Saturday, November 20, 2010

Kes Sime Darby: Siapa bakal didakwa?


Oleh Izmas

Syarikat konglomerat negara, Sime Darby akan mengambil tindakan undang-undang pada hujung tahun ini terhadap beberapa individu untuk mendapatkan semula RM2.1 billion kerugian besar yang dialami akibat salah tadbir dan salah laku dalam bahagian tenaga dan kemudahan awam (energy and utilities - E&U).

Pengurusan Sime Darby telah mengenal pasti beberapa nama individu yang terlibat dalam skandal itu. Menurut sumber, beberapa pengurus kanan dan pengarah dalam bahagian E&U bakal didakwa di samping segelintir "ikan jerung" yang juga akan dipanggil sebagai saksi. Pengurusan di bahagaian itu didakwa menjalankan perniagaan melibatkan lebihan kos (over run cost) yang disangsikan menyebabkan Sime Darby kerugian besar dalam perniagaan baharu yang sepatutnya tidak mereka terokai.

Pengurusan atasan Sime Darby turut dipersalahkan kerana membuat keputusan menerokai perniagaan baharu tenaga yang bukan menjadi keutamaannya. Sepatutnya pihak pengurusan fokus kepada enam perniagaan teras (core businesses) yang menjadi perniagaan asalnya seperti perladangan, hartanah, automotif, perindustrian dan penjagaan kesihatan.

Syarikat konglomerat negara itu mengalami kerugian besar RM2.1 billion dalam perniagaan bahagian E&U yang dicatatkan dalam kira-kira kewangan tahunan Jun lalu yang menyaksikan ketua eksekuitfnya ketika itu, Datuk Seri Ahmad Zubair Mursyid dinasihatkan bercuti (dalam bahasa halus diminta melepaskan jawatan).

Menurut pemangku ketua eksekutif Sime Darby yang baru dilantik, Datuk Mohd Bakke Salleh, pihak pengurusan terpaksa membawa perkara itu ke mahkamah demi untuk mendapatkan semula wang kerugian yang dialami syarikat dan mendakwa mereka yang benat-benar terlibat. Beliau menyerahkan skandal itu kepada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Suruhanjaya Sekuriti (SC) untuk menjalankan siasatan lanjut.

Pengerusi Sime Darby, Tun Musa Hitam selepas mesyuarat tahunan syarikat bersetuju, urusan salah laku dan salah tadbir yang melibatkan jenayah bukan lagi urusan syarikat sebaliknya sudah diserahkan sepenuhnya kepada SPRM dan SC untuk bertindak sewajarnya.

Juru audit bebas KPMG dan Deloitte Enterprise Risk Sdn Bhd dan sebuah firma guaman sudah dilantik bagi melihat dan menyiasat situasi sebenar yang berlaku dalam empat projek besar termasuk empangan Bakun yang dikatakan mengalami kerugian luar biasa akibat lebihan kos. Pengurusan atasan Sime Darby dikatakan salah membuat perhitungan dengan terlibat dalam projek empangan Bakun yang menurut penganalisis ekonomi sangat berisiko tinggi.

Akibat kerugian besar syarikat, pemilik saham dalam mesyuarat tahunan telah mengambil keputusan drastik melantik lima pengarah baharu. Seorang pengarah lama meletak jawatan secara sukarela sementara enam lagi tidak mencalonkan diri untuk dilantik semula. Pengerusi jawatankuasa audit, juga salah seorang pengarah jawatankuasa Risk (pernilai risiko perniagaan) dalam syarikat, Raja Tan Sri Arshad Raja Tun Uda meletakkan jawatan berkuatkuasa serta merta.

3 comments:

Anonymous said...

Let that Idris Jala do it.You see he sell everthing he could. Mas is still sick until now.

faziz ar said...

empangan bakun adalah projek mahadir yang memporakperandakan ekonomi....mungkinkah dia mendesak sime darby untuk mejadi penyelamat lantas menerima bala?

Anonymous said...

Kenapa Idris jala yg disalahkan? Dia tiada kena mengena dengan Sime D. Kerana bencikan bangsa kah?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...