Tuesday, December 29, 2009

Kedah rancang strategi baru tarik pelancong 2010


Kerajaan Negeri Kedah telah merangka perancangan yang lebih baik bagi menjadikan negeri tersebut sebagai salah satu destinasi menarik bagi pelancong tempatan dan juga luar negara.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan Pembangunan Masyarakat dan Sumber Manusia, Perpaduan dan Hal Ehwal Masyarakat India, S.Manikumar, pembangunan keatas beberapa tempat menarik yang telah dirancang untuk diberikan penekanan bersama agensi-agensi yang terlibat merangkumi empat zon yang telah dikenal pasti.

"Langkawi, Pembangunan Merbok, Hub Agro Tourism di Pendang dan Pembangunan Bandaraya Alor Setar adalah antara beberapa buah lokasi yang dilihat menarik kerana di situ terdapat Gunung dan Sungai yang berpotensi untuk menjadi tarikan kepada para pelancong.

"Di Merbok ada produk pelancongan seperti Gunung Jerai, Sungai Merbok dan Semeling, Pulau Songsong dan sebagainya.Antara perkara yang akan diberi perhatian ialah mewujudkan 'tag line' kepada industri pelancongan ini.Tempat-tempat yang menarik akan secara automatiknya mewujudkan konsep bumi hijau yang akan merangkumi beberapa pengembaraan yang menarik seperti."

Menurut beliau lagi bagi menjayakan perancangan tahun 2010 ini maka kerjasama daripada pelbagai pihak adalah penting bagi memastikan aspirasi Kerajaan Negeri untuk mewujudkan destinasi menarik pelancongan di negeri Kedah ini menjadi realiti yang akan memberi pulangan kepada kerajaan dan juga manfaat rakyat negeri ini.

70 comments:

GOMO said...

Apakah tindakan MPPJ yang menerima arahan dari Kerajaan ZIONIST Pakatan Rakyat ini merupakan satu tindakan yang tepat dalam menyelesaikan sesuatu pekara di bawah pentadbirannya? http://www.papagomo.com/2009/12/terkini-dalang-pencerobohan-kerajaan.html

abe MIE 'TERJAH' said...

Pelancongan boleh memberi pendapatan selain memajukan industri babi...

pkrpasdap.blogspot.com

tabuan said...

Siapakah lebih celaka

A.Para penceramah PAS
B.Membawa Lari anak dara orang
C.Menyiksa isteri
D.Tidak memberi nafkah kepada isteri
E.Berguling Atas jalan
F.Berarak dan merantapi kematian Teoh

Ex-UMNO said...

yang paling celaka pemimpin UMNO yang rogol anak dara bawah umor dan di bebaskan tanpa apa2 tindakan.

pemimpin UMNO yang disahkan RASUAH masih di beri jawatan memimpin UMNO.

pemimpin yang melingkup kan harta benda hak kerajaan dengan cara melupus, menjual, membena benaan yang tidak ikut peraturan serta mengamalkan RASUAH.

abe MIE 'TERJAH' said...

Ex-UMNO-

Tok Guru Haji hadi memberitahu, manusia celaka kerana suka membuat fitnah.

rujuk blognya.

tabuan said...

kahkah..tahniah abg MIE telah berjaya menghentam iron7 sehingga dia sudah tak berani muncul lagi...kahkah..

aku gelak lagi kahkahkah..kah..kah..bila abg MIE kata kalau aku bawak lari adik engkau...

Ex-UMNO said...

yang pasti UMNO sedang menuju kearah kehancuran.

pemimpin2 UMNO masih tidak sedar diri - gila kuasa - gila tambah harta kekayaan - gila berpoya2 - gila hidup ber mewah2 han - UMNO sedang diterajui oleh manusia GILA

dewatawanberapi said...

Berok bawak keris,
...yang pasti UMNO sedang menuju kearah kehancuran...

ayat ni dah bertahun2 aku dengar...tak jadi apa2pun...

yang aku nampak macam nak bungkus...nik ajis je..hahaha

asyMok said...

Come on Ustaz Zizan n the Gang...
PutraJaya pun Kita kan Tawan!
fathul Makkah menjelma

asyMok said...

marhaen FC terus mendahului...

GOMO said...

Gomo bukan hendak mempertikaikan keputusan mahkamah ini. Namun sebagai umat Islam yang mana bangsa Melayu Gomo juga berhak menyuarakan pendapat dalam hal sebegini. Isu penggunaan nama Allah oleh Akhbar milik Gereja Kristian ini pada kiraan Gomo adalah satu bentuk DAKWAH oleh pihak gereja kepada umat Islam khususnya bangsa Melayu. http://www.papagomo.com/2010/01/wajib-baca-pembongkaran-agenda-kristian.html

ironseven said...

tabuan said...
kahkah..tahniah abg MIE telah berjaya menghentam iron7 sehingga dia sudah tak berani muncul lagi...kahkah..

aku gelak lagi kahkahkah..kah..kah..bila abg MIE kata kalau aku bawak lari adik engkau...
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

kahkahkah...tak muncul bukan bererti tak berani. aku ade keje sikit kat teesside univ seminggu. baru balik. selamat tahun 2010.

adapon ikot hukum islam diorg tak berzina. tu jawapan aku. jawab le balik fitnah zina tu tapi mee goreng dah lari tajok. takde kene mengena dgn adik dan mak kau, atau adik dan mak dia. taktau le pulak kalau islam hadhari kata rukun nikah termasok kena ada kebenaran jabatan agama. kalau tak dpt kebenaran jab agama maka berzina le dia...


tahniah le sbb umno berjaya 'pertahan' kalimah allah dlm konteks malaysia. walau ikot sejarah kalimah tersebut dipakai org bukan islam sejak zaman tok adam...allah sbg nama, dan allah sbg pegangan aqidah dan tauhid dua perkara yg berbeza.

jgn dok sibuk pertikai org guna kalimah allah tapi pd masa yg sama dok amal islam sekerat2 suku2, amal rasuah, buat maksiat, galak zina, biarkan muslim minum arak, tolak hudud, persenda nabi, pertikai hukum allah, amar maaruf takde nahi mungkar.

yang paling celaka adalah golongan tu le. termasok le kau. eh, kau tak perasan ke? kesian...lepas ni aku ada masa lapang dan aku akan selalu masok blog ni insyaallah...

asyMok said...

Para DAIÉ FISABILILLAH mesti BerHUJJAH BerDasar NAS AL-QURAN.
Bukan BerSandar Emosi, Perkauman dan Akal yang Sempit.
Fahami Betul-betul al-Imran ayat 19
(3:19)


إِنَّ ٱلدِّينَ عِندَ ٱللَّهِ ٱلۡإِسۡلَـٰمُ‌ۗ وَمَا ٱخۡتَلَفَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَـٰبَ إِلَّا مِنۢ بَعۡدِ مَا جَآءَهُمُ ٱلۡعِلۡمُ بَغۡيَۢا بَيۡنَهُمۡ‌ۗ وَمَن يَكۡفُرۡ بِـَٔايَـٰتِ ٱللَّهِ فَإِنَّ ٱللَّهَ سَرِيعُ ٱلۡحِسَابِ (١٩)
The Religion before Allah is Islam (submission to His will): nor did the people of the Book dissent therefrom except through envy of each other, after knowledge had come to them. But if any deny the Signs of Allah, Allah is swift in calling to account. (19)

Al-E-Imran

Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya. (19)

Nah! SUDAH TERANG LAGI BERSULUH!
Buat apa kita nak bising-bising???
Pegang baik-baik WAHYU ALLAH SWT
ALLAH SWT PEMILIK SEKALIAN ALAM!
Insan-insan TANPA KALIMAH TAUHID cuma KELIRU... Jadi ini PerMulaan Kepada Satu KEBENARAN.
Ayuh Para DAIÉ FISABILILLAH!
Usah Ber EMOSI!
RUJUK AL-QURANUL KARIM.
GOD IS THE MOST GRACIUOS THE MOST MERCIFUL
ALLAH FOR ALL.
ALLAH SWT PEMILIK SEKALIAN ALAM.
Tak percaya... Rujuk AL-FATIHAH

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (١)

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢) ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣) مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ (٤) إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٥) ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (٦) صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ (٧)


Al-Fatiha
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani (1)

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (2) Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam. (3) Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (4) Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat). (5) Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. (6) Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. (7)

Al-Fatiha
In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful (1)

Praise be to Allah, the Cherisher and Sustainer of the Worlds (2) Most Gracious, Most Merciful (3) Master of the, Day of Judgment. (4) Thee do we worship, and Thine aid we seek. (5) Show us the straight way. (6) The way of those on whom Thou hast bestowed Thy Grace, Those whose (portion) is not wrath and who go not astray. (7)

SIAPA MAHU NAFIKAN JAMINAN WAHYU ILAHI???
Come on MALAYSIAN!

wolf said...

