Tuesday, October 21, 2008

Tanah runtuh di Akademi Pengajian Islam UM

Oleh: Afandy Awang

KUALA LUMPUR, 21 Okt: Hujan lebat di sekitar Lembah Kelang semalam menyebabkan berlakunya tanah runtuh di bahagian belakang bangunan pentadbiran Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya.

Keruntuhan ini menyebabkan dinding perpustakaan pecah dan tanah masuk menenggelamkan sebahagian besar rak-rak buku.

Menurut salah seorang pekerja yang ditemui, antara punca berlakunya tanah runtuh ini adalah disebabkan kedudukan bangunan Block C itu terlalu hampir dengan bukit.

Jarak yang memisahkan hanya sekadar lebih kurang 2 meter sahaja. Ini cukup membahayakan kerana bukit yang di tarah ini akan runtuh pada bila-bila masa dan mendatangkan kemeberhayaan kepada mahasiswa APIUM sendiri.

Setakat ini, bangunan C ditutup buat sementara waktu sementara bangunan B juga masih dalam keadaan berjaga-jaga kerana dkhuatiri peristiwa runtuhnya Highland Towers akan berulang kembali di sini.

532 comments:

1 – 200 of 532   Newer›   Newest»
anonymous said...

Pendidikan Negara : Memalukan..!

Assalamualaikum..

Memalukan..! Itulah kalam yang sesuai dilontarkan kepada sistem pendidikan negara kita yang semakin hari semakin teruk. Pelajar sudah tidak menghormati guru dan guru sudah tidak ada perasaan sayang kepada pelajar.

Ini lah hasil sistem yang di gunakan untuk mendidik para pelajar dalam negara kita.. Acuan sistem yang menjadikan guru 'mengarah' pelajar.. bukan 'mendidik' pelajar dan hasilnya pelajar menjadi 'takut' kepada guru bukannya 'hormat' kepada mereka.

Lihat kes terkini yang melibatkan Sek. Men. Keb. Perlis, tidak sampai 2 minggu kes gengsterisme berlaku di sekolah tersebut dan sekaligus ini membuktikan acuan sistem pendidikan barat @ sekular sudah tidak lagi relevan pada masa kini.


Persoalannya, siapa yang harus dipersalahkan? Guru?..Ibu bapa?..Persekitaran?..Kawan-kawan?..Kerajaan?.. Erm.. kalau diikutkan, dalam hal ini.. semua di atas memainkan peranan dan boleh dipersalahkan tapi bagi arjuna, pihak yang mempunyai keutamaan untuk bertanggungjawab dalam hal ini adalah pihak kerajaan yang memimpin negara.

Andai jelas-jelas dan terang-terang mereka menolak Islam yang mempunyai acuan lengkap dalam mendidik para pelajar dan remaja, bagaimana mereka akan mempunyai akhlak Islam yang boleh dibanggakan? Akhlak mulia yang akan menjauhkan mereka dengan dadah,gengsterisme,budaya kurang ajar dan lain-lain? Ingat, kes Sek. Men. Keb. Perlis ini bukan kes pertama.. malah mungkin yang ke berpuluh ribu yang dilakukan oleh pelajar-pelajar di Malaysia.

Contoh terdekat kes rompakan terancang yang melibatkan kereta-kereta mewah, motosikal yang dilakukan oleh pelajar-pelajar sekolah menengah yang heboh dua, tiga hari lepas.. Hah! Ini sudah jelas!..


Acuan atau formula yang mementingkan 'akademik' tanpa dilapikkan kepada kepentingan 'agama' membuatkan mereka lebih jauh daripada agama.. Contohnya dalam pembelajaran di sekolah, kebanyakan mereka menganggap subjek agama tidak penting.. kerana pihak kementerian pendidikan pun hanya memperuntukkan pembelajaran agama hanya 2,3 jam dalam seminggu.

Dalilnya, untuk memasuki universiti atau kolej di Malaysia tidak sedikit pun mewajibkan seseorang pelajar itu mendapat 'kepujian' dalam subjek agama atau moral.. tetapi, mereka hendaklah dan mesti 'terpuji' dalam subjek B.Melayu,Inggeris dan Matematik.. ini diperingkat SPM la.. justeru, ini menjadikan pelajar-pelajar kita menganggap subjek 'agama' bukan lah menjadi keutamaan untuk ditekankan.. apalagi nak dihayati..kerana ia tidak penting.. ini hanya pendapat secara umum..

Adakah kita akan diberkati tanpa penghayatan kepada agama Islam?.


Ini yang perlu difikirkan oleh pihak kementerian pendidikan.. arjuna bukan anti bahasa Inggeris,Matematik dan lain-lain tetapi sudah banyak dalil yang jelas dalam membuktikan kesongsangan sistem pendidikan kita dan ia kita perlu diubah dan biar seimbang antara dunia dan akhirat.. akedemik dan agama.. ini aspek yang penting kerana agama yang membentuk akhlak mulia serta agama juga yang menjadikan negara sejahtera. Sistem pendidikan perlu diubah! Pendidikan Islam mesti menjadi asasnya..! Banyak lagi yang nak diulas, tapi masa tidak mengizinkan..salam syifa'..

http://syifaarjuna.blogspot.com/2008/10/pendidikan-negara-memalukan.html
Posted by kerabu at 10/21/2008 01:17:00 PM

Firdaus AMK PKR said...
This comment has been removed by the author.
Firdaus AMK PKR said...

amat2 membahayakan pelajar!!!!
hanya kerana berebutkan tender project..
kualiti binaan tidak di endah sama sekali!!!

di harap!
kembalikan bahasa ibunda kita iaitu bahasa malaysia di dalam mata pelajaran sains dan matematik!!!

Unknown said...

zali said...

sekelian alam...

dalam kehebatan pro pr memperkatakan pemerintahan pas di kelantan...

sekalinya...keluar satu topik yang secara automatik menolak segala yang di kecoh-kecohkan oleh pro pr dalam blog ni...

Sultan murka kerajaan Pas gagal tadbir Kelantan

apa kata pro pr?

apakah yang nak awak semua katakan pada sultan?nak kata ayat yang sama dengan yang awak lontarkan pada bn@umno ke?

dah cukup berani nak berjuang?

atau semua telur dah pecah kena zip seluar?

October 20, 2008 9:06 PM


apa la dungunya zali ni.ops lupa geng mentaliti kelas ketiga.

yang sultan kelantan bidas tu kerajaan pusat bukan kerajaan negeri...

Unknown said...

itulah bila dapat projek keuntungan diutamakan tapi keselamatan?

zali said...

firdaus...
kalau tak reti baca suruh la mak awak bacakan...
saya paste dari Berita Harian tanpa ubah sepatah ayat pun...

KOTA BHARU: Tuanku Ismail Petra semalam menegur kerajaan Pas Kelantan kerana masih gagal mengurus dan membangunkan negeri ini dengan cekap, termasuk dalam pengurusan hasil serta kewangan.

Sultan Kelantan turut mengingatkan kerajaan negeri supaya memartabatkan institusi masjid dan tidak menggunakannya untuk kepentingan pihak tertentu.

"Beta ingin menarik perhatian kepada pengisytiharan Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) sebagai bandar raya Islam sejak 2006. Perancangan dari aspek kebersihan dan keselamatan perlu dinilai semula kerana beta melihat beberapa elemen belum mencapai matlamat.

"Beta berharap MPKB memberi fokus kepada elemen terbabit bagi menjamin pencapaian matlamat itu," titah baginda ketika menyempurnakan Persidangan Kali Ketiga (Belanjawan) Dewan Negeri Kelantan di Kota Darulnaim di sini. Hadir sama, Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.

Tuanku Ismail Petra bertitah, pertumbuhan sektor pelancongan negeri juga masih bergantung kepada segmen domestik yang menyumbang 80 peratus kemasukan pelancong ke Kelantan.

"Beta menyarankan peranan Pusat Penerangan Pelancongan Negeri dinilai semula sesuai dengan kepentingan sektor ini dalam menyumbang kepada ekonomi negeri. Sudah sampai masa, entiti baru yang lebih berkesan ditubuhkan supaya dapat bersaing dengan lebih kompetitif," titah baginda.


Bagi mengimbangi tanggungjawab pembangunan negeri pula, baginda menyarankan Enakmen Perbadanan Menteri Besar Kelantan serta Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan dikaji semula supaya tidak wujud pertindihan dan persaingan.

Baginda turut menyentuh Laporan Ketua Audit Negara mengenai kedudukan kewangan Kelantan yang tidak kukuh apabila mengalami defisit akaun hasil disatukan pada akhir 2007 sebanyak RM326.34 juta berbanding RM155.86 juta pada akhir 2003.

"Kerajaan negeri hendaklah mengelak membuat keputusan yang boleh mengurangkan kemasukan hasil. Agensi dan perbadanan kerajaan negeri tidak harus diberi keistimewaan lagi, manakala syarikat swasta yang gagal membuat pembayaran perlu diambil tindakan tegas.

"Kerajaan negeri tidak boleh terus bergantung kepada sumber hasil sedia ada. Usaha perlu digembleng untuk meneroka punca hasil baru dalam setiap sektor untuk membiayai kos pengurusan dan pembangunan yang semakin meningkat," tegas baginda.

Tengku Ismail Petra juga menegur mengenai masalah tanah terbiar di seluruh Kelantan yang ketika ini mencapai keluasan 21,458 hektar dan 910 hektar saja yang dibangunkan.

"Beta berharap, kerajaan negeri mengambil peluang daripada peruntukan Kerajaan Persekutuan sebanyak RM2.5 bilion untuk memulihkan tanah terbiar bagi menjamin bekalan makanan negeri khususnya dan negara amnya," titah baginda.

Selain itu, Sultan Kelantan tidak puas hati dengan pembangunan projek yang dirancang mengikut Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) di negeri ini kerana agak perlahan dan ada yang belum dimulakan.

Ini termasuk pembinaan kampus Universiti Malaysia Kelantan (UMK) di Bachok dan Jeli serta projek Jambatan Kedua Sultan Yahya Petra.

"Beta juga mendapat maklum, Kelantan adalah antara negeri yang disenarai dengan projek hab halal dalam RMK-9 membabitkan peruntukan RM17 juta. Bagaimanapun, projek ini belum dilaksanakan dan beta berharap ia dapat disegerakan.

"Beta menyarankan kerajaan negeri turut menekankan pelaksanaan pembangunan hab halal bagi mewujudkan pusat pengumpulan, pengeluaran dan pemasaran makanan halal," titahnya.

Sultan Kelantan juga berharap rangkaian perhubungan dibaiki, dinaiktaraf dan ditambah bagi memastikan kelancaran pelaksanaan 53 program di bawah Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) di Kelantan.

"Sukacita beta mencadangkan Kerajaan Persekutuan mempercepatkan pembinaan fasa ketiga Lebuh Raya Pantai Timur dari Terengganu ke Tumpat, laluan kedua Kota Bharu-Kuala Krai dan pelebaran Jalan Gua Musang-Kuala Lipis.

"Beta difahamkan, pelabuhan tidak disenaraikan sebagai projek infrastruktur di bawah ECER di Kelantan. Bagaimanapun, beta dimaklumkan kerajaan negeri meluluskan tiga projek pembinaan pelabuhan Tok Bali, pangkalan bekalan luar pesisir Kemasin dan pangkalan bekalan Kuala Besar.

"Beta berharap kerajaan boleh memberi kerjasama dan bantuan sepenuhnya bagi menjayakan projek ini," titah baginda sambil melahirkan rasa amat gembira dan berterima kasih kepada Kerajaan Persekutuan kerana memberi peruntukan dana khas sebanyak RM32.1 juta bagi meningkatkan sosio-ekonomi rakyat menerusi Projek D'Raja Kelantan.

Baginda turut menyarankan rakyat supaya berbelanja dengan berhemat bagi menangani kesan kenaikan kos sara hidup akibat krisis kewangan, kekurangan makanan dan kenaikan harga minyak dunia.

zali said...

firdaus kata : amat2 membahayakan pelajar!!!!
hanya kerana berebutkan tender project..
kualiti binaan tidak di endah sama sekali!!!


awak ni reti baca ke tak mat?

punca berlakunya tanah runtuh ini adalah disebabkan kedudukan bangunan Block C itu terlalu hampir dengan bukit.

mana ada cerita pasal kualiti binaan dan berebut tender project yang jadi sebab?

awak ni kalau banjar kata...bungul!

zali said...

Felda akan memberi bonus insentif produktiviti kepada peneroka tanah rancangan di seluruh negara berjumlah RM144.44 juta tahun ini.

Ini bukan kali pertama yang diusahakan oleh najib...dah banyak kali...

masyarakat felda memang selesa kalau dengan najib ni.

tahniah najib kerana membela masyarakat melayu...

anonymous said...

Selasa, Oktober 21, 2008
Teguran Sultan Kelantan..

"Sultan 'murka' kerajaan Pas gagal tadbir Kelantan"

KOTA BHARU :Tuanku Ismail Petra semalam menegur kerajaan Pas Kelantan kerana masih gagal mengurus dan membangunkan negeri ini dengan cekap, termasuk dalam pengurusan hasil serta kewangan.

Sultan Kelantan turut mengingatkan kerajaan negeri supaya memartabatkan institusi masjid dan tidak menggunakannya untuk kepentingan pihak tertentu.

Baginda turut menyentuh Laporan Ketua Audit Negara mengenai kedudukan kewangan Kelantan yang tidak kukuh apabila mengalami defisit akaun hasil disatukan pada akhir 2007 sebanyak RM326.34 juta berbanding RM155.86 juta pada akhir 2003.

"Kerajaan negeri hendaklah mengelak membuat keputusan yang boleh mengurangkan kemasukan hasil. Agensi dan perbadanan kerajaan negeri tidak harus diberi keistimewaan lagi, manakala syarikat swasta yang gagal membuat pembayaran perlu diambil tindakan tegas.
-Berita Harian


"Sultan 'tegur' kerajaan pusat lambatkan projek pembangunan di Kelantan"

KOTA BHARU, 20 Okt (Hrkh) - Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra melahirkan rasa tidak puas hati terhadap beberapa projek kerajaan Persekutuan yang belum dilaksanakan di Kelantan.

Antaranya pembinaan Jambatan Sultan Yahya Petra Kedua yang mana sehingga hanya mencapai kemajuan 10 peratus, biar pun perletakan batu asas sudah lebih setahun berlalu.

Oleh itu baginda mahu kerajaan pusat mempergiatkan semua projek pembangunan dalam rancangan Malaysia Ke-9 memandangkan pelaksanaannya begitu perlahan.

"Beta berharap kerajaan pusat boleh memberi kerjasama dan bantuan sepenuhnya bagi menjayakan projek ini kerana ia boleh memberi impak yang besar kepada pembangunan ekonomi Kelantan pada masa akan datang," titah baginda.

- harakahdaily

anjar said...

zali.....

renti la baca berita hairan tu zali, wartawan berita hairan ni mana ada etika kewartawanan, tulis berita bohong pastu dpt gaji haram bagi anak bini makan, pengampu pun kau pecaya, mudah sangat kena tipu.

aku tak baca titah Sultan Kelantan tapi dengar titah ucapan penuh baginda kat tvpas, rupa macam baginda, suara macam baginda, tak kan org PAS leh buat rupa ngan suara macam baginda.

rasanya tak de pulak baginda murka pada Kerajaan Kelantan, pertikai kerajaan pusat ada la sebab lembab , ada projek tak mula sampai sekarang pun, peruntukan dah keluar kat pelahap ngan pencacai umno, duit dah kena kebas ke? kalau nak kebas pun buat la projek dulu.

anjar said...

pembetulan...

para wartawan utusan meloya tidak menulis berita bohong tetapi penulisan mereka telah dipinda dan diedit oleh pihak editor, editor inilah sebenarnya yang tidak berpegang kepada etika kewartawanan.

maaf diatas kesilapan kenyataan yang tidak disengajakan.

Unknown said...

apa nak hairan media arus perdana kan suka memutarbelitkan kenyataan. tapi golongan mentaliti kelas ketiga and the gang saja yg percaya.contoh macam zali...

Unknown said...

hairan kalau gagal kenapa pas asyik menang ja kat kelantan?

Unknown said...

nak kata negeri kelantan kuat pas pun tak boleh sebab tahun 2004 pas perintah hanya beza satu kerusi saja. lagipun sebelum tahun 1990 kelantan bn pegang. kenapa rakyat kelantan masih pilih tok guru? hairan...hairan...

bunga melati said...

aku pun baca berita hairan, sebab tu tadi aku naik heran, sedangkan lain yg di sampaikan lain plak yg ditulis...

kepada en zali, ko baca berita hairan mmg lah berita cakap mcm tu... sebab tu ko nyer mentaliti low... jadi kan berita hairan dan tv3 suku sebagai rujukan... oppss!!! tapi ko sekuluarga kan mmg jadikan tv3 suku sebagai saluran ceria... tak heran lah aku...

nak tgk bekas MB selangor kene kat dewan undangan negeri bila bersidang??? tadi aku dah tgk, sampai terdiam dia, sok sambung lagi, pada yg nak tgk sila layari www.selangor.gov.my

bunga melati said...

sebab tu aku cakap pd en zali,dia sekeluarga kene kencing(pada yg percaya je....)

tgk boleh, tapi percaya tidak same sekali... contoh aku teringat mase pilihanraya kecil permatang pauh...

siap kuar tv lagi ahli PKR keluar parti sebab hilang kepercayaan, tup...tup... anuar menang dgn majoriti yg lebih besar lagi...

pada en zali, agak nyer dia heran sebab berita kuar lain tapi keputusan lain plak... tu pun masih tak sedar dia kene kencing.. dah basah kuyup dah tak sedar2 lagi.. sian nyer aku tgk...

