Friday, October 17, 2008

Wakil rakyat BN kosongkan Dewan
Strategi tenggelamkan kehebatan Anwar?

KUALA LUMPUR: Ucapan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim membahaskan belanjawan 2008 tanpa gangguan daripada wakil - wakil rakyat kerajaan dilihat sebagai sangat berbeza berbanding suasana kebiasaan ketika tokoh-tokoh utama pembangkang berucap sebelum ini.

Malahan reaksi para wakil rakyat Umno ketika Anwar berucap jauh berbeza dengan pendekatan yang digunakan (membuat gangguan) ketika tokoh-tokoh seperti Lim Kit Siang, (Allahyarham) Datuk Fadzil Nor dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang memegang jawatan Ketua Pembangkang sebelum ini.

Sebaliknya, wakil - wakil rakyat kerajaan bukan sahaja tidak mencelah atau cuba menggangu Anwar yang pertama kali menyampaikan ucapan perbahasan sebagai Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat bahkan sebahagian besar daripada mereka meninggalkan dewan.

Manakala hampir tiada menteri dan timbalan menteri ditempat duduk masing-masing untuk menyaksikan bekas Timbalan Perdana Menteri itu berhujah.

"Saya, lapan tahun (menjadi) Menteri Kewangan saya duduk dengar ucapan Ketua Pembangkang. Kalau ada pembangkang bahas timbalan menteri wajib hadir untuk mendengar sepanjang perbahasan. Sekarang ini tidak ada sama sekali , tidak ada yang sanggup mendengar, serahkan kepada pegawai-pegawai. Lebih baik angkat pegawai mengisi kerusi-kerusi depan (tempat duduk menteri)," bidas Anwar dalam ucapanya berhubung situasi tersebut.

Sepanjang lebih lima jam berucap, hanya wakil Batu Pahat, Fuad Zakarsyi sahaja dilihat bangun beberapa kali untuk mencelah ucapan Anwar manakala selainnya hanya wakil pembangkang daripada DAP, PAS dan Parti Keadilan Rakyat bangun meminta penjelasan.

Beberapa wakil rakyat kerajaan yang terkenal dengan jolokan 'pengacau' ketika pembangkang berucap seperti wakil Kinabatangan dan Sri Gading lebih banyak menghabiskan masa di luar dewan.

Sikap wakil rakyat kerajaan itu dilihat diluar kebiasaan berikutan Anwar sepanjang ucapannya bukan sahaja membawa hujah-hujah yang mampu menjatuhkan kewibawaan kerajaan dalam penyediaan belanjawan malahan beliau turut mengkritik Barisan Nasional dan mendedahkan skandal-skandal besar.


Berkenaan belanjawan 2008 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri itu sendiri Anwar menyifatkannya "sudah tidak realistik, tidak menepati fakta dan tidak mampu mengangkat ekonomi dan menyelamatkan negara dari kemelut ekonomi yang kian meruncing."
Beliau juga turut menyerang Menteri Kewangan dengan bidasan yang pedih dengan berkata "Menteri Kewangan yang baru yang harus menghormati dan mendengar hujah Ahli-ahli Dewan dan tidak sibuk kempen mempertahankan jawatannya."

Anwar juga menggunakan kesempatan dalam perbahasan tersebut menafikan tuduhan beliau melutut kepada IMF (Bank Dunia) - satu isu yang digunakan oleh Umno untuk menjatuhkan imejnya - turut tidak mendapat respon daripada mana-mana wakli rakyat parti itu.

"Dr Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri dan Menteri Kewangan telah mengarahkan Perbendaharaan Malaysia untuk meneruskan pinjaman oleh negara dengan Bank Dunia. Siapa sebenarnya yang melutut dengan IMF / World Bank," kata Anwar.


Kehadiran Anwar ke Parlemen mendapat tumpuan luar biasa dari media


Wartawan mengikuti ucapan Anwar melalui siaran televisyen di lobi Parlimen

Selain itu beberapa tindakan yang dilihat sebagai provokasi daripada pembangkang untuk menarik perhatian wakil kerajaan seperti mengemukakan usul supaya perbahasan belanjawan ditangguhkan turut tidak mendapat reaksi daripada wakil kerajaan.

Justeru, pendekatan wakil rakyat kerajaan terhadap Anwar dipercayai pemerhati sebagai strategi yang dirancang untuk menenggelamkan kehebatan Anwar Ibrahim di Parlimen.

Wakil-wakil media yang hadir secara luar biasa pada hari Anwar menyampaikan ucapannya juga turut melihat perkembangan tersebut sebagai usaha mengelapkan berita Anwar daripada mendapat liputan meluas di akhbar cetak atau elektronik yang datang membuat liputan.

"Sebarang kekecohan antara Anwar dengan wakil kerajaan akan menarik perhatian media.
Laporan tentang Anwar hanya akan menyerlahkan kehebatannya dalam Parlimen," ulas seorang petugas akhbar yang mengikuti ucapan Anwar pada hari kedua, 14 oktober lalu.

Dipihak Pakatan Rakyat, sikap ditunjukkan oleh wakil rakyat kerajaan itu mengambarkan ketakutan mereka untuk berhadapan dengan Anwar dalam isu menguruskan belanjawan negara.

Anwar selain daripada mempunyai pengalaman luas dalam kerajaan dan juga sebagai Menteri Kewangan bukan sahaja mempunyai fakta-fakta yang kukuh untuk mempertahankan hujahnya bahkan beliau mendapat maklumat yang jelas untuk mempertikaikan angka-angka yang dibentangkan untuk tujuan tersebut.

"Saya melihat perkara ini sebagai ketidak sediaaan kerajaan dalam proses demokrasi, ini dilihat tidak adil kerana ruang kami sangat terhad untuk bersuara, dan ini sepatutnya didengari," komen Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff.

Katanya, pandangan yang diutarakan oleh Anwar amat bagus untuk pihak kerajaan , ia juga dapat membantu pihak kerajaan juga sekiranya mereka mengambil sikap terbuka.

Bagaimanapun Pengerusi kelab Penyokong Kerajan (BBC), Datuk Seri Tiong King Sing ketika ditanya kemungkinan tersebut menafikan ada usaha untuk memboikot Anwar sebaliknya menyifatkan hanya perkara biasa dan hujah yang diberikan oleh Anwar hanya lah sama seperti yang pernah di bahaskan. Beliau juga menafikan pihaknya takut untuk berhadapan dengan Anwar untuk berhujah dalam Dewan Rakyat.

Manakala Wakil Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Radin pula berkata, tindakan untuk tidak mengganggu Anwar bertujuan memberi ruang yang cukup luas kepada Ketua Pembangkang itu memberilkan pandangan-pandangannya tentang belanjawan 2008.

"Tetapi saya berasa kecewa kerana hujah Anwar tidak memperjuangkan rakyat dan ucapannya hanya retorik seperti yang sentiasa dibahaskan oleh pemimpin lain," katanya ketika diminta mengulas perkembangan tersebut.

Berhubung dakwaan wakil kerajaan takut berhadapan dengan Anwar, Bung Mokhtar berkata, "Anwar adalah orang yang biasa sahaja dan kami tidak gentar dengan hujah beliau."

245 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 245 of 245
Azizahns said...

UNTUK PUTRA YANG BERJIWA KEPARAT...

SETIAP KUMPULAN ADA CARANYA UNTUK MENUNTUT KEMERDEKAAN DAHULU... TAK PERNAH PULA KERAJAAN MENGHINA MEREKA... CUMA MEREKA TIDAK BERSETUJU CARA YANG DIPERJUANGKAN.

KALAULAH KEMERDEKAAN TIDAK DICAPAI... KAUPUN BELUM TENTU BOLEH HIDUP BEGINI MENULIS DAN MEMBUAT CATATAN BODOH.

AKU HARAP KAU BUKANLAH RAKYAT MALAYSIA. DAN AKU TAK INGINPUN ADA JIWA KEPARAT DIBUMI INDAH INI.

BERSYUKURLAH.

TEKONG DARAT said...

hidup kalau menyusahkan orang lebih hina daripada orang yg tidak disedari semasa hidupnya...
dimana hebatnya umno selain daripada menentang malayan union semasa adanya british?...selepas menentang berbaik...kerja plak dalam pejabat british, tau2 dah merdeka...berkatnya?....islam yg gemilang bermula era kesultanan melayu melaka pun semakin pudar...
melayu?...tak yah cerita...

Azizahns said...

UNTUK PUTRA JIWA KEPARAT AKU ULANGI ...

APAKAH KAU AKAN LEBIH BAHAGIA KALAU NEGARA INI BERMANDIKAN DARAH. ANAK-ANAK TERPEKIK TERLOLONG MENCARI-MENCARI IBU BAPA...
ISTERI DIROGOL, DITELANJANG ...
APAKAH KAU GEMBIRA SATU MASA IBU-IBU DAN BAPA-BAPA DISEMBELIH ATAU KAU GEMBIRA MELIHAT ANAK-ANAK KECIL TERBURAI ISI PERUTNYA...

CERITAKAN PADA AKU PERANG MANA YANG BEGITU INDAH DAN BAIK SEKALI. CERITAKANLAH...

MUNGKIN KAU LEBIH BAHAGIA MELIHAT GENERASI INI DISIAT-SIAT KULITNYA.

Azizahns said...

PUTRA CAKAP insan kerdil yg tidak gentar mempertahankan kebenaran.

komen saya : KEPALA HOTAK KAU.

KAULAH ORANG YANG TAK TAHU BERSYUKUR ATAS NIKMAT ALLAH INI YANG MANA KITA BOLEH HIDUP DAN USAHA SEBANYAK MANA YANG ANDA MAMPU DAN MAHU.

KAULAH PENGKHIANAT NEGARA.

Azizahns said...

SAYA MEMANG TAK SANGKA DI BUMI INDAH INI MASIH ADA ORANG YANG BERJIWA HITAM SEPERTI PUTRA.

SOMBONG, ANGKUH, LUPA DIRI DAN TAK TAHU BERSYUKUR.

SEKURANG-KURANGNYA KITA MENGHARGAI JASA-JASA MEREKA. TAK KIRALAH MEREKA INI DAHULUNYA PEJUANG UMNO ATAU BUKAN.

TEKONG DARAT said...

aku setuju ngan azizah...kita mesti menghargai pejuang kemaerdekaan...
azizah, betul ker nama2 seperti dr burhanudin, abu bakar al baqir ishak hj mohamad dan lain2 nama tu pejuang kemerdekaan?

Azizahns said...

SEMASA SATYA BELAJAR SEJARAH DAHULU NAMA DR. BURHANUDIN DAN LAIN-LAIN JUGA DISEBUT SEBAGAI PEJUANG KEMERDEKAAN ... CUMA CARA PERJUANGAN MEREKA LEBIH RADIKAL.

SYAMSIA FAKEH MASIH DISEBUT SEBAGAI SEORANG YANG MENUNTUT KEMEREKAAN TETAPI CARA DIA DENGAN MENYERTAI KOMUNIS.

DAN KAMI TAK PERNAH MENGHINA MANA-MANA PEJUANG KEMERDEKAAN. HARGAILAH MEREKA.

BEGITU BESAR JASA MEREKA. JASA TAR, T.RAZAK, HUSSEIN , DATO ONN DAN LAIN-LAIN TERMASUKLAH ISHAK, DR. BURHANUDDIN .

SIAPA KITA UNTUK MENILAI JIWA-JIWA MEREKA.
SIAPA KITA UNTUK MENILAI JIWA-JIWA MEREKA.

putra revolusi said...

azizah nenekku,

Mengapa katakan saya sukakan huru-hara dan peperangan. Cuba nenekku tukar kaca mata tebal fesyen lama itu dengan kaca mata yg lebih trendy sikit dan carilah di mana ayat yg saya sebutkan diri saya sebagai pencinta peperangan? Saya cuma mencatatkan sejarah perjuangan tokoh-tokoh kemerdekaan yg tidak dihargai perjuangan mereka. Itu saja. Sejarah telah dilakar begitu, telah ditakdirkan begitu mereka berjuang dengan kekerasan, mengapa tiba-tiba marah kepada sejarah yg tidak pernah berdusta? Rakyat Amerika tidak pun marah kepada George Washington yg menentang British dengan kekerasan. Rakyat Indonesia juga tidak marah kepada Bapa Kemerdekan mereka Sukarno yg berjuang menentang Belanda dengan kekerasan. Begitu juga rakyat Vietnam tidak marah kepada Ho Chi Minh yg juga menentang Perancis dengan kekerasan. Tapi mengapa tiba-tiba nenekku yg mengaku sebagai rakyat Malaysia marah kepada pejuang-pejuang kemerdekaan kita. Berdosa sangatkah menjadi seorang pejuang yg berani?

Mengapa marah kepada sejarah yg enggan berdusta? Namun jika nenekku ingin menukar sejarah, masih ada sisa-sisa hidupmu yang singkat ini untuk melakukannya. Marilah kita tukar sejarah, wahai nenekku. 50 tahun pertama selepas merdeka adalah fasa pertama sejarah masa lalu yg penuh dengan kisah duka dan kisah lara. Marilah kita bina sejarah baru era kesejahteraan untuk semua bagi 50 tahun, 100 tahun dan 1,000 tahun akan datang. Nenekku azizah, walaupun nenek telah uzur dan daif, namun anda masih mampu mengubah sejarah. Anda mampu mengubahnya!!

TEKONG DARAT said...

apa maksud radikal?
apa sebab cara perjuangan berbeza?
nama2 yg putra sebut tu berjuang utk apa?
nama2 yg azizah sebut tu berjuang utk apa?
yer laa, dua2 nak merdeka...
yg putra sebut tu nak merdeka yg macamana?...
yg azizah sebut tu nak merdeka macamana?...sebab dua2 grup tu melayu, dua2 grup tu islam...
azizah belajar sejarah...
cuba citer...hehe, bengap pulak saya ni...
jgn lambat tau...nak tidur awal...
esok nak noreh

Azizahns said...

UNTUK PUTRA KEPARAT...

KALAU SETAKAT BARU RASA HIDUP SUSAH SEBAB HARGA BARANG NAIK, MINYAK NAIK.. DAH NAK MEMPERTIKAIKAN JASA ORANG ... UNTUK MERDEKA NEGARA...

TAK PAYAHLAH KAU NAK TUNJUK HERO DISINI

INI SOAL KEMERDEKAAN NEGARA BUKAN SOAL ROTI CANAI NAIK 30 SEN.

Azizahns said...

PUTRA KEPARAT... Tapi mengapa tiba-tiba nenekku yg mengaku sebagai rakyat Malaysia marah kepada pejuang-pejuang kemerdekaan kita. Berdosa sangatkah menjadi seorang pejuang yg berani?

komen saya: SAYA TAK PERNAH MEMPERTIKAI APATAH LAGI MARAH PADA PEJUANG YANG KAU SEBUT.

AKU CUMA MARAH PADA KAU. YANG TAK GUNA OTAK DAN AKAL BILA NAK MENULIS.

AKU CAKAP JANGAN HINA SESIAPA PUN YANG TELAH BERJASA PADA KEMERDEKAAN KITA.
JANGAN SOMBONG, ANGKUH DAN LUPA DIRI.

AKU CUMA MARAH PADA KAU YANG BODOH DAN BIADAP. ORANG YANG PALING LUPA DIRI.

putra revolusi said...

nenekku azizah,

Saya tidak pernah menghina TARahman dan TARazak. Saya cuma katakan mereka berjuang dengan air liur, manakala yg lain berjuang dengan darah, keringat dan air mata. Itulah catatan sejarah yg tidak pernah berdusta. Jika nak salahkan, salahkanlah sejarah yg mencatatkan begitu.

Kalau nak menyatakan ada yg pernah menghina TARahman, orang itu bukan saya. Berdasarkan sejarah pihak yg paling kejam menghina TARahman ialah tokoh-tokoh UMNO era Mahathir dan akhbar-akhbar milik UMNO iaitu Berita Hairan dan Utusan Meloya selepas 1987. Nenekku pasti masih ingat apa yg mereka gelar kepada insan yg digelar Bapa Merdeka itu selepas dia keluar dari UMNO pada tahun 1987. Beliau digelar 'nyanyuk', 'lupa diri'dan lain-lain panggilan yg tidak sanggup saya catatkan di sini. Malah kisah-kisah negatif mengenai peribadinya turut didedahkan oleh penjilat-penjilat UMNO ini. Itu adalah sebahagian dari catatan sejarah yg tidak pernah berdusta.

Andainya nenekku azizah telah terlupa fakta sejarah kerana faktor usia yg kian lanjut dan minda yg kian berkarat, pergilah ke Arkib Negara, bacalah akhbar-akhbar dari tahun 1967 dan ke atas. Bacalah fakta mengenai penghinaan kejam yg telah ditimpakan oleh tokoh-tokoh UMNO kepada TARahman. Mungkin selepas membacanya nenekku azizah akan pulih ingatan semula dan menangis mengenangkan nasib TARahman yg dihina sebegitu rupa semasa hayatnya oleh tokoh-tokoh UMNO.

anjar said...

