Wednesday, October 8, 2008

Melaka banjir pada hari raya seperti jangkaan

KUALA LUMPUR: Akhbar Siasah 21-27 September lalu telah melaporkan Melaka antara negeri yang tidak terlepas dari ancaman banjir sebagaimana yang dialami pada Disember 2006, menurut kajian seorang pensyarah Universiti Malaya (UM), Professor Hamirdin Ithnin.

Dalam laporan tersebut, Melaka dijangka akan menghadapi banjir kali ini ketika umat Islam masih dalam suasana menyambut kedatangan Aidilfiti ekoran kedatangan musim tengkujuh kali ini adalah sedikit cepat (Ogos) berbanding dengan tahun tahun sebelumnya (pertengahan September).

Antara lokasi yang disebut perlu diberi perhatian adalah kawasan-kawasan yang sedang berlaku projek pembangunan dan kawasan yang mempunyai masalah perparitan akibat pembangunan tidak terancang kerana lokasi ini berpotensi besar menghadapi banjir kilat.
Perkembangan terbaru menyaksikan beberapa kawasan dalam negeri Melaka telah dinaiki air minggu lalu (hari raya keempat) yang mana kira-kira 100 keluarga dilaporkan terjejas teruk dan kerugian dianggarkan sekitar RM30,000.

Dalam tinjauan ringkas Siasah, beberapa penduduk yang ditemui melahirkan kekesalan kerana masalah banjir akibat rancangan pembangunan yang tidak efisyen ini seperti tidak serius ditanggani.

82 comments:

azizah said...

melaka banjir sebab perancangan tak efisyen, abih tu kelantan banjir, pulau pinang banjir sebab apa pulak.

azizah said...

org bn berbeza pendapatan dengan mufti katanya jahil. abih semalam saya baca pemimpin pkr pi tegur mufti perlis tu apasal pulak....

aparaaa....

azizah said...

JAWAPANNYA SATU JE....

PKR NI memang kaki putar belit macam ketua dia. bapak borek anak rintik. suka putar belit.

tapi hanya orang yang jahil sahaja yang ikut.

azizah said...

harakah dan siasah .... kalau nak buat berita mestilah ada fakta yang jelas. ada siasatan sendiri.

kalau setakat dengar orang cakap masa bertandang kat rumah... tak payah tulis.

budak darjah enampun boleh tulis berita macam ni.

adamharris said...

Azizah,

Memang orang Pakatan rakyat nie, kalau kuman di seberang nampak tapi bangkai gajah depan mata tak nampak.

Saya, baru balik dari Kelantan, aduh teruknya Kota Bahru, amat menjijikan-kotor yang amat. Dahlah tu, teksi pun tak ada yang ada kereta sapu. Macam mana Datuk Nik Aziz mentadbir negeri, kan Islam menyuruh kita supaya sentiasa bersih.

Kelantan di takbir oleh PAS, tengoklah pembangunannya, kesian mundur....,macamana nak banding dengan Melaka? Seburuk-buruk BN, Melaka maju dan lebeh bersih dari Kelantan. What say you orang Pakatan?

anonymous said...

Ku Li bayangkan sertai Pakatan

Rabu, 8 Oktober 2008 •
Kategori: Berita Utama, Nasional, Politik

TOKOH kanan Umno, Tengku Razaleigh Hamzah memberi bayangan menyokong kerajaan Pakatan Rakyat dengan mencadangkan gagasan penubuhan kerajaan perpaduan.

Kenyataan tersebut dibuat beberapa hari selepas beliau mendedahkan mengenai pertemuan beliau dengan pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat termasuk Ketua Umum KeADILan Anwar Ibrahim, Presiden PAS Abdul Hadi Awang dan Ketua DAP Lim Kit Siang.

Idea Tengku Razaleigh ini menguatkan desas-desus yang menyatakan pertemuan tersebut adalah mengenai pembabitan beliau secara aktif dalam rancangan penubuhan kerajaan persekutuan baru oleh Pakatan Rakyat.

Walau cadangan kerajaan perpaduan Tengku Razaleigh itu adalah antara Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional, tetapi yang jelas ia adalah sebuah entiti baru dengan Pakatan Rakyat menjadi tonggak.

Beliau yang dianggap berjasa besar terhadap pembangunan dan pengukuhan status ekonomi Bumiputera terutamanya dalam pembentukan syarikat petroleum negara, Petronas dan penubuhan Bank Bumiputera Malaysia Berhad kini semakin tersisih dalam partinya sendiri.

‘Peralihan kuasa’ ciptaan Abdullah Badawi dan Najib Tun Razak mematikan sebarang peluangnya dalam Umno.

Untuk bacaan lanjut, sila rujuk Suara Keadilan bilangan 150 edisi 8-15 Oktober yang telah terbit dan berada dipasaran!

adamharris said...

Anon,

Kalau setakat Tengku Razaligh nak masuk Pakatan, biak pi lah. Tengku yang seorang nie, kubur dah kata mari dah. Berangan nak jadi PM macan si Nuar tu.

Tengku Li nie bukannya asset tetapi liabilty, Anwar is welcome to take him. Tak kanlah dia nak jadi TPM kalu Anwar jadi PM, sendiri fikirlah.

Ialah, Anwar nie kan suka buat gempar...., semuga Anwar jadi PM ek....

blues untuk rakyat said...

madey pon rumah kata p kubur kata mari....

suruh madey tu bertaubat la.....

p surau je..... mengadap allah lagi bagus...

bukan begitu datuk.....

blues untuk rakyat said...

kelantan banjir 2 hari da surut.....

johor dan melaka banjir 2 bulan baru surut....

bUnGa mElaTi said...

biase lah melaka kan...

uiks!! azizah dah menyalak plak... komen sikit punyer bagus..mcm lah dia btol sgt...biarkan lah bergembira...

pak lah dah berambus, tapi bg amanat pada perompak... bgs lah tu BN...

azizah said...

penat dah baca harakah nii... tapi satu bendapun tak tulis tentang usaha-usaha pas dan pkr untuk membangunkan malaysia ikut acuan diorang....

yang banyak ditulis ialah salahka orang lain...

