Tuesday, March 11, 2014

Bagaimana pengundi Kajang menilai Wan Azizah?

Pilihan raya kecil Kajang, di atas kertas, agak kurang enak apabila dijelaskan, terutama kepada Pakatan Rakyat.

Wakil rakyat Kajang meletakkan jawatan, memberi laluan kepada seorang pemimpin yang telah menjadi ketua pembangkang selepas diberi laluan di Parlimen Permatang Pauh oleh isterinya, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail yang meletak jawatan.

Bekas wakil Permatang Pauh itu, yang dulu meletak jawatan, kini dicalonkan untuk menggantikan wakil rakyat Kajang yang meletak jawatan itu.

Dinilai berdasarkan agenda besar yang diuar-uarkan sebagai satu permulaan rancangan besar untuk meletakkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai menteri besar Selangor, sebagai persediaan menjadi perdana menteri tidak lama lagi, Kajang sudah kehilangan segala nilainya seperti yang digembar-gemburkan sejak beberapa minggu lalu.

Cerita menggantikan menteri besar tidak kedengaran lagi, malah kini diatasi oleh cerita Anwar didapati bersalah meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Perkembangan sejak Jumaat 7 Mac lalu tidak menyebelahi Anwar dan PR. Rasa tidak sepakat dalam kalangan PR kelihatan jelas dalam pilihan raya kecil kali ini.

Keesokan harinya, 8 Mac, konvensyen PR kali kelima diadakan di Shah Alam, Selangor - negeri dikuasai PR yang paling berharga dan paling diuji - tanpa promosi besar-besaran dan suasana tertunggu-tunggu seperti sebelum ini.

Semasa konvensyen, pakaian yang seragam pemimpin-pemimpin dan juga petugas Jabatan Amal PAS tidak dapat melindungi rasa ketidaksepakatan yang telah lama terbuku.

Pada masa kepimpinan Anwar semakin dirasakan berada di penghujung, PR masih belum menampakkan pemimpin pelapis yang mampu, dan Anwar kekal dengan kedudukannya yang hampir menyamai pemimpin kultus itu.

Dengan kedudukan yang semakin tercabar, Wan Azizah akan mengharapkan sokongan kepada PR dan simpati pengundi untuk menghadapi BN di Kajang.



1 comment:

Unknown said...

Kecilkan majoriti dah memadai bagi membuktikan penolakan terhadap Pakatan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...