Friday, April 15, 2011

Sarawak ujian paling sukar 1 Malaysia

Oleh HARIS ZALKAPLI

Pilihan raya di Sarawak itu mencatat sejarah sebagai ujian terbesar terhadap gagasan 1 Malaysia dan pelaksanaannya.

Politik di Semenanjung sebahagian besarnya melibatkan tiga etnik, Melayu, Cina dan India, yang menjadi perkiraan dalam pemilihan calon dan cara kempen parti-parti politik.

Di Sarawak, jumlah etnik dan agama yang lebih banyak ditambah lagi dengan isu jurang antara Semenanjung dengan Borneo melibatkan pelbagai isu.

Pilihan raya kali ini, yang bakal menjadi yang paling sengit dalam sejarah, menjadikan isu-isu tersebut sebagai topik utamanya.

Hal ini menjadikan medan politik Sarawak sebagai ujian terbesar terhadap gagasan 1 Malaysia, yang hanya akan diatasi oleh Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

1 Malaysia sentiasa berdepan ujian sejak kelahirannya yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak.

Dalam era 1 Malaysia, elemen liberal dalam politik Malaysia semakin lantang bersuara, menuntut aspirasi mereka diterima.

Pada masa sama, muncul kumpulan etnonasionalis Melayu berhaluan kanan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia, Perkasa, yang menjadi sekutu dan pada masa sama pesaing kepada Umno, parti Melayu paling dominan.

Kempen Barisan Nasional, yang menyaksikan perdana dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkempen lebih lama di sana memberi gambaran persaingan sengit yang bakal dihadapi BN.

Janji-janji 1 Malaysia, menurut pelbagai tafsiran, kini dituntut oleh pengundi dan pemain politik di Sarawak.

Isu Injil dalam bahasa Melayu menjadi satu isu besar yang menggugat kerajaan BN, yang terlibat dalam debat ini sejak beberapa tahun lalu tetapi tidak mahu menunjukkan sebarang komitmen.

Pendekatan berhati-hati pemerintah berdepan ujian dalam pilihan raya ini apabila isu Injil tersebut sekali lagi menjadi perhatian pembangkang dan kumpulan Katolik menjelang pilihan raya di Sarawak.

Kristian Katolik yang merupakan antara kumpulan agama terbesar di Sarawak berupaya mengundi secara blok dan memberi kesan terhadap dominasi BN.

Isu ini diambil kesempatan sepenuhnya oleh pembangkang dan menjadikan BN berada dalam keadaan defensif.

Kedudukan Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang telah berdekad memerintah Sarawak juga menjadi liabiliti kepada BN.

Kompromi yang diambil, menjanjikan pengunduran Taib selepas pilihan raya kelihatan tidak memuaskan hati banyak pihak.

Kedudukan dominan Taib dan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu, PBB, yang merupakan parti dominan Melayu turut menimbulkan isu kaum dalam pilihan raya kali ini.

Etnik yang ditakrifkan sebagai Melayu bukan etnik terbesar di Sarawak, tetapi Taib yang mewakili parti Melayu telah menguasai Sarawak selama 30 tahun.

Hal ini dijadikan satu isu yang menyentuh keadilan antara etnik di negeri itu, satu lagi isu yang meletakkan BN dalam keadaan defensif.

Pada masa sama, kedudukan Borneo yang jauh berbeza daripada arus pembangunan seperti dilihat di Semenanjung turut menyumbang poin negatif terhadap pemerintah BN.

Sarawak menjelang pilihan raya ini menjadi perhatian media propemerintah, dengan isu-isunya seperti pembangunan mengisi sisipan-sisipan dalam akhbar harian.

Malah, ada akhbar mula menerbitkan kolum dengan tajuk dalam dialek Sarawak.

Sepanjang kempen, berbilion peruntukan disebut dan dijanjikan oleh BN, dalam usaha menegaskan lagi kaitan parti pemerintah BN dengan pembangunan.

Secara tidak langsung, liputan media, janji dan pencapaian yang dikemukakan mengesahkan kedudukan Sarawak yang tidak terpandang dan jauh di belakang berbanding Semenanjung dalam pembangunan.

Pada masa sama, banyak paparan mengenai Sarawak dikemukakan dengan cara yang menekankan perbezaan antara wilayah itu dengan Semenanjung.

Tidak seperti pilihan raya sebelum ini, isu etnik, agama dan integrasi Sarawak dengan Semenanjung menjadi isu sentral, menguji kepimpinan Najib dan gagasan 1 Malaysianya.

1 comment:

Anonymous said...

Adakah tuan tahu bahawa setiap pemimpin di Malaysia perlu di undi terlebih dulu. Tetapi PM sekarang hanya di lantik oleh Agong. Sepatutnya semasa perlantikannya dulu, pilihan raya perlu dibuat terus.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...