Monday, May 6, 2013

PRU 13: Selesai pilihan raya, Malaysia hadapi politik lebih mencabar

Keputusan penuh parlimen

BARISAN NASIONAL 133
PAKATAN RAKYAT 89

PAKATAN RAKYAT menguasai SELANGOR (44/56 kerusi, BN 12), PULAU PINANG (30/40, BN 10) dan KELANTAN (33/45 kerusi, BN 12)


Barisan Nasional diumumkan berjaya menubuhkan kerajaan persekutuan selepas mencapai majoriti mudah 112 kerusi parlimen hampir satu jam selepas memasuki tarikh 6 Mei, 2013, selepas melalui persaingan paling sengit dalam sejarah terkini.

Keputusan ini boleh dilihat sebagai satu tamparan kepada BN yang terus kehilangan sokongan besar, dan kegagalan bagi Pakatan Rakyat yang tidak dapat merampas kuasa persekutuan daripada BN.

Walau bagaimanapun, keputusan ini wajar dilihat sebagai satu keputusan yang menjelaskan realiti baharu yang perlu terus dihadapi dan malah diraikan, iaitu pemerintah yang tidak menikmati kuasa yang terlalu besar dan pembangkang peringkat persekutuan yang kuat.

Pemimpin BN, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak dalam ucapan mengumumkan kemenangan BN membentuk kerajaan persekutuan kelihatan menyedari cabaran dihadapi, apabila mengajak kepada usaha pemulihan hubungan nasional selepas pertempuran getir pilihan raya ini.

Kedua-dua BN dan PR kini perlu menumpukan pada kerja-kerja yang sepatutnya, berkhidmat kepada rakyat - dan juga bersedia menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 - dan mengurangkan politik kepartian dan kepuakan yang tidak membina.

Kedua-dua gabungan jelas kelihatan perlu meningkatkan usaha membina kesatuan dan kesepakatan, antara parti dan juga dalaman masing-masing parti, yang masih tidak kukuh dan tidak meyakinkan.

PR yang memasuki pilihan raya umum ini pertama kali sebagai satu gabungan memperlihatkan masih banyak ruang yang perlu diperbaiki di peringkat paling asas iaitu pembahagian kerusi, walaupun telah pergi jauh dengan menghasilkan program-program bersama dalam usaha menawan Putrajaya.

BN menerima pukulan hebat apabila ramai nama-nama besar termasuk menteri dan timbalan dalam kabinet lalu tewas, antaranya Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin, Dr Mohd Puad Zarkashi, Datuk Saifuddin Abdullah, Datuk Abdul Ghani Othman dan Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

PR, terutama DAP memperlihatkan peningkatan apabila mencapai kemenangan besar, terutama Lim Kit Siang di Gelang Patah dan Liew Chin Tong di Kluang, tindakan yang memperlihatkan dengan jelas kejayaan parti itu menembusi negeri kubu kuat Umno, walaupun perkembangan ini menguatkan lagi identiti Cina DAP.

Kemenangan besar DAP ini juga menandakan parti itu telah menyempurnakan usaha menggantikan MCA, menjadi wakil utama dan kuat kepada kaum Cina, dan dalam PR yang semakin kuat.

Ini dijelaskan melalui hakikat bahawa konstituensi DAP ialah kaum Cina, tidak tertakluk kepada negeri tertentu.

Kaum Cina bersatu hati sepenuhnya memberikan sokongan kepada DAP, yang dilihat lebih mampu memperjuangkan kepentingan kaum tersebut.

Hal ini menjanjikan peningkatan kuasa tawar-menawar yang kuat kepada kaum Cina, dan menurut permainan baharu yang tidak seperti BN yang mengiktiraf kedudukan istimewa Melayu melalui posisi Umno dalam BN.

Sokongan secara blok kaum Cina kepada DAP dan pembangkang, dan sokongan kuat Melayu kepada Umno dan BN menandakan satu perkembangan yang tidak sihat kepada pembangunan negara, dan mewujudkan satu pembahagian yang berpotensi menjadi lebih buruk, terutama sekiranya sentimen sektarian terus dimainkan dalam persaingan politik parti.

Umno dan BN, yang telah berusaha keras mengekalkan kuasa perlu meningkatkan usaha berganda untuk terus kekal relevan dalam persaingan politik masa kini.

Usaha yang diperlukan lebih daripada sekadar memberi habuan besar-besaran kepada rakyat - yang tidak pernah dilakukan selama berkuasa sebelum ini - tetapi memerlukan pembaikan besar-besaran di peringkat dalaman.

Umno menjadi semakin dominan dalam BN, tetapi BN yang semakin lemah, apabila komponen Cina dan India utama, MCA dan MIC semakin tidak relevan dan kehilangan sokongan besar-besaran.

PAS, yang berhasrat menggantikan Umno sebagai suara orang Melayu, masih memerlukan usaha yang lebih panjang untuk mengambil peranan ini.

Secara keseluruhan, orang Melayu kelihatan kurang keyakinan terhadap PAS, dan orang Cina juga masih belum bersedia memberi sokongan padu kepada PAS, dan ini ditunjukkan oleh DAP sendiri, sekutu PAS dalam PR.

PAS ganti Umno, misi yang penting yang akan membolehkan PAS memperolehi posisi lebih dominan dalam PR dan politik Malaysia masih belum nampak dapat direalisasikan dalam masa terdekat, terutama tanpa usaha yang lebih gigih dan sistematik.


2 comments:

Anonymous said...

Pas masih tidak diterima orang Melayu di Perak, Selangor dan hilang kepercayaan di Kedah sendiri.
Pas perlu melihat kekalahan ini sebagai amaran tentang strategi padu dalam Pakatan Rakyat.
Yang jelas pimpinan Pakatan mesti bersedia mencari isu lain selepas isu Anwar dizalimi Mahathir bukan lagi tajuk utama kempen.

Anonymous said...

ISU TERKINI IALAH PENIPUAN SPR DALAM PRU13

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...