Jijah rasanya tak perlu nak berdebat pasal perjuang kemerdekaan, semua mereka tu pejuang kemerdekaan cama cara yang berbeza.

Yang penting sekarang pemimpin umno ni dah lupa pasal perjuangan untuk membela org melayu, penghianat melayu!

Azizahns said...

UNTUK PUTRA KEPARAT...

APAKAH PERJUANGAN MENUNTUT KEMERDEKAAN MELALUI PERUNDINGAN ITU ... . SANGAT KECIL JASANYA HINGGA BOLEH DIPERLEKEHKAN BEGITU SAHAJA...

APAKAH SEHINGGA MELIHAT BAYI-BAYI KECIL TERBURAI ISI PERUTNYA BARU DIKATAKAN PERJUANGAN.

APA YANG DIBINCANGKAN OLEH SAYA ADALAH PERJUANGAN MENUNTUT KEMERDEKAAN.


PUTRA KEPARAT CAKAP....
. Nenekku pasti masih ingat apa yg mereka gelar kepada insan yg digelar Bapa Merdeka itu selepas dia keluar dari UMNO pada tahun 1987. Beliau digelar 'nyanyuk', 'lupa diri'dan lain-lain panggilan yg tidak sanggup saya catatkan di sini. Malah kisah-kisah negatif mengenai peribadinya turut didedahkan oleh penjilat-penjilat UMNO ini.

DAN CERITA YANG ANDA TULIS DI ATAS INI BUKANLAH DARI CERITA PERJUANGAN MENUNTUT KEMERDEKAAN.

Azizahns said...

MEMANG PATUT ANAK-ANAK ZAMAN INI PERLU BELAJAR SEJARAH. CUKUPLAH SEORANG YANG BERNAMA PUTRA KEPARAT INI YANG TAK TAHU SEJARAH. SOMBONG DAN ANGKUH.

putra revolusi said...

Saya digelar nenekku azizah sebagai BIADAB dan LUPA DIRI kerana mencatatkan apa yg telah tertulis dalam dokumen sejarah. Sekali lagi saya tegaskan saya hanya pencatat sejarah yg enggan berdusta.

Izinkan saya bertanya wahai nenekku azizah : apa yg hendak anda gelar kepada pemimpin-pemimpin UMNO di era Dr Mahathir yg menghina TARahman dengan panggilan-panggilan yg sungguh dahsyat yg tak sanggup saya catatkan di sini iaitu selepas Tunku keluar dari UMNO pada 1987? Kesalahan Tunku ketika itu cuma kerana dia keluar UMNO lalu menjadi pengkritik UMNO no. satu dalam kolumnya dalam akhbar the Star. Hingga satu ketika UMNO yg sudah tidak tahan dengan kritik Tunku yg bertalu-talu telah mengharamkan the Star.

Ketika menerima penghinaan-penghinaan sedemikian dari UMNO, usia Tunku telah begitu lanjut, berkerusi roda, namun tidak memadamkan kemarahan UMNO kepadanya yg terus menghina beliau. Hingga satu ketika dalam satu majlis Tunku yg turut dihadiri PM Mahathir, Tunku enggan bersalam dengan Mahathir yg sering menghinanya itu.

Itu adalah sebahagian dari catatan sejarah. Dan sejarah tidak pernah berdusta. Soalan saya; apa pandangan anda nenekku azizah terhadap penghinaan UMNO terhadap Tunku itu? Jika saya digelar BIADAP dan LUPA DIRI, apa gelaran yg paling sesuai kepada tokoh-tokoh UMNO yg menghina Tunku sebegitu rupa. Jangan lupa memberi jawapan ya??

Azizahns said...

UNTUK PUTRA KEPARAT....

MENGHINA JASA SESEORANG DENGAN MENEGUR KESILAPAN / KELEMAHAN SESORANG ADALAH DUA PERKARA BERBEZA.

Azizahns said...

JASA TUNKU DALAM MENUNTUT PERJUANGAN TIDAK BOLEH KITA PERLEKEHKAN SEPRTI YANG ANDA TULIS. (SETAKAT AIRLIUR).

TAPI PERKARA-PERKARA YANG BERKAITAN KEPIMPINAN, PERIBADI, SEKIRANYA ADA KELEMAHAN ITU YANG PERLU DITEGUR AGAR BOLEH DIPERBAIKI.

RASA MARAH, TAK BERTEGUR ITU FITRAH MANUSIA. TAPI DR. MAHATHIR TAK PERNAH MENGHINA JASA DAN PERJUANGAN TUNKU.

JIWA YANG KEPARATLAH YANG SUKA MEMUTAR-MUTAR BELITKAN FAKTA.

Unknown said...

SEJARAH YANG DISEMBUNYIKAN

Bahan-bahan sejarah sebelum merdeka ni aku dapat masa dok belek arkib yang lama-lama dalam harakahdaily pastu jumpa apalagi aku terus copy la lagipun apa salah aku kongsi bersama-sama.kalau nak cari bahan-bahan macam ni kat dalam buku teks sejarah tanah melayu disekolah boleh jumpa ke?jangan harap la dalam buku teks sejarah sekolah hanya umno yang baik dan umno saja la yang memperjuangkan kemerdekaan tanah melayu dan tak ada orang lain dah kononnya tapi hakikatnya.........
kawan-kawan, teman-teman baca dan nilailah sendiri.


MENJELANG KEMERDEKAAN I : PAS ditubuh kerana Umno tolak usaha kemerdekaan

Mohd Fadli Ghani

Kelahiran PAS dikatakan mempunyai kaitan dengan perjuangan ulama mempertahankan kemerdekaan tanah air dan menuntut kemerdekaan semenjak 1511. Kemuncak pergerakan ulama ini akhirnya membawa kepada penubuhan Hizbul Muslimin pada 14 Mac 1948. Selepas parti Islam ini dilumpuhkan oleh British melalui Ordinan Darurat 1948, sebahagian ulama Hizbul Muslimin menyertai Bahagian Agama Umno.

Menyedari sikap Umno yang terlalu menjaga kepentingan British, tidak peka terhadap aqidah umat Islam, mengamalkan perkara yang diharamkan seperti judi, fun fair dan kaberet serta keengganan Umno memperjuangkan kemerdekaan, maka para ulama mendesak diadakan Persidangan Ulama Se-Malaya di Muar pada Februari 1950.

Selepas persidangan ulama anjuran Umno ini, para ulama bersidang kali kedua di Kuala Lumpur pada 23 Ogos 1951 dan menubuhkan Persatuan Ulama Se-Malaya. Ketika Persatuan Ulama Se-Malaya bersidang tanpa pengaruh Umno di Butterworth pada 24 November 1951, nama persatuan ini ditukar kepada Persatuan Islam Se-Malaya atau PAS.

lumpuhnya Hizbul Muslimin

Penubuhan PAS yang berlaku pada 23 Ogos 1951 di dalam persidangan ulama yang dianjurkan oleh Umno bukanlah suatu yang aneh. Pertama, kerana para ulama yang sekian lama berjuang untuk menegakkan kemerdekaan terpaksa memasuki Bahagian Agama Umno sebagai satu-satunya wasilah untuk mereka bergerak selepas lumpuhnya Hizbul Muslimin pada Julai 1948. Kedua, para ulama telah lama memperkatakan keperluan mereka mempunyai organisasi sendiri yang bebas daripada pengaruh mana-mana pihak termasuk Umno dan hal ini diluahkan oleh Haji Ahmad Fuad melalui tulisannya, Ulama belum bersatu dan tidak punya persatuan. Ketiga, Umno sendiri sengaja membenarkan ulama menubuhkan persatuan yang menjadi sayap Umno sebagai salah satu strategi politiknya, khususnya untuk menarik sokongan orang Melayu kepada Umno.

Maka para ulama yang mempunyai kesedaran terhadap perjuangan kemerdekaan ini telah menggunakan peluang yang dibuka oleh Umno untuk membolehkan mereka menubuhkan persatuan mereka sendiri. Benar kata Almarhum Ustaz Fadzil Mohd Noor, PAS tidak ditubuhkan oleh Umno, tetapi oleh ahli PAS yang berada dalam Umno!

Tujuan penubuhan PAS ketika ia ditubuhkan langsung tidak menyebut soal merdeka. PAS menggariskan empat tujuannya iaitu:

i) mewujudkan satu perikatan persaudaraan Islam untuk membentuk suatu tenaga bersama bagi menyelenggarakan segala tuntuan-tuntutan agama Islam dan siasah yang berdasarkan demokrasi.

ii) menumpukan segala ikhtiar dan tenaga bagi menyatukan perlembagaan pentadbiran agama seluruh Malaya.

iii) memelihara dan mempertahankan hak-hak kepentingan dan kehormatan agama dan umat Islam; dan

iv) bekerjasama dengan pertubuhan-pertubuhan siasah yang lain di dalam negeri ini yang dasar dan tujuannya tidak berlawanan dengan ajaran-ajaran agama Islam di dalam mencapai demokrasi, keadilan masyarakat dan peri kemanusiaan.

Kerana itu, para pengkaji membuat kesimpulan PAS bukanlah sebuah parti politik asalnya, tetapi hanyalah sayap ulama Umno iaitu sebuah pertubuhan kebajikan Islam.

Walaupun persoalan menuntut kemerdekaan tidak disebut dalam tujuan PAS, bukan bermakna para ulama yang bergerak dalam PAS tidak mempunyai cita-cita kemerdekaan, bahkan mereka lebih sedar tentang keperluan kemerdekaan tersebut.

hubungan Umno dengan British

Para ulama sengaja meniadakan perkataan merdeka itu kerana Umno sendiri ketika itu masih menolak merdeka. Umno semenjak ditubuhkan pada 1946 tidak pernah membicarakan soal merdeka, sebaliknya Dato Onn Jaafar sebagai Ahli Dalam Negeri dalam kabinet Sistem Ahli amat menjaga hubungan Umno dengan British.

Menurut Tan Sri A Samad Idris, Pemuda Umno Kuala Pilah yang dipengaruhi oleh Partai Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) telah mengusulkan supaya slogan Hidup Melayu ditukar kepada Merdeka dalam persidangan Pemuda Umno pada 1951. Walaupun ia diterima oleh Pemuda Umno, tetapi ditolak oleh Dato Onn kerana tidak mahu hubungan Umno dengan British terjejas.

Oleh kerana PAS ditubuhkan oleh persidangan ulama anjuran Umno, berkebetulan pula Haji Ahmad Fuad adalah orang kuat Dato Onn, maka persoalan kemerdekaan sengaja tidak dibangkitkan dalam menggariskan tujuan penubuhan PAS.

tujuan tersirat

Adakah ini bermakna PAS ditubuhkan tanpa matlamat merdeka atau apa muslihat sebenar ulama di sebalik penubuhan PAS? Menurut Ustaz Othman Hamzah, salah seorang bekas pemimpin Hizbul Muslimin yang juga pengasas PAS, PAS mempunyai tujuan tersirat ketika ia ditubuhkan.

Pertama, kerana para ulamak amat bimbang dan kecewa dengan tindakan-tindakan Umno yang menjalankan aktiviti haram seperti judi, fun fair dan kaberet. Ulama yang bersidang di Pokok Sena, Seberang Perai pada awal Ogos 1951 memutuskan bahawa loteri anjuran Umno adalah judi dan haram di sisi Islam. Penubuhan persatuan ulama diharap dapat membendung kegiatan haram ini.

Kedua, para ulama mempunyai pendirian sekiranya pemimpin Umno terus menolak usaha kemerdekaan dan masih bersekongkol dengan British termasuk menganut fahaman kebangsaan yang terkeluar daripada Islam, maka persatuan ulama ini akan berpisah daripada Umno untuk memperjuangkan sendiri soal kemerdekaan berdasarkan al-Quran dan Sunnah.

Ini menunjukkan bahawa para ulama mempunyai sikap yang berbeza dengan Dato Onn dan Umno dalam soal kemerdekaan dan mereka bersedia memisahkan diri daripada Umno jika Umno tidak memperjuangkan kemerdekaan menurut al-Quran dan Sunnah ini.

Salah seorang ulamak yang menjadi pemimpin tertinggi Umno, Ustaz Ahmad Maliki pernah menerangkan kepada Ustaz Othman Hamzah tentang tujuan sulit di sebalik penubuhan PAS iaitu: sebagai satu pertubuhan kebajikan yang bersatu dalam pertubuhan itu daripada ulama-ulama dan orang-orang Islam rakyat Persekutuan berkedudukan di bawah Umno diharap dapat menasihat dan menekan pucuk pimpinan Umno atau sekurang-kurangnya mengurangkan keleluasaan Umno daripada melakukan amal usahanya yang melanggar batas-batas hukum syarak serta adab susila Islam seumpama menganjurkan loteri, mengadakan fun fair dan sebagainya yang mengotorkan Islam.

Tujuan tersirat yang kedua: sebagai badan persediaan bagi gerakan menuntut kemerdekaan jika takdirnya Umno pula diharamkan oleh penjajah Inggeris seperti yang dihadapi oleh PKMM dan Hizbul Muslimin yang berjuang menuntut kemerdekaan.

Daripada penjelasan Ustaz Ahmad Maliki ini menampakkan bahawa ulamak mempunyai kebimbangan jika Pemuda Umno yang mula bercakap soal merdeka pada 1951 akan menerima nasib seperti parti yang lain, dan ulama menubuhkan PAS sebagai satu persediaan menghadapi keadaan ini.

tujuan sebenar penubuhan PAS

Seorang lagi tokoh Hizbul Muslimin yang aktif dalam Bahagian Agama Umno dan menjadi pengasas PAS, Haji Sulaiman Palestin pernah mendedahkan tujuan sebenar PAS ditubuhkan. Menurut Subky Latif yang diberitahu oleh Haji Sulaiman Palestin bahawa PAS ditubuhkan dengan persetujuan Umno kerana bimbang pihak British menggunakan ulama-ulama kerajaan untuk mengeluarkan fatwa mengatakan perjuangan kemerdekaan dan anti-British adalah bertentangan dengan Islam kerana British adalah ‘ulil amri’.

Umno memerlukan satu badan ulamak yang kuat dan berpengaruh seperti PAS untuk menjawab fatwa itu jika ia berlaku. Hal ini tidak mustahil kerana di India, tokoh-tokoh agama dipergunakan oleh British bagi menyebarkan dakyah bahawa British Raj (pemerintah British di India) adalah Khalifatullah dan ulil amri yang mesti ditaati oleh umat Islam India. Persatuan ulamak India, Jamaat-i-Ulamak Hind telah berperanan menjawab dan menolak fatwa-fatwa sesat ini, sekaligus merangsang umat Islam di India bangkit menuntut kemerdekaan. Sekali lagi dalam soal ini memperlihatkan bahawa PAS mempunyai matlamat kemerdekaan yang amat jelas dan PAS dijadikan sebagai persediaan untuk menghadapi kemungkinan fatwa-fatwa ulama kerajaan yang menyekat perjuangan kemerdekaan.

Ternyata sentimen merdeka yang membara di kalangan ulama dalam PAS tidak dapat dibendung apabila Mesyuarat Agung PAS yang pertama pada 3 Januari 1953 memasukkan Merdeka sebagai cogan kata PAS. Pada tahun berikutnya, Merdeka dijadikan seruan PAS manakala Allahu Akbar dijadikan cogan kata. Setelah PAS memisah dirinya daripada pengaruh Umno pada 1954, PAS telah meletakkan dalam Undang-undang Tubuhnya tentang tujuan PAS untuk memperjuangkan kemerdekaan.

Pindaan Perlembagaan PAS pada 12-14 Ogos 1954 memasukkan matlamat PAS untuk menjalankan ikhtiar dan langkah dengan tujuan menegakkan kemerdekaan negara dan umat Islam di samping memperjuangkan cita-cita Islam di dalam masyarakat dan urusan pemerintahan negara.

pindaan perlembagaan PAS

Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 1957, PAS meminda perlembagaannya dengan memasukkan tujuan PAS antara lain untuk mengawal, mempertahankan dan memperkukuh kemerdekaan negara. Kemudian penegasan ini diperkemaskan pada 1971 dengan meletakkan mendukung dan mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan negara sebagai salah satu tujuan perjuangan PAS.

Daripada perkembangan ini dapat diungkapkan bahawa PAS semenjak ia ditubuhkan pada 23 Ogos 1951 hingga hari ini bukan sahaja mempunyai matlamat untuk menegakkan kemerdekaan, bahkan berjuang untuk mempertahankan kemerdekaan ini.

Satu persoalan besar yang dibangkitkan oleh PAS dalam memahami makna kemerdekaan pada sudut pandangan PAS ialah kemerdekaan mesti diisi dengan Islam. PAS membuat pendirian bahawa Islam mesti menjadi asas perjuangan kemerdekaan, segala rundingan kemerdekaan mesti meletakkan Islam sebagai landasan pembinaan negara baru ini dan kemerdekaan tanpa perlaksanaan al-Quran dan Sunnah umpama merdeka separuh masak atau tidak merdeka penuh.