masalahnnya usaha sendiri tak nampakpunnnn.

tu sebab dalam harakahpun takde cerita pembaruan yg pas buat. sebab diorang tak buat apa-apa.

lagi-lagi pegi ceramah...

setakat bagi sumbangan... dah buat muka surat depan.

sekolah tadika anak aku pun ade buat sumbangan.

azizah said...

melaka dah jauh banyak perubahan. aku dok ns nipun jelous kat melaka.
korang tak penah jejak kat melaka ni tak payahlah nak komen apa-apa.

sistem pentadbiran, struktur jaringan jalan semuanya tersusun.
trafik jam amat kurang.

hiway dlm melaka banyak tapi takde tol. cuma tol plus.

kalau dibandingkan dengan seremban, kuantan, kl sekalipu... pusat pentadbiran lebih tersusun. parking besar dan tak susah.

lampu jalan setiap kampung. cantik.

pusat penjajapun banyak. dan tersusun.

penjaja tepi jalan pun diberikan gerai yang cantik dan bersih.

firdaus said...

kerajaan pas kedah dapat jimatkan lebih 20 juta perbelanjaan kerajaan negeri berbanding kerajaan negeri bn sebelum ni dlm tempoh yg sama. satu jumlah yg sangat besar. syabas Dato' Seri Ust. Azizan kerana membuktikan pemerintahan mengikut landasan Islam jauh lebih baik dan juga membuktikan bukan hanya bn yg boleh memerintah...

azizah said...

adalagi tentang melaka ni...

pusat perhentian besar dan selesa tak lah sesak macam pudu ke, klang ke, apalagi kota bharu.jauh panggang dari api.

gerai penjaja kat melaka cantik taklah nak roboh macam kat kota bharu dan terengganu. tempat jual keropok lekor tu.

harga barang jauh lebh murah dari seremban, kl dan negeri yang berdekatan.

aku yang duduk ns ni lebih suka pegi melaka.

bUnGa mElaTi said...

alamak komen azizah..aku pun penah jejak kaki lah kat melaka, apa ko ingat org2 dalam siasah ni tak pernah jenguk melaka ke!!!!

ko pergi kawasan bandar jijah oi...ko penah ke masuk kg diorg...ko sedar tak banyak lagi org2 miskin kat melaka....

tak kan nampak kat bandar je... jgn jadi bodo nak perbodoh kan org lain... apa yg ade kat bandar tu mmg btol tapi aku rase ko luper satu benda kat town melaka tu...

ko tau apa...pusat urut n pub2 dangdut pun banyak jugak, ko tak nak sebut ke... klu nak sebut biar sebut sumer... jgn ade yg tertinggal nnt org yg tek pernah dtg melaka terkejut jijah...

azizah said...

haaa haa
kedah jimat 20 juta sebab tak buat apa-apapun...
macam kelantan.. org pas memang suka dudk macam tu. bersepah sana sini..

orang pas kat tempat akunipun lebih kurang macam tuuu.

firdaus said...

melaka negeri kecil jadi pengurusannya tidak la susah sangat lagipun melaka bandaraya bersejarah secara tak langsung ia turut mendapat perhatian kerajaan persekutuan melalui kementerian pelancongan secara tak langsung banyak duit ditabur kat situ...

bUnGa mElaTi said...

jgn lah ko nak banding dgn kelantan jijah...jijah kelantan sape yg perintah??

Bkn BN tu....ko agak2 nape lah diorg tak maju...ko datang lah kelantan bila time jumaat, ko rase terharu tgk peniaga diorg tinggal kan kedai mcm tu je g solat jumaat, ko g melaka mmg lah cantik tapi time solat jumaat buat tak tau je..mana yg lagi cantik??? yg kedai dah nak roboh atau yg cantik tersergam indah...

lu pikir lah sendiri jijah...

azizah said...

bunga melati... setakat setahun sekali jejak kat melaka takyah cakap.
budak kat tadika kat tempat akupun ada buat lawatan kat melaka.

aku ni duduk ns tapi melaka tu dekat ngan aku. hampir setiap polosok kat melaka tu aku pegi dan selalu pegi.

bn@umno said...

nampaknya negara malaysia sudah on track untuk menuju ke arah kestabilan ekonomi dan politik kerana paklah dah menyatakan beliau tidak akan bertanding untuk jawatan presiden umno pada bulan mac 2009 dan jawatan presiden akan diserahkan kepada DSNTR.dgn perlantikkan DSNTR sbg presiden, sekurang-kurangnya ia akan mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap pentadbiran BN.BN amat memerlukan seorang pemimpin seperti DSNTR di mana beliau mempunyai pengalaman yg luas dalam menguruskan negara.

Berkenaan kes altantuya, aku kurang percaya yg DSNTR terbabit dgn pembunuhan altantuya.Ini kerana article yg ditulis oleh RPK yg menuduh DSNTR terbabit dgn pembunuhan altantuya tu hanyalah fitnah semata-mata bagi tujuan menjatuhkan maruah bakal PM negara itu.jadi marilah kita sama-sama memberikan sepenuh sokongan kepada DSNTR bagi mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap BN.

azizah said...

haaa haa
korang bagi jawapan budak darjah 5

tentang solat jumaat... bukan setakat melaka semua negeri kat malaysia ni ramai lagi lelaki, peniaga, pekerja yang tingga solat jumaat. itu silap mereka bukan slah gerai. apa jawapan macam budak tadika. JAHIL.

bUnGa mElaTi said...

abis tu apa yg ko dapat bila melaka maju??? aku dah g tgk kat menara taming sari kebetulan aritu g JB singgah lah kat melaka...

pelik dan hairan... menara taming sari tu sekali nak naik berharga 7 ringgit tiket nyer naik atas tu tak sampai pun 10 minit...

apa ade ke org2 kampung yg susah dapat naik, baik diorg beli beras bg pada anak2 atau cucu diorg...

membazir jer..tu ke yg ko bangga kan sgt..apa ke salah nyer duit tu bg pada org yg memerlukan nyer...kan bgs... ni takde buat benda yg mengarut..pastu nak bnangga...

