Semasa kebangkitan rakyat rancak berlangsung di Mesir, "model Turki" mula rancak diperkatakan di media, terutamanya media Barat.
Model Turki dirujuk sebagai model
demokrasi dan sekularisme seperti yang dilaksanakan di bawah pentadbiran
AKP, Parti Keadilan dan Pembangunan.
Sekiranya diperhatikan daripada liputan
media Barat sejak setahun lalu, haluan yang disebut "pasca-Islamis" ini
dikemukakan sebagai satu pilihan atau jawapan kepada negara-negara Arab
yang mula memasuki fasa baharu itu, yang pada masa itu ditanggapi dengan
agak mudah sebagai dunia Arab meninggal politik yang tidak demokratik
dan memasuki fasa demokrasi liberal.
Pilihan itu dari satu sudut kelihatan
seperti dipaksakan ke atas kumpulan Islamis yang dilihat bakal menjadi
kuasa baharu dalam politik negara Tunisia dan Mesir, dua negara yang
mempunyai gerakan Islam yang berpotensi untuk menjadi pemain penting
politik, seperti yang dapat dilihat pada hari ini.
Sama ada secara jelas atau tersirat,
Tunisia dan Mesir digesa supaya mengikuti model Turki, dengan gerakan
Islam yang menyertai politik dan berkuasa dalam pentadbiran negara
mengambil landasan pasca-Islamis.
Lebih setahun selepas kebangkitan yang
banyak ditanggapi secara simplistik itu, jalan menuju "model Turki"
nampaknya sangat mencabar, kerana banyak sebab, termasuk demokrasi
(pilihan rakyat) dengan isu dasar luar seperti hubungan baik dengan
Israel yang mudah untuk menjadi bertentangan.
Satu tulisan pengkaji dari kumpulan pemikir pro-Israel di Amerika Syarikat menyifatkan prospek kemunculan "AKP-AKP Arab" yang semakin sukar, selain di Tunisia yang pemimpin pernah secara terbuka mengatakan mahu mengikuti model Turki.
Tunisia dilihat sebagai mengikuti haluan
pasca-Islamis yang Turki menjadi contoh unggulnya pada masa ini, tetapi
Mesir mula menampakkan bagaimana fasa dan perubahan yang berlaku
dinilai dengan berbeza oleh pihak yang memerhatikan perkembangan di
dunia Arab hari ini.
Banyak pihak di Barat mengharapkan dasar
luar yang tidak memusuhi Israel daripada negara-negara Arab yang mula
menjadi lebih demokratik itu, tetapi hal itu cenderung untuk
bertentangan dengan pilihan ramai rakyat di negara tersebut.
Perkembangan yang disifatkan oleh pembawa tesis pasca-Islamisme sebagai kejayaan gagasan itu, atau bukti "kegagalan Islam politik" mungkin terlalu awal untuk dinilai seperti itu.
Pandangan-pandangan dari Barat tentang
perubahan, tuntutan demokrasi dan sebagainya kini semakin jelas
kelihatan seperti semata-mata pandangan simplistik Barat terhadap dunia
lain, dan tentang apa yang dimahukan oleh rakyat negara-negara terbabit.
Jelas dapat diperhatikan dalam
perkembangan di dunia Arab bagaimana sebahagian besar Barat melihat apa
yang mahu mereka lihat, dan hanya menurut bahasa demokrasi dan hak asasi
yang lebih mudah difahami mereka.
Lebih setahun selepas apa yang disifatkan sebagai "Arab Spring"
bermula, perubahan yang dibayangkan pada masa itu masih satu kerja yang
belum selesai, berbeza dengan diharapkan sejurus selepas jatuhnya
diktator di Tunisia dan Mesir.
Satu yang menjadi persoalan ialah kenapa
model Turki dengan segera dikemukakan sebagai pilihan. Ini
memperlihatkan kepentingan Barat untuk menghalakan perubahan itu ke arah
yang dapat mereka terima, dan bukan arah lain, misalnya seperti yang
pernah berlaku di Palestin dan Algeria.
Di Malaysia, semakin banyak kumpulan
melihat pasca-Islamisme sebagai pilihan yang perlu diambil - walaupun
mungkin tidak mahu dikaitkan dengan istilah itu - atau sekurang-kurangnya
melihat gagasan itu sebagai sesuatu yang perlu diberi perhatian oleh
gerakan Islam untuk mengelak daripada menjadi tidak relevan dalam era perubahan hari ini.
Walau bagaimanapun, seperti disebut oleh
Asef Bayat sendiri, sesebuah kumpulan politik Islam boleh sahaja
menerima beberapa bahagian wacana pasca-Islamisme dan mengekalkan wacana
sedia ada yang lain.
Banyak pihak yang menerima
pasca-Islamisme kelihatan menerimanya sebagai satu perubahan dan fasa
baharu yang jelas bezanya dengan fasa Islamisme, dengan pandangan yang
agak hitam-putih, dan melihat pasca-Islamisme sebagai perlu diterima
segera untuk bergerak dalam politik baharu masa kini.
Di bawah AKP yang sering dilihat dengan
sangat positif itu, isu asas demokrasi liberal seperti kebebasan media
masih menjadi satu masalah kepada pemerintahnya. Satu kes utama ialah pemenjaraan wartawan, yang meletakkan Turki jauh daripada standard diterima negara-negara maju demokrasi liberal.
Perbincangan rancak wacana
pasca-Islamisme ini memerlihatkan kecergasan kumpulan yang memerhati dan
juga yang mahu perubahan pada gerakan Islam ke arah yang berbeza
daripada yang diperhatikan hari ini.
Apapun kritikan terhadap ide
pasca-Islamisme, kritikan terhadap kemerosotan tarikan, tenaga, simbol
dan sumber keabsahan Islamisme mempunyai merit tersendiri, yang mungkin
membenarkan model Turki dilihat sebagai wajar diteladani.
Gerakan Islam, yang melihat gagasan itu sebagai bertentangan dengan kepentingan gerakan Islam dan umat wajar mengemukakan wacana baharu yang lebih dapat menanggapi dan menangani dunia politik baharu masa kini.
No comments:
Post a Comment