PAS menyifatkan kemerdekaan berasaskan Perlembagaan Reid adalah berlawanan dengan dasar-dasar isu perjuangan kita (PAS). Kerana itu PAS mendesak Suruhanjaya Reid supaya meletakkan Islam sebagai agama rasmi Tanah Melayu.On of the implication of the constitutional recognition of the Malay culture and the Malay education is that Islam should be the official religion in this country.

Kata Dr Burhanuddin, belumlah dihitungkan telah merdeka dengan sepenuhnya, melainkan setelah berjalan hukum-hukum Islam pada seseorang, masyarakat dan negara barulah tercapai kemerdekaan yang dicita-citakan oleh PAS.

Mesyuarat Agung PAS Keenam pada 24-25 Ogos 1957, iaitu enam hari sebelum merdeka membuat pendirian:

maka Persidangan ini setelah mempelajari dan meneliti, nyatalah bahawa nilai merdeka 31 Ogos ini masih kosong daripada cita-cita perjuangan PAS. Maka Persidangan ini sebulat suara berazam dan berikrar akan berjuang terus bagi mengisi kemerdekaan

Mohd Fadli Ghani ialah pegawai di Jabatan Arkib dan Perpustakaan Haji Yusof Rawa PAS.


MENJELANG KEMERDEKAAN II : PAS tolak Suruhanjaya Reid, Perikatan sokong

Penulis Khas

Sekembalinya dari London, Tunku Abdul Rahman, Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu, singgah di Melaka pada 25 Februari 1956 untuk mengumumkan tarikh kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Orang ramai yang berkumpul di padang Bandar Hilir Melaka menyambut pengumuman bersejarah itu dengan laungan Merdeka! Merdeka! Merdeka!.

Dalam keasyikan melaungkan kalimah merdeka itu, terserlah juga kebimbangan di kalangan orang Melayu tentang nasib yang akan menimpa mereka selepas Tanah Melayu merdeka. Mungkinkah mereka akan mengalami nasib sama seperti orang Palestin?

Melihat kepada tuntutan melampau pertubuhan bukan Melayu menambahkan lagi kebimbangan mereka. Sebagai sebuah parti Melayu, PAS atau Parti Islam se-Tanah Melayu memandang serius terhadap tuntutan melampau kaum bukan Melayu yang kiranya diterima bukan sahaja akan menghakis hak ketuanan Melayu tetapi juga menjejaskan kedudukan orang Melayu sebagai pribumi negara ini.

Atas pendirian itu PAS perlu memain peranannya sebagai pembela bangsa dan agama. PAS tidak yakin Umno akan dapat menjaga kepentingan orang Melayu kerana terikat dengan semangat setiakawan Perikatan yang berjuang atas landasan Tanah Melayu untuk orang Malayan.

Lord Reid

Setelah mendapat persetujuan Majlis Raja-Raja Melayu, kerajaan British telah melantik Lord Reid, seorang Hakim Besar, sebagai pengerusi Suruhanjaya Bebas bagi menggubal Perlembagaan Tanah Melayu merdeka. Butir-butir rujukan suruhanjaya itu adalah seperti berikut:

1. mewujudkan sebuah kerajaan pusat yang kuat;
2. menjaga kedudukan dan kehormatan Raja-Raja Melayu;
3. perlantikan salah seorang Sultan sebagai Raja Berperlembagaan yang bergelar Yang diPertuan Besar;
4. mempertahankan hak keistimewaan orang-orang Melayu dan kaum-kaum lain;
5. menyediakan hak kerakyatan yang sama kepada semua penduduk di Tanah Melayu.

Suruhanjaya Perlembagaan Tanah Melayu telah menerima 131 memorandum daripada badan politik, badan bukan politik dan individu. PAS adalah antara pertubuhan politik yang turut mengemukakan memorandum kepada suruhanjaya itu.

Pada prinsipnya PAS tidak bersetuju dengan cadangan Perikatan mengenai penubuhan Suruhanjaya Besar Asing untuk menggubal Perlembagaan Tanah Melayu merdeka. Alasan PAS ialah ahli-ahlinya tidak "tahukan hal Persekutuan Tanah Melayu ini, dan kesulitan-kesulitan politiknya, selain daripada rakyat negeri ini".

PAS tidak keseorangan dalam memperkatakan perkara ini. Pada awalnya Raja-Raja Melayu juga tidak bersetuju untuk menerima Suruhanjaya Bebas itu. Salah seorang daripada Raja-Raja Melayu pernah menyuarakan kebimbangan baginda terhadap kejujuran Suruhanjaya Bebas dalam menjalankan tanggungjawabnya.

Raja-Raja Melayu bimbang Suruhanjaya itu akan mencadangkan Perlembagaan yang menjejaskan kedudukan Raja-Raja Melayu dan orang Melayu. Raja-Raja Melayu juga bimbang dengan orang Cina bukan kelahiran tempatan.

Bagaimanapun, sebagai tanda penghormatan kepada asas demokrasi dan memandangkan kepada kepentingan bangsa dan negara, PAS mengemukakan juga memorandum kepada suruhanjaya itu pada 14 Julai 1956.

Sebagai sebuah parti orang Melayu beragama Islam, PAS memandang serius terhadap tuntutan orang asing yang menuntut hak yang sama seperti orang Melayu. The Pan-Malayan Federation of Chinese Associations sebagai contoh, menolak secara total hak ketuanan Melayu sebaliknya menuntut prinsip Jus Soli dikuatkuasakan. Kebimbangan ini terbayang dalam memorandum yang dikemukakan kepada Suruhanjaya Reid.

negeri orang Melayu

Pada pandangan PAS, Tanah Melayu adalah negeri orang-orang Melayu dan hak ini telah diiktiraf oleh perundangan dan disahkan oleh sejarah. Oleh kerana itu peruntukan 5 dalam Butiran Rujukan Suruhanjaya itu hendaklah dilihat dari sudut bahawa negeri ini adalah negeri orang Melayu. Sebarang usaha untuk menindakkan hak keistimewaan itu adalah bercanggah dengan hak kemanusiaan dan prinsip undang-undang.

Orang-orang Melayu hanya mempunyai satu sahaja kedudukan dalam negeri ini, iaitu mereka memiliki negeri ini. Dan, hak kedaulatan orang Melayu ke atas negeri ini adalah mutlak. PAS tidak bersetuju kiranya pemberian hak keistimewaan dan pelindungan kepada orang Melayu kerana kelemahan mereka dari segi politik dan ekonomi berbanding dengan kaum asing. PAS mahu suruhanjaya memperakui bahawa negeri ini adalah kepunyaan orang Melayu.

PAS tolak Jus Soli

PAS juga membantah keras tuntutan orang asing untuk menjadi rakyat negeri ini berasaskan prinsip Jus Soli ataupun melonggarkan syarat kerakyatan. Sekiranya tuntutan kaum asing itu diterima serta mengambilkira kekuatannya dari segi ekonomi, pasti ia akan menimbulkan kekacauan dari segi politik.

Di bawah penjajahan British, negeri-negeri Melayu telah dibuka kepada kaum imigran tanpa sekatan. Keadaan ini telah mengakibatkan jumlah pendatang asing meningkat secara mendadak dan melebihi bilangan penduduk orang Melayu. Kaum asing mengambil kesempatan daripada kelemahan orang Melayu untuk membolot kekayaan negeri ini.

Sesungguhnya prinsip Jus Soli hangat dibincang sejak 1946 lagi apabila prinsip ini mula-mula diperkenalkan dalam dasar Malayan Union. Raja-Raja Melayu dan orang Melayu menolak prinsip Jus Soli dalam pemberian kerakyatan kepada bangsa imigran. Justeru, prinsip Jus Soli digugurkan dalam Perlembagaan Tanah Melayu (1948).

Pendirian tegas Raja-Raja dan orang Melayu terhadap isu ini tidak berubah. Pada 1950 prinsip Jus Soli sekali lagi ditolak orang Melayu apabila dicadangkan oleh Jawatankuasa Penyelaras Antara Kaum. Jawatankuasa ini menawarkan untuk membantu orang Melayu dalam bidang ekonomi sebagai pertukarannya.

Mahasiswa Melayu di Universiti Malaya di Singapura, dalam memorandum yang dikemukakan kepada Raja-Raja Melayu, merayu supaya cadangan itu ditolak. Pada pandangan mahasiswa Melayu itu, cadangan itu kiranya diterima akan menjejaskan kedudukan orang Melayu dari segi jangka panjang.

Atas hujah yang sama PAS menentang prinsip Jus Soli. Oleh kerana Tanah Melayu adalah negeri Melayu, maka PAS mencadangkan struktur sosial dan pola kebudayaan Tanah Melayu hendaklah disesuaikan dengan keadaan itu. Kebudayaan Kebangsaan hendaklah berumbikan kebudayaan Melayu. Bahasa Melayu hendaklah dijadikan bahasa kebangsaan.

bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi

Bersesuaian dengan itu, bahasa Melayu mesti dijadikan bahasa pengantar di semua peringkat pendidikan dan bahasa Melayu juga mesti menjadi bahasa rasmi dalam urusan pentadbiran. Bahasa Inggeris masih kekal sebagai bahasa kedua tetapi untuk tempoh lima tahun sahaja. Penggunaan bahasa Inggeris hendaklah dipastikan tidak akan menjejas kedudukan dan perkembangan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Sebagai sebuah parti yang meletakkan Islam sebagai dasar perjuangan, PAS mencadangkan agama Islam menjadi agama rasmi negara. PAS percaya dan yakin bahawa ajaran Islam mampu untuk memandu kemajuan negara dari segi politik.

Dari segi pemerintahan PAS bersetuju dengan sistem Persekutuan sedia ada. Bagaimanapun PAS mahu pastikan sistem Persekutuan tidak akan menjejaskan maruah dan kedaulatan Raja-Raja Melayu.

Mengenai soal kerakyatan, PAS mencadangkan supaya prinsip kerakyatan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (1948) dikekalkan tetapi dengan beberapa pindaan, iaitu:

1. Jangkamasa kemastautinan yang diperlukan oleh bangsa asing bagi melayakkan mereka memohon status kerakyatan ialah tidak kurang daripada 15 tahun.
2. Membantah penggunaan prinsip Jus Soli untuk orang asing.
3. Hanya bahasa Melayu sahaja diguna untuk peperiksaan kelayakan bahasa bagi mendapatkan kerakyatan.

PAS juga mencadangkan supaya rupa bangsa di Tanah Melayu adalah rupa bangsa Melayu.

hak keistimewaan Melayu

Dari segi hak keistimewaan orang Melayu, PAS meminta Suruhanjaya Reid memperakui bahawa Persekutuan Tanah Melayu adalah milik orang Melayu. Oleh itu hak keistimewaan Melayu sebagai tuan rumah hendaklah diiktiraf dan dihormati serta dipertahankan sampai bila-bila masa.

PAS berikrar akan mempertahan hak orang Melayu sekiranya cuba digugat oleh kaum asing. Bagaimanapun PAS memberi jaminan bahawa hak kaum asing akan tetap dihormati.

PAS juga menegaskan kepada Suruhanjaya Reid supaya memastikan sebarang pindaan ke atas hak keistimewaan orang Melayu, bahasa kebangsaan dan agama Islam hendaklah dengan persetujuan sebulat suara Majlis Raja-raja Melayu.

Dapat dikatakan bahawa pada umumnya badan politik dan bukan politik Melayu bersetuju dengan pandangan PAS. Antaranya ialah The Malay Forum dan Kongres Pelajaran Melayu. The Malay Forum, dalam memorandumnya pada 6 Ogos 1956, membantah sebarang cadangan untuk menidakkan hak keistimewaan Melayu di tanah airnya sendiri lebih-lebih lagi peruntukan yang melonggarkan syarat-syarat kerakyatan kepada kaum asing.

Kongres Pelajaran Melayu, dalam memorandumnya, kepada Suruhanjaya Reid pada 15 Ogos 1956, juga menuntut Suruhanjaya Reid menetapkan Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan Rasmi bagi Persekutuan Tanah Melayu berasaskan hak keistimewaan orang Melayu dari segi undang-undang.

Umno juga turut mengemukakan cadangannya kepada Suruhanjaya Reid. Tuntutan Umno bagaimanapun dicantumkan bersama dengan tuntutan MCA dan MIC dalam Memorandum Perikatan (The Political Testament of the Alliance).

Penyata Suruhanjaya Reid

Setelah selesai sidang perjumpaannya, anggota suruhanjaya mengadakan mesyuaratnya di Rome. Dalam bulan Februari 1957, suruhanjaya mengeluarkan Penyata Perlembagaan Tanah Melayu yang merdeka.

Dalam penyatanya, suruhanjaya menolak cadangan PAS tentang hak ketuanan Melayu dan Islam sebagai asas perlembagaan. Suruhanjaya mencadangkan supaya rakyat Komanwel memiliki dua kerakyatan.

Dengan lain perkataan, seseorang itu boleh menjadi rakyat India dan juga rakyat United Kingdom serta tanah-tanah jajahan lain pada masa yang sama sungguhpun orang itu mengakui taat setia yang tidak berbelah bahagi terhadap negeri yang didiaminya.

Suruhanjaya bagaimanapun bersetuju dengan cadangan supaya bahasa Melayu dijadikan bahasa kebangsaan dan juga bahasa rasmi. Namun demikian bahasa Inggeris hendaklah digunakan sebagai bahasa rasmi selama sepuluh tahun selepas merdeka, dan tidak lima tahun seperti yang dicadangkan oleh PAS.

Selepas sepuluh tahun, kedudukan bahasa Inggeris akan ditentukan oleh Parlimen. Suruhanjaya juga mencadangkan supaya bahasa Kuo-Yu dan Tamil boleh digunakan dalam Majlis Perundangan Persekutuan dalam tempoh itu.

Dengan itu, tidaklah hairan Penyata Suruhanjaya itu dikritik PAS. PAS menganggap penyata itu sebagai pengkhianatan kepada bangsa Melayu. Ini kerana penyata itu menolak ketuanan Melayu. Keadaan ini berlaku kerana anggota-anggota Suruhanjaya itu berjiwa penjajah.

Pada 2 Mei 1957 PAS mengadakan mesyuarat agung khas di Kuala Lumpur bagi membahas Penyata Suruhanjaya. Sebuah kertas kerja dibentang oleh Osman Abdullah, Setiausaha Agung PAS. Beliau menganggap Penyata Suruhanjaya itu sebagai aneh kerana di dalam Perlembagaan yang dicadangkan itu tidak ada ketuanan yang diiktirafkan.

Oleh kerana Penyata Suruhanjaya itu dianggap mengkhianati bangsa Melayu, PAS mencadangkan supaya melemparkan penyata itu semua sekali dan digantikan dengan satu cara pentadbiran dan cara perlembagaan yang dibuat oleh rakyat negeri ini dan diredhai oleh mereka...

Pada pandangan PAS, Perlembagaan bagi Persekutuan Tanah Melayu yang akan merdeka itu hendaklah mengandungi lima perkara besar, iaitu:

1. Mengaku bahawa bangsa Melayu adalah tuan punya negeri ini.
2. Mengaku bahawa orang Melayulah sebagai Bumiputera negeri ini dan hendaklah mempunyai hak yang istimewa dan bukan pada kulit sahaja.
3. Hendaklah ditegaskan di dalam kerakyatan negeri ini satu syarat yang besar, iaitu tiada seseorang pun boleh menjadi rakyat negeri ini melainkan dibuat syarat dan ikatan bahawa ia benar-benar taat kepada negeri ini.
4. Hendaklah ditegaskan bahawa agama Islam mestilah dijadikan agama rasmi tetapi bukanlah agama Hari Raya, agama Puasa atau agama Pejabat Agama tetapi agama yang menjadi panduan kepada hidup negeri ini dan kepada pemerintahan.
5. Hendaklah ditetapkan dalam Perlembagaan bahawa bahasa Melayu adalah Bahasa Kebangsaan dan bahasa rasmi dengan serta merta.

Tuntutan PAS bagaimanapun ditolak British. Setelah beberapa penyesuaian dibuat, rang Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu diluluskan Majlis Perundangan Persekutuan yang dikuasai Perikatan Umno-MCA-MIC pada 27 Ogos 1957. Pada 31 Ogos 1957 Persekutuan Tanah Melayu diisytiharkan merdeka.



Menjelang Kemerdekaan III : Selepas setahun ditubuhkan, PAS gerakkan usaha capai kemerdekaan

Jabatan Arkib PAS

Selepas setahun ditubuhkan, PAS telah mengambil langkah-langkah penting untuk menggerakkan kemerdekaan tanpa menghiraukan Umno yang dikatakan menjadi induk kepada PAS.

Sebenarnya Umno sendiri menolak PAS sebagai sebahagian daripada Umno ketika PAS bersidang di Bagan Tuan Kecil pada 24 November 1951 (rujuk surat Setiausaha Bahagian Umno Kuala Lumpur kepada Jawatankuasa Penaja Persatuan Ulama Semalaya, dalam Umno/KL/38/51, bertarikh 5 November 1951. Surat ini menyebut Sedangkan Persatuan ini (Persatuan Ulamak Se-Malaya) telah keluar daripada Umno Malaya).

