Friday, May 3, 2013

PRU 13: Ideologi dan wacana politik Malaysia

Ideologi ialah satu tajuk yang sangat kurang mendapat perhatian dalam wacana politik di negara kita, disebabkan sebahagian besarnya debat yang lebih cenderung bersifat emotif.

Di peringkat massa, sentimen (yang mempunyai kaitan dengan ideologi) menguasai perbincangan politik, dengan pembahagian mudah hitam-putih dalam menyifatkan kumpulan yang disokong dan yang ditentang.

Di peringkat lebih tinggi, ekoran peningkatan kecanggihan liputan media dan tumpuan pada politik pilihan raya, tinjauan pendapat melibatkan populariti tokoh atau parti, penilaian komposisi kaum, usia pengundi dan sebagainya semakin menarik minat.

Walau bagaimanapun, isu ideologi terus kurang dilapor dan kurang dibincangkan secara serius oleh parti-parti politik, sehingga membolehkan terlahir manifesto yang populis dan sangat kurang berpandukan sebarang asas ideologi.

Kedua-dua gabungan Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional mengemukakan manifesto masing-masing dan memberikan habuan yang mengikut apa yang disukai orang ramai, walaupun bertentangan dengan pegangan gabungan atau tokoh-tokoh utamanya.

BN dikuasai Umno yang konservatif misalnya sepanjang kempen pilian raya bersikap mesra dengan pendidikan vernakular, walaupun aliran pendidikan ini bertentangan dengan pegangan yang sepatutnya bagi sebuah parti yang nasionalis dan konservatif.

Di pihak PR, kecenderungan neoliberal dan propasaran dikaburkan oleh pendekatan yang cenderung kepada subsidi sehingga kelihatan agak bersifat sosialis.

Kedua-dua gabungan kelihatan menenggelamkan ideologi masing-masing dalam berhadapan dengan rakyat terbanyak, dalam usaha menarik sokongan merentasi garis pemisah.

Kekurangan tumpuan pada ideologi ini membenarkan parti-parti politik mempunyai ruang yang luas untuk bergerak dalam kempen kepada rakyat, dan mengarahkan wacana politik dan pembangunan negara kepada wacana popular dan lebih berdasar pada unsur seperti imej dan citra.
 
Walaupun ideologi masing-masing tercatat dalam perlembagaan parti-parti politik terbabit, penilaian terhadap hal ini tidak dilakukan oleh pengundi.

Wacana yang telah lama dibentuk pula memberi tumpuan pada tokoh dan kumpulan, yang lebih mudah diterima ramai dan lebih laku sebagai laporan di media.

Hal ini juga menyebabkan orang ramai membuat keputusan berdasarkan maklumat yang tidak lengkap berhubung parti-parti yang bersaing dalam arena politik negara.

Sikap pemimpin atau parti terhadap pelbagai isu boleh sahaja dengan mudah diselesaikan melalui ucapan-ucapan atau tindakan-tindakan simbolik tertentu, tanpa melihat lebih dalam asas ideologi pihak terbabit.


Ini dirumitkan lagi dengan gabungan parti-parti dalam PR yang berada di posisi yang jauh daripada satu sama lain melibatkan ideologi, dan pada masa sama bekerjasama dengan Parti Sosialis Malaysia yang mempunyai pendirian bertentangan dengan semua parti dalam gabungan tersebut, terutama PAS yang Islamis dan PKR yang propasaran.

DAP misalnya menunjukkan imej mesra Islam melalui ucapan-ucapan Lim Guan Eng sebagai ketua menteri Pulau Pinang, walaupun hakikatnya DAP pada dasarnya tidak setuju dengan hampir semua dasar sekutu Islamisnya berhubung isu agama Islam dan pentadbiran.

Isu Melayu juga disimpulkan dengan mudah dalam wacana popular, misalnya dengan mengemukakan carta pembahagian wakil-wakil berbangsa Melayu BN dan PR.

Pembahagian ini dengan mudah membuat andaian wakil Melayu berideologi konservatif dan bersedia mempertahankan hal-hal berkepentingan kepada orang Melayu, sedangkan ahli politik berbangsa Melayu boleh sahaja beridelogi liberal, sosialis dan sebagainya, berdasarkan parti dan aliran politik yang disertainya.

Mustahil wakil-wakil Melayu daripada parti-parti Umno, PAS, PKR dan DAP akan bertindak semata-mata berdasarkan kaum mereka dan mempersetujui semua agenda berkaitan.

Penyertaan dalam parti-parti berbeza ideologi itu sendiri telah menunjukkan perbezaan yang perlu diambil kira, dan tidak dapat dimudahkan kepada etnik mereka. 

Akibat perhatian yang kurang kepada isu ideologi, wacana politik di negara ini cenderung menjadi bersifat emotif dan tertumpu kepada isu demi isu, tanpa dapat melihat dengan lebih mendalam asas hal-hal tersebut.

Wacana yang mengabaikan ideologi ini menjadikan perbincangan politik di negara ini tidak sempurna, kerana mengabaikan satu asas penting parti-parti politik yang bersaing untuk dipilih rakyat menerajui negara ini.

 

1 comment:

Anonymous said...

Salam

Itu semua tak penting . Yang penting skg hapuskan penguadaan bn dahulu. Ini lah perosak segala ideologi

Ini kalilah

Awe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...