Monday, October 20, 2014

Pakatan anti-dolar Rusia, China dan Iran

Selepas beberapa bulan rancangan Rusia dan China untuk melaksanakan rancangan yang konkrit untuk menghakis pengaruh dolar Amerika Syarikat, kedua-dua negara akhirnya mencapai satu siri perjanjian perdagangan dan kewangan pada Isnin, 13 Oktober lalu.

Pertemuan pemimpin tertinggi Rusia dan China bulan Mei lalu telah meningkatkan lagi perhatian kepada rancangan Moscow-Beijing ini, yang akhirnya termeterai minggu ini.

Pemimpin kedua-dua negara menandatangani perjanjian tenaga, perdagangan dan kewangan yang disebut sebagai dasar beralih ke Asia yang telah mencapai hasilnya.

Perjanjian ini juga dicapai untuk membantu kedua-dua Rusia dan China berdepan dengan sekatan yang semakin ditingkatkan ke atasnya oleh Barat, terutama selepas krisis Ukraine.

Sebanyak 38 perjanjian dicapai di Moscow dalam pertemuan antara Perdana Menteri Rusia Dmitri Medvedev dan Perdana Menteri China Li Keqiang, melibatkan kerjasama tenaga dan pertukaran mata wang bernilai 150 bilion yuan atau AS$25 bilion, yang boleh membantu mengurangkan peranan dolar dalam perdagangan kedua-dua negara.

Perjanjian-perjanjian tersebut ialah antara tanda kejayaan awal dasar beralih ke timur yang diarahkan oleh Presiden Vladimir Putin untuk mengelakkan peminggiran akibat sekatan.

Pada Mei lalu, kedua-dua negara memeterai perjanjian perdagangan gas asli bernilai AS$400 bilion, yang dicapai segera selepas Barat meningkatkan tekanan terhadap Rusia ekoran krisis Ukraine.

Amerika Syarikat dan Eropah memberi sokongan kepada kumpulan pro-Barat di Ukraine, yang melakukan protes besar-besaran sehingga mencetuskan krisis, yang akhirnya mendorong Rusia menakluk Crimea.

"Saya menganggap keupayaan kita membuka kemungkinan baharu walaupun berdepan sekatan sebagai satu pencapaian penting," kata Medvedev selepas majlis menandatangani perjanjian.

Tetapi China menunjukkan tanda yang rasa curiga masih belum terhapus sepenuhnya, apabila kelihatan masih berhati-hati, termasuk ketika mengulas prospek perjanjian pada 2015 pembinaan saluran bekalan gas kedua membekalkan gas Rusia ke China.

"Kerjasama dalam gas asli antara Rusia dan China telah lama berjalan. Tetapi banyak lagi rundingan antara syarikat terbabit perlu diadakan," kata Li.

Perjanjian ini membantu Rusia yang semakin disekat oleh Barat, termasuk dalam sektor perbankan yang menyukarkan bank Rusia untuk berurusan dengan pasaran Barat.

Pertukaran mata wang yang dicapai, melibatkan Rusia dan China berurus niaga dengan satu sama lain dalam mata wang ruble dan yuan, membantu China meluaskan penggunaan yuan di peringkat antarabangsa, sekaligus mengurangkan penggunaan dolar.

China, yang memiliki 34 peratus daripada AS$4 trilion rizab asing yang dilaburkan dalam hutang kerajaan AS, mahu menghadkan kerugian yang boleh disebabkan oleh penurunan nilai dolar dalam jangka pendek. Perancangan jangka panjangnya ialah meningkatkan pengaruh yuan dan menjadikannya satu mata wang rizab global.

Medvedev berkata,perdagangan antara Rusia dengan China berkembang sebanyak lebih daripada 100 peratus sepanjang enam tahun ini antara AS$40 bilion kepada AS$90 bilion.

