Thursday, December 5, 2013

Ada yang tak kena dalam Pemuda?

Oleh JOHARI M

Minggu lalu kecoh tentang mesyuarat pertama Pemuda PAS Pusat yang dilapor media yang sangat berminat dengan isu dalaman PAS sebagai gagal mencapai persetujuan melantik setiausaha.

Dilaporkan Ketua Pemuda Suhaizan Kaiat menghadapi kesukaran kerana barisan exco tidak menunjukkan sokongan dan cuba menghalang semua hasrat ketua Pemuda.

Sebenarnya apa yang berlaku dalam mesyuarat tidak diketahui dengan tepat oleh mereka yang di luar, selain daripada apa yang disampaikan oleh ahli mesyuarat.

Mungkin benar Suhaizan terkepung dan tidak dapat memastikan pilihannya diterima, tetapi perlu diingat juga mungkin perkiraan pihak yang menolak bukan semata-mata sebab perbezaan kumpulan, mungkin juga sebab-sebab lebih praktikal seperti pengalaman dan sebagainya.

Banyak cakap-cakap yang terdengar berkaitan mesyuarat itu dan gambaran yang diberikan menampakkan yang ramai masih menggunakan label-label jahat, seperti "geng UG" dan sebagainya.

Dikatakan, Suhaizan cuba dihalang dan dikawal oleh "geng UG" yang mahu meletakkan orang mereka seperti Zaharuddin Muhammad di kedudukan-kedudukan strategik.

Sebenarnya, inilah realiti politik yang perlu dihadapi semua, tidak kira daripada kumpulan mana sekalipun. Pembuatan keputusan perlu menghormati suara ramai atau majoriti.

Dalam kes pelantikan dalam Pemuda, suara majoriti mungkin kumpulan yang berbeza perspektif dengan Suhaizan, dan pemimpin-pemimpin itu pula dilantik oleh muktamar yang baru berlalu.

Muktamar ialah pembuat keputusan yang perlu dihormati. Muktamarlah memutuskan parti perlu memboikot akhbar Utusan Malaysia, dan PAS perlu bersama Pakatan Rakyat. Muktamar jugalah yang memilih pemimpin-pemimpin yang mahu Zaharuddin diangkat.

Tetapi, kumpulan majoriti juga perlu menghormati keputusan ketua Pemuda, yang juga dipilih majoriti untuk mengepalai Dewan Pemuda PAS Pusat (yang dikenali sekarang sebagai Dewan Pemuda PAS Malaysia, atau namanya yang lebih "komersil," Pemuda PAS Malaysia.)

Seperti juga PAS menuntut parti pemerintah menghormati undi popular dan undi besar penyokong PAS dan PR, kumpulan majoriti dalam Pemuda perlu menghormati pihak yang kalah yang juga membentuk satu bahagian Pemuda.

Ketua perlu diberi sedikit kebebasan untuk memilih beberapa orang yang dekat dengannya untuk membantu tugas-tugas ketua yang berat. Pelantikan setiausaha mungkin perlu diberikan lebih banyak kebebasan kepada ketua Pemuda untuk melantik orang pilihannya.

Gabungan kepimpinan Pemuda sekarang mungkin yang paling menarik kepada golongan muda pada masa kini, yang membentuk segmen besar yang akan menjadi pengundi dalam Pilihan Raya Umum ke-14 nanti.

Pembentukan kabinet baharu Pemuda satu tujuan utamanya ialah memasuki Pilihan Raya Umum ke-14 nanti dengan kuat dan yakin, dan inilah yang perlu menjadi perkiraan utama kepimpinan baharu Pemuda sekarang ini.

Semua pihak yang terlibat perlu mengutamakan kepentingan Pemuda dan parti, dan bukan kelompok masing-masing. Diharap agenda ini akan direalisasikan melalui pelantikan dan pembentukan barisan kepimpinan baharu Pemuda.

Foto oleh WAN ZAHARI WAN SALLEH

1 comment:

Anonymous said...

makna kata ketua pemuda pas yg baru tiada kaliber untuk menangani ajk di
bawahnya, jika begitu ada baiknya letak jawatan saja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...