Wednesday, January 9, 2013

Politik global 2012: Isu, idea dan tokoh (Bhg 2)

Politik global: 5 isu utama

Daripada protes hingga ke obsesi dunia kiamat, 2012 berlalu sebagai tahun yang dramatik, dan boleh dihujahkan sebagai menyamai atau melebihi perkembangan tahun 2011, tahun kemuncak kebangkitan di dunia Asia Barat dan Afrika Utara. Berikut senarai lima isu besar politik seluruh dunia sepanjang tahun lalu.

5. Krisis Greece dan Kesatuan Eropah

Akibat perbelanjaan yang melebihi kemampuan, Greece akhirnya berdepan kegagalan membayar hutang yang dibuat untuk memenuhi keperluan negara. Greece kemudian terpaksa membuat pinjaman besar-besaran, bermula dengan AS$140 bilion pada 2010. Masalah yang lebih besar dihadapi ialah syarat reformasi yang perlu dilaksanakan untuk pinjaman dan penghapusan hutang. Greece kini mendedahkan jurang besar hal urus tadbir dan kemakmuran di Eropah, dan menjadi satu kisah kegagalan Kesatuan Eropah.

4. Konflik di Republik Demokratik Congo

Congo ialah sebuah negara besar di Afrika tengah, dan kaya dengan pelbagai sumber galian termasuk coltan, yang penting untuk alat popular zaman ini; telefon mobil dan juga alat elektronik lain, tetapi tanpa kerajaan yang efektif dan infrastruktur yang mencukupi. Lebih memburukkan keadaan, Congo juga menerima kesan daripada pembunuhan etnik melibatkan Hutu dan Tutsi di Rwanda yang bermula pada 2004. Negara kaya sumber tanpa kerajaan yang stabil ini kini mempertemukan kapitalis perompak, militia, dan pertembungan etnik.

3. Protes anti-Putin di Rusia

Tahun 2012 menyaksikan protes besar-besaran digerakkan di Rusia, dalam usaha bersepadu pembangkang menggugat pemerintahan Presiden Vladimir Putin, yang kembali menjadi presiden dan menjalankan dasar luar yang lebih tegas dalam berhadapan dengan AS dan Barat. Pemerintah Rusia melaksanakan beberapa peraturan baharu pada 2012, dalam menghadapi peningkatan tekanan daripada pembangkang. Tahun ini juga, Kremlin menghalau pertubuhan Agensi Bantuan Antarabangsa Amerika Syarikat, USAID, yang dikaitkan dengan bantuan kepada penentang rejim-rejim yang tidak sehaluan dengan nilai demokrasi dan pasaran bebas Barat.

2. AS dan China di Asia-Pasifik

AS menggerakkan kekuatan ketenteraannya ke Asia-Pasifik, menempatkan kapal-kapal pengangkut pesawat di perairan berdekatan perairan Jepun dan China dan memulakan penempatan tentera marin di Darwin, Australia. Semua ini berlatarbelakangkan peningkatan kuasa tentera China, termasuk permulaan operasi kapal pengangkut pesawat dan pertikaian di Laut China Selatan dan Laut China Timur yang semakin panas. Beijing malah menggunakan pengaruhnya terhadap Asean sehingga memperlihatkan ketidaksepakatan pertubuhan itu dengan lebih jelas, dan pada masa sama meningkatkan retorik dan mobilisasi aset ketenteraan dalam menghadapi pertikaian dengan Jepun.

1. Percaturan berhubung konflik Syria

Konflik di Syria mempertemukan kuasa besar AS, Rusia, dan kuasa-kuasa serantau pertengahan Perancis, Turki, Arab Saudi, Qatar, dan Iran. Konflik di Syria berkait dengan pelbagai perkembangan lain, seperti usaha rejim-rejim Arab memecahkan aliansi diketuai Iran di Asia Barat, keselamatan Israel, dan falsafah orde dunia dipegang Washington dan sekutu Barat menghadapi idea Moskow dan kuasa-kuasa baharu muncul. Syria menjadi medan persaingan yang lebih daripada sekadar politik, tetapi juga berkait idea tentang perkongsian kuasa dalam era baharu yang menyaksikan pengaruh AS sedang merosot secara relatif.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...