PAS pelacur agama....dosa yang PAS cipta pada 31 Dis 09 tidak dapat menandingi dosa-dosa UMNO selama ini.

Tahniah PAS.

Tuhan PAS = Tuhan Kristian 3 dalam 1

Tahniah org yang sokong PASngok.

masjid tinggi said...

Hakim Augustine Paul meninggal dunia
Jan 2, 10 6:00pm
Hakim kanan Mahkamah Persekutuan, Datuk S Augustine Paul meninggal dunia pada jam 3.15 petang ini di Hospital Selayang.

Beliau yang berusia 65 tahun, difahamkan meninggal dunia kerana penyakit barah.

Augustine telah menghakimi beberapa kes kontroversi termasuk perbicaraan kes salahguna kuasa terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998.

Beliau dilahirkan pada 1944 di Batu Gajah Perak dan mendapat pendidikan awalnya di Sekolah Sultan Yusof, Batu Gajah dan Sekolah Anderson, Ipoh.

Pada 1996, Augustine dilantik sebagai pesuruhjaya kehakiman di Mahkamah Tinggi, dan dua tahun kemudiannya, mendengar perbicaraan kes Anwar.

Augustine mendapati Anwar bersalah pada 14 April 1999 selepas satu perbicaraan yang kontroversi berhubung tuduhan Anwar menyalahguna kuasanya untuk mengganggu siasatan polis dalam kes liwatnya.

Anwar kemudiannya dijatuhkan hukuman enam tahun penjara.

Sewaktu perbicaraan kes tersebut, sebuah tilam yang dikatakan terdapat air mani Anwar, telah dibawa ke mahkamah dan dikemukakan sebagai bukti DNA.

Dalam keterangan di mahkamah, seorang pakar DNA berkata 10 daripada 13 kesan air mani menyamai DNA Anwar. Peguambela pula berhujah bahawa contoh DNA Anwar telah diletak pada tilam tersebut.

Augustine bagaimanapun menerima keterangan DNA tersebut.

Augustine juga dikritik kerana berulangkali enggan menerima pengemukaan bukti oleh peguambela dan menolaknya sebagai 'tidak relevan' dalam kes tersebut.

Penghakiman Augustine setebal 320 halaman untuk kes tersebut, dianggap sebagai yang terpanjang dalam sejarah negara ini.

Sejurus selepas itu, Augustine dinaikkan pangkat - pertama sebagai hakim Mahkamah Tinggi pada 1998, hakim Mahkamah Rayuan pada 2003 dan akhirnya hakim Mahkamah Persekutuan pada 2005.


===================================

Proton Saga said...

PATUT kerjaan perak berunding dengan kerjaan Kelantan membentuk kerjaan Islam dan melakasanakan hukum hudut sseperti yang diperjuangkan.,

Ini tidak nak buat kedah pelancongan pula di utamakan, itu tiru kerjaanBN., BUAT LAH YANG LAIN dari yang memajukan siar Islam.

Nampaknya hukum hudut yang diperjuangkan olih PAS dah tak kedengaan lagi masa kini.

Kalau ia dapat mermentah akan hilanglah hasrat ini., kerana nak jaga hati kawan. Yang tertipu kita lah dan penyokong Pas.

SAYA SOKONG HUKUM HUDUT DILAKASANAKAN DINEGERI YANG DIPERENTAH OLIH PAS.

kampunnggurl said...

nak buat bhukum hudud kat bukan senang .lihat pada tahun 1993 masa itu dun kelantan dah lulus tapi ,kerajaan pusat menghalang dengar kata dia org kata bercanggah dengan perlembagaan malaysia.kita kena faham bagaimana mahu melaksanakan di malaysia yang mana perlu memerintah kerajaan pusat terdahulu baru boleh usul kat parlimen dan dapat majoriti 2/3 sokong dan akan dibawa ke dewan negara

ironseven said...

proton berikrar,
SAYA SOKONG HUKUM HUDUT DILAKASANAKAN DINEGERI YANG DIPERENTAH OLIH PAS.

January 3, 2010 8:47 AM
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

hehe..bunyi ala2 munafiqun. yg umno perintah malaysia ni tak mau buat hudud ke? kan kuasa 2/3 akan ada dgn sokongan pas dan muslim2 lain dlm pkr?

sudah2 le nak bermuka2. nanti allah murka....

ironseven said...

wolf menyalak..
PAS pelacur agama....dosa yang PAS cipta pada 31 Dis 09 tidak dapat menandingi dosa-dosa UMNO selama ini.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

hehe..ape dosa2 umno selama ni tu anjing? tolak hukum allah ke? persenda hudud ke? halalkan rasuah ke? dorong zina ke? khianat royalti minyak ke? hina nabi ke? perkenalkan islam hadhari ke? salahguna kuasa ke?

agak2nya tuhan umno ni suruh buat kebaikan dan kejahatan sekaligus le kot. sbb tu le dok syok buat maksiat. tuhan islam hadhari le katakan...

patotnye umno kena lebih sensitif kalau ada hamlau hina nabi, persenda hudud, tolak hukum islam, halalkan rasuah. sbb hukumnya jelas berdosa. heran jugak mamat2 hipokrit yg buat demo sana sini tu pi mana????????????

ops...lupa. umno mengamal islam hadhari. kena buat pahala tapi buat dosa pon tak pe.....

hehe..

notalk said...

tabuan said...
Siapakah lebih celaka

A.Para penceramah PAS
B.Membawa Lari anak dara orang
C.Menyiksa isteri
D.Tidak memberi nafkah kepada isteri
E.Berguling Atas jalan
F.Berarak dan merantapi kematian Teoh
-----------------------------------

Jawapannya ialah:

G. Tabuan dengan busuk hati nya suka membuat fitnah.

wolf said...

Dosa PAS teramat lah besarnya...

Ahlul Parlimen PASngok Kalit Gereja serta N,ajis telah menjual nama Allah semata-mata mendapat undi kaum KAFIR.

Itulah PAS...melacorkan Islam untuk kepentingan politik.

Baru anda kenal PAS kan????

Bertaubatlah....

Hapi said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

ironseven said...

wolf said...
Dosa PAS teramat lah besarnya...

