Pada Disember 2010, peristiwa yang disifatkan permulaan gelombang kebangkitan menuntut demokrasi bermula di dunia Arab, di Tunisia.
Secara mudah, siri protes di negara-negara Asia Barat dan Afrika Utara itu disifatkan sebagai proses pendemokrasian yang baik untuk kesejahteraan warga dunia Arab.
Demokrasi dijadikan kata kunci utama dalam perbincangan mengenai kebangkitan Arab, dan Tunisia diterima sebagai titik mulanya.
Kini, selepas tiga tahun, perbincangan tentang kebangkitan Arab memerlukan perhatian yang lebih luas daripada sekadar demokrasi dan menuntut penilaian yang lebih kritikal.
Tulisan di bawah ini, yang ditulis pada Januari tahun ini, menimbulkan persoalan-persoalan berhubung konsensus yang diterima apabila membincangkan kebangkitan Arab, dan menekankan perhatian lebih pada perubahan dan kesinambungan dalam perkembangan ini.
Kebangkitan Arab: Demokrasi, perubahan dan kesinambungan
Oleh HARIS ZALKAPLI
Dunia
Arab yang meliputi Asia Barat dan Afrika Utara menjadi perhatian dunia
sejak tercetus kebangkitan yang menjatuhkan pemerintah di Tunisia, yang
disebut sebagai permulaan peristiwa besar dinamakan “Arab spring.”
Dua hal di sini ditetapkan dan diterima ramai; iaitu kebangkitan bermula di Tunisia, dan diletakkan di bawah tajuk besar satu kebangkitan baharu dalam politik dunia.
Hakikatnya,
Tunisia boleh dianggap permulaan satu gelombang baharu kebangkitan di
dunia Arab, tetapi sebelum Tunisia, kebangkitan telah berlaku di Yaman
pada 2009, dalam pertembungan terbaharu pemberontak Houthi di utara
dengan kerajaan, dan di Bahrain, melibatkan warga yang majoritinya
beraliran Islam Syiah.
Kebangkitan
di dunia Arab telah berlaku banyak kali sebelum Disember 2010 di
Tunisia, yang tiba-tiba mendapat perhatian khusus media Barat dan dunia
dan dijadikan satu permulaan episod baharu warga dunia Arab menuntut
demokrasi dan kebebasan.
Bahrain
kini menjadi satu kisah kebangkitan yang gagal, akibat ditekan hebat
oleh pemerintah monarki negara itu dan kuasa serantau Arab Saudi, yang
turut menghantar tentera untuk membantu rejim mematahkan protes rakyat.
Protes
di Bahrain, yang menerima tekanan kuat dan tindakan keras pemerintah
kini tenggelam daripada perhatian dunia dan juga umat Muslim sedunia
yang secara umumnya berminat memerhatikan perubahan yang sedang melanda
dunia Islam di rantau Asia Barat dan Afrika Utara.
Apa
yang menarik di sini ialah sekiranya berlaku perubahan pemerintahan di
Bahrain, perubahan yang berlaku itu berpotensi menjadi perubahan yang
paling besar, melibatkan perubahan sistem dan bukan sekadar perubahan
pemimpin seperti yang berlaku di Tunisia dan Mesir, dua kes perubahan
yang paling menarik minat dan dijadikan contoh perubahan di dunia Arab.
Lebih
memburukkan keadaan, kebangkitan di Bahrain dan di negara-negara
monarki Arab Teluk Parsi diberikan wajah sektarian oleh pemerintah
monarki terbabit, dengan menuding kepada pengaruh asing dari Iran.
Elemen
Syiah dan pengaruh Iran dijadikan isu yang utama, mencetuskan sentimen
sektarian di dalam negara terbabit dan juga mempengaruhi pemerhati dari
luar dalam kalangan sesetengah umat Muslim.