Cuma ketika perbahasan tentang disiplin ahli PAS, dipersetujukan supaya ahli PAS dibenarkan untuk menganggotai parti lain. Desakan ini berpunca daripada beberapa ulamak yang menjadi Jawatankuasa Agung Umno hendak dilantik sebagai Jawatankuasa Agung PAS, tetapi pada 1954, ahli PAS tidak lagi dibenarkan menjadi ahli parti lain. Kerana itu, tempoh 14 bulan daripada tarikh penubuhannya itu, usaha-usaha untuk memperjuangkan kemerdekaan menjadi isu utama dalam PAS dan diterjemahkan dalam Mesyuarat Agung PAS Pertama pada 3 Januari 1953.

Program Politik PAS

Antara gerakan yang dibuat oleh PAS pada peringkat awal ialah merancang menubuhkan Dewan Pemuda PAS dan Dewan Muslimat PAS sebagai jentera utama untuk menggerakkan usaha-usaha kemerdekaan. Menjelang Mesyuarat Agung Pertamanya, beberapa usul telah dikemukakan kepada PAS berkaitan kemerdekaan antaranya:

1. menubuhkan sayap Pemuda PAS,
2. melantik Jawatankuasa Khas untuk membincangkan rancangan kemerdekaan, dan
3. menggerakkan program politik PAS.

Dewan Pemuda Islam telah ditubuhkan oleh PAS pada 23 April 1952 untuk mengatur pergerakan pemuda Islam diikuti oleh usul penubuhan Dewan Pemuda PAS pada 3 Januari 1953 dengan tujuan melaksanakan cita-cita merdeka PAS.

Walau bagaimanapun, cadangan menubuhkan Jawatankuasa Khas untuk mengatur hubungan dengan badan-badan politik dalam perjuangan kemerdekaan ditolak kerana ia telah disebut dalam Undang-undang Tubuh PAS.

PAS kemudian mempersetujui cadangan Program Politik PAS yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Agung PAS yang mengandungi tujuh rancangan dengan empat daripadanya meletakkan sasaran perjuangan kemerdekaan. Empat program tersebut adalah:

1. Berusaha dengan kuat untuk memperkenalkan kepada rakyat jelata akan kemerdekaan yang tulen serta menanamkan ke dalam jiwa mereka semangat kemerdekaan itu sambil menunjukkan cara-cara mencapainya.
2. Mengatur dengan kemas Dewan Pemuda yang akan bekerja bagi melaksanakan cita-cita merdeka PAS.
3. Berikhtiar menegakkan sebuah negara yang merdeka yang didirikan oleh rakyat daripada rakyat kerana rakyat.
4. Mencadangkan kemerdekaan Malaya dalam lingkungan Komanwel British.

Empat program politik ini cukup jelas menunjukkan bahawa PAS mempunyai rancangan dan bergerak untuk memperjuangkan kemerdekaan negara.

Kemerdekaan tulen yang disebut oleh PAS ialah kemerdekaan yang berasaskan Islam seperti yang ditegaskan oleh Dr Burhanuddin. PAS menolak kemerdekaan tanpa daulat, tetapi kerana menyedari Tanah Melayu sebagai sebuah negara yang bakal merdeka dan masih lemah, maka PAS bersetuju supaya Tanah Melayu merdeka dalam lingkungan Komanwel British.

Menjelang Kemerdekaan IV: PAS sertai National Conference

Jabatan Arkib PAS

Selepas Umno berpecah dengan kumpulan Dato Onn yang membentuk Parti Kemerdekaan Malaya (IMP), gerakan parti pro British menjadi dua kumpulan iaitu Umno dan IMP kedua-duanya mula bercakap soal merdeka.

Atas sokongan Pesuruhjaya Tinggi British Asia Tenggara, Sir Malcom McDonald, Dato Onn telah mengusahakan penubuhan National Conference iaitu pertubuhan gabungan parti pelbagai kaum bagi memperjuangkan kemerdekaan.

Pada 12 Februari 1952, Sir Malcolm McDonald telah memanggil satu mesyuarat di Kings House, Kuala Lumpur bagi membincangkan penubuhan National Conference sebagai sebuah parti gabungan. Antara pemimpin utama yang hadir ialah Dato Onn Jaafar daripada IMP, Tunku Abdul Rahman Putra (Umno), H.S. Lee (MCA Selangor), Yong Shook Lin (MCA) dan P.P. Narayanan (Malayan Trade Union Cooperation - MTUC). Umno menarik diri daripada pakatan ini.

National Conference juga telah disertai oleh 16 orang kenamaan dari pelbagai kaum termasuk tujuh orang Menteri Besar. Dalam mesyuarat ini, Menteri Besar Perak, Datuk Panglima Bukit Gantang Abdul Wahab Toh Muda telah dilantik sebagai Pengerusi National Conference dan Datuk Nik Ahmad Kamil, Menteri Besar Kelantan sebagai Naib Pengerusi. Mereka berdua dengan dibantu oleh Yong Shook Lin telah diberi tugas merangka perlembagaan National Conference.

Pada akhir Februari 1953, mesyuarat kedua National Conference telah bersetuju membentuk sebuah gabungan parti-parti di bawah National Conference, tetapi tidak disokong oleh Dato Onn kerana IMP berpandangan ia tidak menyelesaikan masalah perkauman dan perbezaan pandangan parti-parti anggota akan melemahkan pakatan tersebut.

Akhirnya pada 27 April 1953, National Conference telah ditubuhkan secara rasmi dalam Sidang Meja Bulat National Conference di Dewan Bandaran Kuala Lumpur sebagai sebuah gabungan politik dengan diketuai oleh Datuk Panglima Bukit Gantang. Dato Onn tidak memegang apa-apa jawatan. Antara parti yang menyertai National Conference ialah IMP, Malayan Ceylonese Association (MCA), MEA, MIC dan PAS.

Pada 6 Mei 1953, mesyuarat Jawatankuasa National Conference di Kuala Lumpur telah melantik Jawatankuasa Tadbir National Conference terdiri daripada Datuk Hamzah Abdullah (Menteri Besar Selangor) sebagai Pengerusi, Datuk E.E. Thuraisingam (Presiden Ceylonese) sebagai Timbalan Pengerusi, Yong Shook Ling (Presiden MCA Selangor) sebagai Setiausaha. Mesyuarat tersebut juga merundingkan tentang usaha menarik sokongan parti-parti politik lain terhadap National Conference.

Walaupun Dato Onn tidak memegang sebarang jawatan dalam National Conference, beliau mempunyai pengaruh yang kuat terhadap badan itu kerana hubungannya yang rapat dengan Malcolm McDonald. Dato Onn juga berperanan dan berpengalaman sebagai pentadbir khususnya sebagai Ahli Dalam Negeri dan bekas Menteri Besar Johor serta kedudukannya sebagai Setiausaha Agung IMP yang menjadi parti induk kepada MCA, MEA dan MIC.

Tujuh orang Menteri Besar itu juga ialah ahli-ahli IMP. Antara cadangan penting Dato Onn yang menjadi tuntutan utama National Conference ialah tarikh pilihan raya pada 1956 dan 90 orang ahli Majlis Undangan Persekutuan dipilih melalui pilihan raya.

Pada 28 Mei 1953, National Conference juga membuat keputusan untuk menolak pilihan raya jika diadakan pada 1954 atas alasan Tanah Melayu belum bersedia, pilihan raya negeri-negeri belum diadakan dan pilihan raya bandaran belum menyeluruh lagi, sebaliknya mencadangkan pilihan raya diadakan pada 1956.

National Conference pada 21 Julai 1953 pula mencadangkan beberapa pindaan terhadap Majlis Undangan Persekutuan termasuk cadangan menambahkan ahli-ahli tidak rasmi, menentukan bilangan ahli bagi mewakili setiap negeri mengikut bilangan penduduk dan mewujudkan jawatan timbalan menteri dalam Sistem Ahli.

Ketika cadangan penubuhan National Conference dibuat oleh Sir Malcolm Mc Donald pada Februari 1953, PAS tidak dilibatkan; mungkin kerana PAS adalah parti yang baru ditubuhkan dan tidak mempunyai pengaruh berbanding IMP, Umno, MCA atau MTUC. Bagaimanapun, beberapa faktor semasa ketika itu telah mendesak National Conference untuk menjemput PAS; antaranya tindakan Umno pimpinan Tunku Abdul Rahman menarik diri daripada National Conference sehingga menyebabkan tidak ada parti Melayu dalam badan itu. Tambahan pula, Yang Dipertua Agung PAS, Haji Ahmad Fuad Hassan adalah sekutu rapat Dato Onn dalam Umno sebelum perpecahan Umno pada 1951.

National Conference juga menghadapi masalah ekoran semua anggota gabungannya adalah parti-parti gabungan IMP sehingga menampakkan seolah-olah IMP dan National Conference adalah dua pertubuhan yang sama tetapi berlainan nama. Lebih-lebih lagi, sokongan pelbagai pihak amat penting bagi National Conference untuk mengukuhkan pengaruh politik mereka.

PAS sendiri melihat bahawa penglibatan dalam National Conference adalah satu tanggungjawab yang penting dalam memperjuangkan kemerdekaan negara dan tindakan parti tertentu yang memboikot National Conference adalah kerana salah faham. Setiausaha Agung PAS, Cikgu Ahmad Awang menyifatkan penyertaan PAS dalam National Conference bertujuan memperjuangkan kemerdekaan berasaskan Islam dan PAS bersedia bekerjasama dengan mana-mana pihak yang tidak tergelincir daripada asas tersebut - memperjuangkan Islam dan tidak meminggirkan hak-hak umat Melayu Islam. Beliau juga menegaskan bahawa PAS hanya menuntut kemerdekaan berasaskan kedaulatan Islam dan tidak ada kemerdekaan tanpa mengikut cara Islam.

kerjasama dengan bukan Islam

Bertolak daripada pelbagai faktor ini, PAS telah menerima jemputan untuk menyertai National Conference daripada Datuk Panglima Bukit Gantang pada 30 Mac 1953. Mesyuarat Jawatankuasa Agung PAS pada 6 April 1953 telah bersetuju untuk menyertai National Conference berasaskan beberapa sebab; antaranya untuk menangani pergolakan politik semasa, memperjuangkan kemerdekaan dan bersatu dengan semua pihak untuk menuntut kemerdekaan. Yang lebih penting bagi PAS, penglibatan bersama National Conference boleh membuka jalan kerjasama dengan orang bukan Islam yang dilihat menjadi faktor penentu yang penting terhadap usaha PAS untuk menegakkan negara Islam.

Menurut Safie Ibrahim, penyertaan PAS dalam National Conference turut dipengaruhi oleh hubungan rapat antara Haji Ahmad Fuad dan Dato Onn Jaafar. Kerana itulah PAS ditegur supaya ulama tidak menjadi alat penjajah atau dengan mudah terpengaruh oleh tujuh orang Menteri Besar yang rata-rata pro-penjajah.

Bagaimanapun, penyertaan PAS dalam National Conference hanyalah semata-mata untuk memenuhi objektif perjuangan kemerdekaan dan menegakkan negara Islam bagi mengisi kemerdekaan. PAS sekali-kali tidak terikat untuk terus bekerjasama dengan National Conference atau mendukung keputusan badan itu jika ia bercanggah dengan pendirian PAS.

Menurut Haji Ahmad Fuad, sebarang keputusan National Conference tidak akan mengikat PAS, bahkan PAS boleh menarik diri daripada National Conference jika resolusinya bertentangan dengan dasar perjuangan PAS. Dengan persetujuan PAS menyertai National Conference pada 6 April 1953, ini bermakna PAS adalah satu-satunya parti Melayu yang terlibat dalam pakatan ini. PAS diwakili oleh Yang Dipertua Agungnya, Haji Ahmad Fuad Hassan dan Ahli Jawatankuasa Agung PAS, Mohammad Hanif.

Sepanjang penglibatan PAS dalam National Conference, PAS menyertai empat kali persidangan termasuk Sidang Meja Bulat National Conference pada 27 April 1953, selain mesyuarat pada 6 Mei 1953, 28 Mei 1953 dan 21 Jun 1953. PAS tidak menghadiri mesyuarat terakhir bersama National Conference pada 12 Julai 1953 kerana Pejabat Agung PAS dikunjungi oleh Pendaftar Pertubuhan.

Ekoran penglibatan PAS dalam Sidang Meja Bulat National Conference pada 27 April 1953, Yang Dipertua Agung PAS, Haji Ahmad Fuad Hassan telah dilantik sebagai salah seorang Ahli Jawatankuasa National Conference. PAS menyertai persidangan pertama National Conference pada 6 Mei 1953 dan telah menerima keputusan persidangan untuk melantik Jawatankuasa Tadbir National Conference yang dipengerusikan oleh Datuk Hamzah Abdullah.

Persidangan tersebut juga telah membincangkan pendekatan-pendekatan yang sesuai untuk menarik lebih banyak pertubuhan politik bagi menganggotai National Conference. Untuk meningkatkan penglibatan PAS terhadap National Conference, Jawatankuasa Agung PAS pada 26 Mei 1953 telah merangka satu garis kasar tentang Perlembagaan Malaya untuk dibawa ke National Conference pada 28 Mei 1953. Perlembagaan Malaya yang dikemukakan oleh PAS ini mengandungi lima perkara utama iaitu nama perlembagaan, agama rasmi, bahasa rasmi, corak kerajaan dan kerakyatan.

Dalam persidangan kedua National Conference di Kuala Lumpur pada 28 Mei 1953, PAS telah bersetuju supaya pilihan raya bagi melantik ahli-ahli Majlis Undangan Persekutuan tidak diadakan pada 1954, sebaliknya diadakan pada 1956. Dua sebab utama yang disetujui oleh National Conference untuk menolak pilihan raya pada 1954 iaitu:

i) pilihan raya tidak mungkin dapat dijalankan pada 1954 kerana tidak ada sebarang persediaan yang dibuat; dan

ii) semua negeri masih belum mengadakan pilihan raya bagi Majlis Mesyuarat Negeri dan pilihan raya Majlis Mesyuarat Bandaran juga belum diadakan secara menyeluruh di Tanah Melayu.

PAS juga bersetuju supaya Datuk Thuraisingam mewakili National Conference bagi perundingan dengan Perikatan Umno-MCA untuk menyelaraskan tuntutan pilihan raya ini. Dalam persidangan kedua ini juga, PAS telah mengemukakan cadangan Perlembagaan Malaya untuk dijadikan garis asas bagi pembentukan sebuah negara yang merdeka.

Pada 21 Jun 1953, persidangan ketiga National Conference telah diadakan di Kuala Lumpur yang turut disertai oleh PAS untuk membincangkan secara khusus tentang kedudukan Majlis Mesyuarat Undangan Persekutuan.

Persidangan ketiga ini telah memutuskan tiga resolusi penting tentang Majlis Undangan Persekutuan iaitu menambahkan bilangan ahli-ahli tidak rasmi dalam Majlis Undangan Persekutuan. Menurut Ramlah Adam, Dato Onn telah mencadangkan jumlah ahli tidak rasmi yang dilantik ditambah menjadi 90 orang.

Kedua, diwujudkan jawatan-jawatan timbalan menteri dalam Sistem Ahli yang diamalkan bagi membolehkan kerja-kerja pentadbiran dijalankan dengan lebih lancar, selain membuka ruang yang lebih luas kepada penduduk Tanah Melayu terlibat dengan pentadbiran negara.

Ketiga, dicadangkan supaya jumlah ahli-ahli yang mewakili negeri-negeri dalam Majlis Mesyuarat Undangan Persekutuan ditentukan mengikut jumlah penduduk yang telah mendapat kerakyatan.

Pengaruh National Conference walau bagaimanapun mulai tergugat pada akhir 1953 ekoran beberapa faktor; antaranya tindakan Perikatan Umno-MCA menubuhkan National Convention pada Ogos 1953, pergeseran MIC dengan IMP semenjak Mei 1953, diikuti oleh penarikan diri PAS daripada National Conference pada September 1953 dan MIC pada Oktober 1953.

Perpecahan yang dialami oleh National Conference ini sangat memberi kesan terhadap peranan badan itu dalam menuntut kemerdekaan negara, khususnya tuntutan untuk mengadakan pilihan raya pada 1956 serta reformasi terhadap Majlis Undangan Persekutuan. Ia turut memberi dampak kepada usaha Dato Onn untuk mewujudkan perpaduan antara kaum sama ada menerusi IMP mahupun National Conference.

Pada masa yang sama, National Convention pimpinan Tunku Abdul Rahman telah berjaya meyakinkan British untuk mengadakan pilihan raya pada 1955. Perpecahan National Conference ini juga telah menyebabkan runtuhnya pengaruh IMP sehingga memaksa Dato Onn mengisytiharkan penubuhan Parti Negara (PN) dalam mesyuarat terakhir National Conference pada Februari 1954.


Menjelang Kemerdekaan V: PAS tarik diri daripada National Convention kerana rugikan Melayu

Jabatan Arkib PAS

Setelah Umno menolak National Conference kerana tidak mahu pengaruh Dato Onn kembali berakar dalam parti itu, Umno berusaha untuk menyaingi National Conference dengan mencadangkan sebuah pertubuhan lain yang hampir serupa dengan pertubuhan itu.