MENARA TAMING SARI SEKALI MASUK RM 7= 7 MINIT BERADA DIATAS MENARA....

BANGGA NYER JIJAH.....

firdaus said...

memang kerajaan kedah tak buat apapun tapi yg herannya aku balik kpg raya lepas nampak perubahan pada bandaraya alor star.makin bersih dan ceria. banyak pekerja mbas kelihatan bekerja.kerajaan kedah duduk diam pun masuk pulak pelaburan kat kulim hi-tech lebih 100 juta. memang hebat kerajaan pas kedah tak buat apa2 pun banyak perubahan dan pelaburan masuk. mungkin pertolongan Allah swt kot...

bUnGa mElaTi said...

ai ko kenal ke aku sape?? mana aku penah tinggal...

pakcik aku org melaka aku sendiri penah belajar di melaka lor.... ko ingat aku bodo... ko setakat singgah kat melaka dah nak bising yg ko tu ariff sgt pasal melaka, lain kali nak ckp org ukur baju di badan sendiri... JAHIL!!!

MCM LAH KO YG MELAHIR KAN... tahu plak tu aku ni datang mase rombongan sekolah... aduh sengal!!!

bUnGa mElaTi said...

ai ko kenal ke aku sape?? mana aku penah tinggal...

pakcik aku org melaka aku sendiri penah belajar di melaka lor.... ko ingat aku bodo... ko setakat singgah kat melaka dah nak bising yg ko tu ariff sgt pasal melaka, lain kali nak ckp org ukur baju di badan sendiri... JAHIL!!!

MCM LAH KO YG MELAHIR KAN... tahu plak tu aku ni datang mase rombongan sekolah... aduh sengal!!!

bUnGa mElaTi said...

mana jijah ni... tukar nick bn@umno plak ke???

mcm org yg same jer, komen pun bunyi lebih kurang, lupa plak aku, maklum lah same2 penjilat...kui...kui..

mungkin ko di kalangan org yg senang sebab tu ko rase bangga bila melaka ade sumer tu... ko tak pernah kot duk kat kg, ko tgk tu kat banda jijah oi...bandar sumer mcm tu... cumer aku heran tu yg ko kata bangga.... ko tgk kat kelantan sape yg byk berniaga?? org melayu kat melaka???? sape???
ko tgk lah klu ko g pasar siti khadijah ko tgk sumer org melayu, bkn miskin jijah oi... tgk kat tgn diorg berderet emas oi...

ko nak bngga dgn melaka... org cine yg byk jijah bkn melayu... UMNO buat apa?? ali rustam buat apa??? duk sibuk nak tanding jawatan dalam umno... tu jer lah org2 umno buat, tawarkan diri... geli aku tgk...

firdaus said...

satu lagi aku nak bagitau jijah,
kerajaan kedah boleh jimat walaupun cukai tanah diturunkan sampai 30% berbanding kerajaan bn.nk tau kenapa? ust. azizan disuruh memperbaiki pagar rumahya oleh suk dan polis menggunakan peruntukan kerajaan negeri tapi ditolak olehnya kerana tidak mahu menggunakan wang rakyat dan mengeluarkan wang sendiri.mb sebelum ni dari bn baru beberapa tahun jadi mb boleh buat pagar sahaja sampai 4 juta harganya. setahu aku gaji mb tidak mungkin sampai 50000 sebulan...

firdaus said...

ada otak pikir mana baik mana buruk dan jadilah orang 'cerdik' pilih yang lebih baik dari yang buruk. ok la maghrib, jom solat...

bn@umno said...

firdaus

alah setakat baiki pagar rumah berapa sen sgtlah patutlah Ustaz azizan sanggup guna duit sendiri untuk baiki pagar rumah beliau kononnya beliau orang yg baik tak gunakkan duit rakyat.tindakkan Ustaz Azizan ni hanya untuk mengaburi mata penyokong fanatik yg gila tu.jika melibatkan belanja yg besar, aku tak percaya yg ustaz azizan sanggup guna duit sendiri.jgn jadi bodohlah.tindakkan ustaz azizan ni hanya lakonan semata-mata.

bUnGa mElaTi said...
This comment has been removed by the author.
bUnGa mElaTi said...

tak tahu lah aku jijah ni mcm mana die nyer pikir... benda yg baik kan bagus, dari buat projek2 tak tentu hala... last2 bkn mendatang kan faedah pun, lagi sengsara adalah....

contoh terbaik, bila harga minyak naik kerajaan BN trus naik kan tanpa berfikir kesan yg kan di tanggung oleh rakyat, alasannyer harga minyak pasaran global naik.... bila dah turun tak nak plak turun mcm naik aritu...turun adelah sikit..walhal harga minyak turun byk...

ntah apa alasan, bila nak turun trus ckp nak kaji dulu, patut nyer bila naik lah di kaji tapi BN ni lain, jijah ok jer..maklum lah bapak di kan tokey minyak...

bUnGa mElaTi said...

ni sorg lagi anjing yg suke menyalak....

mmg lah tak byk sebab tu lah guna duit sendiri BODO!!! abis tu aper citer buat pagar sampai 4 juta... aku ingat rumah ko pun tak sampai harga tu bn@umno... bodo nyer lah ko ni...

dah anjing tu anjing jugak.... sebab tu lah klu ikut logik buat pagar tak kan lah sampai 4 juta... yg ko tak leh nak pikir tu apahal...

bn@umno said...

firdaus

aku tak sangka kau begitu bodoh dgn mempercayai sandiwara yg dibuat oleh ustaz azizan tu.kalau ustaz azizan mengunakan jawatan beliau sbg Mb untuk kepentingan diri pun bukannya ustaz azizan bagi tahu ngkau pun.jgn jadi orang yg lurus bendullah bodoh.orang yg cerdik biasanya melihat sesuatu perkara secara menyeluruh bukannya hanya rujuk kepada isu-isu yg remeh-temeh seperti pagar rumah MB yg kau ungkit-ungkitkan tu.aku tak sangka selepas hari raya berlalu penyakit mental kau semakin kritikal.nasihat aku tolong daftarlah diri kau tu kat hospital tanjung rambutan sekurang-kurangnya kau tak nyusahkan orang.di sana ko boleh mendapat rawatan susulan.