Ahlul Parlimen PASngok Kalit Gereja serta N,ajis telah menjual nama Allah semata-mata mendapat undi kaum KAFIR.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

hehe..bila pulak pas jual nama allah? setahu aku yg memainkan allah dan segala zatNya serta perintahNya adalah umno. dan setahu aku jugak pas akan pelajari dan mengkaji mengikut hujah dan dalil fiqh, tauhid, dsb sebelom pas buat kenyataan rasmi.

isu ni cuma isu malaysia jer. takot2 ada org2 kurang ilmu islam terkeliru dgn nama allah yg katolik pakai. ye lah...selama ni ilmu2 islam dibuang ke tepi kan? hukum islam org islam sendiri persenda. nabi muhammad pon org islam sendiri hina. hudud perintah allah org islam jugak yg permain2kan. rasuah yg islam kata haram org islam jugak yg halalkan...takde pulak pendemo2 tu masa isu2 ni berbangkit.

so, sapa sebenaqnya yg nak sgt undi kapiaq selama ni? tak ke umno? hehe..

abe MIE 'TERJAH' said...

DAP diam PKR diam... PAS keluar asal aje...sebab Peguam Bela PKR dan DAP yang sokong ALLAH for All

pkrpasdap.blogspot.com

ironseven said...

dari segi tauhid ALLAH mmg for ALL. utk semua umat manusia, utk semua makhlok. bukan utk islam umno je. sbb tu le dlm quran allah kata 'wahai manusia'.

dlm konteks msia nak ditegah agama lain guna nama allah takot kunun takot ada org islam yg keliru lalu masok kristian je. tu le...allah dah kata ikot hukum dia. sbb tu le dlm islam ada istilah fasik, munafik, murtad, kafir dsb. bukan saja2 nabi ajar perkataan2 tu. kristian tak guna nama allah pon dah ramai yg murtad. apa yg umno buat? takde buat demo pon??????

so, asas agama kena le dikuatkan. kita dok bising kristian guna nama allah. tapi tak bising bila org2 islam kita dok ikot amalan kristian, yahudi, barat buat konsert mlm tahun baru penuh maksiat, berkhalwat, berzina, minum arak, berjudi, rasuah, khianat perjanjian, curi enjin jet, makan komisen melampau, murtad!!!!!!!

tabuan said...

Tabuan sokong iron 7 dengan hujah nya
....asas agama kena le dikuatkan. kita dok bising kristian guna nama allah. tapi tak bising bila org2 islam kita dok ikot amalan kristian, yahudi, barat....

Sebab apa Tabuan sokong..mohon para pembahas jangan pulak kata Tabuan pencacai PAS...

Tabuan sokong sebab Tabuan nampak apa yang Iron 7 tuliskan tu betul..kalau tak percaya baca berita kat bawah...(Petikan dari Malaysiakini)

...Kes jenayah rogol di Kelantan khususnya membabitkan golongan kanak-kanak bawah umur semakin membimbangkan apabila negeri itu mencatatkan peningkatan 25 peratus atau 313 kes tahun lepas.

Ketua Polis Kelantan Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata 60 peratus daripada jumlah kes rogol dilaporkan sepanjang tahun lepas di negeri itu membabitkan mangsa berumur bawah 16 tahun.

"Sebanyak 23 kes rogol membabitkan mangsa bawah 12 tahun, 165 kes (umur 13 hingga 16 tahun) dan 125 kes melibatkan mangsa 16 tahun ke atas," katanya kepada pemberita pada perjumpaan khas dengan wartawan Kelantan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) di Kota Bharu semalam....

**********************
ini berita dari negeri serambi mekah, negeri di bawah kepimpinan ulama, negeri tadahan wahyu...20 tahun..20 tahun memerintah beb...

IRON & teruskan saya menyokong anda...pekara ini tidak termasuk dalam bab bawa lari anak dara orang atau barzina, barliwat, ataupon mendera isteri..sama sekali tidak...

ironseven said...
This comment has been removed by the author.
ironseven said...

tabuan,
kahkahkah...tu je ke yg kau nampak? rendahnya iq kau. maksiat semuanya salah dan berdosa. buat le feasibility studies sikit jgn tengok contoh tu je. kerajaan kelantan dah berjanji nak tangani isu tu. ade ke umno pernah kata nak tangani perasuah yg menang pemilihan umno dulu? takde...so, kena le buat program memantapkan asas agama. bukan melalak je mcm anjing kena sawan.

maksiat mesti dibenteras tak kira le negeri tu di bawah pas ke umno ke atau dap. yg islam tetap terikat dgn hukum dan ajaran islam. so, jangan pulak kau bangga malaysia ni negara yg dipimpin oleh umno yg islam boleh buat maksiat sbb umno bukan parti islam. maksiat tetap maksiat bro. tak tau le pulak ajaran hadhari kata islam yg dibawa pas kena ikot hukum islam betol, islam hadhari nak buat maksiat pon tak pe...

tak ke gitu tabuan? hehe...

ironseven said...

tabuan,
kalau kau free kau baca le hujah dr. asri pujaan kau tu. jgn tak baca pulak...

http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/1/4/mstar_berita/20100104115330&sec=mstar_berita

masjid tinggi said...

Soal hukum hudud engkau orang tak payah cerita la. Semua orang tahu kerajaan negeri tak boleh lakukan nya selagi kerajaan persekutuan diterajui oleh UMNO / BN. Engkau orang semua dah lupa apa yang mantan perdana menteri cakap masa negeri Kelantan dan Terengganu nak laksanakan hukum hudud?

Tak payah pi jauh jauh lah, kes DSAI tu cepat cepat lah jalankan pendakwaan di mahkamah syariah.

Nak tunggu apa lagi dua dua pun yang kena tuduh dan yang terduduh pun beragama Islam. Gunakan lah Mahkamah Syariah untuk tegakan keadilan untuk kedua dua pihak.

Tunggu apa lagi.....

Proton Saga said...

Saya tetap nak lihat kesungguh PAS melakasanakan hukum hudut di kelantan dan kedah dulu sebelum kenegeri lain.

kalau nak tunggu memerentah semua aku rasa tidak mungkin dapat dilakasanakan, dimasa itu kalau dapat memerentah pun tidak jugak dilakasanakan, dengan alasan belum bersedialah , orang belum fahamlah., dan yang penting nak jaga hati orang kafir laanat yang menjadi sahabat PAS.

Apa pun aku tetap menyokong hukum Hudut dilakasanakan. Tetapi jika telah berkuasa nanti tidak juga dilakasanakan maka jadilah orang MUNAFIKUN kerana berjanji tetapi mungkir termasuk lah engkau wahai IRON7.

ironseven said...

proton said,
...Tetapi jika telah berkuasa nanti tidak juga dilakasanakan maka jadilah orang MUNAFIKUN kerana berjanji tetapi mungkir termasuk lah engkau wahai IRON7..
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

kau guna perkataan JIKA. persoalan aku skrg umno DAH BERKUASA. umno tu kapiaq ke? jika pas berkuasa tapi tak buat jugak undang2 islam maka celakalah pas. aku tetap berpendirian hukum islam wajib dilaksanakan sbgmana perintah allah. dan sejak merdeka hanya pas yg bersungguh2 nak lakukannya. umno?

sepatotnya kau bercita2 tgk malaysia yg dipimpin umno yg islam tu utk buat undang2 islam. sbb umno kuasai parlimen. pas sure akan sokong. ini tidak, umno hanya condemn pas tapi tak pula umno draf ape2 undang2 islam utk diketengahkan. yg umno buat hanya persenda hudud, hina nabi, permainkan ayat2 allah, halalkan yg allah haramkan spt rasuah, zina.

so buangkan le sifat2 munafiq dlm diri kau. dan kau check le balik sape yg nk jaga sangat hati kapiaq selama ni.

tabuan said...

BANGI : Mana-mana umat Islam yang menyokong keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan penggunaan kalimah 'Allah' dalam akhbar mingguan Herald-The Catholic Weekly dalam penerbitannya boleh membawa kepada kekufuran.

Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din berkata, menyokong kepada sesuatu perkara yang salah di sisi Islam juga secara tidak langsung boleh menyebabkan berlakunya kekufuran dan syirik.