PAS menyambut baik cadangan yang dibuat oleh Umno kerana ia bertujuan untuk menuntut kemerdekaan negara. PAS juga menyatakan kesediaannya untuk bekerjasama dengan pertubuhan baru ini jika ia memberi manfaat kepada usaha menghalau penjajah dari Tanah Melayu. Yang Dipertua Agung PAS membuat kenyataan tentang pendirian PAS terhadap cadangan Umno ini: PAS akan bersedia menyertai di dalam badan tersebut (National Convention) selagi PAS berpendapat bahawa segala tindakan yang diambil itu akan berkesan bagi mencapai kemerdekaan Malaya dan berjaya bagi menegakkan sebuah negara demokrasi.

Sikap terbuka PAS ini jelas menggambarkan bahawa PAS sebagai sebuah parti baru bersedia untuk duduk semeja sama ada dengan kumpulan Dato Onn atau kumpulan Tunku Abdul Rahman dalam perjuangan kemerdekaan.

Atas kesedaran ini, pada 26 Jun 1953, PAS bersetuju untuk hadir dalam National Convention jika dijemput oleh Umno. Pada 23 Ogos 1953, PAS menyertai National Convention dengan diwakili Haji Ahmad Fuad dan Mohamad Hanif. Perikatan Umno-MCA telah menjemput 13 pertubuhan menyertai National Convention iaitu Pan Malayan Labour Party (PMLP), MIC, Malayan Indian Association (MIA), Federation of Indian Organisations (FIO), Malayan Indian Born Association (MCBA), Straits Chinese British Association (SCBA), Eurasian Association of Malaya, Persatuan Melayu Semenanjung (PMS), IMP, PAS, Malayan Association (MI), Ceylonese Federation (CF) dan Sinhanes Association. Tetapi hanya Umno, MCA, PMS, PAS, Persetiaan Melayu Kelantan (PMK), PMLP dan Selangor Rent Payers Association (SRCA) yang hadir dengan dipengarusikan oleh Tunku Abdul Rahman.

Dalam persidangan pada 23 Ogos 1953, Mohamad Hanif dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa National Convention tetapi beliau menolak perlantikan ini kerana PAS memutuskan wakilnya tidak boleh menerima sebarang lantikan dalam National Convention.

Tujuan National Convention ialah memperjuangkan pilihan raya segera ke arah membentuk kerajaan sendiri dan mencapai kemerdekaan. National Convention kemudian memutuskan satu perisytiharan bahawa: Kami wakil-wakil pertubuhan siasah yang demokratik di Tanah Melayu, dengan ini mengisytiharkan bahawa kami akan berusaha bagi mencapai dengan perlembagaan dan damai sebuah negara merdeka lagi berdaulat di dalam lingkungan British Komanwel iaitu mengandungi semua negeri Melayu dan 'Settlements' yang pada mana ini terkenal sebagai Persekutuan Tanah Melayu. Sebagai langkah untuk mencapai tujuan tersebut maka kami dengan ini menuntut supaya diadakan pilihan raya Majlis Mesyuarat Undangan Persekutuan Tanah Melayu dalam tahun 1954.

Tentang pemilihan tahun 1954 ini (National Conference memilih 1956), Setiausaha National Conference, T.H Tan menjelaskan: We dicided on 1954 as a target-date (for election) because, by 31 January of that year, the life of the existing Federal Legislative Council would end and with it the life of the new Council would begin. The moment was therefore opportune to seek the election of new members on democratic lines.

tuntutan PAS

Sebuah Jawatankuasa Khas National Convention untuk merundingkan tentang pilihan raya ditubuhkan. Jawatankuasa ini telah menggariskan beberapa cadangan asas untuk pilihan raya yang dicadang selewat-lewatnya pada November 1954. Selain perisytiharan yang menepati dasar-dasar PAS tentang kemerdekaan ini, beberapa perkara lain turut dipersetujukan. Antara perkara utama yang dipersetujukan oleh PAS dalam National Convention adalah:

1. Menuntut kemerdekaan secara berperlembagaan meliputi semua negeri Melayu termasuk Negeri-negeri Selat.
2. Menuntut satu pilihan raya federal yang segera diadakan pada 1954 oleh British sebagai satu persiapan untuk berkerajaan sendiri dan mencapai kemerdekaan.
3. Dasar kerajaan Persekutuan Tanah Melayu merdeka antaranya: i) Mendirikan, menaungi dan mempertahankan dasar-dasar kerajaan sendiri yang bercorak demokrasi dan bertanggungjawab; ii) Mempertahankan kedudukan raja-raja Melayu sebagai ketua-ketua negara yang berperlembagaan; iii) Mendiri, menaungi dan mempertahankan kebebasan beragama, kebebasan berfikir, kebebasan menyatakan fikiran dan kebebasan berhimpun dan berpersatuan; dan iv) Menimbang, menyesuaikan dan mendamaikan tuntutan-tuntutan yang bertelingkah daripada kaum-kaum dan puak-puak serta memelihara hak-hak minoriti.

Penyertaan PAS dalam National Convention dan National Conference serentak ini telah menimbulkan persoalan di kalangan ahli-ahli PAS sehingga mereka mendesak diadakan satu Mesyuarat Agung Khas bagi memutuskan pendirian PAS.

Jawatankuasa Kerja Agung PAS kemudian bersetuju mengadakan Mesyuarat Agung Khas di Tanah Liat pada 26 September 1953. Mesyuarat ini kemudiannya memutuskan supaya PAS menyertai National Convention tajaan Umno-MCA sehingga menyebabkan Yang Dipertua Agungnya meletakkan jawatan. Selepas itu, kepemimpinan PAS diambil alih oleh Dr Haji Abbas Alias sebagai pemangku.

Dr Haji Abbas Alias sebagai bekas tahanan politik British pada 1940 mempunyai sikap yang tegas terhadap hak ketuanan Melayu terutama soal kerakyatan jus soli. PAS menerima jemputan untuk mesyuarat National Convention kedua pada 11 Oktober 1953 dan PAS pada 8 Oktober 1953 telah memutuskan empat perkara tambahan kepada Perlembagaan Malaya (yang diputuskan pada 26 Mei 1953) untuk dikemukakan ke dalam National Convention iaitu:

1. Hak mengundi hanya untuk rakyat Raja-raja Melayu dan rakyat Persekutuan sahaja dengan menolak hak mengundi berasaskan jus soli.
2. Penambahan ahli Majlis Undangan Persekutuan yang mewakili tanaman padi, hidupan (haiwan) dan tanaman selain getah dan padi, serta mengurangkan wakil lombong dan getah. Dalam kata lain padi adalah wakil ekonomi Melayu, lombong (Cina) dan getah (Eropah).
3. Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya hendaklah dari luar Tanah Melayu dan tidak berkepentingan.
4. Bahasa rasmi Majlis Undangan Persekutuan hendaklah bahasa Melayu. Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua untuk sementara waktu.

Walau bagaimanapun, dalam persidangan pada 11 Oktober 1953 itu, cadangan PAS tentang tegahan hak mengundi mengikut jus soli telah ditolak oleh National Convention. T.H Tan menjelaskan: every democratic government recognizes the principles of jus soli, which confers citizenship rights on those born in the country.

PAS sebaliknya mempunyai pendirian bahawa jus soli adalah suatu dasar yang merugikan perjuangan kita (orang Melayu Islam) di Tanah Melayu ini. Turut ditolak ialah cadangan PAS untuk menambahkan wakil sektor ekonomi Melayu iaitu padi, ternakan dan tanaman dan mengurangkan wakil ekonomi Cina (lombong) dan Eropah (ladang getah). Kecuali wakil PAS dan dua wakil PMS sahaja yang menyokong, kesemua 28 lagi wakil pelbagai pertubuhan termasuk Umno menolak cadangan PAS untuk meningkatkan pengaruh ekonomi Melayu.

Kerana sikap National Convention yang dilihat merugikan umat Melayu Islam, PAS memutuskan untuk menarik diri daripada National Convention. Jawatankuasa Kerja Agung PAS mengambil keputusan untuk tidak lagi menyertai National Convention pada 25 Disember 1953 kerana bertegas dengan cadangannya.

Dalam Mesyuarat Agung PAS Ketiga pada 12-14 Ogos 1954, PAS membuat keputusan rasmi menarik diri daripada National Convention tetapi masih bersedia menyokong mana-mana pertubuhan untuk kemerdekaan Malaya.


Menjelang Kemerdekaan VI: Dr Burhanuddin diiktiraf wira kemerdekaan

Jabatan Arkib PAS

Jawatankuasa Khas National Convention tentang pilihan raya yang ditubuhkan pada 23 Ogos 1953 dan turut disertai oleh PAS telah merumuskan beberapa cadangan tentang pilihan raya.

Antara cadangan penting dibuat dan disetujui oleh PAS adalah: pertama, pilihan raya kebangsaan mesti diadakan dalam Persekutuan Tanah Melayu dan sekurang-kurangnya dua pertiga daripada Ahli Majlis Mesyuarat Undangan Federal yang ditubuhkan menerusi pilihan raya itu hendaklah daripada ahli-ahli yang dipilih; kedua, pegawai kerajaan mesti jangan dilarang masuk bertanding dalam pilihan raya ini; ketiga, pilihan raya hendaklahlah menggunakan cara undi berdasarkan suara yang terbanyak...; dan keempat, pilihan raya Federal mesti diadakan selewat-lewatnya dalam bulan November 1954.

PAS menolak cadangan jawatankuasa ini berkaitan hak mengundi untuk rakyat berasaskan jus soli seperti orang yang tinggal lebih lima tahun di Tanah Melayu dan rakyat British yang lahir di Singapura yang telah lima tahun tinggal di Tanah Melayu. Pendirian PAS ini telah ditegaskan dalam National Convention pada 11 Oktober 1953.

Pada 1 April 1954, Tunku Abdul Rahman dan TH Tan telah mewakili National Convention ke Pejabat Tanah Jajahan di London untuk berbincang tentang pilihan raya. Sebenarnya, persetujuan untuk mengadakan pilihan raya telah dibuat pada 6 Mei 1953 apabila British dan Raja-raja Melayu bersetuju untuk menggubal undang-undang tentang pilihan raya.

Kemudian pada 15 Julai 1953, Sir McGelivery mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Menyiasat soal pilihan raya. Jawatankuasa ini kemudian mengemukakan syor kepada Majlis Mesyuarat Undangan Persekutuan pada 23 Jun 1954. Tunku Abdul Rahman mewakili National Convention mendesak supaya pilihan raya diadakan pada 1954, tetapi dipersetujui supaya tidak ada tarikh yang tetap bagi mengadakan pilihan raya ini.

British bersetuju pilihan raya diadakan pada 15 Jun 1955 dengan 52 orang ahli dipilih. Walaupun PAS menolak beberapa aspek yang dicadangkan oleh jawatankuasa khas tersebut, tetapi PAS menyokong kuat cadangan yang dibawa oleh rombongan Tunku Abdul Rahman untuk menuntut pilihan raya sebagai persediaan kemerdekaan, dan PAS disenaraikan sebagai salah satu parti yang menyokong cadangan pilihan raya ini.

Merdeka tulen: PAS beralih dari kanan ke kiri

Peralihan kepemimpinan PAS daripada Haji Ahmad Fuad, seorang penyokong Dato Onn kepada Dr Haji Abbas Alias, bekas ahli KMM telah mengubah sikap politik PAS dalam memperjuangkan kemerdekaan. Sebelum ini PAS mengambil langkah-langkah politik yang berbentuk kerjasama dengan British iaitu melalui rundingan. Penyertaan PAS dalam National Conference, National Convention dan Persidangan Pertubuhan-pertubuhan Melayu menunjukkan PAS mengambil sikap bekerjasama atau berunding dengan British untuk mendapatkan kemerdekaan.

Apabila Dr Haji Abbas Alias mengetuai PAS pada November 1953, PAS mulai memperlihatkan satu sikap yang lebih tegas dalam soal kemerdekaan. PAS tidak lagi bertolak ansur, lebih-lebih lagi apabila beberapa pandangan PAS berkaitan persiapan kemerdekaan ditolak oleh Umno dan National Convention. PAS mengambil sikap untuk tidak lagi bekerjasama dengan British dalam menuntut kemerdekaan yang berasaskan Islam.

Selepas keluar daripada National Conference pimpinan Dato Onn pada 26 September 1953, PAS cuba menyampaikan mesej merdekanya melalui National Convention pimpinan Tunku Abdul Rahman, tetapi ternyata gagal. Sikap Umno yang terlalu bertolak ansur dengan bangsa asing sehingga menjejaskan kepentingan orang Melayu Islam. PAS yang keluar daripada National Convention pada 25 Disember 1953 walau bagaimanapun mengambil sikap akan terus membuat kerjasama politik untuk kemerdekaan Malaya.

Apabila Tunku Abdul Rahman mula mendesak British untuk diadakan pilihan raya sebagai persiapan kemerdekaan pada 1954, PAS menyokong prinsip pilihan raya ini walaupun membantah beberapa cadangan National Convention berkaitan perkara itu. Bahkan, TH Tan menyenaraikan PAS sebagai salah satu parti yang menyokong cadangan pilihan raya ini.

Dalam suasana politik yang semakin hangat itu, PAS pada awal 1955 bertindak menyertai Kongres Pemuda Melayu (KPM), satu kongres yang dikuasai oleh ahli-ahli politik kiri yang sebelum ini bergiat dalam PKMM dan parti-parti Melayu yang lain.

Perubahan pendirian politik PAS dari kanan ke kiri dapat dilihat apabila Mesyuarat Agung PAS pada 12-14 Ogos 1954 bersetuju untuk meminda perlembagaannnya bagi menyekat pimpinan PAS terlibat dengan Umno. PAS bersetuju supaya pegawai-pegawai Agung PAS hendaklah terdiri daripada orang-orang yang tidak menjadi pegawai atau ahli jawatankuasa di dalam mana-mana parti politik lain.Ini dengan sendirinya melepaskan PAS daripada pengaruh Umno serta membolehkan PAS bergerak secara bebas dalam memperjuangkan kemerdekaan.

Kerana pendirian tegas PAS ini, beberapa pemimpin PAS seperti Haji Ahmad Badawi, Haji Ahmad Maliki, Haji Abdullah Fahim, Haji Sulaiman Palestin, Haji Hussin Che Dol dan lain-lain memilih kekal bersama Umno dan meninggalkan PAS. Manakala beberapa ahli Umno seperti Tuan Guru Haji Yahya Junid, Haji Zabidi Ali, Haji Mansur Hassan JP dan lain-lain kekal bersama PAS. Pendirian PAS pada 1954 ini sangat penting dalam sejarah perjuangan politik kemerdekaan kerana ia menjadi titik peralihan terhadap gerak kerja politik PAS.

Kongres Pemuda Melayu dan Barisan Kebangsaan Melayu

Pada November 1954, Semangat Pemuda Melayu, sebuah pertubuhan pemuda dari Pulau Pinang telah memutuskan untuk mengadakan Kongres Pemuda Melayu Se-Malaya setelah mendapat pandangan Dr Burhanuddin al-Helmy. Kongres ini kemudian diputuskan untuk diadakan di Kelab Sultan Sulaiman pada 8-10 April 1955. Kongres ini pada asasnya telah menghimpunkan semula tokoh-tokoh kiri yang sebelum ini berselerak kerana parti mereka diharamkan oleh penjajah.

Sejumlah 44 buah pertubuhan termasuk Parti Rakyat, PAS, Parti Negara, PMS serta bekas PKMM, API, PETA, GERAM telah menyertai kongres selama tiga hari ini yang dimulai dengan ucapan-ucapan pemimpin-pemimpin politik termasuk Dato Onn (Parti Negara), Dr Haji Abbas (PAS), Ishak Haji Mohamed, Dr Burhanuddin al-Helmy dan lain-lain. Umno telah membuat keputusan memulaukan kongres ini kerana perjuangan Umno dalam saat genting dan mempunyai tanggungan berat. Mengikut agenda, kongres ini dibuka oleh YTM Raja Muda Selangor. Ketika kongres berlangsung, Dr Burhanuddin al-Helmy telah dipilih sebagai Pengerusi Kongres.

PAS menyertai kongres ini dengan tujuan mencari satu dasar dan sikap tentang pilihan raya 1955 dengan menyatukan semua unsur politik Melayu kiri yang menolak beberapa asas pilihan raya yang cadangkan oleh Perikatan khususnya tentang hak mengundi jus soli. PAS diwakili oleh Ustaz Hassan Adli, Prof Zulkifli Mohamad dan Ustaz Zabidi Ali.