bUnGa mElaTi said...

cewah cakap org suh duk tanjung rambutan plak... gelinya aku...

ko sape?? paar sakit jiwa ke?? atau ko yg kene sawan gila babi...

tu lah bodo nyer ko ni tuhan bg akal suh kita pikir..bkn tak pikir klu tak guna akal ko dgn haiwan same je bodo!!! 4 juta buat pagar... gile ke apa ko ni... tu ko kata remeh temeh!!!!

dasar anjing dan penjilat...

bUnGa mElaTi said...

pening baca komen bn@umno klu ko cakap MB kedah salah gune kuasa ko bgtau lah kat ruangan ni, biar org lain tahu setakat cakap org pun boleh cakap...

mana kes yg cakap MB kedah salah gune kuasa??? ko tulis lah kat sini biar aku baca...

bn@umno( sakit sawan gila babi)...

zali said...

sekelian alam...

selangor lah negeri termaju kerana ada mamat pegang tombak jaga kat batu caves...

kelantan kedua termaju sebab ada mamat baik punya lepak mengiring...

permatang pauh pasti akan lebih maju dari selangor dan kelantan pasal akan ada replika mamat pegang dacing(ala-ala metalicca punya album cover...and justice for all tu...tapi muka nuar la...

pasal banjir pun nak kecoh...dah Dia nak bagi...

nak telek nasib dan pertikaikan apa kejadahnya la pro pr...

appa macha! said...

aney sana pigi jijah sini mari..
aney sini mari jijah tada lagi..
rRRrrupanya ini tanggaci vorang 9 punya nageri...
dey tanggaci, lu jaga jaga lu punya nageri...
skit hari lagi jandi ketua pambangkang lu punya embi!

zali said...

melati...

jangan la pening kepala sangat...layan je.

tu baru kena tusuk sket je tu dengan bn@umno...kalau kena tusuk banyak...muntah awak.

anjar said...

Elok lah majukan melaka dengan infrastuktur yang canggih dan hebat2, jgn melaka je kalau boleh semua negeri yang di kuasai oleh BN, terutama pendalaman sabah dan sarawak, lagi bagus.

PRU13 PR ambik alih lak negeri2 tu, macam selangor, penang, perak, kedah dan KL, Org PR tak la perlu susah2 nak majukan negeri2 tu, mamten je apa yang ada, repar sikit2 je, lepas tu mudah la untuk PR tumpukan usaha bendung masalah jenayah, rasuah, harga barang, kurpsi, kemisknan dan banyak lagi masalah sosial yang di tinggalkan olah pemerintahan bn/umno sejak sekian lama.

Rasanya kalau setakat maju je tapi masalah sosial meningkat nak buat apa? tak kan nak kejar dunia je kut?

appa macha! said...

aney sokong sama anjar..
ini puru13 kita ambik suma negiri..
ini biyyen/amuno kasi simpan diam diam muzium sana..
dushhh!...dussHHhh!

bn@umno said...

zali,

kalau nak komen kat orang PR ni, kita jgn bagi muka sgt kat dorang ni nanti naik kepala.kalau boleh bagi je komen-komen yg pedas-pedas kat puak PR tu.bagi nasihat pun dah tak guna dah kerana otak-otak dorang ni dah terkena virus PR yg disebarkan oleh si nuar.

zali said...

ultraman tamil(appa macha)

awak baca negeri 9 je...tu 5 negeri pun tak boleh jadi pm lagi...

panggil awak punya sivaji boss gantung diri la...

cakap ada tipu...
janji ada tipu...
belakang mau panggil orang nak kerja pegi sokong dia kat mahkamah...

cakap sama dia...adi ada pak

appa macha! said...

adipak adipak..dey tambie!
13 nageri menang pown kalu itu federal tada angkat simple majoriti 112 seat pown tada boley jadi piyyem. lu ada baca ka tada baca? sikit hari lagi kita tenggok sapa gantung diri. dusyummmMm!

appa macha! said...

sapa tipu sapa..?
51 tawwun mardika..51 tawwun biyyen pigang ini nagara satu pown tada tipu ka? chait powdah!

firdaus said...

bn@umno,
aku mintak kau bagitau aku ada sapa pemimpin2 pas yang dilaporkan atau ditangkap kerana rasuah, penyalahgunaan kuasa atau pecah amanah.kalau ada bagitau aku sebab setau aku ada pemimpin mic sendiri yang mengagumi para pemimpin pas kerana akhlak dan keperibadian mereka yg bersih.
pemimpin pas menganggap jawatan dan kuasa adalah tanggungjawab yang diberi oleh Allah swt dan perlu dilakukan secara amanah dan jujur serta mengikut prinsip2 yang telah ditetapkan oleh agama.
manakala pemimpin umno menganggap kuasa dan jawatan adalah 'lubang' untuk mengaut harta kekayaan untuk keluarga serta kroni sambil membelakangkan agama...

firdaus said...

Blogger bn@umno said...

firdaus

aku tak sangka kau begitu bodoh dgn mempercayai sandiwara yg dibuat oleh ustaz azizan tu.kalau ustaz azizan mengunakan jawatan beliau sbg Mb untuk kepentingan diri pun bukannya ustaz azizan bagi tahu ngkau pun.jgn jadi orang yg lurus bendullah bodoh.orang yg cerdik biasanya melihat sesuatu perkara secara menyeluruh bukannya hanya rujuk kepada isu-isu yg remeh-temeh seperti pagar rumah MB yg kau ungkit-ungkitkan tu.aku tak sangka selepas hari raya berlalu penyakit mental kau semakin kritikal.nasihat aku tolong daftarlah diri kau tu kat hospital tanjung rambutan sekurang-kurangnya kau tak nyusahkan orang.di sana ko boleh mendapat rawatan susulan.

October 8, 2008 4:29 AM

aku mintak kau bagi satu kes saja yang membabitkan penyalahgunaan kuasa dan rasuah membabitkan ust azizan.aku menilai seseorang melalui keperibadian bukan syak wasangka...