"Saya menyeru kepada sahabat-sahabat saya supaya mempertimbangkan semula pendirian mereka.

"Kalau kita sokong perkara yang kufur, kita pun secara tak langsung akan kufur sama," katanya dalam sidang media di kediamannya di sini hari ini.

adyseptember said...

Haloo...
editor Siasah...
tolong postkan cerita atau Vote untuk Penggunaan nama Allah bg agama kristian.
aku rasa isu tuh lg penting dari cerita pasal politik 24jam jer!!
dan aku berani jamin siasah takkan buat kerana Siasah pun sokong agama krisitan jugak.

anda bleh tengok ini..
http://www.youtube.com/watch?v=738vMmiIU24

musang berjanggut said...

PAS sama juga dengan PKR mana berang bersuara lantang membela Islam.

Mereka takut kehilangan sokongan dari kaum KAFIR.

Terpaksa berdiam diri demi menjaga hati dan perasaan kaum kafir.

Jika ada sedikit suara sumbang dari PAS, ianya cuma melepaskan batuk ditangga sahaja.

Sedarlah orang melayu/Islam, PAS/PKR BUKAN parti pembela bangsa, agama dan negara.

wolf said...

Apakah kefaman ttg Isle Pas berbeza-beza???

sorang kata boleh...sorang lagi kata tak boleh....kejap boleh...kejap tak boleh...

Dah pening kot ahlul2 PASngok ni akibat doa makan tuan....

jiwakita said...

salam....

masing-masing nak tegakkan benang yg basah!....

susahlah bro...situasi menang-menang ke kalah-kalah nie?

saya ikut jalan tengah aje..

masjid tinggi said...

Aku sokong Ironseven...itu yang betoi nya.

Ironseven, depa tu belit kuat and mempermainkan ayat2 dan hukum Allah. Itu yang tak baiknya.

Kalau tak nak buat pun jangan lah mempersendakan ayat ayat dan hukum2 Allah.

Apa pun aku tetap sokong siapa siapa yang mahu bersunggoh sunggoh menegakan hukum hukum Allah di bumi Malaysia ini

Amin........

ironseven said...

wolf said...
Apakah kefaman ttg Isle Pas berbeza-beza???
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

hehe..pendirian rasmi pas dah dikeluarkan semlm. kau baca le sendiri. aku tunggu majlis fatwa nak kata apa. ulama2 umno takdak sorg pon yg berani bersuara. yg ada hanya pendemo2.

kalau ada 2,3 pendapat berbeza dari ahli2 pas maknanya persoalan guna nama allah tu adalah perkara maslahah, perbezaan pendapat. biasa le tu. benda maslahah. bukannya benda yg dah sah haram spt rasuah, zina, judi, hina nabi, persenda hukum allah. yg tu takde maslahahnye...

dan pas dah buat decision yg adil. dari segi islam tak salah guna nama allah bg agama2 samawi. dalam konteks malaysia patot dikawal. bg aku bukan setakat kawal, tapi setiap umat islam di sini kena diberi asas agama yg kuat supaya mengenak islam, iman, ihsan, halal, haram. bukan sekadar berdemo nak jaga nama allah tapi hukum allah takmau pulak nak ikot. pi buat konsert maksiat, membela perasuah, mendorong zina, dll.

lu pikir le sendiri...hehe..

cikgu pencen said...

Itu lah untung nya kaum kafir apabila 'politik melayu' terbelah dua atau tiga.

Ke dua2 parti, PAS atau UMNO terpaksa tunduk kepada kehendak kafir - se mata2 untuk mendapatkan sokongan kaum kafir, demi kuasa yang lemah.

ironseven said...

cikgu,

ade baiknya refer ke sumber2 agama daripada permainkan isu kunun nak bela atau dpt sokongan golongan bukan islam. itu bukan isu.

kalau takot sgt ade org islam yg murtad sptmana kebimbangan zahid hamidi, maka buat le sesuatu supaya asas agama kita kuat. atau laksanakan hukum islam yg ada dlmnya undang2 berkaitan murtad, zina, merompak, dsb.

bukannya hanya hebat berdemo pertahankan 'kalimah' allah, tapi dok ikot jugak perangai kristian, yahudi, barat dgn adakan konsert mlm tahun baru, mlm merdeka, buat maksiat. pada masa yg sama org islam sendiri yg hina nabi, hina islam, tak pulak nak berdemo.

tak ke gitu cikgu? dah pencen tu ade byk masa ada baiknya bykkan membaca buku2 ttg islam...

adyseptember said...

Saya 'copy and paste' dari sebuahn blog saya untuk tatapan sahabat sekalian. Nak taip balik satu -satu malas. hehe.. :

Kalam Allah dibawah artikel ini paling menusuk kalbu!

Menyentuh mengenai calon dan wakil rakyat parti bukan Melayu, dilihat parti DAP lebih dikuasai oleh orang - orang beragama Kristian jika dibandingkan dengan MCA, MIC mahupun Gerakan.

Misalnya 15 Ahli Parlimen MCA kini tidak ada seorang yang beragama Kristian. Mudah dikenali melalui nama.

Tidak seperti nama - nama besar di dalam DAP seperti :
Anthony Loke Siew Fook - MP Rasah dan ADUN Lobak
Hannah Yeoh - MP Subang Jaya
Teresa Kok Suh Sim - MP Seputeh dan ADUN Kinrara
Ronnie Liu Lian Kiew - ADUN Pandamaran
Tony Pua Kiam Wee - MP Petaling Jaya Utara
Thomas Su Keong Siong - ADUN Pasir Pinji, Perak - Penolong S/Usaha Kerja DAP Pusat
Jenice Lee - ADUN Teratai

Nama menunjukkan apa anutan mereka. Adakah mereka terlibat sama dalam kes Kalimah Allah ini sebagai 'tangan - tangan ghaib'?

Di PKR juga terdapat juga pemimpin berjiwa mubaligh seperti :
Dr Xavier Jayakumar - ADUN Seri Andalas
Dr Irene Fernandez - Ahli Majlis Pimpinan Pusat
William Leong Jee Keen - MP Selayang merangkap Bendahari Agung PKR
Johnson Chong - Pengarah Komunikasi PKR Pusat
Elizabeth Wong - ADUN Bukit TERLanjanG.

Secara jelas disini boleh disimpulkan berkongsi kuasa 'politik' dengan agama lain adalah lebih baik daripada pemimpin agama Kristian!

Benarlah firman Allah :
'Sekali - kali tidak akan redha orang -orang Yahudi dan Nasrani (Kristian) sehinggalah kamu mengikuti jalan - jalan hidup mereka'.
~ Al-Baqarah : 120

'Wahai orang - orang yang beriman, janganlah kamu menjadikan orang Yahudi dan Nasrani (Kristian) menjadi teman setiamu, mereka satu sama lain sering melindungi. Barangsiapa diantara kamu menjadikan mereka teman setia, maka sesungguhnya dia termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang - orang yang zalim'.
~ Al-Maidah : 51

adyseptember said...
This comment has been removed by the author.
blue_dream said...

cemerlang,gemilang, temberang slogan UMNO baruA zaman pak lah,1malaysia rakyat dikorbankan kroni diutamakan slogan bangsat terbaru BN@babi negara.takyah kecoh2 pasal kalimah Allah.UmnO nak jadi hero la konon.tahi la Umno.nak cover kes enjib jet hilang la tu.
semua perkerja kontrak ditamatkan alasan peruntukan takda tapi sibuk nak taja lotus F1 la, bina sekolah permata pintar la.ini yang dikatakan rakyat didahulukan.pergi mampus la UmnO.

blue_dream said...