Kongres ini sebenarnya bertujuan untuk membincangkan bentuk kerajaan dan kedudukan politik orang Melayu dalam menghadapi kemerdekaan. Boleh dikatakan seluruh pertubuhan yang menyertai kongres ini menolak kerakyatan jus soli yang didukung oleh Umno. Firdaus Abdullah (1985) mengatakan The Kongres Pemuda signified the reemergence of radical nationalist forces, once organized in API and MNP (PKMM). Dengan mendukung motto Satu Bahasa, Satu Negara dan Satu Kebangsaan Melayu, kongres ini bersetuju menerima resolusi berikut:

1. Membentuk satu negara Melayu dengan satu bahasa dan satu negeri dipanggil sebagai Melayu.
2. Menentang kehadiran pangkalan tentera asing di Tanah Melayu.
3. Menghantar wakil ke Persidangan Afro-Asia di Bandung.
4. Menolak prinsip kerakyatan jus soli kepada bangsa asing.
5. Mendesak kerajaan menubuhkan satu lembaga mengkaji keadaan ekonomi yang tidak seimbang antara orang Melayu dengan bangsa lain.
6. Mendesak kerajaan memperuntukkan 50 peratus hak melombong bijih timah kepada orang Melayu dan memberi bantuan kepada pekebun kecil kelapa.
7. Mendesak diadakan skim pembangunan tanah bagi memberi tanah kepada orang Melayu.
8. Kerajaan Persekutuan didesak supaya melantik seorang menteri yang bertanggungjawab kepada soal agama Islam.
9. Sebuah badan pengembangan agama Islam patut ditubuhkan bagi tujuan menubuhkan sekolah, seperti yang dibuat oleh pendakyah Kristian yang menubuhkan sekolah Inggeris sebagai satu alat pengembangan agama Kristian dan pendidikan.
10. Segala kewangan sekolah itu ditanggung oleh Majlis Agama Islam tiap-tiap negeri dalam Persekutuan.

Asas tuntutan Kongres Pemuda Melayu ialah kemerdekaan segera, kedaulatan Melayu dan hak ketuanan Melayu serta negara Melayu.

Pada akhir kongres ini, Kongres Pemuda Melayu telah bersetuju menubuhkan sebuah badan politik yang dinamakan Barisan Kebangsaan Melayu (BKM) untuk mewakili rakyat Tanah Melayu ke Persidangan Afro-Asia di Bandung pada bulan yang sama.

BKM dipimpin oleh Dr Burhanuddin sebagai Pengerusi, Ishak Haji Mohamed (Naib Pengerusi), Abdul Wahab Majid (Setiausaha), Dato Onn (Bendahari), Zulkifli Mohamed, Aminuddin Baki, Ali Haji Ahmad, Harun Aminurrashid dan Hassan Adli sebagai ahli-ahli jawatankuasa.

Dr Burhanuddin kemudian dipilih mewakili BKM ke Persidangan Afro-Asia di Bandung bersama-sama A Samad Ismail (wakil PETIR Singapura) dan Dr Ahmad Rahim (Kesatuan Melayu Singapura). Mereka bertiga bertindak sebagai pemerhati persidangan ini. Walaupun sekadar pemerhati, Dr Burhanuddin berjaya meletakkan nama BKM sebaris dengan pertubuhan lain dari seluruh dunia apabila berita BKM turut disiarkan oleh akhbar-akhbar Indonesia.

Serentak dengan persidangan ini, Dr Burhanuddin telah mengambil kesempatan untuk berhubungan dengan tokoh nasionalis Melayu, Ibrahim Haji Yaakub dan beberapa pertubuhan kemerdekaan Tanah Melayu yang bergerak di Indonesia seperti Liga Kemerdekaan Malaya pimpinan Mohd Mustaza, Kesatuan Malaya Merdeka pimpinan Ibrahim Haji Yaakub dan Perikatan Pemuda Tanah Air Malaya di Seberang Laut pimpinan Rabib Randi.

Menurut laporan Utusan Melayu, Dr Burhanuddin atas nama BKM bersama beberapa pertubuhan di Indonesia telah menubuhkan Barisan Bersatu untuk menghapuskan Undang-undang Darurat di Malaya gunanya untuk mengembalikan keamanan di tanah air dan untuk memperjuangkan kemerdekaan Malaya yang penuh.

Dr Burhanuddin juga berkesempatan menemui Presiden Sukarno untuk membincangkan rancangan kemerdekaan Tanah Melayu. Dr Burhanuddin kemudian menyerahkan memorandum kepada Persidangan Afro-Asia untuk mendesak British memerdekakan Tanah Melayu. Memorandum ini mendapat respon daripada Perdana Menteri India, Pandit Nehru. Menurut Dr Burhanuddin:

Memorandum itu mendesak Persidangan Afro-Asia supaya membuat keputusan menuntut kerajaan British menubuhkan dengan segera satu lembaga untuk memandu kemerdekaan negeri-negeri yang terjajah dengan secepatnya mengikut anggaran dasar demokrasi. Persidangan itu juga diminta menubuhkan satu badan tetap untuk mengawasi sikap-sikap mengikis penjajahan.

Kepulangan Dr Burhanuddin daripada Indonesia kemudian disambut sebagai wira oleh penduduk Tanah Melayu kerana usaha beliau memperjuangkan kemerdekaan negara. Satu rancangan menyambut Dr Burhanuddin dibuat oleh Kesatuan Melayu Singapura dengan nasihat Ahmad Ibrahim, peguam terkenal di Singapura yang menjadi Ahli Jawatankuasa Agung PAS sejak 1953; Zulkifli Mohamed, Ahli Jawatankuasa Politik PAS dan A. Samad Ismail dari Utusan Melayu. Beberapa perhimpunan untuk mendengar laporan Dr Burhanuddin diadakan di Singapura dan Kuala Lumpur. Dr Burhanuddin memberitahu:

Indonesia sokong kemerdekaan Malaya parti-parti politik termasuk Masyumi memberikan sokongan moral terhadap perjuangan kemerdekaan Malaya.

Ternyata penyertaan BKM yang dipimpin oleh Dr Burhanuddin dalam Persidangan Afro-Asia telah menggugat pengaruh Umno sehingga Tunku Abdul Rahman terpaksa menyindir ahli Umno yang menyokong gagasan kemerdekaan Dr Burhanuddin.

Siapa yang mahu ikut Dr Burhanuddin, sila sindir Tunku Abdul Rahman.


Menjelang Kemerdekaan VII: PAS letak 11 calon dalam pilihan raya Umum 1955

Jabatan Arkib PAS

Hasil usaha PAS bersama National Convention pada 1954, maka British telah bersetuju supaya pilihan raya diadakan pada 27 Julai 1955 iaitu satu tarikh di antara 1954 yang dicadangkan oleh National Convention dan 1956 cadangan National Conference.

PAS pada 23 Januari 1955 telah membentuk Jawatankuasa Khas Pilihanraya dianggotai Dr Haji Abbas (Pengerusi), Abdul Hamid Sharif (Setiausaha), Cikgu Ahmad Awang, Abdullah Akin, Haji Zabidi Ali, Tuan Guru Haji Othman Yunus, Ustaz Abdul Wahab Nor, Ustaz Hassan Adli dan Haji Mansor JP (Ahli-ahli) untuk mengendalikan gerak kerja PAS dalam pilihan raya ini.

Usaha yang terpenting ialah mendaftarkan PAS sebagai sebuah parti politik yang sah untuk membolehkan PAS bertanding dalam pilihan raya. Atas usaha Dr Haji Abbas, maka pada 31 Mei 1955 PAS telah didaftarkan. Pada mulanya ada cadangan supaya parti-parti kiri bertanding atas nama BKM, tetapi Dr Burhanuddin tidak mahu BKM terlibat dalam pilihan raya kerana masa yang suntuk dan kekurangan wang. Walau bagaimanapun Dr Burhanuddin menyokong calon-calon kiri yang bertanding.

manifesto pertama PAS

PAS kemudian mengambil keputusan menggunakan simbol tangan terbuka iaitu lima jari mewakili lima rukun Islam untuk pilihan raya ini. Satu manifesto yang bertajuk Manifesto Persatuan Islam Se-Malaya dan mengandungi lima perkara iaitu siasah, iktisad (ekonomi), ketenteraan, pelajaran dan pendidikan serta kebajikan dikemukakan kepada rakyat pada 30 April 1955. Manifesto ini dengan tegas menyatakan PAS akan berusaha dan berikhtiar bersungguh-sungguh bagi mencapai kemerdekaan Malaya dengan secepat mungkin dan berikhtiar bersungguh-sungguh supaya peraturan-peraturan Islam dapat dijalankan dalam masyarakat dan urusan pemerintahan.

Hasrat PAS untuk memperjuangkan kepentingan orang Islam melibatkan soal kerakyatan, kedaulatan Raja-raja Melayu dan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan turut ditegas di samping soal pilihan raya penuh untuk persekutuan, negeri dan bandaran serta kebebasan beragama.

Dalam pilihan raya ini, PAS telah meletakkan 11 orang calon daripada 52 kerusi yang dipertandingkan iaitu masing-masing satu di Pulau Pinang, Pahang dan Kedah, dua di Selangor dan masing-masing tiga di Kelantan dan Perak. Calon PAS yang bertanding ialah Haji Zabidi Ali (Wellesley South), Hassan Adli (Teluk Anson), Abdul Wahab Nor (Dindings), Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Hussin (Krian), Zulkifli Mohamed (Selangor Tengah), Othman Abdullah (Kuala Selangor), Mohd Yassin Salleh (Semantan), Tuan Guru Haji Mokhtar Ahmad (Pasir Mas), Mohd Asri Muda (Kelantan Timor), Haji Nor Yusof (Kelantan Selatan) dan Mohd Salleh Shafie (Kedah Selatan).

Semua calon PAS kecuali Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Hussin (Krian) telah kalah dalam pilihan raya ini. Sejumlah 51 kerusi dimenangi oleh Perikatan (Umno, MCA dan MIC), manakala satu kerusi dimenangi oleh PAS. PAS kemudian meletakkan tiga calon di Kelantan, enam di Pahang, lima di Perlis, dua di Selangor dan empat di Perak untuk kerusi Dewan Undangan Negeri 1955. PAS memenangi satu kerusi Dewan Undangan Negeri Perak kawasan Krian Barat menerusi Mohd Kamal Ahmad.

Rombongan Kemerdekaan ke London dan jus soli

Mesyuarat Agung PAS Keempat pada 26-28 Disember 1955 di Kota Bharu mencatat sejarah penting dalam perjuangan PAS menegakkan kemerdekaan negara. Pertamanya, PAS telah membuat keputusan tegas iaitu tidak membenarkan sama sekali ahlinya menjadi ahli mana-mana parti politik lain yang menyebabkan PAS dan Umno tidak mempunyai hubungan lagi. Kedua, Mesyuarat Agung ini telah mengambil pendirian merumuskan Ucapan Dasar Dr Haji Abbas dengan meletakkan bahawa Tanah Melayu mesti merdeka sebelum 1959; Melayu hendaklah menjadi kebangsaan Malaya merdeka; bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi tunggal; PAS memperingatkan rombongan kemerdekaan supaya tidak mengabaikan hak dan kedaulatan Melayu; ajaran Islam berasaskan al-Quran dan Sunnah menjadi panduan pemerintahan; dan PAS menyokong langkah menghapuskan jawatan Penasihat British. Dalam kata lain, PAS menyokong Rombongan Kemerdekaan ini dengan beberapa peringatan supaya hal-hal berkaitan kepentingan agama dan ketuanan Melayu tidak terjejas.

Pendirian PAS ini mempunyai hubungan dengan Rombongan Kemerdekaan ke London pada awal 1956 yang diketuai oleh Ketua Menteri, Tunku Abdul Rahman. Rombongan Kemerdekaan yang dianggotai oleh wakil Perikatan dan wakil Raja-raja Melayu ini bertolak ke London pada 1 Januari 1956. Dalam perundingan yang bermula 18 Januari itu, rombongan ini telah mendesak British supaya memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu. Pada 8 Februari 1956, tuntutan kemerdekaan dipersetujui dan ditandatangani di London dengan meletakkan 31 Ogos 1957 sebagai tarikh kemerdekaan Tanah Melayu.

Tunku Abdul Rahman dan rombongannya tiba di Melaka pada 20 Februari 1956 dan mengisytiharkan tarikh kemerdekaan di Padang Bandar Hilir, Melaka pada hari tersebut. Tunku Abdul Rahman dalam perisytiharannya menyebutkan: I declare that full independence for Federation of Malaya within the Commonwelth in accordance with the agreement concluded in London will be effected on 31 August 1957.

Walaupun tuntutan kemerdekaan telah berjaya, PAS masih mempunyai beberapa perkara dalam menjamin hak-hak orang Melayu selepas merdeka terutama soal kerakyatan. Mesyuarat Agung di Kota Bharu ini turut membuat penegasan dalam soal ini di mana PAS mendesak mengetatkan syarat penerimaan kerakyatan terhadap pemohon-pemohon bukan Melayu, melonggarkan penerimaan kerakyatan terhadap orang-orang Melayu yang berasal dari Kepulauan Melayu dan mengharamkan mereka yang tidak mempunyai kerakyatan dari mengambil bahagian di dalam urusan politik.

Pada 13-14 Januari 1956, PAS telah menubuhkan Jawatankuasa Politik PAS yang dianggotai oleh Dr Haji Abbas, Zulkifli Mohamed, Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Hussin, Ustaz Othman Abdullah dan Musi Ma Jinu yang kemudiannya menyerahkan memorandum 18 perkara kepada Pesuruhjaya Tinggi British dan Raja-raja Melayu untuk menolak kerakyatan jus soli pada 22 April 1956.

Faktor utama memorandum ini dikemukakan ialah kerana tuntutan orang Cina dan India untuk mendapat hak kerakyatan, dan PAS mahu orang-orang Melayu membangkang tuntutan ini.

Menjelang Kemerdekaan VIII: Kongres Kebangsaan Melayu kecam Umno kerana abai nasib Melayu

Jabatan Arkib PAS

Apabila Suruhanjaya Reid membentangkan Laporan Perlembagaan pada awal 1957, PAS telah membantah laporan ini yang dilihat merugikan orang Melayu. Cadangan-cadangan PAS berkaitan hak ketuanan Melayu, kerakyatan, kedudukan agama Islam dan beberapa yang lain tidak dilayan oleh Suruhanjaya Reid.

Pada 2 Mei 1957, PAS telah mengadakan satu Mesyuarat Agung Khas (Tertutup) di Kuala Lumpur untuk membincangkan Laporan Suruhanjaya Reid ini dan satu kertas bertajuk Ulasan Terhadap Penyata Perlembagaan Reid dibentangkan oleh Setiausaha Agung PAS, Ustaz Othman Abdullah. PAS melahirkan rasa tidak puas hati kerana Perlembagaan Tanah Melayu digubal oleh penjajah, sedangkan sepatutnya tiadalah dapat dibuat oleh orang lain daripada anggota dan rakyat negeri ini sendiri. Bagi PAS, amat pelik sekali ketika Tanah Melayu berada di ambang merdeka, tiba-tiba bangsa lain dijemput untuk merangka perlembagaannya.

PAS menyentuh beberapa perkara berkaitan Laporan Reid ini terutama tentang kebangsaan Melayu, masalah kerakyatan, hak istimewa orang Melayu, ekonomi Melayu dan kedudukan agama Islam. Berkaitan kebangsaan Melayu, PAS melihat bahawa kerakyatan jus soli yang dicadangkan telah menggugat masa depan orang Melayu.Suruhanjaya Reid ini hendaklah insaf bahawa negeri ini adalah sebuah negeri Melayu dan hak orang Melayu atas negeri ini.

PAS juga beranggapan bahawa corak kerakyatan yang dikemukakan oleh Laporan Reid akan menyebabkan negeri ini akan jatuh ke dalam petaka yang maha hebat. Bangsa Melayu hanya mempunyai satu kedudukan di dalam negeri ini dan kedudukan itu ialah bahawa, mereka itulah dan hak mutlak mereka itulah yang menjadi hak mutlak di dalam negeri ini, tegas PAS berkaitan hak istimewa orang Melayu.

PAS juga kesal kerana kedudukan Islam tidak dapat diangkat sebagai agama rasmi.Dengan hasutan2 daripada puak2 penjajah dan mereka2 yang tidak tahukan perlembagaan di dalam negeri ini, maka dikatakanlah bahawa agama Islam tidak dapat dirasmikan.

Kongres Kebangsaan Melayu Kedua

Penolakan PAS terhadap Laporan Reid telah membawa PAS menyertai Kongres Kebangsaan Melayu Kedua di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur pada 4-7 Mei 1957. Kongres ini dikatakan ditaja oleh ahli-ahli Umno yang tidak berpuas hati dengan cara Umno merundingkan kandungan Perlembagaan Tanah Melayu yang menyebabkan kepentingan bangsa Melayu terjejas. Mereka menolak kerakyatan jus soli yang dipersetujui oleh Umno atas desakan MCA dan MIC. Antara tokoh Umno yang menentang dasar ini ialah Dato Raja Abu Hanifah Ghani dari Negeri Sembilan dan Sheikh Yahya Ahmad, Ketua Umno Setapak. Sheikh Yahya Ahmad menyebutkan:

Panitia Kongres Kebangsaan Melayu Kedua ini memandang berat kepada terpesongnya Umno dari landasan seperti yang telah ditegaskan oleh Yang Dipertua Agungnya itu lebih-lebih lagi memandang berat kepada syor-syor yang telah dikemukakan oleh Majlis Tertinggi Perikatan Umno-MCA-MIC dan kepada kebanyakan syor-syor yang telah diterima oleh Suruhanjaya Reid adalah bertentangan dengan kepentingan orang Melayu.