GHOST said...

bn@umno,

otak kita dah kena virus ? eh eh eh.... sikalang kamu ni dah jadi ke doktor otak - kepala botak ?

bn@umno & zali, kamu orang langsung tak nak dengar ke ? otak u dua ni i rasa dah penuh dengan najis bn-umno. langsung tak boleh pakai.

GHOST said...

Zali - babi lu. ormatlah sikit tuhan bangsa lain. memang orang bn-umno langsung tak hormat tuhan bangsa lain. zali pemakan najis anjing, babi punya babi, orang macam kamulah hebohkan perang agama.

sibodoh-babi kepala otak sotong. pergilah makan najis bn-umno.

bonzer said...

Melaka negeri kecik.Senang nak tadbir.Dengan dua tapak tangan kita boleh bentuk melaka mengikut cita rasa kita.Kita boleh hiaskan dia mengikut kreativiti kita.Saya tiap-tiap hari pada bulan puasa bawa melaka balik rumah.Kadang-kadang buat sendiri. melaka kalau nak bagi masak memang kena masuk dalam air.Kalau Melaka banjir biasalah tu.

'BELIA MUSLIM' said...

Apa lg la yg ketegak..yg sorg buta perut..pnyamun d anggp pembela negara..yg sorg tu konon ilmu ketuhanan tggi..hbs org dpersalahkn..pminat metalica lak tu..yg sorg lg akal pendek..nk bnding bnjir penang ngn melaka..lemah..patut la shabery bebuih mulut..mcm org2 ni la..ckp bnda sama..tp tk ada makna..

'BELIA MUSLIM' said...

Apa lg la yg ketegak..yg sorg buta perut..pnyamun d anggp pembela negara..yg sorg tu konon ilmu ketuhanan tggi..hbs org dpersalahkn..pminat metalica lak tu..yg sorg lg akal pendek..nk bnding bnjir penang ngn melaka..lemah..patut la shabery bebuih mulut..mcm org2 ni la..ckp bnda sama..tp tk ada makna..

TokbatinSenoi said...

Kadang2 bercakap sorang2 ni seronok juga ya!!!

bn@umno said...

hey pencacai PR mangkuk hayun,

nape bencana banjir melanda melaka pun nak salahkan kerajaan BN.bukankah ini adalah bencana alam semulajadi yg dijadikan oleh tuhan.adakah manusia mampu melawan bencana alam?tolong pikir guna kepala sikit beb.Korang ni dah besar panjang, takkan benda yg remeh-temeh pun tak boleh nak berfikir.habih yg kelantan dipimpin oleh PAS pun pernah mengalami kejadian banjir, nape tak salahkan kerajaan PAS pulak?mmg bodoh tul korang ni.otak jenis ape yg tertanam kat kepala korang ni?

Ihya said...

salam aidil fitri..
Kembalilah kepada fitrah Islam. Janganlah menghina agama orang lain,tu sebab jatuh banyak negeri. Rasul s.a.w melarang umatnya menghina agama penganut agama selain islam.

anonymous said...

Najib Bawa Bencana, Anwar Kecewa Akhbar Sinar Harian Putar Belit Fakta !!

Thursday, October 9, 2008

Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim percaya bahawa negara akan terjerumus ke dalam bencana yang besar sekiranya negara ditakbir oleh seorang Perdana Menteri yang bernama Najib Tun Razak. Menurutnya, Timbalan Presiden Umno itu akan menerus agenda ekonomi pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi yang telah ditolak oleh rakyat Malaysia. “Kenyataan beliau bahawa Malaysia tidak akan terkesan dengan perkembangan krisis ekonomi dunia sangat membimbangkan dan mempamerkan kegagalan beliau untuk menangani cabaran yang akan dihadapi oleh negara kita pada masa hadapan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini. Beliau berkata sedemikian bagi memperbetulkan salah lapor kenyataanya didalam akhbar Sinar Harian yang membelitkan kenyataan Ketua Umum KeADILan di Perkarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta semalam. Sinar Harian hari ini memutar belitkan kenyataan Ketua Umum KeADILan bahawa beliau percaya Najib mampu mendapat sokongan yang lebih dalam menguruskan ekonomi dan membersihkan negara ini daripada amalan rasuah.

“Ini adalah tidak benar. Laporan tersebut jelas memutar belitkan kenyataan saya yang dibuat pada 7hb Oktober berkenaan proses peralihan kuasa dalam UMNO,” katanya lagi. Menurut Anwar lagi, Najib tidak menunjukan komitmen bagi memastikan agenda perubahan berlaku demi memulihkan keyakinan rakyat terhadap Badan Kehakiman dan bertindak memerangi rasuah. “Rakyat Malaysia bimbang di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak, undang-undang kuku besi seperti penggunaan ISA akan diteruskan dan sendi-sendi demokratik akan dilumpuhkan,” katanya lagi. Pada Pilihanraya Umum, 8 Mac lalu serta Pilihanraya Kecil Permatang Pauh, jelas Anwar, iaya telah membuktikan rakyat mahukan agenda perubahan dan harus ianya direalisasikan segera. “Sedangkan pada Pilihanraya Umum 8 Mac 2008 dan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh tempoh hari, rakyat menyuarakan hasrat mereka agar Agenda Perubahan menjadi keutamaan dan direalisasikan dengan segera,”tambahnya lagi.

Najib, menurut Anwar,yang dikatakan terlibat didalam beberapa kes seperti komisen pembelian peralatan tentera dari perancis dan Russia serta kaitanya didalam kes pembunuhan kejam Altantuya Shaariibuu harus menjawab persoalan yang mengaitkan beliau dengan tuduhan berkenaan. “Pemimpin sebegini akan mencemarkan reputasi Malaysia di kacamata masyarakat antarabangsa dan sekaligus akan memberikan kesan negatif dalam membentuk tanggapan pelabur-pelabur asing terhadap Malaysia,”katanya lagi Anwar turut memohon agar akhbar berkenaan (Sinar Harian) menyiarkan pembetulan dan lebih bertanggungjawab untuk melaporkan sebarang berita dengan benar dan tepat pada masa hadapan.

Sumber: Suara Keadilan

anonymous said...