Unknown said...

mungkin...

masa bn perintah, kelantan maju secara fizikal tapi rakyat susah lagipun masa tu kelantan kan negeri kedua termiskin di malaysia.
lepas tu 1990 pas pula perintah kelantan maka mundurlah kelantan(kata orang bn). tok guru tak nak buat pembangunan. tapi nak bagi rakyat senang. maka lepas 18 tahun kelantan menjadi negeri ke 6 termiskin di malaysia. maka sebab tu la rakyat kelantan nak hidup senang daripada pembangunan fizikal kot.

atau...

atau rakyat kelantan berpegang pada 'biar susah di dunia tapi senang di sana(akhirat)'...

bunga melati said...

tak kisah lah apa pun komen penjilat2 umno kata kelantan mundur atau tak maju... tapi hakikat nyer kita semua tahu dah lama BN cube ambil alih kerajaan kelantan, tapi tak berjaya jugak...

walupun hidup diorg susah tapi diorg tetap pilih PAS, kat situ kita dah nampak kenapa diorg memilih PAS untuk kelantan...

kepada penjilat umno, tak payah lah nak komen pasal kelantan mundur atau tak maju...

aku ingat org kelantan tak heran...
sokong BN pun apa dapat??? umah kene roboh ade lah...

hadiah buat penduduk johor sebagai tanda terima kasih sebab undu BN....moga tuhan tunjuk kan lagi kerakusan BN... biar org sedar...

bn@umno said...

nape peristiwa tanah runtuh di Akademi Pengajian islam UM pun nak salahkan kerajaan pusat?inikan bencana alam yg tidak dapat dielakkan.aku dah tak tau macam mana nak gambarkan kebodohan pencacai PR ni.perkara yg simple macam ni pun tak boleh nak berfikir.boleh aku tanya pencacai PR, siapakah boleh lawan kuasa tuhan ni?

anonymous said...

UMNO menunggu masa untuk mati.

Harapan UMNO untuk memerintah bergantung kepada sokongan kaum 'pendatang' dari BN.

Kini, kaum 'pendatang' ini sudah tinggal kan BN. Yg tinggal dim BN itu cuma pemimpin2 dan pencacai2 nye yg ada kepintingan diri sahaja.

UMNO parti orang melayu, malang nye orang melayu itu sendiri sudah tinggal kan UMNO. Ada yg menyokong PAS dan PKR.

Contoh terbaik selepas PRU12 yg hampir menumbangkan kerajaan BN/UMNO ialah P Pauh. Ujian ini telah membukti kan bahawa rakyat sudah meluat dgn kerajaan BN/UMNO.

Keadaan ini makin bertambah parah kerada dalaman UMNO yg sedang bercakaran berebut kuasa. Ahli2/penyokong UMNO makin bertambah bosan dgn telatah pemimpin2 dan pencacai2 UMNO ini.

Oleh kerana UMNO sudah terbelah dua - 'UMNO TDM' dan 'UMNO DSAAB', selepas tamat pemilihan nanti, kumpulah yg kalah pasti tidak puas hati. Maka bertambah ramai lagi melayu yg akan tinggal kan UMNO.

Kaum2 'bukan melayu' di Sabah dan Sarawak juga sudah mula sedar dan sudah mula tidak suka pada UMNO.

Wahai! pencacai2 UMNO, anda jangan buat2 tidak sedar perkara ini, yg akan menimpa UMNO pada PRU13 nanti. Bersedia lah untuk mempertahankan diri.

Unknown said...

roboh rumah dah satu bab tapi bab roboh masjid kt terengganu dgn surau kat selangor memang sangat kurang ajar, biadap!

Unknown said...

tak kisah lah apa pun komen penjilat2 umno kata kelantan mundur atau tak maju... tapi hakikat nyer kita semua tahu dah lama BN cube ambil alih kerajaan kelantan, tapi tak berjaya jugak...

walupun hidup diorg susah tapi diorg tetap pilih PAS, kat situ kita dah nampak kenapa diorg memilih PAS untuk kelantan...

kepada penjilat umno, tak payah lah nak komen pasal kelantan mundur atau tak maju...

aku ingat org kelantan tak heran...
sokong BN pun apa dapat??? umah kene roboh ade lah...

hadiah buat penduduk johor sebagai tanda terima kasih sebab undu BN....moga tuhan tunjuk kan lagi kerakusan BN... biar org sedar...

October 21, 2008 1:53 AM
Blogger bn@umno said...

nape peristiwa tanah runtuh di Akademi Pengajian islam UM pun nak salahkan kerajaan pusat?inikan bencana alam yg tidak dapat dielakkan.aku dah tak tau macam mana nak gambarkan kebodohan pencacai PR ni.perkara yg simple macam ni pun tak boleh nak berfikir.boleh aku tanya pencacai PR, siapakah boleh lawan kuasa tuhan ni?

October 21, 2008 1:57 AM


habis kau nak salahkan Allah swt?

bn@umno said...

aku taklah salahkan Allah, tapi kalau dah bencana alam telah menimpa, baiki jelah apa yg patut, buat ape nak bising bising macam budak kecik.

Unknown said...

Blogger bn@umno said...

nape peristiwa tanah runtuh di Akademi Pengajian islam UM pun nak salahkan kerajaan pusat?inikan bencana alam yg tidak dapat dielakkan.aku dah tak tau macam mana nak gambarkan kebodohan pencacai PR ni.perkara yg simple macam ni pun tak boleh nak berfikir.boleh aku tanya pencacai PR, siapakah boleh lawan kuasa tuhan ni?

October 21, 2008 1:57 AM


sebelum apa2 pembinaan di kawasan bukit sama ada jalanraya, perumahan, sekolah, atau apa2 lagi memerlukan kajian yang menyeluruh seperti struktur tanah, pergerakan tanah, pergerakan air dalam tanah dan macam2 lagi dan selepas itu kalau ok baru jkr boleh bagi kelulusan utk sesuatu pembinaan. mrr2 retak pun bawah kuasa jkr. yang dirisaukan adalah adanya unsur rasuah utk memudahkan kelulusan sesuatu projek kerana kebanyakkan projek dah diluluskan jkr tapi ada pulak masalahnya selepas itu.

jadi jkr bawah siapa?

pakatan rakyat?

goblok!

Unknown said...

benda melibatkan nyawa perlu diutamakan. wang boleh dicari tapi nyawa?

Unknown said...

jkr perlu telus, jujur dan amanah sebelum meluluskan sesuatu projek. kajian mesti la secara telus demi keselamatan pengguna...

nalapambu said...

Apa ini crita tana runto? Ari2 pun ada tana runto, itu ujan punya pasal la. Apa bikin lu worang gado2? Tara worang cedra atau mati. Itu suda banyak baik, Alla suda kasi islamat.

bn@umno said...

yalah mmg bodohlah pencacai PR ni, tanah runtuh ni disebabkan oleh hujan lebat pun nak salahkan kerajaan pusat.kerajaan pusat dah banyak berbakti kepada negara itu pun masih nak kritik kerajaan pusat yg diterajui oleh BN.inilah yg menunjukkan pencacai PR yg tak mengenang budi jasa yg telah ditaburkan oleh kerajaan BN.

Unknown said...

sebelum apa2 pembinaan di kawasan bukit sama ada jalanraya, perumahan, sekolah, atau apa2 lagi memerlukan kajian yang menyeluruh seperti struktur tanah, pergerakan tanah, pergerakan air dalam tanah dan macam2 lagi dan selepas itu kalau ok baru jkr boleh bagi kelulusan utk sesuatu pembinaan. mrr2 retak pun bawah kuasa jkr. yang dirisaukan adalah adanya unsur rasuah utk memudahkan kelulusan sesuatu projek kerana kebanyakkan projek dah diluluskan jkr tapi ada pulak masalahnya selepas itu.

jadi jkr bawah siapa?

pakatan rakyat?

zali said...

ternyatalah kini...setelah di teliti...

harakah juga tak betul dan pembohong dalam laporannya...

dia hanya tulis yang kena pada kerajaan pusat je...

yang kerajaan negeri langsung tak sentuh...

jangan percaya kata saya tapi bandingkan lah sendiri...

itu ke keadilan media yang pro pr kata ada dan percaya?

tukar je nama harakah tu pada cilakah!

zali said...

firdaus...

apa awak ingat engineer kat jkr tu bangang sangat ke?

depa dah kaji lebih dari apa yang awak tau sebelum buat bangunan...

sebagai manusia...kajian tak menjamin segala macam malapetaka...jadi,runtuh tanah itu di luar bidang kuasa engineer jkr...mereka kaji,selamat...maka lulus la buat...

apa masalah awak ni?
awak dah sampai tahap bangang berganda ni...

TEKONG DARAT said...

Zali kata tkar nama harakah kpd cilakah..mcm yg aku bgtau sblm ni,brita yg ngko baca tu hanya dlm paper dn website berita hairan..utusan dlm paper dn websitenya tkda pun..yg ada cuma sultan kelantan kesal pusat lambatkn projek di kelantan..jd mana lg fakta menyokong?..maklumlaa,berita hairan tk leh caya sgt..

zali said...

melati...

bukak la mata tu...

kelantan tak maju itu benar tetapi awak kata :

walupun hidup diorg susah tapi diorg tetap pilih PAS

itu salah.

sapa kata rakyat kelantan susah?
mereka hidup mewah makan gaji dengan kerajaan atau bekerja swasta di luar negeri kelantan.

dimana-mana ada orang kelantan...dan mereka hidup senang.

menyokongnya mereka akan pas bukan kerana mereka sanggup hidup susah(tapi senang di akhirat kononnya)tetapi kerana semangat kenegerian yang menebal...tu je.

jika di kelantan tu maju dan ramai orang negeri lain bekerja dan bermastautin di sana...saya jamin...kelantan di bawah bn.

itu sebab nik ajis tak berani nak majukan kelantan...maju kelantan lingkup la pas...

kukuh ke pas ketika ini?

tak apa...kini dah ramai awek kelantan kawin dengan orang luar...dan awak tengok la bila semangat kenegerian tu mula meluput sedikit demi sedikit...pas akan lupus.

zali said...

tekong darat...

kan dah kata jangan percaya saya tapi bandingkan lah sendiri...

kalau telus seperti yang di dakwa dan di banggakan kenapa 'cilakah' hanya cerita yang manis sahaja?

awak ulas sikit...

Unknown said...

Blogger zali said...

firdaus...

apa awak ingat engineer kat jkr tu bangang sangat ke?

depa dah kaji lebih dari apa yang awak tau sebelum buat bangunan...

sebagai manusia...kajian tak menjamin segala macam malapetaka...jadi,runtuh tanah itu di luar bidang kuasa engineer jkr...mereka kaji,selamat...maka lulus la buat...

apa masalah awak ni?
awak dah sampai tahap bangang berganda ni...

October 21, 2008 2:51 AM


sebelum sesuatu projek dikawasan bukit, mesti ada jurutera yang bertanggungjawab meluluskannya sebab banyak kajian perlu dilakukan pada bukit itu bagi memastikan kejadian yang tidak diingini. kau ingat main tarah bukit terus buat ke? lembap betul la kau zali. diorang mestin kena kaji struktur tanah kawasan tu dulu sama ada kuat atau tak kuat. lepas tu tahap kecerunan sama ada sesuai atau tidak, pergerakan tanah lepas tu pergerakkan air bawah tanah. semua tu kena kaji betul2 dan telus sebab ia melibatkan nyawa...

Unknown said...

aku ckp pasal engineer yang kaji bukit bukan pasal bangunan...

TEKONG DARAT said...

Kat mana yg manis ttg brita kt harakah tu?..tu titah sultan..cuma sy tanya dari mana brita hairan dpt brita yg utusan meloya tk dpt?..utusan meloya punya brita sama ngn brita kt harakah..jd tkda yg manisnya..tu titah sultan..ngko bc blik dalm komen aku ttg ngko kata org pr tkda tlur sbb tk lwn ckp sultan

Unknown said...

kelantan tak maju tapi melayu pegang ekonomi, kl, selangor, johor, melaka maju tapi cina pegang ekonomi.
apala bodoh orang melayu...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

zali,

'jika di kelantan tu maju dan ramai orang negeri lain bekerja dan bermastautin di sana...saya jamin...kelantan di bawah bn.'

kerana apa awak ckp macam tu?sedangkan sebelum ni kelantan bawah bn pun habuk pun tak dak.
sebelum ni pun najib nak rawat kelantan ha dia yang kena rawat.
rakyat kelantan kuat pegangan agama mestilah pilih pemimpin yang bersih, amanah, bertanggungjawab dan paling penting beragama, ulama.
barulah pemimpin mereka mentadbir dan mendidik rakyat kelantan bukan setakat di dunia malah di akhirat kelak...

TEKONG DARAT said...

Jwb la bodoh,aku tanya ni..smlm grup ngko ckp pasal sjarah,pas2 aku tanya pun diam..mmg grup ngko ni bodoh ke?

putra revolusi said...

Sebenarnya Sultan Kelantan seperti yg dipetik oleh berita BERNAMA hari ini menegur kedua-dua belah pihak - Kerajaan Persekutuan dan Kerajan Negeri - yg lewat melaksanakan projek masing-masing. Hanya seringkali akhbar-akhbar kita tidak profesional dalam melaporkan berita. Wartawan lazimnya melaporkan apa yg sebenarnya berlaku tetapi pihak penyunting akhbar-akhbar berkenaan mencantasnya bagi disesuaikan dengan kefahaman politik masing-masing. Yang menjadi mangsa ialah kita - rakyat - yang bertelagah sesama sendiri kerana laporan berita yg berat sebelah itu.

putra revolusi said...

BERITA GEMPAR : Najib beritahu peruntukan RM5 bilion untuk menyelamatkan Bursa Saham Kuala Lumpur adalah diambil dari tabungan KWSP:

"KUALA LUMPUR, Oct 21 — Finance Minister Datuk Seri Najib Razak said today the government will borrow RM5 billion from the Employees Provident Fund to fund government investment agency Valuecap Sdn Bhd.

"It's not part of the Consolidated Fund. It's a loan from EPF," said Najib.

The Deputy Prime Minister pointed out that the loan would not be part of the Budget 2009 allocations for spending announced last month.

Yesterday, Najib announced a host of measures to boost the economy and protect Malaysia from the effects of the global financial turmoil."

Komen Putra Revolusi:

Sedih saya mendengar berita itu. Mula-mula dulu kerajaan ambil wang Petronas untuk menyelamatkan syarikat kroni, tapi kini bila harga minyak semakin jatuh dan keuntungan Petronas semakin menguncup kerajaan ambil wang rakyat pula untuk menyelamatkan kroni-kroninya yang rugi besar akibat kejatuhan harga saham.

Soalnya wang KWSP ialah wang simpanan rakyat, jadi siapa yg mengizinkan wang rakyat itu diambil untuk menyelamatkan Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL)? Berapa ramaikah dari pencarum KWSP yg melabur dalam pasaran saham kita? Nampaknya lepas ini semakin luaklah duit simpanan rakyat dalam KWSP,…habis hangus berjudi di BSKL yg sedang jatuh merudum itu.

Saya sedih, sedih sungguh dengan kaedah perompakan wang rakyat yang begitu licik itu. Mujurlah kita rakyat Malaysia ini agak lembik dan tak suka bising-bising. Kalau di negara luar yg rakyatnya lebih cerdik dan prihatin dengan isu-isu ekonomi sebegini, habislah kerajaan kita.

Tahniah kepada Najib, Menteri Kewangan baru yg telah membuktikan bakatnya yg begitu besar dalam mengurus ekonomi dengan merompak wang rakyat. Tahniah Najib, tahniah. Apa lagi yg akan anda lakukan kepada rakyat Malaysia yg baik hati ini selepas ini?

bn@umno said...

seperti yg dilaporkan oleh TV3 tadi, kejadian banjir di perak dan kedah semakin hari semakin menjadi-jadi sejak PR mengambil-alih kedah dan perak.ape yg Mohamad Nizar Jamaludin dan ustaz azizan telah buat untuk membantu orang perak dan kedah yg sedang dilanda banjir ni?tak ade pun bantuan drpd PR.aku rasa 2 orang MB ni sedang menikmati keseronokan menjadi MB lagilah tanpa memikiran masalah rakyat.sebelum PRU12 bukan main lagi memberikan janji-janji yg manis kepada rakyat perak dan kedah, apabila menang dan terkena bencana banjir macam ni terus 'melarikan diri'.adakah MB yg macam ni orang perak dan kedah bangga-banggakan ni?nak muntah aku.aku cukup teruja apabila melihat di kaca TV3 menyiarkan pemimpin BN pergi ke pusat-pusat pemindahan banjir bagi memberi bantuan kepada mangsa banjir dan aku TAK NAMPAK pun pemimpin drpd PR mengunjungi pusat pemindahan banjir dan jauh sekalilah memberi bantuan.aku rasa kalau kedah dan perak diterajui oleh MB yg macam ni aku rasa kedah dan perak akan hancur.

anonymous said...

Bodoh punya 'bn@umno', kat TV kerajaan BN mana dia orang nak kasi peluang.
Kalau PR ada TV sendiri baru le leh nampak muka wakil PR.

