" merokok dulu tak berkesan pun! Makin ramai remaja terutama pompuan nampak merokok is the "TREND" lak. Yang nampak gigi kuning kerana merokok mamat dlm papan iklan tu je.

Kalau pasang papan iklan utk elak buat maksiat MAKNAnya lepas ni ramai yang akan buat MAKSIAT.

anonymous said...

Blogger bn@umno said...

bunga melati

kalau ko cakap masalah gejala sosial negara serius, tunjukkanlah data-data yg boleh menyokong kenyataan ko tu yg mengatakan gejala sosial di malaysia ni di paras yg serius.kalau ko tak ada data-data tu, baik ko senyap jelah.bodoh punya orang.


October 16, 2008 8:48 PM

Nak tunjuk mcm mana lagi?
'bn@umno' ni buta tuli ke?

Hari2 kita dengar berita buang bayi, colek dan bunuh kanak2, kes rompak dan bunuh dan gogol.

Cerita remaja dgn 'sex bebas', mat rempit, kaki fit, budaya funk dan lepak jangan certa le.

"bodoh, bute tuli punya 'bn@umno!'

SubPrime said...

Apa masalah sosial? Nampak OK je, aku nak tanye sikit, pakai jean cawat pendek nampak seluar dalam (G-string lagi) kira masalah sosial ke? Minum beer sebab senang beli kat Giant/supermarket kira masalah sosial gak ke? Video lucah Melayu berlambak kat internet (pakai HP agaknya) kira mcmana? Kita nak maju apa!! Kenalah bagi budak2 ni kreatif sikit nanti dah matang diaorg taubatlah, Islam Hadhari kan, LIBERAL....

bn@umno said...

anonymous

kalau macam tulah kenyataan bodoh ko tu.habih ko ingat negara lain tak ade kejadian rompakan, rogol, seks bebas, bunuh, colek ke?jgn disebabkan oleh hanya beberapa kes kejadian seperti di atas tu, ko dah buat kesimpulan yg kononnya malaysia menghadapi masalah gejala sosial yg serius.bukalah mata sikit beb.aku caya, ko dikurniakan dgn otak dan akal yg waras, gunakanlah akal ko tu dgn sebaik-baiknya sebelum membuat sesuatu keyataan yg bodoh sebelum orang mengatakan yg ko tu bodoh dan bangang.aku rasa tahap terencat ko dah sampai ke tahap maksimum dan perlu rawatan segera.

bUnGa mElaTi said...

ko tu yg kene g cek doktor haiwan lah bn@umno...

tadi ko tya aku mana nyer masalah sosial yg meruncing sgt tu, aku dah bgtau pada ko,ko paham ke tidak, kata duk tgk tv3 suku??? kan dirg ade siarkan bodo...ko yg gile kene g cek kat dr. haiwan aku rase.... bkn dr. sakit jiwa sebab dr. sakit jiwa pun xleh nak rawat ko hanya dr. haiwan je yg boleh rawat ko, ko bg soalan aku ah jawab pastu ntah apa2 yg ko ulas...

haiwan je yg tak paham bahasa melayu... tu yg tak paham...

kui...kui... dungu ko ni bn@umno...

nalapambu said...

Itu worang dapat itu tender pasang itu papan tanda mesti akan jadi jutawan.

Itu papan tanda, satu pun dia worang charge kurang2 ispuluh ribu RM.

Satu negeri dia worang pasang kurang2 pun satu ratus ribu papan tanda.

Isrupa itu kempen anti merokok lah. Satu Malaysia dia worang pasang brapa banyak.

Tentu ini pencacai2 UMNO lagi suda ramai jadi jutawan la.

nalapambu said...

Ismalam nala ada tonton berita tv3,
Itu berita budak pompen form 2, suda hantam dia punya guru. Ceet! banyak malu tengok itu macam.

Ini budak mesti kurang ajar punya worang. Tak tau hormat guru.

Kita worang india, kecil2 ibu bapa suda ajar:-
ama
apa
guru
deivom


Itu apa arti tau ka?

ama - ibu
apa - bapa
guru - guru (isrupa melayu cakap)
deivom - tuhan.

Kalau iskola tamil dulu2, kita ada islalu nyanyi ini lagu tiap2 pagi sebulum belajar.