cemerlang,gemilang, temberang slogan UMNO baruA zaman pak lah,1malaysia rakyat dikorbankan kroni diutamakan slogan bangsat terbaru BN@babi negara.takyah kecoh2 pasal kalimah Allah.UmnO nak jadi hero la konon.tahi la Umno.nak cover kes enjib jet hilang la tu.
semua perkerja kontrak ditamatkan alasan peruntukan takda tapi sibuk nak taja lotus F1 la, bina sekolah permata pintar la.ini yang dikatakan rakyat didahulukan.pergi mampus la UmnO.

ironseven said...

ady kongsi ilmu,
Benarlah firman Allah :
'Sekali - kali tidak akan redha orang -orang Yahudi dan Nasrani (Kristian) sehinggalah kamu mengikuti jalan - jalan hidup mereka'.
~ Al-Baqarah : 120

YE BETOL...SBB TU LE ADA KONSERT MLM MERDEKA, MLM TAHUN BARU YG PENUH MAKSIAT!!! AYAT2 DI ATAS TU AYAT AMARAN ALLAH PADA KITA. TAPI APA YG KITA BUAT? KITA TERUS BUAT MAKSIAT DAN KEMUNGKARAN. HALALKAN ZINA, HALALKAN RASUAH, DORONG MAKSIAT...KITA SALAH KE KRISTIAN YG SALAH DLM HAL NI?

'Wahai orang - orang yang beriman, janganlah kamu menjadikan orang Yahudi dan Nasrani (Kristian) menjadi teman setiamu, mereka satu sama lain sering melindungi. Barangsiapa diantara kamu menjadikan mereka teman setia, maka sesungguhnya dia termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang - orang yang zalim'.
~ Al-Maidah : 51

HEHE..PANDAI KAU CARI AYAT QURAN. AGAK2 KAU KENAPA DI HUJUNG AYAT ALLAH KATA JGN JADI ZALIM? BOLEH KAU CARI TAFSIR BAGI AYAT NI TAK? INGAT....JGN JADI ZALIM....

wak-labu said...

(i)adyseptember said...

Saya 'copy and paste' dari sebuahn blog saya untuk tatapan sahabat sekalian. Nak taip balik satu -satu malas. hehe.. :

Kalam Allah dibawah artikel ini paling menusuk kalbu!

Menyentuh mengenai calon dan wakil rakyat parti bukan Melayu, dilihat parti DAP lebih dikuasai oleh orang - orang beragama Kristian jika dibandingkan dengan MCA, MIC mahupun Gerakan.

Misalnya 15 Ahli Parlimen MCA kini tidak ada seorang yang beragama Kristian. Mudah dikenali melalui nama.(/i)

Itu sebab la PAS ngan PKR kureng mahu sound tentang isu 'Allah' ni.

Takut tersentuh perasaan kaum kristian ni, nanti hilang sokongan pula.

Melayu/Islam kureng sokong tapa, (memang dah semakin kureng pun sokongan melayu/Islam terhadap PAS/PKR)

wak-labu said...

adyseptember said...

Saya 'copy and paste' dari sebuahn blog saya untuk tatapan sahabat sekalian. Nak taip balik satu -satu malas. hehe.. :

Kalam Allah dibawah artikel ini paling menusuk kalbu!

Menyentuh mengenai calon dan wakil rakyat parti bukan Melayu, dilihat parti DAP lebih dikuasai oleh orang - orang beragama Kristian jika dibandingkan dengan MCA, MIC mahupun Gerakan.

Misalnya 15 Ahli Parlimen MCA kini tidak ada seorang yang beragama Kristian. Mudah dikenali melalui nama.


Itu sebab la PAS ngan PKR kureng mahu sound tentang isu 'Allah' ni.

Takut tersentuh perasaan kaum kristian ni, nanti hilang sokongan pula.

Melayu/Islam kureng sokong tapa, (memang dah semakin kureng pun sokongan melayu/Islam terhadap PAS/PKR)

MoodHijau said...

salam, terasa nak tanya soalan ....mana lebih bahaya dengan menghadapi orang-orang kafir yang terang-terang kekafirannya...berbanding dengan orang-orang melayu islam yang rasa macam dia nak bela islam tapi bengap tentang islam dan selalu mengaku orang islam sejati tapi amal perbuatan lebih kurang macam orang kafir...malah lebih buruk perangainya dpd bukan islam...kerana perangai macam nilah penyebab orang kafir tak hormat pada islam...fikir-fikirkann

ironseven said...

dulu2 takde isu katholik guna nama allah dah ade org islam yg murtad. adakah dgn menghalang puak katholik ni akan selamat anak cucu kita dari dimurtadkan?

jika katholik, hindu, buddha berjaya murtadkan org2 islam, maka ape usaha yg org2 islam dah buat utk menarik bukan islam memelok islam? diorg buleh buat, kepapa kita yg memegang kuasa negara tak buleh buat?

nak berdemo tu berdemo lah. tapi pls la konsisten. berdemo la jugak bila ada org2 islam yg hina nabi, persenda hukum quran, halalkan rasuah, dorong zina, minum arak tapi tak dihukum ikot hukum allah. dan berdemo la jugak desak pihak berkenaan serious menyediakan asas agama yg kukuh utk kita dan anak cucu kita supaya kita semua tak sesat mengikut telunjuk dan amalan yahudi dan nasrani.

ironseven said...

PAS kutuk keras tindakan serang gereja | Print | E-mail
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 8 Jan: PAS mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tidak bertanggungjawab pihak tertentu menyerang gereja Metro Tabernacle, Desa Melawati, di sini awal pagi ini.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, tindakan pihak tertentu yang memilih cara yang ganas dengan melakukan tindakan yang ditegah oleh Islam menerusi serangan terhadap Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati dan Gereja Assumption di Jalan Templer, Petaling Jaya adalah dikutuk dengan sekeras-kerasnya.

Perlulah diingat, bahawa Islam menerusi kefahaman dakwahnya adalah membawa konsep kebebasan beragama kepada orang yang belum menganut Islam, katanya.

Katanya, begitu banyak ayat dari Al Quran dan Hadith Rasulullah SAW yang melarang penganut Islam dari mengganggu penganut agama lain, paderi dan rumah ibadat mereka.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

NI LE PADAHNYA KALAU TERLALU EMOSI TAK RUJUK QURAN DAN HADIS. ADE LE HIKMAHNYA BILA ALLAH KATA 'BAGIKU AGAMA KU, KAMU AGAMA KAMU'. ALLAH TAK PAKSA SEMUA ORG JADI ISLAM TAPI ALLAH BAGI AKAL. DAN ALLAH KATA NABI HANYA BERDAKWAH. BUKAN NABI KENA PAKSA ORG MASOK ISLAM.

INI LE PADAHNYA AJARAN ISLAM HADHARI YG AMALKAN ISLAM SUKU2 SEKERAT2. BILA NAK AMAN.......????

dewatawanberapi said...

lama tak jenguk blog yang macam 'hidup segan mati tak mahu' niii...

tapi sedih juga tengok gelagat orang2 islam yang menyokong penggunaan nama Allah oleh orang2 kristian ni...

sebagai orang islam kita harus sedar yang orang2 kristian ni sampai kiamat pun akan terus berusaha untuk menghancurkan islam...

gerakan mubaligh kristian sekarang ni bergiat cergas diperingkat SEKOLAH2 dan perlu dibendung...perlu diingat pemikiran budak sekolah tidak sama dengan pemikiran orang dewasa...dikhuatiri keadaan ini boleh mengelirukan mereka...

tak perlulah kita melalak2 bercakaran sesama islam...mempolitikkan perkara ini

marilah kita lupakan sejenak fahaman politik masing2 dan 'bersatu' dalam menangani isu ini...

kampunnggurl said...