Menurutnya, Rusia dan China ialah rakan dagang yang rapat, satu lagi kenyataan yang menegaskan kepentingan perdagangan kedua-dua negara, yang kini memasuki satu fasa yang kuat dipengaruhi geopolitik kuasa-kuasa besar. 

Di bawah perjanjian baharu ini, kerjasama akan dijalankan dengan lebih mendalam antara pengeluar minyak milik negara Rosneft dan Perbadanan Petroleum Nasional China, termasuk dalam projek gas asli cecair dan kemungkinan bekalan gas asli cecair ke China.

Bank-bank VTB, VEB dan Bank Pertanian Rusia - yang seperti Rosneft juga terjejas akibat sekatan - menandatangani perjanjian rangka kerja dengan Bank Exim China untuk pengurusan kredit.

Pengendali telefon bergerak MegaFon dan Bank Pembangunan China bersetuju untuk menguruskan pembiayaan bernilai AS$500 juta.

Li, yang tiba di Rusia dari Jerman kemudian akan ke sidang kemuncak pemimpin Eropah dan Asia, dan dijadual bertemu Putin untuk perbincangan.

Satu lagi tanda pemulihan hubungan antara Rusia dan China ialah peningkatan eksport minyak mentah ke China sepanjang Januari hingga September sebanyak hampir 45 peratus. Penghantaran ke Eropah dari pelabuhan Primorsk di Laut Baltik merosot hampir 20 peratus.

Menurut satu syarikat perunding tenaga, JBC Energy, eksport semakin bertambah ke pasaran Timur dan merosot ke Barat, trend yang dijangka terus meningkat dalam keadaan politik semasa.

Beijing mahu meningkatkan urus niaga dengan Rusia, mengambil kesempatan daripada kemerosotan hubungan Moscow dengan Barat, yang kini berada pada tahap terburuk selepas Perang Dingin.

Walau bagaimanapun, masih banyak perlu dilakukan untuk menghapuskan rasa saling mencurigai antara satu sama lain, yang baru menyelesaikan pertikaian sempadan pada dekad lalu.

Beijing berminat untuk melabur dalam pembangunan infrastruktur, tenaga dan komoditi di Rusia, tetapi Moscow mungkin berhati-hati dalam membenarkan pelaburan dalam industri strategik.

China mungkin juga bimbang untuk melabur dalam ekonomi Rusia yang berdepan pelbagai hambatan, termasuk sekatan dan kemerosotan harga minyak, eksport paling penting Rusia.

Pada masa sama, Rusia juga merancang bersama Iran untuk menubuhkan sebuah bank kerjasama untuk meningkatkan perdagangan dua hala dan mengatasi sekatan terhadap sektor perbankan Iran, lapor media Iran Press TV baru-baru ini.

Tehran dan Moscow sedang mengkaji kemungkinan membuka halaman baharu dalam perdagangan antara kedua-dua negara yang memberikan keupayaan untuk memecahkan dominasi mata wang Barat dalam urusniaga dua hala, Asadollah Asgaroladi, ketua Dewan Perniagaan Iran-Rusia dilapor berkata.

"Oleh kerana bank-bank Rusia bimbang akan implikasi berurusan dengan Iran disebabkan sekatan, kami mahu menubuhkan bank kerjasama Iran-Rusia dengan bantuan bank pusat dan sektor swasta kedua-dua negara," kata Asgaroladi.


"Bank seperti itu akan boleh menukarkan wang antara dua pihak menggunakan rial Iran dan rubles Rusia, tanpa menggunakan dolar, euro atau pound," tambahnya.

Iran telah mengalami kesukaran ekonomi beberapa tahun kebelakangan ini disebabkan sekatan Barat terhadap sektor tenaga dan kewangan Iran.

Malah, sejak beberapa tahun lalu, Amerika Syarikat mengenakan sekatan ke atas beberapa individu dan entiti Iran walaupun pada masa sama meneruskan rundingan untuk mencapai penyelesaian komprehensif program nuklear Iran. (Reuters, Xinhua)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...