Unknown said...

tv3 nak tunjuk mb pr ziarah mangsa? jangan harap la. sebelum ni pun dah menipu masa banjir di kedah ust. azizan melawat mangsa lebih 2 jam tapi yang lapor 10 minit saja. simpati betol aku dgn bn@umno asyik kena kencing ja. nak buat mcm mana mentaliti kelas ketiga la katakan...

bn@umno said...

eh eh kalaulah TV3 menyiarkan berita yg tidak tepat dan menipu takkanlah rating orang tonton buletin utama semakin hari semakin bertambah.malah ramai dikalangan penyokong PR dan pemimpin PR pun tegok buletin utama juga.ini mencermin buletin utama menyiarkan berita yg tepatlah.sejak akhir-akhir ini TV3 pun ada siarkan berita salah laku pemimpin BN juga, jadi isu TV3 menyiarkan berita yg berat sebelah sudah tak timbul lagi.

Unknown said...

kerajaan bn kedah dulu memerintah selama 50 tahun hutang sampai 2.09 bilion tapi pas baru perintah 7 bulan boleh langsai tinggal 500 juta lebih saja. nampak sangat kebodohan pemimpin bn dalam memerintah...

Unknown said...

satu lagi kebodohan yang nyata. orang tgk berita sekarang nak tau perkembangan semasa dalam dan luar negeri saja bukan gimik politik murahan umno...

atzmand said...
This comment has been removed by the author.
atzmand said...

aney juga tada minat ini tana runto punya crita..

marilah kita bersama sama menantikan kerunto'an bi'en.

marri marri marri!

anjar said...

appa macha!...

jangan marah ye, komen anda betul dah cuma nak tepat kan je lagi, nak tunggu BN runtuh apanya, diaorg memang sedang runtuh pun, sekarangkan SAPP dah keluar, gerakan ngan MCA pun akan keluar tak lama lagi.

anonymous said...

"Bersatu teguh, berpecah roboh"

Kaum melayu tidak akan boleh menjadi bangsa yg kuat dan terbagus selagi mereka berpecah belah.

Melayu hanya boleh memerintah tanpa di gugat oleh mana2 kaum jika bergabung dlm satu parti - 'bukan UMNO atau PAS' tetapi satu gabungan dgn jenama lain. (Parti Nusantara)

Sebenar nye PAS bukan tidak mahu bergabung dgn UMNO. Syarat nye UMNO kena bubar, pemimpin yg ada track record buruk di gugurkan. PAS juga kena bubar sama mcm UMNO.

Jika keda2 parti ini tidak berbuat demikian melayu akan terus di permain kan dan di kota-katik kan oleh 'kaum pendatang' ini.

Jika melayu sudah bersatu dlm satu parti, DAP dan PKR dgn sendiri nye akan lenyap.


Sanggup kah UMNO dan PAS berkorban demi bangsa, negara dan agama Islam?

bn@umno said...

anonymous

yg ni aku sokong kau dgn cadangan kau supaya PAS dan BN dibubarkan dan bentuk parti baru.tapi perlu diingat selepas pembubaran semua jawatan tertinggi dalam kerajaan dan parti perlu diberikan kepada bekas pemimpin BN SHJ kerana SEMUA pemimpin PAS tak pandai dan tak layak menjaga negara.satu lagi aku nak tanya kau, nape kau ni perkauman sgt ha?tulah kau bila aku cakap penyokong PR ni perkauman kau nafikan dan skg terang-terangan kau sendiri yg perkauman.nape masih cakap yg cina tu pendatang?sedar ke kau yg kau tu pun seorg pendatang juga.sila kau check asal usul kau tu entah-entah keturunan kau tu datang drpd cina, india ataupun indonesia. orang yg berhak bercakap yg malaysia ni hak dorang adalah orang peribumi di malaysia bukannya melayu, cina ataupun india.malulah sikit beb.itulah kau nak ludah ke langit terkena muka sendiri.padan muka.walaupun aku ni penyokong BN tapi aku tak setuju dgn kenyataan keras Ahmad Ismail tu.

atzmand said...

anonymous itu = abe mie la
itu pown tada tau ka..
ayoooo ini umno=urang mlayu nipis otak mau provok sini..
hahahahaha kasi cuba lagi..cuba lagi!

anonymous said...

Rabu, 2008 Oktober 22

Bernama: ADUN PAS kecam tajuk utama muka depan akhbar tempatan

KOTA BAHARU: Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan pada sesi perbahasan hari ini panas seketika apabila beberapa anggota kerajaan membidas tajuk muka depan sebuah akhbar tempatan berhubung titah ucapan Sultan Kelantan semasa merasmikan dewan itu semalam.
Mereka yang terdiri daripada beberapa ADUN PAS itu berpendapat tajuk "Sultan Murka Kerajaan PAS Gagal Tadbir Kelantan" sebenarnya tidak menepati apa yang sebenarnya berlaku.
Menurut mereka Sultan setakat menegur beberapa kelemahan pentadbiran kerajaan negeri.
Keadaan semakin panas apabila Drs Zainuddin Awang Hamat (PAS-Limbongan) mengesyorkan agar wartawan dari akhbar itu dilarang membuat liputan persidangan selama seminggu.
Zainuddin berpendapat tajuk itu telah mencemarkan imej kerajaan negeri dan berita itu telah membawa unsur tidak harmoni antara kerajaan dan Istana.
"Saya mohon akhbar terbabit menarik balik tajuk berita pada muka depan itu dan jika tidak wartawannya perlu dilarang membuat liputan lagi," katanya pada sesi perbahasan titah ucapan Sultan Kelantan. Syor Zainuddin itu disokong beberapa anggota PAS yang lain dan pada satu ketika Speaker, Mohd Nassuruddin Daud terpaksa menenangkan keadaan.
"Saya bagi masa kepada akhbar itu memohon maaf siarannya esok dan jika tidak, saya akan mengambil tindakan sewajarnya," kata Mohd Nassuruddin. Sultan Kelantan semalam pada titah ucapan perasmiannya itu telah menegur beberapa aspek kelemahan tadbir urus kerajaan negeri termasuk sektor pelancongan, pihak berkuasa tempatan, Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan institusi masjid.
Baginda turut menyentuh beberapa projek kerajaan Persekutuan termasuk pembinaan Jambatan Kedua Sultan Yahya Petra yang berjalan tidak mengikut jadual.
Sementara itu ketua pembangkang, Datuk Md Alwi Che Ahmad (BN-Kok Lanas) meminta kerajaan Kelantan agar menyerahkan kesemua SAR kepada Kementerian Pelajaran untuk ditadbir dengan lebih baik. "Saya dapat laporan guru dan pelajar di 23 buah SAR yang telah diambil alih sangat gembira dengan keadaan sekarang dan saya rasa kerajaan negeri perlu mempertimbang untuk membenarkan kerajaan Pusat mentadbir SAR yang lain," katanya.
Ketika di luar dewan, Md Alwi turut meminta kerajaan Kelantan mengamalkan konsep penjimatan pada sektor tertentu bagi dijadikan tabungan ketika krisis ekonomi global.
Beliau juga mahukan Umno dan PAS mencari titik pertemuan yang membolehkan pemimpin duduk semeja membincangkan hala tuju bangsa, agama dan negara. BERNAMA
Posted by pasbangi at 03:45

bunga melati said...

bn@umno said:

eh eh kalaulah TV3 menyiarkan berita yg tidak tepat dan menipu takkanlah rating orang tonton buletin utama semakin hari semakin bertambah.malah ramai dikalangan penyokong PR dan pemimpin PR pun tegok buletin utama juga.ini mencermin buletin utama menyiarkan berita yg tepatlah.sejak akhir-akhir ini TV3 pun ada siarkan berita salah laku pemimpin BN juga, jadi isu TV3 menyiarkan berita yg berat sebelah sudah tak timbul lagi.

October 21, 2008 7:25 AM

melati said:

tak heran lah aku klu ramai yg tgk tv3 suku, org2 PR tgk apa yg tv3 suku nak tipu lagi bandingkan dan buat analisis, bkn mcm ko dungu percaya 100% pastu jadikan sebagai sumber rujukan ko bila nak komen, tu beza nyer PR dgn BN, tgk boleh percaya jgn, tapi yg ko ni bodoh + dungu sebab kene kencing sampai basah kutup...

buat malu jer... pastu nak bangga rating tinggi, tu semua aku tak heran, boleh tgk tapi percaya tidak, tgk dan berfikir, bkn tgk dan trus percaya, tu pasal badan ko hancing dungu bn@umno...

asik kene kencing jer... yg penting aku nak tgk berita sukan jer, tu aku rase tv3 suku takde lah kencing...

dungu nyer bn@umno...

anjar said...
This comment has been removed by the author.
bn@umno said...

bunga melati

ake heranlah dgn ko dan rakan sekutu ko sekali.nape kalau tv3 laporkan berita keburukkan PR je, ko cakap yg tv3 tu penipu sedangkan berita yg disampaikan oleh tv3 tu betul.tulah ko taksub sgt dgn perjuangan PR secara membabi buta.habih baru-baru ni tv3laporkan yg ahli PKR menerima rasuah seks tu tak benar ke? ko tak caye jugak ke?tulah ko asyik taksub dgn PR, sehinggakan batu pun ko anggap permata.gunalah kepala hotak ko tu untuk berfikir sikit jgn dok asyik dok guna kepala lutut ko tu pulak.

anjar said...

bodoh punya bn@umno ngan TV3suku, tentu2 dan mamat yang terima habuan seks tu dah dipecat dari PKR, ahli PKR apanya lagi, terbukti TV3suku menipu, tapi tak kena cara, bodoh! macam rakyat tak boleh fikir.

TV3suku hanyalah stasyen TV yang memaparkan badut2 pencacai umno menyebarkan propaganda dan pembohongan, terhibur juga hati melihat badut2 ini berbohong seolah2 rakyat percaya pembohongan mereka.

bn@umno said...

yalah yg kau dok cakap TV3 asyik menyiarkan berita yg berat sebelah je ape hal?kalau ape yg tv3 laporkan yg ahli pkr menerima habuan seks tidak benar takkanlah dorang boleh dipecat oleh PKR.Ini menunjukkan yg tv3 melaporkan berita yg benar. nape yg ahli pkr tu tak berani nak saman tv3 kalau tv3 tu cakap perkara yg tak betul.seperti kata pepatah berani kerana benar, takut kerana salah.

Firdaus AMK PKR said...

meh sini..

"mengapa kami xberapa percaya media-media perdana.."
-laporan hanya disebelah pihak kerajaan,ada kamu tau pengasas utusan melayu diusir dari malaysia ke singapura?kerana org atasan (editor)dimiliki oleh org umNO(x ingat name)selepas peristiwa 16Mei.
sejak dari itu Utusan Meloya tak telus..adakah kamu pencacai Bee End?

"pencacai Bee End kata tanah tuntuh dah lumrah alam"
-ya kami xnafikan..tetapi!
fikirlah..bina bangunan ini jarak bangunan dan tebing tesebut hanya 2meter!
jurubina takde otakkah?JKR bawah sape?JKR bawah PR kah?fikirlah..
sape yg meluluskannya?renungkan..

"ada pencacai Bee End kata harakah xtelus,asyik menyerang pihak kerajaan je..sampai kata cilakah!"
-meh sini..kami beralih pada media lain..bukan taksub pd PR!fikirlah apehal kalo perhimpunan agung umNO kat media perdana sampai wat page KHAS?Special Page?fikirlah..nape tentang perhimpunan atau aktiviti PR xde pun dipaparkan?alah contoh terdekat..nak tgk muka DSAI kat paper korang pun susah!!apesal takut?
ha sebab inlah kami beralih arah..oklah kalo Pencacai kata xtelus pun..pegilah baca paper siasah atau Wasilah..kan ia paper yg bebas..nilaikan..

(Firdaus-AMK-PKR-Johor_)

bunga melati said...

tu lah pasal aku cakap yg bn@umno ni dungu... jadikan tv3 suku sebagai bahan rujukan...tak heran lah klu tv3 suku ni asik tayangkan berita yg berat sebelah...

sebab diorg kan pencacai mcm bn@umno jugak, cume bn@umno lagi dungu, main percaya jer, org bagi ko mkn je tanpa pikir benda tu halal ke haram, tu sebagai perumpamaan nyer....

jgn jadi mcm anak burung, nganga je bila mak burung bawak cacing....

mcm tu lah jugak ko bn@umno... sengal + dungu....

bunga melati said...

org dah muak, jelak, jemu dan meluat tgk berita tv3 suku, tak habis2 pasal kerajaan BN yg konon nyer bagus tadbir kerajaan... padahal kita tahu apa yg terjadi sebalik nyer, klu tayang kan perbahasan dalam parlimen pun mcm tu....

tang anuar ibrahim buat pembentangan tak nak plak tunjuk, tak berani...byk sgt edit sampai org2 kampung termasuk lah budak pendek akal mcm bn@umno percaya bulat, tu sebenanyer dah di edit...

nampak mcm MP BN berucap bgs... tapi yg aku heran bn@umno dari dulu sampai skang kene kencing tak sedar2 dia dah basah kuyup...

klu bab cerita biar lah ade kebenaran nyer, asik tipu..tipu...
org mcm bn@umno pendek akal trus percaya... pastu masuk laman siasah ni, bgtau org yg tadi tv3 ade melaporkan sekian2 berita....

ko ingat org tak leh nak pikir ke, ko lain lah dungu + sengal = bn@umNO.......

anonymous said...

RASUAH POLITIK WANG
Written by Webmaster
Wednesday, 22 October 2008

UMNO PERLU MENGAKU
RASUAH POLITIK WANG AMALAN KITA



Rais Yatim dalam kenyataannya berkata,

"Lebih baik kita mengaku dan rakyat menghukum kita bersama-sama supaya orang ramai dapat melihat parti politik ini bersih dari amalan rasuah ataupun tumbuk rusuk dan penggunaan wang secara berleluasa."

Ini masalah dalam UMNO. Ini sudah menjadi budaya dalam UMNO. UMNO mengakui tapi kepimpinan UMNO gagal menangani. Pemilihan baru-baru ini – peringkat cawangan dan bahagian penuh dengan rasuah politik wang. Ini adalah budaya yang akan disalurkan kepada pewaris-pewaris dalam UMNO dan ini seakan tidak terkawal.

Selagi kita klasifikasi ini sebagai politik wang yang hanya melibatkan soal budaya dalam UMNO maka benih rasuah akan sentiasa di semai. Tindakan drastik perlu kerana budaya yang bermula dari akar umbi UMNO ini merebak menjangkit semua sehingga melimpah ke dalam pentadbiran kerajaan apabila pemimpin yang mengamalkan rasuah politik ini memimpin.

Reformasi dalam UMNO akan terus gagal kerana rasuah politik ini. Ahli UMNO seakan akur dengan rasuah ini dan tidak dapat mengelak dari turut serta melakukannya.

Ini memburukkan UMNO dan seakan penyakit kanser yang tidak dapat diselamatkan lagi. Kepimpinan nampak akur dan tidak serius menangani isu ini. Penggantung ahli tidak akan menjadikan mereka sering dalam melakukannya dan tidak ada pemantau dalam UMNO dilakukan untuk membendung budaya ini. Selagi rasuah sebegini wujud selagi itu UMNO – terus kalut dan akan terpinggir sendiri.

bunga melati said...

tak heran klu aduan tentang politik wang(ganti kepada rasuah oleh umNO) berleluasa dalam umNO...

setiap kali waktu pemilihan ni lah yg terjadi... tak heran, tu lah amalan yg diamalkan dari dulu, tu pun en zali kata takpe, selagi tak di sabitkan kesalahan tu belum lagi bersalah...

tapi aku tak heran sebab klu di sabitkan kesalahan pun apa hukuman yg bakal di terima??? jawapan yg dah masak dan boleh di baca, 'gantung keahlian'...

tu lah hukuman nyer, bila hukuman seringan mcm ni, tu yg politik wang @ rasuah berleluasa.... sebab diorg tak serik, gantung pun 3 4 tahun je pun paling lama.. janji projek masyuk... boleh tanggung anak bini... kaya raya... pakai keta mewah, apadal klu kene gantung pun, tu pun klu sabit kesalahan...tapi mesti ade yg terlepas nyer...yelah dah byk sgt laporan....

sampai rais yatim cadang kan bukak jawatan dalam umNO ni mcm bukak tender... bunyi mcm kelakar tapi tu lah kenyataan, samaade tu cadangan ikhlas atau dia perli jer... wallahhualam...

fikir-fikir kan lah dan cermin2 diri anda... (ayat aziz desa)

bunga melati said...

KOTA BAHARU, 22 Okt (Bernama) -- Persidangan Dewan Undangan Negeri Kelantan tidak membenarkan wartawan Berita Harian membuat liputan persidangan hari ini selepas mendapati akhbar itu yang tidak menyiarkan sebarang ralat terhadap apa yang didakwanya sebagai laporan tidak tepat berhubung titah ucapan Sultan Kelantan yang disiarkan pada Selasa.
Speaker Dewan Mohd Nassuruddin Daud berkata beliau sudah membaca akhbar Berita Harian hari ini, dan mendapati tiada ralat disiarkan berhubung laporan akhbar itu semalam yang bertajuk Sultan Murka Kerajaan Pas Gagal Tadbir Kelantan."Mengikut Perkara 14 Peraturan Dewan saya mengambil keputusan agar wartawan daripada akhbar itu tidak dibenarkan membuat liputan sepanjang dewan bersidang," katanya pada sidang Dewan Undangan Negeri yang ketiga (Belanjawan) di sini, Rabu.
Semalam Drs Zainuddin Awang Hamat (PAS-Limbongan) mendesak supaya akhbar Berita Harian memohon maaf dan wartawannya ditegah daripada membuat liputan persidangan Dewan Undangan Negeri ekoran tajuk muka depan akhbar itu yang dianggapnya mencemarkan imej kerajaan dan Sultan Kelantan.

ni laporan dari bernama....

kepada en zali dan bn@umno...sila hayati...sape yg heran??? penjilat2 umNO atau penyokong PR??? en zali jgn lah jadikan berita hairan dan tv3 suku sebagai rujukan...

jgn jadi dungu mcm bn@umno....

anakkancil said...