ASSALAMUALAIKUM ,
DISINI SAYA MAHU MNEGASKAN BAHAWA SETIAP ORG ISLAM YANG MEMPUNYAI KUASA DAN DIMANA SAJA WAJIB UNTUK MEMLAKSANAKAN HUKUM ALLAH.MELIHAT SEMUA UMAT ISLAM WAJIB UNTUK MELAKSANAKAN HUKUM ALLAH MAKA PAS ,UMNO DAN PKR DAN APE NEGARA ISLAM WAJIB MELAKSANAKANYA,SO DISINI BUKAN KITA MENYALAHKAN PAS,DAN SESIAPA . DAN SEPATOTNYA KITA SEBAGAI RAKYAT YANG MENDUKUNG HUKUM ALLAH BERANI MENGANTAR PETISYEN ATAU MEMORONDUM KEPADA YANG DIPERTUA AGONG.SEBAB YANG DI PERTUA AGONG YANG MEMEGANG TENTANG AGAMA.DAN UMNO TIDAK LARI DIPERSOALKAN DALAM KUBUR NANTI DAN PEMIMPIN MEREKA KENA JAWAP DISANA NANTI.DISINI DIMAJLUMKAN PADA PENDOKONG UMNO ANDA JUGA TIDAK TERLEPAS DARI MASALAH INI.KENAPA SAYA KATA BEGITU KERANA ANDA SUKA MENYALAHKAN PARTI LAIN UNTUK LAKSANA HUKUM HUDUD SEDANGKAN AND TAHU BAHAWA MAJORITY UMAT ISLAM DIPARLIMEN MALAYSIA ADALAH MAJORITY KENAPA UMNO TAKUT HENDAK LAKSANAKAN .WALAUPN UMNO ADA 79 KERUSI TETAPI HUKUM HUDUD BOLEH DILULUSKAN KERANA SETIAP YANG BERAGAMA ISLAM WAJIB MELAKSANAKAN HUKUM HUDUD,MAKA INSYAALLAH SEMUA MP MELAYU AKAN SOKONG.PAS ADA 23 KERUSI DAN PKR ADA DALAM 17 MP DAN SELBIHNYA DARI PARTI BUMIPUTERA BERSATU SARAWAK. SO,KENAPA UMNO TAKUT UNTUK MENGUSULKAN HAL INI.MAKA SIAPAKAH YANG MENJAGA SENTIMEN DARI MASYARAKAT BUKAN ISLAM.UMNO ATAU PAS? UNTUK PROTON SAGA ADA MEMPUNYAI SEMANGAT PATROTIK YANG TINGGI DAN ADA LEMAH DALAM MEMAHAMI PERLEMBAGAAN MALAYSIA.KALAU ANDA BERUSIA DALAM LINKUNGAN 23 TAHUN KE BAWAH SAYA RASA OKLAH.TETAPI SEKIRANYA ANDA KEATAS SANGAT MEMALUKAN DENGAN KOMEN DAN HUJAH ANDA.SELAIN ITU BILA KITA MAHU KOMEN KITA KENA KAIT DENGAN SESUATU AGAR TIADA KOMPLIKASI SELEPAS HUJAH KITA .DAN TIDAK MENGIKIT EMOSI. DAN KITA KENA JADI RASIONAL DAN BUKAN YANG GELOJOH DALAM MEMBUAT HUJAH.UNTUK DEWATAAPI KOMEN ADA SELALU DENGAN KERATAN AKBAR ANDA YANG UP TO DATE DALAM MENCARI MASALAH ORG LAIN .SEDANGKAN ANDA LUPA AKAN MASALAH PARTI YANG ANDA DOKONG.KEHILANG ENJIN PESAWAT DI ERA NAJID JADI MENTERI PERTAHANAN,INI MASALAH LAGI BESAR DARI ISU ADA BINCANG TERTAPI MENDATANG MASALAH. ISU KALIMAH KITA SEAPATUT BERSATU MENERAPKAN ISLAM KEPADA ANAK REMAJA ISLAM KITA AGAR TIDAK KELIRU

kampunnggurl said...

ASSALAMUALAIKUM ,
DISINI SAYA MAHU MNEGASKAN BAHAWA SETIAP ORG ISLAM YANG MEMPUNYAI KUASA DAN DIMANA SAJA WAJIB UNTUK MEMLAKSANAKAN HUKUM ALLAH.MELIHAT SEMUA UMAT ISLAM WAJIB UNTUK MELAKSANAKAN HUKUM ALLAH MAKA PAS ,UMNO DAN PKR DAN APE NEGARA ISLAM WAJIB MELAKSANAKANYA,SO DISINI BUKAN KITA MENYALAHKAN PAS,DAN SESIAPA . DAN SEPATOTNYA KITA SEBAGAI RAKYAT YANG MENDUKUNG HUKUM ALLAH BERANI MENGANTAR PETISYEN ATAU MEMORONDUM KEPADA YANG DIPERTUA AGONG.SEBAB YANG DI PERTUA AGONG YANG MEMEGANG TENTANG AGAMA.DAN UMNO TIDAK LARI DIPERSOALKAN DALAM KUBUR NANTI DAN PEMIMPIN MEREKA KENA JAWAP DISANA NANTI.DISINI DIMAJLUMKAN PADA PENDOKONG UMNO ANDA JUGA TIDAK TERLEPAS DARI MASALAH INI.KENAPA SAYA KATA BEGITU KERANA ANDA SUKA MENYALAHKAN PARTI LAIN UNTUK LAKSANA HUKUM HUDUD SEDANGKAN AND TAHU BAHAWA MAJORITY UMAT ISLAM DIPARLIMEN MALAYSIA ADALAH MAJORITY KENAPA UMNO TAKUT HENDAK LAKSANAKAN .WALAUPN UMNO ADA 79 KERUSI TETAPI HUKUM HUDUD BOLEH DILULUSKAN KERANA SETIAP YANG BERAGAMA ISLAM WAJIB MELAKSANAKAN HUKUM HUDUD,MAKA INSYAALLAH SEMUA MP MELAYU AKAN SOKONG.PAS ADA 23 KERUSI DAN PKR ADA DALAM 17 MP DAN SELBIHNYA DARI PARTI BUMIPUTERA BERSATU SARAWAK. SO,KENAPA UMNO TAKUT UNTUK MENGUSULKAN HAL INI.MAKA SIAPAKAH YANG MENJAGA SENTIMEN DARI MASYARAKAT BUKAN ISLAM.UMNO ATAU PAS? UNTUK PROTON SAGA ADA MEMPUNYAI SEMANGAT PATROTIK YANG TINGGI DAN ADA LEMAH DALAM MEMAHAMI PERLEMBAGAAN MALAYSIA.KALAU ANDA BERUSIA DALAM LINKUNGAN 23 TAHUN KE BAWAH SAYA RASA OKLAH.TETAPI SEKIRANYA ANDA KEATAS SANGAT MEMALUKAN DENGAN KOMEN DAN HUJAH ANDA.SELAIN ITU BILA KITA MAHU KOMEN KITA KENA KAIT DENGAN SESUATU AGAR TIADA KOMPLIKASI SELEPAS HUJAH KITA .DAN TIDAK MENGIKIT EMOSI. DAN KITA KENA JADI RASIONAL DAN BUKAN YANG GELOJOH DALAM MEMBUAT HUJAH.UNTUK DEWATAAPI KOMEN ADA SELALU DENGAN KERATAN AKBAR ANDA YANG UP TO DATE DALAM MENCARI MASALAH ORG LAIN .SEDANGKAN ANDA LUPA AKAN MASALAH PARTI YANG ANDA DOKONG.KEHILANG ENJIN PESAWAT DI ERA NAJID JADI MENTERI PERTAHANAN,INI MASALAH LAGI BESAR DARI ISU ADA BINCANG TERTAPI MENDATANG MASALAH. ISU KALIMAH KITA SEAPATUT BERSATU MENERAPKAN ISLAM KEPADA ANAK REMAJA ISLAM KITA AGAR TIDAK KELIRU

ironseven said...

kampunggurl,
BACA LE artikel ni...

