Thursday, August 23, 2012

Dilema dasar luar Najib menangani NAM

Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak berdepan cabaran mengimbangi usaha merapatkan hubungan dengan Amerika Syarikat di bawah pentadbiran Presiden Barack Obama dengan politik Pergerakan Negara-Negara Berkecuali, NAM, yang bakal berlangsung di Tehran, Iran tidak lama lagi.

Dalam usaha mendapatkan sokongan berdepan Pilihan Raya Umum ke-13 dan kempen imej moderat di peringkat antarabangsa, Najib memerlukan AS dan Obama, yang mempunyai pengaruh besar dalam hal ini.

Pada masa sama, NAM, yang Malaysia berperanan sebagai ahli pentingnya semasa Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri, bakal menangani satu agenda kritikal berhubung hubungan AS dengan Iran dan juga melibatkan hubungan negara serantau di Asia Barat.

Di sidang kemuncak Pertubuhan Kerjasama Islam, OIC di Arab Saudi minggu lepas, Malaysia menunjukkan sikap selari dengan agenda Riyadh dan sekutunya Turki dan negara-negara Majlis Kerjasama Teluk, GCC, dengan menyokong penggantungan Syria, sekutu utama Iran di dunia Arab.

Riyadh telah menggunakan sidang kemuncak OIC yang lalu sebagai satu medan untuk menegaskan lagi pengaruhnya dan mencapai agenda melibatkan persaingan kuasa-kuasa serantau di dunia Arab, menggunakan tarikh penting dalam bulan Ramadan dan kedudukannya sebagai negara menempatkan kota suci Mekah sebagai simbol yang mengabsahkan agendanya.

Ekoran pelbagai kepentingan termasuk ekonomi, Malaysia di bawah Najib memelihara hubungan baik dengan Saudi dan sekutu, sehingga menunjukkan sokongan tidak berbelah bagi berhubung politik dalaman dan serantau negara-negara monarki terbabit.

Mahathir dalam satu kenyataan telah menegaskan kepentingan sidang kemuncak NAM di Tehran sebagai satu forum untuk "mempertahankan kepentingan negara yang mendapat layanan tidak adil Barat."

Pentadbiran Najib walau bagaimanapun dijangka tidak akan memperlihatkan sikap tegas seperti Mahathir ini, yang bakal mengguris negara-negara seperti Arab Saudi dan AS.

Kerajaan AS - dan juga sekutunya Israel - telah mengeluarkan kenyataan mengecam sidang kemuncak NAM di Tehran, mendakwa Iran menggunakan pertemuan itu untuk kepentingan agendanya.

Dalam hal ini, Najib mengambil haluan dasar luar yang berbeza berbanding pendekatan zaman Mahathir, yang lantang bersuara terhadap sikap Barat, walaupun dikritik kerana bersikap kuku besi di dalam negara.

Mahathir melalui aktivismenya dalam isu-isu antarabangsa terus menangani isu-isu sensitif kepada kuasa besar seperti Palestin, campur tangan kuasa Barat dan struktur dunia yang tidak seimbang terhadap negara Membangun, yang selari dengan semangat NAM.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...