En zali...Yang en zali dok kenen kelantan ni ape le koreje teman ni...hutang tapok BN kedah yang ditinggalkan oleh BN tu takkan nak pejam mata je...Sultan kelantan tu cuma tegur je minta di kemas kinikan pentakbiran kerajaan.Biasa le tu.Kat mana-mana pun waktu sesi pembukaan sesuat majlis pasti ada kata nasihat dari pihak penaja.So jgn la dok cari pasai tak tentu arah.Mcm kita la..waktu nak ngantor anak ke sekolah pasti ada pesanan yg di tinggalkan..Belajar rajin-rajin...Jgn nakal-nakal di sekolah...Hormat dgn cikgu...Jgn masuk UMNO.....Baru la budak tu nak jadi insan...nilah salah orang kita...lupa pesan...

anonymous said...

22 October 2008

Rais Yatim - Umno members look for money and not for good leaders........

Rais Yatim said he had been asked to pay for votes in the upcoming contest for top posts, and warned that money politics would destroy the party.

Rais, who is Foreign Minister said "the majority" of Umno members were more interested in making money out of the election than in voting for the right person.

"The majority of Umno people want to look for money and not for good leaders," said Rais, a member of Umno's Supreme Council who is vying for the vice-presidency.

"We have been approached under the cloak of assistance and cloak of contribution. (But) I'm not a player so you don't see my marks going up very high. If you want to be a good player, you have to say yes (to vote-buying)," he told reporters.

Rais, who has been with Umno for over 33 years, said the problem of money politics within the ruling party should be eradicated or it "will surely kill the party."

Umno, which has ruled Malaysia since independence, is holding meetings to nominate candidates for party posts after suffering major losses in polls this year. It will hold party elections next March.

"If Umno cannot curb this practice, Umno's future is done for because this has been (talked about) for the past two decades and it has not been curbed," he said.

In July, Umno asked the country's anti-corruption agency to help it battle vote-buying ahead of the heated battle for top leadership positions in the party.

Rais has only garnered five nominations of the 19 needed to contest in the party polls.

source:Daily Express, Sabah

teuku@ceh said...

Masya'allah bahayenye..

tunang teuku@ceh dok blaja kat APIUM tu...

ish...kalo ade pape jd kat tunang aku..

siap la..aku saman um...

kayemsee said...

aku pun naik hairan dgn Berita hairan...sanggup putar belitkan titah Sultan...elok tangkap masuk ISA jer wartawan & editor berita hairan nie macam dulu wartawan akhbar cina kena isa krn putar belitkan berita...kenapa tak tangkap plak wartwan ni?
kerajaan Pas boleh jugak failkan saman kerana dah menjatuhkan kredibiliti kerajaan negeri Kelantan...

Unknown said...

Blogger bn@umno said...

yalah yg kau dok cakap TV3 asyik menyiarkan berita yg berat sebelah je ape hal?kalau ape yg tv3 laporkan yg ahli pkr menerima habuan seks tidak benar takkanlah dorang boleh dipecat oleh PKR.Ini menunjukkan yg tv3 melaporkan berita yg benar. nape yg ahli pkr tu tak berani nak saman tv3 kalau tv3 tu cakap perkara yg tak betul.seperti kata pepatah berani kerana benar, takut kerana salah.

October 21, 2008 7:21 PM


ha dah nampak ketelusan kerajaan pr kat situ. yang bermasalah dan terlibat dgn rasuah terus dipecat.
tapi kalau umno bukan saja disembunyikan malah diangkat jadi pemimpin plak tu.

bodohnya ahli umno nih...

bunga melati said...

memang pun...dah lah ade akal bkn tak leh nak pikir... klu pemimpin umNO salah laku seks tak nak plak di hebahkan, kes yg raba kat hotel tu...nape tak bgtahu name nyer sape, jsut bgtahu hint2 jer...

klu btol2 telus siarkan baru adil... tu lah klu dah nama tv3 suku same lah dgn bn@umno dan en zali... suku jugak kan... apa nak buat...

zali said...

Shahrir Samad : Penurunan harga barang diumum Jumaat ini...jangka kadar inflasi turun Mac depan

dalam keadaan ekonomi sekarang...kerajaan masih boleh lagi menangani isu barang mahal...demi membela rakyat.

tak la macam pr...bising sana,bising sini...sana komplen,sini komplen plan dan tindakan nak tolong rakyat...SIFAR!

bunga melati said...

en zali... sebab PR bising2 tu untuk kebaikan saper?? ko jgk kan dapat rase, abis klu PR diam jer ko ingat BN nak turunkan harga ke??? tak kisah lah klu PR tak dapat turunkan harga barang sebab bkn PR yg memerintah, dia hanya mendesak... mendesak supaya harga diturunkan...

guna akai lah en zali, harga minyak turun dah tentu harga barang pun boleh turun, kan tu mmg tugas Shahrir Samad...klu tak nak turunkan harga jgn jadi menteri, atau jadi pemimpin...

jadi pemimpin kene lah bela rakyat bkn hentam duit rakyat...

bn@umno said...

firdaus

ko tegok bekas menteri besar negeri sembilan iaitu Isa Samad drpd BN telah dikenakan disiplin di atas kesalahan rasuah.ini telah menunjukkan BN juga akan mengambil tindakkan terhadap ahlinya yg melanggar peraturan parti.beberapa minggu yg lepas AAB telah mengantung keahlian ahmad ismail di atas kesalahan membuat kenyataan yg boleh menyebabkan ketegangan kaum.Ini telah membuktikan kerajaan Bn tidak akan 'memberi muka' jika didapati ahlinya melakukan rasuah atau perkara-perkara yg boleh mencemarkan nama baik parti.

bunga melati

berkenaan dgn kes raba tu, pengadukan telah menarik laporan polis kerana laporan yg dibuat oleh pengadu sebelum ni adalah disebabkan oleh salah faham antara pengadu dan bekas menteri tu.jadi sudah tak timbul soal bekas menteri terlibat dgn kes raba.lagipun laporan polis telah ditarik balik oleh pengadu.ini hanyalah salah faham je. ko ni bangang sungguh apabila buat komen tu ikut sedap ko je.

anakkancil said...

Bukan gitu bunga melati...geng umno ni kalau bab tu they all tak buang tapi siap pesan...hai makan sorang nampak....lain kali panggil la sama...tah -tah geng tv3 pong join sekali pe....tapi kalu pkr tak buat lagi buat lakonan kata dah buat...al merapu sunggoh la puak ni...

zali said...

Anuar kata : 5 Billion Untuk Pasaran Saham, Tindakan Tidak Bertanggungjawab!

apa ke bangang pakar ekonomi yang dah luput tarikh ni...

kwsp bagi duit bukan free...nama pun PINJAM...dah tentu la kerajaan bayar balik.

pinjam pun untuk menyokong pasaran saham tempatan...apa masalahnya?

selama ni pun apa yang dah nuar buat untuk memacu ekonomi negara?

komplen dan air liur...hanya akan menambahkan lagi stok air liur pr dan pencacainya...ianya tak akan membantu menaikkan ekonomi negara!

thuiww...
haa yang ni simpan dalam tabung air liur pro pr...saya sedekah je...

bunga melati said...

alamak en zali sudah kembali lah...

welcome2 en zali...

en zali btol ke kerajaan akan bayar balik??? cakap sumer boleh cakap... bukti??? jgn harap lah... name nyer pinjam tapi sebalik nyer... sebelum ni pun pinjam untuk cover perwaja steel.. pastu pinjam untuk cover MAS...

tak pelah tu pinjam name nyer...tu pun pinjam duit rakyat. tu pandangn anuar ibrahim en zali, dia penah pegang portfolio menteri kewangan ade pengalaman, ko apa ade???

yg aku naik heran walaupun aku tak baca berita hairan... PAK NAJIB KATA EKONOMI KITA BAIK, BERADA PADA TAHAP MEMUASKAN....

TAPI ASAL NAK 'PINJAM' DUIT KWSP PLAK....

cakap putar belit mcm bn@umNO. same lah mcm ko en zali... dasar penjilat umNO....

zali said...

melati...

pro pr tak langsung membantu atau mendesak sebaliknya cuma mengacau kerajaan buat kerja je...

asyik kena kacau...tu yang kerja lambat siap...

kerajaan dah cukup matang dan kalau pr tak bising pun kerajaan tahu buat kerja mereka...

bagi la privacy sikit pada kerajaan untuk buat kerja...jangan kacau.

bunga melati said...

en zali said:

selama ni pun apa yang dah nuar buat untuk memacu ekonomi negara?

komplen dan air liur...hanya akan menambahkan lagi stok air liur pr dan pencacainya...ianya tak akan membantu menaikkan ekonomi negara!

melati said:

tu lah bila anuar ibrahim bentang kan bajet baru dalam persidangan parlimen MP umNO kuar dewan, takut, kecut takde pelir... tu kan salah satu cadangan untuk kebaikan jugak..untuk rakyat jugak... klu rase apa yg di bentangkan tu tak bgs, bahas kan bg lah idea yg lebih baik... bkn melepak kedai kopi...

pastu ko cakap gune air liur... tu lah ko bila dah cakap amik lah note, amik lah yg btol2 rase bgs cadangan tu en zali...bkn 'lari dulu sebelum bertarung'...

baru nak bentang dah kuar dewan... dasar takut, kecut dan takde pendirian... saper yg salah dalam hal ni??? bila anuar ibrahim dah bg bajet baru tak nak, bkn suh setuju 100% tapi yg baik apa salahnyer kita amik, ni takde semua ego, katalah bajet anuar ibrahim bentangkan tu tak bgs lah,itulah inilah...padahal tak dgr pun lagi, nak suh dgr pun takut bkn ssh sgt pun....

zali...zali...

anakkancil said...

Buat kejape ke name nya En zali oi...orang buat keja dok dlm opis tapi they all merayau hujung dunia peh tu ulang tunjuk pelabur yg sama dlm tv.asyik-asyik muka tu je.....bab pinjam ni lorat banyak ni...takutnya pinjam terus le....
Pewaja gurun....ibarat hidup segan mati tak mahu....megah dgn bagunan je...timbang kilo la....perabeh harta negara je...pejam celik..pejam celik Malaysia dulu sama ngan Spore kini dah corot kebelakang...buat keja ke tu....

zali said...

melati...

ekonomi kita memang baik.

kalau pinjam untuk menyokong pasaran saham tempatan tu tak bererti ekonomi kita teruk...

itu kata orang jawa 'touch up' tu...
itu membaikkan lagi/menjana/memacu...ekonomi negara tu

dengar cakap nuar...memang la kerajaan semua tak betul...maklum la cakap orang dah expired...dah monopous...

bunga melati said...

kacau kerajaan???

apa ko merepek ni zali??? nak suh bersidang dalam dewan pun lari...duk kedai kopi, ni ko cakap plak PR kacau....

mana bukti?? bila?? huru hara ke???

setahu aku kerajaan BN lah yg kacau penduduk kat johor.... sampai robohkan rumah2 diorg...

bkn tak boleh nak berbincang, kita manusia ade perasaan. gunakan budi bicara... so saper yg kacau saper... PR kacau kerajaan ke?? pak lost rase tak selesa ke duk kat putrajaya tu???? dia sangkut dalam jam ke sebab polis wat road blok???

takde apa2 pun cume pak lost je yg takut, takut dgn bayang2 sendiri...

bagai anjing dgn bayang2....

bunga melati said...

en zali said:

ekonomi kita memang baik.

kalau pinjam untuk menyokong pasaran saham tempatan tu tak bererti ekonomi kita teruk...

itu kata orang jawa 'touch up' tu...
itu membaikkan lagi/menjana/memacu...ekonomi negara tu

dengar cakap nuar...memang la kerajaan semua tak betul...maklum la cakap orang dah expired...dah monopous...

October 22, 2008 1:33 AM

melati said:

tu lah dia org BN..oooo... tu name nyer touch up...baru aku tahu en zali... biasa lah bn, cakap dalam tv mcm tu lah sebenanyer dah terjejas... nak malu watpe...bgtahu je perkara sebenarnyer... menjana/ memacu konon, ko ingat org2 PR ni bodoh mcm ko ke...

percaya bulat...satu dunia beb terjejas.. asia tenggara tidak ketinggalan. tapi ko dgn bangga nyer tak ngaku, ikut cakap najib al-rosmah rambut kembang tu...

tapi aku tak salah kan ko, sebab ko rujuk tv3 suku sebagai rujukan...biar lah zali... tgk lah tv3 suku ko tu...

bunga melati said...

kata lah pak najib al-rosmah rambut kembang tu pi pinjam kat IMF...dia kata untuk menjana kan ekonomi negara...bak kata ko lah 'touch up' ekonomi kita...

apa pandangan ko..kire ekonomi kita tahap memuaskan lah...mcm tu...same jer, ko tu yg dungu... name pun pinjaman, klu pinjam kat IMF kena bayar balik... tapi klu pinjam kat KWSP tak kene bayar balik...tu jer beza...

touch up konon.... phuiiihhh...

geli aku dgr ungkapan org2 umNO ni... touch up??? ....

anakkancil said...

En zali....membaik pulih,menjana ekonomi negara ka or bantu ekonomoney syarikat kroni yang dah nyawa-nyawa ikan....

zali said...

melati...

kata awak tak reti bahasa...awak kecik hati...tapi tu la dia nya...

yang ke huru hara,kacau penduduk tu apa pulak topiknya?

tapi tak apa la...kat johor tu,penduduk dah kalah di mahkamah dan keputusan mahkamah...roboh...so...

tengok je la apa pas boleh buat kat 200 ahli baru tu...nak membela rakyat konon...nak tunjuk hero ya...haa buat la...

bn@umno said...

melati

kalau ko cakap TV3 takleh caya, then media ape lagi yg boleh caya?aku rasa berita drpd harakah dan wasilah atau suara keadilan tu lagilah tak boleh percaya.walaupun aku sedar berita harian dan utusan melayu menyiarkan berita tak 100% benar tapi kalau dah 99% benar oklah tu.

bunga melati said...

ekonomi kita bersandarkan ekonomi amerika... bkn berdiri sendiri mcm negara china... ko kene paham... klu dah US pun terjejas, tak kan ekonomi kita memuaskan en zali...

taiwan, hong kong pun terjejas, bkn byk pun tapi turut terjejas... yg pelik najib al-rosmah rambut kembang kata ekonomi kita baik dan di tahap memuaskan, ko kene kencing en zali dgn tv3 suku...

dalam berita ekonomi di tv3 suku klu ko btol perasan , bila time BSKL dia tak bgtahu dalam bentuk peratus tapi bentuk perpuluhan... klu ko setia dgn tv3 suku mesti ko tahu pasal ni, atau ko perasan benda ni, indeks2 bursa saham yg lain sumer bentuk peratus... tapi bila tami BSKL bentuk perpuluhan, kenape??? sebelum ni bentuk peratus jugak... tak kan tv3 suku nak tutup...atau nak cover kan kenyataan pak najib al-rosmah rambut kembang....

aku perasan sebab bila tgk tv3 suku ni kena berfikir.. klu percaya je mcm ko alamat nyer basah kuyup lah kene kencing...sian en zali dan keluarga abis basah di kencing....

atzmand said...

aaaaaaaaaaaaaaaaahahahaha najib-rosma rambut kembang ka.. pewrot aney banya sakit. bila ini vorang pandai cakap ekonomi punya..?

owh Tuhan.. selamatkanlah ini nagara daripada kapla penjenayah @ jebon ini!...

zali said...

anak ikan...

bantu ekonomoney syarikat kroni ke apa ke...yang penting bayar balik.

cerita sikit pinjam kat sapa yang kerajaan tak bayar?

pinjam dengan along pun kena bayar apalagi pinjam dengan kwsp rakyat...

awak tak perlu risau...dah ganyut nanti pegi kwsp keluar duit awak tu semua...haa makan la duit tu sampai mampuss...

bunga melati said...

sebab tu aku bgtahu pada en zali..kita ni manusia... ade hati dan perasaan, guna kan budi bicara... ko cakap yg kes tu meneng di mahkamah tu ade bukti?? ke ko amik kat tv3 suku je???

yg dirobohkan tu org kita org melayu....perjuangkan hak melayu??? tu ke caranyer???? kire bangga lah klu dah menang dalam mahkamah trus robohkan umah2 org???

klu kuil dirobohkan ko bising..mengamuk satu kampung..tu kuil, mmg takde kene mengena dgn kita...ni umah org2 melayu en zali...busuk2 diorg pun sedara seugama... jgn lah di tindas...

tak kisah lah lari topik ke atau tidak... anuar ibrahim dah membantu...ko cakap buang mase sampai 5 jam... mmg lah lama... tu budget negara bukan budget kedai runcit en zali...klu najib al-rosmah rambut kembang tu tak heran lah aku klu wat perbentangan tak sampai setengah jam.. dia pun baca teks jer,... bkn pikir pun pasal hal ekonomi....

aku heran klu anuar ibrahim bentang tak sapai satu jam, yerlah tu budget negara... bkn kedai kopi kat parlimen tu....

tu pun tak nak dgr, lari sampai tercicir2 telur, pastu org mcm ko lah yg duk kutip pasang kat telor diorg balik....

zali...zali... hati ko keras...

anakkancil said...