Beberapa pertubuhan politik seperti PAS, Parti Negara, Parti Rakyat, dan PMS di samping 22 pertubuhan dan 500 peserta telah menyertai kongres ini. Tokoh-tokoh politik seperti Dr Burhanuddin, Dato Onn dan Ahmad Boestamam menguasai kongres ini untuk mengkritik sikap Umno yang cuai dalam soal kepentingan bangsa Melayu Islam.

Yang Dipertua Agung PAS dipilih mempengerusikan Kongres Kebangsaan Melayu Kedua, manakala Dato Onn sebagai Bendahari dan Ahmad Boestamam sebagai Setiausaha Kehormat. Beberapa pemimpin PAS turut hadir termasuk Ustaz Othman Abdullah dan Mohd Asri Muda. Walau bagaimanapun, PAS dan Parti Negara dikatakan menguasai kongres ini. Kongres ini memutuskan lima perkara utama sebagai dasar Tanah Melayu merdeka iaitu:

· Bahawa Malaya merdeka akan dikenali sebagai Persekutuan Negeri-negeri Melayu.

· Bahawa ia mempunyai satu kebangsaan yang tunggal, iaitu Melayu.

· Bahawa ia akan mempunyai satu bahasa kebangsaan dan rasmi yang tunggal iaitu bahasa Melayu.

· Bahawa ia mempunyai satu agama rasmi iaitu agama Islam.

· Bahawa ia akan memelihara wujudnya keistimewaan baka ketuanan Melayu sebagai tuan punya tanah air ini.

Perkara pertama dan kelima adalah usul yang dikemukakan oleh PAS, manakala perkara kedua dan keempat dikemukakan oleh Parti Negara. Kemudian PAS membawa satu lagi usul iaitu perlembagaan bagi Persekutuan Negeri-negeri Melayu yang merdeka dan berdaulat itu akan terus-menerus diperjuangkan dengan sepenuhnya oleh warga kongres ini dengan apa jua jalan yang halal dan damai hingga berhasil.

Wakil PAS kemudian diminta oleh kongres untuk menyediakan sebuah kertas kerja tentang kedudukan Islam sebagai agama rasmi dengan menegakkan al-Quran dan Sunnah Rasul hendaklah menjadi pegangan dan pedoman kepada hidup umat Islam dalam Persekutuan Negeri-negeri Melayu.

Dr Burhanuddin dan Dato Onn kemudian diputuskan oleh kongres untuk menyerahkan resolusi ini kepada kerajaan Perikatan untuk dikemukakan kepada British. Walau bagaimanapun, Umno tidak melayan tuntutan ini kerana soal merdeka segera lebih penting daripada masalah jus soli bagi Umno.

roh_insan said...

Azizah,aku ingat dajal je yg satu mate,rupe nye bini dajal pun satu mate gak ke,hu,,hu,,

Dulu pun aku berpendapat mcm ko gak,tp bile aku gune kedue due mate aku baru aku sedar rupe nye aku dibutekan dlm celik.Udah la zizah,komen2 ko tu org da tau,malah org dah jemu,kini bkn soal nikmat atau usha,tp lebih kpd penyalahan gune kuase n tamak sesama insan,muslihat n helah yg keterlaluan didlm pengagihan hak sesame manusie.

Aku seteju sgt umno tu tak keparat,cume ko gune lah due mate n mate hati ko tu,pimpinan umno mase kini lah yang mengajar ahli2 jadi keparat n biadap,ko tengok lah pemilihan umno hari ini yg penuh dgn tipu daye n rahsuah.

Cube ko kemen ckit tentang perangai kj tu,agak2 suci murni ke perjuangan anak hantu tu.

putra revolusi said...

azizah nenekku,

Mungkin cara penulisan kita berbeda. Saya bercakap berdasarkan fakta, anda bercakap berdasarkan auta. Saya bercakap berdasarkan catatan sejarah, anda bercakap berdasarkan imaginasi seorang azizah.

Maafkan saya yg menaikkan darahmu, nenekku. Biarlah anda mencerca saya namun ia tidak akan menghalang saya untuk terus bersikap baik sangka dengan anda. Bercakap baik tetap saya balas dengan percakapan baik. Bercakap jahatpun tetap saya akan balas dengan bercakap baik. Jangan marah kerana saya akan terus bercakap baik dengan anda. Jangan marah kerana saya jenis manusia yg bukan pemarah.

Sekali lagi saya pohon maaf kerana menaikkan darahmu, wahai nenekku tercinta. Jika nenek belum makan ubat darah tinggi, makanlah sekarang, takut esok nenek tidak bangun untuk selamanya pula.

Saya harap nenekku azizah panjang umur bagi menyuburkan lagi demokrasi di negara ini. Mungkin kita mempunyai pandangan yg berbeda dan di situlah terletaknya keindahan dunia ciptaan Allah ini. Betapa jemu jika semua manusia berkongsi pandangan yg sama untuk semua perkara. Lalu jadilah kita seperti kambing dan lembu yg hanya tahu makan, tidur dan berak sahaja.

Syukurlah nenekku azizah kerana kita dikurniakan Allah dengan minda dan pandangan yg berbeda. Syukurlah. Saya tidak ingin memanjangkan debat perdana mengenai isu pejuang kemerdekaan ini lagi. Marilah kita hentikan debat ini di sini saja. Saya ada hal lain, maafkan saya, maafkan saya.

Esok suatu hari baru akan menjelma. Dan perjuangan bagi memartabatkan agama dan negara ini perlu diteruskan. Selamat malam dan assalamualaikum!!

anonymous said...

Eurocopter: Kenapa beli lebih mahal?
20 October 2008

Oleh Jimadie Shah Othman (MKini)

Brazil membeli helikopter Eurocopter EC-725 dengan harga yang lebih murah RM82 juta sebuah, sedangkan Malaysia bakal membayar dengan harga RM193 juta, kata Angkatan Muda PKR hari ini.

Dalam laporan polisnya, timbalan AMK Mohd Fariz Musa berkata perbezaan harga lebih sekali ganda itu harus dipertimbangkan untuk siasatan.

“Brazil telah menandatangani kontrak pembelian 50 buah helikopter Cougar yang bernilai US$1.2 bilion ataupun RM4 bilion. Manakala Malaysia pula telah menandatangani kontrak berjumlah RM2 bilion hanya untuk 12 buah helikopter Cougar,” katanya dalam laporan itu yang dibuat di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi, Kuala Lumpur tengah hari ini.

Perbezaan harga antara dua negara ini bagi sebuah helikopter dengan model yang sama sebanyak RM111 juta atau RM1.2 bilion bagi kontrak membeli 12 buah unit, tambahnya.

“Persoalan timbul ialah ke mana perginya RM1.2 bilion ini dengan sewenang-wenangnya?” kata Mohd Fariz.

Kontroversi pembelian ini muncul selepas Mentari Services Sdn Bhd mempertikaikan tatacara perolehan helikopter tersebut minggu lalu dan isu yang sama dibangkitkan oleh ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim di Dewan Rakyat, Isnin lepas.

Pengerusi syarikat itu Kapt (B) Datuk Zahar Hashim mendakwa keputusan kementerian mengeluarkan surat hasrat (LOI) kepada Eurocopter “agak luar biasa dan bertentangan dengan prosedur yang telah diamalkan selama ini.”

Kementerian Pertahanan bagaimanapun menafikan perolehan helikopter Eurocopter Cougar EC-725 melalui proses yang meragukan dan luar kebiasaan seperti dakwaan sebuah syarikat baru-baru ini.

Dalam kenyataannya Jumaat lepas, ketua setiausaha kementerian itu Datuk Abu Bakar Abdullah menyatakan perolehan itu mengikut peraturan seperti ditetapkan, tanpa dipengaruhi mana-mana pihak.

Fariz, yang membacakan laporan polis itu kepada media, turut mempersoalkan manfaat yang diperolehi Malaysia berbanding Brazil.

“Kontrak Brazil itu juga mewajibkan Eurocopter memindahkan teknologi ke kilang di Brazil dan ini juga mempunyai kesan positif dari segi pekerjaan yang akan ditambah,” katanya.

“Tetapi pembelian di Malaysia langsung tidak mempunyai sebarang asas timbal balik yang mendatangkan keuntungan buat Malaysia sama ada jangka pendek mahupun jangka panjang.”

dipetik dari : http://perakexpress.com/

TEKONG DARAT said...

citer pasal orang yg dah mati pun enak utk diperdebatkan...takda dulu, takda sekrang...bobrok dulu, bobrok sekarang...noreh tetap noreh...cerita pasal merdeka pun penting...sebab merdeka merupakan salah satu senjata pihak tertentu utk tunjuk sapa jaguh...tapi, ibarat anggota badan...ada kanan saja orang kata cacat...ada kiri saja pun orang kata cacat...dua2 penting utk jadikan badan sempurna...azizah belum lagi tunaikan permintaan...ilmu kalu tak dikongsi akan lenyap begitu saja...

roh_insan said...

UMNO telah menggunapakai sistem demokrasi untuk pastikan pengkhianat parti dapat ditolak dan digantikan dengan mereka yang lebih berupaya. Tetapi jelas demokrasi UMNO tidak selalunya berjaya. Ramai yang berjaya merebut jawatan walaupun mereka sebenarnya tidak berkebolehan dan tidak jujur. Apabila sampai ke puncak mereka gunakan jawatan dan kuasa yang ada untuk menghalang demokrasi daripada menyelamatkan parti. Dengan memberi jawatan dan wang serta pangkat, dengan menyalahgunakan kuasa yang diberikan kepada mereka, dengan menggunakan pelbagai bentuk ancaman, mereka ini telah berjaya menyekat apa-apa usaha untuk mengusir mereka, setidak-tidaknya untuk sekian masa.

Dr. Mahathir Mohamad at October 17, 2008 4:50 PM./chedet.

Kpd suku sakat bnumno.

Blh ke kamu anggap BEKAS bos kamu ini hanye berckp dongen tentang ape yg di kate,atau org tue yg sasau,atau org tue yg gile jawatan,kak zizah tu suruh org kenang budi,tp nape pulak org tue yg penah SUAP mulut2 org bnumno ni korang kutuk bgi nak rak.

Klu puak2 umno ni faham,Tun sbnr nye nak kate puak2 ni lah yg biadap n keparat,n puak ini jgk lah yg da hancurkan org melayu,Tun tak penah kate pun pas,pkr atau dap kuat,tp Tun penah kate puak2 umno ni lebihkn kroni,menantu n keluarge hingge rakyat terbiar n terlalu membenci umno.

Ini Tun yg kate,bkn Dsai,Lim Kit Siang atau Tg Nik Aziz,jd klu umno pupus jgn la slhkn PR,slhkn lah diri sendiri yg lalai n leke,tamak n halobe.

Aku bersetuju dgn Tun yg PENGKHINAT parti itu ddk didlm umno,die jg lah PENGKHINAT kpd bangse Melayu,n bkn didlm PR.

Cume Tun terlupe sesungguhnye tiade yg kekal didlm dunia ini,begitu juge Kuasa N Bnumno,Pasti berlalu.

kayemsee said...

Saya tertarik dgn perbincangan mengenai tokoh kemerdekaan yg memperjuangkan melalui kekerasan dan juga melalui air liur. Memang kita akui kesemua tokoh2 tersebut dianggap pejuang kemerdekaan cuma berjuang menggunakan pendekatan yg berbeza..tapi harus kita ingat, kemerdekaan tanah air kita ini adalah bertitik tolak dan bermula dgn perjuangan tokoh2 seperti Mat Kilau, Datuk Maharajalela dan lain2 yg menentang penjajah melalui kekerasan. PKM juga secara tidak langsung sebenarnya banyak membantu mempercepatkan proses kemerdekaan negara kita. Pejuang2 inilah sebenarnya yg menghalau British keluar dgn lebih cepat drp Tanah Melayu. TAR sebenarnya berjasa sebagai perunding atau 'Negotiator' kpd penjajah yg memang sudah bersedia meninggalkan Tanah Melayu kerana tekanan drp PKM dan juga pejuang kekerasan yg lain.

anonymous said...

Tuesday, October 21, 2008

Pejuang sebenar hidup sengsara, pengkhianat pula kaya raya

Sedih juga aku membaca sedikit dedahan cerita tentang kepayahan yang di hadapi oleh Pejuang Negara yang meninggal dunia semalam, Shamsiah Fakeh.

Sedikit petikan,

Shamsiah Fakeh ialah ketua Angkatan Wanita Sedar (AWAS), sebuah parti politik sayap kiri yang ditubuhkan di Tanah Melayu pada Februari 1946. Tujuan parti ini adalah untuk menuntut kemerdekaan Tanah Melayu dari tangan penjajah British. Gandingannya dengan Ahmad Boestamam, Ketua Angkatan Pemuda Insaf (API) telah membakar semangat sebilangan pemuda-pemudi Tanah Melayu mengangkat senjata menentang penjajah. Oleh itu, AWAS kemudian diharamkan oleh kerajaan pada tahun 1948.

Shamsiah menyertai Rejimen Ke-10 yang merupakan sayap Melayu Parti Komunis Malaya (PKM). Kehidupannya penuh ranjau berduri. Perjuangannya tidak mengira tempat, sama ada di hutan mahupun di pentas antarabangsa. Beliau bersama suaminya, Ibrahim, bertugas di China, Indonesia dan Vietnam dalam rangka meniup semangat nasionalisme kepada penduduk Asia Tenggara yang masih di bawah penjajahan.

Selepas terpisah dari PKM, Shamsiah terus berada di China menyambung hidupnya dengan bekerja di kilang besi. Beliau sekeluarga akhirnya kembali ke Malaysia pada 23 Julai 1994, selepas termeterainya Perjanjian Damai antara PKM dengan kerajaan Malaysia dan kerajaan Thailand yang ditandatangani di Haadyai, Thailand pada tahun 1989. - Aminiskandar

Realitinya... pejuang sebenar, hidup terhina dan sengsara tapi pengkhianat bangsa hidupnya kaya raya.

at 9:20 AM
Labels: nasionalisma

dipetik dari: umnomore.blogspot.com/

anakkancil said...

Bn Umno..
Umno mcm kata anda sekarang x berapa kuat memang betoi.. sebabnya semuanya pasai fulus...kalau fulus tara masuk saya rasa dah lama dah pati tu bungkus dlm tapau....nak jumpa pemimpin pun kena bagi fulus..mai ramai.Nak buat hari bersama rakyat...kena cari bas bagi banyak...baru mai ramai-ramai..guna fulus kerajaan jugakan..nak pi pancing undi pun...sewa bas banyak-banyak ..bawa la geng puteri umno...yg turun kedut dan kembang ramping...tak pa la...guna fulus juga kan...so memang la ramai yg menyokong pati tu ..sebab fulus...nak cari buluh buat tiang bendera...fulus juga...pi cacak bendera..fulus juga..kalau tara fulus masuk....tinggal nama la .pati ini kena tukar dari umno ke pati fulus...patut la boleh pakai keta besau,rumah besau,bini pun besauuuu....sebab fulus..hidup fulus..hidup fulus...hidup fulus...

bunga melati said...

hehehehehe.... jijah marah la...
dia kan berjasa pada umno tu yug marah sgt tu, jase sebagai penjilat dan pencacai umno, mane en zali lama tak nampak dia, sibuk berkempen agak nyer...

anonymous said...

21 October 2008

DUIT! DUIT! DUIT!

Tidak ramai yang terkejut dengan dakwaan Datuk Seri Dr Rais Yatim bahawa beliau diminta memberikan wang untuk mendapatkan undi bagi pencalonan jawatan naib presiden yang menjadi sasarannya dalam pemilihan Umno, Mac tahun depan.

Usah kata Rais yang nak bertanding naib presiden, yang nak bertanding G7 dengar kata kena 'pau' jugak di sana sini. Tak dapat banyak, depa minta sikit.

Ada orang kata, kalau kucing bertanduk dua tiga kali pun, amalan ini susah nak dihapuskan daripada UMNO. Ia dah jadi barah. Dah berakar dan dah berumbi.

Cerita tentang amaran dan tindakan disiplin sesungguhnya tak lebih dan tak kurang sama macam 'AMARAN OLEH KERAJAAN MALAYSIA...' yang tercatat kat kotak rokok tu. Mungkin dibaca, tetapi jarang dipedulikan.

Sebabnya ada dua: penguatkuasaan yang lemah dan nilai jati diri yang rendah!

Posted by jeanbara at 8:41 AM

dipetik dari: depa-kata.blogspot.com/

anonymous said...

Tuesday, October 21, 2008

Eurocopter: Biarlah untung berpada pada

Berdesing telinga bila mendengar betapa wang di bazirkan kepada perkara yang bukan bukan.

