Saturday, May 4, 2013

PRU 13: Menjelang hari mengundi, tinjauan pendapat jadi senjata

Satu tinjauan pendapat oleh Pusat Merdeka mendapati populariti pemimpin Barisan Nasional, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak merosot dan Pakatan Rakyat mendahului sebagai pilihan untuk membentuk kerajaan persekutuan pada Pilihan Raya Umum ke-13 ini. 

Tinjauan sama juga mendapati 42 peratus mahu PR diberi peluang memerintah, berbanding 41 yang percaya hanya BN mampu menjalankan tugas itu.

Hasil tinjauan ini ialah yang paling jelas menunjukkan penguasaan gabungan PR dalam kempen pilihan raya kali ini, pada hari terakhir sebelum pengundian esok.

Pada masa sama, Najib turut mengemukakan hasil tinjauan oleh Pusat Kajian Pew, menunjukkan yang sebahagian besar rakyat Malaysia berpuas hati dengan hala tuju negara ini.

Sebelum itu, satu laporan palsu sebuah portal berita disebar melalui emel, melaporkan yang populariti Najib mencapai jumlah 73 peratus dan menjadi pilihan utama rakyat Malaysia sebagai perdana menteri.

Persaingan sengit ini berlaku ekoran tinjauan pendapat yang semakin menjadi senjata penting dalam pilihan raya masa kini, menyumbang kepada pembinaan sokongan dan momentum, lebih-lebih lagi hasil yang diumumkan secara strategik sehari sebelum mengundi.

Sebelum ini, tinjauan Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya di Universiti Malaya (Umcedel) mendapati Datuk Seri Anwar Ibrahim mendahului sebagai pilihan ramai untuk menjadi perdana menteri yang baharu, keputusan yang dipertikaikan oleh BN.

Keputusan kajian Universiti Utara Malaysia dan Majlis Profesor Negara kemudian menjangka BN akan kekal berkuasa, dan 58 peratus memilih Najib sebagai perdana menteri berbanding Anwar yang hanya menjadi pilihan 42 peratus.

Tinjauan pendapat menjadi semakin popular sejak beberapa tahun lalu, dan menjadi tajuk penting dalam perbincangan berhubung pilihan raya disebabkan keupayaannya menilai dan kemungkinan juga mempengaruhi pilihan orang ramai.

Di beberapa negara, sentimen yang dibina oleh hasil tinjauan pendapat mencetuskan sentimen yang kemudian mendorong kepada protes besar-besaran apabila hasil tinjauan itu tidak diterjemahkan dalam bentuk keputusan pengundian.

Menurut sesetengah pihak, protes selepas pilihan raya didakwa dirancang oleh pihak tertentu antaranya melalui kempen Malaysian Spring yang berpusat di Bangsar, Kuala Lumpur, yang diwakili Nurul Izzah Anwar penggal lalu.

Bloomberg dalam laporannya semalam melaporkan Malaysia bakal menyaksikan protes selepas pilihan raya esok ekoran tindakan berat sebelah Suruhanjaya Pilihan Raya, SPR, seperti didakwa badan pendesak Bersih.

Laporan itu memetik pemerhati politik Bridget Welsh dari Universiti Pengurusan Singapura, yang mengatakan keputusan kemenangan BN dengan kelebihan 15 hingga 20 kerusi boleh menyebabkan pertikaian dan mencetuskan protes.  


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...