Betoi cakap bunga melati...anakkancil kalu tgk berita tv3nsuku ni kena siap tisu banyak banyak.menagis tgk rakyat kena tipu lagi...waaa....waaa....
En zali dongar bulat bulat masuk dlm otak tak tapis dah....kena pasang filter i micron kat telinga tu En zali oi....

atzmand said...

print itu poster & bendela PRU11 & PRU12 punya jam suda bayar ka zali?
chait.. thuihhh!

zali said...

melati...

tu la silapnya awak...

sapa kata ekonomi malaysia bersandar pada amerika sahaja?

awak dengar cakap nuar...habis la...

nuar yang dia tahu amerika-israel...tu je.

anakkancil said...

Pe la Enzali nie...Nuar juga yg dapat nama...Tun,Pak lah ,najip sapmpai pijumpa Bush tak dapat nama..Malaysia jemput Israil mai Msia dahulu pun nuar juga penyebabnya..apa dah madey dah kasi sama ni worang....nasi kangkang un\mno ka....Amerika kalau batuk sikit je ekonome nya satu dunia dah demam....

zali said...

melati...

undang-undang yang adil tak akan kenal melayu atau cina atau tamil...

roboh...roboh la...check mate.

5 jam memang lama melati...isinya pulak tak ada dan tak boleh pakai...

5 jam...lama tu...kalau buat anak berapa kali game tu...

5 jam nuar bercakap = 5 hari kat dalam jel.

anonymous said...

RASUAH MEMANG BUDAYA UMNO - RAIS YATIM

Wednesday, October 22, 2008

KUALA LUMPUR, 22 Okt (Hrkh) - Jika rasuah politik terus berleluasa di dalam Umno, lebih baik diadakan sistem tender untuk menjadi ketua, kata Ahli Majlis Tertinggi (MT) parti itu, Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Beliau bagaimanapun berharap pemilihan Umno pada Mac depan tidak dijadikan seperti tender terbuka dengan pembida tertinggi mendapat jawatan dalam parti melalui amalan politik wang.

"Politik wang atau korupsi politik tidak selesai sebab ia sudah menjadi budaya di dalam Umno sekian lama. Cuma tak ramai yang mahu mengaku perkara ini berjalan. Lebih baik kita mengaku dan rakyat menghukum kita bersama-sama supaya orang ramai dapat melihat parti politik ini bersih dari amalan rasuah ataupun tumbuk rusuk dan penggunaan wang secara berleluasa.

"Saya kira mereka yang menyumbang (politik wang), kalau begini lebih baik Umno itu adakan sistem tender, siapa yang lebih tinggi dia jadi ketua. Kalau begitu umno ambil duitnya, siapa yang banyak duit buat bidaan, kan jadi bahan ketawa, tetapi hal macam ni kena dibincang," Bernama memetik beliau berkata.

Rais yang juga Menteri Luar berkata sehingga kini amalan politik wang masih belum dapat dibanteras kerana ia telah berakar umbi, sekaligus menjadi budaya dalam parti.

Umno, katanya, tidak mempunyai kebolehan yang cukup untuk memantau dengan rapi amalan politik wang, justeru adalah lebih wajar sekiranya ia diserapkan di bawah bidang kuasa undang-undang negara.

"Yang terbaik mungkin kita boleh lihat sahabat-sahabat kita dari MCA dan Gerakan. Mereka tidak ada syarat yang ketat tetapi secara dasarnya, mereka bebas dari semua amalan ini.

"Saya mungkin silap tetapi saya percaya ketelusan ialah guru yang baik dan kita perlu mengajar diri kita menerusi pengalaman yang lepas, apatah lagi pengalaman yang lepas itu tidak berada dalam keadaan yang baik," katanya.

Menurut beliau, antara kekangan utama dalam membanteras rasuah politik di dalam Umno ialah ketiadaan bukti kerana pihak yang terlibat cukup licik dan licin memainkan peranan mereka.

"Masalahnya ialah bukti. Bukti orang memberi cukup sukar sebab pihak-pihak ini memainkan peranan licik dan licin. Dalam masa tempoh orang tidur, masa tempoh orang tak sedar tidak dapat diambil gambar, tidak dapat diambil tindakan sebab buktinya tidak ada tapi dalam undang-undang baru Akta Pencegahan Rasuah, saya dapati hal ini dapat diatasi sekiranya laporan daripada pihak-pihak berkenaan ada," katanya.

Rais juga berkata, cadangan supaya sistem kuota dikaji semula atau dihapuskan masing-masing mempunyai kebaikan dan keburukan tertentu.

"Kalau tak hapuskan pun, mungkin bilangan yang terhad dikenakan tapi pada pandangan lain pula, kalau langsung tak ada syarat, ia mungkin disertai oleh beribu calon," katanya.

Sebelum ini, Rais mendedahkan beliau diminta memberikan wang untuk mendapatkan undi bagi pencalonan jawatan naib presiden yang menjadi sasarannya dalam pemilihan Umno, Mac tahun depan.

Beliau, yang juga menteri luar, berkata "majoriti" ahli parti itu lebih berminat mengejar wang ketika kempen berlangsung sekarang daripada memilihan pemimpin yang benar-benar layak, Malaysiakini memetik laporan agensi berita AFP.

"Kami didekati dengan berselindung sebalik bantuan dan sumbangan. (Tetapi) saya tidak bersedia (berbuat demikian), jadi anda lihat undi (pencalonan) saya tidak begitu banyak.

"Jika ada ingin turut serta (dalam perebutan jawatan), anda mesti mengiyakannya," beliau dipetik sebagai berkata kepada wartawan.

Dr Rais hanya memperolehi lima pencalonan daripada bahagian-bahagian yang bermesyuarat setakat ini, sejak 9 Oktober.

Beliau memerlukan 15 lagi sokongan untuk layak pertandingan.

Posted by YUSSAINE YAHYA at 2:11 PM

dipetik dari: jihategakislam.blogspot.com/

zali said...

anak ikan...

tengok lah pada diri awak sendiri...

gaji masuk tiap bulan
elaun masuk tiap bulan
ot masuk tiap bulan
meniaga masuk tiap bulan...dll

kalau awak dah lahir masa gawat yang lepas...semua yang di atas tu amat susah sekali nak masuk...

dengan ekonomi sekarang ni...

awak masih boleh tengok astro
masih boleh beli harakah
masih boleh streamyx
masih boleh broadband
masih boleh pakai kereta
masih boleh makan kat kedai
masih boleh duduk rumah sendiri...dll

bersyukurlah dan biar orang yang dipertanggungjawabkan bereskan segala hal ekonomi negara...

awak bersyukur,diam dan terus jilat buntut appa macha...ok?

anakkancil said...

Tapi selama ni undang-undang yg di amalkan oleh Malaysia memang tak adil.....mcm ada mainan org tertentu je....yg lemah di tindas yang berada.... dianjung kuasa....
cakap banyak guna pihak tertentu....tau-tau tempat tu dapat kat koprat...bina banglo mewah...rakyat ...dok kena bohong..

atzmand said...

zali jawab zali..
poster+mendera pru11 pru12 suda bayar ka blom?

zali said...

semua blogger pr dalam blog ni kena ikut contoh penulis malaysiakini yang menulis berunsur fitnah dan akhirnya letak jawatan.

letak jawatan la memperjuangkan manifesto bangang awak semua tu...tak ada sorang pun rakyat yang terbela setakat ni dan yang hanya ada...lawan...lawan...lawan...

sampai bila hidup awak semua nak jadi kalut macam ni?

nikmatilah hidup dengan keamanan dan kemakmuran yang hanya ada di malaysia ni...

atzmand said...

aney tanya pasai itu poster & bendera pilihanraya juga. ada sala ka sampai mau letak aney punya jawatan? sekrang jawab. itu poster sama bendera suda bayar ka bolom?

zali said...

day appa...

lu tanya itu bendera punya tokeh sudah dapat payment ka belum...

lu lambat la thambi...

sekarang pentium core duo sudah pakai...awak pakai pentium mmx apa pasal?

tarak pick up...lembab dan macam itu...adi ada pak...

zali said...

setisab di tranungkite komplen :

Sebagai kerajaan yang ingin dihormati dan disanjungi oleh rakyat, Kerajaan Pakatan Rakyat tidak bolih sama sekali memberi apa-apa alasan daif dalam usaha membantu dan mengangkat martabat rakyat.

Rakyat tidak mahu mendengar alasan. Rakyat tidak mahu lagi mendengar tomahan. Apa yang rakyat mahukan adalah ketelusan. Apa yang rakyat mahukan adalah pentadbiran yang cekap, cekal dan berwibawa.

lu baca la sendiri!
rakyat tak perlu cerita dongeng sebelah pihak dari pro pr di blog ni...

resign la jadi pro pr...letak jawatan...

atzmand said...

sekrang jawab. apa kaitan itu tana runto sama "jilat buntut" aney?

atzmand said...

sejak bila amuno/bi'en pandai sebut perkataan "rakyat" zali? bukan mau jumpa rakyat, sebut rakyat pown tada pandai. jumpa rakyat pown election punya masa saja. sudahla zali. lu tada layak mau cakap pasal kerajaan rakyat.

atzmand said...

ada sebab aney tanya pasai wang bendera & poster pru. jawapan suda bayar ka bolom itu tada penting.
yang penting itu banya punya dana kasi buang bayar bendera, poster, poster calon mana mari punya? amuno parti sengkek! wang tada.. mana mari sema itu wang? bukanka itu wang dari rakyat juga, paksa kompeni2 swasta donate kasi amuno. korek rakyat punya tabung. beli barang2 musti mau nampak grand. lighter, cap, mineral water, badge/lencana, poster calon dll. bayar punya jam, pelan2 surpa siput babi juga. chait.

tada surpa PR. kitavorang sini bendera sendiri wang kluvar kasi. bendera pasang, poster kasi pasang tada minta upah punya. bi'en runtuh hati rakyat gumbira zali!

atzmand said...

apa mau heran rakyat memang mahu kerajaan telus, wibawa & adil. rakyat suda lama takmau korup punya kerajaan.
coba amik contoh selangor: zaman muhamad taib-abu hassan-khir 'toy'.
3 zaman zali! 3 zaman..mana dia SELAMAT AMAN MAKMUR? mana dia semowa slogan slogan ittu zali? mana diaaaaaa?

makin banya lu taip makin terselah lu punya kebangganggan zali.

atzmand said...

ekonomi konon.
400 ribu lepasan sekolah @ graduvan sekrang anggur juga tanam.
sudahlah zali.. lu pigi baca sana diam diam.

aney pentium mmx pown tada apa punya. pangkah punya jam aney satu family pangkah bulan juga.

anonymous said...

Wednesday, October 22, 2008

Hentikan !!! - Dap

DAP menggesa di hentikan urusan pembelian helikopter bersangkutan dengan EUROPTER, sehingga siasatan PAC terhadap perkara ini selesai.

Dalam masa yang sama, DAP turut mendesak PAC di berikan kuasa untuk mendapatkan bantuan pakar tentang perkara bersangkutan. Baca berita SINI

Pelik

RM 2.3 billion Eurocopter
RM 5 billion ambil alih BII oleh Maybank
RM11.3 billion high-speed broadband, dan
RM 5 billion untuk ValueCap Sdn Bhd


Semuanya main billion billion ... berlaku nya pun dalam tempoh terdekat.
Berapa banyak kah nilainya?
Aku tak dapat bayangkan .....
at 6:41 PM
Labels: Pembaziran

dipetik dari : umnomore.blogspot.com/

anonymous said...

Semalam, Datuk Seri Zahid Hamidi ketika muncul dalam rancangan ‘Bersemuka Bersama Media’ memberitahu :

“Ada golongan yang menggunakan agama untuk kepentingan politik. Manakala UMNO adalah golongan yang menggunakan politik untuk kepentingan agama.”

Rasa nak tergelak pun ada bila mendengar Zahid berkata begitu.

“Ramai yang baca ayat ‘taatlah pada Allah, Rasul dan Ulil-amri’, tapi ramai yang tidak mahu turut pada perintah taat pada ulil-amri” sambung Zahid lagi.

Kali ini, saya dah tak tahu nak kata apa. Nak gelak sorang-sorang depan TV, takut kena perli dengan maid pulak.

Nak taat bagaimana lagi Datuk Zahid? Bini ‘ulil amri’ sendiri tak reti tutup aurat, anak ‘ulil-amri’ sendiri peluk bukan muhrimnya sesuka hati, menantu ulil amri sendiri rompak duit rakyat, sedara-mara ‘ulil amri’ sendiri dapat tender runding-terus, timbalan Datuk Zahid sendiri kata hudud sudah ketinggalan zaman, zakat tak penting, berenang lebih afdal dari solat 5 waktu?

Apa ke bende nye tu?

Kata Datuk Zahid lagi :

“Saya nak ingatkan semua. Jangan sesekali kita abaikan peranan ulamak. Nasihat ulamak mesti kita patuhi kerana ulamak biasanya tidak bias pada mana-mana fahaman politik.”

Peringatan Datuk Zahid tu saya akui kebenarannya. Tapi yang malangnya, ‘ulil amri’ sendiri yang gam ulamak tertentu, langgar fatwa sesuka hati, bagi duit zakat pada BALKIS dan bla, bla, bla….

Tolong sambungkan kalau sudi … :-)

dipetik dari: nuraflah.blogspot.com/

putra revolusi said...

Tergelak beaar saya bila veteran UMNO, Tun Musa Hitam dalam laporan BERNAMA hari ini menyifatkan UMNO sedang terkena 'penyakit tua'.

Katanya, 'penyakit tua' Umno kini tidak boleh lagi dibaiki atau dirawat golongan tua Umno untuk mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap parti itu.

Musa berkata Umno harus sedar bahawa sokongan rakyat terhadap parti itu kini telah menurun berikutan isu-isu yang ada kaitan dengan persepsi rakyat.

"Persepsi rakyat ialah Umno begitu lama berkuasa dan pada pendapat mereka dari hasil pilihan raya Mac lalu, ada kelemahan-kelemahan yang begitu serius yang Umno tidak dapat mengatasinya termasuk isu rasuah dan sebagainya," katanya.

Beliau berkata generasi kini merupakan orang terpelajar yang boleh berfikir dan tidak mahu lagi menerima amalan rasuah serta mendambakan akauntabiliti serta kredibiliti yang baik pada seorang pemimpin.

"Orang sekarang bukan seperti dahulu, macam zaman saya, kini kebanyakan masyarakat, orang terpelajar yang tidak mahu amalan rasuah, apa juga yang diperkatakan oleh pemimpin-pemimpin jika pemimpin tersebut tidak ada kredibiliti, jika imej mereka tidak diterima maka apa jua yang diperkatakan pemimpin itu tidak mahu mereka terima," katanya.

Setakat ini tiada seorangpun calon yang hendak bertanding dengan jelas menyebut bahawa sekiranya dipilih maka pemimpin itu akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menangani kesan akibat krisis ekonomi dunia, jelasnya.

Menurut Musa, ini membuktikan anggota Umno sibuk berebut kuasa untuk kepentingan diri sedangkan yang sepatutnya mereka fikirkan ialah masalah rakyat dan cara bagi mengatasinya.

KOMEN PUTRA REVOLUSI:

Bagi manusia, biasanya penyakit tua ini merupakan kombinasi beberapa penyakit kronik yg tiada ubatnya. Mereka yg terkena penyakit tua dan menerima rawatan di hospital lazimnya akan dinasihatkan untuk berehat di rumah sebelum ajal menjemputnya pergi.

Apabila UMNO disahkan oleh veterannya sendiri terkena penyakit tua bermakna hayat UMNO hanya di peringkat nyawa-nyawa ikan sahaja. Mungkin tak lama lagi parti tua itu akan menamatkan hayatnya dan ditalqinkan di muzium sejarah.

bn@umno said...
This comment has been removed by the author.
bn@umno said...

kesian sungguh aku tegok puak-puak pembangkang kena 'belasah' dgn ahli parlimen kinabatangan(bung mokhtar)di dalam dewan parlimen tadi.aku amat setuju dgn pendapat bung mokhtar dgn mengatakan puak pembangkang ni yg tak bermodal untuk berkempen selalunya gunakan isu perkauman untuk mendapat sokongan drpd rakyat.

TEKONG DARAT said...

para bolggers, jgn tanya zali macam2...jangan kutuk dia macam2...
sebab bila dah stress dia akan kuar dari blog ni 2-3 hari, pastu buat2 tak tau apa yg kita tanya...
wahahaha...zali dasar manusia bodoh...
pulaukan zali...

TEKONG DARAT said...

ni sorang lagi orang gila...
wei bn umno?...tulung reti antara kena belasah dan malas nak layan...
tapi yg bagusnya orang PR, diorang tak layan pun, takda laa kuar dewan...dengar jugak walaupun orang giler sabah tu berucap...
tak macam puak satu lagi, tak nak dengar, gi lepak kafe...
lepas tu, bising macam kambing kuar kandang...claim pulak elaun gi parlimen...haa, salah satunya, orang gila sabah ni laa...

anonymous said...

