Monday, July 30, 2012

NGO, protes dan perubahan rejim

Pada 23 April lalu, Akta Perhimpunan Aman 2012 mula berkuatkuasa, lima hari sebelum protes besar-besaran Bersih kali ketiga di ibu negara.

Di Rusia, Presiden Valdimir Putin menandatangani undang-undang antiprotes pada 8 Jun, beberapa hari sebelum protes antirejim besar-besaran di Moskow pada 12 Jun.

Persamaan Malaysia dengan Rusia melibatkan langkah rejim menangani protes tidak berakhir dengan langkah itu - pemerintah kedua-dua juga bimbang dengan kumpulan bukan kerajaan yang aktif dalam usaha menjejaskan rejim memerintah.

Pemerintah di kedua-dua negara kini sedang giat melaksanakan langkah untuk mengekang dan mengawal penentangan terhadap rejim melalui undang-undang, walaupun pada tahap yang berbeza.

Di Malaysia, bermula Jun lalu, Akta Keterangan (Pindaan) 2012 mula berkuatkuasa, mencetuskan reaksi negatif daripada banyak pihak yang melihatnya sebagai satu usaha mengekang kebebasan bersuara.

Rusia di bawah Putin turut melaksanakan undang-undang yang hampir serupa, melalui satu undang-undang fitnah yang baru ditandatangani oleh presiden itu pada 30 Julai.

Dua negara yang nilai-nilai konservatif masih dominan ini mula menghadapi gelombang protes dan tentangan liberal yang semakin agresif kebelakangan ini.

Di kedua-dua negara, institusi agama dan nilai konservatif berdepan serangan agresif liberal termasuk kelompok gay.

Rusia turut menyaksikan penghinaan oleh sebuah kumpulan punk rock dikenali Pussy Riot terhadap gereja Ortodoks. Kumpulan ini kini salah satu pemain utama dalam penentangan terhadap Putin.

Dalam usaha mengekang dan melawan protes antirejim, satu perkembangan yang tidak menyebelahi pemerintah BN berlaku minggu lalu.

Pada 24 Julai lalu, pertubuhan gabungan masyarakat sivil dan aktivis politik Bersih kini dianggap sebuah entiti yang sah di sisi undang-undang ekoran satu keputusan mahkamah.

Keputusan ini menjejaskan usaha pemerintah Barisan Nasional dalam menangani gabungan dikuasai parti-parti Pakatan Rakyat itu, yang kini mendepani usaha penentangan terhadap BN dan berpotensi menumbangkan parti pemerintah itu.

Terbaharu, dalam satu kenyataan yang memberi gambaran pelan tindakan Bersih menggugat pemerintah BN, pengerusi bersama A Samad Said memberi amaran protes besar-besaran yang jauh lebih besar selepas pilihan raya umum akan datang sekiranya BN didapati menang melalui penipuan.

Protes besar-besaran sejurus selepas pilihan raya seperti itu merupakan satu cara berkesan yang telah dilakukan di beberapa negara dalam usaha menjatuhkan rejim memerintah, melalui dakwaan penyelewengan pilihan raya.

Saterawan yang kini aktif bersama Bersih ini merupakan aktivis yang paling lantang dan konsisten menyeru "perubahan rejim." 

Di Rusia, pemerintah di bawah Presiden Vladimir Putin dan sebelum itu Dmitri Medvedev semakin merasakan tekanan daripada kumpulan masyarakat sivil dan pembangkang yang semakin berjaya menyusun gerakan secara bersama dan sistematik.

Tekanan ini mendorong rejim melaksanakan pelbagai langkah mengekang dan mengawal aktiviti protes dan NGO, terbaharu melalui undang-undang kontroversi antiprotes dan melabel NGO yang menerima dana dari negara luar sebagai agen asing.

Di Malaysia, di sebelah pihak pemerintah, NGO asing (seperti Institut Demokratik Nasional, NDI, dan Institut Republikan Antarabangsa, IRI) dan yang menerima bantuan asing dilihat dengan kritikal, walaupun pemerintah secara rasmi tidak dapat melakukan sebarang tindakan seperti dilakukan negara seperti Rusia dan Mesir di bawah kawalan tentera.

Banyak pihak, termasuk akademik Universiti Teknologi Malaysia, Dr Azmi Hassan yang mempunyai hubungan baik dengan pemerintah telah menyuarakan pandangan kritikal terhadap NGO terbabit, dipercayai sebagai usaha menggesa langkah lebih ketat terhadap pertubuhan tersebut dilaksanakan oleh kerajaan.

Bersih, gabungan NGO dan parti politik yang menjadikan kempen reformasi pilihan raya sebagai platform menentang rejim BN merupakan puncak kerjasama pelbagai NGO yang sebahagiannya menerima banyak bantuan asing. 

Pada masa sama, Suara Rakyat Malaysia, Suaram, - yang berperanan dalam banyak isu termasuk memperjuangkan LGBT dan melibatkan kontroversi sekitar kapal selam Scorpene - mendapat perhatian hasil peranannya dalam kempen yang menjejaskan rejim BN itu. 

Walau bagaimanapun, sebagai sebuah negara kecil yang mempunyai pelbagai bentuk hubungan dengan Amerika Syarikat, pemerintah Malaysia tidak berupaya untuk bertindak terhadap pertubuhan bukan kerajaan yang menerima bantuan asing seperti dilakukan di Rusia dan Mesir.

Keputusan mahkamah yang baru lepas itu, sekurang-kurangnya pada peringkat ini memberi satu kemenangan moral kepada gabungan NGO antirejim terbabit, dan meningkatkan lagi cabaran BN berdepan dengan agen-agen perubahan rejim.

Dikemaskini pada 31 Julai, 2012.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...