Mansor Adabi said...

salam,
kembalilah pada islam,
ajar anak2 kita solat,
mak bapak pun kena solat gak,

pemerintah ada kuasa mengawal,

media(tv,suratkhabar dll) pun kena ada tanggungjawab sosial gak (cerita yg disiar biarlah yg boleh membina bangsa,bukannya meruntuhkan dan menggalakkan lagi gejala sosial)

diri sendiri,keluarga,masyarakat,pemerintah, ada tanggungjawab masing-masing,semua ada peranan,semuanya menyumbang sedikit sebanyak,

kembalilah pada islam.....

.....tentang pemasangan papantanda tu niat nya memang la baikkk,nak mengingatkan supaya elakkan gejala sosial...TAPI tengok pada gambar tu,menggalakkan lagi ada leeee....rasanya bukan itu caranya,

zali said...

kena la pandang positif...

tujuan designer tu baik dan mungkin dengan menonjolkan gambar gadis seksi tu yang pr tak boleh tahan tu...

kena bubuh gambar monyet pakai coli...baru sesuai dengan pr...

apa hal la sampai papan tanda pun jadi isu...

bn@umno said...

aku rasa kalau PR ambil alih kerajaan, mungkin poster remaja perempuan telanjang akan dipaparkan.sekarang ni sekurang-kurangnya kerajaan BN masih mebuat postor remaja perempuan yg seksi je tapi masih berpakaian.

karuppiah said...

ayoohh bn@umno, tabley cakap itu macam. banyak busuk laaa....

u tengok itu kelantan. belum itu PR rules ini malaysia tapi sudha ada iklan perempuan pakai itu tudung. itu worang saya ingat... itu farah fauzana ka appa dia punya nama...

u tabley cakap busuk2 itu macam...

karuppiah said...

saya banyaak agree sama itu mansor adabi jugar. keadah kesedaran misti ikut itu Islam. kasi ajar itu rakyat sayang sama Islam. ikut itu Islam. kasi belajar itu Islam.

krujaan (hadhari) misti ajar sama rakyat kasi takut sama Tuhan. kalu itu rakyat ada takut sama Tuhan, diorang tara bikin itu social punya masalah punya.

tara guna buang itu rakyat punya duit bikin poster tapi... itu social punya gejala tara setel.

itu rokok punya signboard appa cirita? ada kurang/berenti ka org isap rokok?

Perawi said...

ianya takut aids dari hukuman Allah

firdaus said...

mula2 bace komen bunga melati..
penuh dengan isi dan tidak menyentuh politik juz kaitan amala agama..yup bagus..
sejuk ati ini..malah komen kamu berkaitan dengan isu papan tanda ini..
tapi bila bce komen bn@umNO plak nak geli plak ini kerana ada perkataan ``tahniah diucapkan kepada pemimpin BN di atas kecekapan mereka mengawal gejala sosial yg dihadapi oleh negara.<-- kelakar..
bkn nak perli..komen awal ko bagus tapi tetap nak selit fahaman politik ko tu..napa ya?terasa ke dgn isu papan tanda ni?coz pihak wartawan siasah selit `krajaaan Bn terenggganu` dlm laporan isu ni??
dan tergelak bila bn@umno minta fakta2 msalah sosial dari bunga melati..adakah kamu buta bn@umNO atau buat2 buta?terang2 kuar kat berita..lagi2 media arus perdana..

sng ckp ginilah..
ko terima jelah..
redha..

(firdaus-AMK-PKR-Johor)

firdaus said...

zali kata..
tujuan designer tu baik dan mungkin dengan menonjolkan gambar gadis seksi tu yang pr tak boleh tahan tu...


-apa sebab ko kata PR xleh tahan dgn pic gadis seksi?apa kaitan PR dalam isu papan tanda ni?
buta ke atau xbaca laporan siasah tntang papan tanda ni?
`krajaan BN terengganu`<<-- fahami betul2..

zali kata..
kena bubuh gambar monyet pakai coli...baru sesuai dengan pr...

-msg ko xberfakta dan mengarut!
seperti budak menaip mengikut emosi yg terlampau..kelakar bila baca dan ia menunjukkan ko seperti mentaliti di bawah umur..atau sng ckp ilmu politik yg cetek!
ataupun memang ko di bwh umur?

zali kata..
apa hal la sampai papan tanda pun jadi isu...

-nape xleh ke dengan pendedahan siasah dlm isu ni?
ya!pd pandangan Bee End ia remeh bukan?ingatlah ia akan merebak menjadi barah!
nape?dah xleh nak komen or bantah dlm isu ni?tu yg msg ntah pape kan?
dah terang lagi bersuluh..

sng ckp..
terima jelah..
redha jelah..

(firdaus-AMK-Johor)

Mayat™ said...