Mengenai tindakan menghina Allah yang dinyatakannya, Ahli Parlimen Kubang Kerian itu membangkitkan kenyataan Najib sebelum ini yang terang-terang menghina Allah.

"Pada 20 April 1983, Najib dilaporkan mendakwa bahawa negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan," katanya.

Pada 20 April 1992 pula, kata Salahuddin lagi, Najib dilaporkan membuat kenyataan menghina Allah seperti berikut:

"Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawabkan jika berlaku huru-hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu.

"Rakyat harus menyoal perlaksanaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan, pertentangan dan ketidakstabilan politik.

"Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu".

Salahuddin meminta Najib bersumpah dengan kalimah sumpah yang diajarkan oleh Islam bahawa beliau tidak pernah membuat kenyataan sedemikian.

"Jika beliau enggan berbuat demikian, akan ada pihak yang akan menggerakkan perhimpunan, solat hajat dan munajat kepada Allah bagi mengadukan penghinaan terhadap-Nya itu.

"Najib kini adalah Perdana Menteri. Adalah satu penderhakaan kepada Allah jika negara ini dibiarkan mempunyai Perdana Menteri yang menghina Allah kerana undang-undang Islam adalah ciptaan dan ketetapan Allah," tegas beliau.

TU LE wajah umno sebenarnya yg la ni berlagak bertakbir nak jadi hero org islam....sebijik mcm dewata...takde pulak yg berdemo masa tu...

ironseven said...

ilmu utk dikongsi,

Para Ulama kerap merujuk kepada beberapa ayat di dalam Al-Quran yang menyebutkan bahawa Allah SWT sendiri mengiktiraf, bahawa orang-orang muskrik (yang menyembah berhala) pun mengakui bahawa Allah adalah Rabb atau Tuhan yang Mencipta atau Al-Khaliq. Bermakna mereka menerima Tuhan Yang Menjadikan Semesta Alam ini (Tauhid Rububiyah). Islam secara lengkapnya dalam bab Keimanan atau Aqidah Tauhid menerima Allah selaku Pencipta (Rububiyah) dan Pentadbir/Pemberi Hukum (Uluhiyah).

Contohnya ayat dalam Surah Luqman ayat 25 : "Dan jika (Muhammad) tanyakan mereka siapa yang menjadikan langit dan bumi?", Tentu mereka akan jawab "Allah". Katakanlah "Segala Puji bagi Allah, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui".

Tegasnya mereka mengiktiraf Allah tetapi hanya dari sifat "Rububiyah"(Pencipta) dan tidak selengkapnya termasuk Allah selaku Yang Mentadbir dan Memberi Hukum (Tauhid Rububiyah).

ironseven said...

ilmu utk dikongsi lagi,

Saya merujuk kepada pandangan dua tokoh besar ulama terkini, Sheikh Yusuf Qardhawi, penerima anugerah Tokoh Maal Hijrah 1431H dan Sheikh Dr Wahbah Zuhaili Tokoh Maal Hijrah 1429H. Kedua-dua berpandangan bahawa penggunaan nama "Allah" adalah dibolehkan kepada penganut-penganut agama Nabi Allah Ibrahim yakni Islam, Kristian dan Judaism.

Kedua-dua berpandangan bahawa ia adalah baik untuk menjalinkan kesatuan dan perpaduan di peringkat "persaudaraan agama samawiyat", paling tidaknya. Mereka tidak mengambil sikap sempit macam sesetengah orang Islam di negara ini, bahawa Allah hanya untuk orang Islam secara eksklusif dan penganut lain tak boleh guna nama Allah atau macam suruh cari Tuhan lain pulak. Berapa banyak Tuhan yang ada? Bukankah Islam menganjurkan semua ummat manusia mengiktiraf Tuhan itu Esa atau Satu.

Perhatikan ayat di seterusnya ini. Allah sebutkan dalam Al-Quran: "....kami beriman kepada Kitab-kitab yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepadamu, Tuhan kami dan Tuhan kamu, satu dan hanya kepadanya kami berserah diri".....Surah Al-Angkabut:46.

ironseven said...

lagi ilmu,

Bukankah lebih baik, mengikut logik akal waras, di samping hujah dari al-Quran dan kata Ulama tadi, supaya kita galakkan mereka juga menerima "Allah", walaupun Tauhid dan Aqidah mereka tak sempurna macam kita. Memanglah, itulah sebabnya mereka Kristian atau Yahudi atau selainnya.

Kalau mereka percaya macam aqidah kita tentang Allah, jadilah mereka orang Islam, bukanlah lagi Kristian dan Yahudi. Namun bolehkah kita paksa Aqidah kita itu kepada mereka? Tentunya tidak. Tidak ada paksaan dalam Islam.

Setelah mengizinkan agama lain menggunakan nama "Allah", maka yang lebih penting adalah supaya tidak menyalahgunakan nama "Allah" itu. Ini perlu diberikan peraturan dan keterangan seperti yang ditegaskan oleh keputusan PAS, supaya jangan ada yang menyalahgunakan perkatan Allah.

Hal ini juga dibangkitkan oleh bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri . Ini aspek pengurusannya atau Siyasah Syariahnya, supaya dijaga maslahahnya dan dijauhkan mafsadah atau kemudharatanya. Jelasnya begitu.

Sebenarnya, perkara itulah yang dimaksudkan dengan Perkara 11(4) dan 11(5) dalam Perlembagaan Persekutuan supaya di pihak berwajib menjaga pentadbiran kebebasan bergama supaya tidak timbul huru-hara dan ketidakstabilan dan dikekalkan keharmonian. Pada waktu yang sama agama lain tidak boleh berdakwah kepada orang Islam seperti Perkara 11 (4). Ini wajib dijaga dan perlu juga peraturan. Adakan peraturan. Jangan haramkan penggunaan nama Allah, tak selesai masalah.

ironseven said...

seterusnya,

Sebab itu juga keputusan PAS menekankan supaya jangan ada pihak yang terlalu agresif dan melakukan provakasi sehingga mencetuskan huru-hara dan menjejaskan keharmonian antara agama dan konflik antara kaum-budaya.

Itu saja. Mengapa sampai nak berperang? Mengapa sampai nak berdemonstrasi? Kata 1-Malaysia? Mengapa perlu menimbulkan kesangsian dan syak wasangka sehingga menjejaskan keharmonian antara agama? Siapa yang mempolitikkan isu ini?

Pada saya yang lebih penting dari memperjuangkan isu nama "Allah" itu, ialah memperjuangkan Apa yang Allah perintahkan kepada kita ummat Islam, termasuk menganjurkan kebaikan dan melarang kemungkaran termasuk membenteras rasuah, salah guna kuasa, pembaziran, membasmi kemiskinan, kezaliman dll!

*Dr.Dzulkefly Ahmad ialah Ahli Jawatankuasa PAS Pusat dan Ahli Parlimen Kuala Selangor.

MAKA BETOL LE ALLAH ITU UTK SEMUA. UTK MANUSIA YG ISLAM YG BUKAN ISLAM, UTK JIN, UTK SYAITAN, UTK MALAIKAT, UNTUK KAMBING, UNTUK POKOK LIMAU, HATTA UTK BABI DAN ANJING SEKALI PON. ALLAH TUHAN SEKELIAN ALAM SEMESTA.

asyMok said...

marhaen fc terus mendahului!

asyMok said...