Umno sanggup tindas bangsa sendiri - Mazlan Aliman

Posted by Super Admin
Wednesday, 22 October 2008 18:16

Basiron Abdul Wahab, Harakah

Ahli jawatankuasa PAS Pusat, Mazlan Aliman membidas pemimpin Umno kerana sering menyalahkan bangsa lain atas kegagalan orang Melayu.

Katanya, Umno yang memperjungkan Melayu dan memerintah negara sejak 50 tahun lalu adalah pihak yang bertanggungjawab terhadap kegagalan orang Melayu kerana mereka yang merancang, mereka juga yang melaksanakan segala perancangan.

"Mereka yang memerintah, mereka yang merancang dan mereka juga yang melaksanakan segala perangcangan kenapa apabila gagal mereka cuba menyalahkan kaun lain dengan menghunus keris dna sebaginya,� katanya ketika berucap pada majlis Adilfitri di Mengkarak baru-baru ini.

Menurutnya, pemimpin Umno hari ini semakin hilang kewarasan apabila sanggup menindas bangsa sendiri sebagaimana terbukti di Johor dan Selangor satu waktu dulu dengan merobohkan rumah orang Melayu yang juga ahli dan penyokong Umno sendiri.

Mazlan mendakwa, Johor yang didakwa kaya tetapi sebenarnya tidak mempunyai wang maka jalan untuk mendapatkan wang segera ialah dengan meluluskan tanah kepada pemaju manakala tanah yang diluluskan itu adalah tanah yang telah didiami penduduk sejak 20 atau 30 tahun lalu. Para pemimpin Umno adalah diantara yang menjadi pengarah kepada syarikat pemaju berkenaan.

"Itulah fenomena yang berlaku di kampung baru Pletong Tengah baru-baru ini, apabila rumah-rumah penduduk dirobohkan oleh pemaju dengan bantuan pihak berkuasa seperti polis dan sebagainya,� kata Mazlan.

Katanya, kerajaan terdesak untuk mendapatkan wang dan kampung-kampung Melayu akan menjadi mangsa.

Menurut Mazlan beliau tidak membangkitkan isu perkauman tetapi yakin Kerajaan Umno�BN tidak akan berani mengusik apatah lagi meroboh rumah kaum Cina kerana mereka mempunyai kesedaran politik lebih baik berbanding kaum Melayu.

"Saya tidak membangkitkan isu perkauman dalam hal ini tetapi pemimpin Umno-BN tidak akan berani menyentuh perkampungan Cina, kerana kaum Cina mempunyai kesedaran politik lebih tinggi dan berani membuat perubahan politik berbanding orang Melayu yang merupakan menyokong 'tegar' Umno," ujarnya.
Mazlan yakin selepas tregedi di Kampung Baru Pletong Tengah itu, banyak lagi kampung�kampung Melayu yang tidak mempunyai status seumpamanya di Johor akan menjadi mangsa kerakusan pemaju yang bersengkonkol dengan pemimpin Umno.

TEKONG DARAT said...

para bolggers, jgn tanya zali macam2...jangan kutuk dia macam2...
sebab bila dah stress dia akan kuar dari blog ni 2-3 hari, pastu buat2 tak tau apa yg kita tanya...
wahahaha...zali dasar manusia bodoh...
pulaukan zali...

bn@umno said...

tekong darat

hey kalau bung mokhtar tu gila takkan beliau boleh jadi pilihan orang kinabatangan semasa PRU12 yg lalu.kalau ko cakap yg bung mokhtar tu gila bermakna ko lebih gila drpd bung mokhtar kerana sekurang-kurangnya beliau dapat jadi ahli parlimen yg menjadi pilihan rakyat bukannya seperti ko yg tahu menjilat buntut si nuar je tapi habuk pun tadak.ape yg ko dapat dgn menjilat buntut nuar tu?jijiknya aku, ko sanggup jilat buntut nuar semata-mata memperjuangkan PR tu.

anjar said...

bn@umno....

pada aku la MP PR malas nak layan org macam Bung tu, ala budak penakut! berani menyalak je la, gertak sikit lari keluar dewan.

bn@umno said...

sebenarnya MP PR bukannya tak nak layan tapi berasa malu kerana ape yg diutarakan oleh Bung Mokhtar tu mmg ada kebenaran sebab tu pemimpin PR kat dewan parlimen tu tergamam tanpa berkata-kata.

putra revolusi said...

Bukan sahaja bn@umno yg meminati Bung Mokhtar. Remaja yg baru akil baligh dan mula hendak menggatal juga ramai yg meminatinya. Ini kerana walaupun rambut sudah memutih dan wajah kerepot membayangi dirinya, tapi pak cik tua ini masih gemar mencarut dan berbahasa lucah. Masih segar dalam ingatan perilaku pak cik tua pencarut dan pelucah ini menghina wanita dengan isu "bocor" (datang haid) di Parlimen pada 16 Mei 2007.
Ramai peminat Bung Mokhtar menjangka kegemaran mencarut dan bercakap lucah di Parlimen tidak akan diulanginya lagi selepas BN ditimpa tsunami politik dalam PRU ke-12. Namun Bung Mokhtar tetap Bung Mokhtar. Mungkin mencarut dan berlucah telah menjadi trade mark nya dulu, kini dan selamanya. Lalu dalam sesi Parlimen pada 8 Julai 2008 beliau sekali lagi melakukan kelucahan melampau. Kali ini beliau menunjukkan isyarat lucah ketika menagambil bahagian dalam perbahasan di Dewan Rakyat, hingga menimbulkan bantahan banyak ahli Dewan.

Inilah contoh wakil rakyat Melayu yg memalukan dari kawasan Kinabatangan yg merupakan antara kawasan termundur di Sabah itu. Lucah dan carutan telah menjadi budayanya. Walau bagaimanapun kehadiran tokoh pelucah dan pencarut ini di tv memang sering menarik perhatian. Anak remaja saya juga meminati kemunculan Wakil Rakyat ini. Anak saya kata orang tua ini bukan dari kawasan Kinabatangan tapi dari kawasan 'Kebinatangan'. Anak saya bukannya hendak menghina kawasan Parlimen tersebut, tetapi perangai Wakil Rakyatnya dengan lagak mencarutnya yg menjijikkan itu memang betul-betul seperti binatang!!

anjar said...

pandai ke bung tu cakap benar, rasanya kaki bohong jetu, berhujah! mana ada telo budak tu, merapau ngan menyalak tak tentu pasal cekap la dia,

bn@umno said...

putra revolusi

nape ko cakap bung mokhtar menghina wanita dgn perkataan 'bocor'?perkataan 'bocor' itu, ia terpulang kepada setiap individu untuk menilai perkataan 'bocor' yg diguna oleh ahli parlimen kinabatangan tu.kalau kau tafsir yg perkataan 'bocor' tu lucah maka lucahlah jadinya dan jika ko tafsir perkataan 'bocor' bermaksud bukannya perkataan lucah maka bukan lucahlah jadinya.sebab tu aku cakap, ia terpulang kepada setiap individu untuk mentafsirkan perkataan 'bocor' tu.aku rasa ko ni mmg mempunyai otak yg KOTOR sebab tu ko boleh tafsir benda yg bukan-bukan.

anjar said...

Insayallah selepas PRU13 nanti Bung tidak akan melakukan kelucahan melampai lagi di perlimen, ini kerana dia akan kalah bertanding, bagaimanapun Bung tidak akan dapat melupakan tabiat lamanya, maka Bung akan melakukan kelucahan melampai pada isteri, anak dan cucunya,

jgn ada anak cucu lapor polis dah la, kena lokap lak Bung.

bn@umno said...

anjar

wah nampaknya kau ni dah boleh jadi petilik nasib sebab kau dah tahu yg bung tu akan kalah pada pru13 nanti.boleh aku tahu ilmu ape yg kau gunakan untuk tilik nasib seseorg tu?jgn pulak kau terlanjur menggunakan cara syirik utk tilik nasib orang pulak.

anonymous said...

jiwo kelate

Politik wang tidak selesai … sudah menjadi budaya dalam Umno - Dr Rais Yatim

Dikirim pada Oktober 22, 2008
oleh editor

Pemilihan Umno pada Mac depan diharap tidak dijadikan seperti tender terbuka dengan pembida tertinggi mendapat jawatan dalam parti melalui amalan politik wang.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno yang juga Menteri Luar Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata sehingga kini amalan politik wang masih belum dapat dibanteras kerana ia telah berakar umbi, sekaligus menjadi budaya dalam parti.

“Politik wang atau korupsi politik tidak selesai sebab ia sudah menjadi budaya di dalam Umno sekian lama. Cuma tak ramai yang mahu mengaku perkara ini berjalan. Lebih baik kita mengaku dan rakyat menghukum kita bersama-sama supaya orang ramai dapat melihat parti politik ini bersih dari amalan rasuah ataupun tumbuk rusuk dan penggunaan wang secara berleluasa.

“Saya kira mereka yang menyumbang (politik wang), kalau begini lebih baik Umno itu adakan sistem tender, siapa yang lebih tinggi dia jadi ketua. Kalau begitu umno ambil duitnya, siapa yang banyak duit buat bidaan, kan jadi bahan ketawa, tetapi hal macam ni kena dibincang,” katanya.

Menurut beliau, antara kekangan utama dalam membanteras gejala itu ialah ketiadaan bukti kerana pihak yang terlibat cukup licik dan licin memainkan peranan mereka.

“Masalahnya ialah bukti. Bukti orang memberi cukup sukar sebab pihak-pihak ini memainkan peranan licik dan licin. Dalam masa tempoh orang tidur, masa tempoh orang tak sedar tidak dapat diambil gambar, tidak dapat diambil tindakan sebab buktinya tidak ada tapi dalam undang-undang baru Akta Pencegahan Rasuah, saya dapati hal ini dapat diatasi sekiranya laporan daripada pihak-pihak berkenaan ada,” katanya.

Beliau juga berkata, cadangan supaya sistem kuota dikaji semula atau dihapuskan masing-masing mempunyai kebaikan dan keburukan tertentu. - mstar

Difailkan dalam: Umno

Unknown said...

dari dulu aku dah cakap, kalau takde rasuah takde la umno. kalau mati umno, mati la rasuah. sebab tu umno tolak agama sebab agama kata rasuah haram tapi tidak bagi umno...

putra revolusi said...

bn@umno kata terpulanglah kepada setiap orang utk menafsir makna perkataan 'bocor' itu. Habis jika Bung sudah kata kpd seorang Ahli Parlimmen wanita, "YB pun bocor juga tiap-tiap bulan", adakah "bocor" itu ada makna lain, selain dari datang haid? Jika perkataan itu tidak bermaksud menghina wanita mengapa Wakil-wakil Rakyat wanita UMNO/BN juga selepas itu mengecam Bung? Dan jika perkataan itu tidak bermaksud menghina wanita mengapa Speaker Dewan Rakyat sendiri telah meminta Bung memohon maaf?

Jika saya dituduh bn@umno mempunyai otak yang KOTOR, maka adakah ia bermakna wanita UMNO/BN dan Speaker Dewan Rakyat yg tidak bersetuju dengan kelucahan Bung juga mempunyai otak yg KOTOR?

anjar said...

bn@umno....

tima kasih ingatkan aku supaya jgn terlanjur guna ilmu syirik! insyaallah! tak terfikir aku nak buat macam tu.

cuma sedihnya kenapa la kau ni lembab sangat, aku bukan tilik nasib guna burung tepi jalan, aku ramalkan mengikut suasana dan keadaan semasa, serupala org ramal hari nak ujan bila guruh ngan langit mendung.

jadi ke tak hujan tak pasti, tapi selalunya ramalan tu tepat, serupa la aku ramalkan DSAI menang besar kat PP, Abbodohlah terpaksa umum peralihan kuasa dipercepatkan dengan umno akan semakin lemah lepas PRU12, kan semua tu betul berlaku.

tengakla mood rakyat sekarang apa susahnya nak ramal keria politik MP umno akan datang, betul tak betul hanya Allah yang tahu tapi dengan kebijaksaan yg Allah beri selalunya ramalan tu tepat, kau je yang bengap tak leh nak ramal benda mudah.

Unknown said...

BN@UMNO KAN MEMANG SUDAH DIKETAHUI YANG PEMIKIRAN DIA KELAS KETIGA SEBAB TU LA TAK PAHAM DAN SEBAB TU LA SOKONG UMNO. JGN LA MARAH DIA SIAN DIA. NAK BUAT MACAM MANA TAK LEH NAK TOLONG DAH...

anjar said...

putra....

tak yah nak layan otak bn@umno ni, semua org paham maksud 'bocor' yang Bung cakapkan tu, memang nak mencarut sampaikan MP pompuan penjilat dlm BN pun bantah.

tapi nak buat macam mana perbendaharaan kata bn@umno ni terhat, cakap je memperjuangkan bahasa Melayu, bahasa kiasan pun dia tak tahu, tak pun memang prinsip kaki penjilat dlm umno pertahankan apa jua umno buat.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
zali said...

halo tekong (tekong ke tepekong)

eh...si bangang ni...
apa awak ingat saya tak payah buat benda lain?nak mengadap screen ni 24 jam?

saya bukan yang sentiasa free dan menghabiskan banyak masa dengan menjilat dan mengilatkan buntut nuar sepenuh masa seperti awak.

kalau sehari dua tak masuk blog ni...awak ingat saya nak baca ke segala komen dungu awak tu?

tu la perangai pro pr...sikit-sikit pulau,sikit-sikit boikot...tunjuk perasaan...demo...pirah!

harg...thuiew

bn@umno said...

zali,sebenarnya pencacai PR ni tak payah pun buat keje kerana dorang ni dibayar oleh nuar,lks,na,ha untuk membuat komen kat siasah ni sebab tu otak dorang ni tak boleh berkembang.kalau macam ni perangai pencacai PR yg hanya mencari rezeki dgn buat komen kat sini, aku gerenti orang melayu semakin hari semakin akan ketinggalan berbanding bangsa yg bertungkus-lumus untuk memajukan diri sendiri.

bunga melati said...

asas

bunga melati said...

alamak bn@umno atau lebih di kenali sebagai dungu bg komen lah....

konon2 bagi pendapat bernas... tak payah lah nak tuduh yg bkn, benda yg takde asas.. komen mcm dak darjah 4... org komen kat sini bg org mcm ko tu sedar, termasuk en zali... 5 jam tu buang mase kata nyer...

nak bahas takut... kuar dewan... biasa lah en zali.. 5 jam buang mase kan... biarkan lah...
rase2 aku lah klu duk dalam dewan pastu bahaskan bajet yg anuar ibrahim bentangkan tu lagi berfaedah...tu pada aku lah, tapi lain org lain pendapat... aku tak salahkan en zali.. pendapat dia tu sumer buang mase, tapi klu duk kat kafe tak buang mase...

jgn salah anggap mungkin diorg kat kafe tu duk bentang kan bajet baru untuk pak najib al-rosmah rambut kembang...

biar kan.. tu mungkin cara sesetengah MP....

kayemsee said...

bn@meno....kami bukanlah penyokong pr tapi kami adalah pembela rakyat...dan kami juga adalah rakyat...rakyat yg bijak menilai mana yg baik & mana yg tidak...kami tidak mengharap apa2 bayaran bukan macam kau, zali, jijah & lain2 penjilat bontot umno yg hanya hidup berhambakan wang, pangkat & nama yg telah menjadi darah daging umno tak kira drp peringkat bawah hinggalah kpd pemimpin tertinggi...aku pun pernah menjadi ahli umno dan sekarang pun masih mempunyai rakan2 drp org2 umno...aku tahulah org2 umno nie kalau takda duit, tak jalan kerja...itu aku boleh confirm 110%...amalan politik wang, arak & judi adalah amalan ketua2 umno...ini bukan tuduhan tapi adalah pengakuan drp org2 umno sendiri..

anonymous said...

kjhhtfftetg

anonymous said...

dbtjhgfrhc

zali said...

banjir di kedah,perak dan penang...makin teruk.

kepada mereka-mereka yang bukan penyokong pr tapi 'pembela rakyat'...sila la tunaikan apa yang awak katakan.

setakat cerita 'pembela rakyat' tapi time rakyat nak pertolongan awak masih sibuk kat blog ni...sibuk kat pejabat...boleh blah la!

semalam tv3 'saluran ceria anda' ada buat interview dengan seorang mangsa banjir...macam biasa la ceritanya...'masa mintak sokongan dia datang,masa banjir dia tak datang'

pro pr mesti kata tv3 dan bagi duit kat mangsa banjir tu supaya cakap macam tu kan...

kalau dinilai dari sudut berbeza...kenapa mesti negeri pr di landa banjir?apakah hikmahnya...apakah yang Dia mahu kita ambil dari peristiwa banjir ni?

anjar said...

kayamsee

lagi satu, pompuan!

kayemsee said...

anjar said...
kayamsee

lagi satu, pompuan!


Anjar, tak paham....

anjar said...

amalan politik wang, arak & judi adalah amalan ketua2 umno...ini bukan tuduhan tapi adalah pengakuan drp org2 umno sendiri..

lagi satu, pompuan

anakkancil said...

Selamat pagi semua....dah lama bersidang ke....
En Zali...negeri pr banjir tu bukan nya pe...nak cuci tapak kaki lama umno ..kan la ni pakatan perintah so rumah kena la basoh buang daki-daki (samak)BN,Hikmahnya banjir ni kita boleh basoh rumah dan kg halaman kita tanpa kena bayar bil air (free)Kita boleh buat open house kat pusat pemindahaan banjir dan boleh berkempen pada geng Umno piang-jika bala Allah turun bukan orang Umno saja kena dgn pakatan pon turut tanggung sekali-so mari lah kita perangi pemerintah yg kurapsi...ada faham En zali....Bila izrail datang memanggil jasad terbujur di pembaringan,seluruh tuboh akan mengiggil....tu intro Selimut putih...dengar-dengar bebanyak la lagu tu...

anakkancil said...