Menurut berita Suarakeadilan,

Pada 26 September lalu, Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan kerajaan akan menggantikan angkatan helikopter Nuri kepada Eurocopter Cougar EC725 buatan Perancis. Bagi tujuan tersebut, kerajaan memperuntukkan sekurang-kurangnya RM1.93 bilion untuk membeli 12 unit helikopter baru.

Harga tender yang ditawarkan Eurocopter bagi 10 helikopter itu adalah RM2.317 bilion dan adalah harga yang paling tinggi. Mentari Services, melalui syarikat induk Kelowna Flightcraft menawarkan helikopter buatan Rusia Mi-172 KF pada harga RM898 juta, manakala syarikat pembuat Nuri, Sikorsky dari Amerika Syarikat, menawarkan helikopter alaf baru S-92 pada harga RM1.452 bilion.

Fariz yang hadir sama hari ini di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi ialah Timbalan Ketua AMK Terengganu, Muzafeq Muhammad menambah ,semua AMK setiap negeri akan membuat laporan polis di setiap negeri pada rabu ini bagi menuntut Calon Presiden Umno itu disiasat dan diambil tindakan.

Di telan mati mak, di luah mati bapak. Kritik soal keselamatan menggunakan Nuri, ini pulak jadinya. Ada pihak yang ambil kesempatan atas perkara yang berlaku. Baik pulih Nuri, ada yang kaya. Mengganti Nuri pun ada yang kaya. Biar lah untung berpada pada, tapi untung untuk ebih 7 keturunan.

dipetik dari: umnomore.blogspot.com/

anonymous said...

October 21, 2008

panas...pengarah BPR ditukar bocorkan rahsia

Ingat lagi kepada Pengarah BPR Perak,Shamsiah Abu Bakar? Wanita pertama yang dipilih menjadi Pengarah BPR Negeri.

Masa mula-mula menjawat Pengarah BPR negeri dulu, dia ada buat kenyataan yang begitu meyakinkan, sehingga hampir satu muka penuh akhbar Utusan Malaysia menyiarkan temuramah dengan beliau. Tapi lepas tu…sunyi sepi.

Sehinggalah kes Hakim Mahkamah Syariah yang ditangkap kerana rasuah. Kes ini melibatkan BPR Putrajaya dimana ejen yang digunakan ialah Mohd. Imran Abdullah, yang juga terlibat dalam kes dua EXCO Perak. Dalam kes ini, Pengarah BPR Perak hanya menjadi kuda tunggangan kepada BPR Putrajaya keran beliau sendiri tidak tahu akan perancangan BPR Putrajaya yang diketuai oleh Dato Ahmad Said Hamdan.

Shamsiah Abu Bakar diperkudakan buat kali kedua dalam kes dua EXCO Perak. Beliau tidak tahu menahu tentang konspirasi yang dilakukan oleh BPR Putrajaya, dan apabila kes ini meletup, beliau diminta oleh BPR Putrajaya untuk mengeluarkan kenyataan.

Mengapa kenyataan BPR Putrajaya bercanggah dengan kejadian sebenar? Dalam kenyataan tersebut, kelima-lima yang ditahan telah ditangkap disebuah bilik hotel sedangkan apa yang berlaku berlainan sama sekali?

Ini kerana kenyataan tersebut telah disediakan sebelum penangkapan bermula. itu lah skrip asal yang dirancang oleh BPR Putrajaya tetapi apa yang berlaku tidak mengikut skrip asal!

Bila tangkapan dibuat, Shamsiah telah diminta oleh Pengarah BPR Putrajaya untuk membaca kenyataan tersebut sedangkan beliau (Shamsiah) sendiri tidak mengetahui operasi yang dijalankan. Akibatnya, beliau menanggung malu dan kini disaman oleh kedua-dua EXCO yang terlibat.

Shamsiah naik berang dan telah bersemuka dengan Dato Ahmad Said Hamdan dan berlakulah ‘peperangan’ diantara mereka. Shamsiah juga marah setelah mendapat tahu, ada beberapa lagi konspirasi yang sedang dirancang oleh BPR Putrajaya untuk memerangkap ramai Ahli Majlis dari Pakatan Rakyat, untuk memburukkan imej kerajaan Negeri Perak.

Beberapa maklumat kini telah bocor dari BPR, tentang perancangan itu. Diantaranya ialah tentang 31 Ahli Majlis yang sedang diperhatikan, seorang Setiausaha Politik dan dua ADUN Pas.

Berikutan ‘kebocoran’ beberapa maklumat ini, Shamsiah sudah tidak lagi boleh di’harapkan’ oleh BPR Putrajaya, dan untuk menghalang ‘kebocoran’ ini, maka Shamsiah telah ditukarkan ke Sarawak.

Mungkin bagi kebanyakan orang, pertukaran Shamsiah ke Sarawak hanyalah pertukaran biasa kakitangan kerajaan, tetapi bagi kerajaan Negeri Perak, bersedialah menghadapi beberapa lagi isu-isu panas yang akan membabitkan BPR Putrajaya.
Posted by kerabu at 10/21/2008 11:00:00 AM

dipetik dari: kerbaubersuara.blogspot.com/

October 21, 2008 11:30 AM

zali said...

sekelian alam...

dalam kehebatan pro pr memperkatakan pemerintahan pas di kelantan...

sekalinya...keluar satu topik yang secara automatik menolak segala yang di kecoh-kecohkan oleh pro pr dalam blog ni...

Sultan murka kerajaan Pas gagal tadbir Kelantan

apa kata pro pr?

apakah yang nak awak semua katakan pada sultan?nak kata ayat yang sama dengan yang awak lontarkan pada bn@umno ke?

dah cukup berani nak berjuang?

atau semua telur dah pecah kena zip seluar?

anonymous said...

jiwo kelate

RMK-9, Titah Sultan Kelantan
Dikirim pada Oktober 21, 2008 oleh editor

Sultan Kelantan .. rasmi sidang DUN Kelantan

Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra melahirkan rasa tidak puas hati terhadap beberapa projek kerajaan Persekutuan yang belum dilaksanakan di Kelantan.

Antaranya pembinaan Jambatan Sultan Yahya Petra Kedua yang mana sehingga hanya mencapai kemajuan 10 peratus, biar pun perletakan batu asas sudah lebih setahun berlalu.

Oleh itu baginda mahu kerajaan pusat mempergiatkan semua projek pembangunan dalam rancangan Malaysia Ke-9 memandangkan pelaksanaannya begitu perlahan.

“Bahkan ada di antaranya masih belum dimulakan pembinaannya,” titah baginda ketika merasmikan majlis Pembukaan Rasmi Persidangan Kali Yang Ketiga (Belanjawan) Bagi Tempoh Penggal Yang Pertama Dewan Undangan Negeri Kelantan yang Ke-12 di sini, hari ini.

Turut berangkat pada majlis perasmian itu Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.

Sebelum ini ketibaan baginda disambut Speaker Dewan Undangan Negeri, Ustaz Nasurudin Daud, Timbalan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Yakub, anggota-anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri.

Baginda juga memeriksaan perbarisan anggota pasukan Gerak Am dari Batalion ke-8, Pengkalan Chepa.

Titah baginda projek-projek lain yang dalam pelaksanaan seperti pembinaan kampus utama Universiti Malaysia Kelantan (UMK) di Bachok dan Jeli juga perlu diambil perhatian.

“Oleh yang demikian beta menyeru agensi yang terlibat memantau pelaksanaan projek yang dirancang supaya berjalan mengikut jadual.

“Beta juga mendapat maklum Kelantan adalah di antara negeri yang disenaraikan dengan projek hub halal dalam RMK-9 yang melibatkan peruntukan sebanyak RM17 juta, bagaimanapun ia juga belum dilaksanakan,” titah baginda.

Sehubungan itu baginda menyarankan kerajaan negeri memberi penekanan ke atas pelaksanaan hub halal bagi mewujudkan pusat pengumpulan, pengeluaran dan pemasaran makanan halal di negeri ini.

Baginda turut menyarankan kerajaan Persekutuan supaya mempercepatkan pembinaan fasa ketiga Lebuh Raya Pantai Timur dari Terengganu ke Tumpat, laluan kedua Kota Bharu - Kuala Krai dan pelebaran jalan Gua Musang - Kuala Lipis.

Menurutnya pembangunan tersebut begitu penting bagi memastikan segala program yang dirancang di bawah Wilayah Pembangunan Ekonomi Pantai Tumur (ECER) berjalan lancar dan mencapai matlamatnya.

Tambahnya dalam pelan induk ECER, kerajaan pusat telah merancang untuk melaksanakan sebanyak 53 projek utama di Kelantan.

Bagaimanapun baginda mempertikaikan mengapa pelabuhan tidak disenaraikan sebagai salah satu projek infrustruktur di bawah ECER walaupun kerajaan negeri telah meluluskan tiga projek pelabuhan.

“Beta berharap kerajaan pusat boleh memberi kerjasama dan bantuan sepenuhnya bagi menjayakan projek ini kerana ia boleh memberi impak yang besar kepada pembangunan ekonomi Kelantan pada masa akan datang,” titah baginda.

Sementera itu, Menteri Besar Tok Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang kini dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian tidak dapat menghadiri majlis perasmian Persidangan Dewan Undangan Negeri kali ketiga bagi penggal pertama tahun ini yang berlangsung selama seminggu mulai semalam.

Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata Tok Guru telah dinasihatkan oleh pakar perubatan HUSM agar berehat beberapa hari lagi.

“Doktor telah menasihatkan Menteri Besar supaya berehat di hospital untuk sehari dua lagi dan InsyaAllah bila benar-benar sihat, beliau akan kembali menghadiri persidangan Dewan,” katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian persidangan oleh Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra.

Ahmad berkata Nik Aziz dimasukkan ke HUSM sejak semalam dan keadaannya dilapor tidak membimbangkan.

Beliau merasa tidak sihat selepas turut mengadiri Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke215 di Kuala Terengganu, selama dua hari yang berakhir Khamis lepas.

Ahmad berkata jika keadaan kesihatan Nik Aziz bertambah baik, Menteri Besar itu dijangka dapat membentangkan Bajet Negeri 2009 di persidangan Dewan nanti.

Tok Guru, 77, yang juga Mursyidul Am PAS pernah dirawat di Institut Jantung Negara di Kuala Lumpur pada 2004 berikutan masalah jantung dan juga pernah dirawat kerana masalah gastrik dan tekanan darah tinggi.

Difailkan dalam: Negeri Ambo

dipetik dari: jiwokelate.blogspot.com/

TEKONG DARAT said...

apapun berita tentang kemurkaan sultan kelantan hanya terdapat dalam berita hairan yg menghairankan....hairan sebab dari mana berita ni diorang dapat...
sebab dalam utusan meloya takda pun berita ni...yg ada ialah 'sultan kesal kerajaan pusat lambatkan projek di kelantan...
apapun jika benar tuanku murka, maka kami hamba rakyat akan berusaha utk menjadikan kelantan khususnya dan malaysia amnya menjadi lebih baik....sultan tak perlu ditakuti...baginda perlu dihormati dan ditaati sebagai penguasa islam dan melayu....
daulat tuanku....

Firdaus AMK PKR said...

`Sudah terang lagi bersuluh`

nampaknya orang2 umNO memberi komen yg tidak berfakta..penuh dengan emosi dan amarah..
cuba teliti..sapa paling banyak menggunakan kata2 kesat?
fikirkanlah...

(firdaus-AMK-Johor)

Firdaus AMK PKR said...

kamu tahu atau tidak Zali??
atau buat2 buta??
sesuka ati menggunakan istilah murka?
kamu mempercayai bulat2 laporan berita dari berita penjilat kamu?
kamu tahu mengapa buletin utama hanya menyiarkan titah Sultan Kelantan sependek tak sesampai 2 minit!lalu kamu mempercayainya??
mengapa tak menyiarkan sepenuh titah Sultan itu?
mengapa?
mengapa perlu mengambil titah yg kamu cakapkan itu sahaja?
adakah kamu tahu Zali?
titah Sultan menyentuh mengenai projek2 yg terang2 adalah milik kerajaan Pusat diulangi kerajaan PUSAT!(bukan pusat ko)
pabila bajet projek itu lambat disalurkan(memang sengaja),maka bagaimana kerajaan negeri hendak meneruskan projek itu?
bagaimana?
Bagaimana ZALI?
kamu begitu cepat melatah..
hal ni dah lama di utarakan..
maka dengan timbal balas balik aku ni adakah kamu mahu mengatakan aku atau kami ni `telur dah pecah kena zip seluar`?

salam..
(firdaus-AMK-Johor)

Firdaus AMK PKR said...

mu tubik kelate mu tengok papan penyata projek Jambatan tu..

"Sebuah Lagi Projek Kerajaan Barisan Naional"

mu tengok Zali,jgn mu main hembus ghoyak mu tu!

salam..

p/s;kawe sebulan lepas tubik kelate
ikut rombongan PKR Johor ke Kelate tuh..takkan kawe nak tipu kot..

(firdaus-AMK-Johor)

Unknown said...

Nak buat camne, kalau ketuanya penipu, maka pencacai, penjilat dan macam2 pen... lagi akan lebih2 lagilah pen ...nya .

TerajuCorp said...

Zali Mangkuk...

Ni lah pecacai yang hanya dapat info dari tv3, rtm ,hairan dan meloya

Konon-konon nak kenakan geng pr dgn maklumatnye tu.... tp kena balik, aduss.

anakkancil said...

sebenor nya yang pejuangkan kemerdekaan malaysia ni ialah pahlawan-pahlawan yg snggup menentang penjajah ,komunis dlm hutan..pemimpin ni cuma ambil nama je..org spt ini sanggup tinggal keluarga mempertaruhkan nyawa mereka utk memberi keamanan kepada kita.berapa ramai rakyat malaysia yg berterimakasih pada mereka.sedarlaa wahai rakyat malaysia....mereka la pejuang bangsa...sekalung fatihah ku pohon hadiah kepada mereka....pemimpin hanya pandai hunus keris tapi bila dengaq bunyi bom meletup...terus tinggalkan negara..yg tinggal dlm negara hanya kita..rakyat malaysia...pasai apa...tara duit nak chow...renung-renungkan la....

putra revolusi said...

Tahniah SIASAH, nampak gaya ada sedikit pembaharuan.

Perawi said...

Subject: FW: Semua pemegang akaun MAYBANK

Semua pemegang akaun MAYBANK

Whoever has the Maybank account number with ATM card, please be careful when withdrawing money through ATM machine,
Kepada semua pemegang akaun Maybank, disarankan berhati hati bila membuat pengeluaran wang menggunakan mesin ATM.

1. For the first time when you enter the right pin number, a message "invalid pin number" pops up.
1. Bila anda menekan no. pin (6 digits), pemberitahuan "nombor pin salah" terpapar di skrin. ?? É"Ÿï¿½/SPAN>

2. Then, when you enter your pin number for the second time, a message "invalid pin number, please call this number "xxx-xxxx" pops up.
2... Bila menekan no. pin kali kedua, pemberitahuan "nombor pin salah, sila hubungi nombor telefon 'xxx-xxxx' terpapar di skrin"

3. If you call this number, you will lose all your money.
3. Jika anda membuat panggilan, anda akan kehilangan semua wang anda.


NOTE: if you encounter the above matter, please DO NOT call the number. One of my friends just lost RM 700.00 on last Sunday and Maybank checked his last transaction was on that day itself even though he did not withdraw any money. Please forward this to your friends.
Nota: Jika anda menghadapi masalah diatas, and dinasihatkan untuk tidak membuat panggilan tersebut. Pernah berlaku dimana pelanggan tidak membuat pengeluaran tetapi kehilangan semua baki simpanan.
Sekian harap maklum.


Best Regards,
Normah Zakaria
Credit Risk Management
Level 29, East Wing
Menara Maybank
Tel : 03-20708833







Mohd Roslee Abd Rasik

Unit Marcomm, TSSSB, Tkt 18, Menara Mutiara Bangsar

Jln. Liku Off Jln. Riong, 59100 Bangsar, Kuala Lumpur

Handphone: 013 - 3411337, Office: 03 - 22971337, Fax: 03 - 22824570

Perawi said...

Org melayu fahaman UMNO/BN sahaja yg tidak terjawab diatas pentanyaanya sendiri. Bukan Kelantan shj yg kekurangan duit, hasil balak - utk bayar gaji staff kerajaan kelantan & sedikit pembangunan. Najib baru 2 hari dah ambil duit KWSP utk selamat saham kronio yg nak bankrap. Kemana perginya duit bezaan diats pembelian helicopter itu? Poket Menantu Pok Loh @ Najib ....

Perawi said...

Saya syorkan BPR & SPR dibawah Yang DiPertuan Agong, melalui persidangan Parlimen. Rasanya boleh menang. Org BN keluar dewan tinggal PR didalamnya. Ini mengelakkan BN campur dalam proses Undi Hantu dalam PRU13 nanti.

muraisenja said...

kesian jijah and pren....
sebenarnya situasi yg digambarkan jijah tu kalau kita berterusan memberi mandat pada bn memerintah negara... betul x jijah????.... kesian jijah.... alahai jijah....

«Oldest ‹Older   201 – 245 of 245   Newer› Newest»
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...