Khamis 9 Oktober 2008 | 8 Shawwal 1429 Hijrah

'Bijak-bijak', Abdullah ternyata 'licik'

Ketua Perusuh
Thu | Oct 09, 08 | 7:57:46 am MYT

Abdullah Ahmad Badawi adalah seorang Perdana Menteri yang lebih licik daripada Dr Mahathir Mohamad. Anda boleh sanggah pandangan saya ini, namun sewajarnya anda perlu membaca sampai habis komentar saya kali ini.
Iklan




Majoriti rakyat Malaysia telah lama mengetahui bahawa Dr Mahathir Mohamad adalah Perdana Menteri Malaysia yang licik. Setiap langkah dan tindakannya tidak dapat dijangka. Biarpun diwaktu ditimpa pelbagai kemelut, beliau memang dapat menyelesaikannya malah dengan angkuh berjaya memperkecilkan musuhnya.

Semasa pemerintahan Dr Mahathir Mohamad, dia tidak akan membiarkan sesuatu masalah itu timbul dan menyulitkan pemerintahannya. Beliau dengan tangkas akan memancung (menetak) pucuk-pucuk yang memberikan masalah tersebut semenjak dari tunasnya. Beliau tidak akan membiarkan tunas tersebut menjadi pucuk.

Namun dalam kita tidak sangka, Abdullah Ahmad Badawi mempunyai ramai pakar strategi dan pembantu yang bersedia untuk hidup mati dengannya.

Malah dengan kemampuan lobi bertahap mega yang berjaya dikesan setakat ini, saya percaya tindakan Abdullah Ahmad Badawi membuat sidang akhbar untuk tidak mempertahankan jawatannya dan bersedia untuk peralihan kuasa adalah satu daripada beberapa pelan beliau yang telah dikaji dan diyakini olehnya.

Anda semua perlu ingat bahawa pengesahan untuk bertanding jawatan presiden Umno atau tidak adalah tidak memberi makna yang mendalam kepada keputusan pengundian para perwakilan Umno.

Jika seseorang itu tidak mengesahkan akan bertanding, namun terdapat cukup pencalonan dari Bahagian Umno dan akar umbi ketika mesyuarat agung Umno, maka secara otomatiknya beliau layak untuk disenaraikan.

Jika semasa penyenaraian ini majoriti perwakilan (lebih dari 80%) membuat keputusan untuk memilih calon yang tidak mengesahkan pertandingan tersebut, maka mengikut lunas undang-undang calon tersebut berhak untuk memenangi jawatan tersebut.

Oleh yang demikian, jika Abdullah Ahmad Badawi mendapat lebih dari 2/3 undi para perwakilan Umno maka secara otomatisnya beliau akan terus dipuncak kuasa. Oleh sebab ini, kita percaya agenda kedua dan ketiga pihak Abdulla Ahmad Badawi sedang diteruskan dan dipertingkatkan dari masa ke semasa.

Oleh itu, maka jangan terkejut jika Abdullah Ahmad Badawi akan terus mendapat pencalonan yang terbaik dan beliau berhak untuk menjadi Presiden Umnmo dan seterusnya menjadi Perdana Menteri. - ketuaperusuh.wordpress.com

"Bijak-Bijak"

(Ketua Perusuh adalah bekas Felo Kanan Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa)_

zali said...

hantu kata : Zali - babi lu. ormatlah sikit tuhan bangsa lain.

pasal apa pulak saya kena hormat benda yang tak ada dan tak wujud...

itu pro pr punya muslim diaorang akan hormat pada tuhan bangsa lain...diaorang pandai dan maju...

itu amoy tangan 8 mau hormat ka?

zali said...

anjar kata : Rasanya kalau setakat maju je tapi masalah sosial meningkat nak buat apa? tak kan nak kejar dunia je kut?

wah...

seorang guru yang ajar anak muridnya memberontak...

yang tak memikul amanah ibubapa murid...

yang makan rasuah...

yang makan gaji buta...

sekarang cerita 'tak kan nak kejar dunia je?'

tahniah kerana dah berubah/bertaubat anjar...

zali said...

anjar kata : Rasanya kalau setakat maju je tapi masalah sosial meningkat nak buat apa? tak kan nak kejar dunia je kut?

wah...

seorang guru yang ajar anak muridnya memberontak...

yang tak memikul amanah ibubapa murid...

yang makan rasuah...

yang makan gaji buta...

sekarang cerita 'tak kan nak kejar dunia je?'

tahniah kerana dah berubah/bertaubat anjar...

bUnGa mElaTi said...

ZALI...ZALI...

apa lah yg ade dalam pemikiran ko, aku rase ko ni ketua bahagian dalam umno kot...otak pun tak leh nak pikir mana baik mana buruk...

ko ingat klu sokong pembangkang je sokong anuar ke??? tak semesti nyer tak kisah walau sape pun yg pimpin klu dia boleh ubah taraf kehidupan jadi lebih baik apa salah nyer...

kita pun dah sedia maklum yg pemimpin BN ni mcm mana kan...kata dah maju patut nyer pemikiran pun dah maju... jgn lah duk takuk lama... asik kena tipu je ko ni...

naruto69 said...

Salam pada semua...
Aku konfius jugak dengan web siasah ni. Mengikut pahaman aku sepatutnya banyak diutarakan isu-isu berkaitan pembangkang. Ni lain pulak jadinya. Berita yang disiarkan jarang-jarang sekali. Bila Pm nak letak jawatan, 2-3 berita keluaq. Tu pun keluaq berita yang bincang isu BN. Apa pembangkang tak dak isu dah ka? Kalau isu pun tak dak, macam mana nak perintah kerajaan. Pemimpin mesti aktif dan peka terhadap perkembangan disekelilingnya. Kalau duduk tengok saja, baik tak payah.

naruto69 said...

Salam....
kalau nampak budak pejabat, tolong kirim salam kat dia. TQ

adamharris said...

Assalamualaikum Bunga Melati@ anak banjar.

Kira awak nie orang seberang lah ia-Banjarmasin (Borneo)

Patutlah kamu tak tahu sejarah Malaysia. Asal usul awak orang Indon.