Raja BerPerlembagaan Hanyalah SATU SIMBOL.
Peranan adalah di pihak KITA!
Terbaik TIKA INI, PM Malaysia WAJIB slow-talk with the STAKEHOLDERS seantero MALAYSIA.
Hakikatnya... ALLAH FOR ALL
Namun, dalam KEJAHILAN 94 PERATUS warga MUSLIM MALAYSIA... selaku PM, Najib mesti menasihatkan PIHAK-PIHAK TERBABIT!
Usah gunakan MAHKAMAH ataupun Tuanku Mizan!

NAJIB SILA AMBIL PERANAN!

addy said...

Semua tuh politik!! Dunia semata2..
tima kasih PAS for ALL
PAS=Kristian=Hindu

addy said...

kepada PAS
Janganlah mudah berkata di hati mereka ada ‘bulan’. Jika memang di hatinya ada bulan, sudah lama mereka turut mengharamkan arak, zina, nombor ekor dan sebagainya. Tetapi mereka ini licik, menyamar untuk mengikuti jejak Umar Abdul Aziz untuk mencairkan jiwa raga kita.

Bila telah ‘cair’ mudahlah santa claus masuk. Takkan cepat sangat lupa isu arak dan tuduhan terhadap Jamaah Islam Malaysia (JIM) sebagai ekstrimis. Janganlah kerana politik, kepentingan Islam dan umatnya diabaikan.

asyMok_Aambo said...

marhaen fc terus mendahului!
attacking midfielder berwibawa, Husam Musa terus mengorak langkah ke Kubu Lawan...
Our MANAGER, WALI ALLAH SWT Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat sudah nampak Ruang Yang Terbuka.
Karpal dan Kit Siang terus KUKUH di Benteng diDokong Salahuddin Ayub. Gobind, Ir. Kjalid dan Dr.Dzul the Genius semakin LIGAT!!!
Siti Zailah dan Mumtaz di hadapan Hanya MENUNGGU MAS untuk STRIKE...
Di Gawang, tetap UTUH Bakal PERDANA MENTERI MALAYSIA, TUAN GURU ABDUL HADI AWANG-Insan Yang Begitu DiKagumi oleh US, UK and Euro.
ALLAH FOR ALL
TAKBIR..
TASBIH..
TAHMID..
ISTIGHFAR!

Bah Lontok said...

Bah sangat menyokong pendirian pemimpin2 PAS terutamanya Tn Guru Hj Nik Aziz berkenaan sokongan terhadap kejayaan perjuangan 'Herald the Catholic Weekly'.

Terlalu lama perkara perjuangan ini untuk diselesaikan, setelah selesai dengan keputusan Mahkamah membenarkan 'Herald' mengunakan perkataan "ALLAH" dan juga diterbitkan dalam Bahasa Melayu, banyak pehak pula yang menentang nya sampai ada yang bom atau bakar gereja.

Hanya Pemimpin2 PAS sahaja yang nampak bersetuju. Maka dengan ini pehak pendakwah Catholic akan lebih memudahkan tugas2 dakwah nya dikalangan kaum kami. Ada kemungkinan lebih ramai yang minat agama Catholic kerana ianya dianggap lebih kurang sama saja dengan Islam, bahkan ianya lebih senang kerana tidak banyak yang perlu dipelajari.

Selain dari itu bab makan minum pun tidak berubah boleh makan dan minum semua nya. Kerana tidak ada halal atau haram dalam segi pemakanan. Kejayaan 'Herald' ini akan memberi kan lebih ramai kaum asli memeluk agama Catholic.

Mudah-mudahan orang melayu pun banyak ikut sama masuk katolik yang mudah dan senang ini.

Sekarang kita sudah tidak ada apa bezanya, kita juga sama2 sembah ALLAH yang maha esa. Ameeeen!!!!!!!

ironseven said...

bah kata,
Sekarang kita sudah tidak ada apa bezanya, kita juga sama2 sembah ALLAH yang maha esa. Ameeeen!!!!!!!
++++++++++++++++++++++++++++++++++

kahkahkah...pi la belajaq dulu maknan tauhid dan aqidah. ape le punya sengal mamat ni...

kau nak sesat kau punya pasal tapi jangan le menyesatkan orang...

ironseven said...

addy kata,
kepada PAS
Janganlah mudah berkata di hati mereka ada ‘bulan’. Jika memang di hatinya ada bulan, sudah lama mereka turut mengharamkan arak, zina, nombor ekor dan sebagainya.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

kahkahkah..typical umno yg cuma ambik sekerat2 suku2 semua banda tambah2 lg ajaran islam.

maksud tgna, karpal dah buleh terima pas la tu bukannya dia kata karpal nak masok islam.

yg mengaku islam dok tak haramkan zina, judi, arak, rasuah, maksiat tu ape jenis islam tu? islam sekerat2 suku2 le kot...

ironseven said...

wahai bah,
kalau ramai org asli masok kristian, kau jgn le salahkan kristian. kau kena salahkan diri kau tu dulu sbb tak buat apa2 program agama utk bangsa kau.

then kau salahkan pulak agensi2 islam yg tak buat apa nak perkembangkan syiar islam. zakat kutip tapi aktiviti utk islam takde.

then kau salahkan le pulak kerajaan yg tak mau buat undang2 dan hukum islam mcm undang2 murtad, zina, curi, dsb tapi buat konsert maksiat, bagi kondom free.

kat mesir kristian sebut allah. kat bahrain kristian sebut allah. kat nigeria kristian sebut allah. kat indonesia kristian sebut allah. kat sabah sebelom tahun 2010pon depa sebut allah. tak de masalah pon.

yg masalah la ni bila ramai yg nak menunjuk kunun dia pejuang islam sejati nak perjuang utk islam. tapi hakikatnya golongan tu hanya amal islam sekerat2 suku2.

notalk said...

Bah lontok said :
Hanya Pemimpin2 PAS sahaja yang nampak bersetuju. Maka dengan ini pehak pendakwah Catholic akan lebih memudahkan tugas2 dakwah nya dikalangan kaum kami. Ada kemungkinan lebih ramai yang minat agama Catholic kerana ianya dianggap lebih kurang sama saja dengan Islam, bahkan ianya lebih senang kerana tidak banyak yang perlu dipelajari.

Selain dari itu bab makan minum pun tidak berubah boleh makan dan minum semua nya. Kerana tidak ada halal atau haram dalam segi pemakanan. Kejayaan 'Herald' ini akan memberi kan lebih ramai kaum asli memeluk agama Catholic.

Mudah-mudahan orang melayu pun banyak ikut sama masuk katolik yang mudah dan senang ini.
-----------------------------------
Ironseven, bah lontok tu kristian lah....cuba fahami tulisannya semula tentang ayat dikalangan kaum kami tu.(org asli - kristian)

Bah lontok, aku taknak pertikaikan kepercayaan agama ko. cuma satu aku nk tanya.

Adakah manusia itu dihidupkan untuk memilih agama yang senang baginya?.

kalau ko pikir kristian tu agama yg lebih senang, kan lebih baik ko pilih tak perlu agama langsung. semua ko boleh balun. Najis pun ko boleh makan, bini orang boleh jadi bini ko,anak dara ko, buat le sesuka hati ko. kan senang. buat apa la susah-susah anuti kristian kerna aku percaya kristian juga punya peraturan agamanya kan.

jadi kat sini, hentikanlah kerja memurtadkan org islam kerana akidah org islam yang tebal akan mnjadi tembok yang amat kebal untuk korang kristian runtuhkan.

usahlah kita mempertikai agama lain,kerna ia akan memburukkan lg keharmonian agama di mesia ni.

Mesra Sokmo said...

sapa LANTIK SIKAFIR JADI HAKIM...UMNO...MAKA SOAL INI..UMNO YG BERSALAH...TABUAN WAHABI..OOOIII

JANGAN NAK SALAH PAKATAN RAKYAT..SALAHKAN BN (BODOHNYA NAJIB)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...