Sunday, May 25, 2014

Seksisme dan penindasan wanita antara Malala dan Julia Gillard

Baru-baru ini ada satu berita yang agak mengejutkan melibatkan media; pemecatan editor New York Times, Jill Abramson, yang dihentikan serta-merta daripada jawatannya yang berprestij itu.

Berita seperti ini akan berlalu begitu sahaja dalam tempoh yang agak singkat, dan akhirnya, biasanya akan hanya berlalu sebagai satu berita aktiviti seharian sebuah organisasi akhbar.

Satu yang menarik untuk diperhatikan ialah bagaimana sudut politik gender Abramson yang kurang mendapat tempat penting dalam wacana berkaitan, dan tidak "membunyikan penggera" seperti yang sepatutnya.

Kes ini membawa ingatan kita kepada permainan politik melibatkan bekas Perdana Menteri Australia, Julia Gillard yang disingkirkan daripada jawatannya, dengan faktor jantinanya menjadi satu faktor utama.

Isu melibatkan Gillard ini juga berlalu tanpa mencetuskan debat yang "sepatutnya" lebih panas, tanpa perhatian lebih khusus daripada kalangan liberal di dunia Barat yang biasanya amat peka dengan hal ini.

Politik rendah moral yang berlangsung di Australia pada masa itu bukan sesuatu yang tersembunyi, malah sebenarnya menjadi antara berita terbesar melibatkan wanita pada tahun lalu.

Kedua-dua kes ini menunjukkan satu bukti bagaimana wacana politik gender yang berjalan dengan berat sebelah oleh kelompok aktivis Barat, malah hampir keseluruhan jentera penjaga standard liberal Barat dalam hal gender sekiranya melibatkan dunia Barat sendiri.

Kes Gillard ditenggelamkan oleh Malala Yousafzai, gadis yang dijadikan simbol penindasan wanita dalam dunia Islam, walaupun penendasan itu dilakukan oleh kumpulan yang tidak sama sekali mewakili suara majoriti dalam dunia Islam yang luas dan plural.

Malala menjadi gadis poster perjuangan mengangkat martabat wanita, dengan segala isu yang dengan sendirinya menjelaskan perjuangan ini kepada umum, yakni akses kepada pendidikan, hak kebebasan memilih dan sebgainya.

Lebih mudah lagi, kes Malala berlaku melibatkan kumpulan Taliban di Pakistan, sebuah kumpulan yang menjadi ikon penindasan dan konservatisme melampau dan di Pakistan, yang juga, di mata Barat, satu ikon kemunduran dan ketidaksamaan gender.

Kes Malala mudah dimuatkan dalam naratif yang difahami oleh Barat, yakni layanan tidak adil kepada wanita dengan menafikan hak untuk mendapat pendidikan, malah sehingga beliau sendiri ditembak oleh pihak Taliban.

Kes Malala muncul seperti satu anugerah Tuhan kepada Barat untuk mengukuhkan lagi persepsi negatif terhadap dunia Islam, selari dengan prejudis ramai di sana berhubung hak wanita di "dunia mundur masyarakat Muslim."

Malala menjadi ikon yang membenarkan lagi segala tanggapan Barat terhadap isu gender dalam dunia Islam. Hakikat bahawa isu ini dengan mudah diangkat dan disambut menunjukkan bagaimana kuatnya persepsi yang telah diterima, dengan isu Malala ini dimuatkan sepenuhnya dalam kotak penindasan terhadap wanita.

Malala dijaja ke sana sini sebagai ikon perjuangan kebebasan wanita dan kebebasan daripada konservatisme melampau dunia Islam, dan muncul pada tahun lepas sebagai ikon perjuangan hak wanita.

Hakikatnya, kedudukan sebagai ikon perjuangan hak wanita itu, wajar sekali dikongsi bersama dengan Gillard, bekas perdana menteri Australia yang berdepan cabaran yang amat getir.

Gillard juga berjuang dalam satu suasana konservatisme dan politik gender yang tidak menyebelahi beliau, tetapi amat kurang tumpuan diberikan pada sudut perjuangan wanita itu berbanding politik biasa yang sememangnya ganas dan mencabar.

Hakikat bahawa kes Gillard berlaku dalam suasana tamadun Barat menjadikannya tidak menarik seperti kes Malala, yang sebahagian besar wacana yang diperlukan sudah siap terbina dalam minda ramai yang memerhati.

Naratif Malala mudah disampaikan, disambut dan dipanjangkan kerana persepsi dan prejudis yang telah siap terbina, dan lebih mudah mengaitkan dunia Islam dengan penindasan berbanding dunia Barat yang tidak dibebankan dengan persepsi buruk berhubung politik gender.

Kelompok liberal sendiri tidak mampu dan mempunyai prejudis tersendiri yang menghalang mereka daripada menilai Malala dan Gillard menurut pertimbangan yang sama.

Malala menjadi berita antarabangsa yang besar, yang menepati profil yang dikehendaki liberal Barat, melibatkan imej-imej yang mudah untuk difahami, kedua-dua oleh penyampai mesej dan kepada orang ramai.

Malala hanya perlu ditonjolkan tanpa penerangan yang banyak, dan prejudis serta pemahaman yang telah terbina dalam minda ramai akan dengan sendirinya melengkapkan naratif yang diperlukan.

Kerana inilah, wacana yang mengaitkan segala sifat dalaman masyarakat Muslim dengan budaya dan krisis yang melibatkan Malala menjadi mudah untuk diangkat, berbanding kes Gillard yang akan menyukarkan dan menyorot masyarakat berpandangan alam Barat secara negatif.

Wacana seperti yang disaksikan dalam kes Malala membenarkan apa yang mereka pegang selama ini, dan membantu mengukuhkan lagi agenda mengukuhkan pandangan alam pilihan mereka, tidak seperti Gillard - dan kini Abramson - yang menyukarkan dan mendedahkan kepincangan dunia Barat sendiri. - Mei 17, 2014

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...