Tuesday, December 11, 2007

Usul bantah polis hina Parlimen ditolak

KUALA LUMPUR, 11 Dis: Speaker Dewan Rakyat menolak usul tergempar yang dibawa oleh Ketua Pembangkang, Lim Kit Siang bagi membantah tindakan polis menangkap beberapa orang tetamunya di perkarangan bangunan Parlimen.

"Kita serahkan perkara ini kepada kebijaksanaan polis. Polis berhak membuat tangkapan di mana sahaja," kata Timbalan Speaker, Datuk Dr Yusof Yaakub.

Pagi tadi 23 termasuk 13 pemimpin parti pembangkang dan NGO ditahan ekoran penyerahan memo membantah rang undang-undang untuk menaikkan umur anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Antara mereka, termasuk Datuk Mustafa Ali ditahan di perkarangan bangunan Parlimen.
Dalam usulnya, Lim Kit Siang berkata, langkah polis menangkap beberapa orang dalam perkarangan Parlimen adalah penghinaan terhadap Parlimen.

Beliau menuntut Ketua Polis Negara supaya membebaskan para tetamu Parlimen itu dan jika pihak polis mahu menangkap mereka, ia boleh dibuat semula di luar perkarangan Parlimen.
Usul itu disokong oleh Ipoh Barat, N Kulasegaran dan juga Bukit Gelugor, Karpal Singh.

Kula berkata, ketika polis mahu menangkap bekas anggota Parlimen, Datuk Mustafa Ali di perkarangan Parlimen tadi, beliau sempat bertanya kepada pegawai polis berkenaan 'atas seksyen apa beliau mahu ditangkap'.

"Polis berkenaan tidak menjawabnya walaupun ketika itu Mustafa berkata, saya adalah peguam beliau," katanya dalam Dewan Rakyat ketika menyokong usul itu.

Karpal yang bangkit kemudian turut menyokong usul itu dengan berkata, tangkapan polis di dalam perkarangan bangunan Parlimen adalah penghinaan kepada Parlimen oleh polis.

"Tindakan tegas harus diambil terhadap pegawai polis ini," kata Karpal menyokong usul itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...