Masalah sosial adalah salah individu..

anakkancil said...

PEMUDA MENGAMBIL SARANAN CEK DET KEARAH 70 JUTA PENDUDUK....TGK LA GAMBAQ TU...PASANG 2....SO BEGINIKAH YG GNG UMNO BANGGA BANGGA KAN AKAN KEMAJUAAN YG TELAH DI BUAT OLEH BN.BUKAN SETAKAT DAHULU KAMPONG TAPI KINI DAH JADI KOTA TAPIHINGGA KE MANUSIA DAHULU BERTUDUNG TAPI SEKARANG....TGK LA GAMBAR TU DAN TANYA DIRI...APA PERASAN KITA KIRA NYA YG DLM GAMBAR ITU ANAK KITA,CUCU KITA,CICIT KITA...APAKAH INI GENERASI YG KITA INGIN TINGGALKAN DAN KITAHARAPKAN SESUDAH KITA KEMBALI KE ALAM BARZAH...ADAKAH INI MUKA ANAK ANAK YG SOLEH YG AKAN BERDOA KEPADA KE2 IBUBAPA YG TELAH MATI...RENUNG JAUH WAHAI TEMAN TEMANKU..JGN KITA BANGGA DGN KEMAJUAAN TAPI RUNTUH AKHLAK DAN AKIDAH ANAK ANAK KITA..SOKONGLAH ISLAM..JGN PATI BN ISLAM TAPI TAKMAU PADA ISLAM...BANYAK MENANGIS DIDUNIA LEBIH BAIK DARI MENANGIS DI AKHIRAT...RENUNGKAN LAH..

anakkancil said...

KEPADA BN UMNO...
UDAH LA ...USAH LA DOK SELINDUNG....MASALAH SOSIAL KITA BERADA PADA TAHAP SERIUS...BERSEKEDUDUKAN HINGGA LAHIR ANAK LUAR NIKAH..BUANG ANAK...HARUAN MKN ANAK..KALAU TURUN AZAB ALLAH BUKAN SETAKAT ENGKAU JE YG KENA..TOK IMAM,ANAK YATIM,JANDA ANAK SATU,ORG TUA HABIS DI SAPU BERSIH...AKIBAT NILA SETITIK ROSAK SUSU SEKAWAH...DAH LA...MENGAKU JE LA...

anakkancil said...

EN ZALI...bUKAN PAPAN TANDA TU JADI ISU...INI NAMANYA PRIHATIN...ORG ISLAM KENA PEKA DGN PERKARA INI SEBABNYA DALAM ISLAM ADA BATAS PERATURAN YG HARUS DI IKUTI..SO MCM EN ZALI KATA TAK CUKUP KAH KERAJAAN KITA ISLAM DGN UJUDNYA UIA,BANK ISLAM,SEK AGAMA ISLAM DLL YG KAITAN DGN ISLAM ADANYA...JAWAPNYA SETAKAT LOGONYA TULIS ISLAM TAPI MANUSIA NYA KAPAL SELAM TAK GUNA JUGA EN ZALI OI...SO KAMI INI SEBAGAI ORANG ISLAM YG PRIHATIN TAK MAU LA ISLAM INI DI NODAI DGN GENERASI SPT INI....APA PUN APA YANG KAMI BUAT ATAS BUMI ALLAH INI DIKIRA OLEHNYA KERANA DUNIA INI DARUL AMAL...BAGI ORG MUSLIM YG BERIMAN...GANJARANNYA DI NEGERI YG KEKAL ABADI IAITU AKHIRAT..EN ZALI ORANG YG BERIMAN KAN....SO KENA SENSITIF...NABI NAK BAWA ISLAM HINGGA MEMPERTARUHKAN NYAWANYA TAPI KITA NAK JAGA ISLAM TAK SANGGUP MENGADAI SEGALA-GALANYA TERMASUK PEMIKIRAN KITA...ALANG KAH MALANG NYA DISANA KELAK KITA MENDAPAT BUKU AMALAN KITA DARI SEBELAH KIRI.....RENUNG RENUNGKAN LAH.....

teuku@ceh said...

ish..ish..bn@umno

kalo dah namenye umno berkarat,
gosok sampai mati pun tetap karat tu akan ade balik..


buat bn@umno,

bnyk2knlah berkawan dgn orang yg alim ye..
smoga kamu beroleh tempiasnya..
ambo walau jauh di aceh ini,tp ambo tetap xleh tgk rkyt Malaysia di perbodoh2kn pemerintah bn...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...