Permainan
politik monarki Arab itu terlepas daripada pandangan dan penilaian
kritikal banyak pihak, lebih-lebih lagi akibat sentimen yang sudah
terbina dan perhatian yang dihalakan ke Syria, yang bertentangan dengan
Bahrain yang majoriti Syiah tetapi berpemerintah Sunni, dikuasai
pemerintah daripada sekte minoriti dengan majoriti penduduk beraliran
Sunni.
Kebangkitan
di Bahrain terus tenggelam daripada pemerhatian umat Muslim pada masa
ini, ekoran pertembungan yang lebih rancak di Syria dan seluruh wilayah
Syam, tempat terletaknya Palestin yang melibatkan isu sentral dunia
Islam.
Kebangkitan
di Bahrain yang terkini, bermula pada 2010 itu tidak berakhir dan
diteruskan setelah episod yang dinamakan kebangkitan Arab itu bermula.
Kini, selepas lebih dua tahun gelombang dinamakan “Arab spring”
itu berlangsung, Bahrain terus tenggelam, ditenggelamkan sentimen
sektarian dan perhatian media yang jauh lebih kecil berbanding kisah di
Syria.
Pengalaman
menuntut demokrasi dan kejayaan yang bermakna juga tidak bermula dengan
Tunisia, seperti yang mungkin tergambar hasil wacana yang berleluasa
pada masa kini.
Pada
2006, Hamas, kumpulan Islam yang dilabel teroris oleh Barat memenangi
pilihan raya parlimen di Palestin berdepan dengan Fatah, kumpulan
sekular yang didukungi Barat.
Peristiwa
ini, selepas episod kemenangan kumpulan Islam di Algeria pada pilihan
raya 1991, menunjukkan pengalaman demokrasi yang tidak asing kepada
dunia Arab, tetapi berdepan halangan termasuk akibat tidak sehaluan
dengan kuasa-kuasa Barat.
Peristiwa-peristiwa
itu tidak diletakkan di bawah tajuk demokrasi yang sewajarnya, dan
tidak disambut seperti kebangkitan terkini yang bermula di Tunisia,
tetapi masih berada di bawah tajuk “ancaman Islamis” dan sama ada Islam
dan demokrasi itu selari, yang sering kali bermaksud adakah Islamis akan
mengancam nilai-nilai demokratik dan mencabulhak asasi manusia.
Di Iraq pula, yang dinamakan sesetengah pemerhati sebagai “Arab spring”
pertama, pada Januari 2005 menyaksikan pilihan raya pertama
pasca-Saddam Hussein, yang hasilnya meletakkan kepimpinan baharu yang
jauh berbeza komposisinya, melibatkan aliran ideologi politik dan sekte
agama.
Tetapi,
episod ini juga dilihat dari sisi sektarian dan bukan kebangkitan
menuntut demokrasi. Pemimpin Jordan, Raja Abdullah dalam satu wawancara
dengan akhbar Washington Post memberi amaran tentang ancaman pengaruh Iran yang bakal diberi ruang besar hasil pilihan raya itu.
Abdullah
memberi amaran tentang kewujudan kawasan di bawah pengaruh Iran yang
dinamakan bulan sabit Syiah, meliputi kawasan berbentuk seperti bulan
sabit dari Syam (Lubnan, Syria) hingga ke Teluk Parsi.
Amaran
ini telah membentuk dan mempengaruhi wacana berhubung hubungan
Sunni-Syiah dan pengaruh Iran, mempengaruhi sikap rejim-rejim Arab,
Israel dan kuasa-kuasa Barat.
Perkembangan
melibatkan Syria, Hamas dan hubungan Arab dengan Iran pada masa ini
mendapat sumbangan besar daripada wacana yang diperkukuhkan oleh amaran
Raja Abdullah pada Disember 2004 itu.
Wacana
yang meletakkan kebangkitan bermula di Tunisia sebagai satu permulaan
baharu dalam politik dunia juga mengabaikan kebangkitan-kebangkitan di
Asia Tengah dan Kaukasus yang bermula sejak hujung 2003.
Bermula di Georgia pada 2003, Ukraine pada 2004-2005 dan Kyrgyzstan pada 2005, mood kebangkitan dan protes telah bermula, dan menjadi satu ciri politik terkini.
