Thursday, November 21, 2013

Endorsmen SiasahDaily, Mohd Amar untuk timbalan presiden PAS

Kempen untuk pemilihan PAS kali ini berjalan dengan rancak, dengan persaingan sengit dijangka sejak awal lagi.

Penilaian dari pelbagai sudut telah dibuat berhubung prospek dan prestasi calon-calon yang bertanding.

Berikut endorsmen daripada SiasahDaily untuk jawatan-jawatan tertinggi yang dipertandingkan, melibatkan timbalan presiden, naib presiden dan ketua, timbalan dan naib ketua Dewan Pemuda PAS.

TIMBALAN PRESIDEN

Datuk Mohd Amar Nik Abdullah
Mohd Amar mengatasi penyandang Mohamad Sabu dari beberapa sudut penting, termasuk, tetapi tidak terhad kepada, kemampuan akademik dan keterampilan seorang pemimpin jawatan tinggi seperti timbalan presiden. Walaupun dilihat sebagai kurang berpengalaman politik nasional berbanding penyandang, kekurangan ini tidak ketara dan boleh dibina melalui pengalaman, dan peralihan daripada pemimpin lama kepada pemimpin baharu wajar diterima sebagai satu proses perubahan untuk meningkatkan prestasi parti. Tanpa menafikan sumbangan yang telah diberikan oleh Mohamad, Mohd Amar kelihatan mempunyai potensi dan kelayakan untuk menjawat jawatan timbalan presiden PAS, dan menanggung tugas dan tanggungjawab sebagai bakal pemimpin tertinggi parti.

NAIB PRESIDEN

1. Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
Tuan Ibrahim kini menjadi calon pilihan ramai ahli untuk menduduki salah satu kerusi naib presiden, malah sebelum ini disebut-sebut sebagai calon timbalan presiden. Tuan Ibrahim tidak menampakkan kecenderungan kumpulan atau faksi dalam parti, satu faktor yang penting dalam memelihara kestabilan. Beliau telah menunjukkan kemampuan melaksanakan tugas penerangan, walaupun banyak pihak melihat perlu beliau menjadi lebih aktif dan agresif. 

2. Datuk Husam Musa
Apa pun persepsi ramai tentang Husam pada masa ini, beliau satu-satunya pemimpin yang berkelayakan tinggi dalam kalangan naib presiden. Husam berjasa dalam menggerakkan dan meningkatkan profil kempen seperti royalti minyak Kelantan, dan mempunyai pengikut yang aktif, walaupun sebahagiannya mencetuskan rasa kurang senang kerana beberapa tindakan yang tidak beretika. Husam juga memperlihatkan keterampilan sebagai seorang pemimpin.

3. Datuk Abu Bakar Chik
Abu Bakar mewakili kelompok yang kuat mendokong gagasan kepimpinan ulama dalam parti, gagasan yang penting kepada PAS dalam mengukuhkan kekuatan parti dan terus mendapat sokongan kuat ahli-ahli akar umbi. Beliau ialah seorang pemimpin berpengalaman dalam PAS, melalui tempoh mencabar semasa PAS tidak sepopular hari ini dan salah seorang pemimpin yang melonjakkan Pemuda semasa di bawah kepimpinannya.

KETUA PEMUDA

Suhaizan Kaiat
Suhaizan telah menunjukkan prestasi baik sejak beberapa tahun lalu sebagai tokoh yang memimpin pelbagai aktiviti bersama aktivis dalam dan luar parti. Suhaizan mempunyai kemampuan bekerja bersama dan membina rangkaian yang efektif bersama aktivis dalam isu-isu nasional. Beliau memiliki populariti dan menunjukkan prestasi yang baik dalam mengangkat isu ke peringkat nasional. Mempunyai kelebihan pengalaman dan diterima ramai di dalam dan luar parti.

TIMBALAN KETUA PEMUDA

Dr Raja Ahmad Iskandar Raja Yaacob
Raja Ahmad mempunyai kelebihan pengalaman berbanding pesaingnya, menjawat jawatan naib ketua sejak sepenggal lalu dan mengendalikan lajnah antarabangsa dengan cemerlang. Walaupun dilihat sebagai terlalu cenderung untuk mengkritik Umno dalam kenyataan-kenyataan medianya, beliau sejak kebelakangan ini menunjukkan ketegasan dalam isu melibatkan pertembungan parti dengan pemimpin DAP, Karpal Singh. Raja Ahmad turut mempunyai kelayakan tinggi dan telah menunjukkan keterampilan sebagai pemimpin Pemuda.

NAIB KETUA PEMUDA

Khairil Nizam Khirudin
Khairil Nizam ialah antara pemimpin Pemuda yang mendokong gagasan kepimpinan ulama, dan menjadi salah satu suara yang tegas mempertahankan presiden parti berdepan kecaman berhubung isu pertandingan di kerusi Dewan Undangan Negeri Kota Damansara, yang yang terbaharu isu fitnah akhbar The Star terhadap mangsa keganasan di Memali, isu yang amat sensitif kepada PAS. Khairil Nizam menunjukkan keberanian sebagai seorang pemimpin Pemuda, mempunyai pengalaman dan kelayakan untuk menjawat jawatan naib ketua.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...