Apa pasal hang nak bandingkan Melaka gan Kelante? Mana same, Kelantan bawah Pas, Melaka kerajaan Sekular.

Ekonomi Melaka, terbuka sedangkan Kelante-Islamic.

Biak pilah, kalau Azizah tu melalut, jangan le pula hang nak malukan Kerajaan PAS.

Kelante tu serambi Mekah,kata Nik Aziz, (tetapi Mekah dah maju,tinggal serambinya kat Kelate...., serambi yang dah lapuk...,)ulah dia Kelante negeri Uztaz Nik Aziz.

Faham-faham sendirilah, habis hutan Kelate, Nik aziz balun, anak saudara pun pegang jawatan di GLC Kelante. Sebab nabi pun guna Kroni...., orang politik akan sentiasa bandingkan dirinya dengan nabi----sunnah nabi kahwin empat....kah-kah...

Hi orang Banjar, hang bila lagi nak kahwin, tak da duit, Nik Aziz boleh nikahkan dengan mas kahwin senaskah Al Quran,,,sunnah nabi....

zali said...

sekelian alam...

laluan menjadi semakin sukar buat nuar nak jadi pm...

di pru 12...ramai beralih arah kerana tak berpuashati dengan kepimpinan pak lah dan menantu...

bila bakal pengganti pak lah naik nanti...sedikit sebanyak akan mengembalikan kepercayaan rakyat pada bn terus memerintah tanpa di buat pertukaran kerajaan...

pru 13 akan menjadi igauan paling ngeri buat nuar...pr akan bungkus...

itu lah sebab nuar dengan seberapa segera dan taktik cuba nak jadi pm ...tapi sayang harapan musnah kini...

ISMAIL said...

Petikan dari utusan malaysia...

KUALA LUMPUR 8 Okt. - Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail memberitahu badan itu menerima banyak aduan politik wang sepanjang mesyuarat cawangan parti tersebut baru-baru ini.

Katanya, sehingga kini, sebanyak 521 aduan direkodkan di mana 116 telah disiasat, manakala 54 kes pula sedang disiasat yang kebanyakannya kerana politik wang.

- Utusan

Biasalah, nak jadi kaya, kenalah tanam modal dulu..kan. Barulah boleh dapat projek, bila dah ada kedudukan. Tak salah punya ma.

Itu pun yang ada aduan, yang tidak...

umno oh umno, inilah budayamu, semoga berbahagialah hendaknya... dulu kini dan selama2nya.

bUnGa mElaTi said...

SALAM....

uiks!! adamharris....

mmg lah banjar tu dari indonesia,
rakyat bumiputra dalam malaysia ni pun org2 dari indonesia sebenar nyer... "melayu" ko tau ke apa maksud melayu???

melayu tu bermaksud org yg lari kuar dari negara lain... dalam bahasa kuno jawa.... jadi paham2 jer lah... banjar tu salah satu kaum atau puak di indonesia...

bumiputra dalam malaysia sebenarnyer adalah org2 asli..yg duk dalm hutan tu, tu lah sebenarnyer 'bumiputra malaysia'...

jadi agak2 ko ko dari mana??? hutan mana??? tak kisah lah klu hantaran al-quran..tu lebih baik dari beribu2 ringgit tapi last2 cerai berai...

ko suke ke jadi mcm tu... bila tak btol di tegur, tu lah yg sepatut nyer, klu jijah tak btol tegur..klu dia kene kencing tak kan ko pun nak kene kencing jgk..ade otak pikir... bkn main angguk jer...

anjar said...

zali.....

mana kau dapat fakta kalau perompak tu ganti pencuri umno makin kuat, rasanya masa PRU12 dulu bukan ke najib altantuya tu yang jadi pengarahnya, dah dia pun lamah, ganti la sapapun umno tetap akan karam,

dlm umno ni kalau nak naik kena sanggup bagi rasuah, sehingga kini direkodkan di mana 116 telah disiasat, manakala 54 kes pula sedang disiasat yang kebanyakannya kerana politik wang, mana ada pemimpin umno yang ada kualiti, semua hancur!

bUnGa mElaTi said...

biase lah tu anjar...

kan org UMNO mmg mcm tu, rasuah katanyer politik wang...kena tangkap pun bkn susah sgt,tak kene penjara pun kene gantung keahlian jer... siap ade yg boleh masuk balik bertanding... eh..eh.. tu bkn rasuah tu tu akn politik wang...

rasuah lain... politik wang lain... org umno sumer hancur... nak naik ade duit boleh lah takde duit jadi mcm en zali..kaki jilat, jilat lebih dapat lah naik.... hehehehe...

nalapambu said...

Walau siapa pun memimpin UMNO, BN akan tetap terus MEREPUT.

Penyokong2 BN dari MCA, MIC, Gerakan dan parti2 yg lain di Sabah dan Sarawak sudah semakin ramai meninggal kan BN. Yg tinggal cuma pemimimpin2 dan pencacai2 nye sahaja.

Sokongan Melayu terhadap UMNO berpecah kepada PAS dan PKR.
Melayu dlm UMNO itu pun berpecah kepada beberapa kumpulan.

BN/UMNO sudah terlalu sukar untuk di pulihkan.

Kerana mulut 'celupar dan busuk' pencacai2 UMNO, kaum 'pendatang' sudah 100% benci kepada UMNO.

zali said...

anjar,melati,nala dll...

perompak ganti pencuri...

taktik lama pro pr buat spekulasi macam-macam bila keadaan semakin sukar buat pr nak memerintah...rakyat malaysia semua dah tau.

rasuah?politik wang dan zina rasuah?apa kurangnya dgn pr?semua pun ada...kain pelikat pun nak ambil sebagai rasuah...ek eleh...berapa rm je kalau beli...

kaum pendatang memang gerun dgn umno dan satu cara nak pecahbelahkan orang melayu ialah dengan cantas umno...

depa nak masuk umno tak boleh..tu yang guna nuar tu...tapi pro pr yang tak sedar diri terus la sokong sampai pr bungkus...

haritu sibuk isa sekarang sibuk rasuah la pulak...

spekulasi...

zali said...

sekelian alam...

jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman 20 tahun penjara dan sebatan...