Bn umno...Tak pa la kalu kata kami ni dapat yang ihsan dari nuar ok la...tapi kome tu dapat dari mana...komisyen beli heli ke...duit tempias pematang pauh tak habis lagee ke....
or jadi suggar baby mak datin....kan mak datin lonley..sering ditinggalkan pak datuk...gin...go...looo....Bae mei mu kelik idak....mana gi bae mie nie....meh le bae mie..ooi...mase tuk sidang....

bn@umno said...

kalaulah MB kedah, perak dan penang tu peka akan masalah rakyat, nape banjir masih berlaku kat negeri-negeri tersebut?kalau tak silap aku sejak PR ambil alih kedah, perak dan penang sudah 4 kali sudah kejadian banjir berlaku kat negeri tersebut.nampaknya tak ade usaha pun drpd pihak PR untuk mengatasi masalah banjir ni.ini menunjukkan yg MB ni TAK PEKA masalah rakyat dan masih diulit mimpi yg indah duduk sbg MB di negeri masing-masing.

bn@umno said...
This comment has been removed by the author.
bn@umno said...

anakkancil,

alah kau ni kecoh ah.jgnlah kau ungkit isu-isu yg terpencil seperti isu helicopter ni.
aku rasalahkan ni hanyalah helah pembangkang terutama nuar yg berdendam dgn najib untuk menjatuhkan Najib bg mengagalkan beliau memegang jawatan PM malaysia.

kayemsee said...

anjar said...
amalan politik wang, arak & judi adalah amalan ketua2 umno...ini bukan tuduhan tapi adalah pengakuan drp org2 umno sendiri..

lagi satu, pompuan


Anjar, memang betul tu...aku tertinggal tadi..

anakkancil said...

Bn umno...mengape le wotak engkau jadi bengong..kau kata isu terpencil...bukan dapat preee...woi...guna duit lee.teman tak kisah kalu diguna duit hasil peninggalan pak dia...yg jadi persoalan di sini.....duit negara....kes banjir di kedah...kau nak suruh menimba ke....jika di banding dgn banjir diJohor sampai tenggelam pekan kota tinggi kira Kedah n perak tak la terok sangat...lagi pong boleh mandi preee...tak yah pi ke kolam...mai la ke kedah bn umno...jgn lupa bawa kian tuala gan kain basah.....Lagi pun dah jadi adat dah time ni memang musim bah bermula dari tok wan moyang kami...time nie boleh la buat aktiviti kampong spt menjala,pasang tut (hang tau tut tu apa benda)bukan lubang jubok la...tu la hang...banyak dok pekan sampai aktiviti kampong pung hang tak tau...itu la untong nya bah (org kedah kata)

anakkancil said...

Bn umno...hang nampak bae mie idak....mana pi la malaun nie...tak kan merajuk kut...Si zali nie pi mane pulok doh...time sidang je lari keluar dewan.Bagi bong udah lee...menyalak kat luaq dewan...meh join sidang...appa macha....dok tidq lagi ka....sakan hang no...cating sampai ke pagi....
bunge melati...keja ke hari nie...

anakkancil said...

zali said...
anak ikan...

tengok lah pada diri awak sendiri...

gaji masuk tiap bulan
elaun masuk tiap bulan
ot masuk tiap bulan
meniaga masuk tiap bulan...dll

kalau awak dah lahir masa gawat yang lepas...semua yang di atas tu amat susah sekali nak masuk...

dengan ekonomi sekarang ni...

awak masih boleh tengok astro
masih boleh beli harakah
masih boleh streamyx
masih boleh broadband
masih boleh pakai kereta
masih boleh makan kat kedai
masih boleh duduk rumah sendiri...dll

bersyukurlah dan biar orang yang dipertanggungjawabkan bereskan segala hal ekonomi negara...
En...zali...
Ini la punce sebenar menape berlaku rasuah pada peringkat tinggi...Sekarang dah aman...rakyat dok diam-diam bagi pemimpin buat keja...tau-tau lesap 1 bilion...alasan...suntikan kat BSKL...
Jgn ngok la zalee..jgn jadi mangkok hayun...
Kita sebagai rakyat kena ambil tahu apa pemerintah buat spt kaum kerabat sultan Johor...Ade kome dengor balak hilang kat negeri Johor...nak kena penapor Jepon Sultan Johor...ekau buek le....Kena perihatin sebab kekayaan negara bukan utk generasi sekarang saje...sampai ke anak cucu den dan ekau sama jang oi...apo ko bonak ekau ni jang...banyak makan podal ayam ko...

anonymous said...

RM 5 Bilion Untuk Pasaran Saham, Tindakan Tidak Bertanggungjawab!
post info
By Anwar Ibrahim
Categories: Anwar

Pakatan Rakyat sentiasa konsisten dan komited di dalam merangka sebarang dasar mahupun program untuk rakyat. Kita malah berulang kali menegaskan pentingnya tidak dibebani dengan kadar inflasi yang tinggi sekaligus mengakibatkan kerencatan ekonomi negara. Tindakan kerajaan untuk menaikkan harga minyak petrol serta dengan boros membelanjakan wang untuk menjana projek mega amat mengecewakan.

Di dalam perbahasan belanjawan tempoh hari, saya menegaskan belanjawan 2009 yang dibentangkan sudah tidak bermakna lagi. Unjuran yang dibuat berasaskan angka dan fakta lapok! Malah saya menggesa Menteri Kewangan yang baru agar segera membentangkan belanjawan berdasarkan unjuran yang terkini. Ternyata gesaan ini dipandang sepi walau ianya memanfaatkan negara dan rakyat. Jelas ini merupakan satu tindakan tidak bertanggungjawab oleh kerajaan.

Semalam kerajaan sekali lagi bertindak terburu-buru dengan membelakangkan kepentingan rakyat dan negara. Pengumuman Menteri Kewangan bahawa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja akan meminjamkan sejumlah RM 5 Billion kepada Valuecap Sdn. Bhd. untuk menyokong pasaran saham tempatan menampakkan ketidakcekapan di dalam mengurus ekonomi negara.

Tindakan ini mengesahkan kenyataan kami bahawa asas ekonomi tidak kukuh dan langkah drastik dan berani harus segera diambil. Rasuah, ketirisan harus dibasmi dan ekonomi negara harus dipacu dan dikendalikan oleh orang yang berkebolehan, bukannya oleh segelintir yang dekat dengan pemerintah.

ANWAR IBRAHIM

zali said...

anak ikan...

musim hujan pun panas jugak?

tolong la faham...
saya ada kata ke tak perlu ambil tahu?saya kata duduk diam-diam...

yang membawa maksud jangan nak komplen tak tentu hala yang duduk perkara pun tak tentu lagi...

walaubagaimana pun tahniah la sedikit sebanyak menaikkan negeri kelahiran saya...johor.

Allah peliharakan sultan
anugerah kan dia segala kehormatan...

podal ayam la sodap...

anakkancil said...

kAN DEN DAH KOBAR MAKAN PODAL AYAM ...EKAU JADIBONAQ...bAB ANUGERAH DARI ALLAH TU DEN TAK NAK KOMEN LA...ITU HAK ALLAH...
BAB DUDUK DIAM-DIAM NAIK LEMAK LA....CTH...MINYAK YG LEPAS NAIK MENDADAK...KALAU RAKYAT TAK BISING HARGA TAKKAN TURUN...TAPI BILA KERAJAAN DENGAQ RAKYAT BISING MULA LA NAK KAJI BALIK...LAST ATAS KEBISINGAN ORG MCM KAMI NI EN ZALI DAPAT MENIKMATI HARGA MINYAK YG DAH DI KURANGKAN SEBANYAK 25SEN...ADA NAMPAK...AKAI ADA KA...M RAJOLE SERING KATA...

zali said...

parlimen...

karpal di tendang keluar dan gantung 2 hari...

itu tak apa la...yang lawaknya...si loser nak menunjukkan aksi heronya...

cakap style james bond ke style jalaluddin hassan ke boleh jalan la...

kena sergah dengan pendekar sekali...ek eleh,gugur lagi sebiji telur dalam kasut.

selamat bercuti-cuti m'sia karpal...

zali said...

anak ikan...

tolong la...

jangan perasan la sebab pro pr minyak turun...

turun minyak tu memang dah ada perancangan yang teliti di buat keatasnya bergantung pada pasaran dunia...

ai...lembu punya susu tu...bukan sapi.

zali said...

ada lagi rupanya khurafat di kalangan pro pr...

kali ni...makan pedal ayam nanti jadi benak...

halo sedara...

ini 2008 tau bukan 1945...

anonymous said...

Isu Zakat Kepada Bukan Muslim
Posted on Oct 23, 2008 under Kenyataan, Penjelasan |

Banyak pihak bertanya kepada Dr Mohd Asri tentang isu pemberian wang zakat kepada bukan muslim. Sebenarnya lebih setahun yang lepas Dr Mohd Asri pernah menulis isu ini dalam Mingguan Malaysia menerusi ruangan Minda Mufti.

Antara yang boleh di petik:

“Kita sering mendapat maklumat adanya persatuan atau gerakan agama-agama tertentu yang memperuntukkan wang yang banyak bagi menawan orang ramai agar tertarik dengan mereka. Maka timbullah kisah-kisah orang menukar agama kerana termakan budi. Mengapa kita bising dan hairan. Sebenarnya, Islam melalui zakat telah lama membuat pemberian ini di bawah peruntukan golongan muallaf.

Muallaf itu bukan sekadar mereka yang baru menganut Islam seperti tafsiran singkat sesetengah pihak. Bahkan ia merangkumi mereka yang belum menganut Islam dan diharapkan dengan pemberian zakat tersebut menjinakkan hati mereka kepada Islam. Juga para pemimpin yang lemah iman. Diharapkan dengan pemberian itu menguatkan iman mereka. Juga pemimpin yang kuat iman namun mempunyai saingan dengan kaum kuffar. Dengan pemberian itu diharapkan pesaing mereka akan tertarik kepada Islam.

Bahkan untuk golongan bukan Islam yang diharapkan pemberian zakat dapat mengelakkan mereka menyakiti umat Islam dan akan suka kepada agama ini. Dr Yusuf al-Qaradawi mengumpulkan peluasan ini dalam karyanya Fiqh al-Zakah. Jika hal ini dilihat dengan luas betapa kita dapat menggunakan zakat untuk berbagai aktiviti dakwah agar bukan muslim tertarik kepada Islam. Termasuklah memberikan bantuan kepada mereka yang cuba dipengaruhi agar murtad. Dengan pemberian zakat, boleh kembali menguatkan semangat Islam mereka.

Malangnya, bukan sahaja tafsiran kita tidak luas tentang muallaf ini, bahkan ’saudara baru’ yang sedia ada pun tidak dijaga dengan baik oleh wang zakat. Sehingga ada yang keluar semula kerana tidak mendapat perhatian dari masyarakat Islam. Selepas itu kita hairan kenapa ada orang ingin murtad!!. Sepatutnya persatuan-persatuan saudara baru diberikan peruntukan zakat yang banyak agar wajah kita yang tercemar dek kisah ramai yang ingin murtad bertukar menjadi kisah ramainya orang yang ingin menganut Islam”.

Lihat Buku Beliau : Mengemudi Bahtera Perubahan Minda

Artikel Penuh: Zakat Berbaki Atau Kita Kurang Bijak Membahagi

zali said...

umno memperlihatkan kesungguhan untuk berubah demi kepentingan bangsa dan agama...

tindakan telah diambil keatas beberapa ahli yang melanggar undang-undang parti.

syabas dan tahniah umno!

umno tidak seperti pr...bila kena tuduh,dia pulak saman orang yang tuduh...

kayemsee said...

zali said...
ada lagi rupanya khurafat di kalangan pro pr...
kali ni...makan pedal ayam nanti jadi benak...

halo sedara...
ini 2008 tau bukan 1945...

-----------------------
Haaa...rupanya memang benak si zali nie...ada ka dikatanya kurafat...ini bukan benak lagi...dungu....
Nabi Muhammad S.A.W. penah berpesan pada sahabat jgn selalu mkn organ dalaman haiwan...nanti kurang berfikir...

haa...apa yg kurafatnya...zali..zali..benak sungguh kamu ini....

halo sedara...kalau tak tau jgn berckp...nanti perbodohkan diri sendiri..kah..kah...

anakkancil said...

Kayemsee..betoi.ana pon ada dengaq geng takbliq bagitau..En zali ni memang benaq....
2008 ke 1945 ke....cakap org tua jgn tolak mentah-mentah....anakkancil pong nak tergelak
dengaq en zali komen...
ini la sikap org bee eng......tak nak ngaku...dulu time minyak nak 30 seng...tak dek pong turun ...tapi bila nuar masuk debat jumpe sabree..hingga buih mulut sabree mcm terminum racun...baru le nak kaji balik....kalau tak bising rase teman le....idak turun le minyak tu...

anakkancil said...

said...
umno memperlihatkan kesungguhan untuk berubah demi kepentingan bangsa dan agama...

tindakan telah diambil keatas beberapa ahli yang melanggar undang-undang parti.

syabas dan tahniah umno!

umno tidak seperti pr...bila kena tuduh,dia pulak saman orang yang tuduh...

En zali...
Dah tak dapat sambutan....mule le cari idea baru...dulu time dapat sambutan cakap angkoh...
Kes MRR2 itu samy kata mana dae retak....kena tipu bulat -bulat geng umno...keh.keh.keh...la ni dah tutup sebelah lorong...Jgn mudah terima bulat -bulat...kaji selidik dulu en zalee...

TEKONG DARAT said...

ada lagi penerangan bodoh dari orang bodoh...
lebih khurafat kata orang umno jer buleh jaga melayu...nyah ngko zali

anonymous said...

HADIAH KEPADA KEPIMPINAN UMNO AKAR UMBI

Dewasa ini negara semakin hangat diperkatakan tentang pemilihan UMNO di peringkat bahagian sehinggalah di peringkat atasan , ini lah di ibaratkan DEMOKRASI pada pandangan PERDANA MENTERI MALAYSIA .

amalan demokrasi di negara ini nsemakin terhakis di sebabkan ramai pemimpin berebut untuk menjadi kekua , cuba kita imbas kembali , zaman pemerintahan TUN MADHADIR dahulu , kalau ada pemilihan pun tak lah sampai berbaling kerusi , ada pulak bahagian sampaikan dilihat terpaksa menggunakan FRU sebagai pasukan membantu untuk meleraikan perbalahan , dulu pihak kerajaan menggunakan pasukan FRU untuk tujuan menghalang pihak pembangkang untuk membat perhimpunan , ALLAH itu maha adil dan maha mengetahui , setiap perbuatan baik , akan dibalas baik , apabila perbuatan buruk maka akan dibaLAS dengan buruk .

wahai pejuang keamanan , pecinta kesejahteraan, bangkitlah , menentang kezaliman , sekarang kita sudah nampak , kita seharusnya berada di pihak yang mana sebenarnya , banyk orang memperkatakan pihak pembangkag mahu mendirikan negara berkebajikan dan negara islam sedangkan bekerjasama dengan PAS dan PKR bekerjasama dengan DAP , adakah anda perasan atau un sengaja buat tak mengetahui , mahupon anda ibarat katak bawah tempurung , slogan itu bermula dari kerajaan UMNO ( BARISAN NASIONAL ) dahulu , mereka mahukan negara islam juga tetapi meninggikan ISLAM HADHARI , adakah dia tidak bekerjasama dengan , MCA. GERAKAN , MIC ,ha........ disini telah jelah , semua nya sama , jangan menuduh orang sedangkan perkara itu anda sendiri yang buat , maka fikirkan lah , anada sepatutnya di barisan yang mana , selamat membuka minda ,......

posted by lang buana at 10:48 PM

dipetik dari : ibunarubi.blogspot.com/

TEKONG DARAT said...

paler hotak ngko anonymous...
tak pernah sama bn ngan pr....
tak pernah ada slogan nak tegakkan islam dalam umno...tak perlu paste berita...cukup paste kat blog ngko jer

zali said...

kmc...

hadis mana dan ayat mana dalam quran yang awak rujuk...sila nyatakan.

anakkancil said...

SABAQ TEKONG...BIAQ KAT DIA LEE...MUNGKIN ADE KUT PARA PENBACA TAK SEMPAT NAK ROSEK ( CARI LE).DIA BUAT SELINGAN JE TU....
MANE ZALEE NIE...TIDOO KE OI...PTG-PTG BUAT KILANG TAIK MATE LAK...BAE MIE NI GEE MANE...TAK NAMPEK RUPE LAK HARI NI..BAE MIE...UDAH NGISI BORANG KE BELUM WEH....KHOBAR-KHOBAR LE SAMA TEMAN KAT SINI...

zali said...

rilek la tepekong...

awak ni rakan seperjuangan awak pun awak nak marah...

bukankah sejak kebelakangan ni budak tu memang kerjanya copy & paste je...

dia 'pembela rakyat' tu...

nuar ke nik ajis ke yang suruh buat kerja copy & paste tu tak tau la pulak...

anonymous said...

UMNO...DULU BAGAIMANA? KINI MACAMANA? SELAMANYA JADI LAGU MANA?

