Thursday, October 4, 2012

Belanjawan populis akibat politik sengit

Belanjawan 2013 yang dibentangkan minggu lalu menepati jangkaan banyak pihak apabila muncul sebagai bajet yang amat populis, meneruskan dan meningkatkan pemberian tunai dan bonus untuk kakitangan perkhidmatan awam.

Hakikat bahawa belanjawan kali ini merupakan satu persediaan menghadapi pilihan raya akan datang telah jelas dan banyak diulas.

Apa yang agak mengejutkan ialah tawaran yang kelihatan tidak berdasarkan perkiraan jangka panjang seperti rebat untuk belia membeli telefon pintar - melalui pembekal terpilih - yang kini lebih banyak berfungsi sebagai aksesori semasa.

Fokus pemerintah pada kali ini, iaitu belia dan kakitangan kerajaan amat jelas, sebagai usaha menarik dan menjamin undi yang selesa daripada golongan ini.

Apa yang turut mengejutkan ialah kekurangan reaksi tegas dan konstruktif terhadap belanjawan populis yang memerlukan belanja besar untuk dilaksanakan daripada pihak bertanggungjawab.

Ekonomi negara dan pembangunan jangka panjang kini terabai akibat persaingan politik sengit sehingga pentadbiran Najib menghasilkan belanjawan populis yang kurang berhemah.

Populisme berlebihan dalam pentadbiran negara tidak menyumbang kepada dasar dan tindakan yang berhemah, yang lebih diperlukan dalam keadaan ekonomi global yang mencabar, ditambah dengan prospek krisis makanan dan kekurangan sumber.

Di negara jiran, Thailand, hal yang sama telah berlaku dan wajar menjadi pengajaran, apabila populisme yang ekstrem mengancam ekonomi negara.

Lebih empat tahun selepas pilihan raya umum pada Mac, 2008, persaingan politik yang sengit antara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat dan konsultasi bipartisan yang amat kurang kini menampakkan kesan negatifnya.

Kepentingan ramai dan jangka panjang semakin terjejas akibat persaingan BN-PR yang amat sengit dan lebih kelihatan berlandaskan kepentingan politik kelompok.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...