Sunday, August 17, 2014

Isu MB Selangor: Keputusan PAS jalan keluar untuk semua?

Keputusan mesyuarat PAS hari ini mencapai keputusan yang boleh dijangka, iaitu PAS tidak lagi menyokong Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang telah dipecat dari PKR, tetapi pada masa sama PAS mengemukakan dua nama sebagai calon menteri besar dari PKR; Datuk Seri Wan Azizah Ismail dan Mohamed Azmin Ali.

PAS tidak lagi memberikan sokongan kepada Khalid, yang bukan lagi anggota Pakatan Rakyat dan telah mengambil tindakan memecat enam orang anggota ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri (exco) dari PKR dan DAP.

Tetapi keputusan yang tidak kurang penting yang menyebelahi kepentingan PAS dan PR ialah mengekalkan empat exco dari parti itu dalam pentadbiran Khalid di Selangor.

Hal ini telah mencetuskan rasa tidak senang sesetengah pihak, terutama PKR kerana PAS dilihat sebagai menyebelahi Khalid yang telah ditolak PKR dan juga bersama dengan Umno menyokong Khalid kekal.

Keputusan PAS ini boleh dilihat sebagai satu kompromi yang boleh menjadi jalan keluar kepada semua pihak, tetapi tetap akan berdepan dengan sultan Selangor, yang setakat ini masih merestui Khalid kekal sebagai menteri besar.

PKR cuba mengemukakan tafsiran yang PAS bersetuju dengan Wan Azizah sebagai menteri besar seperti yang diputuskan oleh PKR, tetapi tindakan menyertakan nama Azmin telah menunjukkan yang PAS masih mengekalkan pendirian sendiri dalam hal ini.

Keputusan PAS ini tidak dipastikan akan memberi kesan kepada PKR, kerana parti itu telah memutuskan presidennya, Wan Azizah, keputusan yang mencetuskan kritikan hebat terhadap Anwar, PKR dan seluruh PR disebabkan kedudukan Wan Azizah sebagai isteri Anwar.

PAS dalam kenyataan selapas tamat mesyuarat kekal berpendirian memberikan jawatan menteri besar kepada PKR, sebagai satu perjanjian yang dipersetujui dalam kerjasama politik PAS dengan PR.

Wan Azizah dan Azmin tidak sehaluan dan bersaing sengit dalam PKR, dengan masing-masing mempunyai jumlah penyokong yang besar, dan pada masa sama juga masing-masing mendapat sokongan beberapa media berita di internet, dengan Malaysian Insider cenderung kepada Wan Azizah dan Malaysiakini kelihatan lebih mewakili pendirian Azmin.

PAS telah dilihat sebagai tidak tetap pendirian dalam hal ini dan hanya menurut kehendak Datuk Seri Anwar Ibrahim dan PKR, tetapi selain dapat mengekalkan exco dalam kerajaan Selangor, PAS juga dapat mengekalkan peranannya dalam kerajaan negeri, menjadi satu-satunya parti PR yang masih berperanan dalam kerajaan negeri yang ingin dirampas Barisan Nasional ini.

Majlis presiden PR bermesyuarat petang ini untuk membuat keputusan, tetapi isu ini dijangka tidak akan selesai dengan mudah, disebabkan perbezaan pandangan dalam kalangan PR dan juga peranan sultan Selangor.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...