Tuesday, January 18, 2011

Dalam satu peristiwa, 2 isu besar politik Malaysia bertemu

Komuniti Syiah di Malaysia menuntut bekas pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) Datuk Mohammed Khusrin Munawi dan agamawan Datuk Abu Hassan Din didakwa kerana "menghina, menghasut dan memfitnah" komuniti tersebut.

Kumpulan itu, yang ditahan Jais dalam serbuan ke atas pusat aktiviti mereka Disember lalu diwakili Kamil Zuhairi Abdul Aziz yang hadir bersama peguam Mohd Haidar Mohd Hashim dan lebih 20 orang ahli komuniti itu di Balai Polis Dang Wangi di Kuala Lumpur pada Isnin, 17 Januari.

Laporan polis tersebut dibuat Kamil Zuhairi dan turut ditandatangani 13 orang Syiah lain.

Dalam kenyataan media empat perenggan yang diedarkan, Kamil Zuhairi turut mendakwa pihak berkuasa agama yang terlibat dalam serbuan 15 Disember lalu telah mencuri kain pemidang Syarikat Majma Ahlulbait Resources di Hauzah ar-Ridha di Sri Gombak, Selangor.

“Kami menuntut pihak polis mengambil tindakan undang-undang terhada Mohd Khusrin di bawah peruntukan undang-undang Malaysia kerana menghina, menghasut dan memfitnah.

“Kami juga menuntut pihak polis mengambil tindakan tegas terhadap Mohd Khusrin yang berniat jahat untuk menghuru-hara ketenteraman awam di Malaysia dan negara-negara Islam di dunia.

“Selain itu, kami juga menuntut tindakan terhadap Mohd Khusrin kerana ia mencetuskan kebimbangan kepada penduduk Malaysia yang mengamalkan kebebasan beragama,” tegasnya lagi.

Syiah terbabit menuntut Khusrin dan Abu Hassan memohon maaf dan membuat tuntutan-tuntutan lain termasuk dialog tetapi tidak mendapat respons daripada pihak terbabit.

Dalam kenyataan ekoran serbuan Jais 15 Disember lalu, komuniti tersebut mengajak dialog diadakan dengan pihak berkuasa agama negeri-negeri termasuk Jais.

Dakwaan-dakwaan Khusrin dan Abu Hassan dilaporkan akhbar-akhbar harian dan media elektronik ekoran serbuan Jais ke atas Hauzah ar-Ridha.

Selain didakwa sesat, komuniti Syiah juga didakwa menganggap Muslim ahli Sunnah sesat dan menghalalkan darah mereka. Syiah juga dituduh menjadikan seks sebagai tarikan untuk menyertai komuniti mereka.

Kamil Zuhairi dalam laporannya juga mendakwa akhbar Sinar Harian dan Berita Harian menerbitkan fitnah mengenai kumpulan itu.

Laporan polis ini meningkatkan lagi tekanan ke atas Khusrin yang kini memegang jawatan setiausaha kerajaan negeri Selangor yang tidak dipersetujui kerajaan negeri dari Pakatan Rakyat.

Ekoran serbuan oleh Jais itu, komuniti Syiah kini menjadi lebih terbuka dan asertif dalam menuntut hak-hak mereka, terutama kebebasan beragama.

Kes ini menambahkan lagi kompleksiti wacana politik dan agama di Malaysia, apabila mengemukakan saingan kepada konsensus penerimaan mazhab Shafie ahli Sunnah.

Wakil komuniti Syiah Malaysia bertemu Suruhanjaya Hak Asasi Malaysia 20 Disember lalu untuk mendapatkan nasihat dan bantuan berhubung dakwaan ke atas mereka oleh pihak berkuasa agama.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...