Salam Bloggers!

Lama sudah saya tak menulis artikel seperti ini kerana kekangan kerja dan tugas-tugas politik semasa yang menghalang saya tetapi pagi ini seolah-olah baru sedar dari lamunan saya mendapat idea dan harap dapat ia dapat dikongsikan dengan semua blogger yang wujud di dunia maya ini. Insya Allah. Saya memilih tajuk ini selepas menjalankan sedikit kajian yang berkaitan dengan harapan dapat menyedarkan umumnya ahli UMNO yang tidak sedar diri mereka sudah diperalatkan oleh pemimpin yang tampak indah peribadi tetapi sebenarnya sampah yang menyelubungi diri. Bukanlah niat saya untuk menyeru ahli-ahli UMNO meninggalkan perjuangan tetapi lebih kepada perbetulkan setiap tingkah yang ditonjolkan oleh pemimpin kesayangan mereka yang jelas mempermainkan kesetiaan mereka dalam setiap perbuatan politik mereka. Semoga artikel ini menarik perhatian pencinta UMNO yang berani melaksanakan perubahan drastik demi memastikan UMNO terus relevan untuk tempoh sekurang-kurangnya 5 tahun lagi.

UMNO...DULU BAGAIMANA???
Diasaskan 11 Mei 1946 oleh Datuk Onn bin Jaafar, datuk kepada Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein (kalau mengikut definisi yang pernah dikemukakan oleh cucunya ini maka Datuk Onn layak digelar sebagai Petualang Bangsa).Diharamkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Feberuari 1988.

Antara Asas dan Tujuan:-
UMNO adalah sebuah parti politik yang berjuang mendokong cita-cita Kebangsaan Melayu demi mengekalkan maruah dan martabat bangsa,agama dan negara.Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) adalah sebuah pertubuhan parti politik bertujuan untuk menentang Malayan Union, mempertahankan hak ketuanan Melayu dan kedaulatan Raja-raja seterusnya memerdekakan Tanah Melayu dari penjajah. Perjuangan UMNO yang berteraskan Melayu tidak menyimpang dari kehendak Islam.

Ketegasan UMNO untuk agama Islam terbukti dengan tertakluk dalam perlembagaan

yang menyebutnya di dalam fasal 3.3 :

‘Menegak, mempertahan dan mengembangkan Islam, agama rasmi negara serta menghormati prinsip kebebasan agama.’


Hakikat Sebenar (10 tahun terakhir):-
1. Menghapus tulisan Jawi

2. Perompak harta negara

3. Pengkhianat bangsa Melayu


UMNO...KINI MACAMANA???
Diasaskan oleh Mantan Perdana Menteri Keempat yang kini bukan lagi ahli dan mungkin hanya diterima permohonan menyertai kembali UMNO selepas pergi Pak Lah pada Mac 2009( itupun kalau Pak Lah betul-betul pergi) iaitu Tun Dr. Mahathir bin Mohamad pada 13 Februari 1988 selepas UMNO asal yang ditubuhkan pada 1946 telah diharamkan pendaftarannya oleh mahkamah.UMNO ini secara rasminya dikenali sebagai UMNO (BARU) yang menggunakan semula semua hak-hak UMNO yang diharamkan termasuk lambang, perlembagaan (dengan pindaan),cogankata, lagu, bendera dan yang paling penting harta atau aset UMNO berjumlah lebih satu billion.(fakta yang pelik ialah bagaimana Pendaftar Pertubuhan boleh membenarkan UMNO (Baru) menggunakan Perlembagaan UMNO, lambang UMNO, lencana UMNO dan bendera UMNO sedangkan UMNO telah pun DIHARAMKAN oleh Mahkamah Tinggi Malaysia pada 4 Februari 1988?)

Asas dan tujuan penubuhan semula:
UMNO (BARU) adalah sebuah parti politik yang berjuang mendokong cita-cita
Kebangsaan Melayu demi mengekalkan maruah dan martabat bangsa,agama dan negara serta ingin menyelamatkan aset UMNO semasa yang bernilai lebih dari satu billion.

Hakikat yang hakiki (10 tahun terakhir):-
1. Melahirkan ramai pengamal RASUAH yang hebat

2. Perompak harta UMNO dan negara

3. Perompak wang Tabung Haji dan KWSP

4. Pengkhianat bangsa Melayu (menghentam raja-raja Melayu)

5. Memenjara bangsa Melayu melalui tuduhan palsu dan hukuman

tanpa bicara (ISA)

6. Menghina Nabi Muhammad s.a.w

7. Menyekat dakwah ISLAM yang sebenar

8. Memperlekeh Al-Quran dan penentang hukum ALLAH

yang hebat

9. Meroboh surau dan masjid ALLAH

10. Menyokong program hiburan maksiat

11. Membiarkan gejala MURTAD terus menular dalam
kalangan bangsa Melayu

12. Memperkenalkan Mazhab baru iaitu HADHARI (difahamkan
ia singkatan daripada (Ada HAD pada HARI tertentu)


Walaupun terdapat sedikit perbezaan antara dua wajah UMNO ini tetapi sekurang-kurangnya ia mempunyai sedikit persamaan iaitu tiga dari empat mantan Presidennya pernah keluar dari UMNO.

UMNO...SELAMANYA JADI LAGU MANA???

Tsunami Politik Pasca PRU-12 ternyata mengubah segala yang indah buat UMNO kerana sehingga ke saat artikel ini ditulis UMNO masih gagal mengurus kekalahan mereka sehinggakan ada dalam kalangan pemimpin terang-terangan berkonfrontasi dengan Presiden UMNO semasa dan UMNO sebenarnya telah terbahagi kepada beberapa kabilah yang menyebabkan ia sukar untuk bercakap soal kesatuan bangsa apatah lagi menjulang ketinggian adab dan agama Islam. Kegagalan mereka diteruskan lagi dengan pengisytiharan keluar dari UMNO bersyarat oleh Mantan Presidennya sendiri dan kemasukan Mantan Ketua Angkatan Muda Keadilan yang merupakan musuh sampai ke mati antara kedua tokoh tersebut.

Soalnya, apa lagi kekuatan yang tinggal pada UMNO jika kita renung kelakuan dua tiga 'partner' UMNO dalam Barisan Nasional yang mula berani menuntut hak
dan meminta sesuatu yang cukup asing bagi mereka untuk menyuarakan secara terbuka sepanjang 3 dekad yang lalu. Mengapa, kenapa, bagaimana, apa, bila dan di mana
UMNO sekarang??? Itulah persoalan yang akan dibangkitkan bila ada insan cuba bicara tentang kelangsungan politik Melayu UMNO ini. Adakah ini petunjuk dari Allah
bahawa sesuatu perjuangan yang berteraskan kebangsaan akan lupus selagi ia tegar berpegang kepada soal pokok ketuanan bangsa dan bukan ketuanan agama yang mungkin
terlalu sensitif untuk disentuh? Hakikatnya, UMNO semakin hari semakin lemah dengan perebutan kuasa dan jawatan oleh golongan 'elites' yang bertarung dengan kelompok kecil golongan kasta bawahan yang ada sedikit keberanian untuk bersaing atas nama perjuangan rakyat walaupun dinafikan pelbagai hak mereka. Saya yakin satu hari, ahli UMNO akan kembali menginsafi hak mereka sebagai ahli yang mendukung perjuangan sebenar bila mana UMNO asal ditubuhkan 62 tahun dahulu dan pada ketika itu walau mungkin ia sudah terlewat tetapi sekurang-kurangnya mereka menggunakan hak mereka secara amanah dan telus untuk memberikan tempat kepada pemimpin yang bersifat pejuang bukannya bersifat perakus dan pengaut khazanah dan harta rakyat sebagai pimpinan mereka. Saya yakin pada ketika itu, UMNO akan kembali menguasai keadaan dan berjaya akhirnya menguruskan apa yang termaktub sebagai kekalahan paling teruk sebuah parti yang dikatakan cemerlang, gemilang dan terbilang.

Mohon Berhujah!!!
dikirim oleh perfectwater75 pada 09:52

anakkancil said...

aPE KEB ENDE KAMU NI ZALEE OI...GI TUKAQ SELUA NU...PAKAI KAIN PELIKAT NBAJU KURUNG...JOM GI SEMEJID...DENGOO USTAZ MENGAJAR...NEE IDAK...DOK LANGUT NENGOK TV SIANG MALAM....
TU TANYO YANG BUKAN BUKAN....HADIS NI DI TURUN KAN DARI SEORANG PADA SEORANG..TAK MAIN LA AYT BERAPA...SURAH BERAPA...APE KE NGOK KOME NI....WALAU PON HADIS TU DAIF TAPI IA BOLEH DI KIRA PAKAI JUGE....

anjar said...

zali said...
ada lagi rupanya khurafat di kalangan pro pr...
kali ni...makan pedal ayam nanti jadi benak...

anjar said.....
sian zali, tu la malas baca, kan dah bengap, aku penah baca dlm jernal kesihatan mengatakan organ dalaman haiwan mengandungi sejenis kimia yang boleh melemahkan fungsi otak.

kenapa la kau suka sangat makan pedal ayam banyak sangat? tak makan pedal lagikan bengap ni pulak suka makan pedal, kan dah jadi bengap beganda.

zali said...

anak ikan...

tak nampak pulak saya apa kaitan mrr2 dengan tindakan yang di kenakan umno pada ahlinya...

dah 10x ulang baca.

tak berapa relevan la.

kalau bab umno tak dapat sambutan tu...silap lagi awak.

rumah terbuka pm...200k datang
sambutan 16/9 pr...25k je(yang lain layan tv3 kat rumah)

sambutan yang bagaimana?

anakkancil said...

anjar...kome hari nie berjaya bikin hati ku ketawa terbahak-bahak....kisan kau zalee oi...isi borang lee....bukan masuk pakatan...tukar wargee....

anakkancil said...

En zalee...rumah tebuke yang ramai tu jangan nengok....dalm kws rumah...nengok kat jalan besau tu....bas banyak parking.....kalau tak de penyediaan bas oleh kerajaan....betimbun le ketupat dan rendang dlm kawah.....geng umno kalau nak gi beraya kena pemimpin sediakan bas baru nak datang....amalan ni dah jadee warisang zamang berzamang....kes Mrr2 tu saje je nak flash back balik...terlampau percaya kata-kata pemimpin.....last-last kena tipu....ape punya ngok kau zaleee oi..banyak makan pedal ayam le tu.....

zali said...

anak ikan & anjar...

mengucap dan bertaubat lah...

sorang kata hadis daif(ada ke hadis daif)sorang lagi kata journal kesihatan...

ni nak cerita sikit sama ustaz berdua....

bodoh,dungu,bangang dll semua Dia yang bagi...tu je.

tu kecik punya hal la tu,manusia selalu tersasar dalam pencariannya.

tau lafaz taubat tak ustaz berdua ni?

zali said...

anak ikan...

oohhh flashback...ingatkan fcuk your back

penyediaan bas tu tak bagi sesak...dan memudahkan rakyat...itu pun nak pertikai ke?

yang pegi makan gembira...awak yang tengok pulak berduka...

anjar said...

anakkancil.....
apa sangat la lawaknya komen aku tu, biasa2 je, kalau si zali memang lawak berganda, bukan komen dia tapi otak dia.

apapun tima kasih terhibur baca komen aku.

anjar said...

zali.....
memang bodoh, dungu, bangang, cerdik, bijak, pandai dari Dia.

tapi Dia tak suruh jadi bodoh, dungu, bangang. itu sebab Dia suruh baca tapi kau malas baca, apa nak jadi kau ni? udah2 la menjilat tu, uduh benoo aku nengok nyee

bunga melati said...
This comment has been removed by the author.
anakkancil said...

Itu la otak en zalee...nak fuck je...nak suroh kami mengucap tak yah le...kami dok mengucap tiap kali dlm sembahyang.....yang kome tu mulut tu banyakan bertasbih...cuci mulut tu...kejap tulis fuck..kejap tulis jilat buntut....kome tu kena istifar be banyak...bab hadis nie...memang ada hadis sahih,hadis daif... hadis maudu' (yakne hadis palsu)nampak le sangat kome ni ketandusan agama...meh gi gajee.....banyok bebenor makan pedal kome niee.....

zali said...

petang begini...teringat saya pada budak-budak terencat akal pro pr yang selalu bermain di blog ni suatu masa dulu...

nama seperti :
boyot
mr green
ao azmi
budak pejabat tingkat 4
ajk umno
ismail
faizhensem
miekabo
bonzer
dll...

mungkin dah tukar nama...
mungkin dah join bn
mungkin gugur tercekik keyboard...

kita 'sedekah'kan saja al fatihah untuk mereka yang gugur ni semua...

bunga melati said...

en zali...

jgn lah nak menang jer... sesekali ngaku lah salah ko walaupun pahit... dah sah2 lah organ dalaman tak elok di mkn... nabi dah pesan dah pun, org2 tua pun dah pesan... sebab tu kepala ikan pun tak elok di mkn, apa yg diorg tu cakap mak ayah ko tak penah pesan pada ko ke???

patut lah...

tak heran klu ko dungu..so tahu lah dari siapa ko mewarisi nyer...

bunga melati said...

kire ramai gak org2 PR kat siasah ni... klu ikutkan lah kan... tapi yg masih jadi pencacai umno yg setia tinggal berdua je yg aktif...

en zali...
bn@umNO...
azizah....

yg lain g mana???

takperlah keje kot...

zali said...

anak ikan...

tu la awak...kan beza fuck dengan fcuk tu...

fcuk tu jenis pakaian la...

saje je perangkap awak tu...terkena jugak rupanya...

fuh...komen berapi tu...

awak mesti geram kat saya sekarang ni kan...

bunga melati said...

anakkancil pun ade lagi...sory bro ada kerja tadi... ni baru balik... gua tak tido mcm pak lost...

bunga melati said...

geram lah... aku pun geram...

anjar said...

tadi aku baca satu artikel, salah satu punca kejadian bunuh diri adalah disebabkan kena buli di internet.

Pro PR! korang rasa kita ni dan buli si zali kuat sangat ke? kalau dia ngadu kat mak pak dia tak pe, kalau dia bunuh diri mcm mana? bukan betul sgt otak dia tu. harap tak sampai ke situ la bengapnya dia.

bunga melati said...

perjuang kan melayu...

dah terbukti dalam mahkamah..tak kire india atau cine konon... sandiwara.. mainan politik.. org tak sekolah mcm ko jer yg tak leh nak pikir...

bunga melati said...

takut gak dia bunuh diri, tapi aku rase tak sebab dia setia dgn umNO tunggu umNO berkubur baru dia bunuh diri kot...

zali said...

eh

apa khabar?

kalau nak ikut al quran pasal makanan ni tengok ayat :

Al Imran 150
An Nisa 2-10,29
Al Maidah 3
Al Baqarah 188,278

selain dari tu semua boleh makan...

tak sedikit pun pedal ayam 'dapat' mendatangkan kedunguan/mudarat kepada manusia.

bila yang halal nak ni haramkan...
ikut awak la...

anakkancil said...

Teman nie zalee oi tak tepingin le nak makan umno punya hari terbuka.Raye lepah teman gi rumah terbuka menteri beso Kedah.Idak nampak pun bas banyak mcm umno kedah buat dulu tapi keta psendirian banyak lee...peh tu Sultan pun join same...Teman dengo le time BN but dulu sekepale(katering) dia orang charge rm90.00(ingat makan pree ke) kerajaan bayoo wooo...tapi kedah idak pula...seponsor ade bagi dan ade juge yang kerajaan keno bayoo tapi sekepala cuma rm 9.00 je.mcm mcm ade...satay,ketupat lemang,mee sup,nasi,cendol dan duit raye kat bebudak rm10.00.Manusia ramai berbilang bangsa dan negeri...malumlah raye...tapi tak yah kena sedia bas mcm BN buat...

anakkancil said...

Ape le kome...zaleee ooi...bila mase pulak teman kata haram kan...kome ni suke menokok tambah...memang benaq betol le kome ne..ha makan le bagi banyak...biaq lagi benaq...nasihat org tua idak mau pakai....jgn mare aaaa....

zali said...

anjar...

buli?

buli ke buli balik...

tapi jam 6 saya nak main bola sambil tengok...awek-awek kat padang...nak join ke?

anjar said...

sapa pulak yang halal/haramkan makananni? utk pengetahuan kau memang makanan haram tetap haram, tapi ada gak makanan halal yang tak elok ambik banyak sangat, macam minyak, gula, garam. boleh makan tapi ikut keperluan,

pedal ayam pun halal bila pulak haramnya, cuma jgn makan banyak2, sebab ada kimia yg lemahkan otak, itu sebab dalam hadis nabi pun kata jgn makan banyak organ dalaman haiwan, org tak pernah kata haram lah.

zali said...

anak kancil...yang awak dengar tu salah...

baru semalam saya pegi ke jamaun hariraya diputrajaya...tak ada kena bayar pun...

pun ada jugak bermacam hidangan...

sebelum tu jamuan kat carcosa...kambing golek lagi...tak kena bayar pun...

anakkancil said...

teman nie idak kisah kome nak pekena ke ...cuma teman ngesian kat pendirian kome tu nak menegakkan menda yang dah terang dah tersuloh...nak ngisi borang ahli ke zalee..teman nak minta bunga melati ngantor kat kome...bae mie tak nyare lak hari nie....bae mie oi..pengsan ke....meh le sini...ngisi borang ahli ooi...

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 532   Newer› Newest»
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...