Pada
masa sama, Amerika Syarikat juga meningkatkan kempen penyebaran
demokrasi di seluruh dunia, melalui usaha bersepadu kerajaan dan
pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan yang menyediakan program latihan
dan pendidikan hal-hal berkaitan demokrasi dan hak asasi manusia.
Usaha
penyebaran demokrasi ini menyumbang satu bahagian besar kepada
kebangkitan yang disaksikan di seluruh dunia, termasuk di dunia Arab.
Ini
menjelaskan bahawa kebangkitan itu terhasil daripada banyak faktor dan
bukan berlaku dengan berasaskan kesedaran yang datang tiba-tiba,
walaupun tidak dapat dinafikan penyertaan sebahagian besar massa hanya
tercetus selepas protes bermula.
Malah,
pada 2010, berlaku satu lagi kebangkitan yang mengubah pemerintah di
Kyrgyzstan, menjadikan dekad yang lalu dipenuhi kisah kebangkitan
rakyat, yang sering disebut dengan takrif popular revolusi.
Tanpa menafikan kepentingan kebangkitan Arab dalam mencetus dan meningkatkan mood
perubahan, protes dan kebangkitan di dunia Arab tidak boleh dilihat
secara terpisah daripada trend kebangkitan di seluruh dunia, yang
tercetus hasil kesedaran politik yang semakin meningkat dan berleluasa.
Selepas
lebih dua tahun berlalu, janji-janji perubahan yang muncul pada
peringkat awal kebangkitan juga perlu dinilai dengan lebih mendalam.
Sebarang
perubahan politik yang dramatik dan emotif pasti akan mencetuskan
sekali harapan-harapan besar, seperti disaksikan di Tunisia dan Mesir
terutamanya.
Tunisia ialah negara
Rachid Ghannouchi, pemikir Muslim yang popular dalam kalangan ahli
gerakan Islam. Begitu juga Mesir yang menjadi medan Ikhwan al-Muslimin
dan Dr Yusuf al-Qaradawi.
Kedua-duanya
diharapkan oleh gerakan Islam, sekurang-kurangnya di negara kita, untuk
memainkan peranan yang lebih dalam pemerintahan negara masing-masing
selepas berlaku perubahan.
Kini,
kelihatan harapan yang diletakkan pada mereka terlalu besar, dan telah
melampaui jangkaan-jangkaan realistik, melibatkan pentadbiran, pembinaan
negara dan juga hal ehwal hubungan luar.
Malah
sehingga kini, banyak komentar dan pemerhatian terhadap perkembangan di
dunia Arab mengabaikan pemerhatian lebih teliti terhadap perubahan dan
kesinambungan.
Jangkaan dan bacaan
salah ini sehingga mencetuskan dakwaan kebangkitan Islam secara
berlebihan, sehingga ada yang mengaitkan pemerintahan baharu di Mesir
dengan kebangkitan semula khalifah Islam.
Kes
Mesir ialah yang paling mudah untuk menjelaskan pemerhatian berhubung
perubahan dan kesinambungan selepas kebangkitan yang mengubah
pemerintah.
Antara isu utama yang diperhatikan dalam hal ini ialah hubungan negara-negara terbabit dengan Israel.
Satu
kesilapan dalam hal ini ialah menjangka perubahan akan berlaku dengan
segera dalam hal hubungan dengan Israel dan Barat, dan juga sama ada
perubahan boleh berlaku.
Pemerintahan
oleh Mohammad Morsi daripada Parti Kebebasan dan Keadilan yang berkait
dengan Ikhwan hakikatnya tidak membawa haluan baharu yang fundamental.
Pemerintahan
pasca-Mubarak dijangka membina hubungan lebih rapat dengan Hamas,
membantu Gaza berdepan tekanan dan kepungan Israel.
Tetapi kepentingan nasional terbukti terlalu kuat untuk diabaikan, termasuk oleh pemerintahan daripada gerakan Islam.
