Sunday, September 9, 2007

2 cedera parah ditembak polis di Batu Buruk



KUALA TERENGGANU, 9 Sept: Dua cedera parah ditembak peluru hidup oleh polis manakala berpuluh-puluh cedera dalam pertempuran antara orang ramai dan polis di Batu Buruk petang dan malam semalam.

(Gambar: Datuk Mustafa cuba berbincang dengan polis kira-kira jam 10 malam agar ketegangan itu diselesaikan, Namun ia tidak terkawal apabila seorang polis menembak seorang awam)



Salah seorang yang terkena tembakan itu, Suwandi Abdul Ghani, 37, dipindahkan ke Hopital USM Kubang Kerian apabila kes itu tidak mampu lagi dikendalikan oleh Hospital Kuala Terengganu selepas paru-parunya tembus ekoran tembakan itu.

(FRU menyembur air ke arah orang ramai yang berkumpul)

Berpuluh-puluh cedera di pihak orang awam dan juga polis manakala berbelas-belas telah ditahan sehingga kini termasuklah wartawan TVPAS. Dua dai mereka kemudiannya ditahan reman.

Wartawan TVPAS, Suhaimi Taib sehingga kini masih ditahan polis.

Antara pemimpin PAS yang turun ditahan adalah bekas anggota Parlimen Kuala Nerus, Mohd Shukrimun.

Pertempuran berlaku ekoran tindakan merobohkan pentas yang dibuat untuk majlis ceramah anjuran Bersih oleh polis dan pihak berkuasa tempatan.

Ketegangan berlaku sejak petang lagi apabila sekatan dibuat ke arah tempat majlis ceramah yang hendak dianjurkan itu.

Di Kuala Lumpur, PAS dan BERSIH yang menganjurkan majlis itu yang mengadakan sidang akhbar khas esok bagi menjelaskan apa yang berlaku.

1 comment:

Unknown said...

harap2 para pimpiman atas PAS dpt bagi kate putus mlm ni jgk, mmg ramai xpuas hati dgr kejadian ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...