Wednesday, August 13, 2014

Harapan buat Erdogan

Seperti yang telah dijangka selama ini, Recep Tayyip Erdogan telah memenangi pemilihan pertama presiden Turki, mengatasi dua calon lain dengan jumlah yang besar, sebanyak 52 peratus.

Jumlah ini bermakna pemilihan presiden selesai tanpa perlu memasuki pusingan kedua. Kemenangan ini mengesahkan populariti Erdogan dan akan melanjutkan kehadirannya dalam kepimpinan Turki yang mencapai lebih 10 tahun kepada kemungkinan 10 tahun lagi.

Erdogan telah memenangi jawatan presiden dan akan menjawat jawatan presiden selama satu penggal lima tahun. Sekiranya bertanding dan menang sekali lagi, Erdogan bakal berperanan dalam politik Turki selama 10 tahun sebagai presiden.

Erdogan menjawat jawatan penting ini - yang bakal dijadikan lebih penting oleh beliau yang bercita-cita tinggi - pada masa politik serantau dan dunia yang mencabar.

Sama ada benar kritikan yang banyak dilemparkan kepadanya selama ini akan dapat diperhatikan sepanjang tempoh lima tahun akan datang dan selepas itu.

Beberapa tahun sebelum pilihan raya presiden ini, Erdogan semakin dikritik sebagai semakin bersifat autoritarian dan cenderung kepada pendakatan Islamis, sesuatu yang berimej negatif di Turki yang kuat mempertahankan sekularismenya yang kritikal dengan Islam konservatif.

Dari segi ideologi, AKP dinilai sebagai berkecenderungan Islam dan liberal, menggabungkan dua elemen ini dalam mengimbangi tuntutan dan sensitiviti politik Turki. Tuduhan semakin ke arah Islamis menjejaskan imej Erdogan dari sudut ini.

Dakwaan paling utama ialah Erdogan dikatakan bercita-cita untuk menjadikan presiden lebih berperanan eksekutif, mendepani isu-isu dasar luar dan dalaman yang penting untuk melonjakkan lagi kedudukan Turki sebagai negara yang pantas membangun dan menjadi sebuah negara contoh.

Turki akan menyambut ulangtahun ke-100 penubuhan republik pada 2023, tahun yang Erdogan bakal menduduki kerusi presiden sekiranya menang penggal kedua. Ini disifatkan ramai pemerhati sebagai antara agenda peribadi paling penting Erdogan.


Tahun 2023 juga ialah tahun pemerintah Turki bakal meraikan kejayaan Wawasan 2023, satu agenda negara Turki yang maju yang dibangunkan dan dipersembahkan oleh gandingan Erdogan dan Menteri Luar Ahmet Davutoglu.

Sebagai seorang ahli politik, rekod itu penting untuk dicatatkan oleh Erdogan, untuk menyempurnakan pencapaiannya sebagai perdana menteri selama ini yang membawa keluar Turki daripada kemelut ekonomi dan politik.

Erdogan dilihat sebagai pemimpin contoh yang mempunyai pengkagum di seluruh dunia Islam dan Turki dilihat sebagai negara model pemerintahan beridentiti Islam yang mengatasi semua negara Islam di rantaunya. Semua ini dicapai sepanjang tempoh Erdogan dan AKP mengemudi Turki.

Erdogan kelihatan tidak akan berpuas hati sekiranya tidak mencapai kedudukan setaraf dengan Mustafa Kamal Attaturk, pemimpin yang masih dilihat sebagai bapa Turki moden dan pembangun republik Turki.

Perhatian kini tertumpu pada perdana menteri yang akan menggantikan beliau, yang perlu dipastikan mempunyai hubungan baik dengan Erdogan untuk pemimpin popular Turki ini melaksanakan agendanya.

Erdogan dijangka akan memberi tumpuan yang agak banyak pada dasar luar, yang selama ini telah membantu meningkatkan popularitinya di dalam dan luar negara.

Kedudukan Turki pada masa ini menentukan kedudukan dasar luar sebagai satu komponen penting yang memberi kesan kepada politik dalaman, seperti yang diperlihatkan semasa insiden serangan Zionis ke atas kapal bantuan Mavi Marmara.

Erdogan yang mahir dalam politik populis mengharapkan supaya dapat meneruskan peranan dalam dasar luar, dan ini menjadikan perdana menteri yang sehaluan dengan beliau dan bersedia dibayangi pada masa-masa tertentu amat penting.

Krisis di Syria dijangka tidak akan elesai segera dan masih memerlukan perhatian dan peranan Turki, dan pada masa sama isu Palestin-Israel terus panas, melibatkan gerakan Hamas, sekutu Turki di sana.

Pada masa sama, Iraq yang berkongsi sempadan dengan Turki juga menyaksikan perkembangan yang kritikal, melibatkan bukan sahaja isu Kurdi yang telah mencorakkan hubungan Ankara-Baghdad tetapi juga ancaman baharu militan ekstremis yang menguasai sebahagian Iraq dan Syria.

Turki masih boleh menggerakkan peranan diplomasinya sekiranya dapat menangani politik dalaman dan menyusun semula rancangan bertindak serant.au yang telah terjejas akibat tindakan dasar luar yang tidak berhati-hati.

Turki telah terjejas akibat dasar luarnya di Syria. Ankara telah menyokong kuat penentang rejim Bashar al-Assad yang akhirnya gagal dijatuhkan dengan memberi bantuan kepada Ikhwan al-Muslimin di Syria.

Akibat kes Syria, agenda "masalah sifar" yang diuar-uarkan oleh Davutoglu dahulu telah gagal dicapai, malah Turki semakin terasing dan hubungan dengan negara-negara jiran terjejas teruk.

Populariti serantau Turki terjejas akibat perkembangan kebangkitan Arab yang bertukar menjadi konflik bersenjata dan perang proksi di Syria, malah sehingga perisikan Turki dikaitkan dengan membekalkan gas beracun yang digunakan oleh pemberontak sebagai satu rancangan mempersalahkan rejim Bashar dan membolehkan tindakan ketenteraan diketuai Amerika Syarikat diambil ke atas Syria.

Turki berada dalam keadaan yang mencabar pada masa ini. Kemenangan Erdogan sebagai presiden boleh dijadikan titik permulaan untuk proses pemulihan dan membina rekod baharu Turki di rantau Asia Barat dan seluruh dunia Islam.

Walau bagaimanapun, penilaian ke atas Erdogan dan Turki perlu realistik, mengambil kira realiti kedudukan Turki sebagai sebuah negara sekutu penting AS dan model negara "Muslim moderat" anggota Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara, Nato, dan negara yang menjalin hubungan diplomatik dengan Israel.

Tetapi Erdogan telah menunjukkan sikap yang agak tegas dalam berdepan Zionis, walaupun sebahagiannya mungkin didorong oleh keperluan politik domestik, terutama melibatkan kepungan ke atas Gaza dan kesepakatan negara-negara Arab yang memusuhi Hamas dan Ikhwan al-Muslimin sehingga menjejaskan kepentingan umat dalam menghadapi Israel.

Tidak mudah untuk Turki bertindak bebas dalam dasar luarnya ekoran pakatan dan perjanjian yang disertai dan ekoran persaingan kuasa-kuasa serantau melibatkan negara Arab berpengaruh seperti Arab Saudi dan Mesir, tetapi Erdogan masih boleh diharapkan untuk memainkan peranan yang konstruktif. - Ogos 11, 2014

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...