Setakat
ini belum dapat dilihat tindakan tegas dan jelas daripada kerajaan
Morsi yang menunjukkan perubahan besar dalam hubungan dengan Israel.
Kaherah
telah menghantar duta baharu ke Israel, meneruskan hubungan Mesir
dengan Israel seperti biasa, walaupun tidak dinafikan kemungkinan sikap
kritikal terhadap Israel dalam kalangan pemerintah baharu.
Pentadbiran
Morsi telah memanggil pulang duta dari Israel ekoran serangan tentera
Zionis ke atas Gaza pada November 2012, tetapi hal yang sama juga
dilakukan pentadbiran Hosni Mubarak ekoran serangan ke atas Gaza pada
Disember 2008 hingga Januari 2009.
Hal
yang sama juga dapat diperhatikan pada tindakan Turki, ekoran serangan
ke atas kapal bantuan Mavi Marmara pada 2010, yang menjelaskan tentang
perubahan dan kelangsungan.
Hubungan
Turki dengan Israel terjejas, dan mendapat sorakan ramai umat Muslim
pada masa itu, yang mengangkat Turki dan Perdana Menteri Recep Tayyip
Erdogan sebagai wira umat.
Tetapi
pemerhatian terhadap Turki dalam hal hubungannya dengan Israel semakin
kurang mendapat perhatian selepas lama peristiwa itu berlalu.
Sejarah
sebenarnya telah menunjukkan hubungan baik Turki di bawah Parti
Keadilan dan Pembangunan dengan Israel, dan kemerosotan hubungan
kedua-dua pihak pernah berlaku semasa pemerintahan tentera, yang
mempunyai hubungan lebih baik dengan Israel dan Barat.
Isu
berkaitan Palestin dan Israel sememangnya mampu mencetuskan emosi dan
sentimen, yang berdasarkan sejarah, sering kali hanya bersifat bermusim,
iaitu sekitar masa serangan berlaku.
Kesimpulannya,
kebangkitan Arab perlu dilihat dengan lebih mendalam dari sudut
perubahan dan kesinambungan, supaya dapat melihat dengan lebih jelas dan
tepat tentang kesannya, dan mendapat penilaian yang lebih adil dan
bukan dikuasai sentimen.
Konsensus
media, sama ada Barat atau Islamis, mempunyai kecenderungan
masing-masing, memperbesarkan sesetengah hal dan memperkecilkan hal-hal
lain menurut ideologi dan kecenderungan masing-masing.
Banyak
peristiwa perubahan politik di seluruh dunia, yang sesetengahnya belum
lagi lama berlalu dalam catatan sejarah, dapat memberi pengajaran
berguna dalam usaha memahami perubahan yang berlaku.
Perubahan
yang dramatik tidak bermakna berlaku pendemokrasian yang seiring,
melainkan ada turun naiknya berdasarkan persaingan dalaman dan juga
luaran melibatkan kuasa-kuasa serantau dan global.
Contoh
seperti negara-negara bekas Soviet yang janji-janji revolusinya tidak
tertunai seperti Georgia, Ukraine dan Kyrgyzstan perlu diambil kira
sebagai pengajaran.
Ukraine
menyaksikan pihak yang sama-sama berjuang dalam revolusi menjatuhkan
rejim lama terlibat dalam persaingan dalaman hingga menjejaskan kerajaan
yang terbina hasil kebangkitan rakyat itu.
Kyrgyzstan
juga mengalami pengalaman yang sama, dengan kerajaan baharu terbukti
gagal menunaikan janji dan bersikap sama dengan rejim lama yang
dijatuhkan sebelum itu.
Perubahan
yang segera dan dramatik jelas sekali satu perubahan memasuki fasa
baharu, tetapi tidak bermakna semestinya proses demokrasi lebih mudah
selepas itu.
Malaysia, yang sedang menyaksikan mood
untuk perubahan yang membuak-buak, perlu melihat perubahan-perubahan di
dunia Arab tersebut untuk mendapat pengajaran yang berguna berhubung
perubahan dan kesinambungan.- Januari, 2013
No comments:
Post a Comment