Friday, December 13, 2013

Syiah, Malaysia dan politik global dunia Islam

Isu Syiah dan hal-hal berkaitan dengannya kini menjadi satu isu besar dalam politik negara, dan muncul sebagai satu isu yang menarik respons kuat daripada pihak-pihak berkepentingan.

Isu Syiah ini muncul bukan secara terpisah daripada isu-isu global dan politik tempatan, dan bukan semata-mata menjadi topik debat berhubung pentadbiran agama Islam di negara ini.

Kali ini, isu Syiah tidak boleh dilihat secara terasing daripada perkembangan politik di peringkat global yang rancak melibatkan persaingan kuasa-kuasa utama dunia Islam.

Pada masa sama, sikap dan pendekatan, dan pembingkaian isu Syiah oleh pemerintah di negara ini juga wajar disorot dengan lebih kritikal.

Hal berkaitan "kebangkitan Syiah" mula diperkatakan di rantau Asia Barat pada 2004, sejurus selepas kejatuhan pemerintahan Baath di Iraq, yang disusuli oleh politik yang lebih terbuka, sekaligus membuka ruang kepada penglibatan majoriti Syiah negara itu.

Wacana yang panjang dan mendalam berhubung kebangkitan Syiah di dunia Arab dan dunia Islam bermula pada masa itu.

Kemudian, ekoran perang antara militia Hizbullah, proksi Iran di Lubnan dengan tentera Israel pada musim panas 2006, populariti kumpulan Islam Syiah itu meningkatkan kebimbangan terhadap peningkatan populariti dan pengaruh Syiah dan Iran.

Keresahan pemerintah-pemerintah Arab Sunni, terutama monarki Arab di Teluk Parsi terhadap kebangkitan Iran dan Syiah terus meningkat, dengan persaingan utama melibatkan Arab Saudi dengan Iran.

Kedua-dua Arab Saudi dan Iran melihat diri masing-masing sebagai pemimpin dunia Islam, dan bersaing sengit mengukuhkan pengaruh di dunia Arab dan dunia Islam sejak 1979.

Persaingan ini menjadi isu asas kepada pelbagai isu dan peristiwa, sama ada disedari atau tidak oleh pihak-pihak lain yang terlibat.

Isu Syiah yang panas pada masa kini dapat diperhatikan mula muncul dengan lebih tersusun dan digerak dengan agresif sejak bermula konflik di Syria.

Pemerintah Baath Syria yang sekular dan menganut agama Alawi dalam kempen oleh kumpulan-kumpulan anti-Syiah sering dikemukakan sebagai "Syiah," tanpa penjelasan lain, dan segera dikaitkan dengan Iran, yang dipercayai bertujuan menyampaikan gambaran salah.

Hal yang hampir sama dilihat semasa konflik di Yaman bermula pada 2009, apabila pemberontak Houthi juga disebut sebagai "Syiah," tanpa menyebut aliran Zaidiyah, yang umumnya lebih diterima Muslim Sunni berbanding Imamiyah.

Kempen-kempen benci anti-Syiah - dan anti-Iran - mula meningkat dengan dramatik sejak konflik Syria, yang segera sampai di Malaysia dan mencetuskan debat simplistik dan divisif dalam kalangan Muslim Malaysia.

Secara tiba-tiba, muncul pelbagai kumpulan sama ada yang dikenali atau yang tidak mendedahkan identiti yang matlamat utamanya menyebarkan sentimen benci terhadap Syiah dengan hujah yang lemah dan bukti yang diragui.

Malah, ramai yang muncul memberikan ceramah dan penerangan isu-isu geopolitik dan hubungan antarabangsa dengan mengemukakan hal-hal yang jelas salah dan tidak bersandar pada kajian.

Semua ini memberi petunjuk kewujudan kepentingan tertentu dalam memanipulasi isu Syiah untuk mewujudkan sentimen benci dan mengaburi isu geopolitik dan kepentingan kuasa yang lebih mendasar.  

Pada masa sama, pentadbiran Najib juga menunjukkan hubungan yang rapat dengan Riyadh dan negara-negara Arab Teluk Parsi, negara-negara yang diketahui berseberangan dari segi politik dengan Iran.

Malah, Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak sendiri pernah menerima anugerah daripada kerajaan Arab Saudi, Hadiah Raja Abdulaziz pada Januari 2010.

Najib menunjukkan sikap menyebelahi Arab Saudi sepenuhnya sejak merapatkan hubungan dengan Riyadh, antaranya membuat kenyataan menyokong tindakan tentera Saudi di Yaman pada 2009 dan menyokong kenyataan keras pemerintah Saudi terhadap pembangkang Bahrain pada 2011.

Serbuan ke atas sebuah hauzah Syiah di Gombak, Selangor pada Disember 2010 berlaku sekitar masa yang sama pemerintah merapatkan hubungan dengan Arab Saudi, pesaing Iran dalam politik dunia Islam.

Serbuan ini memulakan perhatian lebih rapi terhadap Syiah di Malaysia, dan menyumbang kepada peningkatan sentimen negatif terhadap Syiah, disebabkan liputan dan komentar yang dihalakan kepada hal negatif.

Najib juga tidak menyertai Sidang Kemuncak Pergerakan Negara-Negara Berkecuali, NAM, di Tehran, Iran pada Ogos 2012, tetapi hadir ke Arab Saudi menyertai sidang kemuncak Pertubuhan Kerjasama Islam, OIC, beberapa hari sebelum itu.

Dalam menangani kedua-dua pertemuan penting dunia itu, pentadbiran Najib menunjukkan sikap memilih dan berpihak yang jelas.

Melibatkan politik dalaman, parti pemerintah secara konsisten sejak kebelakangan ini menghalakan isu Syiah ini kepada parti pesaing, PAS.

Isu Syiah yang melanda negara pada masa ini bukan semata-mata isu dalaman melibatkan pentadbiran agama Islam, tetapi mempunyai dimensi politik global yang jelas dan perlu ditangani dengan pemahaman yang lebih baik dan bukan sekadar bertindak berdasarkan sentimen. - Disember 10, 2013

3 comments:

hamba said...

Beginilah yg terjadi di negara arab.takpe syiah masih islam.akhirnya ratusan ribu umat islam dibunuh oleh mereka.bukankah salahudin ayub juga memerangi syiah,jgnlah kerana parti tuan merasakan syiah itu ok.ini bukan soal parti tapi ini soal ISLAM

abu bakar said...

syiah indonesia

http://indonesian.irib.ir/fokus/-/asset_publisher/v5Xe/content/sikap-resmi-ormas-islam-ahlul-bait-indonesia-atas-klasifikasi-syiah-indonesia-menurut-habib-rizieq-shihab

studied case said...

dah ada agama mazhab safie dah cukup baik..dah boleh syurga..nak cari apa lagi...cari perang kah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...