lama tu...kalau sekarang 60+ kena 10 tahun la kata...70+ dah.Tu tahap bercakap/berbual dengan gambar tu...

kesian nuar...

tak apa la...izzah boleh sambung niat nak jadi pm tu...

kalau izzah...abang sokong!

bUnGa mElaTi said...

bkn taktik lama zali...tu kan salah.. berdosa.. apa yg taktik lama...klu dah dosa tu mana kire taktik lama ke taktik baru...

tang tu tak nak plak saluran keluarga en zali laporkan... politik wang lain... bkn rasuah tu.. tu kan nak pancing undi..biasa lah UMNO, tak lari dgn duit.. klu kakitangan kerajaan bg hamper tak boleh, klu terima boleh kena tangkap, jadi apa beza hamper dgn kain pelikat???

lebih kurang jer harga.. cakap tak serupa bikin.. bkn rasuah lah..tapi politik wang katanyer..hukuman??? tak perlu risau, gantung keahlian jer..

bUnGa mElaTi said...

memang lah kain pelikat tu tak mahal... tapi yg aku pelik penjilat umno dapat tu pun boleh tukar undi... nak beli undi ahli2umno senang je, bg kan jer kain pelikat... dapat lah undi, senang nyer lah maruah di gadai...

UMNO yang haprak.....

bn@umno said...

bunga melati

alah tak payah ko nak cakap banyak.kalau orang umno bg kain pelikat kat ko pun, ko ambil jugak.jadi tak payah ko nak mengata orang.tengoklah diri ko tu dulu sebelum mengata orang nanti terjilat ludah ko sendiri pulak.

bUnGa mElaTi said...

anjing UMNO (bn@umno)....

eleh...menyalak plak anjing kurap sorg lagi ni... apa ko tau ke aku ade amik kain pelikat... ko ingat aku maruah harga diri aku ni semurah kain pelikat ke???

ko ingat aku mcm ko ke??? tolong sikit lah anjing umno(bn@umno)....
aku nyer maruah tak kan semurah kain pelikat, tak mcm ko... mcm lah ko duk dgn aku satu umah tau plak aku ade amik kain pelikat...

klu ko satu umah dgn aku pun aku tak nak duk dgn ko, ko ade kurap umno...

Symmetry said...

tak guna bandar bersih kalau rakyat sendri tak faham islam.. apa guna bersih kalu islam pun tak sokong.. apa guna bersih bandar kalu alquran dicampak ke tepi.. perlembagaan di genggam seerat-eratnya.. apa guna nya bersih luaran kalu ulama diperlekehkan?

tgk komen azizah punya la mantap.. tapi pasal islam taknak sentuh langsung..

azizah.. apsal Kerajaan Malaysia yang moden n melaka yang mantap tak guna alquran dan sunnah?

sy jrg on9.. so if u reply.. if i got time i will see ur comment..

Symmetry said...

tak guna bandar bersih kalau rakyat sendri tak faham islam.. apa guna bersih kalu islam pun tak sokong.. apa guna bersih bandar kalu alquran dicampak ke tepi.. perlembagaan di genggam seerat-eratnya.. apa guna nya bersih luaran kalu ulama diperlekehkan?

tgk komen azizah punya la mantap.. tapi pasal islam taknak sentuh langsung..

azizah.. apsal Kerajaan Malaysia yang moden n melaka yang mantap tak guna alquran dan sunnah?

sy jrg on9.. so if u reply.. if i got time i will see ur comment..

anakkancil said...

cik azizah oi...
Teringat lak lagu oh azizah bila sebut nama nie...kes nak bandingkan tempat mana maju ,tempat mana mundur...usah laa di banggakan sangat.Ingatlah pepatah melayu yg berbunyi...Menang sorak...kampong tergadai...Jgn lah kita terlampau syok bila parit kita dah buat banyak kemajuaan..kerana takut kita anak cucu kita kelak tinggal buah telor...Semua dah habis di sapu oleh pemimpin putar alam...

anakkancil said...

cik azizah oi...
Teringat lak lagu oh azizah bila sebut nama nie...kes nak bandingkan tempat mana maju ,tempat mana mundur...usah laa di banggakan sangat.Ingatlah pepatah melayu yg berbunyi...Menang sorak...kampong tergadai...Jgn lah kita terlampau syok bila parti kita dah buat banyak kemajuaan..kerana takut anak cucu kita kelak tinggal buah telor...Semua dah habis di sapu oleh pemimpin putar alam...Kelantan biar pun mundur tapi rakyatnya kaya harta...Jgn sekadar melawat bandar Kelantan tapi kena masuk ke kampong-kampong sama...Baru mata nak terbuka..So setakat nak pi bandar Kelantan terus nak kata negeri tu mundur..pandangan tu meleset sama sekali.Kelantan bumi yg diberkati...

2pai said...

bunga melati kata:

"mmg lah banjar tu dari indonesia,
rakyat bumiputra dalam malaysia ni pun org2 dari indonesia sebenar nyer... "melayu" ko tau ke apa maksud melayu???..
...bumiputra dalam malaysia sebenarnyer adalah org2 asli..yg duk dalm hutan tu, tu lah sebenarnyer 'bumiputra malaysia'..."


maaf bunga, u silap dlm hal ni, bukan semua org melayu dr indon, sebahagian kecil je, sbhg besar adalah org asal, esp. org2 melayu perlis, kedah, kelantan, tganu, penang & perak, rata2 mereka takda darah indon.

Bukan hanya org2 asli je penduduk asal, org2 asli asalnya adalah org2nomad yg tak bercampur dgn masyarakat.

Dakyah yg mengatakan org melayu adalah pendatang indon adalah rekaan org2 non-bumi, satu propaganda utk menidakkan hak2 org melayu,, sbg org melayu kita mesti tentang dakyah ni.

wallahua'lam

teuku@ceh said...

2pai, azizah, bn@umno ...


korang sume xlame dah...
doa2 jela supaya korang jauh dari musibah...

2pai said...

ishhh kau ni teuku, aku bukan pro bn, aku cuma perbetulkan fakta.
kenapa, org2 bn/umno je ke yg layak pertahankan melayu?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...