Friday, April 29, 2011

Selepas tarik India, Najib usaha menangi undi Cina

Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-10 yang berakhir awal bulan ini menampakkan lagi sokongan masyarakat Cina yang tertumpu pada parti pembangkang, DAP.

Parti-parti Cina dalam Barisan Nasional seperti MCA, Gerakan dan SUPP menunjukkan penerimaan sokongan yang semakin merosot daripada pengundi Cina.

Perkembangan ini membimbangkan Umno yang menjadi tunjang BN, gabungan yang dikemukakan sebagai model perkongsian kuasa antara kaum yang berjaya.

Sejak Pilihan Raya Umum ke-12, hubungan antara parti komponen BN terjejas akibat isu-isu kaum.

Menjelang konvensyen BN Disember tahun lalu - yang terbaharu diadakan selepas kali terakhir pada 2001 - perdebatan terbuka melibatkan pemimpin-pemimpin parti komponen Melayu dengan Cina semakin jelas dan mendedahkan potensi pertembungan yang lebih besar.

Walaupun hubungan antara parti pelbagai kaum dalam Pakatan Rakyat turut tidak bebas daripada masalah, BN berdepan cabaran terbesarnya pada masa ini, dalam usaha Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak memulihkan kembali sokongan kepada BN selepas tewas banyak kerusi Parlimen dan negeri dalam pilihan raya Mac 2008.

Najib membawa gagasan 1 Malaysia sebagai ide besar pentadbirannya, tetapi ujian terbesar hubungan antara kaum dalam BN berlaku dalam tempoh ini, apabila setiap parti komponen secara terbuka terlibat dalam pertengkaran isu kaum sesama sendiri.

Undi masyarakat India dinilai sebagai sudah kembali kepada BN, apabila Hindraf sendiri - yang mencetuskan sentimen antikerajaan orang India menjelang 2008 - semakin kehilangan sokongan, termasuk daripada PR sendiri.

Terbaharu, Najib menerima kunjungan Perdana Menteri China, Wen Jiabao ke Kuala Lumpur, menandakan hubungan baik dan meningkat kedua-dua negara.

Isyarat yang dicetuskan pertemuan dan hasil pertemuan dua pemimpin itu secara tidak langsung berupaya membina sentimen positif masyarakat Cina di negara ini terhadap Najib dan BN.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...